Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/23/2019 in all areas

  1. 10 points
    2015 CAN-AM Spyder RSS Velkommen til min andre S&S tråd! Merkelig nok ble dette også et noen lunde likt kjøretøy som den første tråden jeg lagde på dette forumet - bare at denne har ett hjul ekstra! Eieren av denne herligheten spurte om jeg kunne gjøre den strøken igjen, da forholdet mellom eier og kjøretøy er spesielt. Her er det blant annet blitt brukt plast- og gummifornyer med farge i seg, som også hadde havnet på noen av de hvite plast-dekslene som han ønsket at jeg skulle rette opp i. Det ble også opplyst om noen merker som var blitt ødelagt. Her hadde jeg et ønske om å overraske med noe spesielt ved utlevering. Første jeg begynte med var å demontere alle lett-demonterbare deksler og deler. Tilstand: Bagasje-deksel foran: Venstre skjerm foran: Bakre skjerm: Midtre plast-deksel: Nedvask: Til nedvasken ble det benyttet Green Star, TEA, Reactive Rust Remover Vorreininger B, Orange Power, i sammen heng med børster, svamper og kluter - alt fra Koch Chemie. Melaminsvamp og Green Star 1:5 på plastdeksler etterfulgt av SIL 1:% Gamle ødelagte klistremerker fjernet (glemte å ta førbilde) Limrester fjernet enkelt med Orange Power. Lakk-korrigering: Lite blank-lakkerte flater på sykkelen, men av det som var, kan man trygt si at det var preget av mye hard håndtering. Kombo her endte til slutt med H9.01 på blå ull med roterende, etterfulgt av F6.01 på gul skum/ull. Killer kombo! Til forsegling ble valget Kamikaze ISM V.2 til alleoverflater, plastdeksler og -detaljer. her gikk det nesten med en hel flaske! I mellomtiden lekte jeg meg litt med midtre plast-deksel og vindskjerm. Her er det mye potensialet. Plutselig så jeg i spotlyset at baklysene trengte litt pleie og. Fant en stusselig svamp i bagasjeveskene. Poof! Gikk over alt med Over Coat dagen etter. Legg også merke til det nymonterte og -produsete CAN-AM-merke på dekselet. Plast-dekselet foran speedometer og turteller var veldig slitt. Perfekt! (95%) Etter finsteget så jeg at det var noen defekter igjen, så diss ble rettet opp før utlevering. Glemte å ta bilder etter siste finish, så dette er resultatet etter første finsteg: Ferdigbilder:
  2. 3 points
    Tesla Model X 75D Hadde gleden av og få polere denne 2 uker gamle bilen. Dette er den andre model x jeg polerer for samme eier etter at kona hadde lagt sin elsk på hans nye bil. Løsningen ble å kjøpe en ny til henne også. Jeg ble advart om en ripe på passasjerdøren, så han lurte på om jeg kunne ordne den også. Bilen var ikke vasket siden utlevering, eieren syntes nok det var litt rart at jeg ble glad for å høre det! Starter med avskiltning Salt og skit fra vinterveiene etter to uker Forvask Begynte med prickbort, surfex 1:5 og korrosol. Så tok jeg dette i samme rekkefølge en gang til. Dette fordi jeg tidligere har blitt overrasket av asfaltprikker som fortsatt henger på. En ekstra runde er bedre enn å få så mye partikler under claying synes jeg. Hjulene fikk bilt-hamber auto-wheel i tillegg fordi den er enda mer hissig mot bremsestøv og møkk. Suverent produkt jeg sverger til. En fordel med å vaske dekkene først er at det spruter ganske mye møkk i alle retninger når man holder på. Tar man de til slutt kan man bli lurt av møkk som har flyttet seg til lakken. For å fjerne alt av guffe som hadde fått virke på bilen, skummet jeg ned med autofoam. Da er jeg trygg på at korrosol og vennene føres bort. Etter avspylning vasker jeg dekksidene med stiv børste og surfex 1:3, da går møkken fint ut fra gummien. Felger fikk vask med Gtechniq såpe og vikan-børste samt wheel-woolies (kopi fra carbon collective) Resten av bilen fikk BN-svamp og samme såpe som hjulene. Clayet med carpro immolube, uten å lage marring. Det er et utrolig bra og allsidig produkt! Tørket med carpro tørkehåndkle som også er det beste tørkehåndkleet jeg har prøvd. Inspeksjon og maskering Inspiserte skaden og resten av bilen. Viste seg å være to riper, en som går på kanten av nedre del av døren. Omtrent 50cm med "kreshe". Fant slike merker rundt omkring, men ikke så dype som de to ripene som viste seg på døren. Lakkmålinger Gode lakkverdier på døren. Mer skummelt på ripen nederst, den lå langs en kant. Prøvde først å polere begge bort men ingen sjanse på å redusere ripene effektivt. Våtsliping Aldri trivelig å måtte hente frem dette settet, men sånn som ripene var måtte det bare til. Skummelt område denne kanten å jobbe på. Våtslipte med immolube og 2500 og 3000 papir, var veldig forsiktig på den nederste og valgte å avslutte ganske tidlig på den. Tilbake til poleringsmiddel Kan se ripen i direkte lys men da skal du nesten kjenne til ripen fra før. Fikk bort slipemerkene med microfiber og 300, så gikk trinnene tilbake til 2500 på grønn uber. Menzerna 2500 fikk bort mye annet som hadde lagt merker/riper rundt omkring, avsluttet pent. Brukte rundt 7 timer bare på våtsliping og opprydning av merker/riper i lakken. Beskyttelsen av lakken Først wipedown med Carpro Eraser over hele bilen før jeg gikk igang med glanspoleringen. Carpro essence på blå uber gir en sykt blank og fin overflate, samt perfekt forbehandling til coating. Ble en stund å vente mellom essence og coatingen, da rakk jeg å dulle litt med hjulene og middag. Skal gjerne vente rundt 4 timer før coating. Voks og dekkfornyer på hjulene. De skal nok av om ikke så lenge, men hva gjør man ikke for prikken over i’en? Bort med de lappene her og. Beklager til de med OCD, men gummipiggene lar jeg bare være Coatingen til carpro er meget enkel å bruke, bare pass på å fjerne restene som flytter på seg når man buffer! Ellers er det like enkelt å legge som voks. Men slurv straffes langt hardere, hehe. Dagen etter la jeg et lag med Reload som følger med i settet, den beskytter coatingen frem til den er ferdig herdet. Spray, spre og buff av med to separate microfiber. Svært bra produkt å friske opp sliten coating med også. Ferdigbilder ute i sola, topp stemning! Og ripene på døren var eieren strålende fornøyd med var redusert, den første ripen i en ny bil er aldri trivelig. Jeg kunne nok fått redusert den nederste ripen enda mer. Den sjansen tok jeg ikke i frykt for å gå gjennom lakken. Skulle gjerne tatt litt 50/50 bilder men det glemte jeg i kampens hete. Her er et trøstebilde jeg har satt sammen. Jobben tok 21 timer fordelt på 3 dager, eieren var fornøyd og det var jeg og. Takk til deg som leste gjennom denne S&S, håper du likte den!
  3. 2 points
    til ca 800 laken har du jo en Performance Tesla S100D med Ludicrous. 2,6 sek 0-100 bl.a. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=156961365 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=156078278
  4. 2 points
    Var så heldig å bli trukket ut av Norwash til å teste en haug med produkter av Car Chem. Jeg ble tilsendt 100ml av hvert produkt, så her er en liten beskrivelse av min erfaring med hvert produkt, samt et par bilder av noen av produktene Car Chem Clear View Glass Cleaner: Denne funket ganske bra, syns den fungerte ganske likt som de fleste andre produkter til glass. Rutene mine var latterlig møkkete på innsiden, trolig fra produktrester fra dashbordet etter en vask av interiøret. Har desverre ingen bidler av resultatet ettersom jeg jobber kveldstid, og frontruta blir full av innsekter og møkk etter bare en kort tur til jobb i mørket, men her er et bilde av tilstanden før. Rutene ble hvertfall skinnende rene til slutt EDIT: Testet denne kun på innsiden av ruten, og i ettertid innså jeg at dette ikke bare er en cleaner, men den etterlater også en hydrofobisk overflate, så jeg skal prøve å få testet ut denne på utsiden av rutene også Car Chem Tyre and Trim dressing: Denne testet jeg både på dekk og på plastikklister i dørkarmen, samt litt på de nedre delene av dørpanelene. plastikklistene ble vasket hele 3 ganger, men ser alikevell skitne ut, men dette er rett og slett bare en haug med riper og skrapemerker. Tyre and trim dressing hjalp til med å skjule disse litt, og ga en mye renere og nyere look: Her er en liten test / sammenligning av carpro perl til venstre, og tyre & trim til høyre. Stakkars kantkjørte felger, selvfølgelig fra forrige eier av bilen, ikke meg Etter ca 2 uker, inkludert 5-6 dager med regn var det ikke så igjen av disse, men begge produktene hadde ganske lik holdbarhet i løpet av de 2 ukene, og ser fortsatt ganske like ut: Car Chem Prep: Denne fungerte også helt greit. Merket ingen spesiell forskjell fra andre produkter med samme formål, men den fikk jobben gjort Car Chem Interior Clean Coat: Denne test jeg på en del steder som ikke blir så veldig skitne, og der jeg ikke ville ha noe særlig glans. Denne var fin for å raskt rense steder som ikke var særlig skitne, og samtidig legge igjen en liten beskyttelse i samme steg Perfekt til vedlikehold! Car Chem Leather 2in1: Denne syns jeg var helt perfekt til å raskt & enkelt vedlikeholde skinninteriøret. Om man ikke har rengjort skinnet på lenge kan det kanskje være lurt med 2 separate produkter for rens og beskyttelse, men for oss som sørger for å holde skinnet greit rent, er denne midt i blinken Car Chem All in One polish: Mesteparten av bilen min er polert og vokset, men testet denne inne i en av dørkarmene. Testet denne for hånd, slik som Car Chem gjør i videoene sine på youtube. Denne ga definitivt mer glans i mine dørkarmer som er upolerte. Vanskelig å si hvor mye av glansen som kom fra korrigering og hvor mye som kom fra fylling, men syns hvertfall den ga et godt resultat for en liten håndpolering. Kanskje perfekt for de ikke ønsker å investere i maskiner og diverse, og kanskje bare ønsker å rense opp litt i lakken og legge igjen litt beskyttelse etter claying? Car Chem Hydro Coat Hybrid: For meg som pleier å bruke Fusso Coat, var denne en drøm å jobbe med. Denne spray i en applikator, smøres enkelt ut, og deretter venter man ca 5 minutter før man tørker av produktrester. La denne på frontfanger og tak som desverre ikke er polerte på min bil, men denne ga en tydelig mørkere/dypere glans på mine upolerte overlater, der Hydro Coat ble påført Estimert levetid er 9-12 måneder, og man kan med fordel legge et ekstra lag etter 1 times herdetid for enda sterkere beskyttelse. Hvor lenge beskyttelsen holder gjenstår å se, men den er hvertfall fin og hydrofobisk nå, så skal jeg prøve å komme med en liten oppdatering rundt våren hvis jeg husker Car Chem Refresh Odour Eliminator: Hadde ingen vond lukt i bilen min for å få testet denne skikkelig, men den ga ihvertfall igjen en god lukt av eple (tror jeg). Car Chem Ceramic Suds: Denne gjenstår å teste, oppdateres senere. Kan hvertfall fortelle at det er en shampoo som også skal legge igjen litt SiO2 beskyttelse etter vask Alt i alt er jeg rimelig fornøyd med Car Chem sine produkter, særlig CC Hydro Coat Hybrid, som ble min favoritt av disse produktene Stor takk til gutta fra Norwash, de ga lange, gode beskrivelser til hvordan produktene skulle påføres på best mulig måte.Takk for meg!
  5. 1 point
    Om du syns bilen ser fin ut i lakken og at beskyttelsen gjør jobben sin, så kan du vel like gjerne vente. Correct me if im wrong, men ditec skal vel behandles hos en sertifisert aktør en gang i året? Kan være greit og sjekke opp når det var gjort sist, hvor mye det koster - for deretter og se på hva du vil gjøre [emoji5]
  6. 1 point
    Takker for det Mer cayenne om dagen Jeg skjønner ikke hvorfor folk legge svære vinterhjul rett i skinn setene Her kunne man tydelig lese dekk fabrikant flere steder baki. Noen stygge hull også Skaden blei grei nok. All jobb gjort i bil Tok fører stol også Vrient å se i bildet men man kan tydelig lese Continental 😂
  7. 1 point
    Jeg fikk tak i et (nesten) komplett taktrekk til bilen, og da fant jeg ut at det kunne være verdt forsøket å farge det svart. Etter at de siste bilene har hatt svarte taktrekk, så har jeg blitt vant til det. Syns det skaper en annen følelse i bilen. Fargen ble bestilt fra UK via Ebay. Bestilte 1 liter, som jeg blandet ut 1:1 med vann for å prøve å unngå skjolder. Jeg rigget meg opp på sveiseverkstedet på jobb, så får det ligge i fred noen dager. Så var det bare å starte. Jeg ble litt satt ut da det virket som at det ikke trakk seg inn enkelte plasser. Prøvde da å massere fargen litt inn på disse stedene, noe som hjalp litt, men det vistes hvor jeg hadde rørt trekket, så jeg måtte gni over hele trekket. Her er etter 1. Runde med farge. De øvrige delene fikk seg også en runde. Her ble soltaket og et deksel ved bakruten likedan som taktrekket. Plastdeler ble plastprimet og lakkert svart matt. Jeg syns det første flasken spyttet en del, så den ble byttet ut med en ny flaske. Her er etter 2. Runde med farge Det har blitt betraktelig bedre. Dagen etter tok jeg en liten runde til for å få frem litt mer av svartfargen, da det virket som at når den trakk seg inn og tørket ble litt grå-aktig. Et lite 50/50 med farge Her er etter 3. Runde med farge. Jeg må si jeg er ganske fornøyd med resultatet. Jeg brukte opp hele 1 literen med farge som jeg blandet ut, altså 2 liter farge på dette. Og for det oppmerksomme øyet, så mangler det et deksel her. Det er dekselet på høyre A-stolpen, da det var ødelagt på delebilen. Dette må jeg bruke fra egen bil, men jeg ville ikke farge det før jeg så resultatet av dette først. Så nå har jeg bestilt etter 1 liter ekstra, slik at jeg kan farge det, og dørlistene som har filt på seg mot taktrekket.
  8. 1 point
    Audi RS6 V10 - Das lokomotive - - Hei og velkommen til denne S&S! En sambygding tok kontakt da han hadde kjøpt seg en Audi RS6 V10 og ønsket en skikkelig oppstrekk av denne. Bilen er en 2008 modell med 130.000km på telleren. Da bilen ikke er i daglig bruk på vinteren kunne jeg ha bilen en stund, tok sikte på å kose meg i garasjen 2-4 timer om dagen over en 2 ukers periode. - Bilder ved ankomst Bilen ble levert uvasket as per instructions - Nedvask Åpner ballet med Koch Chemie Teerwasche for å løse opp salt og asfalt - Skummer ned med Koch Chemie Vorreininger B - Avspyling nedenfra og oppover, 60 grader på spylevannet - Motorvask: Avfetting, skum og børste - En runde inne i dører med avfetting og alkalisk forvasksåpe, vannslange og børste etterpå - En runde KC Reactive Rust Remover gav lite utslag på karrosseriet, spyler av og tar håndvasken med KC Aktivwasche Vannet ligger flatt Fireball drying towel gjør jobben - Inn i det aller helligste, som har fått nytt strøk epoxy for anledningen. Også fått felt sakseløfteren ned i gulvet, skulle ha gjort dette for lenge siden - Av med hjulene, de skal vaskes separat siden - Lakkdybde På tide å teste det nye leketøyet, Positector 200B/Advanced levert av Staypro.no Skal måle tykkelsen på 3 individuelle lag rett ut av esken Første måling var litt drøy for et lag klarlakk Hi range satt til 169my, som er litt høyt Stilles ned til 92my, da måler jeg kun første laget. Målinger fra 42-64my rundtom på bilen. - Tilstandsbilder En må jo regne med litt på en 10 år gammel bil Mange steinsprang Høyre bakdør En del merker på bakfanger - En del hvite malingsflekker på høyre side av fremfanger. Fant den samme malingen inne i høyre hjulhus, så kan virke som at dette er veimaling. Tester om clay tar dette Joda, det får med seg malingen Clayer alle berørte området, bare marring og riper igjen nå - Eier spurte om jeg kunne gjøre noe med emblemet i motorrommet Hadde rød folie liggende Skjærer til Ble helt greit - En del punkter rundt på bilen som manglet lakk, særlig panseret. Renser med wipedown og legger i tynt med baselakk, deretter en blanding base og klarlakk. - En del gummipakninger inn mot lakkflater som skal poleres, maskerer opp der det er nødvendig. På denne typen lister så trekker jeg ut tapen og lirker den inn under pakningen Bretter 90 grader ut og sklir en plastskrape forsiktig inn under pakningen Drar rett opp og trykker tapen inntil Da får jeg polert all synlig lakk og ingen fare for å få tape klister i poleringspute eller mikrofiber. - Går i gang med korrigeringen, KC H8.02 og Rupes Blå Ullpute. Poleringsputen blir rødlig på første runden, særlig på panser og tak. Vet ikke hvilken type urenheter dette er, men muligens noe metallbasert. Det laget dog ikke videre krøll i poleringen. Komboen biter bra som vanlig, den originale lakken var medium pluss i hardhet - 50/50 - Ikke vært nøye nok under vask, inspeksjon og clay. Når en polerer i godt lys så er det lett å se om det er partikler (ofte metall) som ikke er fjernet, da blir det som i bildet under. I dette tilfellet så var det den lille knekken nesten nederst på dørene det var samlet seg litt ekstra partikler på, clayet disse bort. - Blitt veldig glad i Ibrid Nano med ullpute og roterende! - Prøver å måle litt tykkelse på klarlakken før og etter spotkorrigeringer. Her en litt dypere ripe Får smake litt 3000 grit Ikke all verdens med lakk som er tatt bort, etter det jeg klarer å måle - Godt med scale rundt både Audi ringer og emblem En runde Silica Scale Remover og bomullspinner først Deretter en del polering Autotriz Nano Polisher 2.0 Så blir det akseptabelt - Samme aksjon på RS6 emblemet Før Etter - Bakfangeren får seg en god runde Før Etter Før Etter Tester finsteget, KC F5.02 Blir en del sand som ristes løs når en polerer gamle bakfangere, bare å koste opp etter hvert - En runde på stussen - - Diverse korrigering - Før Etter - Lyktene poleres Men de er desverre veldig matte på innsiden.. - Grillen trenger en del tender love & care Tar en liten time å få grillen bra igjen, men det blir kanonbra til slutt - Midtseksjonen av høyre bakdør har vært ute for en suspekt lakkeringsjobb. Først og fremst så var den en ganske fremtreden appelsinhud, så jeg ønsket naturlig nok å våtslipe det med blokk. Problemet var at det var ca. 40 store lakkstøv på døren, særlig i øverste midtseksjon. Vurderte gevinsten ved å gjøre dette mindre enn den ekstra jobben og det å punktere klarlakken på så mange punkter. https://youtu.be/8pojBVdL-Xo Fremdør Bakdør Det var også noe som skurret med døren https://youtu.be/SBn5ntYZYP8 - Felgvask Godt med skitt å bryne seg på her, bruker litt Teerwasche, Prewash B og Felgenblitz om hverandre Etter første runde Teerwasche er det stort sett bare metall igjen Kan virke som at bremsene er kjørt litt hardt Må ta flere lange runder.. Etter en times tid og 9 runder Reactive Rust Remover så var det borte! - Inn i garasjen for å fullføre finsteget - 2 runder wipedown med silikonfjerner/vann 1:4, så er det klart for lakkforsegling. Gtechniq Crystal Serum Ultra Ikke lett å få det med på bilder, men fargen blir litt dypere etter lakkforseglingen er påført - Dagen etter blir det påført to lag Gtechniq ExoV3 - Hadde noen sorte norgesmerker liggende, regnet med eier ikke hadde innvendinger mot denne kosmetiske detaljen - Fjerner loddklister og renser dekksider. Felgene var modne for overhaling pga. klarlakk slipp og merker, begrenset dermed omfanget av jobben her. - KC Gummifornyer på utvendig gummi, denne var litt matt 50/50 Interiør Kjører en ozonsanering, 30 minutter etterfulgt av 15 minutter med ventilasjonen på resirkulasjon - En del skrapemerker på plast rundtom, bruker en dressing som skjuler litt og gir en halvblank overflate - Skinninteriøret var meget skittent! Colourlock Sterk Skinnsåpe ordner opp - Før Etter - Før Skitt fra halve sitteputen Etter Dagen etter fikk alt skinnet en runde Leather Protector - Ferdigbilder! Tidsforbruk: 40 timer over 14 dager Takk for at du tok deg tid til å lese igjennom denne S&S!
  9. 1 point
    Litt om meg for de som har interesse av det. Finn kaffekoppen og godstolen, for dette ble langt.. Jeg er snart 35 år, og er inne i mitt 8. år som gift. Har 2 småjenter på 5 og 6.5 år. Bor i Hommelvik, mellom Trondheim og Stjørdal. Har en 2000 Audi S6, 2014 Skoda Superb og en ombygd 1986 Honda VT1100. Jeg holder meg hovedsaklig til VAG produkter, da jeg har hatt og holdt på mye med det de siste 15 årene. Har dessuten Vag-com som gjør at jeg enkelt tar diagnose og programmering på egne biler. I 2002 startet jeg som bilmekaniker lærling på Stjørdal, og etter oppnådd fagbrev startet jeg i Januar 2005 som biloppretter lærling hos en forhandler i Trondheim som solgte Chrysler, Jeep og dodge, og etterhvert også Volvo og Land Rover. Etter oppnådd fagbrev det, så fortsatte jeg en stund. Det var der jeg fikk min første smak på lakk korrigering. Jeg ble blant annet satt til å pusse og slipe evt lakksig og støv. Der brukte jeg roterende maskin og 3M produkter. Sjefen min hadde satt for seg at vi skulle være blant de beste lakkverkstedet i Trondheim, koste hva det koste vil. Og det kan jeg nok påstå at vi var på den tiden. Bilene skulle også være vasket både utvendig og innvendig, uavhengig hvor stor jobb det var på de. I 2010 ble jeg med sjefen min og tok over et lakkverksted. Kvaliteten vi leverte skulle være den samme som før, så det ble lagt ned mye jobb i å ordne opp verkstedet og kjøpe inn utstyr. Vi klarte i løpet av 1 år løftet omsetningen fra 1.7 mill, til 7.2 mill. Vi startet opp et mekanisk verksted i samme bygg (med meg som eneste mekaniker) i tillegg til oppretting og lanseringen vi hadde fra før. Så kom det barn.. Dessuten begynte jeg å bli lei av å jobbe 16 timers dager (som ikke går så godt med små barn i huset) Så i 2014 startet jeg på et turbin laboratorium i Trondheim som industrimekaniker. Der driver jeg med modelltester av vannturbiner før de blir produsert til kraftstasjonene. Etter å ikke holdt på så mye med bil i de siste 5 årene (misforstå meg rett, jeg har skrudd og reparert på bilene mine, men ikke noe bilpleie, etter alle årene med korrigering og vasking), så kjente jeg litt glede i å vaske bilene mine igjen, og begynte sånn smått å handle inn litt produkter og maskiner. Personlig er jeg litt som Matt i Obsessed Garage (for de som hører/ ser på han) Jeg blir fort besatt av de tingene jeg holder på med. Rett og slett oppslukt. Om det er å pusse opp hus (lære snekkering), skifte vannrør (lære rørlegging) eller skifte alt av ledninger og kontakter i huset til skjultanlegg (lære elektriker arbeid) så legger jeg sjela mi i det, og klarer ikke å slippe det før jobben er gjort som den skal. Kan fort bruke flere måneder på å lese, undersøke og snakke med folk om det jeg skal gjøre før jeg gjør det. Håper å få satt opp meg en garasje etterhvert. Har begynt å undersøke litt på det nå, og det tar opp hele hodet mitt. Håper på å bruke de neste 2-4 årene på å planlegge garasjen skikkelig før det blir bygging. Foreløpig låner jeg garasjen hos foreldrene mine når noe må gjøre (som jeg har gjort i de siste 20 årene). Men jeg har også en utrolig snill sjef, som lar meg få bruke verkstedet på jobb etter eget ønske. Vi får se hva tiden bringer. Jeg har litt lyst å starte litt smått med detailing igjen, og evt starte opp ENK etterhvert om det passer seg sånn. Mulig det kommer noen S&S etterhvert, men foreløpig er jeg i "innkjøringsmodus" og trenger noen flere biler å øve meg på først. Hvis du har lest helt ned hit, så fortjener du virkelig en medalje. Jeg vet ikke om jeg har orket å lese så mye selv engang.. Takk for tålmodigheten. -Michael-
  10. 1 point
    Porsche Cayenne GTS - Ein hissig chili treng også kjarleik - Hei og hjertlig velkommen til denne S&S! Jeg har lenge lagt merke til at en av byens kjekkeste biler har hatt et sårt behov for pleie. Det var derfor ekstra kjekt når eieren kontaktet meg og ønsket at jeg skulle gjøre den ren igjen. - Slapp av, den skal bli mer enn ren! var mine siste ord til eieren. La oss gå i gang. - Bilder ved ankomst - - Av med skiltholdere - Alt klart til å få vekk litt gammel morro - Teerwasche er først ut, en petroleumsbasert avfetting som fungerer utrolig bra. Denne skal få bryne seg på godt inngrodd asfalt. - Etter 7-8 minutter la jeg Surfex HD 1:5 over hele bilen - Samme prosedyre inne i dørkarmer - Skummer ned med Nerta Active Diamond Foam - Skitten slepper godt nå - Spyler av nedenfra og opp, slik at avfettingen skal få maksimal virkning - Koch Chemie Felgenblitz 1:2 blir påført felger, sider og bak på bilen. Denne løser effektivt opp flyverust. Finner litt på dørene - Ble en del ekstrarunder med både Felgenblitz og Teerwasche for å få vekk alt. Til slutt var jeg fornøyd og dynket bilen i Surfex HD 1:5 på nytt og spylte bilen ren. - Klargjør en bøtte Koch Chemie Aktivwasche for berøingsvask - Bløter panelet godt, før jeg vasker med en lett pote - Skyller vaskehansken i en bøtte rent vann etter hver berøring - Kosten blir brukt får å irritere ut smuss på vanskelige steder - Tar en runde med Bilt-Hamber Auto Clay og såpevann for å se om det er mer partikler igjen på lakken - Etter å ha vært rundt hele bilen sier jeg meg fornøyd med vasken. Vannet ligger helt flatt Så da kan vi trygt fjerne denne - Og så, inn til tørk! Bruker trykkluft for å få ut vannet fra alle krinker og kroker. Setter bilen på vedlikeholdslading - Inspeksjon Denne praktfulle bilen har desverre sett en børstevask og hundre for mye. - En del RDS fantes også Bildør T-Rex? - Merker disse av som en påminner til meg selv - Meget spent på lakktykkelsen her. Det er en premium bil som ikke har vært korrigert grovt før, forventer en del lakk. Den skal jeg selvfølgelig gjøre mitt ytterste for å beholde mest mulig av. Gode lakkmålinger, med bunn notering 136 mikroner nederst på venstre bakdør. - Klør i fingrene etter å teste hvordan lakken er. Maskerer opp et felt på panseret og tester KC H8.02 og Rupes blå MF. Primer paden godt Gir den noen erter til og kjører 6 pass, deretter en inspeksjon Den har ikke fjernet målbare mengder lakk <1my, men har tatt stort sett alt av riper. Noen av de litt dypere er der enda. Blåser paden ren med trykkluft, lader noen erter til og kjører ny runde. Defektene er borte og finishen er grei. Når KC Heavy Cut og MF gir en god finish, da snakker vi meget hard lakk. For å få maksimal glans, kjører jeg et finsteg med Rupes gul pute og KC M2.01. En liten 50/50, selv om det ikke er kjempelett på denne lakken. Panser og tak hadde minst defekter, disse lot seg fjerne med 2 runder av overnevnte kombinasjon - Tar en runde og korrigerer små defekter med 3000 grit og polerer opp igjen. - Noe sjenerende plastikk på begge sider av den to-delte vingen over bakruten som tilsynelatende ikke hadde noe formål. Bort med seg. - MYE pianolakk rundt vinduene. Dette ble korrigert i 3 steg. - Ikke veldig mye riper bak dørhåndtak på denne bilen, dog litt på førerdør. Drill med skumcone er fint å bruke her, men OBS på å legge press på den sorte metallskiven. Da kan denne kutte gjennom skummet og gjøre stor skade. Maskerer selve håndtaket og er påpasselig med å ikke få for mye varme. Drar en runde under takrails når jeg først er i gang - Her har vi jaggu en blindpassasjer! Han var noe tørr i pelsen, her var det bare å få den fjernet skånsomt. Av jord er du komen... - Tilbake til lakk korrigeringen. Etter å ha smakt litt på defektene på venstre forskjerm, var det klart at jeg måtte litt hardere til verks på nedre del av bilen som har dypere riper. Måtte opp i 7-8 runder med MF og fjerne 2-3 my. For å ikke bruke 3 uker på jobben, fant jeg fram våtslipeutstyret. Maskerte opp et testfelt og prøvde ut litt 3000 grit på Rupes Scorpio RH356A. Holder kontrollen på lakkdybde ved å måle i senter av maskert område. Et par kjappe drag med 3000 grit tok ikke bort målbare mengder lakk. Her ser vi en kombinasjon av de mikroskopiske ripene fra våtslipen, sammen med de litt mer ovale og langsgående vaskeripene under. Om en sliper slik at en ikke kan se noe igjen av defektene en ønsker å fjerne, kan man ikke vite om en har tatt bort mer lakk en nødvendig. En runde med poleringsmaskinen viser at øvre halvdel ble veldig bra, men trenger en runde til. Da er jeg der jeg vil være. Nedre halvdel av dørene hadde en del grovere riper. Her måtte jeg kjøre flere runder for å få det fritt for defekter. Jeg har nå fått kjenne litt på hvor mye som skal til for å korrigere resten av bilen. Fremgangsmåten videre blir å våtslipe 2 drag med 2000 grit på nedre halvdel av dørene, deretter 3000 grit på alt under dørhåndtakene. - Litt diverse korrigering Edit: legg merke til forskjellene i glansen og klarheten på hele lykter på alle bildene! Før Etter grovsteg Etter finsteg - Ferdig korrigert og tatt et finsteg over hele bilen - Lakkforsegling Valget falt på Gtechniq CSL og Exo v2 på toppen. Inne i dører etc. ble det lagt KC 1K-Nano. Foretok to runder wipedown. CSL påføres små områder om gangen og buffes av direkte. Deretter buffes det på nytt med en ny mikrofiber. Bretter klutene om, og hiver de til slutt i en bøtte med Surfex HD. - Interiør Her har det gått med en del kyr, for det var plenty med skinn å ta av! Renset alt skinn med Colourlock Leather Cleaner, både strong og mild. Det fikk stå til neste dag før jeg påførte Colourlock Skin Protector. Diverse interiørrens Motorrommet fikk seg en runde steam og Koch Chemie Motorplast Fungerte bra med steam på bremsecalipperne også - Felger Felgene hadde kun fått seg en grovrengjøring ved nedvask av bil. Disse ble demontert og tatt ut for en detaljert vask. Ble noen runder Teerwasche, Felgenblitz og Quattro Acid Star, men de ble strøkne til slutt. Transportert inn i garasjen for tørk, polering og SV Autobahn felgvoks Juicer varmepumpa på maks og slår på avfukteren for å få tørket ut bilen over natten. Grei temp neste morning Kjører en Ozonsanering av cockpiten, 20 minutter i lukket bil og 15 minutter med ventilasjonen påskrudd i resirkuleringsmodus. Luftet deretter godt ut videre ut dagen. Renser rutene innvendig og utvendig med KC Speed Glass Cleaner. Dette er fra halve frontruten innvendig! Forsegler alle rutene inkludert panoramataket med Aquapel. Klarte det akkuratt på 2 patroner. Bruker maske med gassfilter og setter opp garasjeporten for maksimal ventilasjon. Der ute står det to misunnelige tyskere som lurer på hvorfor de er kastet ut Final touches.. - Ferdigbilder! - - En liten bonusvideo for de som har lyst å se den i 4K: Tidsforbruk: 46 timer over 6 dager. Takk for titten!
  11. 0 points
    Nye clips til gummilistene. Og så ut på tur til flyplassen med min rakett
  12. 0 points
    Siden bilen hadde stått så lenge så har det virkelig grodd i kondensern. Ozon gjorde de nada. Kom kjapt tilbake. Testet først en sånn gassampull fra stp som luktet faen i helvete i kombinasjon med gymbag lukta. Kjøpte en vapomat fra wurth som heller ikke klarte kunststykket. Kjøpte også en sånn disinfection greie man fyller via drenering. Problemet er at drenering ligger over et varneskjold, og partikkelfilter er i veien under der igjen. Men i dag fikk jeg tak i crc sin airco cleaner på bilxtra [emoji7][emoji7][emoji7] den gjorde vei i vellinga. På sedvanlig vis ble det fylt via dysene i kupé. Er jeg maks uheldig må jeg kanskje på med en runde til senere men det virker som om den tok alt på første forsøk
  13. 0 points
  14. 0 points
    Merker meg dette. Det meste lar seg rette opp igjen, gjør nok dette også. Og det tar tid å tilegne seg erfaring, dette forumet bidrar til å korte ned den Takker!
  15. 0 points
    Premium Sound Del 1 Igår demonterte jeg høytalere, hovedenhet, forsterker og kabelmatte ifra V70 som har blitt dele bil. Ser ut som at V70 hadde den svarte spilleren som jeg er ute etter. Det er nok ikke 100% likt, men det er ikke det som står i bilen heller. Mulig det så likt ut da alt var nytt. Noen av elementene var ganske støvete så jeg ga de en rask runde med Surfex HD og/eller Quick detailer for å få de litt renere. Forsterker ble børstet med Surfex HD. Hovedenhet fikk et lag med Swissvax Nano ekspress. Nå er alt rent og klart for montering.
  16. 0 points
    Høstprosjekt (muligens også vinterprosjekt)
  17. 0 points
    Kjøpt av Morten Larsen hos Larsen Autocare om jeg ikke husker feil.
  18. 0 points
    Dette skjedde for meg første gang jeg la denne coatingen også. Jeg justerte som følger (etter tips fra YouTube og folk her inne): 1. Coatingflaske ble satt i varmt vann noen minutter før jeg la coatingen. Den blir da litt lettere å jobbe med. 2. Brukte mye mer tid på buffingen, gikk grundig over med suede kluten. Deretter ventet jeg litt, og gikk så over igjen med ny klut. Du kan jo prøve å se om disse justeringene også vil hjelpe for deg. De mørke skjoldene du ser er «high spots» og kommer fordi du ikke har får jevnet ut coatingen godt nok i buffeprosessen. lykke til.
  19. 0 points
    Alexander's 2010 VW Polo 1,4 DSG Da har jeg gått til innkjøp av en mer fornuftig studentbil. Kom over en velholdt VW Polo 1,4 bensin med automatgir. Bilen har en liten søt liten bensinmotor på 86 hk, kombinert med 7-trinns DSG automatgirkasse. Tross sine forutsetninger, henger hun godt med i trafikkbildet og tar en hver utfordring på strak arm. Den oppleves faktisk ganske moro, og jeg har fått mye glede av den allerede. Bilen var kun kjørt 47 000 km ved overtakelse. I forbindelse med sist EU-godkjenning for 2k km siden, ble det påmontert nye bremseklosser- og skiver på begge akslingene. Det fulgte også med fire nye Continental vinterdekk påmontert lettmetallfelger. Quickfacts: - Norsksolgt hos Møller bil Romerike. - 2 voksne eiere, sist en hyggelig dame som kjøpte den i 2013. - Full servicehistorikk. - Km.stand: 47 000. - Sylindervolum: 1,4 L. - Motorkraft: 86 hk. Ekstrautstyr: - Elektriske vinduer foran og bak - Cruise control - Ryggesensorer - Tåkelys foran - DSG automatgir - Kjørecomputer - Alarm - Dyp sort perlemormetallic - Gummimatter og stoffmatter - Lettmetallfelger sommer og vinter - Skinntrukket ratt, gearspake og håndbrekkspak - Oppvarmede speil - Setevarme foran - Midtarmlene Noen raske bilder av gliset. Fikk vasket av den etter turen hjem fra Brumunddal, og lagt et lag CG wet wax som en midlertidig løsning.
  20. 0 points
    Har du en coating du vil anbefale? Spørs om ka du e ute etter av bruker vennlighet eller holdbarhet, eg har kjøpt Carbon collective platinum wheels nå for å prøve litt coating men minuset er at den har en så kalt flashe tid på 1-2 min før du må buffé av, eg liker bedre å legge hele felgen før eg må buffe av, Polishangel ptfe super sport er veldig enkel siden den sprayes på og buffees av rett etterpå.
  21. 0 points
    Det kan fort være det han mener, da disse nå selges på Biltema.. De har 5000 i sitt sortemang.. Skal du skru eller polere mest? Skru = 2-søyler Polere = sakseløft / quickjack
  22. 0 points
    Ta en titt på Quick Jack også, kan være det dekker ditt behov :-)
  23. 0 points
    Volvo S60 2004 Etter å ha leitet på Finn i 2 uker, sett på en dårlig bil, vurdert dyrere bil fant jeg til slutt en tilsvarende det jeg hadde til en fornuftig pris. Valget falt på en 2004 modell (registrert 2003) Volvo S60. (Kjøpt 8 September 2019 KM 189???) Samme grå farge som V70 jeg hadde. Motor er lik 2L Bensin turbo 180 HK. Meget gode skinn seter, veldig like de i V70 som jeg forøvrig var veldig fornøyd med. S60 setene er litt mykere, baksetet er dypere. Xenon lys foran, dette hadde jeg ikke tidligere. Regnsensor, dette hadde jeg ikke før. Stereo er OK, et hakk ned iforhold til topp modell stereoen som V70 hadde. Mulig jeg oppgraderer litt her. Ellers så er det det mere vanlige utstyret som el speil og ruter, varmeseter, auto klima osv. Bilen ser veldig fin ut uten store grove feil, kun små ting og vanlig bruks slitasje. Venstre hovedlampe er det et lite hull i etter steinsprut, dette må jeg få gjort noe med. Er også en eksoslekkasje på bilen. Liten skade på venstre framskjerm (riper/maling), liten skade i speil glass venstre side. Ellers er det noe smått her og der som det er på en gammel bil. Overraskende ren og pen inni. Veldig lite slitasje innvendig på f.eks ratt og seter. Hele og fine stoffmatter på gulvet, disse trenger en liten rens selvfølgelig. Har funnet en liten rift i baksetet. Dette kan jeg sende bort å få reparert, skinn er helt kun søm som er ødelagt. Til og med bak i bagasjerom er det relativt helt, rent og pent. Her pleier det stort sett å se helt forferdelig ut da dette er et sted man ikke ser på hver dag. Jeg har tatt noen bilder av bilen sånn som den er nå. Jeg har ikke vasket eller tørket noe som helst, kun fjernet en magnet som satt på radioen. Veldig fornøyd at alt er så helt og pent og at det ikke er tuklet så mye med bilen. Håper at jeg blir fornøyd med denne og at utnderstellet ikke står i kø for å bli reparert som jeg opplevde med V70 jeg hadde. Har et sett med 17" Thor som jeg kan sette på bilen isteden for stål+kapsel.
  24. 0 points
    Bilen har blitt ganske flittig brukt i det siste, siden sesongen er på hell Både til kosekjøring, tur retur jobb og noen treff den siste tiden, fungerer veldig godt nå men blir nok en liten service på motor ila vinteren om jeg får tid for å rydde opp litt, kanskje noe delebytting og shine før neste sesong tenker jeg Bilder må trykkes på for optimal kvalitet
  25. 0 points
    16. og 17 august 2019 2007 MB B180 Vask og voks Motorrom: Strike avfetting, skumlagt og børstet før HT avspyling Scholl Boost plastfornyer Utvendig: Felger: Scholl Rim 7 og børstet. Dekksider: Surfex 1:8, børstet lett. Kaross: Strike avfetting og Surfex 1:15 over Skumlagt med ht, BH Autofoam, BT ht såpe og CG Maxi Suds HT avspyling Tobøttevask med CG Maxi Suds såpe og Zymöl svamp Tørket med Gtechniq mf Vinduer: Frontrute renset med CG Window Clean og CO mf, tørk med papir. Deretter behandlet med Rain-X. Dørkarmer og –åpninger dusjet med Surfex 1:8 og børstet før avskylling med vann fra slange. Felger og dørkarmer vokset med Collinite 845. Krom og kromplast renset med Megs NXT Metal Polish Lakk preppet med Dodo Juice flytende grønn prevoks. Voks kaross: Poorboys Natty’s røde. Dekksider: Scholl Slime.
  26. 0 points
    Alcantara renses med vanlig APC. Felgene hadde jeg fått lagt coating på for enklere vedlikehold
  27. 0 points
    Camping/pendlebolig, på sikt fulltidsbolig på hjul Bodd hele sommeren i en Transporter, det falt i god smak, så da har jeg bestemt meg for å dra den helt ut. Veldig fritt med en bolig på hjul, lev så lenge man kan sier nå jeg bare En bil vil alltid trekke til seg fuktighet pga kondens, derfor bruker jeg kun isolasjon som ikke trekker til seg fuktighet og mugner
  28. 0 points
    Jeg har ved flere anledninger fått høre at resultatet jeg har levert var magisk! Så jeg har gått å tenkt litt på det og fant ut at jeg kunne ha en litt artig logo som jeg kunne lage på t-skjorter og kaffekrus for jeg har utstyr til å lage det selv. Så jeg kontaktet en dyktig tegner som jeg kjenner og forklarte hva jeg ville ha. Og så sendte jeg over bilde av rupes ibrid siden det er den jeg bruker mest og sa "lag noe kult". her er resultatet:
  29. 0 points
    Clay... så må det poleres etterpå
  30. 0 points
    Måler på stål og aluminum med automatisk gjenkjenning. Måler ikke på plast.
  31. 0 points
    Da var slik gummirondell kjøpt inn fra biltema å testet, å dekalene bare flyr av😁
  32. 0 points
    Så lenge det er en sommerkjørt MC og du har hatt ordentlig forvask burde det gå greit å droppe clay. Ville ikke vært veldig bekymret for at noe som sitter inni porene i lakken skal lage krøll, du må ha mikroskop for å se porene og du må ha kjemisk rens eller slipende polish for å gjøre de ren. Men har du ikke fått bort alt av asfaltnupper som også inneholder litt finstøv/grus, kan det selvfølgelig bli noe krøll om disse løsner og blir med rundt på lakken.
  33. 0 points
  34. 0 points
    Noen I Rogaland som kan utføre dette? Send meg PM :-) Sted: Tananger Merke: Tesla Model 3 Årsmodell: 2019 Farge: Midnight Silver Metallic Tilstand lakk: Nybil ikke utlevert fra Tesla enda Vurderer keramisk forsegling og ruteforsegling Mvh PK
  35. 0 points
  36. 0 points
    Hvis du ønsker et alternativ som er billig og enkelt å jobbe med er collinite 845 et godt alternativ til fusso. Hvis du ønsker noe litt mer ekslusivt som lukter godt og er en lek å jobbe med er SV shield allerede nevnt
  37. 0 points
    Akkurat passe lav ?
  38. 0 points
    Litt over en måned siden det ble handel, men når RS'en begynner å bli treg så trenger man noe kjappere. Denne gangen endte det valget opp på en 2011 Yamaha FZ8
  39. 0 points
    Enkel Bilpleie eller Cura Di Automobile..
  40. 0 points
    Testet nyinnkjøpt rensemaskin fra Bilnerden i dag, en RG2000. Sjekket litt her på forumet før den ble handlet, og førsteinntrykket av maskinen er bra. Tok før og etter bilder, men det kommer dårlig frem hvor stor forskjell det ble. Brukte Gtechniq W2 1:7 i pumpekanne og rent vann i maskin. Test ble utført i bagasjerommet. Støvsugd for en stund tilbake, så det ble ikke gjort før rens. W2 sprayes på og jobbes inn med børste. Lar det virke i ca. 5 min før maskin startes opp. Maskin dratt over hele gulvet m/vann en gang, før en ny runde uten vann for å få opp mest mulig fukt. Gulv så bra ut, uten flekker og ikke lenge siden støvsuger ble brukt, men med maskin............... Alt i alt er førsteintrykket av maskinen bra. Noe støy fra maskin, men sammenlignet med vanlig støvsuger og høytrykk en den godt innafor mine rammer. Nå ble teppet skrubbet en gang, og maskin ble kjørt over teppet også en gang m/vann. Sugde deretter opp gjenværende fuktighet, og teppet var overraskende nesten tørt til slutt. en enkel og grei maskin til ca. 2000,- som ser ut til å gjøre jobben sin for den som har behov for rens av egne biler. Gtechniq W2 fungerte også bra. Ingen referanser å sammenligne med, men ser ut til at den gjør jobben sin. Skummer heller ikke i maskin. Hele bilen skal renses i løpet av neste uke og vil da ta en ny runde over samme område for se om det ligger noe igjen.
  41. 0 points
    Kveldsvasken tatt 😊
  42. 0 points
    Flott jobb og S&S, og meget bra valg av LSP
  43. 0 points
    2005 AUDI A6 S-LINE Hei til alle og velkommen til denne S&S'en! Bilen er inne for behandling før salg, bilen er nokså gammel så det skal ikke investeres mye tid og penger i å få lakken så perfekt som mulig. Det mangler litt lakk her og der dvs. litt rundt hjulbuer, nederst på kanaler og masse steinsprut i fronten, kantkjørte felger, rust på enderør på eksos osv. Det er snakk om en god 1-stegs maskinpolering for å fjerne mest mulig riper og matthet samt. få fram glansen i lakken. Da er det bare å begynne og starter først med par bilder ved ankomst Starter med å vaske felger og dekk først Var allerede mørkt ute, så da er Scangrip hodelykt god å ha Deretter Gyeon Tar på lakk for å løsne opp asfalt partikler og annen smuss På med Gyeon Foam og vasker i trange plasser med detail børste Videre til håndvask - mangler litt bilder fra vaskeprosessen, men det var mørkt ute så det var ikke enkelt å ta noen brukbare bilder Bilen ble clayet og den plukket opp litt Bilen er i garasjen. Tør og klar for lakkdybdemåling og inspeksjon av lakken. Var gode verdier generelt. Så ingen tegn på at den var omlakkert heller. Så var det tid for lakkinspeksjon og det var egentlig ikke overraskende. Man forventer at det er så gale på en eldre bil som har blitt maskinvasket og ikke tatt noe spesielt vare på. Da er det på tide å sette i gang, starter med panseret. Slår av lyset i taket og bruker kun Scangrip lykten på tripod for å vise hvor gale det er. Med lyset på i taket, så forstyrre det for kameraet og gir ikke hele bilde av lakktilstanden. 50/50 bilder og etter bilder, siste bilde med lyset på i taket og. Forskjerm Tak - før og etter Stolpe Speilhuset - før og etter Dørlist Dør Bakskjerm Bakluke - med lys i taket på, av og på Bakfanger Baklykt Det var det jeg hadde av bilder fra lakk korrigeringen. Som nevnt i begynnelsen, dette var 1-stegs men den fikk fjernet mye riper og spes. matthet i lakken. Brukte Gyeon Compound som poleringspasta da den kutter godt og avslutter fint. Poleringsputer som ble brukt er oransje og gul Uber puter. Litt Rupes puter og, grønn og gul. Rupes maskiner brukt kun, Rupes 15, Mini og Nano. Lakken og felger ble beskyttet med Gyeon Q2CanCoat og Gyeon Tire på dekksider Da var det tid for ferdig bilder Takk for at du så gjennom denne S&S'en, kommer snart mer.
  44. 0 points
    Ferdig! Resultatet ble veldig bra. Nå skal lakken få herde en ukes tid før den våtslipes og poleres opp.
  45. 0 points
    Hei dere . Har vært medlem her nå en periode på 2.5 år . Tror jeg . Bare sånn at dere blir litt kjent med meg , Tommy Jansen . I 40 åra . Bor i Stavanger , fra Vålerenga . Har holdt på med bilting i mange år . Har hatt jobb , med å "ordne / holde " bilene til et adv. firma i ok stand , før . Mens jeg studerte . Da jeg har hatt en Kirby 2001 støvsuger og møbelrenser . Siden 2000 . Da jeg studerte Foretningsjuss , på BI . Hoppa av det studiet . Da jeg heller fant ut at Astronomi og Fysikk , var meg : ) Tok 3 år på UiS . Holdt på med en grad innen Astronomi . Da med Protoplaetariske skiver / danelser . Hvordan solsystemer starter . Og livssyklusen til stjerner(fødsler - liv -død) og planeter . Da med studier av vår egen sol , og planeter . Leste meg også opp på alt om vår måne . Da jeg fikk beskjed av ESA og NRS (Norsk Romsenter) . At siden jeg hadde sittet i fengsel for å ha vært med i en berykta mc-klubb . Vært med på den mc-krigen på 90-tallet . Fikk / får jeg aldri de sikerhetsklareringene , jeg trengte for å jobbe innen romfart - forskning av stjerner - stjernetåker / nebular . Avslutta jeg min utdannelse , etter 3 år . Fikk da heller jobb som husets astronom på Vitenfabrikke , Sandnes . Har undervist i 6-7 år der , samt holdt en del foredrag om min kunskap innen mitt felt . Alt av skoleklasser - firmaer - grupper . I Planetariet - storsalen og på taket med solteleskop + vanlig teleskop . Fått tildelt diplomer og priser . For den som har undervist flest skoleklasser / barn i Norge . Flere år på rad : ) Vært i div astronomiske tidsskrifter , i Europa . Nok om det . Jeg klarte den delen med å ordne bilene bra innvendig . Med støvsuging - rens av stoffint og skinnint . Ordna meg en maskin . Vil ikke navngi merke . Samt et par pads + noen ymse flasker av bobbob ting . Holdt på i garasjen . Lang tid , uten å få det helt til . Men en dag , så jeg en Audi som hadde så fet LOOK . Helvete , den må jeg få stoppa . Kjørte forbi med min Gelenderwagon 350 bensin turbo . Fikk / tvang figur til å stoppe på en bussholdeplass . Noe skremt , var han . Da jeg gikk ut av bilen . For å spørre han . Hva han hadde fått gjort med bilen sin . For å få en sånn fet wetlook . Da sa han at bilen hadde fått Swissvax behandling . Aaaaaa . Kom meg hjem . Googla Swissvax . Fant ut om noen figurer som het Tommy , Christer og David . De hadde da lagt ut ting på denna siden . Av noen Porscher , AstonMartiner , Ferrari'er. Kopierte bilder , blåste de opp . Fikk navnet på de produktene , maskinene og utstyret . Fortalte dette til en kompis . Så sa han . Jeg kjenner han Tommy Lund . Fikk Rune til å sende han en melding at en figur (meg) . Ville gjerne snoke og snike , lære litt mer om dette . Så en dag bare dro jeg hjem til Herr Lund : ) Tror jeg ikke skremte skiten av han og Elin . Det ble en sånn WOW , opplevelse . Å se både garasjen , produktene , utstyer , maskinene . Samtidig presse meg inn i stua hans . Noen dager etter pakka alt jeg hadde sammen , av ymse ting / prodkter + den maskinen . Ga det til en nabo , som jeg syntes fortjente å ikke få noe bra resultat , etter mange timers innsats . Kjøpte meg Rupes Duetto , 21mm , da den kom og så iBrid når den kom Samt Swissvax Shield . Noen andre produkter + riktig vaskepakke . Nå begynte det å se bedere ut : ) Tok et kurs hos Tommy , året etter . Flere besøk , mer produkter , mye mer meldinger om hva trenger jeg , hvordan fikser jeg dette . Tommy svarte så snill han er , kjapt hele tiden . Sent og tidlig . Dette har "balla" på seg siste 2-3 åra . Måtte ordne meg et lokale , som ligger noen hundre meter fra Vågen i Stavanger sentrum . Da min egen garasje ikke holdt mål / størelse . Blir nå 20-30 + biler - mc'er og gitarer i året , av alt mulig . Syntes jeg får dette til . Kan sammenlignes med astronomi . Stadig noe nytt . Mer avansert . Blir aldr 100% utlært !! Så nå er det på tide at også jeg legger ut en S&S her . Har erfaring med å skrive observringsrapporter , undervisningsrapporter , inne astronomi - fysikk . Har også holdt på astrofotografering . Fant ut at min da 3100 Nikon , blir det like bra bilder med som de dyreste Nikone'ene. Det er optikken , fotografen det står på . Så nå bruker jeg Nikon 3200 . Har 2 stk . Et i bilen , og et hjemme . Alle bilder tatt med Nikon 3200 18-55mm og 50mm objektiver , mest på stativ og fjerkontrol . I store format !! Jeg kan starte med siste bilen . Før jeg får inn en ny kl 11 idag , er tatt imot , tømt for ting og tang . Men det var såpass varmt idag at jeg dro for å bade Canis . Så tilbake om et par timer , til skygge . Porsche 911 Carerra 4 991 2012 Bilen trengte en ordentlig oppfriskning . Da den har vært eid av 2 eiere . Som er glad i å vaske den . Samtidig vokse den . Henta den 911 på Porsche Sentert Stavanger , etter en service . Torsdagen / dagen før Autopia starta . Kjente ikke eier , fikk bare en melding på FB . Om jeg kunne ? Kjørte til garasjen for en vask . Så hjem til han . Fortalte at jeg ville ha gjordt det og det . Skinnrens innvendig og polering , så med Swissvax produkter . Han var helt enig . Fikk igjen bilen 10 dager etter . Nå på mandag . Så at det var produktrester , mange steder + en fugleskit . Starta med dekk og felger SurfX HD 1:5 med stiv børste på dekksidene og myk børste på felgene . Prickbort og SurfX HD , etter hverandre . Med noen minutters mellomrom . Før jeg høytrykka det vekk . Gjorde det 2 ganger . Før jeg jeg la et lag med ActivDimondFoam , med skummkannonen . Gikk over alle sprekker / trange steder / åpninger med Detailerbørsten . Så høytrykk igjen . Før en berørigsvask da med en helt vanlig microfibervaskevott og Next lilla . Tar systeatisk taket - stolper og vinduer . Høytrykker det vekk . Så hver sin side , høytrykk vekk . Front og bakside . Så kjapt felger engang til . I tilfelle , noe møkk har blitt spruta på igjen . Så fronten Har nå gått fra FatBoa , CarPro sitt tørkehånkle . Over på BigBoi Blower Pro : ) Virker helt 100 . Skulle hatt denne blåseren for lenge siden : ) Rygga bilen inn i garsjen . Starta med å ta alt ut . Inspesere alt intreør Begynte først å støvsuge med min Kirby 2001 Gsix , med litt forskjellige extrautstyr til den . Hestehårsbørste og langt bøybart "sverd" Så starta jeg med skinnintreøret , seter - dører - dasjbord - stolper Swissvax sitt Leather Care Kitt . På med Cleaner , og børsta det forsiktig inn i sirkel bevegelser . Tørker av med hvite små hånkler . Så var det dyprensing av stoffmattene + forbrønnene Med min møbelrenser Kercher Puzzi Da var bilen klar for maskering + inspeksjon av lakk Rupes'ene var klare ; 21mm - 15mmMark3 - Mini og iBrid'en . Som Tommy har modifisert for meg : ) Takk Tommy Målte lakken flere steder på hvert panel . Den var helt ned til 81my Prøvde først med Rupes Gul skum pads . Men gikk heller over til Rupes Gul Ull med Gul polish Jeg starter alltid med taket , så stolper + panser . Før det blir fra speil sjaførsiden . Panel for panel . Rundt hele bilen . 50-50 bilde Så en rask runde til med Rupes Gul skum pads , nå med Swissvax sin Regular Før jeg brukte Utopia , fra Herr Lund La voksen over hele bilen , før jeg bufrer av igjen . Alltid med den blå tykke Swissvax microfiberkluten . Så er på med SealFeed på gummilister . Tørker vekk det som ikke suges inn i gummien . Etter 12-15 min . Med en egen microfiberklut . Plastikk for seg noe Protect , med en liten firkanta svamp . Tørker av rester . Noen minutter etter en runde rundt bilen . De 4 endestussene ble polert med Metalpolish , så avtørking av rester . På med Autobahn . Felgene var mattlakkerte . Så ingen polering på dem . Bare Autobahn . Men Pnue på dekksider . Eier ble meget fornøyd . Bilen så bedere ut nå , enn henta ut fra Porsche Sentret Oslo . Ny bil står å venter i garasjen . Takk for meg idag : )
  46. 0 points
    Lager her en liten hjelpende guide med film(film på bunnen) om hvordan man måler opp vannmengde fra høytrykksspyler for å kunne oppnå korrekt blandingsforhold når man bruker skumkanon. Kan ikke skryte på meg noe lang fartstid innenfor faget, men har fått mange positive tilbakemeldinger så ønsker å dele det jeg faktisk kan. Spørsmålene og svar som ofte går igjen både her og i andre fora er som følger( bruker Nerta som et eksempel her ) : - Spm: " Hvor mye Nerta blander jeg i skumkanonen?" - Svar 1 : " Jeg blander 2-3 cm " - Svar 2 : " Jeg fyller opp hele flaska, det går fint " Vel, for nybegynnere er det ganske mye å sette seg inn i og jeg innså egentlig selv viktigheten av dette ved en ren tilfeldighet. Har sett mang et innlegg om at " jeg blandet Nerta 2 cm i kanonen, den fungerer ikke i det hele tatt. opphypet produkt, lite skum" . Her er altså et konge produkt som mister en kunde fordi de rett og slett ikke vet hvordan de skal dosere riktig og attpåtil får feil råd. Ganske synd i mine øyne men det kan vi gjøre noe med! Et eksempel: Min K2 spyr ut 6600ml totalt på en runde med skumkanon, mens far sin K5 spyr ut rett i overkant av 12000ml totalt. Ser noen problemet her? Alle høytrykksspylere gir forskjellige vannmengde. 2-3 cm Nerta på en HT som gir 12000ml er plutselig litt tynt. Jeg kommer tilbake med regnestykket. Det jeg vil vise dere her trengs bare å gjøres én gang pr høyttrykkspyler og tar deg maks 5 minutter. Det vil spare deg for penger da du oppnår blandingsforholdet produsent ( du vet, med fancy laber, utstyr, professorer i hvite frakker og shit ) har kommet frem til under utvikling. Du slipper å ergre deg over at produktet ikke fungerer til tross for at " det funker jo for alle andre ", og du sparer de kronene du kaster bort på å blande aaaaalt for mye produkt i kanonen. Til dette trenger du: 1. Høttrykkspyler klar til bruk. 2. Skumkanon fylt opp med vann. 3. En 10L bøtte(for all del, bruk gritguard bøtta om du vil). Bruk gjerne en ekstra bøtte og hold vannrett over bøtta på bakken og spyl inni for å unngå for mye svinn. 4. Målebeger 1L 5. Penn og papir\ mobil . Om du har gullfiskhukommelse sånn som meg er det fint å ha noe å skrive ned på. Det er alt man trenger. Så til hvordan man gjør det: 1. Skru blandeskruen helt med klokka til stopp. Da vil HT dra mest mulig vann ut av kanonen og vi bruker dette som utgangspunkt. 2. Spyl oppi bøtta. Hold gjerne en bøtte vannrett over bøtta på bakken og spyl i den så du unngår at mye av vannet havner på utsiden. 3. Følg med på vannet i skumkanonen. Det er viktig at du stopper når det er tomt. Når skumkanonen er tom for vann og bøtta er full så er vi nesten i mål. 4. Ta frem målebegeret og dypp i bøtta. Mål opp 1 og 1 liter, gjerne noter. Det er fort å gå i surr. Gratulerer! Du har nå funnet ut hvor mye vann HTen din spyr ut sammen med skumkanonen. Om du nå har kommet frem til fks 8600ml er dette totale vannmengde som kommer ut av kanonen din. Og med det tallet kan vi regne oss frem til korrekt blandingsforhold: Nerta ( som eksempel) har et blandingsforhold på 5-7%. 5% tilsvarer 1:20 blanding. Jeg syntes det er lettest å forholde meg til den type formel. Da regner vi enkelt og greit sammen : Totalt vannforbruk 8600\20 Blandingsforholdet på Nerta = 430 ml Da har vi i eksempelet kommet frem til 430ml produkt som skal i kanonen. 430ml = 4,3dl . Resten blandes med vann. "shit, det var mye produkt" tenker sikkert noen nå. Ja, men dette er Nerta og kun et eksempel. Meguiars NXT med blandingsforhold 1:128 vil gi litt andre tall: Totalt vannforbruk 8600\128 Blandingsforholdet på Meguiars NXT = 67ml Når du neste gang blander riktig kan du heller justere skruen mot mere vann om du syntes det blir for tykt, men merk at blandingsforholdet da vil endre seg. Det er selvfølgelig ikke noe galt i å eksperimentere selv. Overbevist nå? Gjør dette neste gang du har høttrykken fremme, du kommer ikke til å angre
  47. 0 points
    Holdbarhetsoppdatering for nysgjerrige sjeler og googlere som lurer på om polytrol er noe å smøre utover blass singlestage lakk Ett år etter påføring og lakken var fortsatt ganske rød, så polytrolen gjorde virkelig jobben bedre enn forventet. litt blass var den dog blitt, så etter en runde med vask og claying fikk den et nytt lag - denne gangen uten å polere bort overskuddet (som anvist på boksen). funket det også, selv om den fikk litt ujevn overflate her og der, men det ser man kun om man er veldig spesielt interessert. Med denne metoden måtte den dog tørke i 24 timer før den hadde herdet skikkelig og sluttet å være klistrete, så selv om jobben var (mye) enklere tok det alt i alt lengre tid før bilen var kjøreklar i forhold til om man polerte overflatene etter 15 minutter. (etter at polytrolen var herdet fikk den selvfølgelig et nytt lag med Collinite voks)
  48. 0 points
    Denne var innom for en liten oppfriskning. Avtalen var en 1-stegs med voks, demontering av hjul for behandling, fylle 6-8 steinsprut, polere opp midtkonsoll, og skinnbehandling. Men som de fleste kjenner til, så går det som regel ikke som planlagt, å det blir litt ekstra arbeid. Her er noen bilder fra ankomst. Bilen er en 2016 mod, kjørt ca 30000km Starter med Tuga Aludevil special på felgene, og prickbort på karosseri. Begge deler finner litt å jobbe med Etter litt lufttørking, så påføres IronX Denne finner også litt Så legger jeg et lag med SurfexHD 1:5 over hele bilen, inkl motor rom Dette dekkes med et skumlag av Rupes Double clean Å mens dette virker, så går jeg over kriker og kroker med detailbørste, og skrubber dekksidene med en stiv børste Er en del møkk som kommer ut her. Så blir gritguard bøtta klargjort med SV car bath Skummer opp såpen Finner frem Gold nugget til å ta berøringsvask med Starter fra toppen, og jobber meg nedover Avspyling Å her ser man at vannet ligger rimelig flatt på lakken, som tilsier at det ikke er noe beskyttelse igjen på den. Tørkes med Carpro Fat boa På plass inne Her ser man noen av steinsprutene som skulle fylles. Finner frem taperullen, å markerer de som skal fylles, å som dere ser, så ble de 6-8, til nesten 40. Klargjør Loew-Cornell pennen Fyller i ca 2/3 med farge, og 1/3 med klarlakk, ettersom det ikke er anbefalt med ren klarlakk i denne, pga at den er for tykk/seig, til at den kommer fint ut av pennen. Blander den forsiktig med rengjøringsnålen. Så er det bare å gå i gang med finarbeidet Etter fylling, så blir pennen nøye rengjort med tynner. Så til en av utfordringene, som jeg hadde sjekket, da jeg bokket inn bilen, å det var at det var ganske tynn lakk på denne Å dette skaper litt utfordring, når det kommer til å slipe ned toppene på fyllingene, så her ble det tatt forsiktig med bare 3000 papir. Så går jeg over alle punktene med Rupes Nano og SV cfp strong. Så var det over til interiøret, tar en runde med støvsugeren. Å så var det denne midtkonsollen som trengte en oppfriskning. Dette er en type plast, å desverre var det noen få riper som jeg ikke klarte å få helt bort, men den ble betraktelig mye bedre. Rupes Nano, med gul pad, og SV cfp regular. 50/50 etter første pass Slik, da ble den litt bedre Rattet, og spesiellt alcantaraen hadde sett bedre dager Så jeg finner frem SV Alcanta Her er en 50/50 etter en runde med rens Å møkka som sitter igjen i kluten etter dette lille området. Høyre side med alcantara renset. 50/50 på skinn Møkk etter rens av skinn Så settes skinnet inn med SV leather milk Så ble resten av skinnet renset og behandlet Noen 50/50 bilder Så ble vinduer vasket på innsiden, med SV crystal, og lofritt papir Skinn settes inn med SV leather milk Hjulene ble avmontert for behandling Vasker av smårester av møkk, som ikke ble borte under bilvasken. Bruker Rupes MPD 1:5 Så blir det tatt wipedown med Carpro eraser Calipperene får en runde med polish 50/50 Wipedown Finner frem Carpro Dlux Påføres på calippere, senterkopper og felger Her har jeg tatt av påføringsklossen, og bruker bare kluten for å komme til. Buffer av etter ca 10 min. Dekksider får en runde med SV Pneu Motor rom blir behandlet med SV Motor Shine Så var det klart for å gå i gang med lakken. Jeg startet med å gå over panseret en ekstra runde med grovpolish, før den planlagte 1-stegs jobben begynner. Rupes LHR15MK2 med original bakplate, uten washermod, men litt nedpusset støvkappe. Rupes blå ullpad og SV cfp strong Kjører en test Dette ser helt akseptabelt ut Så litt lakktilstander ellers på bilen. Den bar preg av for det meste swirls, noen RDS, og litt holos De få RDS som var, ble tatt med Rupes Nano og Blå/blå Rupes Denne ripen på bakfangeren, var så dyp, at den ikke kunne fjernes helt, men ble betraktelig dempet. Så var det klar for resten av poleringsjobben, å det ble tatt med Rupes Gule puter, og SV cfp regular Noen 50/50 bilder Action 50/50 på speilhus Nano ble flittig brukt på trange plasser 50/50 på frontfanger Mini var også i drift en god del. Lykteglass poleres 50/50 bakskjerm 50/50 baklykt Scangrip lampene mine er uunværlige når jeg jobber. B-stolpen får pleie 50/50 Ferdig Jeg var ikke helt fornøyd med alle steinsprutene som jeg hadde våtslipt, men turde ikke å slipe mere, så da fant jeg frem shark blade, å "kuttet" resten av toppene. Polerte opp igjen det aktuelle området, prøvde først med SV cfp regular å Rupes gul ullpad. Det tok ikke nok, så da ble det byttet til Blå rupes, med blå ullpad, å det gjorde vei i vellinga. Måtte så over med gul skumpad, med SV cfp regular, for å hente opp siste glansen, og tilføre prevaks oljer før voksingen. Det var noe grums mellom emblemene. Da er dette vidundermiddelet greit å ha Et par dråper på en detail stick Voila Så spretter vi en ny krukke med SV Utopia Legges nøye på i et tynt lag Etter 10-15 min så buffes den av Rainx på frontrute Hjul monteres. Trekkes til med rett moment Så til ferdigbildene ********** BILDER ER IKKE TILLATT BRUKT, UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE **********
  49. 0 points
    2017 Aprilia RSV4 RF Hei, her kommer en show & shine jeg er svært stolt av å dele med dere. Dette er en sykkel som har 200hk et stakkars bakhjul skal disponere, dette er så nært en kommer superbikene de har til Moto GP! Håper den kan være til inspirasjon for vedlikehold av mc! Bilder av sykkelen slik den var ved levering Ikke mye skit, men litt fant jeg Vask Prickbort og surfex Favoritten min Auto-Wheel på felger Favoritten min korrosol over resten Håndvask med svamp, kost, børste og detailing-kost Pleier å bli stygge dekksider etter denne grundige vasken. Bruker børste og sterk surfex for å få dekkene rene Fjerner beskyttelse fra klistremerker som er glemt fra klargjøringen Håper jeg ikke fremstår som en som peller på alt jeg får tak i Polerer alt av lakk Liten 50/50 på tanklokket. Til at sykkelen bare er noen måneder gammel så hadde den litt å hente på glans. Speilhus fikk et lite løft Noe smågrus som kilt seg fast Mange trange områder, den minste poleringsmaskinen jeg har (mini) fikk ikke plass og håndpad ble brukt på de smaleste områdene. Har du motorsykkel så har du god nok grunn til å anskaffe deg en Rupes iBrid Da jeg var ferdig og polere var dette lille teamet klare. Før jeg la coating på påføringspad, tørket jeg av flasken med et lommetørkle. Dette for å fjerne rester av coating som er blitt herdet. Det er som glasskår og ikke noe du ønsker å stryke over lakken med. Plastdetaljer fikk Platinum Trim. Her er en 50/50 hvor Trim er øverst. Buffes etter 2 minutt. Oracle ble lagt over store deler av sykkelen, funker kjempegodt på pleksiglass, matte lakkerte områder som støtten til sykkelen, carbon uten klarlakk.. Klutene som buffet coatingen med ble kastet i en bøtte varmt vann. Da kan de brukes til tørk av dekksider og annet grovarbeid senere! Gummi-slanger fikk Waxaddict, denne lukter kjempegodt og gir en utrolig fin finish. Gir en vannavvisende overflate. Innsiden av pleksiglasset fikk også en rens. Glassklut av microfiber gir et skjoldefritt resultat. Etter vasken så trenger kjedet ny smurning. Inspiserte at coatingen var ordentlig buffet bort. Har tidligere brent meg på å ikke se rester av buffing, selv med Scangrip-lys! Ser såvidt at det ikke er ordentlig buffet nederst i det sorte feltet. Dette ser jeg best ute i overskyet vær/indirekte belysning. Ferdigbilder Eiern ble svært fornøyd og nye kjøretøy er avtalt å behandle snarest. Total tid ble rundt 9 timer, det er utrolig hvor mange kriker og kroker det er på en så liten skapning Med dette ønsker jeg å takke eieren for tilliten og dere andre for at dere ville se denne S&S fra meg. Hilsen Einar Helge!
  50. 0 points
    "På produktjakt"-posten er vel også gammel og forferdelig utdatert etterhvert også... burde røsket litt i den og oppdatert med gjeldende "standarder" for enkelte ting.
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...