Gå til innhold
FinnIsaksen

S&S - Isaksen // Skoda Octavia

Recommended Posts

FinnIsaksen

2009 Skoda Octavia

- Avansert førstehjelp -

 

IMG_0293.thumb.JPG.923ba58c12b27105f6ab13e5d4feca2b.JPG

 

Velkommen skal du være til min første S&S!

Etter å ha blitt hekta på bilpleie våren 2016 og brukt usunne mengder penger, står jeg nå klar til å virkelig gjøre seriøse jobber.

Garasjen jeg hadde var for smal, slik at det var veldig kronglete å jobbe der...

November var ny garasje satt opp, og i begynnelsen av Februar var det så og si ferdig innvendig.

Hiver med et skrytebilde:

IMG_8283.thumb.jpg.400861e2029c67b0c92972d94375f3b5.jpg

 

-

 

Har lenge bemerket at svigers sin Skoda Octavia sårt trengte litt pleie. Fredags ettermiddag ble den hentet, delvis under tvang.

 

 

Bilder før start

IMG_0090.thumb.JPG.6e7a8528295f5ee69d62a1aa1b32f3fd.JPGIMG_0093.thumb.JPG.e49b8ac8ef63c68aa321c2769326a519.JPGIMG_0095.thumb.JPG.89c3c65a2847b0f400b51261a0c5ec5a.JPGIMG_0094.thumb.JPG.081700c9b1e62f039d58a407ebdf51ec.JPG

IMG_0174.thumb.JPG.bc34fb8db7b14e2c6f7a0b8f15b3d6ca.JPGIMG_0175.thumb.JPG.a6b28dbea13d9bc5b95fa304c5bee663.JPGIMG_0177.thumb.JPG.7a31bc7273475216468a8531da55f47f.JPG

Vask

 

Av med skiltene

IMG_0108.thumb.JPG.6cd4de8a198001385f028735292a8e7d.JPG

 

Bilen dynkes med Surfex HD 1:5, Prickbort og Nerta Active Diamond i skumkanonen. En runde Iron S til slutt.

IMG_0110.thumb.JPG.7e005c2090eb3bf37dcb1e98712a81a7.JPGIMG_0111.thumb.JPG.b5947db2489a9454875b60082a20c80c.JPGIMG_0115.thumb.JPG.91839c05d7c9b7eb2ed327452352bc1c.JPGIMG_0118.thumb.JPG.d7242291c50f17e409594e50fe676624.JPG

 

 

Dritten slepper bra

IMG_0119.thumb.JPG.e36fce6782bc7c0ee7759fe8bb8e7504.JPGIMG_0120.thumb.JPG.ce0c77160b648ea3cfec6278df57e377.JPGIMG_0122.thumb.JPG.c1b52ebeb6ce25defee6469e008c7708.JPGIMG_0123.thumb.JPG.85d3f371c1a828014bbc4013647ff850.JPGIMG_0124.thumb.JPG.8c8c9d21b9214a79ff1667c97790e33c.JPG

 

Irriterer opp litt smuss med kost

IMG_0127.thumb.JPG.4fbeb5b87e347f166e5868c15f3ffc3f.JPGIMG_0131.thumb.JPG.f9d58f88c88f546f7b7b76e1e51e54e0.JPG

 

Avspyling

IMG_0134.thumb.JPG.109db35f1b0fc546baa406da4e6b1a92.JPG

 

Skinnet bedrar...

IMG_0136.thumb.JPG.3d9adecb15ce902cb25352a345c5e37a.JPG

 

Nerta Wheelshine Super ble brukt 3x10 minutter underveis i vasken

IMG_0138.thumb.JPG.79419d16977fb3edd214d36b3f4e3704.JPG

 

Klart for berøringsvask, Mr. Pink er klar for jobben

IMG_0139.thumb.JPG.e7f698feb97c034bd1af5039e94604ae.JPG

 

Skummer opp 

IMG_0140.thumb.JPG.718d68c0d074fc8d748de417f8306b64.JPG

 

Rett på med ebay claybar etter avspyling, var en del gamle asfaltflekker å hente.

IMG_0141.thumb.JPG.82171ff02e1c677c54b61ded79533fab.JPG

 

Klar for tørking

IMG_0143.thumb.JPG.7e0eaee0a1e71879e60b73c186be3179.JPG

IMG_0145.thumb.JPG.b623b69becf380f8f44939870eab3749.JPG

 

På plass i garasjen :)

IMG_0146.thumb.JPG.83b744adbe9f2d4b177e2dd6e63236bf.JPG

 

Bruker trykkluft for å få ut vann fra alle krinker og kroker

 

IMG_0150.thumb.JPG.b24130483dd92a01a6d4f2b6a8237cd4.JPG

 

Maskinparken er klar til dyst

IMG_0243.thumb.JPG.ef26cd694cdfadaae2d8094976609470.JPG

 

 

Lakktilstand

Her var det litt å ta tak i...

IMG_0160.thumb.JPG.6111157189df9a414acded8f3800f83b.JPGIMG_0162.thumb.JPG.7d031f99f1e0d789fea1307bf787ef95.JPG

IMG_0163.thumb.JPG.f10cc8d38ca0e32103528fc09dc6a65d.JPGIMG_0165.thumb.JPG.e13cefcb336de48fecfc9eb07faa0eb6.JPGIMG_0166.thumb.JPG.91c61834937e4a02bcc5645d22a93193.JPGIMG_0168.thumb.JPG.83b7e3c73d3e5a2b9138b3ed05b6cc35.JPGIMG_0169.thumb.JPG.eedce11779f430331beb9924f59f114d.JPGIMG_0170.thumb.JPG.f05ae9f8996b86f7e5d82247a016b7f9.JPGIMG_0171.thumb.JPG.bb920e06fd1f11b21466cd726ef806af.JPGIMG_0172.thumb.JPG.4cf3643a313a8d262a688bcb640f3aec.JPGIMG_0173.thumb.JPG.9ca8f5325f27c1582900d3bda09dacb7.JPG

 

Aiaiaiii

IMG_0221.thumb.JPG.8405df72ac33ce8822205a3647aea648.JPGIMG_0222.thumb.JPG.40739b7293675a4697200eb91e0c48e8.JPGIMG_0225.thumb.JPG.cfd1f576a8d97a9efaa1cf944a666b4f.JPG

 

Planen videre

Panser og tak var for såvidt ganske greie, så gikk for favorittkomboen Rupes blå pute og Angelwax Ressurection.

IMG_0183.thumb.JPG.a7c1b542860ba47bff372a60fc8f996f.JPG

 

Dette ryddet fint opp og avsluttet bra.

50:50

IMG_0184.thumb.JPG.98f8a19a1e482f0c63c18f31f97be108.JPG

 

Før

IMG_0191.thumb.JPG.b68c72f1a74df062618282d24653f7e0.JPG

Etter

IMG_0190.thumb.JPG.551114185003eaa390b653f2b483b6fe.JPG

 

Et par RDS på panser, 3000 grit våtslip ordnet disse

IMG_0195.thumb.JPG.af34332495f0798de2b41f420a1865e7.JPGIMG_0196.thumb.JPG.cd623c783b5ab1de2b41651c3a981d14.JPGIMG_0197.thumb.JPG.551aa353d0c9b69e7492f475579ba1f0.JPGIMG_0198.thumb.JPG.878bd2ed2a175ded118a6468101362c8.JPG

 

Foma Mimo igang på interiøret

IMG_0203.thumb.JPG.03430ef0b47112b6886e301d5dae8856.JPG

 

Litt opplæring av min bedre halvdel

IMG_0205.thumb.JPG.52d547a656fdcae3b40cd06e478893c9.JPG

 

Ibrid Nano er med på leken

IMG_0209.thumb.JPG.3e866b0ac02d6c098368f56b1514642c.JPG

 

Lyktene fikk seg en liten runde

IMG_0220.thumb.JPG.33343a2d2044ad9e5894afee9eaf32b2.JPG

 

Våtsliping

Som bildene tilsier, så skulle det mer kraftig skyts til for å ordne sidene og bakfanger/bakluke på bilen.

Her ble det brukt Rupes LHR 75 og Duetto til å våtslipe 2000 grit , etterfulgt av 3000 grit og polert opp med Rupes blå pute og Angelwax Ressurection.

Greie lakkmålinger rundt om, 70-90my. Slipte ned 10-12my fra start til slutt, resultatet ble strøkent.

 

IMG_0227.thumb.JPG.8cbd3c134a23f9165afebc829750a856.JPGIMG_0229.thumb.JPG.41d65e2566219ae54f5daee9e0fb82ae.JPGIMG_0232.thumb.JPG.1dfd467d585d991500cf693be1dc578e.JPG

IMG_0239.thumb.JPG.023c3e4a6a35096a723ae468c0d09b42.JPG

 

Metallicen popper fram

IMG_0236.thumb.JPG.9228ebe575214a2dd4c8cadebc3608be.JPGIMG_0241.thumb.JPG.20ddfb5490cb505c64e3ede76f296813.JPG

 

Ferdig våtslipt og polert, vært ute og tatt en vask før lakkforseglingen

IMG_0249.thumb.JPG.e8bf77b02c73678d9d27159d226e9e29.JPG

 

Felger

Utsiden av felgene var nokså greie etter 3 runder med Nerta Wheelshine Super.

Felger ble demontert og vasket grundig.

IMG_0250.thumb.JPG.79888db4baeed08320333407763def04.JPGIMG_0252.thumb.JPG.63293a1c28d4cab24ef8b547378b53ff.JPGIMG_0254.thumb.JPG.4f6c81ba63cf9dc380050f991a8e87e5.JPG

 

Skiten var ganske så inngrodd.

Her ble det 4 runder Prickbort, og 7 runder med syre (Quattro Acid XL 1:8)

 

En kødder ikke med syre, tryggleiken først

IMG_0257.thumb.JPG.9c54c36f385a3183ced88bddce4ba0f7.JPG

 

Ble holdbart til slutt

IMG_0258.thumb.JPG.320b74a7adc411696a784ad9c3445cd6.JPGIMG_0259.thumb.JPG.df1dcc3f7871d4648f0a66139c5aca8e.JPG

 

Felger ble satt inn med Collonite no.845

IMG_0265.thumb.JPG.39c6a932cb094ea96544b7d9499af2b8.JPG

 

Øvrig shine

Plastdetaljer utvendig og motorrom fikk en runde med Autoglym Plastic & Trim Conditioner.

Innvendig plast fikk CG Natural Shine Dressing.

Ruter ble renset med Koch Chemie Speed Glass Cleaner og forseglet med RainX.

IMG_0271.thumb.JPG.e4a57b35be7c1bef770f09896a5e9e7a.JPGIMG_0274.thumb.JPG.c7308051f8115939a82a82754933f0ef.JPGIMG_0275.thumb.JPG.c1761741f096cd19b3cb3a2f81feeec4.JPGIMG_0270.thumb.JPG.e76cddf6466e2f3ea2dc3fab3a918dca.JPGIMG_0266.thumb.JPG.8cb018b9794e39b039936ea5c879648e.JPG

 

Bort med de heslige oblatmerkene

IMG_0310.thumb.JPG.10a06366119258ba7c8ae7a8e9a66612.JPG

 

Lakkforsegling

Valget falt på Soft99 Fusso 12 months for holdbarheten sin skyld.

Panseret fikk to lag med Dodo Juice Rainforest Rub Pro, mest for å teste denne.

 

IMG_0261.thumb.JPG.0f0baf4600232cab3aa0f93bae444b95.JPG

 

Først en wipedown

IMG_0262.thumb.JPG.5b375d4d2815b54de8b80f10ad17e1a4.JPG

 

Null bilder av påføring, Fusso er litt ekkel om en lar den ligge for lenge så det ble nedprioritert.

 

Finito!

IMG_0277.thumb.JPG.0f0e246ae45720fa46f901c26a2cd388.JPGIMG_0278.thumb.JPG.ad4309f2a92fd95b42a1b3a681798159.JPGIMG_0280.thumb.JPG.6e867f2c9ba4fc6f688d2b810c815d18.JPGIMG_0281.thumb.JPG.54ab69e71d28285626b8d0f447f2f41e.JPGIMG_0283.thumb.JPG.0b05289d180a433b28829b5519af0688.JPGIMG_0284.thumb.JPG.84f4c9497463fb3b061e151e1a49ffe0.JPGIMG_0286.thumb.JPG.5e46ac4a032a02b7b6f11b130614d968.JPGIMG_0287.thumb.JPG.a1b1c27fd6dcfb3b29294704d29b9f7f.JPGIMG_0288.thumb.JPG.9fe7ce3bacaf7522ea5a11af3b022282.JPGIMG_0290.thumb.JPG.1b6ad6a773d05f12a9f1483c694e075c.JPGIMG_0291.thumb.JPG.635899fd6dd839b713eb2b1584c446b8.JPGIMG_0293.thumb.JPG.678a9e6104aa8b7058c2105206586b5b.JPGIMG_0294.thumb.JPG.0f8b2ddf0a760f4b9c4a11b427257589.JPGIMG_0295.thumb.JPG.10dd032df52ce57f95a442b5b61379f0.JPGIMG_0297.thumb.JPG.38ba346bd2c3ebc9e43acbe0f4be3ad3.JPGIMG_0298.thumb.JPG.9ec3102f68cffad1187f03f5ae13375c.JPGIMG_0304.thumb.JPG.19b37bcb6f83cb0b00ecadc0a536f785.JPGIMG_0299.thumb.JPG.2983f4d5dae6834420652856fc586d50.JPG

 

Litt beading

IMG_0305.thumb.JPG.601dbd6cae8384b24e26ebd703dcc400.JPGIMG_0308.thumb.JPG.5b49adee43accca31c9690ce41277bfe.JPGIMG_0309.thumb.JPG.719585cf2a57fdb0854fb0e7453531d1.JPG


Gikk litt unna, glemte tire shine før ferdigbildene :)

Fireball Ultimate Tire Wax ble påført.

IMG_0313.thumb.JPG.0c49e85492c199d53dcc7e6c1e97fa9a.JPGIMG_0314.thumb.JPG.ac16ef163088e6c1bed01c10b3a2688e.JPG

 

Tidsforbruk: Ca. 25 effektive timer

 

Takk for at du stakk innom min første av forhåpentligvis flere S&S`er!

 

- Finn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av FinnIsaksen
Duplikater
  • DCN Poeng 83

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
tjelle

Ble saker dette :) 

kjekt med retta utstyret, å ikke minst meget trivelig garsje å jobbe i :thumbs:

 

Isaksen autospa tar over Sauda nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
FinnIsaksen
Ble saker dette  

kjekt med retta utstyret, å ikke minst meget trivelig garsje å jobbe i :thumbs:

 

Isaksen autospa tar over Sauda nå?

Ja det gjorde seg detta

 

Hehe, tjaaa er vel ikke så mye å ta over?

 

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Ja glemte å si det.. 

fet garasje, meget bra utført jobb og BRA S&S 😀

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
heinejs

Velkommen!

Gratulerer, tror du topper first s&s hittil av mange hundre jeg har lest :) 

Fin gruppe maskiner, rå park det! Fin garasje, bra lys. Kan jo nesten ikke drømme om mer :o 

Misunnelig her altså.. 

Pent utført jobb på en så vel sliten Oktavia.. 

 

Kudos kommer din veg :)

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fredrikmo

Meget bra første S&S.
Må si at jeg er rimelig imponert hvis du ble bitt av basillen våren 2016, og fra da til nå har du altså fikset ny garasje, 6 maskiner og en løftebukk. Meget effetkivt må je si :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
FinnIsaksen
21.2.2017 - 13.18, Tommy skrev:

Meget bra første S&S dette, å lekker garasje.

Takker :)

 

21.2.2017 - 21.23, heinejs skrev:

Velkommen!

Gratulerer, tror du topper first s&s hittil av mange hundre jeg har lest :) 

Fin gruppe maskiner, rå park det! Fin garasje, bra lys. Kan jo nesten ikke drømme om mer :o 

Misunnelig her altså.. 

Pent utført jobb på en så vel sliten Oktavia.. 

 

Kudos kommer din veg :)

Tusen takk, det varmer! Har jo lest et par S&S, så har jo fått mye tips.

Hadde all verdens idéer om forskjellige bilder jeg skulle ta, men kameraet er nytt og tiden rant ut :)

 

13 timer siden, Jonas88 skrev:

Veldig bra jobba og fin S&S:thumbs: Helt rå garasje og utstyr:wub:

Takktakk :)

 

6 timer siden, Fredrikmo skrev:

Meget bra første S&S.
Må si at jeg er rimelig imponert hvis du ble bitt av basillen våren 2016, og fra da til nå har du altså fikset ny garasje, 6 maskiner og en løftebukk. Meget effetkivt må je si :D

Takker for det ;)  Ja det baller fort på seg innen dette faget har jeg merket, hehe.

Jobber offshore, utrolig hva en kan få gjort i løpet av friperiodene når en er motivert :D 

Angrer ingenting da, det er en drøm å være i garasjen nå og bilpleie er baaare kos :)

 

Står en sliten(!) VW Jetta i garasjen som får samme behandling.

IMG_8380.thumb.JPG.921ae30e68f0f85d826f7c8fa30b5334.JPG

 

Bare jeg som våtsliper mye (hele paneler)? Tanker rundt dette?

  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8

Meget bra S&S dette og et herlig stykke arbeid utført her :thumbs: du er rå på våtsliping ser eg :) 

Cred!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skydancer

Flott S&S Våtsliping gjør jeg kun på forespørsel, men det ser ut som om du kan slipe litt og det er kjekt å beherske. Mange ganger går det fortere å slipe og rubbe, enn å rubbe og rubbe. Dessuten ved riktig teknikk tar man å fjerner mindre lakk ved å slipe litt enn å holde på i timesvis med å rubbe ned

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
FinnIsaksen
5 timer siden, Audi S8 skrev:

Meget bra S&S dette og et herlig stykke arbeid utført her :thumbs: du er rå på våtsliping ser eg :) 

Cred!

Takk for det!

 

3 timer siden, Skydancer skrev:

Flott S&S emoji4.png Våtsliping gjør jeg kun på forespørsel, men det ser ut som om du kan slipe litt og det er kjekt å beherske. Mange ganger går det fortere å slipe og rubbe, enn å rubbe og rubbe. Dessuten ved riktig teknikk tar man å fjerner mindre lakk ved å slipe litt enn å holde på i timesvis med å rubbe ned emoji106.png

Øving gjør mester, som med alt. Det høres jo voldsomt ut med våtsliping og ser litt galt ut når en har gjort det, men har vel funnet ut som du sier at det ofte er tidsbesparende å resultatet blir bedre. Er bare litt forundret over at det er så lite våtsliping på S&S´er her på forumet.

 

Er ikke så fan av å polere grovt i timesvis, fare for varmgang blir det også om en er utålmodig. Får bare øve videre, Jettaen som jeg holder på med nå er det perfekte øvingsobjektet (16 år gammel og lakken er utrolig slitt). Virker som det er lurt å prøve seg frem med grovheten, noen ganger er det hensiktsmessig med 2000 og 3000, andre ganger bare 3000. Bruke utrolig lite vekt på slipeskiven, er nesten som jeg løfter duettoen når jeg sliper. 1500 grit har jeg brukt en gang, men det blir veldig grovt. Fjerner litt mye lakk og kan få dype slipespor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freakshow

flott S&S tok kompisen min sin Skoda med samme farge i fjord! :) men den slapp jeg våtslipe heldigvis xD
Fin lakk og jobbe med! :D

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen

Litt av en første S&S, meget vell utført og en flott farge du har fått fram her! :thumbup: Kjempe flott garasje også, kom gjerne med fler S&S når du får anledning :)

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera

Flott start på S&S karrieren! Ser ut som du har tatt fart og hoppet i det med begge beina først når en ser garasjen og utstyrsparken :thumbup:

 

Stusset litt på våtslipingen din, var det nødvendig å ta hele panelet? Og det å fjerne 10 my når der kun var 70-90 my virker mye syntes jeg. Ser du mener at verdier på 70-90 my var gode verdier, for meg er dette veldig lite. Men jeg forholder meg kun til en (kanskje ukorrekt og gammel tommelfinger regel) om at 120-130 my er bra. Og av de 130 my så er kanskje 30 klarlakk, resten er farge og basecoat. Korrekt forhold mellom de tre vet en jo ikke, men går en igjennom klarlakken så må ny lakk på. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kaw

Steike for en S&S

 

Skjønner det er I oljen en skulle jobbet når en ser hvor mye utstyr du har kunne investere I. Slikt er nok aldri oppnåelig for en som jobber I bilundustrien (MEG) :lol:

 

 

Spenstig at du tørr våtslipe så mye. Tørr jeg spørre hvor mye du har våtslipt tidligere før du tørr gå på en kunde bil med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
maitruckz

En riktig flott S&S! Du har lagt lista nå, så vi forventer ikke noe dårligere enn denne til den neste ;)

Godt jobba! :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kenset

Helt rått og inspirerende resultat!

Tror du må være den første som har hatt våtsliping med i første S&S 

 

Ser fram til neste!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
HAAL

Den ble meget så blank og fin.

 

Spørsmål: Hva/ble det gjort noe med den sprukne plaste/lakken på bakfangeren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×