Topplister


Populært innhold

Viser høyest rangert innhold siden 23. feb. 2017 på alle områder

  1. 66 poeng
    Moccamaster - Kongen av kaffetraktere Årets første S&S da abstinensene tok overhånd. Som overskriften sier, så er det da kaffetrakteren min som trenger et lite løft. Dette var da arvegods fra min mor, som kjøpte seg en ny trakter, så tror den har ca 10 år på baken. Det ironiske er kanskje at jeg ikke drikker kaffe selv, men kommer jo besøk i ny og ne Planen er da en god rens, vask, ett stegs polering og selvfølgelig litt voks Begynner med noen ankomstbilder før jeg trår til med vasken. Begynner med en innvendig rens av sjela for trakteren Mmm...digg. Utvendig vask er neste trinn, og det står tannbørsten fra Rupes, samt Nerta interiørsåpen for. Pluss en kost, fille, skuresvamp... La på litt Jif på papirlappen som satt igjen etter Moccamaster merket. Papiret løser seg fint opp, og resten av limrestene ble fjernet med en citrusspray. For sikkerhetsskyld så tar jeg litt lakkmålinger - Kalibrering av måleren Litt manuell jobbing må også til på trange plasser. Ferdig polert, og klar for voks. Valget av LSP falt på Swissvax Shield, og Autobahn på krom Disse to hardplastdekslene fikk Polytrol som plastfornyer Og ved all hell og lykke, så var det litt sol ute i dag, så fikk også knipset noen utebilder Tidsforbruk...tja...3-4 timer.... Takk for titten! Edit: Beklager rotet i bildene. Ble mange like på rappen, uten at jeg vet hvorfor. Men det skal være i orden nå...tror jeg. -Eskil-
  2. 65 poeng
    Eier er trofast kunde av meg, og tok kontakt etter å ha kjøpt seg splitter ny bil for ikke så lenge siden. Ønsket var en lakkbeskyttelse, få vekk vaskeslitasje og en rens av B-stolpen innvendig på førerside. Eier tar vare på tingene sine og er nøye med vedlikehold. Han hadde vasket bilen før levering. Ved ankomst: Bilen var ganske ren foruten rennemerker bak skilt MAC124 Prickbort ble lagt på tørr bil Mens avfetting jobbet hentet jeg frem en testkanne fra Vikingvask med Kenotek Keno 4000 Jeg blandet Keno 4000 med rent vann i forhold 1:3 i beholder. AutoBrite skumkanon drevet av Kranzle 2160TST ble justert midt mellom + og -. Det ga et ganske tynt skum, men det virket effektivt på rennemerkene bak skiltet. Etter 3 minutters virketid: Prickbort i samarbeid med Keno4000 5 minutters virketid: 7 minutters virketid: Nærbilde etter 7 minutter: Etter avspyling fikk bilen Korrotech sveverustfjerner fra Vikingvask. Omtrent ingen lilla respons i det hele tatt. Bøttesåpe ble Kenotek PRO Brilliant Wash Bra glid og skum på denne. Luktet behagelig sitron, ikke ulikt engelske Valet Pro Poseidon. SurfexHD 1:5 med detailkost ble brukt på knoteplasser Tørking pågår. Inn i varmen for PTG-målinger og clay. Lakken virket nuppefri og clay fant lite. Bildene viser typiske minsteverdier etter minst 5 målinger pr. panel. Panser i aluminium Høyre forskjerm Høyre fordør Høyre bakdør Høyre bakskjerm Bakluke Øvre del av bakluke er ikke metall på disse bilene. Venstre bakskjerm Venstre bakdør Førerdør Venstre forskjerm Tilstanden på venstre forskjerm var grei. Noen swirls og mindre grå striper, som var lette riper, kan skimtes. Venstre forskjerm Nye produkter til prøving fra Vikingvask. Plastforpakning med to og to pads passende til Rupes Bigfoot 15. Gul Zvizzer-pad. Ikke ulik gul Rupespute i form og konsistens. Zvizzer polish fra en prøveflaske med teksten "Feinschleifpaste F5.01 - Feine Schleifpolitur" ble lagt på. Bilde før buffing etter en runde Rupes Bigfoot 15 på maks hastighet. Diminishing polish med behagelig lang kjøretid. Vikingvask hadde også sendt med noen mikrofiberkluter. Gode brukskluter under korrigering. De fjernet polishrestene greit, og verken klut eller polish ga mikroriper på denne lakken. To neste bildene er etter en runde med nevnte kombo pute og polish fra Zvizzer. Komboen var fin å kjøre på Bigfoot 15. Klar fin finish, samtidig som den ryddet opp i det som var av lakkslitasje. Dørene hadde mer swirls. Etter kun en runde med samme kombo ble samme resultat oppnådd. Fin finish og korrigering. Lang kjøretid som tidligere nevnt, og pute som passet godt til maskinen, gjorde at jeg likte disse produktene godt. God å jobbe med som Menzerna, men uten lukten som trekker Menzerna ned. B-stolpe hadde noe møkk i strukturplast som eier ville ha vekk. På slik struktur konkluderte jeg med at detailkost og APC var veien å gå. Kenotek PRO Interior Cleaner. Flasken ga et kvalitetsinntrykk med blant annet bra sprayhode, barnesikring og behagelig mild duft. Rensevæske ble påført rett i detailkosten. Slissen til setebelte ble maskert, for å unngå å få rensemiddel nedi der. Skånsom bearbeiding med kosten, så kjemien får gjøre jobben sin. Resultat etter avtørking Dekksider fikk Swissvax Pneu Matt Hjulhus og skvettlapper fikk Bare Bones Svissvax Metal Polish på begge enderør LSP ble Swissvax Saphir. Den ga glød og fikk metallic til å poppe. Ferdigbilder: Takk for oppmerksomheten
  3. 64 poeng
    Det er dessverre ikke mulig å forsvare tidsmessig det å lage S&S på alt som er inne å selv om alle biler får samme omtanke er det jo noen biler som er ekstra moro å dokumentere litt ekstra. Dette er nok en av de. 1971 Ford Mustang Grande stylet som mach1. Maskinisten her er stor (5,8l 351 v8), men har likevel god plass i et gigantisk motorrom. Det er usikkert når den ble restaurert, men den er førstegangsregistrert 01.01.71 og kom til Norge i 2009 hvor et norsk firma kjøpte den på Barret Jackson auksjon i USA. Før nedvask tok vi den en rask tur opp på liften så eier fikk inspisere litt. Under nedvask var det -4 så bildene fra nedvasken er holdt til et minimum. Her er et stemningsbilde med Nerta skummet over bilen. Dekkene var ganske skitne å klint inn med noe glossy dekkdressing som tok 3runder med surfex og skrubbing og nerta før det slapp. Ruter ble clayet. Clayet også forsiktig folien med den mildeste clayen jeg hadde da jeg ikke turte å bruke alt for mye kjemi der. Måtte få rengjort den for dekkrester og andre ting, men siden den matte folien ikke skulle poleres måtte jeg forsikre meg mot marring fra clayen. Turte ikke høytrykke vinyltaket så det ble renset innendørs etter vasken. Slik så den ut etter vask. Ser ganske ok ut, men her skal jeg love det var mye å hente på glansen spesielt. Det første jeg la merke til var at noen har polert her før meg. Det er vinyldekaler i matt sort på denne bilen å panser og nederst var fortsatt matt, mens dekalene på siden var polert å hadde blitt blanke. desverre. Det var også fullt av gammel voks intill vinylen overalt. Matt panser Matt også nederst, men ikke maskert ved polering så blanke spor etter der maskin har passert dessverre. Blanke side dekaler Voks rester Over til litt lakk tilstand. En del vaskeriper å matte felt Litt steinsprut som noen har flekket litt på. Hehe ingen vits å måle her egentlig da vi allerede viste denne hadde sett et par omlakkeringer før. Laveste verdi var 226 å høyeste 645. Så allerede under nedvask at de hvite bokstavene på dekksidene var slitne så jeg prøvde å være forsiktig når jeg vasket rundt disse. Relativt gamle dekk er nok grunnen Så over til denne bilens største utfordring.... Krom! Det er vanvittige mengder av den på hjul, karroseri, invendig og overalt ellers. Felles for all kromen var at den var ganske merket av korrosjon og kjemi. Det var også både rene alu lister og alu lister med klarlakk som møtte hverandre. Det matcher dårlig. Listene med klarlakk hadde gulnet kraftig å ingenting matchet så jeg prøvde så godt jeg kunne å få det så likt som mulig med Autosol først før CG Heavy metal polish og metalwax overtok. Over til litt polering. Brukte hender og Nano med nevnte metall polisher. Litt 50/ 50 bilder Panserlåsene var veldig slitne så jeg demonterte de for å komme til skikkelig under også. Ødelegger helhetsintrykket så mye. Der ja! Det ble bedre Håndtak før Håndtak etter Eksos før Polerte inni også med drill og mikrofiberball Etter Å i den endeløse rekken med krom var jeg nå på bakfanger. Den hadde litt vannflekker og hadde en del andre flekker og korrosjon Underveis Før Etter. Artig med bensinpåfylling i hekken. Mere krom... Felgene Når alle 4 felger var tatt (sikkert 6timer) var jeg så lei krom at jeg begynte å fjerne litt voksrester med CF04 fra dekalene før jeg maskerte de. Guttungen syns det er stas å komme i garasjen å få spille SNES og NES mens jeg jobber Vasket ned undersiden av panseret, men mens jeg holdt på fikk jeg panseret i hodet så jeg brukte et stag for å holde det oppe. Ble strøkent under her til slutt. Luftintakene på panser ble tatt ut både for å rengjøre skikkelig rundt, men også for å bytte ut de ruste unbrako skruene disse var festet med med rustfrie tilsvarende. Det manglet også et par skruer slik at vi fikk erstattet disse også. Etter maskering gjorde jeg noen tester på litt forskjellige panel. Dette er med LHR15mkII, gul Rupes pad og Angelwax Regenerate. Tok veldig bra. Men det var desverre ikke nok på alle paneler å ettersom vi ville ha et så godt resultat som mulig ble det kjørt et grovsteg først på hele bilen. Blå rupes pad på nano og mini, mens lhr15mkII ble kjørt med mf pad fra Flexipads. Alle med Angelwax Resurrection. Til slutt ble det gul Rupes pads på alle maskiner med Angelwax Redemtion. Litt stemningsbilder fra maskinparken. Eier var med på deler av prosessen å fikk prøvd seg på det meste. 21mkII med blå pad Mini Nano 15mkII Oppheng til maskinene kom i posten midt i jobben så jeg tok meg tid til å fikse de opp på veggen. Ble litt lettere enn å ha de liggende overalt. Taket og plast detaljer ble behandlet med Angelwax Corona som jeg testet ut fra bas-shop. Lett å jobbe med, flott utseende å vanvittig hydrofobisk. Holdbarheten er også ektremt bra når jeg ser biler som har hatt dette påført lenge. På dekksider ble det Pneu Så ble det litt interiørjobbing for forandringens del, men selvfølgelig krom her også. Bare å finne frem polishen likevel. Innstegslistene ble demontert og polert opp Ruter fikk Ice utvendig og innvendig, men bakruten hadde waterspots som ikke lot seg fjerne. Måtte til slutt gå på med Nanolex glasspolish for å få bukt med de. Fortsatt litt riper, men flekkene ble borte. Liten 50/ 50 her også Eier går over alle åpninger med mf og apc for å fjerne polish støv Bagasjerom ferdig Setene renset med leather cleaner. Pedaler var inngrodd så de fikk smake damprensern Ventiler og andre kriker og kroker renset Dash og plastdetaljer fikk Scholl purple Ferdig innvendig Klar over at jeg hopper litt frem og tilbake her, men jeg måtte det for å ikke gå lei av den endeløse krompoleringen. Her er vi tilbake på krompolering i motorrom. Dynamo og alle filterhus som var krom ble polert opp og resten av motor vasket over. Nærmer seg slutten nå. Matte detaljer fikk Swissvax Opaque Lakk fikk Swissvax Utopia Nice Ut i dagslys. Dessverre ikke sol, men bilen blir stående her et par dager til så jeg skal se om jeg ikke får noen bilder i sol også. Da popper det greit i denne lakken. Inn igjen. Setter pris på de som holdt ut helt hit. Takk for titten PS: Skiltnummer publisert med eiers tillatelse Her er en liten film fra oppstart når jeg var ferdig:
  4. 59 poeng
    S&S Mercedes-Benz Geländewagen 350, 2013mod S&S Mercedes-Benz G350 Hei igjen Da er det tid for en ny S&S, ikke lenge siden jeg tok en tilsvarende med 2-stegs polering,, den tok jeg meg dessverre ikke tid til å dokumentere.. Denne gangen ble det bestilt 1-stegs polering med coating, og noen bilder kunne jeg tillate meg å ta. Få biler som er mer tidkrevende en disse Starter med noen bilder fra overlevering, og eier overleverte nyvasket bil. Startet vasken med Prickbort, og den fikk ligge ca 5min før den ble toppet med Surfex 1:5 Etter ca 10min virketid med Prickbort og Surfex, ble bilen grundig avspylt nedenfra og opp. Lakk og felger fikk deretter en runde med Felgenblitz. En runde med Autofoam ble det også Detailbrush i kriker og kroker. Ny avspyling, og siste før håndvasken. Mattene ble dynket med Surfex 1:5 og skrubbet. Ingen avtale om motorvask, men den var veldig støvete og det ble derfor en rask kattevask.. Over til hådvasken, G-Wash i bøtta. Startet håndvasken i høyden, og jobbet meg nedover. Ferdig vasket Nesten.. Tørket og klar for lakkinspeksjon. Reservehjul og stativ ble fjernet for god tilgang til bakdør. Fjernet også pakninger, ønsker å legge coating også der Noen lakkmålinger ble det også, startet med å kalibrere måleren. Fine verdier var det rundt hele, her fra panser. Skjerm førerside. Førerdør. Passasjerdør førerside. Bakskjerm førerside. Bagasje dør, som hadde den laveste verdi jeg fant på bilen. Bakskjerm passasjerside. Bakdør passasjerside (nedre felt, som hadde den høyeste verdi jeg fant på bilen. Passasjerdør. Frontskjerm passasjerside. Og taket avslutningsvis Noen bilder fra lakkinspeksjonen følger. Bilen er godt holdt vil jeg si, og ikke et skrekkeksempel akkurat, men greit med vaskeriper og RDS var det. Bilt Hamber clay ble benyttet, og paneler tørket fortløpende. Litt fant jeg rundt, og dette er fra bagasjedør. Så var det felgene sin tur, og de ble demontert for en grundig vask. Gaffelforlengere ble brukt for å bygge opp, da løftepunkter kommer helt på kanten av bukken. Klart for vask Felgenbliz først ut. En runde med Prickbort ble det også, og litt fant den også å bite i. Toppet Prickbort med Surfex 1:5. Dekksider ble skrubbet. Håndvask med en nedgradert vaskevott. Ferdig vasket Avsluttet med reservedekket, som nesten gikk i glemmeboken.. Felger ble montert med moment etter specs fra fabrikk. Da var det over til selve poleringsjobben, og startet med å gi front og bakrute en runde med Gtechniq G4 Maskeringstape fjernet fra innsiden her.. Så var det å piffe opp lakken litt Scholl S20 med oransje Uber og Flex roterende ble komboen denne gang, to runder ble det kjørt i hovedsak. Startet med taket denne gang, som hadde slike merkelige matte spots.. Før og- etter Taket ferdig, blankt og fint med godt dempede RDS. Fortsatte videre med panser. Panser ferdig kjørt. Førerdør, før og etter. Bakdør førerside, før og etter. Mye riper rundt alle dørhåndtak som vanlig Førerdør ferdig. Bakparti, før og etter. Førerside klar. Bakdør passasjerside, før og etter. Nedre del bakdør, før og etter. Nederste del bakdør, før og etter. Passasjerdør, før og etter. Hele bilen ferdig polert I mine øyne et smykke Rutene fikk en runde med Koch sin glassrens, både utvendig og innvendig. To runder med Panel wipe før coating. Gtechniq Crystal Serum Light ble brukt som LSP etter ønske fra eier. Bilen ble ellers utlevert neste dag, etter ca 15t med herding. Et bilde fra legging Front og bakrute fikk et lag med G5. Swissvax Shield i dørkarmer. På med stativ til reservehjul. Orginalt var det Loctite på boltene, så da er det sikkert greit å bruke det nå også. Ferdig, og vil si at dette reservehjulet tar seg godt ut på denne Innvendig var det ingen avtale og det så bra ut, men en rask runde med støvsuger og klut ble det. Gtechniq T2 på dekksider. Da var hele bilen klar, og videre følger noen ferdigbilder Takk for titten ONYX
  5. 47 poeng
    S&S 2014 BMW X5 3.0D En liten S&S på en X5 som trengte en ganske grundig runde til tross for bare 50 000 km på veien. Til sammen ble det lagt ned litt over 30 timer på denne. Steg 1: Flex PE 14-2 150, Chris Larson Twisted Wool Pads og Shine Supply Chop Top. Steg 2: Rupes LHR21 MKII/75E Mini, Capro MF-pad og Shine Supply Classic Cut. Steg 3: Rupes LHR15 MKII/75E Mini, Rupes gul pad og Shine Supply Classic Polish. Interiøret ble ozonbehandlet, tepper våtrenset og seter rengjort/behandlet med Swissvax skinnprodukter.
  6. 40 poeng
    S&S 2014 Mazda CX5 Da er det tildags med en S&S igjen. Denne gangen var det mor og far sin bil som skulle få seg en kjapp shine før den skal selges. Bilen har en veldig spesiell metallic farge ved navnet blue reflex mica. En veldig fin farge å se på i virkeligheten, men fyf som den skjuler defekter og hvor vanskelig den er å ta bilder av. Kvalitet på lakkeringsarbeidet som ble gjort når bilen var nye stiller jeg meg også veldig skeptisk til da det var mye stygge riper og merker under klarlakk som jeg kommer tilbake til senere. Det hjalp heller ikke noe at kameraet mitt var litt trøblete så det er endel bilder som er av litt laber kvalitet, men har plukket ut de beste. Først noen bilder av bilen ved ankomst, greit skjitten etter å ha fartet rundt på trønderske veier. Vasketeamet stiller trofast opp med storebror K7 i bakgrunnen. Starter med Prickbort på tørr lakk, denne fikk virke i rundt 10 min. Imens Prickbort fikk virketid så ble det påført Rim7 på felger, den ble heller ikke arbeidsledig Surfex 1:5 ble påført, denne fikk virke i rundt 5 min da solen hadde begynnt å tittet fram på andre siden av bilen og ville ikke at den skulle tørke inn. Bilen ble så skummet ned, denne gangen var det Koch Chemie Voreigner B på kanonen. Denne fikk henge til det begynte å renne av. Hjulhus fikk litt manykyr med kost. Kjemien hadde iaf gjort jobben sin Bilen ble så avspylt nedenifra og opp, før den fikk stå å lufttørke til den var tørr nok for Korrosol. Korrosol på felger og lakk, fant endel på lakken, men lite på felgene. Bilen ble så kjørt inn i varmen for håndvask, tok også av skistativet, men manglet jo selvfølgelig umbrako verktøy for å få fjernet de siste 4 gjengestagene som fester stativet til bilen (dette ble fikset senere) Gjorde klar håndvasken med godeste Mr.Pink i bøtta, akkompagnert av en waschpudel fra Swissvax. Skum skum skummer opp Vasker fra front til bak og ovenifra og ned. Rutene fikk også en omgang med nanosvamp. Bilen ble så avspylt ovenifra og ned. Så var det tid for claying, CG medium clay sammens med CG sin clay lube. Finner særdeles lite. Spylte så av igjen før bilen ble tørket med Fireball Twist tørkehåndkle (Dette var et produkt jeg var veldig skeptisk til grunnet hissig markedsføring, men jeg fikk dette til julegave og fant ut at jeg like gjerne kunne teste det) Det visste seg å være et meget kompetent tørkehåndkle, et av de bedre jeg har prøvd og mengden vann det klarer å holde er drøyt. Bilen ble så maskert opp før jeg fant frem lakkmåleren og sjekket litt dybder. Som antatt var det veldig tynn lakk som er typisk på nye Mazdaer da de dropper grunning slik jeg har forstått det. Startet med panser. Venstre forskjerm. Førerdør. Nede på passasjer dør på førersiden. Venstre bakskjerm. Taket hadde like målinger overalt. Høyre forskjerm. Bakluke Også på bakluke, under bakvindu. * Etter 55 målinger hadde jeg en gjennomsnitlig lakktykkelse på 84 µm, med en min på 62 og max på 103. Så var det tid for lakkinspeksjon. Her må jeg bare beklage for dårlige bilder, og om noen får et illebefinnende etter å ha konsentrert seg for hardt i letingen etter swirls så kan dere legge skylden på meg Utifra bildene så ser den veldig fin ut, men noe swirls var det, dog ikke det værste utgangspunktet. Det var også noen småskavanker rundt om. Her hadde far vært litt uheldig med snøskuffen å kjørt den rett inn i framfangern.. Her var det bare å slenge seg rundt å få rævva i gir om jeg skulle bli ferdig til dagen etter. Litt kombo testing måtte til, her endte jeg opp på Koch Chemie Feinschleifpasta på grønn rupes pute til slutt. Dette ga et veldig fint resultat da det fjernet det som var av swirls og avsluttet holo fritt. Det ble kjørt 1 runde med 5-6 pass på høyeste hastighet med Duetton. Før Etter Før Etter Det ble også hentet fram roterende med 50mm spotpads og extendere til kjøring på trangeområder på framfanger. Prøvde også å bryne med på snøskuffeskaden, men denne er såppas dyp at her må det legges i ny lakk for å få det bra, noe dempet ble det derimot. Av alle plasser en bilprodusent kan plassere deler med piano lakk velger altså Mazda å plassere dette midt i fronten på CX5, denne delen hadde en god del slitasje, men ikke noe en liten runde med roterende ikke fikser Før Etter Her kan man faktisk se litt swirls Disse forsvant fort etter 1 runde med litt magi. Prøvde meg på en liten 50/50, men det var egentlig bare å gi opp på denne lakken. Det var endel slitasje inne i dørhåndtak. Her ble det brukt litt håndmakt med ebay pads og S2 SS. Bedre nå? Baklykter fikk seg også en runde. Før Etter Så var det taket sin tur. Dette var det værste på hele bilen, her var det dype riper etter noe som så ut til å være en snøkost samt mye waterspots. Her fant jeg fram litt tyngre skyts og tenkte at det skulle bli en lek, men nei.. Roterende med blå Rupes MF og Scholl S2 SS Resultatet ble noe bedre, men fortsatt riper og waterspots igjen. Kjørte 1 runde til og noe bedre ble det, dog langt ifra så godt jeg ville ha det. Denne komboen etterlot seg også endel hologrammer. Liten 50/50 Holos Jeg klarte aldri å bli helt fornøyd, og endel plasser hadde jeg ikke sjangs til å fjerne noe (hverken waterspots eller riper) slik at jeg tydde til spot våtslip med P2500 og P3000 papir. På dette stadiet var jeg passelig irritert slik at jeg glemte å ta bilder, og når selv ikke våtslip klarte å gjøre noe med waterspotsene og ripene så konkluderte jeg med at dette måtte være noe som hadde oppstått mellom basefarge og klarlakk ved lakkering hos fabrikken.. Endte tilslutt med å gi passe faen i hele taket og fant fram Flexipads MF og Koch Chemie Heacy Cut å kjørte over hele taket med dette, fikk et holofritt resultat og fikk fjernet defektene som lot seg fjerne. Holofritt Etter taket var tatt beveget jeg meg bak på bilen. Her var det noen dypere merker som mest sannsnylig stammer fra lasting inn og ut av bagasjerommet. Her ble det kjørt roterende med spotpad. Begge skader borte Eksos stussene så heller ikke ut så disse fikk seg en runde med CG Light Metal Polish. Før Etter Etter endt polering ble det Wipedown med Koch Chemie sin silikon fjerner blandet 50:50 med vann. LSP valget denne gangen falt på PolishAngel Master Sealant, påført med DA maskin og myk pute. Felger fikk Fusso Coating. Motorrom ble kjapt tørket over med Nonsense blandet 1:10 og så ble School Boost påført. All utvendig plastikk fikk Koch Chemie Allround Quick Shine og dekk fikk CG silkshine. Alle ruter ble vasket ned med Scholl Ice før et lag med RainX ble påført. Det ble tatt en full shine på interiøret for 2 uker siden inkl en full skinnrens så her trengtes det ikke noe nå, men slenger med et 50/50 bilde av skinnrensingen. Og det vi alle har ventet på, ferdigbilder! Tidsbruk ble rundt 16-17 timer fordelt over 2 dager. Takk for meg!
  7. 34 poeng
    2009 Skoda Octavia - Avansert førstehjelp - Velkommen skal du være til min første S&S! Etter å ha blitt hekta på bilpleie våren 2016 og brukt usunne mengder penger, står jeg nå klar til å virkelig gjøre seriøse jobber. Garasjen jeg hadde var for smal, slik at det var veldig kronglete å jobbe der... November var ny garasje satt opp, og i begynnelsen av Februar var det så og si ferdig innvendig. Hiver med et skrytebilde: - Har lenge bemerket at svigers sin Skoda Octavia sårt trengte litt pleie. Fredags ettermiddag ble den hentet, delvis under tvang. - Bilder før start Vask Av med skiltene Bilen dynkes med Surfex HD 1:5, Prickbort og Nerta Active Diamond i skumkanonen. En runde Iron S til slutt. Dritten slepper bra Irriterer opp litt smuss med kost Avspyling Skinnet bedrar... Nerta Wheelshine Super ble brukt 3x10 minutter underveis i vasken Klart for berøringsvask, Mr. Pink er klar for jobben Skummer opp Rett på med ebay claybar etter avspyling, var en del gamle asfaltflekker å hente. Klar for tørking På plass i garasjen Bruker trykkluft for å få ut vann fra alle krinker og kroker Maskinparken er klar til dyst Lakktilstand Her var det litt å ta tak i... Aiaiaiii Planen videre Panser og tak var for såvidt ganske greie, så gikk for favorittkomboen Rupes blå pute og Angelwax Ressurection. Dette ryddet fint opp og avsluttet bra. 50:50 Før Etter Et par RDS på panser, 3000 grit våtslip ordnet disse Foma Mimo igang på interiøret Litt opplæring av min bedre halvdel Ibrid Nano er med på leken Lyktene fikk seg en liten runde Våtsliping Som bildene tilsier, så skulle det mer kraftig skyts til for å ordne sidene og bakfanger/bakluke på bilen. Her ble det brukt Rupes LHR 75 og Duetto til å våtslipe 2000 grit , etterfulgt av 3000 grit og polert opp med Rupes blå pute og Angelwax Ressurection. Greie lakkmålinger rundt om, 70-90my. Slipte ned 10-12my fra start til slutt, resultatet ble strøkent. Metallicen popper fram Ferdig våtslipt og polert, vært ute og tatt en vask før lakkforseglingen Felger Utsiden av felgene var nokså greie etter 3 runder med Nerta Wheelshine Super. Felger ble demontert og vasket grundig. Skiten var ganske så inngrodd. Her ble det 4 runder Prickbort, og 7 runder med syre (Quattro Acid XL 1:8) En kødder ikke med syre, tryggleiken først Ble holdbart til slutt Felger ble satt inn med Collonite no.845 Øvrig shine Plastdetaljer utvendig og motorrom fikk en runde med Autoglym Plastic & Trim Conditioner. Innvendig plast fikk CG Natural Shine Dressing. Ruter ble renset med Koch Chemie Speed Glass Cleaner og forseglet med RainX. Bort med de heslige oblatmerkene Lakkforsegling Valget falt på Soft99 Fusso 12 months for holdbarheten sin skyld. Panseret fikk to lag med Dodo Juice Rainforest Rub Pro, mest for å teste denne. Først en wipedown Null bilder av påføring, Fusso er litt ekkel om en lar den ligge for lenge så det ble nedprioritert. Finito! Litt beading Gikk litt unna, glemte tire shine før ferdigbildene Fireball Ultimate Tire Wax ble påført. Tidsforbruk: Ca. 25 effektive timer Takk for at du stakk innom min første av forhåpentligvis flere S&S`er! - Finn
  8. 27 poeng
    Show & Shine + Fjerning av riper på front- og bakfanger BMW 525 2008 5. Mars 2017 Denne bilen hadde jeg inne for et år siden, den var da inne for 2 stegs utvendig jobb. Jeg så allerede den gang at denne bilen har en eier som tar veldig godt vare på bilen sin, bilen bar preg av veldig gode vaskerutinger. Bilen ble derfor etter den runden veldig strøken, og etter noen tips rund vask etter den gang hadde jeg store forventninger om en strøken bil denne gangen. Eier var veldig lei seg da bilen ble levert for hun hadde fått noen riper på bakfanger og frontfanger, disse lurte hun på om det gikk å få bort med polering, eller om hun måtte levere for lakkering. Etter inspeksjon mente jeg dette skulle la seg gjøre å få enten fjernet eller dempet såpass at det ikke ville være synlig. Denne gangen ønsket hun utenom denne reprasjonen kun en oppfriskning av beskyttelsen som ble lagt forrige gang for å forenkle vask og også fordi hun nå planlegger å selge den. Hun ville derfor at bilen skulle ta seg veldig bra ut ved fotografering og salg. Derfor ble dette kun en grundig vask og en ny runde med voks. Bilen ble levert til meg rett før klokken 12.00 og jeg satte straks i gang med jobben, bilen var klar for kunden igjen kl 16.00 Produkter som ble brukt: Vask: Teerwäshe - Asfalt og tjærefjerner Felgenblitz - Felgrens Surfex HD - Avfetting Korrosol - Metallpartikkelfjerner Stor murebøtte - Vaskevann GTechnic vaskehanske - Håndvask Meguiars NXT gen - Håndvask North Detailing Drying towel - Tørk Nilfisk 145.3 Bilnerden Skumkanon med Nerta. Ripefjerning: Våtslipepapir 2500 Våtslipepapir 3000 Koch Chemie Heavy Cut Koch Chemie Antihologram Uber Gul Uber Orange LSP: Soft 99 - Fusso Glemte selvsagt å ta bilder av bilen før kjemi ble påført, men bilen så generelt skitten ut etter kjøring på vanlige østlandske vinterveier. Kjemien ble påført innendørs da det var kjølig ute i dag, avspyling ble gjort utendørs. Teerwäshe ble først påført Felgenblitz ble påført på felgene: Surfex HD 1:5 på dekksider og i hjulhusene: Surfex HD 1:20 på lakk, over Teerwäshe: Kjemien får virke ca 5-7 min innendørs før bilen kjøres ut for å skumlegges med Nerta. Møkka renner av bilen Bilen spyles, deretter får den en runde med Korrosol Korrosol får virke, synes ikke så godt på svart bil Felger får en ekstra runde, denne gang med Korrosol og håndvask Bilen spyles igjen, deretter venter håndvask ovenfra og ned. Etter avspyling igjen er den nå klar for tørk og inspeksjon. Nå kommer det noen bilder som viser skadene på front- og bakfanger Front: Bak: Bildene som følger nå viser reprasjon/utbedring av disse skadene: Frontfangeren hadde såpass synlige riper at her valgte jeg våtsliping, litt skummelt siden jeg ikke får målt lakktykkelsen på plast. Tok derfor så mye jeg turte uten å riskikere for mye. Feltet som ble slipet ble deretter polert, Først med Koch Chemie heavy cut, deretter med Antihologram Bakfangeren så bedre ut så her holdt jeg meg kun til polering med samme kombo som forann. Etter denne utbrdingen ble hele bilen vokset med Fusso, tok 3 og 3 paneler. Til slutt kommer det noen ferdigbilder. Her var skaden bak: Her var skaden forann: Resten av bilen: Eier ble veldig fornøyd med bilen når hun kom for å hente den, ble også veldig fornøyd med utbedringen av skader på front- og bakfanger. Takk for titten. Tidsforbruk på denne jobben endte på 4 timer. Bilder tillates ikke brukt uten mitt samtykke.
  9. 26 poeng
    Audi A5 Phantomsort Denne vart det utført 3 steg på også, lakken er super senditiv for mikroriper ved buffing Ikke altid vasken er like kjekk utendørs dessverre så vart ikke så mangen bilder av selve vasken denne gang Testing av nye puter sjekke lakk tykkelser en del riper på tak ferdig grov korrigert nedre del av panelene var veldig slitt, så her måtte det flere runder til noe fikk være igjen også Litt mer testing av produkter mye slitasje her å 50/50 MOT SKJERM Baksjerm kommer seg frem skjerm grov korrigert så er det bare å forsette, ting tar tid Mye riper som tar tid å fjerne En runde her måtte bare til litt dill rundt om En runde på speil med mini Felger fikk fusso og dekk sider autoglaze dekk coat, snnart , mellomsteget vart tatt med S20 før et fin steg med Essence som fikk herde i 16 timer noe må man ta for hand å Jækla kjekt når man skulle fjerne siste teipen, det var klin umulig å få av uten lakken vart med her..... ingen grunning som eg kan se under der, om der var en skade før eg satt på teipen aner eg ikke, uansett det var ikke mye eg kunne gjøre med det der... Man kan se det har reist av noe på innsiden, men der er også en liten flekk skade. Så slik vart det etter teip vart fjernet, men eg har ordnet lakkering så det blir fikset når lakkerer kommer heim fra ferie, men jævla kjipt, som om man ikke tnener lite nok fra før så hjelper ikke slikt på! Så vart detå legge coating Max protect på vindu 2 lag og V2 på resten av bilen. det var det for denne gang
  10. 24 poeng
    Show & Shine BMW i3 2015 01-03. og 06. mars 2017 Ny uke, ny bil fra samme adresse! I anledning våren var det på sin plass med en aldri så liten strigling av konebilen til foreldregenerasjonen. Dette er en bil som hadde i underkant av 30k på telleren, og samtlige av de kilometerne er foretatt i by eller byområder. Dette medfører naturlig nok mye inn og ut av bilen og parkering på steder som får oss detailere til å både gråte og dø inni oss. Vi snakker trange parkeringsplasser, parkeringshus, gateparkering, folk som subber seg langs bilen med jakker og vesker de ikke har kontroll på, dører som slenges i andre dører, og så videre. Den eneste "saving grace" for denne bilen er at den aldri har vært vasket i maskin, men for å være helt ærlig tror jeg ikke det hadde utgjort noen forskjell. Det ble avtalt en firedagers jobb på denne med oppstart tirsdag, da bilen brukes hele mandag ifbm omreisende praksis. Mandag kveld fikk jeg dog en telefon om at bilen måtte være i drift tirsdag også, så oppstart ble da altså onsdag. Siden omfanget av jobben var en tostegs, coating og interiør innså jeg allerede før jeg begynte at jeg igjen kom til å gå på en tidssprekk. What else is new? Onsdagen opprant og jeg var på plass i garasjen ca kl 10.30, siden jentungen var på vinterferie, guttungen sov og jeg glemte å slå på vekkerklokken. Fordelen med at jentungen ikke var i fylket var at jeg kunne jobbe lenger utover ettermiddagen og fremdeles klokke nok timer til at det skulle kunne kalles en effektiv dag. Jeg trillet bilen ut og fant frem utstyret: Forvask, vask, clay og tørk: Prickbort Surfex HD 1:10-ish Tenzi PRIX felgrens Korrosol Gritguardbøtte med varmt vann Ectoplasma (Insta Finish Maxi Suds) i bøtten Dau sau til vask Bilnerden tørkehåndklær Lavor Rio varmtvannsvasker uten diesel, ergo bare kaldtvann Polering: Flex XC3401 VRG Rupes iBrid Nano Longneck 3D HD Cut+ 3D HD Polish 3D Heavy Cutting Pad - Mørk Lilla 3D Medium Cutting/Polishing Pad - Lys Lilla Britemax Promax Cutting Compound Britemax Restomax Medium Polish Rupes Coarse Cutting Pad (Blå), 130/150Mm, 55Mm, 34Mm Rupes Fine Polishing Pad (Gul), 55Mm, 34Mm Rupes Keramik Gloss Fine Gel (Gul) Rupes Zephyr Gloss Coarse Gel (Blå) Scholl Concepts Cutting Pad - Gul Scholl Concepts Cutting Pad - Lilla Scholl Concepts Spider Cutting pad - Hvit/svart Scholl Concepts Finishing Waffle pad - svart Scholl Concepts S17+ Scholl Concepts S20 Black Scholl Concepts S3 Gold Edition Scholl Concepts S30+ Uber Cutting Pad - Gul Uber Polishing Pad - Oransje Bøttevis av mikrofiberkluter Interiør: Scholl Concepts SPAM Gliptone Liquid Gentle Leather Cleaner Gliptone Liquid Leather Conditioner Glass: Sonax Glas- och fönsterputs LSP: Gtechniq Crystal Serum Light Etter å ha flyttet ut en Z3 og en vannscooter var det klart for vask. Startet i kjent stil med Prickbort på alt under vinduer og lot det virke mens jeg koblet opp spyleren. Etter litt fifling og fofling med slangekoblinger som ikke helt ville på plass ble det spylt, og så dynket jeg hele bilen, ruter og alt, i Surfex HD. Felger fikk samtidig Tenzi PRIX, uten at det så ut til å ha den helt store effekten. Etter nok en spyling var det druknings i Korrosol. Mens man snakker om solen, så dukket den jaggu frem og tørket inn Korrosolen ganske så effektivt, så jeg fikk det akutt travelt med å spyle. Felgene fikk seg også en runde Korrosol uten at det heller så ut til å ha noen effekt, så jeg begynte seriøst å betvile produktene mine... det rant dog lilla i strie strømmer fra felgene under spyling, så noe har hvertfall skjedd et eller annet sted i hjulområdene. Tid for håndvask! I god Ghostbusters-ånd (høhø) dro jeg frem flasken med Ectoplasma og slapp en god klunk ned i bøtten og skummet opp. Ingen videre bilder av håndvasken, men jeg noterte meg at det tok lenger tid å fylle bøtten enn det tok å vaske bilen... Så var det inn i garasjen for tørk og inspeksjon. Siden det var så fint vær lot jeg porten stå åpen for bedre lys og litt vindtørking. Inspeksjonsbilder: Venstre forskjerm og fanger: Førerdør og skjerm: Hakk og sår mellom dørene: Bakdør: Bak: Bakskjerm: Hjulbue: Bakskjerm høyre side: Ladelokk: Dører: Forskjerm: Panser i tett svart: Der Spiegel: Frontfanger: Noch ein Spiegel: Skjerm igjen: Skrapemerker på fanger, venstre side: Og enda et av skjermen: Panzerkant: Kombotesting på panser. Siden jeg hadde masse nye poleringsmidler hadde jeg lyst å teste hvordan de fungerte, så jeg dro til med ymse komboer for å finne noe som kuttet kjapt og effektivt og etterlot seg en overflate som ikke var full av mikroswirls. Først ut var Scholl S20 Black (S20B) på gul Uber. Dette tok som forventet veldig bra og avsluttet plettfritt. To runder med dette gjorde egentlig susen. Siden jeg er idiot og hadde fått det for meg at jeg IKKE skulle kjøre babysafe med S20B denne gangen også, testet jeg HD Cut+ på mørk lilla cutting pad. Dette funket litt mindre bra enn S20B, så jeg tok en runde til. Ca like bra som S20B. Testet så HD Polish på lys lilla pad som finsteg, og fant ut at det var noe for grovt eller hadde absolutt nada å si for verken glans eller riper. Testet S30+ på oransje Uber på området jeg hadde kjørt S20B på, og det ble en del mørkere og dypere farge, men gjorde lite for glansen. Tredje testområde på panseret ble kjørt med Britemax ProMAX på mørk lilla 3D-pad. Dette etterlot seg en hazy overflate full av mikroswirls. Disse viste seg å være vanskelige å få vekk igjen, men to runder blå/blå Rupes fikset biffen. Sistnevnte kombo tok også like bra som S20B, men raskere, så det ble kjørt blåblå en stund... Sånn ble panseret til slutt, hvertfall. Fanger hadde grå metallic lakk, så jeg tenkte å bruke HD Cut+ på mørk lilla her. Det ble jo blankt til slutt, men du hildring så mange runder jeg måtte gå over før det skjedde noe. Byttet etterhvert til gul Uber/S20B og fikk samme resultat mye raskere, så da ble HD Cut+ satt vekk. 50/50 mot skjerm: Resten av fangeren ble kjørt med S20B og gul Uber for enkelhets skyld. Så kom jeg til andre hjørnet, og her var det åpenbare spor etter at noen har lekt med roterende under klargjøring... smeltet lakk på plastfanger. Usikker på hvordan jeg klarte å ikke se dette under vask eller maskering, men det klarte jeg altså. Vanskelig å se på grunn av lyset, men det var rikelig med holos nedover på fangeren. Kjørte veldig, veldig forsiktig over her med S20B på gul Uber, trinn 3 på Flexen, lav fart, ikke noe press, og så lite som mulig over det skadde området. Resten av området ble blankt og fint, hvertfall. Jeg konfererte med oppdragsgiver om dette og hørte om det ville være aktuelt med omlakkering, noe det ikke var. Hvis fangeren blir fysisk skadet som følge av f.eks. kollisjon eller skraping mot mur eller lignende kunne det kanskje bli aktuelt, men ikke ellers. Greit nok, da hadde jeg hvertfall opplyst om skaden (som ikke var min feil, heldigvis) og en sjefsavgjørelse hadde blitt fattet. Moving on. På tide med en 50/50, så det ble tapet opp: Og sånn ble det: Her ser det ut til at jeg har byttet poleringsmiddel igjen, men jeg husker sannelig ikke hva jeg brukte. Godt mulig dette er blå Rupes, for jeg minnes at lakken var hard på skjermen. Ble bra til slutt, hvertfall. Stemningsbilde som indeed viser at jeg kjører blå/blå Rupes. I kjent stil mye riper rundt dørhåndtak. Glemte i kjent stil etterbilde. Ny 50/50 på vindusrammen som plaster på såret: Og slik gikk det: Døren var mindre pen: Halve tatt: 3/4 tatt (øvre venstre kvadrant gjenstår): Bakskjermen så ikke ut. RDS og swirls i stram symbiose: Merker på ladelokket også, som om noen har prøvd å lade uten å åpne først... Merker overalt: Etter 4-5 runder blå/blå Rupes testet jeg en god, gammel slager for hard tyskerlakk: Scholl S17+ på svart Scholl wafflepad. Dette var som å prøve å skyte en elefant med et sandkorn, altså ingen effekt overhodet. Byttet så til S3 Gold og hvit/svart spiderpad fra Scholl, og dette gjorde ting en hel del lettere. Hadde et kjapt testrun med Britemax ProMAX, men det ble bare ugagn av det, så den ble pensjonert fra tjeneste permanent på denne jobben. Etter 8-10 runder totalt var det fremdeles riper igjen, men jeg fant ut det var på tide å gi seg mens det fremdeles var lakk igjen på bilen. Da alle paneler enten er i karbonforsterket plast eller karbon hadde jeg ingen muligheter for å måle lakktykkelse. Antall runder, grovhet på polish og pads tatt i betraktning følte jeg det var på tide å gi seg mens leken var god. Sånn ble det til slutt: Så var det bakfangerens tur. Denne bar preg av at ting har blitt dradd inn og ut, som dessverre er ganske vanlig. De ripene som ser dype ut, er dype, og ble med videre på ferden frem til man finner ut at det skal omlakkeres litt. Jeg fikk hvertfall til en 50/50 etter en runde blå/blå Rupes tatt med iBrid Nano. Jeg byttet til Flexen med gul Uber og S20B og kjørte to runder over hele. Gikk vesentlig mye raskere og ble like bra: Resten av fangeren var ikke i så god stand heller, så jeg dokumenterte før-tilstanden og glemte etterbilder siden jeg begynte å bli stresset på tid. Oversiktsbilde: Poleringsmidler forsøkt brukt så langt. Fra venstre: 3D HD Cut+, 3D HD Polish, Scholl S17+, Rupes Zephyr Gloss coarse gel, Britemax PRO MAX, Scholl S3 Gold og Scholl S20 Black. Flasken med Scholl S30+ ønsket ikke være med på bildet av hensyn til rikets sikkerhet. Moving on. Bakskjerm førerside hadde rikelig med merker etter mange parkeringer i byen. Laaang og relativt dyp ripe... Noe som kunne minne om merker etter bakplate helt ved knekken: Men det gikk seg jo greit til: Gjør et forsøk på å bli kvitt ripen med S3 Gold og hvit/svart spiderpad: Og borte ble den: Det ble overraskende blankt etter såpass grov kombo, noe som igjen kan være en indikasjon på hvor hard lakken er... Forsøk på en 50/50 mot bakdør: Resten av døren hadde sett sine beste dager: Riper etter busker nederst på bakdøren: 50/50 mellom fordør og bakdør: Blaaaaaaaaaaankt! Og mer blankt Merkene på den ulakkerte plasten var det lite til ingenting å gjøre med, så det ble senere bare vasket med Scholl SPAM og overlatt til seg selv... Døren begynner å bli bra: 50/50 mot forskjerm: Tilstand på skjermen var i kategorien "trist". Etter litt innsats med Rupes blå/blå havnet den i kategorien "happylainen". Så var det taket. Ca halve taket var i glass, resten i lakkert karbonfiber som ser jævlig ut uansett hva man gjør, så det ble polert med S20B og gul Uber. Foran og på sidene av takluken var det dog noen paneler som så ut til å være i glass, men som ikke var det likevel. Lakken var også usannsynlig hard og umulig å gjøre noe som helst med, så jeg tenkte jeg skulle kjøre gul Uber og S20B her også. Action shot! ...og da ble det sånn. Det mørke feltet er der fordi jeg gnukket med fingeren for å se om jeg fikk belegget vekk. Etter å ha prøvd håndpolering for å få det vekk (funket ikke), metallpolish (fordi metallpolish på glass (som jeg trodde det var) faktisk funker veldig bra, men ikke her) og en runde gul/gul rupes på iBrid, fikk jeg det omsider svart igjen. Konklusjonen var at det er plast med tidenes hardeste pianolakk over. Trikset var å kjøre to runder, der runde to ikke ble kjørt helt ut, men buffet mens polishen fremdeles var våt. Ble den kjørt tørr, ble det melkehvitt igjen med en gang. Testet denne på halve taket uten å bli vesentlig imponert. Lakken var rett og slett for hard til at den hadde noen som helst effekt på noe som helst. Hurraferdig! Tok wipedown med silikonfjerner og litt håndpolering med S20B her og der jeg fant polishrester på panelene, og etter et uheldig bytte av klut fant jeg en med rester av gammel coating, så den laget jo en hel del riper på panseret jeg godt kunne vært foruten. Oh well, bare å grave frem maskinen igjen og polere opp på nytt. Etter nok en runde S20B/gul Uber og S30+/oransje Uber (elendig bilde, så det er bare å beklage...): Generelt blankt og jeg var generelt sett fornøyd: Dagens LSP: Gtechniq Crystal Serum Light. Ingen bilder av påføring av CSL siden det er litt tidsavhengig, men det ble gjort slik: En pipette produkt på den medfølgende paden ble spredd over et område på ca 60x60cm (noen ganger litt større). Dette fikk flashe i ca 15 sekunder mens jeg strakk meg etter buffekluten og reorganiserte tankene mine. Buffet fra utsiden av området og innover mot midten for å fjerne produktrester og jevne produktet mest mulig utover. Byttet så klut og buffet en gang til for å fjerne høyere områder. Inspiser umiddelbart med lykt, bruk gjerne hodelykt mens produktet legges/buffes for å sikre at det ikke blir skjolder (da disse må poleres bort). Gjenta ved siden av med litt overlapping til man har kommet seg rundt bilen. Det ble lagt to lag med ca 1 time mellom lagene, som angitt i instruksjonene. Klutene gikk rett i bosset etter bruk. Så var det tid for interiør. Her står jeg med mobilen i venstre hånd og et elendig grep, og en brummende støvsuger i høyre, så bildet ble deretter. Like elendige forhold for bilde, men det er hvertfall støvsugd. Mattene ble røsket ut for skrubbings; her dynket med Scholl SPAM for å løse opp skitt. Glemte som vanlig etterbilde... Stoffmattene ble også dradd ut for støvsuging, og da fant jeg masse fuktighet under dem og i gulvet foran, så jeg tok noen ekstra runder med grovstøvsugeren for å få opp mest mulig av det. Resten av interiøret samt innsteg ble vasket med Scholl SPAM og mikrofiber. Skinnsetene ble vasket/renset med Scholl SPAM. Vanskelige flekker på skinn ble tatt med Gliptone Gentle Liquid Leather Cleaner, før alt skinn ble satt inn med Gliptone Liquid Leather conditioner. Alt glass ble vasket innvendig og utvendig med Sonax Glas- och fönsterputs og mikrofiberkluter. Felger skulle blitt satt inn med Autobahn, men siden jeg var stresset på tid (som vanlig) ble dette dessverre glemt. Jeg snakket med eier av Teslaen (som var oppdragsformidler) og nevnte dette, hvorpå han sa "drit i det, hun kommer ikke til å merke det uansett". Still... Ferdigbilder i garasjen: Tidsbruk: Onsdag: 10:30-17:30 - 7 timer Tirsdag: 09:00-19:30 - 10 timer Fredag: 09:30-19:00 - 9,5 timer Mandag: 09:30-15:00 - 5,5 timer Totalt: 33 timer Bilder tillates ikke brukt uten skriftlig samtykke fra meg.
  11. 23 poeng
    Kona tok seg en velfortjent venninetur til Cuba og Cancun, så da benyttet jeg muligheten til å få shine opp konebilen litt, var tross alt 20 mnd siden sist runde. Interiørlister fikk seg en runde med Rupes Nano og gul rupes polish Før bilde av deksler på midtkonsoll Etter bilde, er fremdeles litt igjen, men mye bedre. Gulvteppene fikk seg en runde med Rupes MPD og børste, og en runde med Foma combivac Vinduer vaskes med Rupes glass rens, og lofritt papir. All plast i interiøret vaskes med SV quick interior finish Skinn renses med SV leather cleaner. Her er en 50/50 Rupes Nano med hestehårsbørste er genial til bl.a sømmer i skinnet. Var en del slitasje på sidestøtten Frem med skinnrep. utstyr Custom blandet farge hadde jeg på lager fra tidligere Etter 3 runder med farge, så ble det en del bedre Så var det klart for en runde på lakken, å her blir det bare en 1-stegs jobb, for å fjerne lette vaskeriper, og hente opp glans, dette er tross alt en bruksbil som går 20.000km i året. Den nye Rupes LHR21MK2 er utrolig stabil, og effektiv (ingen washermod her, det trenges ikke på MK2) Kjører gul rupespad, og SV cfp regular. En 50/50 på bakskjerm Rupes mini med grønn pad på frontfanger 50/50 på carbon splitter Motorrom hadde blitt vasket med Rupes MPD, og her er SV motor shine påført Lakken toppes med SV Utopia Så noen ferdigbilder. Ser litt trist ut med 18" vinterhjul
  12. 23 poeng
    Audi A6 Brilliant sort Har vert veldig heldig i det siste med bilene eg har inne, som regel kun lett polering hehe Starter som vanlig med full nedvask dcn style ¨sjekker litt lakkmålinger alle bildene er tatt etter grovsteg, litt kombo testing Tak Oprasjonsbordet Lite glans er Skjerm grov korrigert skjerm venstre side ikke alt kunne fjernes litt lave lakkverdier rundt om bedre Bakskjerm hadde vert noen før meg å dempa en dyp ripe så her var veldig lite lakk så her kjørte eg bare fint over. Sortehaug fikk også prøve seg på ei dør, han likte så godt lakken så han vil h Briliant sort på sin neste bil! Runde på lykter ¨Var den børste vasket skal tru? en runde her å måtte ta et mellom steg før finsteget før det vart lakt LSP LSP vart Max Protect V2 ferdig bilder ser no at man nesten kunna laga en S&S med bilda her var mer en eg trodde hehe
  13. 22 poeng
    Mercedes CLA Tett sort. Eg så denne bilen rett etter den var kjøpt da så den faktisk heilt ok ut, men etter noen vasker så kom sannheten frem. Denne vart levert ut på fredag, her vart det 2 steg men flere runder per område, tok meget mye tid siden lakken var så tynn flere steder så tok eg heller å kjørte en mildere kombo kjørte S20 på denne også spm grovsteg Høgste målingen på hele panseret ca Skjermer hadde lite også dører var litt bedre var vel ikke over 102 på hele bilen mener eg på så vart å kjøre litt safe å heller ta flere runder Spot repair, helt nedmatta område her og ikke så bra lakering heller Så la eg merke til den der, tenkte først det var døra som hadde vert borti en kant, men det viser seg det er fra tidlige polerig klarlakk borte å inn på grunningen, her ligger døra ikke heilt flush med karoaseri. Så da sjekket eg rundt heile bilen å jaggu var nesten gjennom på alle overganger på dørene!! hadde eg polert over der så hadde eg vert gjennom med en gang å søtte der å revet med i håret, faen altså sei eg bare.. bildene nedom viser at klarlakken er borte på dei matte felta såg tydlig spor etter roterende å ull, var piska godt inn i lakken så eg hadde problener å då ryddet det bort Svarte listene rundt vindu var heller ikke pen men der var lakken så tynn eg turde ikke å polere så mye kun en glans Spoiler lippa, der var det vist ikke noe klarlakk, om der har vert en gang aner eg ikke. vart svart med en gang eg satt puta ned på hehe ser ut som vert brukt fyller med farge i fikk mye slik renne merker etter vask Bedre langt fra så bra som eg ville ha det, men ikke lett å jobbe under slik lakk tilstand Fjernet desse med steam å tanntråd litt 50/50 noen riper her å som måtte bli igjen bra slitt litt dill her å fikk ikke det så bra rundt, skulle vært fjernet for så å polere oppigjen rundt alle siden roterende hadde gjort så mye ugang litt for hand å kjapp runde her å siden lakk var i den stand den var, vart vi enige om å gå for coating 2 lag med UNC-R 1.5 men denne lakken var ikke enkel å legge coating på du fikk hele tiden ei hinne som du fikk problemer å buffe bort man for bare å flytta på holosen liksom, så det tok innmari med tid for å legge 1 lag, brukte nesten dobbel så lang tid en normalt, men fikk på til slutt etter mye svetting hehe Felger fikk fusso dekk fikk rubber coat dørsider fikk reload Var veldig spent på om den tok seg bra ut i sola det må eg bare innrømme, nesten litt sommerfugler i magen når eg kjørte den ut.. hehe krevende å jobbe under slike forhold men vart no ok til slutt
  14. 21 poeng
    Da ble bilen hentet og den leverte absolutt til forventningene på veien hjem. Har måttet svelge et par kameler føler jeg selv men totalt var dette det beste valget. Før jeg røper hva det falt på kan 2 av 3 ting jeg gjerne skulle hatt annerledes nevnes. Farge: skulle gjerne hatt noe som var mørkere, selv om kanskje denne er snillere i hverdagen ved å ikke hyle ut hver eneste ripe. Opphav: bilen er opprinnelig importert noe jeg frem til tidlig i forrige uke var klokkeklar på at ikke kom på tale. Litt frem og tilbake ift ulike garantier og forsikringer ble det likevel lagt bort som veto-rett. Så, siste punkt jeg fjerne ville hatt men som gjøre utvalget svært snevert. M-Sport. Bombe-ble en F11. Litt om status og utstyr før første bilder (som er fulle av strølys Sorry). Viktig utstyr som komfortstoler, navi proff, integrert DAB+, og Bluetooth streaming var der. Headsup, adaptiv cruise, lysassistent, mørke ruter OG integrerte gardiner var et pluss. En annen sinnsykt digg sak var setting av bilen so inkluderte comfort+ (hadde et fancy navn) som gjorde bilen til Dr.Jekyli ene øyeblikket mens sport + (som reduserer alt elektronisk mikmakk) gjorde den til Mr. Hide. Soft close og panorama var prikken over i-en. 2013 525d x-drive, 51.000km! Veldig lite tull i lakken men skal få møte maskinen allerede fredag tror jeg Vil komme mer bilder tror jeg[emoji6]
  15. 18 poeng
    Er så godt som ferdig nå. Litt pirk som tas når jeg har tid innimellom. Tilbudshylle med litt av hvert på plass. Og generelt bare kos
  16. 18 poeng
    Oppdatering etter levering av seter Har gått litt sakte fremover i det siste men nå er interiøret levert, kun ratt og girkule som gjenstår. Setene var jo det som tok mest tid også så her gikk det mye tid, sliter med å vite hvor mye sprekker og slikt som skal fylles. Etter rengjøring skrur jeg til alt av skruer, mye som blir løst av seg selv.. Slik så det ut, rimelig tørt. Her bruker jeg slipe papir og GLD for å løse opp og fjerne gammel farge i tillegg til å pusse tørt for å få bort gammel og ødelagt farge Jammen dukket det opp et lite hull, her hadde skinnet foldet seg på rygg delen av førerstol så fik strammet opp skinnet litt og limt igjenn hullet og sparklet. Sparkler kun i dem verste sårene. Slik ser sitte del ut før farge. Det må pusses og styres mellom lagene Baksetene fikk seg også farge, på bildene nedenfor er det 5050 med rens Sparkler en skade Her blir det lagt Top Coat, merker det ble lite foto nå på slutten Dørtrekk fikk seg rens og farge, relativt hele trekk, ingen rep Noen ferdig bilder må til, små delene ble pakket fortløpende så det er mye deler jeg ikke har tatt bilder av La shield på alle deler som får berøring Merker bilder ble litt glemt i slutten, men det får holde på dette interiøret Stort prosjekt, skrev aldri ned timebruk, men vil anslå rundt 50 60 timer. Takk for titten
  17. 17 poeng
    Har gått å iritert meg en lang stund over at det var for mye rot i garasjen min. Altid noe som sto i veien når jeg skulle lukke opp bildøren for eksempel. Slik så det ut for et par uker siden Jeg gikk da inn på ikea.no og tegnet meg et kjøkken og satte igang. Alt dette skal opp på veggen. [emoji4] Godt igang. Slik ble det til slutt. Har fremdeles noen planer som jeg ikke har komt igang med ennå. Blant annet ønsker jeg å montere høyttrykkspyleren med slangetrommel i taket slik som Audi S8. Har heldigvis en god kompis og nabo som skal montere bereder og blandebatteri snart. Skal bli deilig å slippe å dra bøtten gjennom huset når jeg skal fylle den opp. [emoji6] Må nok male gulvet igjen snart. Det vil gjøre det litt finere. Hvis det er noen som har noen gode ideer til annet lurt jeg burde gjort så mottas det med takk!
  18. 14 poeng
  19. 13 poeng
    Tesla model s 2015 mod 1 steg lakkorigering med gul rupes pute å s20 var t en helt ok kombo på denne Starta med dcn vask men tok ingen bilder av det denne gangen. mangla litt lakk der gitt Noen dypere riper 50/50 med gul pute å s20 å typisk Tesla så er det fult rundt av dette her på bilen, nesten på hvert eneste panel hvar der slipe merker bedre men noen riper igjen enda mer brukte denne til spot polering av dei slipe merka S30+ på denne vindu vasket med Kenotek Vindu fikk neo, dekk fikk rubber coat fra autoglaze, felger fusso dørkarmer reload Lakk vart beskyttet med swissvax shield.
  20. 13 poeng
    Audien fikk seg en velfortjent vårshine i dag.
  21. 13 poeng
    Som stor fan av Paul Dalton måtte jeg jo naturligvis gå til innkjøp av hans egenutviklede bilshampoo. Tenkte jeg fikk lage en liten test når jeg først var i gang. Årets første skikkelige vask for min del dette her, helt herlig å være i gang igjen! Så var det denne såpa da.. Den kommer i en gjennomsiktig pumpeflaske som inneholder 500ml. Den er lilla med marmorstruktur og jeg syns den ser veldig innbydende ut. Den er sinnsykt tyktflytende og konsentrert, anbefalt blandingsforhold er 1:2000. Den lukter helt standard håndsåpe type Palmolive, en grei lukt men hadde kanskje forventet noe litt mer spenstig. Den er forholdsvis dyr, veiledende pris er 699,-. Fåes kjøpt på nett hos Exint og i fysisk butikk hos Conlogo/Swissvax på Lillehammer. Dagens testobjekt er min egen Golf. Etter mange dager med mildvær på Østlandet så den mest ut som et rullende grustak der den stod så en skikkelig forvask var en selvfølge. Prickbort på tørr bil fra ruter og ned, fant en del å jobbe med: Mmmm, grus: Toppet Prickbort med skum. I kanonen var det Auto Finesse Avalanche med noen ml 3D Pink Car Soap for ekstra skumpartyfaktor: Etter ca 10 min lå det fortsatt igjen godt med skum på bilen: Og dritten så ut til å løsne fint: Spylte av og syns det så trygt ut å fylle opp bøttene og finne frem hansken: Auto Finesse bøttene ble fylt, kun Grit Guard i såpebøtta og Grit Guard og Washboard i skyllebøtta: Så var det endelig dags for hovedattraksjonen: Leste det som stod på flaska en gang til: Og pumpa ut en dæsj i bøtta: Skummer opp: Og kler meg ut som en bjørn (vaskehanske fra Auto Finesse): Ned i bøtta med'n: Og så opp på taket, vasker naturligvis i rette linjer: Skummer lite av den, ser nesten ut som jeg vasker med kun vann. Noe jeg egentlig ikke ser på som negativt da jeg hater bøttesåper med for mye skum. Jeg merket med en gang at hansken gled silkemykt over panelene, en av de glatteste såpene jeg har brukt noen sinne. Og man får hele tiden en liten eim av den, en eim som var veldig behagelig når såpa var blandet ut. Luktet friskt og godt. Fortsetter videre: Og spyler av. Sykt lett å spyle av når det ikke er så mye skum: Og rent ble det: Tørket så bilen med Aqua Deluxe fra Auto Finesse med CarPro Ech2o 1:20 som drying aid: Elsker det tørkehåndkleet altså.. Og så var den ferdig: Konklusjon: Positivt: -Appelerende embalasje -Ekstremt god glid -God renseeffekt -Behagelig lukt -Drøy i bruk -Enkel å spyle av Negativt: -Dyr -Selvom lukta var grei syns jeg kanskje den var litt kjedelig -Lite skum (ikke negativt for min del, men mange liker såper som skummer mye) Kommer jeg til å kjøpe den igjen? Definitivt! Det er lov til å unne seg noen sånne ting med stiv pris en gang i blandt som man kan kose seg med først og fremst på egne kjøretøy. Det gir en følelse av eksklusivitet og det var alt i alt en veldig behagelig såpe å bruke. To tomler opp fra meg, mister Dalton
  22. 11 poeng
    Lørdagens vask, holdt til søndag, men det var kun pga jeg ikke brukte bilen før da.. fikk voksa takboks også [emoji16]
  23. 11 poeng
    Ser jaggu ut til at jeg har ordnet meg skikkelig gnikkebu! Rørleggeren min har et lager han egentlig ikke trenger, så han tilbød seg å innrede halvparten til detailerstudio for meg, så å si akkurat slik jeg ønsker å få det. Vann, strøm, et lite kontor, toalett, 11,5x... tja, 7-8 meter, god takhøyde, kjøreport og eget oppbevaringsrom til utstyr! Med litt flaks kjøper han varmtvannsspyler også sånn at jeg slipper siden han også trenger det, men hvis ikke kjøper jeg en til meg selv. Good times!
  24. 11 poeng
    Fekk nokon klistremerke frå Ebay i dag, så blei litt kos med bilen i dag. Bestilte "firma" klistremerke til å ha i bakruta, men fant kjapt ut at det blei best å montere det på sideruta. Mest fordi bakruta stort sett er full av sno/møkk i vinterhalvåret. Blei litt "så som så" det facebook merke...Blei noko luft under, vanskeleg å få det heilt fint. For å forklare litt meininga bak "Baby Goose" så starta det med at eg skulle bygge om ein Honda Shadow 600 til ein "bobber" for nokon år sia. Under denne prosessen var min far også med. Som ein takk for hjelpa bestilte eg eit par t-shorter og eit par genserar med "Gooselake Custom" på, som ein morsom gimmik (Gaastjønn = Gooselake). På klesplagga til far stod det "Papa Goose" frampå, medan på mine stod det "Baby Goose". Nå har min far ein VW Amarok i samme farge som min VW Caddy. Han skal også skaffe seg samme panserbeskyttelse kor påskrifta "Papa Goose" skal stå. Med andre ord, så er det veldig internt, men familien synast det er artig Før: Etter: Det blei litt off-topic, men følte eg måtte forklare "Baby Goose"
  25. 10 poeng
    Den gode gamle Saab'n min reiste til ny eier, og denne dukket da opp i en lokal kjøpe/selge-FB-gruppe. Avtalte å møte henne i byen og kjørte den en kort tur. Kjentes thight og fin ut, og kanaler var hele for rust. Så i mørket blei det kjapp handel, kjapp cash og papirskriving, så var den min. Kom ut til en pen bil dagen etter, rimelig fornøyd med handelen, tross at jeg kjøpte den i full fart Kjente feil er at det er hull i eksos mellom katalysator og turbo, så det suser skikkelig i turboen og den høres ut som en traktor... Bakpotta har gjort sitt, men ellers virker den hel og grei, tror det blir en lett skuring å få den gjennom EU Forrige eiers jallamekk... Veldig hel og pen inni, desverre har det vært røyka i den av eierne før hun jeg kjøpte den av, ca. to år siden, så blir nok full rens etterhvert. Lukter ikke så ille Mangler desverre hengerfeste, så dette står på planen over å få montert. Trengs også to nye sommerdekk og to nye vinterdekk etter feil hjulstilling. Blir nok å oppgradere sommerfelger og bruke nåværende alufelg fra sommerdekk til vinterdekk Må si det var herlig å sette seg inn i en bil med servo, 5 gir, eksisterende lydisolering og med et forbruk på laaangt under litern, etter 200mil i en gammal SAAB Rimelig stor forskjell fra 1977 til 2003 Og prisen på vidunderet? 3500kr+årsavgift og tre måneder på meg til å fikse EU Skitbillig og nok en litt mer sikker drivlinje enn Mercedes, som jeg opprinnelig hadde tenkt på. Kun rulla 220000km denne så Fremtidsplanene er slik; Kjøre på EU og få en mangellapp på bilen Fikse eksos+evt andre ting fra EU. Kjøpe et sett alufelg til sommerdekk og kjøpe nye dekk. Lakkere opp panser og en kanal pga mye steinsprut. Ellers er den veldig godt bevart i lakken Ellers blir det en kjedelig bruksbil, som skal holdes i skikk fremover. Kommer nok en S&S av den, for swirls er det nok av
  26. 10 poeng
    Vi har i dag erhvervet www.blankbil.no og vil på sikt integrere blankbil som en del av Autoglaze AS. Dette er nok et steg i vårt mål om å bli en av de største på bilpleie i Norge!
  27. 10 poeng
    Godt i gang med mer lagerplass. Men nå må jeg også ha mer lys haha
  28. 9 poeng
    Hei alle sammen. Her kommer vi til å poste nyhetene fremover så har vi alt på ett sted. Vi har nå fått i gang klarna for bedrifter på hjemmesiden. Registrer deg som bedrift og shop till you drop. Skulle det være noe så bare ta kontakt! Håkon
  29. 9 poeng
    Jeg kommer til å ha slike oppheng i rustfritt på lager fra april/mai.
  30. 9 poeng
    Har holdt på 50t + med en skikkelig klassiker, Ferrari Testarossa. Denne kommer det en liten s&s på etterhvert. [emoji106]
  31. 9 poeng
    Fikk sæ en go vask i dag!
  32. 9 poeng
    Show & Shine BMW i3 2016 02-03. februar 2017 Eieren av Teslaen jeg tok i januar kjøpte i fjor elektrisk sparebøsse til husdragen sin, i form av en BMW i3. Denne har nå trillet i overkant av 6000km og hadde etterhvert behov for en liten strigling. Jeg avtalte en 2-stegs med coating og full innvendig rens med eier, men etter at husdragen fant ut hva han hadde brukt på å få striglet Teslaen og hintet til at de heller kunne reist på sydentur for de pengene, ble budsjettet strammet inn og han er nå på kort lenke. Jobben ble derfor amputert noe, og vi ble enige om en 1-stegs og voks, og støvsuging, vask av harde flater og dørkarmer i stedet. Dette er en bil med tett svart farge, så jeg tenkte det kunne være greit å rådføre seg med en som har tatt noen tettsvarte biler tidligere, og konsulterte som vanlig Christer Rasmussen om saken. Han mente jeg hadde skutt meg i foten med atomkanon siden jeg planla dette som en 9:00-16:30-jobb over to dager og mente jeg burde planlagt en hel uke. Det fikk ikke hjelpe, to dager var hva jeg hadde, så her måtte vi bare finne en løsning. Jeg fikk låne med meg en flaske Scholl S20 Black for å komme i mål med ensteget mitt, og gode ønsker på veien. Vel fremme i garasjen til eier sto det ved ankomst en BMW Z3 og en vannscooter, så jeg gikk inn for å se hva annet jeg hadde i vente, og så gikk alarmen i garasjen. Flott. Og jeg hadde ikke koden. Ringte eier, som ikke svarte. Ringte igjen, fremdeles ingen svar. Sendte melding om at alarmen står og hyler, og at jeg ventet på å bli slengt i bakken av alarmselskapets vektere når som helst. Koden kom som svar, etterfulgt av forklaring om at han var i møte. Jeg slo inn koden, alarmen stoppet, og siden jeg ikke så noe til noen vektere låste jeg døren igjen og kjørte mot kontoret til eier. Traff ingen vektere på veien heller, så jeg tror det gikk bra... På kontoret til eier forklarte jeg at det står en bil og vannscooter i veien for at jeg får gjort noe og at det er en fordel at jeg slipper å bruke masse tid på å flytte på ting når jeg i utgangspunktet har tidspress på meg, så vi stakk oppover begge to og fikk ryddet unna. Omsider var det klart for vask. Klokken var nå 10:30. Dagens produkter: Forvask/vask/tørk: Prickbort Autowheel Surfex HD Korrosol Gritguardbøtte Noodle vaskehanske Ectoplasma i bøtten Lavor Rio varmtvannsvasker Bilnerden MF-tørkehåndkle Polering: Flex XC3401 VRG Flex PE 14-2 150 Rupes iBrid Nano Longneck Grønn Uber-pad Grønn CG Hex-logic-pad Gul Rupes-pad (34mm) Blå Rupes-pad (34mm) Blå Rupes-pad (54mm) Gul Rupes-pad (54mm) Scholl S20 Black Blå Rupes-polish Hauger av mikrofiberkluter Interiør: Scholl SPAM Sonax Glas- och fönsterputs Kärcher grovstøvsuger Enda flere mikrofiberkluter LSP: Collinite 845 Insulator Wax Starter med å gå rundt bilen og knipser noen skitne bilder av objektet. Nok å ta tak i, og strengt tatt ikke mulig å danne seg noe bilde av hvor mye arbeid jeg egentlig har foran meg. Siden klokken allerede hadde blitt mer enn jeg likte var det bare å kaste seg rundt. Tradisjonen tro startet jeg med Prickbort, som fikk ligge ca en sigg. Til en forandring var det plussgrader, men i kjent Bergensstil regnet det jo, så virkningen var noe redusert denne gangen også. Det til tross rant det oljebasert gruff av hele bilen. Prickbort jobber: Renner greit med gugge av bilen: Finfin effekt på felgene også: Diger fuglebajs på bakskjerm førerside: En kjapp spylings, og så var det å gønne på med Surfex HD 1:10. Mens denne koste seg på lakken pøste jeg Auto-wheel på felgene. Alt dette fikk ligge i ca 10 minutter før avspyling. Ingen bilder av dette denne gangen heller... Korrosol var nestemann ut, og ble dusjet liberalt på hele bilen, vinduer og tak inkludert. Denne fikk også ligge ca 10 minutter før avspyling. Mens Korrosol jobbet med sitt fylte jeg bøtten med varmt vann og en god klunk Ectoplasma. Bilen ble så håndvasket med noodlevaskehansken jeg fant i garasjen. Aner ikke hvor den kommer fra, men den gjorde jobben. Etter nok en avspyling ble bilen rygget inn for tørk. Idet jeg gikk ut av bilen så jeg ullvaskehansken min henge til tørk over et sykkelstyre. Så det var <i>der</i> den hadde blitt av, altså... ned i kassen med seg, sauen! Bad sheep! Baa-a-a-aaa-ad. ...anyway. Inspeksjonsbilder! Panzer: Forskjerm førerside: Panser igjen: Forskjerm/fanger passasjerside: Forskjerm passasjerside: Fuglebajs på passasjerspeil: Masse riper i knekken mellom dørene: Og med blitz for dramatisk effekt: Forsøk på kunstnerisk vinkel for å fange defekter på forskjermen, uten helt å lykkes... Fire forsøk på å vise defekter på bakskjerm passasjerside, mot bakdør. Ikke helt heldig med disse heller, menmen... Bakskjerm/bakfanger: Bakfanger igjen, på førersiden: En del subbemerker på bakfangeren må påregnes på en bruksbil som dette: Rikelig med swirls og noen RDS på bakdør førerside: Etsemerke etter fuglebajsen: Masse swirls og RDS på bakdøren også: Litt smårufsete nederst på førerdøren også: Rikelig å ta tak i for en enstegs, og vel så det. Så var det å tape det som ikke var lakkert, som detaljer på frontfanger, gummilister (og det var en del meter gummilister...), rundt speil, etc. Da dette var ferdig var klokken 11:45, og det var klart for polering. Denne bilen burde hatt seg en tostegskorrigering, tenkte jeg... helt til jeg prøvde Scholl S20 Black på grønn Uber på den. Siden dette skulle være en enstegs bestemte jeg meg for å kjøre Flex DA med overnevnte kombo, og tapet opp for en 50/50 på panseret. Det ble sånn: Etter å ha kjørt panseret to runder på relativt kort tid og med godt resultat var jeg oppstemt og positiv til at dette kom til å gå veien, og tapet opp en 50/50 på forskjermen også: Grunnet noe tidspress jobbet jeg jevnt og trutt videre uten å ta bilder, til jeg kom til bakdøren. Her fant jeg noe jeg hadde oversett under inspeksjonen: Stygg, dyp ripe nederst på bakdør passasjerside, mot fordør: Og med blitz: Ripen var mer enn dyp nok til å kjennes med neglen, så jeg tenkte ikke det ville være mulig å fjerne den, men å dempe den litt burde da hvertfall være mulig. Jeg dro på med enstegskomboen uten at det gjorde noe særlig fra eller til for ripens del. Området rundt ble blankt og svart, men ripen var like hvit og skjærende som før jeg begynte. Jeg tok en runde til for å fjerne noen mindre RDS (som forsvant), men ripen gav i det store og hele en god bæng i hva jeg holdt på med. Jeg pakket derfor ut roterende, ladet den med en liten gul uber og Scholl S3 Gold, og kjørte to runder med det for å se hva som skjedde. Absolutt ingenting. Dro så ut iBriden, satt på roterende bakstykke og 30mm bakplate og 34mm blå pad, primet med blå polish og kjørte to runder med dette også. Bortsett fra at paden begynte å ryke fra varmeutviklingen, skjedde det fremdeles ingenting med ripen, så jeg dro kjapt over med Scholl S20 igjen for å fjerne hologrammene jeg hadde laget, og aksepterte nederlaget. Dette er etter 2 runder grønn uber/Scholl S20 Black på Flex DA, to runder gul uber/Scholl S3 Gold på roterende og tre runder med iBrid roterende med blå/blå Rupes pad/polish, og en runde grønn uber/Scholl 20 Black igjen for å fjerne holos. Ripen er rett og slett for dyp til å engang dempes noe vesentlig, og altfor dyp til å kunne fjernes uten å legge i flekklakk og slipe. Frihånds 50/50. Området til venstre for kameraet i bildet er ikke polert, som indikert av den grå, matte overflaten. Det var det jeg hadde av poleringsbilder. Som nevnt hadde jeg litt tidspress på meg, og derfor ble det ikke så mange bilder av selve prosessen denne gangen. Da jeg gav meg for dagen klokken 16:15 hadde jeg polert panser, frontfanger, hele passasjersiden, halve taket, hele bakfangeren og bakluken (dvs den 6cm høye listen nederst på bakluken; resten var av glass). Dagen etter var jeg på plass rundt klokken 10, og satte sporenstreks i gang med å polere ferdig resten av bilen. 3 timer senere var jeg ferdig med det, bilen var vokset og klar for buffing, og så ringte eier og lurte på hvordan det gikk. Jeg fortalte at jeg nesten var ferdig, og at jeg hadde tenkt å pakke sammen og dra hjem. Jeg hadde jo helt glemt at jeg skulle ta den innvendig også... så jeg buffet voksen og gikk løs på interiøret. Heldigvis skulle jo det bare være en kjapp jobb uten våtrensing av noe som helst, så det burde ikke ta for lang tid. Noen inspeksjonsbilder må til. Bagasjerom: Skitne sideruter: Skittent innsteg: Grus og tjohei i fotbrønnen: Støv på ... alt, og fingermerker på speedometerskjermen: Da dette er en barnehagefrakter sier det seg selv at det ikke er mulig å holde den ren lenge av gangen: Og andre siden: Og foran: Merker på skjermene: En hel del å ta tak i her også, altså. Jeg fant Scholl SPAM og en stabel kluter og skred til verket. Interiør er ikke veldig vanskelig å vaske; i korte trekk sprayet jeg SPAM på kluten og tørket av, snudde kluten og tørket en gang til. På vanskelige flekker sprayet jeg rett på flekken hvis mulig, lot det virke litt (og passet på at produktet ikke rant og/eller laget flekker/skjolder), og gnukket til den forsvant. Mattene foran ble plukket ut, dynket med SPAM og skrubbet med børste, før de ble tørket med klut og lagt på plass igjen. Mattene bak ble værende i bilen, dusjet friskt med SPAM og skrubbet med klut, da de satt fast og uansett ikke var forferdelig skitne. Et par timer senere så det sånn ut: Innsteg førerside: Førerplassen: Baksete passasjerside: Foran, passasjerside: Dashbord: Rutene ble vasket med Sonax Glas- och Fönsterputs og mikrofiberklut for glass. Begge sider av glasset ble vasket, og så til slutt slik ut: Så over til ferdigbilder av eksteriøret: Siden det til en forandring fremdeles var lyst ute da jeg var ferdig, åpnet jeg porten og slapp solen inn. Dvs, solen hadde på det daværende tidspunkt seg en siesta bak noen grå skyer, men dagslys var det, hvertfall! Frontruten ble gjennomsiktig igjen også, gitt Så kjørte jeg bilen ut, dro vannscooteren inn, og tok noen utebilder i regnet. Foran bilen står de to neste prosjektene: En BMW X3 og enda en i3. Fikk jaggu noen beadingbilder helt på slutten også: Takk for oppmerksomheten! Tidsforbruk: Torsdag: 10:30-16:15 Fredag: 10:00-15:45 Totalt: 11,5 timer Bilder tillates ikke brukt uten skriftlig samtykke. Ectoplasmaet er egentlig Insta Finish Maxi Suds, men det har en uncanny likhet med ectoplasmaet som renner som en elv under museet i Ghostbusters II, særlig når den blir helt i bøtten. Og så var det et kulere navn
  33. 9 poeng
    Selv om dere er 1,50 dyrere på pad'n, så skal dere vertfall ha en ting; en super kundeservice, og utrolig kjappe svar på henvendelser! Mange andre bransjer som kunne tatt lærdom av dere, normalt når klokka bikker 1 minutt over stengetid, så er det som å rope i skogen, men her er det svar å få til alle døgnets tider alle dager i uka! [emoji106] Da betaler jeg gledelig 1,50 ekstra for den kundeservicen
  34. 8 poeng
    Når du drar på besøk til opphavet, men det er så fint vær at du bare MÅ ta årets første hjemmevask når du kommer dit. .... og før du vet ordet av det har det gått 4 timer og du har håndvasket din egen, mors, søster og samboers bil
  35. 8 poeng
    Fikk en kanne med Keno 4000 for testing, i skumkanonen ( i følge beskrivelsen på kannen, så kan den brukes til andre formål også, men jeg tester i kanonen) Blander den ca 1:10 i kanonen, og har blandeskruen helt på minus, slik som jeg pleier å gjøre med andre produkter jeg bruker, for å få et sammenlignbart forhold. Offeret, er konebilen, som ikke har vært vasket på nesten 2 uker. Her er bilen skummet ned, å jeg brukte ca halve flasken med prrodukt, å høyttrykksspyleren gir 120bar, og ca 500l/t å innstilt på ca 40gr varme på vannet. Den legger skummet fint utover bilen (felgene har fått en runde med P21s under skummet, så disse taes ikke med i testen) Her er etter 5 min, å man ser at mye av skummet har gitt seg, så det er ikke allverden med hengetid på dette. (bilen er vokset med SV Utopia for ca 1 måned siden) Her ser man at skummet har tatt med seg greit med møkk, til tross for dårlig hengetid. Her kan man se at det er enda litt møkk som henger igjen, men ikke noe mere en forventet etter skumming og avspyling. Her er etter berøringsvask med bilshampo uten vokstilsetning (carpro reset) og avspyling, å som man ser så er Keno 4000 snill mot LSP Alt i alt et helt greit produkt. PLUSS: Fint og tett skum Løfter greit med møkk av bilen Snill mot LSP MINUS: Liten hengetid Sterk perfymelukt (fikk litt følelsen av å gå gjennom taxfree på danskebåten, å jeg er litt følsom for slik lukt) Er usikker på pris på denne, men ligger den i samme pris sjikt som andre tilsvarendes, så er det bare å kjøre på, om du liker perfymelukt.
  36. 8 poeng
  37. 8 poeng
    Noen ferdigbilder Ble vel nærmere 50 timer til slutt. Polert i tre steg med produkter fra Shine Supply. Lakk beskyttet med MaxProtect UNC V1 og UNC R1,5. Ruter beskyttet med MaxProtect UGC Pro. Skinn beskyttet med MaxProtect ULC og tekstiler med UFC. Nå er det kun sommerfelgene som mangler en oppfriskning. Fikk også nye nyrer Måtte ta en liten service på den hydraliske bakluka også Skiftet pærer i nærlys, angel eyes og fjernlys
  38. 8 poeng
    Liten oppdatering: Kjøpt meg roterende maskin, Fein WPO 13-15 E. Lett, stillegående og ergonomisk riktig maskin! Blir spennende å prøve den skikkelig, Toyotaen til fattern blir offeret snart 😅 Elllers så har jeg endret litt på ting i garasjen. Syns det var for rotete og ville gjerne ha litt bedre tilgang til ting. Så jeg heiv ut den ene Ikea hylla og noe annet småtteri. Og så dro jeg på saga og kjøpte noen meter krokete og jævlig panel til et par hundrelapper: I mellom måling, kapping, banning og sverting ble det mange slike pauser i finværet: Og etter noen timer gikk det fra slik: Til slik: Og ja, bildene er tatt med en potet😂 Kommer til å selge unna en del siden jeg har altfor mye så det kommer nok en salgstråd etterhvert 😊
  39. 8 poeng
    Løftebukk, en detailers våte drøm, hadde det ikke vært vakkert med en skinnende ny løftebukk i garasjen? Det er vel bare verksteder og dekksjapper som har råd eller ikke minst plass til slik luksus? Alle andre må bare kjøre maskin knestående, vri kroppen i så merkelige vinkler innimellom at selv dommerne på Norske talenter hadde gispa. Får en statisk trening når en polerer!? Noen mener at de faktisk følte seg i bedre fysisk tilstand etter helvetesuka en de gjør morgenen etter en poleringsjobb. Så ja.. det merkes på kroppen at en har hatt noen timer i garasjen i ymse vinkler. Hver gang en ser noen polerer bil som har en løftebukk tenker en "sånn vil jeg også ha en dag", Det ser så behagelig ut å slippe å ligge ved siden av bilen når en skal polere undersider på kanaler eller lavere panelene på bilen. Løftebukker har ofte kostet såpass at det har vært litt utenkelig å kjøpe det som privatperson, de har vært/er store og tunge å få på plass, de tar mye plass og de kan ikke bare vippes vekk om en ikke trenger de lenger. Sakseløftere har vært et alternativ, søyleløfter er uaktuelt om en ikke har solid takhøyde i garasjen.. så det har jo ikke vært flust av alternativer å velge i.. Godt QuickJack dukker opp da. Hvor kommer de fra? BendPak/Ranger Products er de som står bak QuickJack. BendPak har vært på markedet som bedrift siden 1965 da som QMA (Quality Machine & Associates) og endret da navnet i 1979 til Bend-Pak, i 2005 ble de BendPak. Vel, uten at en skal skrive livshistorien til dette firmaet, så kan det nevnes at de ble kjent for maskiner brukt til bøying av eksosanlegg og det var da det tok av. Etter dette har de også utviklet seg til å bli en av verden største på løftesystemer til bil, selv om QuickJack er et produkt som er av nyere dato (2013), har de nok av knowhow fra tidligere til å levere et gjennomtenkt, smart og solid kvalitetsprodukt. Du har sikkert sett logoen eller navnet deres i diverse bilprogrammer på feks Discovery channel i årene som har gått. Gas Monkey og West Coast Customs har vel hatt produkter fra BendPak, sikkert mange, mange andre også.. QuickJack så sitt opphav i USA i 2013, de skjønte fort at de hadde skapt noe som kom til å bli en suksess, så de patenterte produktet globalt. Det var nok smart, for på få år har de blitt en godt synlig navn innen bilsport, bilrep og da også bilpleie. De traff en helt ny kundemasse, nemlig alle de som hverken hadde plass, penger eller ønske om store stasjonære løftesystemer. Nok et bevis på at det finnes mye der ute som ikke eksisterer, men som du fortsatt trenger eller har lyst på. Dette er sikkert ikke den siste smarte tingen som blir laget.. Norsk Agent/importør De har nå forhandlere over store deler av verden, og Bilnerden.no har da kapret dette merket i Norge og har stor tro på at dette kommer til å slå ann like godt her på berget som det har gjort i USA og ellers i verden. Hva er en QuickJack løfter? QuickJack er som navnet sier en kjapp jekk, det som er genialt er at den hverken er ekstremt tung eller stor, så den kan enkelt flyttes vekk om en ikke trenger den i garasjen, og den er da ditto enkel å hente frem om en trenger den igjen. Den løfter hele bilen opp ca 50cm, så det gir en gode arbeidsforhold om en skal polere lavere paneler av bilen eller andre arbeidsoppgaver som krever at bilen er i lufta. QuickJack kan nok se litt spinkel ut, men de som har testet denne sier at den er stødig og tåler fint at bilen blir rørt nokså røft når den er løftet opp. Greit at du ikke føler at den kommer til å ramle ned bare en er borti bilen. 50 cm løft er ikke all verdens høyt, men med tanke på den generelle "folkegarasjen" i Norge så har en ikke takhøyde nok til å ha behov for +100 cm. En halv meter opp er mer en nok for å få en langt, langt bedre arbeidsstilling en å jobbe 15 cm over gulvet. Den har en automatisk sikring som låser seg når bilen går opp, den har ikke tverrbjelker, så det er enklere å bevege seg under bilen om det er der arbeidsoppgaven skulle befinne seg. Noen kjappe specs QuickJack 3500/5000 er bare 7,6 cm høye når de er sammenfelt så de får plass under selv de laveste bilene (i allefall de som er lovlige) Samt at den som sagt ikke tar mye plass om en skal sette den bort. 7000 utg er 8,3 cm, noe høyere, men ikke voldsomt høyt det heller. Mobiliteten er det ikke noe å si på, da vekt på disse løfterne er svært lav. Vekt er mht 1 stk (ikke pr sett) er følgende: BL 3500SLX - 27 kg BL 5000SLX - 34 kg BL 7000SLX - 41 kg QuickJack finnes som nevnt i flere utgaver, de har noe forskjellig str/vekt, men det som de fleste nok er opptatt av er hvilken vekt den klarer, samt hvilken høyde den kan løfte bilen. BL 3500SLX løfter 1588 kg - 508mm BL 5000SLX løfter 2268 kg - 533mm BL 7000SLX løfter 3175 kg - 546mm (høyde er ink løfteklosser) Bilnerden.no/QuickJack på det Norske markedet leveres med 12V DC strømenhet, håndkontroll og 2 sett med gummiklosser Hvilken en måtte ønske seg er jo litt opp til hva en trenger mht vekt, mange biler veier jo litt (el-biler feks), så om en skal sette opp en favoritt, så tror jeg muligens BL 5000SLX`n kan være den som frister mest her.. Pris da? Løftebukker er kostbare, de blir fort kostbare fordi de må være solide, en ønsker ikke å ligge under 1500 kg bil som hviler på aluminiumsfolie og papp. Sikkerhet er viktig, holdbarhet også. En annen faktor som kan dra opp prisen er transport. Ser en på alternativer som en sakseløfter feks, veier disse fort 600kg og oppover og da er det ofte litt mer kostbart å transportere, samt litt mer jobb å få det inn i garasjen. QuickJack starter på 82 kg og ender på 110 kg for den største utg (transportvekt), Bilnerden har Frakt inkludert i prisene over her, så en får ikke noe sjokkoverraskelse når pris ink frakt dukker opp i utsjekkingen. Merk at Bilnerden.no kjører kampanje på Quickjack frem til 13 mars... Er noen kr å spare om det virkelig napper i VISA kortet når du ser disse.. BL 3500SLX kr 17.490,- Kampanje frem til 13 mars 2017 kr 13.990,- BL 5000SLX kr 19.990,- Kampanje frem til 13 mars 2017 kr 15.990,- BL 7000SLX kr 21.990,- Kampanje frem til 13 mars 2017 kr 17.590,- frakt er inkludert på alle modellene Det finnes helt klart alternativer der ute, mange starter på rett under 20.000,- og stiger så videre langt inn i himmelen, mange er nok mer å anbefale for de som har verksted og kan ha det stasjonert på fast plass.. Alle bilder er illustrasjonbilder fra QuickJack.com Utstyr som følger med fra Norsk forhandler kommer frem på deres nettsider, informasjon finner dere HER. Øvrig spørsmål kan rettes i DENNE tråden på DCN Husk at dette er et verktøy som løfter mange kg opp i lufta, så hold barn og husdyr unna når den benyttes, les bruksanvisning nøye før bruk, og følg sikkerhetsanbefalinger fra produsent/forhandler.
  40. 8 poeng
    Det snør, det snør tiddelibom...
  41. 7 poeng
    Hadde inne denne bilen i dag Audi A3 Etron til en grundig vask ,en del vaske riper var der men kunden vile bare ha på beskyttelse for å gjøre renhaldet enklere, Polish angel Master selant etter noen timer vart det High gloss på toppen, dørkarmer fikk reload vindu fikk neo, felger fikk fusso å dekk sider rubber coat. tok en kjapp runde innvendig å. Effektiv klargjøring i dag, på denne lakken så var det her en fin beskyttelse som ga meget shiny effekt
  42. 7 poeng
    Hva har jeg handlet idag? Jo det skal jeg fortelle dere, skal til og med være så grei at jeg forteller dere hvor det er kjøpt [emoji1] Dette er kjøpt hos http://www.bilpleiekongen.no - 2stk swissvax vaskebøtter (En hvit og en svart) - 4stk Diamond interiør mf kluter - 1stk felgsvam - 9stk diamond interiørkluter for pianolakk - 2stk Diamond pearl mikrofiberkluter - 1stk vindusvasker - 2stk glassvamper - 4stk 1L selaclean avfetting - 1stk Selaclean clay klut - 1stk chemical guys pad cleaner - 1stk Angelwax H2GO (rain repellant) - 1stk Angelwax Clarity concentrated - 1stk Angelwax Vision (glass cleaner) - 1stk Angelwax Perfect polish (pre wax) - 1stk Angelwax AnGEL (plastic dressing) - 1stk Angelwax Bilberry (wheel cleaner) - 1stk Angelwax Corona (spray wax) - 1stk Angelwax Heaven for leather - 1stk Angelwax Hide-rate (leather conditioner) - 1stk Angelwax Superior (shampoo) - 1stk Angelwax Stripped ease (IPA) - 1stk Angelwax Bilberry wheel wax - 1stk Angelwax Body wax - 1stk Angelwax QED - 1stk Angelwax TI-22 (spray sealant) - 1stk Angelwax Absolution (carpet cleaner) - 1stk Angelwax Redemption (ultra fine polish) - 1stk Angelwax Regenerate (Medium cut compound) - 1stk Angelwax Resurection (heavy cut compound) - 1stk Angelwax Cleanliness (pre wash) - 2stk Angelwax Fastfoam (snowfoam) Så nå venter man som en liten unge som venter på julegaver på julaften! [emoji23]
  43. 7 poeng
  44. 7 poeng
    Ferdig med Polering og Coate Norges mest populære mann sinn bil. Gjort ilag med Tuppsjøen Autospa
  45. 7 poeng
    Tok turen til Tønsberg i helga og fekk deltatt på Rupes seminaret der. Kjempe morro og lærerikt! Fekk tatt ein sjølfie med selveste Larry Kosilla, det var kos. Klarte ikkje å la vere å redigere det, då original bildet hadde heilt svart bakgrunn Var også så heldig at eg vant ei plakat med signaturer gjennom facebook-konkurransen til Rupes seminart. Totalt sett er eg veldig fornøgd med seminaret, og kan tenke meg å delta igjen. Dog, neste gong skal eg ha med meg nokon eg kjenner, det var småkjedleg i starten å prøve å stifte bekjentskap med tilfeldige... Avslutningsvis fekk eg eit mykje bedre forhold til Rupes maskinene mine Dama får ta til takke med sofaen i kveld!
  46. 7 poeng
    La i desember på min Passat, Gtechniq G5 på alle ruter, etter nesten 10.000km på norske salta veger siden desember så syns jeg det har holdt i overkant bra! Legger ved noen bilder av rutene Anbefales!
  47. 7 poeng
    Da ble det tid til å dokumentere litt Hentet de store blikk delene på pulverlakkering hos Torbjørn som driver Moelv Lakk og Vedlikeholdservice. Super service der som vanlig, kjempe bra arbeid og gode priser! Anbefales på det varmeste Venter egentlig på en boks med M6x10 umbraco skruer i blankt fra Tess, men pga noe krøll med leverandøren så får jeg ikke disse før mandag (Forhåpentligvis) Men jeg har noen svarte skruer jeg har brukt en så lenge som jeg bytter ut med blanke i etterkant, slik at jeg får montert litt. Har da fått på alt blekket, generatoren, varmepotter, eksos osv. Så begynner det å nærmere seg at jeg kan ta med meg motoren ned til Morten Kjelsås som har gått over weberne jeg kjøpte. Han setter da på disse og test kjører motoren og justerer det hele :) Sopp filter, tennplugg kabler osv blir ikke festet før dette er på plass. Da jeg ikke vil komme i konflikt med stagene til gasser osv. Mulig jeg lager meg et svart rør som jeg trer det meste av kabler i slik at minst mulig blir synlig. Får se hvordan det blir etterhvert Noen biler ihvertfall: Før: Etter:
  48. 7 poeng
  49. 6 poeng
    Da har vi tatt inn Nilfisk i sortimentet vårt! Vi feirer dette med hele 20% rabatt på alle Nilfisk maskiner. Som VIP medlem hos DCN så øker denne rabatten til hele 30%! Ikke glem at dere som DCN VIP medlemmer også har fri frakt. Kjøp i dag: https://goo.gl/4nKCjh
  50. 6 poeng
    Når du tror det er fredag og tar med Ibriden og meguiars metal poliysh på jobb for og polere ringer dårlige bilder, vanskelig og få mobilen til og fokusere rette plassen
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00