Gå til innhold

Topplister


Populært innhold

Viser høyest rangert innhold siden 17. okt. 2018 på alle områder

  1. 8 poeng
    Hei Her kommer min første S&S! Dette er en bil eg har hatt lyst å friska opp lakken på lenge. 20år gammal Opel med 135000 km på telleren. Min farfar har eigd denne siden den var ny. Noe som ga meg enda meir motivasjon for ett bedre resultat! Her var en god del å rydde opp i Matt grønn med litt maling her og der Grovsteg tatt med Angelwax Resurrection og blå spiderpads puter. Finsteg tatt med Angelwax Redemption og poleringsputer fra scandicshine. Tak, panser og diverse fekk strafferunde (3steg) med Scholl S3 og grov rubbingpute. Bakluka fekk eg lakkert opp igjen i April hos lakkerer så denne fekk kun 1stegs med Redemption. Forsegling på lakk vart Angelwax TI22, spraysealer og Angelwax Enigma, keramisk voks. H2GO på ruter og takluke. Owatrol på plast. Gyeon Q2 på dekk. Sann såg bilen ut når eg overtok den i februar. Vasketeamet : 18+ ute og klar for å starte vasken. Prickbort på lakk fra vinduer og ned som får ligge 5min. Topper dette med Surfex HD 1:5 over heile bilen og Rim seven på felger som får ligge 5min til. Topper dette igjen med skum fra Kenotek. Går også over kriker og kroker med detailer børste. Etter 5-7min til er det klart for avspyling med høgtrykk. Bilen får lufttørke før metallpartikkelfjerner fra North detailing blir påført fra vinduer og ned. Virketid 4min. Avspyling igjen og rett på felgvask med egen bøtte og mikrofiber felgsvamp fra chemical guys. Svamp fra bilnerden og såpe fra Gtechniq. Avspyling med høgtrykk og hageslange for å vær sikker på att all såpe er vekke! Rett i garasjen for tørk og innspeksjon. Dørkarmer blir vasket med Chemical Guys All clean + blandet 1:20. Maskert opp og klar for grovsteg. Clayet nedre panel rundtom bilen. Fekk også vekk en del maling fra lakken. 50/50 bilder fra grovsteget med Angelwax Resurrection. Venstre fram dør, før Etter Maskinparken! 140 mm puter på Kraussen og 85 mm puter på North detailing maskinen. Wipedown fra GYEON, farlig god lukt. Nok av striper rundt dørhandtak. Skilter fekk siste rest av Autobahn voksen. Grovsteg ferdig! Klar for finsteg : Bruker noe finere og dyrere kluter til dette steget! Litt poleringsstøv blei det. Ut igjen å klar for berøringsfri nedvask. Dynker bilen med Surfex HD 1:5 og skummer ned med Kenotek. Dette får ligge i 10 min før avspyling. Tilbake i garasjen for tørking og legging av sealer og voks. Tok grundig motorvask i påsken, så det holdt å vaske med Chemical Guys All clean + og mikrofiberklut. Angelwax TI-22 sprayes direkte på lakk, jobbes utover med klut og buffes av igjen med ny rein klut. Toppes med Angelwax Enigma (spendt på holdbarheten) Lar den ligge 5 min før den buffes av med mikrofiberklut. Vinduer får Angelwax H2GO. Sprayes direkte på ruten, jobbes utover med pad. Får ligge i 10 min, buffer av med fuktig vindusklut, Frontrute og bakrute får 2 runder. Ingen produkt å sammenligne med men har brukt H2GO på 2 biler før å er veldig fornøgd med produktet. Så kommer noen bilder før og etter. Ferdig bilder Bilder tatt med Sony RX100 2 kamera. Tidsforbruk på denne bilen : 33 timer. (Nedom her kommer det opp 14 bilder som eg ikkje får slettet)
  2. 2 poeng
    Porsche 911 Turbo Km: 135.000km År: 2000 Hei, her er en bil som jeg syns var ekstra kjekk å polere på. Jeg hadde samme bil på musematten da jeg var på ungdomskolen. Dette var 15 år gamle Einar Helge sin drømmebil og følelsene er der enda! Bilen ved ankomst Typisk møkk fra bakhjul Eksosen var ikke så shiny Lett tilsmusset felger og kalippere Hiver av skiltene Ser denne har kjørt på litt mygg og diverse insekter. Er jo en sommerbil og dette er ikke til å komme unna. Metal halogen viser ingen nåde for ripene som syntes under den møkkete lakken Forvask, vask og clay Siden jeg hadde en tysker her, ble tysk pop-radio med nyheter på tysk valgt ubevist på internett -radioen. Jeg trodde popular radiostations var bankers, men men Bilen ble vasket skånsomt og P21 fikk æren av å rengjøre felgene siden dette er Porsches foretrukne felgrens Etter clayhåndkle kunne marringens sanne ansikt synes. Dette er grunnen for at man ikke anbefaler clay uten at bilen skal maskinpoleres etterpå. Dette er lakkdefekter jeg har påført lakken som et resultat av lakkrensen. Eier hadde et ønske om å få bort noen skjenerende parkerings-skader i lakken. Er noe ripe-greier på støtgangerens venstre side. Påført av ukjent person som sikkert fikk litt hetta da han/hun skjønte at her er det blitt skader på en kostbar bil og stakk av. Bilen ble maskert opp Her forstod jeg at jeg må skaffe meg smalere maskeringstape Polerer opp bilen Bilen skulle få 1 steg og valget ble Menzerna 400 sammen med orange Uber. Dette avsluttet pent samtidig som mesteparten av vaskeripene forsvant. Hadde det litt artig med å friske opp bremselyset også Ripene ble dempet etter noen runder med maskin, siden det ikke var stål under lakken så valgte jeg å være litt tilbakeholden med korrigeringen. Kom seg til et akseptabelt resultat selv om det ikke ble 100% Ferdig med korrigering av lakk, wipedown med Top Inspection fra Menzerna. Eier hadde skaffet nytt merke som ble montert Og valget av LSP var Swissvax Shield, for å få mest mulig dybde i den fantastisk flotte svartfargen. Ferdigbilder Håper dette falt i smak og takk for at du så igjennom min show & shine
  3. 2 poeng
    Harley Davidson Limited Edition Velkommen til min aller første S&S! Det er første gang jeg prøver meg på en tråd som dette etter å ha studert mange andre utrolige dyktige detailere som lager veldig gode S&S tråder. Jeg kan på ingen måte sammenlignes med de beste innen for dette faget enda, men føler jeg har kommet meg veldig etter å bare holdt på med dette i litt over et år. Jobben: Eieren av denne sykkelen kom til meg for noen uker siden for å spørre om jeg kunne fikse noen riper og merker på bensintanken etter skinnsetet, samt å gjøre en fullshine på hele sykkelen med det beste jeg tilbyr. Jeg hadde ingen erfaring med å jobbe på sykkel før jeg takket ja til denne jobben - men det viste seg å være veldig ålreit og tilfredsstillende å jobbe med. Vil også bare nevne at denne tråden kanskje vil virke litt for over-forklart for dere detailere, men jeg ønsker å vise og forklare nøye sånn at kunden(e) mine kan få lettere forståelse over hva jeg holder på med. Denne tråden blir mest sannsynlig også ganske lang, så sett av litt tid hvis du leser igjennom og vil prøve å forstå hva jeg har brukt mine +- 40 arbeidstimer på. Her har jeg tatt noen førbilder av hvordan sykkelen så ut ved ankomst: Forventet slitasje på lakk: Før noe som helst ble spylt på, gikk jeg over å maskerte over eksponerte ledninger og sensitive områder. Dette er for dere som lurer, ledninger til lys som går til bagene som har blitt demontert for lettere tilgang på resten av sykkelen. Før jeg dekket til til området ovenpå under setet, gikk jeg lett over med en universalrens (KC Gs 1:5) og en langhåret kost for å løse opp smuss Etter det spylte jeg forsiktig av med vann, og tørket deretter over med en god absorberende mikrofiberklut i sammenheng med trykkluft før det ble dekket over for unødvendige harde vannstråler og mengder med vann. Samme prosedyre ble fulgt på sidene der det senere skal monteres plastdeksler. Mer om de senere Da var det klart for nedvask av resten av sykkelen. Her ble det brukt avfetting for å fjerne insekter, trafikkfilm og asfaltflekker etterfulgt av en alkalisk forvasksåpe. KC Teerwasche og Vb. Så fikk sykkelen en god håndvask for å fjerne siste rester av støv og møkk før jeg begynner å korrigere lakken. KC AW 1:350 ca. Ellers ble det også gått over med langhåret kost og fille rundt trange områder som jeg ikke tok så mye bilder av. Da var neste steg å demontere diverse deler og braketter for å komme lettere til i korrigeringsprosessen. Eier presiserte faktisk at jeg kunne skru av plast skjermen og kromlisten for å komme til under denne - noe som trengtes. Slik så det ut på undersiden. Ikke akseptabelt. Deretter skrudde jeg av braketten som holder setet oppe. Lakktilstand: Slitasje etter skinnsetet som har ligget på over tid: Så var tiden inne for å begynne med korrigering. Da startet jeg først med å maskere av hele bakenden av sykkelen så jeg unngår å søle og sprute poleringspasta og støv overalt. Slitasje på tank: Her fikk jeg ryddet greit opp i det meste med Rupes Ibrid på hard skumpute og grovt middel, KC H.802. Det ble seende ganske greit ut etter ett steg, men på alle lakkflater, inkludert alle bager og deksler ble det kjørt 3 steg for å kunne oppnå den ultimate finishen før top of the line forsegling ble lagt. KC H.802 blå skum/ull F.501 Gul skum, M.201 på gul skum. Etter jeg fikk kombotestet litt produkter, gikk jeg løs på disse merkene eieren opprinnelig kom hit for: Disse fikk smake på våtslip 2000p, 2500p og 3000p på liten slipekloss. Disse kjøre jeg med samme prosedyre, bare med ullpute (litt grovere) som funket litt bedre og raskere. Setemerkene ble helt borte, og ikke en eneste ripe etterlatt. Her ser du godt forskjellen på de to sidene. Så utførte jeg samme øvelse på venstre side. Roterende Ibrid på Rupes ull med H.802: Men så hadde jeg glemt en liten stripe innerst, og noe smått under disse kablene som gikk på midten, så jeg tok dette `for hånd` da ikke klossen kom til så tett inn under- og ved siden av. Tok grovkombo på undersiden før jeg fortsatte videre foran. Så måtte jeg frempå tanken å korrigere. Her ser man igjen at den grove komboen etterlater sett en litt dis overflate, eller haze som vi detailere kaller det. Man ser det ekstra godt på den mørke fargen at det trengs et par ekstra fine komboer før resultatet aksepteres. Så ble det gått over en gang med gul pute og F5.01 på hele tanken. Og selv med denne medium-komboen, var det litt gjenværende haze, som måtte få en siste finish med M2.01. Så var det tid for å bevege seg nedover på disse skjermene på hver side foran. 50/50 grov Her måtte det korrigeres med våtslip i en kurve som var veldig vanskelig å få helt bra igjen. Så var det videre til denne store og synlige skjermen foran på sykkelen, som mildt sagt fikk seg et løft. Teipet av et område for å vise forskjellen, en 50/50 test. Etter en runde grov og middels ble det altså seende slik ut: Fikk seg et ekstremt stort løft. Litt spøkelsesspor fra grov kombo på roterende Ibrid Her måtte jeg forsøke å korrigere litt for hånd. Så bevegde jeg meg litt oppover. Her er enda en 50/50 på grov roterende kombo. Her kan man se haze (dis) og kjørespor etter grovkombo. Samme haze syntes veldig godt på det mørke. Det ble ganske strøkent etter en runde med F5.01 på gul medium Rupes pute. Mangler fortsatt siste steg på M2.01. Så var det klart for å bevege meg bakover på sykkelen. Her var det mye av samme merkene som på tanken, bare i større grad. Samme prosedyre ble gjort her som på tanken. Våtslip og 3 stegs korrigering. Og endelig var det klart for å legge forsegling. Her ble valget etter eierens ønske Gtechniq CSL og CS Exo V3. Begynner virkelig å ligne noe nå! TIl slutt la jeg ppf (paint protection film) eller gjennomsiktig folie for å beskytte de utsatte områdene jeg akkurat har korrigert heftig. Sprayet med såpevann for lettere applikasjon. Syntes ikke veldig godt, som er positivt. Dette vil da beskytte lakken på tanken fra friksjon fra skinnsetet, så dette tilfellet med slitasje ikke hender igjen med det første. Samme ble gjort på baksiden. Sidebager og plast deksler Da var det tid for å sette i gang med alle pirkedetaljene på sidebagene og plast dekslene på siden. dette tok ekstremt lang tid da det var noen heftige merker enkelte steder, som jeg måtte gå over flere ganger. Dette er også en spesiell lakk som var vanskelig å få helt strøken. Da setter vi i gang! Tilstand: Plast deksler: Tidlig så jeg det at noen punkter her måtte våtslipes. Det så jeg ikke på som noe problem da mesteparten av lakken på tanken lå på 160-180 my. (0,160mm) Etter mesteparten av det verste ble våtslipt, gikk jeg over på roterende ibrid og KC H8.02 på Rupes ull. Til slutt gikk jeg også over begge dekslene med F5.01 og M2.01, medium og fint middel. Akseptabelt resultat. Da skal disse få seg et lag med CSL og CS ExoV3 coating. Allerede nå ser det helt sinnssykt ut! Det ble også lagt folie på sidedeksler. I mellomtiden i mens dette herdet, gikk min indre nerd løs på litt diverse smått.. Dette er da braketten som skal sitte inn under bakre hjul hus. Den piffet jeg opp med litt Never Dull som eieren hadde med til meg. Selve braketten til setet fikk seg også en runde med lett polering, og et lag med coating. Da var det tid for å gi litt pleie til kromlista foran ved vinduskjermen. Disse så litt stusslige ut.. Det fikser jeg! Mye bedre! Deretter gikk jeg over setet. Sidebager Da er vi kommet til siste steg av dette prosjektet, sidebagene. Disse tok jeg visst ikke så mye bilder av, men jeg fikk med det vesentlige. Våtsliping Påføring av coating foregår innendørs. Ganske vilt hvor glødende vakker denne fargen ble. Ferdigbilder! Tusen takk for at du tok deg tid til å scrolle helt ned hit! Og tusen takk til eieren for tilliten og for hans tilfredsstillende perfeksjonisme! Tidsforbruk: +- 40 timer over èn til halvannen ukes periode Se frem til flere S&S tråder fra meg i nær fremtid EDIT: Disse bildene nedenfor skulle ikke med. Ikke vet jeg hvordan de kom med, men jeg får ikke fjernet dem.
  4. 1 poeng
    Er på vei inn på lager, og kan forhåndsbestilles fra og med i dag! https://storefot.no/produkt/detailing-outlaws-buckanizer/
  5. 1 poeng
    Nybilklargjøring og coating av Tesla X, med unntak av noen skader i front som eier tar med Tesla hadde klargjøreren gjort en grei jobb. Litt hardt/ rask polering noen steder, så fikk frem tydelig mer glans ved å gå over en lett runde med Koch Chemie anti holo. Salgsshine av Leaf Polering av campingbil
  6. 1 poeng
    Audi Q5 - På tide med en oppstrekker - - Hei og velkommen til denne S&S! Ble forespurt av eier om å ta en skikkelig runde på denne Q5`en som rullet ut fra Audi fabrikken i 2011. Eier savnet en svart bil og ønsket at den skulle bli blank og lett å holde. Bilen ved ankomst - Ser tidlig at dette blir en omfattende jobb. Nedvasken ble foretatt sent på ettermiddagen med litt svak sol. Av med skiltholderne, gassmasken er klar - Åpner ballet med KC Teerwasche i motorrom, felger, langs sidene på bilen og hele bakenden Jobber - Skummer ned med KC Vorreininger B, 1:5 i skumkanon - Etter avspyling kjører jeg en runde KC Reactive Rust Remover Skummer ned og går over detaljer med kost. - Spyler av og tar håndvasken med KC Aktivwasche - Avspyling og tørk med Gtechniq drying towel - Inn i løvens hule for tørking med trykkluft - Inspeksjon Lakken bar preg av vaskeriper, litt RDS, etsinger fra fuglemøkk og en bakfanger som har hatt en del nærkontakt med hund. Panser RDS party venstre bakdør Kjørespor venstre førerdør Kjørespor venstre forskjerm Fargeforskjell på frontfanger og forskjermer RDS høyre forskjerm RDS høyre side bakfanger Fido har gjort solid arbeid på bakfangeren RDS venstre side bakfanger aiaiai.. Etsing fra fuglemøkk ved venstre baklykt - Lakkmålinger fra 115-170my, omlakkering spottet på frontfanger og høyre bakdør. - Tester favorittkombinasjonen Rupes Blå Ullpad og KC Heavy cut Biter godt og avslutter bra - Korrigering av pianolakk - RDS høyre frontfanger Våtslipes med 3000 grit Poleres opp - Appelsinhud Ser ganske kjapt at det er noe som ikke stemmer med høyre bakdør, strukturen på lakken er veldig annerledes. Lakktykkelsen var ganske lik resten av bilen så her er muligens bildøren blitt byttet en gang. Bakdør Fremdør Dårlig match mot fremdør Under dørhåndtak - Går for å våtslipe bakdøren med blokk for å dempe strukturen og få den mest mulig lik tilstøtende paneler Åpner med 1500 grit Sliper av toppene Over på 2500 grit motsatt retning Videre med 3000 grit med skumbelegg på Rupes RH356 luftdreven enhånds med 6mm utkast Da ser det slik ut Poleres opp Det ble utrolig mye bedre, samt det var kjekt å praktisere litt våtsliping. Bonusen her var jo at våtslipingen tok hånd om ripene som var på døren, så jeg brukte ikke så veldig mye lenger tid på dette enn om jeg bare skulle korrigert døren med polish. - Litt belegg rundt emblemene Nylig gått til innkjøp av denne Gnikket litt rundt med Q-tips, fungerte greit det. - Ringene må poleres med Autotriz nano polisher - Diverse korrigering - Lot litt av de dypeste ripene ligger igjen her - - - Denne 50/50`n ble ganske syk, så den fortjener noen bilder - Ut å ta felgvasken. Ble forundret over at felgene var så utrolig bra, det viser seg at de bare er 3 måneder gamle. Planen blir da nedvask og rett på coating. - Korrigerer videre - - - Etter en god del timer med grovkorrigering er det endelig tid for finsteget, Rupes gul skumpute og F5.01 fikser biffen 50/50 grovsteg/finsteg - 2 grundige runder silikonfjerner for å fjerne polishrester - Når kun det beste er godt nok Påfører på 30x30cm område om gangen Buffer med nye Gtechniq mikrofiber kluter, først grovbuffing deretter finbuffing En kan se et skille omtrent midt på bildet her, høyre side er coatet og har en dypere/mørkere farge ExoV3 blir lagt på litt større områder av gangen Bruker totalt 6 timer på CS Ultra og 2 lag med ExoV3 C4 på lykter og krom - Avveksler med litt interiørarbeid, først støvsuging - Skinnet må renses Skitt fra førerstol - Blåser inn renseveske KC Mehrzweckreiniger i stoffet med Tornador IPC Foma Mimo med 65 grader rent vann til å spyle og suge opp - To runder Ozonsanering - Fjerner tire blooming med Aceton - Loddklister får smake rødspriten - Coater felger, wipedown og Gtechniq C5 - KC Gummifornyer på matter - Eksos stussene får smake litt Autosol - Siste finish på interiøret - Polerer alle rutene med G4 Legger 3 lag G1 på frontrute og 1 lag på de resterende rutene. Fjerner med G2 residue remover - Ferdigbilder! Tidsforbruk: ca. 40 timer over 7 dager Takk for at du tok deg tid til å lese gjennom denne S&S!
  7. 1 poeng
    Hei til alle, Eier tok kontakt og ville ha behandling på bilen sin. Etter å ha sett på bilen først ble vi enige om utvendig og innvendig behandling. Bilder ved levering Voks og polishrester overalt fra tidligere behandling Begynner med vask Gyeon Tar først på nedre paneler - fra vindu og ned Avspylt etter noen minutter Deretter ble bilen skummet med Gyeon Foam Gyeon Bug&Grime sammen med børste for enda bedre rens i trange plasser Ferdig avspylt etter at skummet hadde stått ca.10min Har tidlig vis en slags beskyttelse fra før Felger og dekk blir først vasket Etter 1 år så er dekkene slitte og skal skiftes snarest, en bil som blir brukt. Dekkmerke som er malt hvit på utsiden, fargen har løsnet på alle dekk. Gyeon Iron metallpartikkel fjerner brukt på felger og lakk Håndvask utført med Gyeon Bathe og vaskehanske Deretter ble bilen clay'et, fant bare litt Kjørt inn og tørket Noen bilder av lakkdybdemålinger Før lakk korrigeringen, så ser lakken slik ut over hele bilen. Dette så eieren i solen og ville ha det vekk Kombo'en som ble brukt på grovsteg er Gyeon Compound+ og Meguiars MF puter på Rupes maskiner Finsteg utført med Gyeon Polish og gule Rupes skumputer Videre følger før og etter bilder Etter Closeup Støtfanger foran - Før Etter Skjerm - Før Etter Tak - Før Etter Litt bilder av døren Før - 50/50 - Etter 50/50 etter grovsteg Etter grov og fin steg Bakskjerm - Før Etter Forskjerm på andre siden - Før Etter Closeup Bakskjerm på andre siden - Før Etter Bakluke - Før Etter Bakspoiler - Før Etter Ingen flere bilder fra lakk korrigering, men bilen ble ferdig lakk korrigert etter at bakfanger også ble tatt og da var på tide å legge keramisk coating, men før det en grundig rundt med Gyeon Prep for å fjerne rester fra poleringspasta. Prep bruker jeg også alltid underveis for å sjekke resultat fra grov og finsteg. Beskyttelsen som ble brukt er den nye keramiske coatingen Gyeon Q2 Pure Ingen bilder fra innvendig jobb da tiden går super raskt hos de fleste detailere vil jeg tro, bilen måtte bli ferdig så all fokus gikk på det og dermed ble bilder ikke prioritert. Har kun en bilde av produkter som ble brukt Da har vi kommet til ferdig bilder av bilen. Kunden ble svært fornøyd med resultatet og ingenting er viktigere enn det. Takk for at du tok deg tid å se gjennom denne S&S'en.
  8. 1 poeng
    Kortversjon av klargjøring og gjennomføring av fotoshoot
  9. 1 poeng
  10. 1 poeng
    Range Rover Evoque Show and shine light med vask, polering og voks på en dag. Myk lakk med litt vaskeriper. Drop off behandlingen som denne bilen hadde fått hadde gitt slipp bak og nede på sidene. Så da ønsket eier å få en liten vårstrekk av lakken. Før og etter Før og etter Før og etter Før og etter Før og etter Ferdigbilder
  11. 1 poeng
    Porsche Panamera Turbo Show and shine light, vask, polering og voks på en dag. Bilen hadde fått en tur i vaskemaskin og eier ønsket å få bort litt av ripene og ha den klar for våren. Bilen er nesten helt ny så bortsett fra ugang fra vaskemaskinen var det lite RDS Prøvde med Rupes UHS, men som bildet viser etterlot det seg litt av de dypere ripene. Det ble derfor mye Rupes Blå/Blå på denne bilen Før og etter Før og etter Før og etter. En ekstra runde med Rupes Mini rundt håndtak ble tatt seere Rupes Blå/Blå støv Tid for en vask for å fjerne støv og polishrester Nesten ferdigbilder. Voks mangler
  12. 1 poeng
    Jaguar XK8 En liten S&S-light, vask, polering og voks på en dag av denne godbiten Vanlig DCN nedvask. Teerwache, Rupes Double clean, Nerta foam, Rupes shampoo Tilstand, eldre lakk med mye defekter, vaskestriper og litt oksidertlakk. Henter frem farge og glans, men steinsprut og skader blir godt synlig. Gjør seg best på litt avstand denne lakken Før og etter Før og etter Interiør Litt ferdigbilder
  13. 1 poeng
    Audi A4 Allroad Quattro Her kommer en S&S-light. Vask, polering og voks på en dag. Tilstand Testspot Noe rester igjen, men ellers ganske bra for en lett polering. Før og etter Før og etter Før og etter Før og etter. Her gjenstår det litt nede på kurven av panelet på etterbilde Før og etter. Noe litt dypere RDS blir igjen
  14. 1 poeng
    Tesla Model S - Lakkforsegling av ny bil - - Hei og velkommen til denne S&S! Denne S&S omhandler en ny Tesla Model S. Eieren er en kollega som bor et stykke unna, men hadde et sterkt ønske om at jeg skulle legge en lakkforsegling på den nye bilen som var i bestilling. Ble hentet på helikopterterminalen på Sola når jeg kom tilbake fra offshore og kjørte sammen en times tid, før våre veier skiltes og jeg kjørte bilen de to siste timene hjem til meg selv. Planen var å ha bilen fra torsdag kveld og kjøre ut og levere den søndag formiddag. - - Nedvask Eier hadde fått beskjed om å ikke vaske bilen annet enn avspyling, da var naturligvis bilen litt skitten etter 4 uker ukependling på saltveier. Fredag morgen var det klart for litt vasking! Vekslende intenst snøvær var litt utfordring her, da var jeg glad for at jeg nylig hadde kjøpt inn varmtvannsvasker - Før vask - Spyler av det verste av skitten og får smeltet snø og is - Hever bilen på luftfjærene for å komme til hjulhusene - Slik så det ut etter kun avspyling Går videre med KC Teerwasche, 10 min liggetid - Surfex HD 1:5, 10 min liggetid. Kom en del snø i løpet av disse minuttene.. KC Vorreininger B 1:5 i skumkanonen - Avspyling og deretter berøringsvask med KC Aktivwasche - Selv om det er vinter så mistenker jeg litt metallpartikler i lakken, ser ut som det blir litt av det på Tesla. ND Iron Remover påføres og får ligge i 8 minutter. Finner litt å jobbe med, etter avspyling var det borte. - I garasjen står det en sint rakker som er medium lite fornøyd med å bli jaget ut av garasjen. Den har for øvrig stått der i 5 uker og fått seg en skikkelig runde. Ut med RS6 Inn med Tesla Kan nevnes at det er litt forskjellig lydbilde på disse to - Blås og tørk Få noen kWH inn på batteriet - Tilstand Så var det tid for litt inspeksjon. Som mange har fått med seg så har Tesla et stykke å gå når det kommer til å matche andre bilmerker på byggekvalitet og særlig lakkfinish. I store trekk så var det her enkelte skader samt 40-50 små forurensninger i lakken. Litt riper rundt førerdør håndtak, ikke lett å få på bilder - Et aldri så lite tips: Første Teslaen jeg hadde inne så ble det en del jobbing med baklyktene tett fulgt av kløing i hodet. De har klart å produsere lyktene med mikroriper på _innsiden_ av lykteglassene, så vær obs på det. - Løst deksel i underkant på høyre fremskjerm - Sideskjørt venstre side, denne var Tesla informert om - Eier hadde ikke observert manglende lakk på venstre side bak på panseret. Han informerte dog om at levering av bilen ble utsatt pga. noe med panseret, så kan ha skjedd i den forbindelse.. - En del småkjafs rundt om Hakk og skraper på bakdiffuser Hakk før lakkering fremfanger - Måtte spørre eier om han hadde vært nedi med fangeren siden han fikk bilen, ganske tragisk at han sannsynligvis har fått utlevert bilen med disse skadene. - Under høyre fremlykt var det noen som har prøvd på et triks Den klarte jeg ikke ligge i 1 minutt engang, frem med 2500-3000 grit våtslip og polering - På lyse Tesla (særlig hvit) så kan en se fargeforskjell på sideskjørt og øvrige paneler. Vanskelig å få på bildene her, men det gikk ann å se at sideskjørtene var mørkere og at det var noen spor etter robotlakkering. - Utenom disse tingene så var lakken ganske fin sånn mtp. finishen - Av med hjulene En runde med claybaren Har knødd den en gang og to, men var ikke noe særlig å finne - Polering For å sikre maksimal glans, fjerne små defekter og få en mest mulig jevn overflate blir hele bilen polert før lakkforseglingen. KC Feinschleifpasta og Rupes Gul pute gav gode resultater. Brukte dog ca. 50% mer polish enn normalt her, var ute for en dårlig finish ved å kjøre for lite polish.. - - Et dypt hakk, noen skraper og litt holos på pianolakken i bunn av bakfanger KC F501 og Rupes gul pute KC M201 og Rupes hvit pute Da ble resultatet akseptabelt - Litt avveksling på lørdag formiddag med felgvask. Disse felgene stammer fra eiers tidligere Tesla, de var dermed ikke helt strøkne. - Lakkforseglingen ble Gtechniq CSL og to lag ExoV3 Fine arbeidsforhold - Påfører ca 30x30 cm om gangen. "Grovbuffer" av fra utsiden av området og inn mot midten. Deretter "finbuffer" jeg med en fersk mikrofiber. Etter hvert som den første mikrofiberen blir mettet av coating, blir finkluten nedgradert til grovbuffing og jeg tar en fersk mikrofiber til finbuffingen. - Når hele bilen er ferdig med CSL har det gått ca 2 timer fra første panelet med CSL, går dermed direkte videre på ExoV3. - Felger Fjerner først litt gammel morro med rødsprit og plast barberblad - Ser ut som at senterkoppen har etset eller noe her?.. - Poleres med drill m/skumcone og KC F501 Wipedown, silikonfjerner 1:4 @ Har vært litt uheldig med epoxyen, så har noen felter som ikke herdet skikkelig. Blir nytt strøk til sommeren - Hjul på - Interiør Ikke avtalt noe innvendig, men tar selvfølgelig en shine her også - Ferdigbilder! (Flekken på førerstol sittepute er fuktighet etter flekkfjerning rett før ferdigbilder) - Eier var interessert i å ta best mulig vare på bilen, setter han opp for suksess med vaskeutstyr fra Bilnerden og kjemi fra Koch Chemie En aldri så liten kjøretur for å levere bilen Bilde etter 10 mil på saltet vei, saltet får ikke tak Tidsforbruk: 18 timer Takk for titten!
  15. 1 poeng
    Hvis du ikke er detailer og tar en slik tattoo så er det seriøst noe galt med deg Detailing is pure pleasure
  16. 1 poeng
    Det dukket opp en noe uvanlig bil på tunet for noen uker siden. En Saab 93x som bla. ble brukt som K-bil på Rally Sørland i mai. Den bød da på litt ekstra vaske "problemer", men det er jo bare moro. Eier var også spent på om jeg fikk bort flyverusten som samlet seg strategisk rundt på bilen. Det ble avtalt full utvendig pakke, med alt av beskyttelser på lakk, plast og vindu, samt hjul. Fikk med meg en vareprøve av North Detailing Iron remover fra Bilnerden, som jeg kunne teste opp mot min favoritt, W6 fra Getechniq (Bilnerden den også) Resultatet/kommentarer ligger litt lenger nede i teksten. Produktoversikt: Forvask: MAC Prickbort Surfex HD ValetPRO Bilberry Gtechniq W6 Fallout remover North Detailing Iron Remover North Detailing Car Wash ValetPRO Dragons Breath ValetPRO SnowFoam pH Neutral Lakkjobb: Angelwax Resurrection Angelwax Redemption Flexipad cutting disc Flexipad vented cutting disc Flexipad finish disc Rupes LHR15MKII Rupes LHR75 Mini Rupes Nano Ibrid Kirkland MF Gtechniq Panel Wipe Scangrip D-Match 2 Colour Match Scangrip Sunmatch 2 Colour Match Beskyttelser: Gtechniq Crystal Serum Gtechniq EXOv3 Gtechniq C4 Permanent Trim Restorer Gtechniq C5 Wheel Armour Gtechniq G1 ClearVision smart glass Koch Chemie Plast-star Autofinesse Dressle Tidsforbruk lå rundt 25 timer. Ved ankomst stod vasketeamet allerede klart! Så litt bilder av bilen: Det var litt å tak tak i rundtforbi! Så over til vasking. Normal prosess ,med Prickbort, surfex, skum, metallfjerner, håndvask. Test: Det begynte svakt å regne, noe som da gjør testen "enda bedre" mtp, hengetid. Jeg tok først på ND IR på førersiden, så tok jeg W6en på passasjersiden. Bilde 1 er North Detailing Iron Remover. Den lukter "godt" i denne kategorien, og du slipper rare fjes fra naboen pga. lukten. Den kommer også med en sprayhode som fungerer veldig bra og sprer nokså gjevnt. Den er tynnere enn W6, men tykkere enn feks Iron X-it eller Fireball Iron Burn Extra. Bilde 2 er W6. Lukter stramt, den er seig og vanskelig å påføre uten riktig sprayhode (Kwazar klarer den ikke) men henger lenge og er kraftig i bruk. Som bildene under viser, har NDen hengt litt lenger, men W6en fant mer på kortere tid. Siden bilen var hvit, tok jeg uansett en runde til etterpå, og da fant W6en mindre enn ND IR. Noe som tyder på at den jobber litt senere (husk det regnet og NDen er tynnere. Det har endel å si i min test) Kjørte på med enda en runde, men da fant ingen av dem noe nevneverdig. Har du masse flyverust og må ta to runder, er det likegyldig hvilken du bruker. Syntes ND IR absolutt fortjener å bli prøvd litt videre. Mulig den henger lenger og finner med i overskyet/på kanten til solholdig vær. Så videre til mer vask. Gummien blir også skitten! Det blir flotte farger! Vasking av detaljområder og priking av skitt: Deretter ble bilen tørket og satt inn for kvelden. Lakkinspeksjon: Og litt kombotesting: Denne var hard! Litt måling av paneler: Panseret var opplakkert, men resten lå rundt 160-195 my Litt arbeidsbilder: Fått ny strøvkost også: Noe rusk som jeg ville dempe litt: Tok en wipedown for å se resultat: De store merkene er borte, litt haze igjen. Den nye arbeidskrakken funker bra! Byttet også blinklys. Ser du nøye i akvariet, så ser du gullfisken: Litt jobb på vinduene også: Toppstrøket: Plastbeskyttelse i form av C5: Hjulene ble tatt av og vasket: Ferdig!
  17. 1 poeng
  18. 1 poeng
    Show & Shine Land Rover Range Rover Autobiography 2013 1-18. mai 2017 Dette var en jobb jeg fikk referert fra Christer Rasmussen, da kunden ønsket jobben gjort så raskt som mulig og Rasmussen ikke hadde ledig tid. Kunden tok kontakt og leveringstidspunkt ble avtalt kvelden søndag 30. april. Omfanget var stort, da bilen tidligere hadde gått som gruvebil på Voss. Dette hadde satt sine spor, bokstavelig talt, på samtlige overflater inni bilen, og også utenpå. I korte trekk ønsket kunden å få bilen "som ny" innvendig og utvendig, så etter inspeksjon av skitten bil måtte jeg si som sant var at det ikke kom til å skje. Jeg ville nok klare å gi den et vesentlig løft, men om han ønsket den i nybiltilstand hadde veldig mye måttet bli byttet ut med nye deler. Listen over arbeid inkluderte (såvidt jeg husker): Slipe/polere/utføre svart magi på innstegslister, som var ihjelskrapt av sko med stein og grus i Polere interiørlister, som var ihjelskrapt av stein og løse artikler som har seilt frem og tilbake på skitne overflater Farge opp skinn på kanten av kartlommene på baksiden av begge seteryggene etter at ungene til tidligere eier har sparket på nevnte kant med skitne sko, sannsynligvis med stein og grus hengende fast i sålen Rens av alt skinn (og det var mye skinn) Prøve å dampe ut noen merker på dashbord for å få en jevn og fin overflate Rens av matter og gulvteppe Vask av flater Rens av ruter innvendig Polering utvendig, da bilen hadde vært hos et profesjonelt bilpleiefirma i fjor og fått DropOff-coating, uten at resultatet var helt tilfredsstillende. Siden det var sent ble bilen bare rygget inn i garasjen. Ikke veldig god plass rundt... Produktliste: Interiør: Støvsuging og rens: Nilfisk Multi 30 INOX grovstøvsuger RG2000 våtrensemaskin Verona damprensemaskin 52 mikrofiberkluter Chemical Guys Grime Reaper Diverse børster Leather Cleaner fra SteamCleanerbilen Scholl SPAM Sonax vindusrens Swissvax Leather Cleaner Swissvax leather Milk Skinnfarging: 1500-grit sandpapir på slipekloss Lighterbensin Swissvax Leather Healer skinnfarge Swissvax Leather Milk Swissvax skinnfargesvamp Polering av interiørlister: Rupes Blue Extra-Cut Foam Pad Rupes Yellow Fine Polishing Pad HD Cut+ HD Polish Rupes Zephyr Coarse Compounding Gel (blå) Rupes Keramik Fine Gloss Polishing Gel (gul) Rupes iBrid Nano Scholl S20 Black Scholl S3 Gold (Forsøk på) Sliping og polering av innstegslister: 3D HD Metal Meguiar's All Metal Polysh P1500 slipepapir P2000 slipepapir Rupes iBrid Nano Rupes Blue Extra-Cut Foam Pad Ymse grove polisher (samme som for eksteriør) Eksteriør: Vask og tørk: Nilfisk E145.2-10 XTRA høytrykkspyler Bilnerden/North Detailing tørkehåndklær Bilt Hamber Auto-foam Bilt Hamber Korrosol Insta Finish Maxi Suds P21S Power Gel felgrens Prickbort Surfex HD 1:20 Vaskevott i ull Polering: Maskiner: Flex PE 14-2 150 roterende Flex XC 3401 VRG DA Rupes iBrid Nano Pads: 3D lys lilla light cutting/polishing pads 3D mørk lilla heavy cutting pads CarPro Wool Ring heavy cutting pad Scholl Concepts hvit/svart extra heavy cut spiderpads Scholl Concepts lilla cutting pads Uber gul cutting pad Rupes Yellow Fine Polishing Pad Poleringsmidler: 3D AAT Rubbing Compound 3D HD Cut+ 3D HD Polish Britemax Pure Cut Gtechniq P1 Nano Composite Polish Meguiar's Ultimate Compound Rupes Keramik Fine Gloss Polishing Gel (gul) Rupes UHS Scholl Concepts S2 Black Signature Series Scholl Concepts S20 Black Signature Series Scholl Concepts S3 Edition Gold 37 Gtechniq MF1 Zero Scratch mikrofiberkluter Glass: 3D Water Spot Remover LSP: Lakk: PolishAngel Master Sealant Glass: Drop Off (fra forrige behandling) Felger: Swissvax Autobahn Dekk og plast: Gtechniq T1 Tyre and Trim Motorrom: Gtechniq T1 Tyre and Trim Annet: Anest Iwata kompressor Detailing sticks Bosch drill Demonteringsjern i plast Mandagen opprant etter en hektisk helg med mye sjauing, så jeg var ødelagt+ og helt kake. Etter å ha kjørt jentungen i barnehagen og meg selv og bilen nesten i grøften på vei til jobb, fant jeg ut at en time på sofaen ville gjøre underverker. Klokken var da ca 09:00. 14:40 våknet jeg av at min mor ringte, så det ble ikke gjort noe fornuftig arbeid denne dagen. Jeg fant frem utstyret jeg trengte for å få gjort noe dagen etter, hentet i barnehagen og tok tidlig kveld til en forandring. Tirsdagen opprant og formen var god, så jeg kjørte bilen ut og tok noen inspeksjonsbilder av interiøret før jeg satte i gang med støvsuging. Fotbrønn førerside var godt gruset: Her har jeg vært litt for ivrig og har allerede demontert dekselet rundt klimakontrollen: Stygge, dype riper i midtkonsollen: Matt som eff og fullt av riper: Ikke så voldsomt skittent i baksetet: Og dette er hvorfor man bruker beskyttelse på seteryggen frem til ungene får egen bil: Treverket rundt klimakontrollen i baksetet hadde fått en hel del juling den aldri kommer til å riste helt av seg: Dørsidene var skitne og fæle: Ikke like ille på passasjersiden, men langt fra bra: Krøkkete kameravinkel og -føring, men forseteplassen var heller ikke fri for skader: Ikke veldig skittent på gulvet, hvertfall. Rusk og rask i baksetet: Jeg tweaket litt på eksponeringen for å bedre kunne vise fargeforskjellene i teppet. De grå feltene er sand, grus og skitt, de mørkere feltene er, vel, litt mindre skitne. Og et med blitz for å virkelig gni det inn: Startet med å testpolere litt på rammen rundt klimakontrollen. Her kjørte jeg gul/gul Rupes: Det tok en del, men det var fremdeles mye å gå på. Etter 4 runder med blå/blå Rupes og en runde gul/gul ble det slik: En del varige mén som ble med videre, dessverre... dette var fellestrekk for alt av interiørlister. Knallhardt å polere på, vanskelig å få pent, og helt umulig å få bra. Tømte bagasjerommet, og dette er hva jeg fant: Reservehjulet ble vasket med APC, tørket og satt inn med Autobahn. Dekket fikk ikke noen dekkfornyer da det så helt nytt ut og jeg ikke ville at ringen til venstre for hjulet, som hjulet ligger på, skulle få flekker av dekkfornyeren. Jekken, slepeøye og verktøy ble vasket med APC og satt inn med Autobahn. Slik så det ut med reservehjul og gulv fjernet. Jeg er ikke sikker på hva klumpen i midten er, men det kan godt være kompressor for høydejusteringen. Mye rusk og rask nedi her: Rimelig åpenbart at LR og Jaguar bygges på samme sted... jeg la også merke til at Jaguar har samme girskifter/midtkonsoll som LR - ikke noe i veien med det, men det var påfallende likheter. Instrumentclusteret hadde sett bedre dager, og jeg ønsket å polere dette for å få det penere. Finishen var dog matt, da hele stasen er en eneste stor LCD/LED-skjerm, så jeg vasket bare med skjermrens og måtte la ripene være. En hel del av det på bildet er dog skitt, så det ble vesentlig bedre. Pyntetreverk rundt luftedyse var litt ripet, men ikke voldsomt: Merker etter harde ting som har stått lenge og i spenn mellom setet og dashbordet. Eier ønsket at jeg skulle prøve å dampe disse ut, så etter vask vippet jeg ut Verona (ingen bilder, sorry) og dampet området uten hell. Fire timer og flere kilo sand og grus senere var jeg ferdig med bagasjerommet, og beveget meg videre til bakseteplassene. Lirket ut gulvmattene, støvsugde dem og fant ut at de ikke var så skitne at noen dyprens var nødvendig, og la dem inn på et annet rom for at de ikke skulle bli fulle av poleringsstøv og annet fjas som flagret rundt. Kilt mellom ruten og rutelisten fant jeg denne krabaten - ikke særlig kult å få ripet opp glasset på grunn av noe sånt, så den ble pirket ut: Gulvteppet bak var heller ikke veldig skittent, men det ble støvsugd grundig. Dette tok av en eller annen grunn også flere timer, og plutselig var det hentealarm på telefonen og det ble tatt kveld. Onsdag støvsugde jeg fotbrønnene foran og startet på skinnrensingen. Bevæpnet med en ca halvfull 250ml-flaske Swissvax Leather Cleaner innså jeg at jeg ikke hadde nok, for det var minst fire kyr inne i kupeen i denne bilen. Ikke bare var de enorme setene heltrukket i skinn, men A/B/C/D-stolper, deksler, midtkonsolltoppen OG HELE JÆVLA TAKET (riktignok var mye av det i glass) var trukket i skinn. Og dashbordet. Og dørsidene. Nok kyr å strigle, med andre ord. Jeg satte i gang med Leather Cleaner og syntes ikke den tok noe som helst, så jeg må vel få tak i en stor flaske Leather Cleaner Forte på et tidspunkt. Jeg gikk derfor over til Scholl SPAM, siden jeg hadde en liten liter igjen av den og jeg tidligere har hatt stort hell med å bruke den på skinn. Scholl skriver jo selv på flasken at den fordelaktig kan brukes på skinn, så jeg brukte den. Det funket bra, den fikk ut mye skitt fra skinnet, men jeg syntes det ble veldig skjoldete, selv etter flere runder. Selv med en runde Leather Cleaner etter tre runder SPAM var det skjolder, så jeg er slett ikke sikker på hva som har skjedd der. Uansett innså jeg at jeg trengte noe annet, helst en dedikert skinnrens som røsket godt og ikke etterlot seg skjolder. Problemet var jo at jeg ikke hadde tid til å vente på forsendelse, siden jeg hadde en stram tidsplan og Posten konsekvent føkker opp ting når jeg har dårlig tid. SteamCleanerbilen var heller ikke tilgjengelig da den var ute for å dampvaske båt, så jeg hadde ikke tilgang på morsom kjemi heller. Til alt hell hadde han satt igjen kassen med bilrelaterte produkter, og der sto det en literflaske skinnrens av ukjent fabrikat. Jeg testet den på baksetet i min egen bil og konkluderte med at den ville gjøre jobben. Så da var det jo bare å trå til med rens, børster og klut. Og slik gikk dagene... rens av seter, rens av stolper, rens av dørsider, rens av dashbord, rens av taktrekk. Mot slutten kjente jeg litt på at jeg holdt på å bli gal, kanskje dette var et begynnende stadium av kugalskap? Har faktisk bare ett eneste bilde av skinnrenseprosessen, og det er fra en solskjerm: Videre i prosessen. Jeg ble lei av å rense skinn, så jeg startet på våtrens av hattehylle og gulvteppe foran. Murphy snek seg forbi mens jeg ikke så på, og så røk selvsagt sprutepumpen i rensemaskinen midt i operasjonen. Panikken var innom hodet et lite sekund før jeg fikk summet meg, og slo av bryteren til pumpen, fant en sprayflaske med rent vann og fortsatte rensingen som om ingenting hadde hendt. Noe mer tungvint, ja, men jeg ble hvertfall ferdig. Mens jeg renset setene la jeg merke til at det perforerte trekkene var fulle av småstein. Disse satt selvsagt fast i perforeringen og lyste godt opp i et ellers mørkt interiør. Jeg prøvde å daske lett på setene for å få ut steinene; noen løsnet, men flesteparten gjorde ikke. Løsningen var derfor å bruke tannlegeverktøy for å pirke ut hver. Eneste. Jævla. Stein. fra setene. Det tok sin tid, det også, og jeg innså at det var på tide å begynne å jobbe sene kvelder for å klare å bli ferdig. Så, etter at dragen kom hjem fra jobb om kvelden kjørte jeg tilbake til RangeBurgeren og pirket stein og renset skinn. Frisk dasking med støvsugeren hjalp også, steiner løsnet og forsvant i gapet umiddelbart, og til slutt ble de bra. Jeg er sikker på at det fremdeles ligger kilovis med småstein nedi setene som vil komme opp på et senere tidspunkt, men uten å demontere setene fullstendig er det ikke mulig å få dem ut, og det var en prosess jeg ikke hadde verken tid, kunnskap eller lyst til å gjøre. Interiørlistene skulle som nevnt poleres, og jeg så jo fort at å polere dette i bilen ville by på en hel del utfordringer, så jeg forsøkte å finne ut hvordan de kunne demonteres på, slik at jeg fikk dem ut for å enklere kunne polere dem uten å måtte ta hensyn til knapper, tepper, skinn og andre objekter som vanligvis finnes i en bil. Det eneste jeg klarte å demontere uten å skru halve interiøret fra hverandre, var rammen rundt klimakontrollen. Resten satt dønn fast og ville ingen steder uten flittig bruk av skrujern. Igjen, dette var ikke noe jeg hadde tid eller lyst å gjøre selv om det i utgangspunktet er en grei jobb, så jeg maskerte alt jeg fikk tapen til å henge på for å få minst mulig opprydning i etterkant. Listene ble polert med Rupes iBrid Nano, blå pute og en hel del forskjellige grove poleringsmidler som alle hadde til felles at ikke tok nok. HD Cut+, Gtechniq P1, Scholl S20 Black og S3 Gold, Rupes blå, Britemax Pure Cut. Alle tok litt småriper og gjorde listene mye blankere, men det var ingenting de kunne gjøre med de dypere ripene. Interiørlistene var en sandwich, treverk-aluminiumsplate-treverk-plast - ekte treverk, mind you; jeg fikk faktisk flis i fingeren av å håndtere dem. Ulempen var at ingen av lagene i sandwichen var særlig tykke, så jeg hadde ikke veldig lyst å gå for hardt og grovt til verks heller. Siden bilen kostet 2,5M ny så jeg for meg at nye interiørlister ville koste mer enn bilen min, så jeg sa meg fornøyd med å ha fått vekk de verste swirlene, fått hevet glansen betraktelig og lot de dypere ripene og hakkene være igjen. De ble noe dempet, i det minste. Oppfarging av skinn på kartlommene var også et kapittel for seg selv. Jeg så på noen tubevidoer om hvordan dette kunne gjøres litt raskere enn å vente i evigheter på at det skulle tørke, og fulgte dermed de instruksjonene og glemte at forskjellige skinnfargingsprodukter har forskjellige tørketider. Jeg skar vekk løse fliker, slipte ned kanter og vasket rent med skinnrens, deretter avfettet jeg med lighterbensin as per Swissvax' instruksjoner, og dabbet på farge for å få litt struktur. Fargen var ikke 100% match, men nært nok til at det ikke var veldig synlig. Uansett farget jeg hele øvre del av lommen, ned til sømmen, for å i det minste ha en uniform farge på hele flaten. Så jeg la på farge, ventet 10 minutter til det hadde tørket (overflatetørket), la på nytt lag, ventet 10 minutter, etc, til jeg hadde 5 lag farge og VM i skjolder. Da ringte jeg Rasmussen og spurte om han kunne komme og se på dette før jeg hoppet på sjøen. Han kom og sa at hvert lag skal ha ca en times tørketid før man legger på noe mer... og da hadde jeg 5 lag på en time. Fun stuff. Siste laget fikk tørke noen timer mens jeg vasket bilen utvendig og gjorde meg klar til polering. Etter vask dabbet jeg på et sjette lag farge og var veldigveldig nøye sånn at det skulle bli jevnt og skjoldfritt, og sa meg fornøyd med det. Alt av skinn fikk Swissvax Leather Milk til slutt. Før: Og etter 6 lag og to lag Leather Milk: Da var jeg omsider ferdig med interiøret, og jeg hadde begynt på uke 2... Ingen tid å miste, med andre ord, så her var det bare å kaste seg rundt. Et kjapt ord om vasken - den ble utført på DCN-vis, med Prickbort og Surfex HD i øm omfavnelse, P21S på felger og toppet med Bilt Hamber Auto-foam. Felgene ble vasket med EZ-Detail Mini-felgbørste siden jeg ikke vet hvor den store er, sammen med mer P21S. Etter en evighet med spyling ble hele bilen dynket i Korrosol og skummet igjen etter ca 10 minutter. Jeg gikk så over felgene en gang til med kost og mer Korrosol, og spylte hver felg etter kosting for å unngå at gammel skitt satte seg igjen. Til slutt ble hele bilen spylt nok en gang, og håndvask med Insta Finish Maxi Suds og dau sau ble utført. Deretter ble det spylt enda en gang før bilen ble satt inn for kvelden. Dagen etter var det på tide inspeksjon av lakken, etterfulgt av kombotesting. Inspeksjonsbilder først. Bakfanger var full av hakk og merker: Bakluken var full av swirls: Toppen av bakluken var full av dype merker og hakk etter ivrig bruk av snøskrape: D-stolpene så heller ikke ut: Dette er da beskyttet med DropOff etter behandling hos et profesjonelt bilpleiefirma... Bakskjerm førerside: Bakdør førerside: B-stolper: Dyp skade med flekklakk på takspoiler: A-stolpe og speil: Forskjerm førerside: Steinsprut på logo på panseret: Mystisk flekk på panser (det var mange sånne rundt om på bilen): Riper og steinsprut på frontfanger: Steinsprutskade på plastdeler på panser, mot frontrute: Riper på "gjellene", passasjerside: Elendig bilde som ikke viser alle ripene på speilet på passasjersiden: Dyp ripe i døren: Ymse RDS mot bakdør: Gamle polishrester rundt tanklokk, kapslet inn i DropOff: Rikelig med riper på bakskjermen, muligens etter busker: Riper og RDS på baklykt: D-stolpe passasjerside så enda verre ut enn på førersiden: Flere mystiske merker og riper på øvre del av bakluken: Liberalt med swirls og RDS på hele bakluken, egentlig... Bakfanger igjen: Subberipe på siden av bakfangeren: Startet i kjent stil på panseret, siden det var stort som en ballsal og dermed hadde rikelige muligheter for kombotestinger. Siden jeg har blitt glad i 3D sine produkter, startet jeg med HD Cut+ på mørk lilla 3D cutting pad. Det var en tragedie av de sjeldne, polishen tørket og klumpet seg allerede på spredningen og var umulig å gjøre noe som helst med. Jeg prøvde å dusje litt vann på for å bløte den opp og kanskje få kjørt den litt ut, men resultatet var at det sprutet våte polishklumper i stedet for tørre, så det prosjektet ble skrinlagt ganske så raskt. Jeg testet så HD Polish på samme pad. Det funket som en kule, avsluttet riktig så vakkert og bød ikke på noen problemer. To runder med dette etterlot seg en ripefri og blank overflate, hvertfall på testområdet. Jeg testet så Scholl S20 Black Signature Series på samme pad (ny pad, altså, ikke den samme jeg allerede hadde brukt). Dette tok så å si likt som HD Polish, men støvet en del mot slutten av kjøretiden, og paden tettet seg fortere og begynte å spytte klumper. Jeg valgte derfor å kjøre videre med mørk lilla 3D cutting pad og HD Polish. Benyttet anledningen til å montere og teste den nye 5" bakplaten for Flex XC 3401 VRG, kjøpt fra Kina. Det skal sies at jeg ikke hadde de helt store forventningene, men den fungerte bra... en stund. Testområde: Venstre side av panseret gikk strøkent med dette, men idet jeg beveget meg inn mot midten begynte problemene. Også HD Polish begynte å klumpe seg som HD Cut+ hadde gjort, og det var umulig å få til noe som helst. Jeg fant Gtechniq P1 Nano Composite polish og testet denne på et utall cuttingpads, men ingenting funket. Scholl S3 Gold på gul Uber funket til dels, men klumpet og støvet som en sandstorm. Britemax Pure Cut gjorde liten forskjell på swirls omtrent uansett hva jeg testet. Til slutt fant jeg Meguiar's Ultimate Compound og ladet en 3D-pad med den, og duverden som det funket! Støvet i likhet med Scholl S3 Gold også som en sandstorm, men den fikk i det minste jobben gjort. Dusjet litt Pad Conditioner på underveis for å prøve å begrense støvet noe, men det utsatte egentlig bare problemet noen minutter. Den etterlot seg også en hel del hazing, men HD Polish på lys lilla 3D-pad fikset den biffen enkelt. Når panseret var kjørt så bilen ut som om den hadde vært gjennom en snøstorm, så da innså jeg at den uansett måtte ut for å vaskes etterhvert. Så var det tid for å starte på fangeren. Kjørte fremdeles Meguiar's UC på mørk lilla pad, og det tok absolutt ingenting. Ikke engang swirls. Testet med HD Polish - samme resultat. Ble blankere, men ikke en eneste ripe forsvant. Fant frem Scholl S3 Gold igjen og kjørte denne på lilla 3D, gul Uber, lilla Scholl... skjedde nada. Fant frem en CarPro wool ring-pad jeg kjøpte på impuls for 5-6 år siden, og sammen med S3 Gold begynte det omsider å skje noe, men det så jo ut som at jeg hadde kjørt på en sau... rotet i kassen og fant to Scholl spiderpads, la på S3 Gold og kjørte på hastighet 5 på Flex DA, og endelig begynte både swirls og RDS å forsvinne. To runder med dette gjorde susen, tre runder enkelte steder, og så ble det jaggu blankt og ripefritt. Lakken på alt av plastdetaljer var idiotisk knallhard, mens lakken på metallflater var fin og medgjørlig. Jeg skjønte ingenting, for det var ingen indikasjoner på at fangerne eller plasten på dørene hadde blitt omlakkert på noe tidspunkt, og all lakk på plast oppførte seg på samme måte. Etterhvert kjørte jeg flasken med S3 Gold tom og stakk innom Rasmussen for å kjøpe en skvett av ham, og fikk i tillegg en flaske S2 Black Signature Series. Denne tok like bra som S3 Gold, men uten det enerverende støvet S3G er viden kjent for. Ultimate Compound skreller av DropOff: Ble så blankt at kameraet ikke klarte fokusere skikkelig: Demonterte skiltene og hadde plutselig plastfnutter stikkende ut. Det kan man ikke ha, da de ødelegger pads. Litt forsiktig kutting, og så var det polerbart: Swirls og riper etter noen runder UC og HD Polish. Mao, det skjedde lite og ingenting: Jeg plaget også polishduden litt på Facebook og bestilte en hel del produkter fra ham, deriblant en flaske 3D AAT Rubbing Compound, som skulle være hakket hvassere enn HD Cut+. Denne kom til en forandring tidsnok sånn at jeg fikk prøvd den, og den var rett og slett en fryd å kjøre der den funket. Mange steder tørket den ut og brant seg fast i lakken, men mange andre steder fungerte den alldeles nydelig og var rent lykkerusinduserende. Lett å kjøre, usannsynlig lang kjøretid, null støv og kunne buffes med et drag med kluten. Rett og slett vakkert. Jeg vekslet mellom 3D AAT og Scholl S2 Black på resten av bilen, rett og slett fordi jeg var lei av støv. Pads som ble brukt var hovedsaklig mørk lilla 3D-pad, da de er utrolig deilige å kjøre. Passe harde, kutter godt, lett å gjøre rene, tåler utrolig mye juling, inkludert børsting på DA-maskin uten å bli slitte. Spiderpads ble brukt på alt av plast, siden ingenting annet funket og jeg ikke orket saueull over alt. Uansett, etter å ha tatt halve frontfangeren begynte jeg på skjermen på passasjersiden, da jeg ville gjøre ferdig den siden og få bilen nærmere veggen. Litt fordi det var så trangt, men hovedsaklig fordi døren fra gangen til garasjen bare kunne åpnes 20 cm før den slo i skjermen på førersiden. For å minimere skader tapet jeg fast en mikrofiberklut på skjermen der døren traff og hang opp en tapebit på andre siden med "FORSIKTIG! DØREN KAN BARE ÅPNES 20 CM! BIL RETT INNENFOR!". Skjermen og fordøren på passasjersiden var fulle av riper, så jeg tenkte jeg skulle hoppe på roterende for å få litt fortgang i sakene. Jeg skulle jo uansett kjøre et finsteg etterpå, så litt holos var ikke noe problem. Skjermen ble kjørt ripefri, full av holos og ellers fin, så jeg fortsatte på døren. Begynte under knekken og jobbet meg nedover. Mind you, dette var en av de sene kveldene og jeg hadde holdt på siden 08:30 om morgenen, hadde spist minimalt og var generelt trøtt og sliten... "Dette ser jo strøkent ut, om man ser bort fra alle hologrammene!" Nederst på døren var det en litt dypere ripe, men den var ikke så dyp at jeg ville la den bli igjen. Kjørte fremdeles roterende, da det kuttet vanvittig godt, så dette burde ikke være noe problem. ...og dette er grunnen til at man maskerer. Et lite øyeblikks uoppmerksomhet, og eimen av smeltet plast spredde seg gjennom rommet, akkompagnert av en hel rekke gloser selv en nordlending hadde blitt flau over. Sur, lei, frustrert og forbanna sendte jeg melding til lakkereren og lurte på om han var våken, fikk svar om at det var han, så jeg ringte og fortalte hva jeg hadde stelt i stand. Han sa jeg skulle slappe av og komme innom dagen etter med listen, så skulle vi se på saken. Den neste timen ble brukt til å google etter instruksjoner for hvordan man får av listen, lirking og pirking for å prøve å få den av, før jeg gav opp, polerte ferdig døren med DA-maskin og gikk hjem. 5 minutters googling på PC åpenbarte en database over alle Land Rovermodeller, komplett med verkstedsmanualer og tegninger for hvordan man får av listen. Dagen etter poppet jeg den enkelt av, vasket den, tok den med til lakkereren og viste mesterverket. Jeg hadde ikke lakkode for fargen og det hadde ikke han heller, så han ringte sine kontakter og jeg ringte Sandven, og fikk pris på en ny list siden han heller ikke fant lakkoden. Idet jeg la på kom lakkereren og sa han hadde fått lakkoden og at lakken var bestilt, men at den var dyr. Det viste seg at totalprisen kom på omtrent det samme som ny list, så jeg bestilte en ny for å slippe eventuelle problemer med støv i lakken, tørrsprøyting, fargeforskjeller eller annet tull. Lakkereren var ikke overstadig fornøyd med denne avgjørelsen, men sa at det er greit å ha en skvett lakk på lur i tilfelle jeg kommer med flere prosjekter senere. Etter denne hendelsen ble det maskert i overkant grundig og roterende maskin ble liggende urørt... Kunden ble informert om hva som hadde skjedd og at jeg hadde bestilt ny list, og at den ville ankomme mandag eller tirsdag påfølgende uke (15-16. mai), og at jeg måtte ha bilen til over helgen siden det var såpass mye mer arbeid enn jeg hadde regnet med. Det var ikke noe problem, heldigvis. Resten av jobben forløp uten nevneverdige hendelser, og det var jo rikelig anledninger til 50/50s. Her på B-stolpe: Før: Halvveis: Etter: Frihånds på bakskjermen: Baklykt: D-stolpe: Bakluken så mildt talt jævlig ut, med enormt mange hakk og dype riper, i tillegg til en meget anseelig samling swirls. Jeg kom frem til at det må ha blitt brukt snøskrape ovenfra og ned for å lage disse merkene, og innså at det var fint lite jeg kunne gjøre med dem for å få dem vekk. Stikkord her er sliping, filler og ny lakk. Taket så heller ikke helt bra ut, og siden bilen var like høy som meg måtte jeg rigge opp stillas: De neste to bildene er tatt med mobil siden jeg ikke var veldig stødig oppå der og ikke stolte på at jeg kom til å klare å holde dSLR'en. Uansett, første bildet viser omfattende hazing og swirls, det neste er etter én runde 3D AAT Rubbing Compound på mørk lilla 3D-pad. Jeg sa meg fornøyd med dette og klatret ned igjen for å flytte stillaset og ta det lille av lakk like over frontruten. Dessverre ble ingen av de bildene noe bra, så de ble ikke med. Før: Etter: Samme combo ble kjørt der og resultatet ble like bra etter bare 1 runde. Etter grovsteg på passasjersiden kjørte jeg finsteg med HD Polish på lys lilla 3D-pad for bling og fjerning av holos, kjørespor og hazing. Deretter flyttet jeg bilen helt inntil veggen for å få plass til å polere førersiden. Samme opplegg ble kjørt der, 3D AAT/Scholl S2 Black på mørk lilla 3D cutting pad for grovsteg, spiderpad for plast, og HD Polish på lys lilla 3D-pad for finsteg. Vel ferdig med poleringen, grovsteg og finsteg, ble bilen kjørt ut for å vaske bort støvsamlingen og sauene før LSP. Dette var så spennende som å skumme den med auto-foam, børste i alle panelgap og rundt emblemer, spyle som en helt og så komme på at motorrommet trengte en runde også. Panser ble åpnet, alt ble skummet og gått over med børste, og så ble det spylt rent med høytrykkspyler på middels trykk. Bilen ble så rygget inn igjen noenlunde sentrert, og tørket for hånd. Det rant vann ut fra lister og speil og alle sånne typiske idiotiske steder, så jeg blåste hele bilen tørr i tillegg for å unngå rennemerker og at det kom vann i forseglingen. Motorrommet ble tørket med grovkluter, og alt av pynteplast fikk Gtechniq T1 Tyre and Trim som LSP. Jeg aner ikke hvor holdbart dette er i et motorrom, men jeg har ikke fått noen klager på denne praksisen tidligere. LSP denne gangen ble PolishAngel Master Sealant. Master Sealant har jeg har hatt liggende på lur lenge, hørt mye bra om, men aldri fått prøvd. Denne ble lagt med maskin på 99% av bilen og for hånd de ytterst få stedene maskinpaden ikke kom til. Den fikk ca 1 time hazetid før den ble buffet, og aldri har jeg vært borti noe som er lettere å buffe. Rett og slett fantastisk! Det eneste jeg ikke likte var at den luktet ganske sterkt av løsemidler. Andre produkter jeg har vært borti fra PA har luktet digg, så lukten fra Master Sealant overrasket meg. Felger fikk Swissvax Autobahn, dekk og plast fikk Gtechniq T1 Tyre and Trim. Utvendig glass var jo allerede DropOff-behandlet, så der gjorde jeg ikke annet enn å fjerne waterspots med 3D Waterspot Remover. Beskyttelsen forble etter dette, så da var det ikke vits i å gjøre noe mer. Ferdigbilder: Ja, og hvordan var den nye 5" bakplaten til Flex DA med opprinnelse fra Kina? Jeg lar bildet tale for seg selv: Kanten i senter knakk, og det er sprekkdannelser i nesten hele bakplaten innenfor tannhjulsringen. Den ringen var også litt for høy (0,5mm eller så), så det var litt opp/ned-bevegelse i bakplaten, og det førte til en hel*etes rakling og ralling under bruk. Støynivået ble også vesentlig forverret; ikke bare ble støyen høyere, men den ble også mer metallisk og totalt uutholdelig kontra OEM-bakplatene. Byttet tilbake til 4 3/8"-bakplaten og alt var normalt igjen. Det ser ut til at den eneste måten å få en godt fungerende 5"-bakplate på er å kutte til en OEM 5,5"-bakplate, men det blir en øvelse for en annen dag. Tidsbruk: 12 dager, rundt 100 timer. Bilder tillates ikke brukt uten skriftlig tillatelse.
  19. 1 poeng
    Rengjøring og vedlikehold av skinninteriør Er mange forskjellige anbefalinger om rens og behandling av skinninteriør. hvor mye er basert på gammel viten og hva man alltid har brukt. I denne guiden har jeg samlet litt informasjon om hva eksperter som jobber med skinn anbefaler på moderne skinninteriør. Som ikke nødvendigvis er samme som skinnseter i en veteranbil eller skinnmøblene man har hjemme. Produktene man ofte blir anbefalt henger likevel ofte igjen fra gammelt av. Som at man skal brukte fettete oljer og kremer på skinnet for å gi det fuktighet og næring. Men i dagens marked er ca 99% av skinnseter i biler fra rundt 1990 og nyere noe som kalles Pigment coated leather/Pigmented leather eller pigmentert skinn på Norsk. Det er altså skinn, farge og en sealer/klarlakk (Polyurethane) over fargen som gjør at vanlige skinnpleieprodukter med oljer ikke vil trekke inn i skinnet. Det bare legger seg utenpå som en hinne og vil tiltrekker seg møkk, havner på klærne og fordamper. Det finnes flere egne produkter for denne skinntypen, som oftest vannbaserte som man bruker på skinninteriør som er Pigment coated leather. Skinntyper Det finnes flere forskjellige typer skinn. I hovedsak er det 3 forskjellige typer skinn som blir mest brukt og det er som følgende: • Aniline Leather - Dette er den mest naturlige formen av lær. Det er ikke gjort noe behandling av skinnet. Dette er den mest skjøre typen, men det er også den som mange synes ser best ut og minner mest om skinn med naturlig farge og tekstur. • Semi-anilin Leather - Denne typen lær er et skritt unna anilin da den er mildt behandlet før det blir brukt på bla. skinnmøbler. Den mottar et lett belegg på overflaten. Dette belegget kan endre fargene på læret litt, men ikke mye. • Pigmented leather - Dette er den med mest etterbehandling og den mest holdbare typen lær som er behandlet med en sterk coating/klarlakk som også inneholder pigmentene for beskyttelse. Er denne skinntypen man som nevnt finner i 99% av moderne biler. På Norsk kalles det ofte pigmentert skinn. Finne ut hvilken type skinn Enkleste måten å finne ut hva man har er ved berøring og vanntest. • Aniline Leather - Dette læret vil føles glatt som det ikke har fått noen behandling. Nesten som vanlig hud. Tar man en vanndråpe på vil det inn i skinnet med en gang. • Semi-Aniline Leather - Dette læret vil føles mykt og glatt, men vil ikke føles tungt behandlet. En vanndråpe vil legge seg oppå for så å trekke sakte inn. • Pigmented leather - Denne skinntypen føles nesten litt som plast/skai, det føles ikke så glatt og mykt som ubehandlet skinn. Det føles rett å slett som at det er en coating over som det er for å beskytte fargen. En dråpe vann vil bare ligge på overflaten og ikke trekke inn utenom i sømmer eller til det fordamper. (Obs gamle/veldig slitte seter kan ha steder hvor pigment laget er slitt bort så vannet likevel trekker inn) Er det ekte skinn? Man må også finne ut som det faktisk er ekte skinn i det hele tatt. Er lurt å være litt skeptisk når det bare opplyses om at det er "premium " eller "ekte" skinn uten å beskrive hva det faktisk er. Mange møbelprodusenter og bilprodusenter bruker også ofte bare ekte skinn noe steder, mens resten er plast eller vinyl, slik at de kan si at møbelet eller setet er "laget med ekte skinn". Noen ganger er materialet en blanding av limt lær og plast. Som oftest er coatingen over skinnet så tykk at ikke noe vil absorbere inn i læret. Man sitter da igjen med en klebrig og blank overflate etter påføring av skinnprodukter som er laget for bruk på ubehandlet skinn som ikke kan trekker inn. Du vil vanligvis finne at møbelfirmaet eller bilprodusenten i manualen vil anbefale å rengjøre denne typen skinn med varmt vann/såpevann. Valg av produkter Når man har sjekket over på hvilken type skinn det er eller om det er uekte kommer man til valg av produkter. Er det skai/vinyl finnes det egne produkter man bruker på det selv om flere skinn coatinger for beskyttet lær også kan brukes. Les hva produsent anbefaler. UV beskyttelse mot solen er en viktig egenskap å se etter siden det sammen med slitasje er hovedårsakene til at bilinteriør blir ødelagt med tiden. Har man funnet ut at det er skinnseter så er første steg å rengjøre setene. Her et det viktig at man bruker et produkt som er laget for skinn og mild mot pigment coating eller en universalrens som er trygt å bruke (ph nøytralt). Selv foretrekker jeg en rens som er skumbasert siden det kan ligge å virke litt på overflaten uten at det lager merker eller trekker ned i sømmene. Det løfter også opp møkk så det fjernes på en mer skånsom måte. Men dette er sjeldent noe problem så lenge man ikke bruker for mye produkt eller sprayer direkte på microfiber kluten. En annen viktig ting man må sjekke er om det faktisk er møkk eller missfaring fra jeans man ser og ikke fargen/pigmentlaget som er blitt slitt bort eller skade i skinnet. Da må man få en skinnspesialist til å reparer skaden med å farge opp igjen å legge på ny klarlakk. Valg av feil produkt Er viktig at man velger riktig produkt til den skinntypen man har. Dette er noe av hva man vil oppleve med feil type produkter på pigmented coated leather. Hvis skinnprodukter med olje og silikon som brukes i mange skinnpleieprodukter for Aniline lær brukes på Semi-Aniline lær og Pigmented lær vil det legge seg som en blank, glatt og fet finish på overflaten. Det kan også ofte lage "knirke" lyder i setet når man beveger seg i setet den første tiden til oljene er tørket av på klærne eller fordampet. Det er helt ineffektivt å bruke en oljet skinnskrem for aniline lær for behandling av Semi-Aniline og Pigmented coated lær. Produktet vil ikke kunne trekke inn. Husk at når selv vann ikke trekker inn så vil heller ikke en oljete krem gjøre det. Bruk heller aldri produkter formulert for behandlet skinn på anilinskinn. Rengjøringsmidler som brukes til å rengjøre Pigmented lær kan skade og ødelegge ubehandlet skinn. På bilinteriør må man sjekke at produktet er for pigmentert skinn som nesten alle nyere biler har. Dyprens Grundig rengjøring av setene anbefales 1-2 ganger i året. Bruk en egnet rens for skinnseter. Man får ofte de i sterk eller mild utgave. Så mild som mulig som tar bort møkka anbefales. Er det veldig skitten eller en gammel bruktbil som aldri har blitt renset må man bruke en sterkere type. På lyse skinnseter finnes ofte egent produkt for å fjerne vanskelige flekker som missfarging fra jeans. Framgangsmåte: Spray rens på en microfiberklut og jobb med produktet med lett kraft. Er det vanskelige flekker kan man ta rett på og la det virke 1-2 minutter før man bruker microfiber eller egnet børste for skinninteriør (Ikke bruk mye press på børsten). Gjenta flere ganger hvis det ikke går bort ved første forsøk. (Se på flasken på produktet man bruker siden framgangsmåte kan variere litt fra produkt til produkt om det er flytende eller skumbasert.) Vedlikeholdrens En rask rengjøring med et egnet mildt produkt for skinntypen man har (Ikke conditioner/krem) spray på og tørk av. Anbefales 1-2 ganger i måneden. Man kan godt også bare bruke en microfiber lett fuktet med vann hvis det bare er støv og lett møkk på setet. Så sliter man ikke ikke unødig på coatingen som er ved å bruke kjemikalier. Dette er viktig siden skitt, sand osv som blir liggende på setet sliter på klarlakken over skinnet når man sitter som gjør at slitasjemerker, sprekker osv kommer raskere. Beskyttelse Når det kommer til beskyttelse av skinnsete er mange som bruker feil produkter og er ikke lett å finne ut hva man faktisk skal bruke siden det finnes så mange typer skinn. Men generelt sett er moderne skinnseter i de fleste tilfeller som nevnt farget og beskyttet med klarlakk for å beskytte fargen. Så en oljete skinnkrem vil aldri trekke inn i skinnet. Den vil i de fleste tilfeller bare bli ligge på overflaten som en fettete hinne og trekke til seg møkk. Hvis man smører på noe som endret hvordan skinnet ser ut som feks det blir mye mørkere eller blankt kan man være ganske så sikker på at det bare har lagt seg på overflaten. Det man bør bruke på moderen skinnseter som kommer med en "klarlakk" originalt er vannbaserte vedlikeholdsprodukter samt beskyttelse som legger seg som en sealer/hinne over og beskytter den eksisterende klarlakken. Spesielt viktig på sideputene som ser ser mest slitasje fra når man setter seg inn og ut av bilen. Er flere produkter å velge mellom når det kommer til skinnsealer. Feks. Gtechniq Leather Guard, Colourlock Leather Shield, Swissvax Leather Glaze Finnes også pleieprodukter som er laget spesifikt for behandlet lær i moderne bilinteriør. Sjekk med produsenten at produkter er for skinntypen man har. Swissvax og Colourlock sitt Condition kit er oppgitt til å kunne brukes på Pigmented leather så kan trygt brukes. Er også som nevnt tidligere viktig at produktene beskytter mot UV stråler så interiøret ikke blir skadet av solen. Står også ofte i brukermanualen til bilen at det ikke er anbefalte å bruke ordinere skinnkrem produkter hvis setene har "klarlakk". Ofte er skinninteriør og spesielt lyse skinninteriør allerede behandlet med en ekstra behandling fra fabrikken for å hindre overføring av farge fra jeans. Bruk av setene Største årsaken til slitasje på skinnseter er så klart bruk av setene. Som når man setter seg inn og går ut av bilen. Spesielt sportseter med større sidestøtter kan fort få slitasjemerker. Så er viktig å være obs på det når man går inn og ut av bilen. Har man på seg jeans med knapper og glidelås på baksiden så tar det ikke lang tid før man får stygge merker i skinnsetene. Så tenkt på hvordan man setter seg inn og ut av bilen Et tips hvis bilen har elektriske seter og ratt som ikke trekker seg bak og opp automatisk. Når man parker slik som bla. Lexus gjør. Er å lage en egen inn og ut stegs profil som trekker opp rattet og ta setet litt bak hvis man har muligheten til å lagre flere profiler. Har man manuelle seter uten memory blir det nok for tungvint å drive å ta de bak og fram. Så da er det beste være forsiktig når man setter seg inn og ut så man ikke er borti sidestøttene Her er en video med litt mer informasjon rundt dette samt noe info fra Colourlock som leverer skinnpleie/farge/reparasjonsett. Kilder: http://lttleathercare.com/2016/03/20/leather-conditioners-or-protectors/ http://lttleathercare.com/2016/04/22/auto-leather-and-its-care/ http://www.drleather.com/Files/Some-Leather-Education-DRL-only.aspx http://www.drleather.com/Leather-Cleaners/Today-s-Leather-Manufacture-(1).aspx
  20. 1 poeng
    Dette er en jobb eg fikk gjennom en tidligere kunde som har vært innom med noen gromme biler og har vært veldig fornøyd med arbeidet. For eg fikk en mail rett før Jul om en veteranbil som trengte en shine,avtalte tid for befaring og reiste ut for å se på noe eg aldri har sett i levede live før Dette viste seg å være ett smykke av en bil,etter en god befaring og mye tenking så fikk eg avgårde ett tilbud som eier godtok. Her vurderte eg faktisk mangen ganger å si nei til jobben. Tenk å ha ansvaret for en så dyr og skjelden bil. Men her er litt info om denne aktuelle modellen. DB4 GT var en spesiell lettvektsutgave med høyere ytelser. Den ble introdusert i september 1959 og var blant annet utstyrt med et tynnere karosseri (for lavere vekt) samt lukkede frontlykter. Dessuten var akselavstanden redusert, noe som betød at de fleste eksemplarene ble levert uten bakseter. Modellen var tilgjengelig med en 3.7-liter eller 3.8-liters motor, og hadde to tennplugger per sylinder og tre forgassere. Motorene hadde også en annen sylindertopp, som økte kompresjonen, og effekten ble økt til 302 hestekrefter. Toppfarten var 246 kilometer i timen, og bilen klarte 0-100 km/t på 6.1 sekunder. 75 eksemplarer ble bygget. Et lite antall DB4 (som ikke var GT-modellen) ble utstyrt med GTs kraftigere motor. Denne kombinasjonen kalles ofte Vantage GT, til tross for at ikke alle var utstyrt med Vantage-utstyrsnivået, og ingen av dem teknisk sett var en GT. Totalt 14 eksemplarer har denne uvanlige kombinasjonen,3 stk serie 3 og 5 stk serie 4 og 6 stk serie 5. Denne her er en serie 4. Bilen ble levert til meg i midten av januar på lukket henger og kjørt rett inn i lokalene der den stod noen uker før eg fikk tid til å begynne på den. Her er noen bilder av bilen fra da den kom. Og her er noen litt mer close up bilder av interiør,for det var interiøret eg bestemte meg for å begynne med først. Gikk med litt planlegging til denne jobben,har ikke hatt noe sånt innom hos meg før. Så for å kjøre safe og ikke ødelegge noe på en så gammel og dyr bil så måtte det en liten plan til Ut med stoler for å komme til tepper og få renset skinn mer effektivt,gikk ganske greit med ett skrujern og lang pipe nøkkel. Først litt støvsuging for å få vekk den løse driten. Så gikk eg over til våtrensing av tepper,her brukte eg All Clean fra Chemical guys blandet 1:20. Skrubbet godt inn med en stiv børste. Blir jo e del forskjell. Og vannet vitner jo godt om att det var på høy tid Sånn ser det ut inni bilen uten seter og litt tepper. Så var det over til litt skinn rens,her blir førerdøren renset med Swissvax Leather Cleaner. Gikk med nesten 1 liter bare på denne bilen her. På de neste 8 bildene er døren delt nesten på midten,der den bakerste delen er ferdig renset. Måtte gå forsiktig frem,tok ingen sjanser på å gni vekk farge eller ødelegge skinnet. Her er etter dørsiden,litt skit var det i skinnet her Det her var gummi,og ble renset med SurfexHD ca 1:5. De 2 første er før rens,og 1 etter rens. Noen før og etter bilder av undersiden av dasjen. Kost måtte til der børsten ikke kom til Ikke så lett å se,men høyre side er renset,mens venstre er ikke gjort noe med. 1 førbilde av A stolpen 2 50/50 bilder og 2 in action bilder. Noen førbilder,her har eg tatt ut baksetet for å komme til alt skinnet og få rengjort skikkelig. Har kost meg noen timer inni her Litt støvsuging og mer rens av skinn Her var det en list som var løs,men fikk festet den igjen da skruen hang der. Og så var det bare å fortsette rensingen. Her er noen før og etter bilder av ryggstøtten i baksetet. Sitteputen i baksetet hadde skinn på baksiden som måtte renses,høyre side ble renset for å prøve å få en 50/50. Ett før og etter bilde av sitteputen. Noen bilder av førerstolen under rens,måtte gå over 4 ganger. Ble litt smånervøs da skinnet farget av med en gang det ble satt i gang rens. Så tok det med ro og gikk heller over flere kjappe runder. Passasjerstol under rens,bildene taler vell for seg selv Her blir skinnet satt inn med Leather Milk fra Swissvax,dette fikk stå lenge og godgjøre seg før eg satt det inn en gang til 1 dag før bilen ble hentet. Så ble resten av bilen støvsugd inni og gjort klar for rens. All gummi ble renset med SurfexHD,pedalene ble tatt av og vasket godt og satt inn med noe gummi fornyer fra Kosh Chemie som ikke ble glatt. Tepper inni bilen ble renset på samme måte som teppene eg tok ut,og så ble interiøret satt tilbake. Og så var det på tide å begynne i motorrom mens man ventet på dager med litt sol for å ta den ut for vask,og som bildene viser så var det litt å henge fingrene i her og. Begynte med å rense pluggledninger,her prøvde eg mye rart. Men silikonfjerner fjernet skiten trygt og raskt. Og som dere ser er det skrevet OK med sprittusj,dette var og over eksosen på toppen. Silikonfjerner og litt gnikking tok dette og. Begynte med litt Metal Polish fra Swissvax,men plutselig en lørdag var det skikkelig vårstemning ute,så da ble det satt på vent og vask ble satt på dagsordren. Bilen ble kjørt ut og det ble tatt noen bilder før vask,den var jo ikke så veldig dritten. Men den blir jo nesten ikke brukt heller Prickbort blir no påført fra vinduer og ned uansett. P21S blandet 1:1 blir lagt på felger og Microavfetting 1:8 blir lagt over hele bilen. Bilen blir så skummet med skum fra Nerta,1,5 dl og resten vann. Måtte skumme 2 ganger da vi hadde ett problem med att denne bilen var en magnet for forbipasserende. Gikk så over med SurfexHD og en kost i kroker og kriker. Gikk så over med Korrosol,denne fant absolut ingenting Håndvasken ble tatt med varmt vann og Maxi Suds fra Chemical Guys og Spesial svamp fra Bilnerden. Og så var det fort inn for tørk,var en konstant strøm av folk som var borte og såg. Så ble litt små paranoid Så var det i gang med motorrom igjen,vask og tørk med mf og qtips og metal polish. Toppdeksler ble polert med Rupes mini og hvit pad med Scholl S30+. Her er høyre side polert,dere ser vell hvor det er blankest? Hele toppdeksel er polert. Ble polert med maskin der eg kom til Begynner å bli en smule bedre Vasket lett fra undersiden og. Swissvax Endurace ble brukt de fleste plasser i motorrommet. Felgene måtte få litt bank,var litt spesielt å slå med slegge på noe så fint Felgene ble vasket med P21S så med Prickbort og så med P21S igjen og skrubbet godt før de ble fin. Dekksider ble skrubbet 4 runder med ren SurfexHD før de sluttet å gi fra seg brun guffe. Ene felgen hadde ett klistermerke som måtte bøte med plassen sin,kan ikke ha sånt på ett kunstverk. Så ble felgene polert med Metal Polish fra Swissvax,her ble det brukt mf og mangen qtips og såre ledd. Gikk myye tid med felger Slutt produktet ble Crystal Rock fra Swissvax. Dekksider,begge sider ble satt inn med Slickrims. Hjulhus ble vasket med Prickbort og Microavfetting og kost,her noen bilder før og under vask. Ferdig vasket. Eksos ble polert med Metal Polish og Rupes Mini og for hånd der eg ikke kom til med maskin,satt inn med Modesta bc09. Hjul ble satt på igjen. Så var det på tide å begynne på lakk,clayet litt først. Bilt Hamber clay og vann gjorde nytten sin. Litt lakkmålinger rundt bilen,denne har vært lakket opp igjen en gang på 80 tallet. Så litt varierende målinger. Eg begynte på panser med korrigering,tenkte eg skulle kjøre Rupes 21 med 15 bakplate og blå/blå for å ha litt kontroll. Men etter 10 runder på knallhard lakk så gikk eg over på Flex roterende. Her er noen dårlige bilder fra panser,veldig vanskelig å få gode bilder derfra. De neste 6 bilder er på venstre fremskjerm,her har eg kjørt minst 6 runder med Flex og gul Uber og Scholl S3G 2 bilder in action med Flexen på panser. Ser jo unektelig bra ut etter korrigering Arsenalet som var i bruk Noen 50/50 bilder på toppen av skjermen. Noen flere in action bilder,her med liten bakplate på Flexen. Fangere skulle av,så måtte improvisere litt da vi måtte være 2 for å skru. Kunne ikke la den dette i bakken Bak var den skrudd i sidene og,distansestykker og gummipakning ble fjernet. Så var det bare å fortsette på fremskjermen. Og mens eg holdt på med korrigering satt eg Aleksander igang med polering av crome inni bilen,her og med Metal Polish fra Swissvax. Av med litt dekaler,det blir bra dette Enda litt mer fra crome inni bilen Noen flere 50/50 bilder av høyre fremskjerm. Var noen sånne dype riper eg ikke turde å gå på mer,vet att blir det flere sånne jobber så skal det handles my måler som måler flere lag Flere in action bilder. Hele fronten endelig ferdig korrigert Cromelister blir bedre 2 bilder av taket før og 2 etter korrigering,ikke lett å se i den vinkelen,men det blir mye bedre 2 første er av bakluke og 3 siste fra bakskjerm. Blir blankt her og Fint å være sjef,da kan eg bare sett skitjobbene vekk til Aleksander Her pusser han rust og eg maler fangere innvendig. Kommer godt med de stagene eg kjøpte fra Concours Flere bilder under korrigering Under dørhåndtak og rundt brukte eg liten bakplate og Flexipads. Her skjekker eg litt med blits Her er bilen finpolert med Flex og Scholl s30+ på orange spider fra Scholl,ingen in action bilder. Men øker no litt på glansen Så gikk eg over med Rupes Duetto og Essence fra CarPro og herdet med ir lampe etter input fra Avi Morad som er høvdingen for CarPro Så var det tid for glasscoating,Cquartz Finest v6 Denne ble påført og fikk 7 min flashtid på første laget og 5 min på 2. laget før buffing. Eg brukte mf og ikke de som følger med i settet. Så ble den ir herdet,15 min på 60 grader. Den er egentlig ferdig i det panelet når 60 grader,men lar den stå i 15 min for å være sikker. Så ble bilen montert igjen Fangere ble polert med Rupes Mini og Metal polish. Bagasjerom ble renset og satt inn med Leather milk fra Swissvax,crome ble polert med Autosol og resten fikk Endurance voks fra Swissvax. Crome i dører og døråpninger ble polert med Autosol. Jekken ble vasket,polert og vokset med Crystal Rock. Alle vinduer ble polert og satt inn med CarPro produkter. Tepper ble satt inn med Fabric fra CarPro. Så fikk lakken en runde med Reload fra CarPro. Alle pakninger fikk Seal feed fra Swissvax Og så var vi kommet til dagen før den skulle hentes,været var nydelig og varselet for onsdagen var ikke så bra. Så kjørte den ut for litt bildetaking Enjoy Og de siste bildene inne rett før eier kommer,måtte fikse noen småting Han ble meget happy kan man si Viss du har lest igjennom hele denne så må du ha tusen takk,den ble hinsides lang. Men det gikk hinsides med tid på denne bilen og. Hadde denne i 2 mnd,og det var 2 mnd med dårlig søvn ) Bilder skal ikke brukes uten mitt samtykke.
  21. 1 poeng
    Pakke fra Alien Autospa idag med 5L Degreaser Wet 5L Magic Wheel Cleaner En myk pad og en claybar som bonus i pakken Slikt er gøy!
  22. 1 poeng
    Pakke fra Blankbil, Concours og ebay. 5L BH Sufex HD 1L Valet Pro APC 1L Valet Pro Posedion car wash 0.5L Blankbil APC 0.5L Blankbil Strawberry Wash & Shine 1 Svisswax metal polish Pluss et Nikon D3100 som jeg har kjøpt brukt. Mitt første speilrefleks å merket fort at det er noe mere å sette seg inn i en på det gamle kompakt kameraet mitt. Men satser på å få til noen litt bedre bilder fremover når man holder på ute i garasjen
  23. 1 poeng
    4 stykk blå 3M claybars og 4 bokser fra California scents kom og i posten Og noen bilder fra hjemme brygginga som jeg kjøpte fra Christer. Innholdet i esken. Plasserte den i en kasserolle med vann rundt glasset. Hadde oppi vesken. Så var det bare å begynne å varme opp voksen til den ble "smeltet" inn i vesken mens man rørte rundt. Etter den var kokt opp fikk den stå et par timer å avkjøle seg. Voila, en stykk Dodo juice home brew klar til bruk. Eneste som mangler nå er et navn til den
  24. 0 poeng
    Ser at det er mange fine garasje løsninger her inne. Det har blitt endel lesing på hva andre har gjort seg av erfaringer. Etter å ha kikket endel rundt på garasjer falt det på en igland garasje som er 620*620. Prisen på denne syntes jeg også var billig , bestilte et byggesett, siden jeg skulle gjøre alt selv. Ville gjerne hatt den større men , kommunen ville ikke at jeg skulle ha stor garasje, så etter endel diskusjon med kommunen så fikk jeg tilattelse til å bygge. Viktig for meg var at jeg også kunne bruke dette til å "skru"/vedlikeholdene bilene, i tilegg til å ha muligheten til å"shine" bilene. Så det begynte med å fjerne annet som stod i vegen for garasjen.. Slik så det ut før jeg startet , her skulle garasjen stå , fant jeg ut . Selvfølgelig i den perioden som jeg hadde bestemt meg for å støpe , ble det veldig kaldt og snø, så betongen ble bestilt oppvarmet med akselrator i slik at herdeprossessen kom i gang fort, dekket til betongen med pressening og isolasjonsmatter , lenge nok til at herdeprossesen var i full gang. Resultatet av det , ble at betongen mistet den glatte overflaten og ble ru..og noen "bulker" der isolasjonsplatene hadde ligget. Men det gjorde ikke noe , siden jeg hadde bestemt meg for fliser på gulvet. Så når grunnlaget for sålen var laget, var det bare å starte med snekkring Bestemte meg for å bruke helt undertak i stedet for su-taket som fulgte med. Slapp da også unna med avstivere som fulgte med til taket.. så solgte platene, og kjøpte matrialer fra et sagbruk.. så dette ble ikke noen kostnad.. Tok bare litt lenger tid å snekre. Så når garasjen ble ferdigsnekret ble det slik.. Det som jeg ikke var så fornøyd med var at porten som ble levert , kom med torsionfjær bak, slik at denne ville komme i vegen for løftebukken som jeg hadde bestemt meg for å ha. I mitt hode trodde jeg at dett ville være standard. Men så feil kan man ta. Så da var det bare å få bestilt torsionfjær forran . Begynte med å isolere vegger og tak , og kle garasjen innvendig med panel. Fant fort ut at jeg trengte mer plass bakover hvis denne garasjen skulle bli praktisk brukende, så jeg sparte litt som jeg ikke kledde inn, slik at jeg kunne bygge videre ut , siden da påbygg ville være under 15 m2, og lå innenfor kriteriene for det som ligger av krav i kommunen. Malte hele garasjen hvit innvendig slik at det skulle bli lyst innvendig.. Bestilte noen aliminiumsprofiler , som jeg la en led-stripe inni, slik at dette lyste ned mot porten.. ble en billig løsning :-) og lyser veldig godt . Har også lagt en til langs veggen mot huset til døren inn i garasjen. Så når garasjen ble godkjent , etter dokumenttilsyn fra kommunen. De opprettet dette etter garasjen var ferdig .. heldig vis løste dette seg greit. Så da var det bare å begynne på fase 2 på garasjen. Og støpe såle videre.. denne var da 4,72m*2,4m. Hadde fått bestilt meg en lift fra Techlift.. som passet til garasjen min, og denne syntes jeg også gav meg mye for pengene. Fant heller ikke noe negativt om denne fra folk som hadde handlet den , slik at det føltes ut som et trygt valg. Denne ville være mer praktisk for meg en et løftebord.. Da begynner plassen å bli grei for 2 biler, og lenger ikke noe problem å jobbe foran eller bak bilen ved løftebukken. Hadde også bestemt meg for å ha fliser i garasjen , slik at når det kom kampanje fra megaflis , ble dette handlet inn. og begynt å lagt Handlet inn innredning som jeg ser flere har. Kjøpte denne fra netthandel. Ser at igland har denne også .. Hadde jeg vist hvordan kvaliteten på denne var fra netthandel og hva jeg ser andre har skrevet i ettertid om de har kjøpt fra Igland. Hadde jeg nok spandert på meg de exstra kronene fra den til Igeland. Fant ut at jeg ville ha det slik , så jeg kunne ha en benk her .. og plass til verktøy på veggen Begynt å fylle opp litt i skapet med det som ligger rundt på diverse plasser. Haha.. Ville legge stikk og annet i kanaler , slik at det ville være lett å bygge ut , eller skjule andre ledninger/utsyr inni , hvis det skulle vise seg at jeg trengte det . Og en tavle måtte selvfølgelig opp for å ha noe å henge verktøy i .. virker litt mer ryddig synes jeg . Da begynner det å ta form slik at det begynner å ligne en garasje. Det ble ikke så galt med porten heller når jeg fikk torsjon fjæren foran, da kan jeg kjøre bilen helt opp , og fortsatt ha porten åpen.. ( personen er gjort anonym.. ) Skap dørene syntes jeg var litt kjedelige så jeg bestilte noen klistremerker på ebay , som passet godt for meg Så kom kulden igjen , så da handlet jeg inn en varmepumpe fra jula.. denne fungere bra nok for mitt behov.. og den klarer å holde en god varme i garasjen.. når jeg jobber der .. Bestilte meg en presse også fra E-bay..og trengte en tv også i garasjen , så kjøpte ny til stuen , og tok med den gamle ut hit.. Det er fortsatt endel småting som må på plass ,for at det skal bli bra, som organisering i skuffer, på tavla osv.. trenger å finne en PC så jeg kan søke på nett garasjen. Men begynner å se slutten .. Trenger powersupply når jeg trenger å simmulere spenninger ved feilsøking. Lite kosebilde fra garasjen.. julekos... se om jeg kan legge ut litt mer bilder etterhvert som garasjen begynner å falle på plass, hvis det skulle være innteresse for det .. Takk for titten Rune Og god jul til alle på dette flotte forum.. som jeg har hatt mye glede av .
  25. 0 poeng
    Da er tenningssystemet oppgradert! -Coil -Stift -Kondensator -Tennkabler -Tennplugger Har også montert oil catch tank
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×