Gå til innhold

Hans Marius sin Audi RS6 C7,5 (polering endelig gjort)

Recommended Posts

Hans Marius
Skrevet (endret)

For de som har fulgt tråden på den forrige RS6'en så endte jeg altså med å heve kjøpet når denne ble lagt ut. Kjøpte den usett i Stavanger og fløy forrige helg over for å hente den. Den nye bilen har litt annet utstyr enn den forrige, men er også ett år nyere og derfor facelift og har gått 20 000 mindre. Den ble dermed også noe dyrere, men det må jeg nok bare leve med 🤦‍♂️

Så litt info om bilen.

Dette er en Audi RS6 C7,5 (altså facelift) fra 2015. Bilen hadde rullet ca 62 000 km når jeg kjøpte den og er meget godt holdt. Bilen er lakkert i Audi sin Sepang blåfarge, som er en noe lysere metallic blåfarge enn den forrige og ligner egentlig litt på BMW San Marino blå som sykkelen min er lakkert i og som jeg liker veldig godt. Var litt skeptisk til at denne fargen ble litt flashy ifht til den forrige før jeg så den IRL, men nå blir jeg bare mer og mer glad i den :D

Litt utstyr som er verdt å nevne:

- Karbonpakke utvendig og innvendig

- Karbon speilhus

- RS seter i delskinn og alcantara

- B&O stereo

- Panorama glasstak

- Dynamic pakke med DRC, diff med torque vectoring, RS sportseksos og hevet topphastighet til 250 km/t

- Bremsecalippere lakkert i gloss rød

- ISOFIX

- 360 kamera

- Audi Phone Box

- Sort optikkpakke

- Side assist

- Lane assist

- Pre crash pakke

- Matrix hovedlykter

- Tonede ruter

- 21" RS6 vinterfelger

- 21" TSW sommerfelger

+++

Av det som mangler fra den forrige er Dynamic pluss pakke med karbonkeramiske bremser, alcantara taktrekk, HUD og soft close dører. Bremsene tror jeg går helt greit, da det er en betydelig kostnad å bytte om de skulle ryke (sprekker, kast eller steinsprut). Taktrekket er litt synd, men panoramataket gjør at det også går greit og HUD + soft close er ikke noe jeg kommer til å savne stort. 

Det må også sies at denne bilen er betydelig bedre holdt enn den forrige, så her er det meget lite til ingen bruksmerker og kun et par småflekker fra steinsprut som bør lakkeres. Så her håper jeg at jeg får en bil jeg kan ha en del år fremover :)

Hadde en god dag i vaskehallen i går og fikk vasket den ordentlig godt ned utvendig, dørkarmer og i motorrom så den skal være klar til 17. Mai, selv om det ser ut til å bli en grå 17. Mai på østlandet... 

Fikk også montert litt deler jeg egentlig hadde bestilt til den forrige, men ikke rakk å sette på. Så til litt bilder :)

OkDYQE7.jpg

Mh0t2Eq.jpg

6ygT40r.jpg

9JiyI18.jpg

qCdqwQj.jpg

eGdBN1m.jpg

kIiGcGG.jpg

EDvbBsY.jpg

U3Wk0Qc.jpg

Byttet LED lysene under alle fire dørene med projektorer med "Audi Sport". Syntes det gjorde seg veldig :) 

4xwczjs.jpg

yMdMEDX.jpg

nMUOARb.jpg

Pv2CBiH.jpg

Monterte skvettlapper i karbon forran, da det blir ekstremt mye steinsprut pga de brede skjermene på disse bilene. Synes det ble meget bra egentlig ;)

cJC7YBZ.jpg

jMvToyn.jpg

Etter vask :D

30WjIKc.jpg

uQhVaNy.jpg

ajjcYr0.jpg

8HLukCC.jpg

pL8Gf9Z.jpg

6bRLnb7.jpg

BoyTvpV.jpg

XRBsZIZ.jpg

XlcQFzA.jpg

Liten filmsnutt til slutt ;)

https://imgur.com/GIhuoia.mp4

Har også for denne flere planer, men det kan hende det må bli mer på sikt. I alle fall frem til garasjen er ferdig 🤞

Endret av Hans Marius
  • Liker 6
  • DCN Poeng 1
Skrevet

Trist sak med den andre bilen, men ser ut som du har funnet en fin erstatning tross alt!

Skrevet

Bra du ble kvitt den andre, hørtes ut som kun problemer hele vegen og sjanse for tap av veldig mye penger selv om du fikk den rimeligere!
Grom farge på den nye også, gratulerer og håper du får mye glede av den  :)

Hans Marius
Skrevet
16.5.2021 - 15.32, ___Franken___ skrev:

Synd med alle probleme på den forgje bilen men det ordnet seg jo dette med ein nyere RS6 i ein flott farge :)

Ja det skal liksom være noe 🙄 Men jada, det løste seg til slutt og er meget fornøyd med fargen på den nye 😁

16.5.2021 - 18.34, Kjetil- skrev:

Trist sak med den andre bilen, men ser ut som du har funnet en fin erstatning tross alt!

Det kom som et sjokk når jeg fikk vite at den var stjålet, så jeg kommer nok til å være generelt mer skeptisk til importerte biler fremover. Men jeg føler meg ganske trygg på den nye så tror det ble en bra erstatning ja 😊

16.5.2021 - 18.46, joo skrev:

Bra du ble kvitt den andre, hørtes ut som kun problemer hele vegen og sjanse for tap av veldig mye penger selv om du fikk den rimeligere!
Grom farge på den nye også, gratulerer og håper du får mye glede av den  :)

Det ble også konklusjonen fra min side. For mye usikkerhet til at det var verdt det. Fargen er jeg blitt veldig glad i, så angrer ikke 😄

• Liker 1
  • DCN Poeng 1
  • 5 weeks later...
Hans Marius
  • 1 month later...
Hans Marius
Skrevet

Siden det ikke var snakk om å reise utenlands i år heller så ble det bilferie med RS6'en i år, noe som var helt greit :D Ruta gikk som følger: Lillehammer - Trondheim (via Ringebufjellet) -Steinkjer - Kristiansund - Atlanterhavsveien - Trollstigen - Geiranger - Ørnesvingen - Loen - Beitostølen (via Valdresflya) - Lillehammer. Turen på ca 1500 km gikk uten noen som helst problemer og var både behagelig på motorveiene og utrolig morsom, spesielt opp fra Geiranger 😁

Passet også på å knipse litt bilder av bilen på flere av stoppene vi hadde. Under er et utvalg av disse. Er kun hobbyfotograf, men synes noen av dem ble ganske bra :) 

Yr23Z19.jpg

vNWSRz3.jpg

tLDJD26.jpg

CZylSfC.jpg

0WurJJm.jpg

6qwORg9.jpg

Dm8MGCu.jpg

hjbx1nF.jpg

ZMj8mOG.jpg

BG8SM32.jpg

R70Byru.jpg

EiyE16L.jpgkTu5Xhh.jpg

fT7qE4Q.jpg

86TMnvi.jpg

jTV54kt.jpg

opTquWy.jpg

JAMCwiv.jpg

0e71B8w.jpg

NQC6cQQ.jpg

BHWO8pe.jpg

vmr1XBb.jpg

eytRKdd.jpg

Jsa8bgh.jpg

9kDT9bl.jpg

fUEEyM7.jpg

M3rHpQm.jpg

Mt1hOqx.jpg

LlOOqLD.jpg

• Liker 7
  • DCN Poeng 2
  • 1 month later...
Hans Marius
Hans Marius
Skrevet

Et lite skritt til mot å få denne 100% strøken og slik jeg vil ha den 😊 Det var bittelitt rust som hadde startet på venstre hjulbue bak etter steinsprut som jeg var klar over når jeg kjøpte den. I tillegg var det en liten flekk på bagasjelokket som lakken var borte, helt ned til metallet. Uvisst hvordan dette har skjedd. Bagasjeluka er i aluminium, så ikke noe fare for rust her, men for å få alt strøkent ble bilen i helga sendt til samme lakkerer som har lakkert kåpesettet på R1'en min, da jeg vet han presterer 😉 ble meget fornøyd med resultatet, da du nesten ikke ser overgangene og etter en runde med poleringsmaskina er den så godt som usynlig regner jeg med 😃

Litt førbilder

bNPIo3E.jpg

strelbt.jpg

7Agm71I.jpg

HQdXeZY.jpg

Under 

exBPQjv.jpg

D98O8OG.jpg

wFA41gw.jpg

cP2WFeB.jpg

Og etter 👍

839NFE4.jpg

IuA5b1i.jpg

Z8atORV.jpg

Hm4uDIR.jpg

Når lakkereren begynte å slipe på hjulbuen kom det frem gammel sparkel, så det har nok vært en liten skade her før som har vært med på å få det til å ruste. Men jobben var ifølge lakkereren veldig bra, så etter runden han gjorde skulle det ikke være noe problem med rust senere. Fargematchen ble også veldig bra, så etter en runde med poleringsmaskina på de gamle tilstøtende panelene for å få opp igjen glansen bør dette være så nærme 100% jeg kommer uten hellakkering 😄

Neste steg blir å slipe ned og påføre epoxy og bunnstoff i hjulbuene bak, helt ut til kanten på hjulbuen for å ha litt mer beskyttelse mot steinsprut. Med de brede dekkene som sitter på denne og siden den vil bli brukt på vinteren så vil jeg heller gjøre dette og være sikker på at rusten ikke kommer krypende, enn å måtte lakkere kantene jevnlig for å holde de bra.

• Liker 5
alexanderst
Skrevet

Deilig å vite at alt er 100 % tenker jeg. Det så ut til å være et godt utført arbeid. Nydelig farge :)

Hans Marius
Skrevet
22 timer siden, alexanderst skrev:

Deilig å vite at alt er 100 % tenker jeg. Det så ut til å være et godt utført arbeid. Nydelig farge :)

Absolutt 😊 Når jeg først har kjøpt drømmebilen føler jeg at jeg må holde den så strøken jeg bare klarer. Veldig fornøyd med jobben og fargen 😄

• Liker 1
  • 1 month later...
Simen
Skrevet

Meget pen bil dette, RS6 er nok drømmen for min del også, da jeg elsker stasjonsvognene fra Audi (har A4 idag).

Og må si fargen på denne er meget pen også. Men har hørt at blå er en farge man kan gå litt fort lei av på biler, føler du dette stemmer?

Hans Marius
Skrevet
1.11.2021 - 11.00, Simen skrev:

Meget pen bil dette, RS6 er nok drømmen for min del også, da jeg elsker stasjonsvognene fra Audi (har A4 idag).

Og må si fargen på denne er meget pen også. Men har hørt at blå er en farge man kan gå litt fort lei av på biler, føler du dette stemmer?

Takk for det 😊 Dette er tredje syv fra Audi for min del også og det blir ikke feil i mine øyne.

Jeg har alltid vært svak for blå biler, men dette er den første bilen jeg har selv som er blå. Har kun hatt den siden mai og er i alle fall ikke blitt lei 😄 Tar meg i å snu meg å se tilbake på bilen nesten hver gang jeg setter den fra meg og fargen er en av de tingene jeg er mest fornøyd med 😀

• DCN Poeng 1
Simen
Skrevet

Tredje syv? 🤔

Okei skjønner. Ja jeg hadde sikkert gjort det samme, snudd meg hver gang. Jeg gjør det ofte uansett, selvom jeg bare kjører en 'vanlig' A4 B8. Men liker designet på alle disse stasjonsvognene til Audi (A4 fra 2009- og A6 fra 2013-) :)

Hans Marius
Skrevet
12 timer siden, Simen skrev:

Tredje syv? 🤔

Okei skjønner. Ja jeg hadde sikkert gjort det samme, snudd meg hver gang. Jeg gjør det ofte uansett, selvom jeg bare kjører en 'vanlig' A4 B8. Men liker designet på alle disse stasjonsvognene til Audi (A4 fra 2009- og A6 fra 2013-) :)

Tredje stv skulle det stå 😅 Enig, synes Audi har gjort mye riktig med designet på stasjonsvognene sine 😀

• DCN Poeng 1
Hans Marius
Skrevet
Hans Marius
Skrevet

Var ute å spiste middag med svigers i går og hadde parkert bilen langs gata. Kom tilbake etter middagen og så det var to som stod å så på fronten på bilen. Det viste seg at han ene hadde vært uheldig å rygge inn i grillen med hengerfestet når han skulle ut fra parkeringsplassen 😫 Heldigvis oppdaget han det og ventet til jeg kom tilbake så vi fikk skrevet skademelding. Så da bil det takst neste uke... Regner med det i alle fall blir ny grill, skiltramme, skilt og carbonramme samt muligens lakkering av fanger 🙁

WAxQaP1.jpg

ozF9wmF.jpg

h7KlI5k.jpg

Q5SSZZ2.jpg

Hans Marius
Skrevet
3 timer siden, ___Franken___ skrev:

Surt, men no ser jo det ut som det ordner seg på ein fornuftig måte enn at du står igjen med det åleine, endå meir surt det om ein må ta alt sjølv
Ellers blir jo den meir strøken for din del og no :)

Ja håper det går bra og de klarer å få god fargematch ved evt lakkering 🙄

Skrevet

Ai ai ai dette var kjip lesning 🙄 Men du kan trøste deg med at det kunne vært mye verre - kunne fort skjedd at noen rygga på deg og bare kjørte uten å si noe.

Hans Marius
Skrevet
4 timer siden, Simen skrev:

Ai ai ai dette var kjip lesning 🙄 Men du kan trøste deg med at det kunne vært mye verre - kunne fort skjedd at noen rygga på deg og bare kjørte uten å si noe.

Ja helt klart. Veldig takknemlig for det, så får bare følge opp verkstedet for å få et bra resultat 🤞

Skrevet (endret)
14.11.2021 - 17.54, Hans Marius skrev:

Ja håper det går bra og de klarer å få god fargematch ved evt lakkering 🙄

Kan anbefale Follebu bil når det kommer til lakkering 🤩

Endret av Chef
  • 5 weeks later...
Hans Marius
Skrevet (endret)

Har skjedd litt småtterier siden sist. Rakk å få tilbake bilen fra verkstedet før samboeren poppet, men rakk ikke å inspisere resultatet ordentlig før her om dagen. Det endte med at verkstedet klarte å polere bort ripene i fangeren, slik at de slapp å lakkere. Var først litt skeptisk til dette, men har gransket stedet med flere forskjellige lys og det ser faktisk ut som de har fått det bort uten å gå igjennom lakken. Det er nok tatt en del klarlakk der i tillegg til at det er litt kjørespor, men det skal jeg klare å fikse opp i selv. Alt i alt er jeg fornøyd med resultatet. I tillegg fikk jeg verkstedet til å bestille opp svarte Audi ringer og svart RS6 merke fra nyeste generasjon i stedet for sølv som var der fra før. Siden det var carbonpakke på bilen måtte de uansett bestille komplett grill, så da var dette ett fett for dem. I tillegg fikk jeg demontere de gamle i sølv, så da har jeg de i reserve også 😄 Demonterte like godt også carbonramma med quattro logoen, så får jeg se om jeg kanskje prøver å få fikset denne etter hvert, da det er så syke priser på carbon hos Møller... Bestilte også annet skiltoppheng til frontgrillen for en litt cleanere look. Veldig fornøyd med hvordan den ser ut i fronten nå 😀 Ikke helt ren på bildene ser jeg 😷

rEjTE45.jpg

mdhxqbz.jpg

5Qjj3UP.jpg

L1VxTmb.jpg

CPSC31K.jpg

f3GTerW.jpg

Endret av Hans Marius
  • Liker 2
  • DCN Poeng 2
Alfred trovåg
Skrevet

Flotte biler RS 6,fin farge på den. Har reservert en 540d med det meste av utstyr, bla soft close ,det er nytt for oss så det blir spennende. 

Skrevet
18.12.2021 - 12.58, Alfred trovåg skrev:

Flotte biler RS 6,fin farge på den. Har reservert en 540d med det meste av utstyr, bla soft close ,det er nytt for oss så det blir spennende. 

Kult! Visste ikke at de kom med sånt? :D

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår