Gå til innhold

Mikalsens Audi A3 Coupè - 1.8 TFSI 2009 mod


D.Mikalsen

Recommended Posts

D.Mikalsen

Mikalsens Audi A3 Coupè
1.8 TFSI - 2009 mod.

 

 

Okei, da har jeg endelig tatt motet til meg å lage en showcase om mitt nyeste prosjekt. Jeg har i 1.5 år eid en Tesla model S, fantastisk bil, men veldig lite man egentlig kan gjøre med en slik bil. Ettersom jeg kun kjører ca 5000 km i året, så fant jeg ut at jeg selger teslaen og kjøper en bil jeg kan modifisere litt / skru litt på, samtidig som det ble fryktelig kjedelig å ha en bil som er helt lydløs. Jeg savnet min Audi A3 fra 2001 som jeg tidligere har hatt, så jeg bestemte meg for å handle en Audi A3 igjen med turbo motor. Jeg kom over denne bilen på finn.no tidligere i år, mars måned.

Grunnen til at jeg falt på akkurat denne bilen også var at den så veldig godt holdt ut både innvendig og utvendig, samt alt av servicer var holdt hyppigere enn normalt. Kjeden var blitt byttet på 140,000 km pga den hadde hoppet en tann, i forbindelse med dette ble mye annet skiftet.

 

Litt info om bilen:

  • Bil:  Audi A3
  • Type:  8P Coupè - EA888 gen 2 engine med motorkode CDAA
  • Modell:  2009
  • Motor:  1.8 bensin K03 turbo - 160 hk / 250 nm
  • Girkasse:  6 trinn manuell
  • Km stand:  155,000
  • Farge:  Phantomschwarz Perleeffekt
  • Tidligere eiere:  4

 

Har en del planer for bilen, mye er allerede utført, men for tråden sin ryddighet og spenning så tar jeg å oppdaterer litt etterhvert.

Planer for bilen:
(Grønn = Ferdig)
(Rød = Ikke ferdig)


De mindre tingene som skal skje fortløpende:
- Ny Mediaspiller i bilen
- Plugge bakrute visker
- Nytt innsug
- Soting av ruter

- Detailing av bilen

- Bytte til Led skiltlys
- Nye sommerfelger og dekk
- Revo tuning - Steg 1

- Ny spoiler
- Ny sort grill og nye sorte audi ringer


De større og kostbare tingene som skal gjøres over tid:
- Full gjennomgang hos BO racing av bilen - samt utbedre og EU kontroll
- Nytt eksosanlegg

- Nytt ratt
- Nytt høytaler oppsett
- Ny intercooler
- P3 Gauge med div. målinger
- Turbotrykk og oljetemp måler
- Bytte til hybridturbo
- Bytte clutch & svinghjul
- Nye seter foran (kanskje bak og)


Et bilde på vei hjem fra Oslo. Tok fly fra Bergen og kjørte hjem igjen - Ble kolonne kjøring over fjellet:

20190323_183453_1280x960.thumb.jpg.c5a14d989ca1cf97da90d7b9e8ba704d.jpg

 

Første jeg gjorde var å fjerne bakruteviskeren og logo fra bakrute når jeg kom hjem:

DSC_0151_1024x681.thumb.JPG.fcbe777fc313a8458d010b3831118147.JPG

 

DSC_0152_1024x681.thumb.JPG.e47e80ee8757b18ba81ef9166ba4e1b0.JPG

 

DSC_0153_1024x681.thumb.JPG.4ae3ea6bbdbeed24c368484776b4739d.JPG

 

Første bildene noen dager etter overtakelse av bilen i Mars måned:

DSC_0161_1024x681.thumb.JPG.5bf66acadc4ff1b28aedb7c21f5f76aa.JPG

 

DSC_0162_1024x681.thumb.JPG.ac748ab1be2454cfa7b86aa84bf5a2c2.JPG

 

DSC_0166_1024x681.thumb.JPG.d2df56de37e4c5c927b94fae6aa845da.JPG

 

DSC_0170_1024x681.thumb.JPG.64bfb4ab8e8632acfbb9b9aa5a75e943.JPG

 

DSC_0171_1024x681.thumb.JPG.c2ce42fe396f046dd77a692e8fccae95.JPG

 

DSC_0174_1024x681.thumb.JPG.9e6fcfd1a6057a3205bfcf95e0bb6af9.JPG

 

DSC_0178_1024x681.thumb.JPG.5dc7020f7f7e2f54a234291b737055c7.JPG

 

DSC_0155_1024x681.thumb.JPG.33319b5586a4136f46c5bcd33ae81965.JPG

 

DSC_0157_1024x681.thumb.JPG.93d6f04baa3e12b39b36feb846a020f3.JPG

 

DSC_0158_1024x681.thumb.JPG.706c8155631eb64d8a06a2e2a0603b06.JPG

 

DSC_0183_1024x681.thumb.JPG.854607183efcbbabbe96ec5cc2b12399.JPG

 

DSC_0184_1024x681.thumb.JPG.8c54b4167163e8fdafdc312383e7ebce.JPG

 

DSC_0185_1024x681.thumb.JPG.69ffb1faad7f016677143874f3c5bc14.JPG

 

DSC_0189_1024x681.thumb.JPG.03236b65fc930d28908d206f36a1ce86.JPG

 

Kjøpte ny spiller fra Pioneer - Da den gamle spilleren ikke hadde bluetooth avspilling direkte fra tlf:

DSC_0191_1024x681.thumb.JPG.28ef4d03fdd07c98681519ce9e56c096.JPG

Gamle spilleren:

DSC_0192_1024x681.thumb.JPG.9c51060e0a44a9bb8b5aa37534406b04.JPG

 

DSC_0194_1024x681.thumb.JPG.3effe7d7bc616cdd10cfe73b2520be2e.JPG

Nye spilleren montert:

20191004_185307_1280x960.thumb.jpg.4cc13069a4baf50cb4506422f3e4828b.jpg

 

Skal prøve å holde denne tråden så oppdatert som mulig, som sagt det er mye som allerede er gjort og oppdateringene vil komme underveis :thumbup:

 

 

Endret av D.Mikalsen
Oppdatert 08.02.2020
  • Liker 5
  • DCN Poeng 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius
D.Mikalsen
11.11.2019 - 11.45, hans k skrev:

intressant du. ja du fekk deg go bil til å leke deg med. det eg og har svakhet for er krefter med lyd...morro utan og, men,...det var den lyden.

blir det bøtte seter framme?.

Hehe ja fin denne her :) Ja må være litt lyd, det er halve opplevelsen. Litt usikker enda hva det blir, men noe kjekt skal komme i hvert fall. Jeg driver å vurderer skinnseter fra en Audi A5 eller lignende, eller kanskje bøtte seter :lol: Har i tankene om å ta ut baksetene også og bare kjøre helt åpent og kun setene foran, men ingenting er avgjort enda.

12.11.2019 - 9.57, pejourdan skrev:

Gratulerer med ny bil! 😁👌🏻

Takker så masse :thumbup:

13.11.2019 - 19.50, Hans Marius skrev:

Gratulerer med ny bil :) Så ut som et godt utgangspunkt for videre mods ;) Følger med videre.

Takker så masse :thumbup: Ja her er det potensiale til å gjøre mye kjekt :thumbup: Kanon!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen

Oppdatering 14.11.2019.

 

Første mods på bilen ble soting av bakruter hos Ryds bilglass - Veldig fornøyd med arbeidet. Eneste er at bakruten er ganske så slitt både innvendig og utvendig, så denne må muligens byttes senere - Bare et par kjappe bilder tatt når jeg satt fra meg bilen, og 2 raske bilder etter jeg hentet den:

20190416_095352_1280x960.thumb.jpg.ac70a0b91d807fb2126237c86b784ad1.jpg

 

20190416_141715_1280x960.thumb.jpg.e1c304ba47e7b320b567aaa54f3542d2.jpg

 

20190416_141722_1280x960.thumb.jpg.3b8045eb9451724f65d22b337dee86ab.jpg

 

Jeg hadde også fått det nye innsuget jeg hadde bestilt fra ebay, billig og greit inntil videre. Jeg vurderer å ha noe helt fra turboen og ut til filter etterhvert, men starter i det små først. (Link til filteret: https://www.ebay.com/itm/RAMAIR-induction-kit-and-heatshield-to-fit-Audi-A3-Mk2-8P-1-9TDi-2-0TDi-03-12/173782666215?hash=item2876410be7:g:regAAOSwobJcXEtj )
Her er et par bilder av tilpassing av silikonslangen da den var litt lang:

20190411_185423_1280x960.thumb.jpg.3eac70102291cb738401befbb4c76bcb.jpg

 

20190411_185430_1280x960.thumb.jpg.bdc0e98621b5f228536f5932d7d27445.jpg

Før - med originalt innsug:

20190411_170402_1280x960.thumb.jpg.c99cccb51203f2c2374d48d99c6c9d3a.jpg

Etter - med Ramair innsug:

20190411_185205_1280x960.thumb.jpg.4d20a09a828d3539b37418dbb7baad9e.jpg
 

Etter montering så ble det tatt en prøvetur og det ble en total forandring av lydbilde ved gasspådrag og når man skifter gir eller slipper av gasspedalen ved litt pådrag, da puffer det godt slik som en turbobil skal gjøre :D

Kommer mer bilder og oppdateringer snart igjen :thumbup:

  • Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff bil! 

Har den fått ubedret stempelringer siden du har EA888 gen2? Samtidig med kjedet.
Hvis ikke, følg med på oljeforbruket, EA888 2008-2012 var glade i olje pga ringene når de ikke var utbedret. :ph34r:

Åpent innsug er alltid artig. Hadde K&N tilsvarende ditt på min EA888 2.0tfsi, men synes den ble litt "masete" i første gir ved igangkjøring, liksom litt uling, så tok av igjen og solgte. Opplever du det samme? 

Har fantomsvart jeg også, nydelig dybde i den.
 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden

Godt å se at tesla blir tilsidesatt for noe skikkelig gøy

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen
15.11.2019 - 9.35, Riccird1 skrev:

Tøff bil! 

Har den fått ubedret stempelringer siden du har EA888 gen2? Samtidig med kjedet.
Hvis ikke, følg med på oljeforbruket, EA888 2008-2012 var glade i olje pga ringene når de ikke var utbedret. :ph34r:

Åpent innsug er alltid artig. Hadde K&N tilsvarende ditt på min EA888 2.0tfsi, men synes den ble litt "masete" i første gir ved igangkjøring, liksom litt uling, så tok av igjen og solgte. Opplever du det samme? 

Har fantomsvart jeg også, nydelig dybde i den.
 

Takker B)
Den har ikke fått utbedret stempelringene, har hørt disse kan svette litt. Jeg ser den bruker litt olje, men det er ikke noe alarmerende mye. Jeg fyller kanskje en liter pr 3000 km, tror ikke det er så gale egentlig. Men det kommer nok til å bli mer etterhvert, det er jo en kjent feil med disse motorene. Det er godt mulig jeg har lyst å bytte råder og stempler etterhvert med tiden, så får eventuelt ta det da hvis det skulle bli for gale :) Takker for tips forresten, hyggelig.

Ja jeg syntes det er morro, det er litt støy/uling på første giret som du nevner og ved pådrag på litt lavere turtall, men jeg syntes det er helt greit. Ja fargen er flott å se på når den er stelt med, en av mine favoritt farger :thumbup:

15.11.2019 - 10.54, Blankbil / polishduden skrev:

Godt å se at tesla blir tilsidesatt for noe skikkelig gøy emoji16.png

Hehe ja må ha litt å styre med Håkon, sånn vi liker det :thumbup: Så Porschen din på finn her for en liten stund tilbake, ingen salg? Jeg vurderte å slå til :lol: Du kan jo ikke selge den, kunststykke av en bil!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden

Når jeg blir ferdig med den kan vi godt ta en prat igjen ble ikke noe salg men en roadtrip til Bergen så du kan få luftet deg litt skader ikke rolig marked for tiden så benytter heller tiden på å oppgradere og vedlikeholde. Når den blir solgt så skal den røde til pers

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, D.Mikalsen skrev:

Takker B)
Den har ikke fått utbedret stempelringene, har hørt disse kan svette litt. Jeg ser den bruker litt olje, men det er ikke noe alarmerende mye. Jeg fyller kanskje en liter pr 3000 km, tror ikke det er så gale egentlig. Men det kommer nok til å bli mer etterhvert, det er jo en kjent feil med disse motorene. Det er godt mulig jeg har lyst å bytte råder og stempler etterhvert med tiden, så får eventuelt ta det da hvis det skulle bli for gale :) Takker for tips forresten, hyggelig.

Ja, var ikke meningen å skremme deg med hva du har kjøpt, er knallgode motorer med fint register for sylindervolumet sitt ;) 

Tunet? Om ikke så har man jo blant annet SBT tuning på Austrheim som leverer REVO tuning. Er vel en kar på Sotra og som leverer REVO nå. Veldig fornøyd med REVO, har en slik obd-sak som man kan velge effektmap tilsvarende original eller tunet for 95, 97 og 98 oktan. Alle mapsene ligger i  ECU, så denne bare bytter map på ett sekund i tilfelle man feks er i gokk uten tilgang på 98 oktan og trenger bensin :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 weeks later...

Grattis med ny bil! Finfin bruksbil det der, og som du sa, mye som kan moddes. :thumbs: Stemmer det ang Revo. Han holder til på Kolltveit :) RTT motorsport på facebook. Nå hadde de kampanje på 15% rabatt t.o.m i går... men kommer sikkert ny kampanje etter nyttår en gang :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen

Oppdatering 07.12.2019
Felger/dekk - Skiltlys - Detailing - Tuning

 

Det måtte handles noen nye sommerfelger og dekk til en grei pris. Brukte lang tid på å vurdere 18" eller 19", men valget falt på 18" sommerfelger med dekkdimensjon på 225/40-18. Felgene ble handlet hos www.dekksjekk.no, veldig fornøyd med priser og service de leverer, har handlet der før. 4 stk av felgene vist på bildet under her kostet i underkant av 5000 kr. Dekkene er handlet hos www.dekkonline.com - Rotalla Setula S-Pace RU01 225/40 R18 92Y XL, kostet 2500 kr inkl frakt.

Felg fra eske:

DSC_0202_1024x681.thumb.JPG.b02d63219c8b994d0fc13d8c6a8c39e3.JPG


Her er dekk montert og balansert på felg:
DSC_0203_1024x681.thumb.JPG.b850154caafdf5b2d334ab88941d7553.JPG

 

DSC_0206_1024x681.thumb.JPG.7c933cf64c12f6caaf22536865221d36.JPG

 

DSC_0207_1024x681.thumb.JPG.83d863659fbe3952f1751c79f03fc092.JPG

 

Felgene er beskyttet med Max Protect sin V3:
DSC_0208_1024x681.thumb.JPG.3f1c517131ccd06c1c8ecc2808473c8d.JPG

 

DSC_0209_1024x681.thumb.JPG.5ec6fe8dc2fdb1c87a06faa6ee6816a3.JPG

 

Bilen har gjennomgått en runde detailing for å friske opp litt og få en beskyttelse - For å se hele jobben så følger linken med her:

 

Litt diverse bilder fra S&S tråden:

DSC_0193_1024x681.thumb.JPG.cff9fbb7e86a7506507cd287ad8a2d57.JPG


Oppfriskning av endestusser:

DSC_0460_1024x681.thumb.JPG.db2a513f23a0850526e6f1c1338d19c8.JPG

 

DSC_0462_1024x681.thumb.JPG.29921a5baf14816e41d4777aab7d6854.JPG

 

DSC_0463_1024x681.thumb.JPG.83898c7562bb91c9341c0aacbdcc67d7.JPG


Fylling av litt steinsprut:
DSC_0227_1024x681.thumb.JPG.9bfd9290454b321120dfa073a70016a3.JPG

 

DSC_0228_1024x681.thumb.JPG.3215ecd8cadd41881113d3264552f125.JPG

 

DSC_0229_1024x681.thumb.JPG.64f909e08dbfc7ce75597db295cdee8c.JPG

 

DSC_0230_1024x681.thumb.JPG.0941853b3b26e25d91c9963793fcb9ec.JPG

 

DSC_0268_1024x681.thumb.JPG.5a26ad76c9a66a19aea0c1951bf9f98b.JPG

 

DSC_0279_1024x681.thumb.JPG.b00f5a09d5b8aa5536ce75f7a9fb4335.JPG

 

DSC_0348_1024x681.thumb.JPG.80e70d5d0e2a3f13adc227f7eef1a404.JPG

 

DSC_0366_1024x681.thumb.JPG.d00b9d135a5257b1b00d7090e161bbd9.JPG


Max Protect står for beskyttelsen - V1 og V2 på lakk og UGC på ruter:

DSC_0457_1024x681.thumb.JPG.24da2ec9054547b9d9fda6dc0aab6a7e.JPG


Litt stell innvendig:

DSC_0530_1024x681.thumb.JPG.e226c34220677133106254161cdd81ad.JPG

 

DSC_0548_1024x681.thumb.JPG.eea960cb85ee616b1a06fbdc31ed80cd.JPG


La inn en ny god lukt i bilen - Kjøp fra ebay:
DSC_0458_1024x681.thumb.JPG.5860e314251ddfa54d613285479cc0b0.JPG


Tilfeldig bilde:

DSC_0450_1024x681.thumb.JPG.5447074881c1a71504bddd3e15c5e195.JPG

 

Når bilen fikk seg en runde stell ble også skiltlys byttet, pollenfilter skiftet, skiltplater uten logo montert - Nye felgene fikk også nye bolter:
DSC_0479_1024x681.thumb.JPG.67e7a76ac5920ecae70b42c559f550b4.JPG

 

DSC_0481_1024x681.thumb.JPG.3d5f0dd861d89e3b281f749481830083.JPG

 

DSC_0482_1024x681.thumb.JPG.6dd9bd04c9be881b7021bf180327dfb6.JPG


Gammel skiltplate mot ny skiltplate uten logo:

DSC_0498_1024x681.thumb.JPG.0aeffc545704551289e97a10eaf6254f.JPG


Nye hjulbolter:

DSC_0509_1024x681.thumb.JPG.4392cea7893eb15e51a1e56d1d30b8e6.JPG


Gammelt pollenfilter:

DSC_0535_1024x681.thumb.JPG.3f4c6662e4fe2a8b568cbc40d521738e.JPG


Gammelt og nytt pollenfilter:

DSC_0538_1024x681.thumb.JPG.482e85f332a7ba07a91970780c2dfd40.JPG

 

DSC_0541_1024x681.thumb.JPG.0aed4a8148341094ca255b21f8699348.JPG


Ferdigbildene etter detailing av bilen med nye felgene montert:
1.thumb.JPG.e0f7cea9d72311ad7b9004acfaa3f8fa.JPG

 

5.thumb.JPG.f4878bdb33776a51c8e85299f75d427c.JPG

 

10.thumb.JPG.e9a3a728f435f83b7a7bffa05e99f71c.JPG

 

15.thumb.JPG.9efc220f95e9e68f32234925cce1063b.JPG

 

20.thumb.JPG.fc399621abd3146269764a963ac45ef3.JPG

 

25.thumb.JPG.e8a401a10169ee5098cacaf59024b213.JPG

 

30.thumb.JPG.a75b5793ec8004c840816e27704af846.JPG

 

35.thumb.JPG.4ded0410e36d5c3d3ffc2984420a9a00.JPG

 

40.thumb.JPG.4f2333a32f4515319880ccc59f6638c0.JPG

 

45.thumb.JPG.df470472511e5fe0389f9ec92156c225.JPG

 

50.thumb.JPG.ee27180ad751e00d93f81c3fd08df315.JPG

 

55.thumb.JPG.21ff37d76a239a13f188bf331a59fa4c.JPG

 

60.thumb.JPG.18ae4084b756c167371def67601e0841.JPG

 

65.thumb.JPG.12409f9e4dd106496a9cf966923075e9.JPG

 

70.thumb.JPG.b18bf057a36c8f95e8549b8ddf0ca52a.JPG

 

75.thumb.JPG.c8c7faedfc8f62911c8da501cc4105fd.JPG

 

80.thumb.JPG.855c10d06c4c0502dd3bd22d50164e2d.JPG

 

85.thumb.JPG.00e5ef10ad264d44546b6c6ba9862a77.JPG

 

90.thumb.JPG.5a3c6d34e9094d4e7dca50afa8abeab0.JPG

 

95.thumb.JPG.deb4c355ca86d65174b19e0e1928444b.JPG

 

100.thumb.JPG.9278f322ebfdf816e75b27379f4dc133.JPG

 

105.thumb.JPG.ba53e72519dec83b3ed58b4742924419.JPG

 

110.thumb.JPG.0e51985494b150f37bc93ba9744ad8e5.JPG

 

115.thumb.JPG.f4527d64e3b47a7bc1941317483ac759.JPG

 

120.thumb.JPG.ada6648808f27f6910790f5277442d6d.JPG

 


Bilen har også fått seg Revo Tuning - steg 1 hos RTT Motorsport på Kolltveit, veldig hyggelig kar med masse kunnskap - Målingene hans sa ca 230 hk og ca 370 nm (mye hjulspinning på vått føre med forhjulstrekk), men skal få tatt en runde på dyno nå om ikke så altfor lenge bare for å sjekke på gøy. Bilen er i hvert fall veldig frisk og rask i forhold til hva den var. Så får vi se litt på videre mods etterhvert, tenker eksos og kanskje steg 2 hadde vært morro. Veldig fornøyd med bilen, kommer mer oppdateringer om ikke så lenge :thumbup:

 

Endret av D.Mikalsen
  • Liker 6
Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen
17.11.2019 - 18.41, Blankbil / polishduden skrev:

Når jeg blir ferdig med den kan vi godt ta en prat igjen emoji57.pngble ikke noe salg men en roadtrip til Bergen så du kan få luftet deg litt skader ikke emoji7.png rolig marked for tiden så benytter heller tiden på å oppgradere og vedlikeholde. Når den blir solgt så skal den røde til pers emoji16.png

Hehe, jeg ser du står på, sinnsyk bil det der :thumbup: Ja jeg ser det er litt rolig marked, folk er jo helfrelst med elektrisk virker det som. Neste bil jeg skal kjøpe om noen år skal være ganske så solid, det må bli noe porsche, RS6, R35 eller noe sånt :lol:
 

18.11.2019 - 8.24, Riccird1 skrev:

Ja, var ikke meningen å skremme deg med hva du har kjøpt, er knallgode motorer med fint register for sylindervolumet sitt ;) 

Tunet? Om ikke så har man jo blant annet SBT tuning på Austrheim som leverer REVO tuning. Er vel en kar på Sotra og som leverer REVO nå. Veldig fornøyd med REVO, har en slik obd-sak som man kan velge effektmap tilsvarende original eller tunet for 95, 97 og 98 oktan. Alle mapsene ligger i  ECU, så denne bare bytter map på ett sekund i tilfelle man feks er i gokk uten tilgang på 98 oktan og trenger bensin :P

Ikke skremt, men kjekt at du deler litt info uansett :thumbup: Ja jeg har troen på at dette blir morro, det er blitt veldig bra.
Den er tunet, var på Kolltveit ganske kjapt etter jeg kjøpte den og fikk inn Revo steg 1, jeg er kjempe fornøyd med det. En hyggelig kar på Kolltveit som heter Peter som fikset, han har stålkontroll :) Det går unna i forhold til hvordan den var, ligger rundt 230 hk nå kontra de 160 som var, bilen føles mye friskere ut.

 

3.12.2019 - 22.42, Stifens skrev:

Grattis med ny bil! Finfin bruksbil det der, og som du sa, mye som kan moddes. :thumbs: Stemmer det ang Revo. Han holder til på Kolltveit :) RTT motorsport på facebook. Nå hadde de kampanje på 15% rabatt t.o.m i går... men kommer sikkert ny kampanje etter nyttår en gang :)

Takker så masse :thumbup: Ja her er det mye morro som kan fikses på og man kan styre med, det blir morro. Det er en litt forsinket tråd dette her, så jeg har allerede vært på Kolltveit kort tid etter jeg kjøpte bilen i Mars og fikk inn steg 1 Revo, veldig fornøyd med det og bilen ble mye friskere/raskere. Har per dags dato ikke kommet meg til steg 2 enda, selvom det er gjort de nødvendige modsene for det, men skal få det gjort ganske snart :)

  • Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden
Takker så masse Ja her er det mye morro som kan fikses på og man kan styre med, det blir morro. Det er en litt forsinket tråd dette her, så jeg har allerede vært på Kolltveit kort tid etter jeg kjøpte bilen i Mars og fikk inn steg 1 Revo, veldig fornøyd med det og bilen ble mye friskere/raskere. Har per dags dato ikke kommet meg til steg 2 enda, selvom det er gjort de nødvendige modsene for det, men skal få det gjort ganske snart
Ja du er inne på noe. Jeg kan forstå el til det daglige men thats it. Jeg er dog redd bilen blir så bra at jeg må beholde den nå vi får se. Var litt mer enn jeg trodde men sabla morro å skru på Vi er nå ganske like da Daniel. All in samme hva jeg vil dog ikke sammenlikne rs5 og 6 med Porsche

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius

Flott oppdatering dette :) Ble blank og fin som en svart bil skal være! Kjenner jeg fikk dårlig samvittighet av å enda ikke ha tatt en ordentlig runde på min :ph34r: Hva innebærer steg 2 for disse motorene? Større turbo?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen
7.12.2019 - 19.00, Blankbil / polishduden skrev:

Ja du er inne på noe. Jeg kan forstå el til det daglige men thats it. Jeg er dog redd bilen blir så bra at jeg må beholde den nå emoji23.png vi får se. Var litt mer enn jeg trodde men sabla morro å skru på emoji16.png Vi er nå ganske like da Daniel. All in samme hva emoji23.png jeg vil dog ikke sammenlikne rs5 og 6 med Porsche emoji16.png

Ja enig i det :) Jeg ser den, begynner å bli så bra at man ikke kan selge, standard det, blir for knyttet og :lol: Hahah, ja e fan alltid sånn, eg klarer ikke å la være, så mye man ønsker å gjøre :lol: Har aldri kjørt RS6, så må nesten prøve en dag, har kjørt litt forskjellige porscher, og dæven det er bra bilen :thumbup:
 

8.12.2019 - 11.12, Hans Marius skrev:

Flott oppdatering dette :) Ble blank og fin som en svart bil skal være! Kjenner jeg fikk dårlig samvittighet av å enda ikke ha tatt en ordentlig runde på min :ph34r: Hva innebærer steg 2 for disse motorene? Større turbo?

Kommer seg :thumbup: Hehe, det er på tide, alltid viktig å stelle eget først, selvom det ikke alltid er så lett å lage tid til det :lol: Stage 2 så krever de oppgradert eksosanlegg med highflow katalysator med mindre celler, oppgradert innsug system/high flow også en større intercooler.
De anbefaler og oppgradert throttle pipes, rørene fra turboen til intercooler og fra intercooler til innsug. Anbefaler og oppgraderte motorfester, da det blir litt mer bevegelser i motoren, jeg merker at denne beveger seg litt faktisk selv med steg 1. Så må nok ha noen nye motorfester og foringer etterhvert tenker eg hvis jeg skal oppgradere mer.
Større turbo, større dyser og oppgradert high pressure fuel pump, det vil jeg si er stage 3 for denne. Da må en også ha en ny clutch. Jeg mener stempler og råder i denne motoren er god for rundt 270-300 hk, men ikke noe mer. Da må man begynne å modifisere innmat i motoren også, da begynner det å bli dyrt.

Endret av D.Mikalsen
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...
D.Mikalsen

Oppdatering 07.02.2020
Eksos - Spoiler - Service/rep - Pressure pipes - Grill og sommerfelger vask

 

Da var det dags for en ny oppdatering og det har skjedd utrolig mye siden sist. Jeg får ikke tid til å organisere og oppdatere alt som er gjort, men tar det i den rekkefølgen det har blitt gjort i hittil.

Eksosanlegget har blitt skiftet ut, hele veien fra turbo og bak. Jeg gjorde en del research og fant de vanlige merkene som Milltek, supersprint osv. Men så kom jeg over et merke som het TA Technix, fant litt informasjon om det på nettet og tenkte kanskje det er bra, så da er det bare å lage seg en erfaring med det. Det var nesten et komplett system og midtre del måtte lages selv, dette fikk jeg Svendsen eksos i Åsane til å ordne, noe de får terningkast 6 på service og utførelse. Totalt for deler og alt så havnet jeg på ca 11000 kr for alt inkl arbeid + deler. Eksosanlegget er bestilt hos Nordic Autoimport. Litt bilder:

20190821_163808_1280x960.thumb.jpg.10ff2381425c223188ce697f8546eb26.jpg

 

20190821_163956_1280x960.thumb.jpg.cec827a770ebfaf5e1348573c7a73b3f.jpg

 

20190821_164705_1280x960.thumb.jpg.365a469a41abd2bf0f34f496a674162d.jpg

 

20190821_164711_1280x960.thumb.jpg.8ec9f8c5ed0ddd9308b1cb6c36da365a.jpg

 

20190821_164720_1280x960.thumb.jpg.e86d7ee08aeb75c4764db3aeb3241b92.jpg


200 cell sports kat:
20190821_164820_1280x960.thumb.jpg.f307f84b392e4af364e81114319e9681.jpg

 

20190821_164841_1280x960.thumb.jpg.acd369feccbb28ff8dd6fd829c9ec2cc.jpg

 

3" downpipe:
20190821_164851_1280x960.thumb.jpg.4b5753b924b18e11c4618ddd513fe85b.jpg

 

20190821_164858_1280x960.thumb.jpg.e71f88275f31dcfa1cb141b2557dfba0.jpg

 

20190821_164916_1280x960.thumb.jpg.e98f1d0428fd6b8519d9a3f47597f9ca.jpg

 

20190821_164928_1280x960.thumb.jpg.baaf79eac94a883c978b5b0fd2381ad4.jpg

 

20190821_164953_1280x960.thumb.jpg.991d5573b27a4a3b5761c8d69ab594e6.jpg

 

20190821_165018_1280x960.thumb.jpg.4460ecb71faa527c3f2daf68caea318b.jpg

 

Hull til alle lambda ferdig:
20190821_165023_1280x960.thumb.jpg.3079bec6fa094fc5921a6db8a67a935c.jpg

 

Fra sveisen her kappet vi av slik at det ble 2,5" hele veien bak:

20190821_165054_1280x960.thumb.jpg.d32609ba75c20eca554513c87ca78874.jpg

 

20190821_165225_1280x960.thumb.jpg.9944b8fa3c4242521e906a3633fb9ed0.jpg

 

20190821_165249_1280x960.thumb.jpg.4849bdd3f13bdf1314841a1914d97b3b.jpg

 

Så var jeg raskt under bilen bare for å sjekke litt om passformen var rett osv, det var det:

20190827_160129_1280x960.thumb.jpg.427f43c28b3388c8c24affffcc4a2ee8.jpg

 

20190827_160130_1280x960.thumb.jpg.875f9f79e8e5fd304f6dbb187f855362.jpg

 

Her er bilen på bukk hos Svendsen Eksos i Åsane:

20190827_160131_1280x960.thumb.jpg.392707b6004c7a21dfd1775849e68511.jpg


Her kan man se rust på bunnpannen:

20190913_132306_1280x960.thumb.jpg.0eccbd2d99d1c2c2ea75bb953b691bc9.jpg

 

20190913_132404_1280x960.thumb.jpg.ea8ceac14f08b6b07f41beb5c94bc5eb.jpg

 

Inne med turboen - Så litt sleten ut der inne:
20190913_132413_1280x960.thumb.jpg.a4b1f72b1bedf6f0db9f4ce72394ba95.jpg

 

Her er gamle eksos demontert - Det er faktisk dobbel katalysator på dette, det var ikke jeg klar over. En rett ut fra turboen og en lengre nede, maks forstoppelse :lol::
20190922_222755_1280x960.thumb.jpg.3aaf6f3ba9bb012ffa9abda0a0e62fa8.jpg

 

20190922_222805_1280x960.thumb.jpg.530df92697177db179df0397de173dcc.jpg

 

20190922_223730_1280x960.thumb.jpg.358e2c4fe67825c2215dbc967b7dc402.jpg

 

Sammenligning av cellene fra gammel og ny:

20190922_222819_1280x960.thumb.jpg.3bf1eed3ba64b198428307d9cc8dd2a4.jpg

 

20190821_164820_1280x960.thumb.jpg.f307f84b392e4af364e81114319e9681.jpg

 

Glemte jo selvfølgelig å få noen bilder under bilen med nye eksosen, men det kommer senere. Lydbilde ble veldig mye bedre, helt i starten var det ikke så lett å høre forskjell med unntak av turtall over 3500 rpm. Lyden var veldig ren og fin, ikke noe brumming og slik jeg hadde forventet. Men etter noen turer her og der så ble lyden forandret mer og mer grovere når mer eksos hadde fått satt seg på innerveggene - Lyden ble utrolig bra, ikke altfor mye bråk med mindre man drar seg over 3000 rpm, da brøler det godt. Så en kan kjøre pent uten så mye bråk under 3000 rpm.

Videre så har bilen fått seg en spoiler. Denne ble bestilt hos BSbildeler.no. Kom seg veldig med denne:

Spoiler.jpg.967d5bd57089607a59c3a4790dd5ffab.jpg

 

20190531_141130_1280x960.thumb.jpg.6ba80144a0a484f8e3b7f7ad0789bb73.jpg

 

20190531_141155_1280x960.thumb.jpg.c6e015a70f20ce6758d8296d0ad5b49e.jpg

 

Lakkering og montering var det Micropaint på Kokstad som tok seg av - et par bilder:
20191106_101906_1280x960.thumb.jpg.24d4f2a065c27b05232dac409c2d70ba.jpg

 

20191106_101921_1280x960.thumb.jpg.9cfbc5abf193194767d5c3174532b013.jpg

 

Bilde bakfra før eksos og spoiler:
DSC_999_1280x851.thumb.JPG.8c7f774b48cd9b4182874cc0ff19357d.JPG

 

Bilde bakfra etter eksos og spoiler montert:
DSC_1000_1280x851.thumb.JPG.22edb48a26de5af56d502365d27c664d.JPG

 

DSC_1002_1280x851.thumb.JPG.5d2fa0a1e30ce2905c1188da84a90537.JPG



Bilen har vært på full gjennomgang hos BO racing på Askøy ifjor, der var det egentlig ikke så mye som måtte fikses. Vi ble uansett enige om å skifte bunnpannen for den var det kommet en del rust på, vi ble og enige om å skifte vannpumpe, tannreim, multireim, strammer, termostat, veivhusfilter, samt litt diverse "service" ting som å rengjøre gasspjeld++ for å få litt "kontroll" over bilen:
20200207_152054_1280x960.thumb.jpg.71101b0249ad485616e56bff60c2cf0b.jpg

 

20200207_152231_1280x960.thumb.jpg.a307ece95e8ab4ce0c36699e0fa20502.jpg


Samtidig som bilen var på service/rep hos BO racing, så hadde jeg kjøpt inn nye pressure pipes fra turbo til intercooler og fra intercooler til innsuget. Det er for å fjerne disse gamle plastikk rørene også kjent som pancake pipes, for å øke størrelsen innvendig på rørene som skal føre til mer luftgjennomstrømning / raskere gasspådrag. Merket kanskje litt forskjell på gassresponsen etter rørene var skiftet, den er igrunn ganske så frisk i utgangspunktet. - Dette er og fra TA technix:
DSC_0917_1280x851.thumb.JPG.d48ee2732cdefc524267f1befb5c46cf.JPG

 

DSC_0918_1280x851.thumb.JPG.33a82c76d5d3a8cd7478a5c8daff7bcb.JPG

 

DSC_0919_1280x851.thumb.JPG.51d5767f5fd849bd81638f4814574788.JPG

 

DSC_0920_1280x851.thumb.JPG.f166f3f5eabfa5f7d73b1e00a914dc3c.JPG

 

DSC_0922_1280x851.thumb.JPG.54d4abb976bc91b16d0759bba8f11dc3.JPG

 

DSC_0923_1280x851.thumb.JPG.6521e1c771443a6deef043a86fbff941.JPG

 

Plug and play stort sett - Her er de gamle rørene demontert:

DSC_0925_1280x960.thumb.jpg.913448e31689e86dec9a3469e2871b88.jpg

 

Ikke så lett å se forskjell her på bildet over her, men dette viser det bedre - Dette er pancake pipen:
DSC_0927_1280x960.thumb.jpg.69e8ad15093112c4355c9606df38f467.jpg

 

Har og kjøpt en ny grill foran, jeg ville ha denne helt svart med svarte audi ringer - Denne grillen ble kjøpt hos Autoroyal.no for et par tusen kr - Ny og gammel grill. RS3 emblem må vekk, fordi dette er absolutt ikke en RS3:
20190426_212137_1280x960.thumb.jpg.2791fcb386856fb532c895732cb9b1d9.jpg

 

20190426_212157_1280x960.thumb.jpg.4d79453dd47d7c706fb5296ff028d2a8.jpg

 

Grill montert:
20191004_185103_1280x960.thumb.jpg.287d0e1d2b98436148df134a82f17170.jpg

 

Fått tak i noen svarte audi ringer på ebay, disse festet jeg med svart tec7 og litt kreativitet:
20191004_213046_1280x960.thumb.jpg.f8f7029ce08891202c53cf986be4134f.jpg

 

20191004_213049_1280x960.thumb.jpg.ff6636acab7c667f78f89e0053a4d61e.jpg

 

20191004_213055_1280x960.thumb.jpg.c26b21b86930bab88ae29a9b7e482c1a.jpg

 

20191004_220615_1280x960.thumb.jpg.59c5fb91fe703ebadcaf1df83bfd4e83.jpg

 

20191005_143308_1280x960.thumb.jpg.ae21b067b96b313f014bed12b69c297f.jpg

 

20191005_143309_1280x960.thumb.jpg.37c51555fed31528dc792df8369ab263.jpg

 

20191005_143319_1280x960.thumb.jpg.e074c310c13c6cef71074ad9b1bfed0f.jpg

 

Litt høstvask og vask av sommerfelger som skal stues vekk til lagring i vinter:
DSC_0979_1280x851.thumb.JPG.f4dfa32cea828130c2238afd500b3a00.JPG

 

DSC_0980_1280x851.thumb.JPG.f1551aff865126d0255c7238b970b983.JPG

 

DSC_0982_1280x851.thumb.JPG.295bd122c9a1406dfcd95224c310fa08.JPG

 

DSC_0983_1280x851.thumb.JPG.849ced907eb6c923d3abedd94b3e1338.JPG

 

DSC_0984_1280x851.thumb.JPG.7bbfe9ed18b50b9a5fa97eddf28e61b6.JPG

 

DSC_0986_1280x851.thumb.JPG.8fed714180f5bf37dbcebdf1537d45d3.JPG

 

DSC_0991_1280x851.thumb.JPG.10ba35947b0daa7b6cef8a2689ee4809.JPG

 

DSC_0993_1280x851.thumb.JPG.728f4d5b12a55c771d82d8acad436e2c.JPG

 

DSC_0997_1280x851.thumb.JPG.6d575e9ce9fd4515a03c0bf1901ec369.JPG

 

DSC_1000_1280x851.thumb.JPG.e1445afba5b5314a747b622ae70813d7.JPG

 

DSC_1004_1280x851.thumb.JPG.78381caba53fda750d4fb2bfe8a6d94c.JPG

 

DSC_1006_1280x851.thumb.JPG.16163b061d81ced1343594720ef3d9e1.JPG

 

Tok en runde over garasjegulvet denne gangen og:

DSC_1016_1280x851.thumb.JPG.b2318ec35544ffccb2ce1aef9d2a67a5.JPG

 

Sommerfelgene klar til lagring:

DSC_1018_1280x851.thumb.JPG.9f1556564b6841460194e4c032381776.JPG

 

DSC_1022_1280x851.thumb.JPG.a5f00a1bb992eb9ce9f8690cb2e3e1d7.JPG

 

Siste turen med sommerfelgene 2019:
20191106_101841_1280x960.thumb.jpg.9bccb482a9d2d274863219d229df703a.jpg

 

Random bilde:
20191223_170419_1280x960.thumb.jpg.d310d9b704acdb6d0c47a053baaa227c.jpg

 

Max Protect V1 og V2 holder godt på denne bilen enda:
DSC_0854_1280x851.thumb.JPG.f05b35c8732d5becea4286cba516e942.JPG

 

Veien videre:
20191106_100019_1280x960.thumb.jpg.592571200e5a5d226cab7210e792282e.jpg

 

Det har blitt gjort en hel del mer med denne bilen, det ligger klart veldig mye morro som skal skje nå og framover mot våren både utvendig, innvendig og motormessig - Prøver på en oppdatering om ikke så altfor lenge igjen, hyggelig at folk ser innom og takk for denne gang B)

 

Endret av D.Mikalsen
Bilder i feil rekkefølge - 07.02.2020
  • Liker 4
  • DCN Poeng 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...