Gå til innhold

Topplister

Populært innhold

Viser høyest rangert innhold siden 27. mars 2024 på alle områder

  1. S&S 2018 VOLVO V90 T8 Denim Blue Bilen har nylig skiftet eier og var inne for en liten shine og forsøk på å dempe litt riper i front. Vaskegjengen fra venstre, Koch Chemie Felgenblitz, Clay lube (Victoria super soap), Prickbort, Autofoam og Surfex Etter en dusj med prickbort etterfulgt av surfex var det på med autofoam. Fikk irritert bort det meste på felgene mens avfetting og skummet jobbet. Skal til med håndvask, men ser at felgene trenger litt mer pleie. Felgenblitz i aksjon. Irriterer opp med en liten wheel woolie. Noe reaksjon å spore i lilla, men ikke mye. For ekstra gli skummer jeg bilen med såpe før clay behandling. Liten fangst Ut av regnet og inn i garasjen for tørk Lakkinspeksjon, noen merkelige "rennemerker", virket som det var under klarlakken, men kan ta feil. Godt med riper på panseret Og flere små bulker Litt lavt til helt greie lakkmålinger. Den høyeste målingen var en bom fra min side. Resultat etter litt våtsliping og polering, mye av ripene forsvant, men ble ikke helt bra. Da flere av de er bulker også. Og andre så dype at jeg ikke ønsket å fjerne mer klarlakk. Kom i gjennom klarlakken, se helt nederst på ripen. Målte underveis og hadde ingen grunn til å tro jeg skulle komme igjennom. Men i blant er en uheldig. Totalt sett mye bedre Men ikke helt borte Litt 50/50, bilen er nylig kjøpt og det virker som både lakk og interiør har fått en behandling. Der er mindre swirls og matt lakk enn jeg hadde forventet Før og etter av lykt Litt EXO v4 på toppen Så litt ferdigbilder, dessverre ikke noe sol. Takk for titten!
    4 poeng
  2. Utvendig shine av 10 år gammel Mazda! Først grundig vask etterfølgt av clay. 1 stegs polering med Zvizzer medium cut, poleringsmiddel og puter. Lakk, plast, skilt og eksos stusser fikk coating fra Zvizzer. Før vask : Tartech avfetting toppet med skum fra Kenotek : Etter avspyling og lufttørking påføres metallpartikkelfjerner. Toppes også med skum fra Kenotek og går over med detailer børste i kriker og kroker. Avspyling. Håndvask med Kenotek snow foam shampoo i bøtta og Alien wash pad. Clayer også hele bilen. Avspyling og tørk. Etter vask : Kjører inn i oppvarmet garasje. Litt bilder før polering starter : Maskerer : Blei brukt 135 mm og 90 mm puter på forskjellige maskiner. Brukte også ei Liquid Elements maskin med 40 mm puter. Poleringskon på drill og påføringspute på trangere plasser. Putene byttes og blåses av regelmessig med trykkluft. Wipedown brukt regelmessig under polering. (Lite bilder tatt under polering dessverre) 50 / 50 : Ferdig polert, tar wipedown og coater dagen etter : Coating svetter, lar den ligge 3 min før eg buffer av først med grå mikrofiber deretter fintørker med lilla mikrofiber. Tar panel for panel. Blankt : Plast før coating : Etter coating : Noe steinsprang blei og flikket før coating : Ferdig bilder : Bilen fikk også grundig vask og coating i dørkarmer/innsteg :
    1 poeng
  3. Joda, den er egentlig i relativt god stand. Er det ikke ofte slik det blir, når det tar litt av Moro å ha en litt grei vinterbil også
    0 poeng
  4. Vis ikke MTM er god nok, så har du nok muligens feil på AVA spylleren, feil dyse i skumkanon, dårlig trykk en eller annen plass. Eller evt filteret er dårlig som er i skumkanonen. MTM PF22.2 skumkanon er vel noe av de bedre
    0 poeng
  5. Da var man så heldig å fikk anskaffet guttedrømmen, 1992 Audi URS4 Manuell. Litt om bilen: Gått 211k Km. Oppgraderte coiler. HP2 fjærbein med Brembo bremser. BN Pipes eksos. Bilstein/Koni understell. Sachs Performance clutch. Ønsket er å holde den så original som mulig (ja, jeg vet hvor trimmevennlig de 5'erne er ) Det som står på arbeidslisten er å få dashbordet til å fungere ordentlig. Sliter med dårlig lys, tankmåler som ikke er helt med og oljetrykksmåler er ikke med heller. (Hvis noen har tips om noen som kan fikse, så betaler jeg hjertelig for en overhaling av det, eller om noen har et komplett fungerende). Samt blir jeg å sende bilen til understellsbehandling, ser meget bra ut under for en gammel bil - ønsker å bevare det slik. Ellers fikse den lille rusten som er nedfor en av siderutene bake, deretter en real S&S av bilen. Tips og slikt mottas med stor takk!
    0 poeng
  6. Gratulerer med et tilsynelatende godt holdt eksemplar Lykke til med videre vedlikehold og oppgraderinger!
    0 poeng
  7. Da var endelig bilen i sammen igjen. Fikk hentet meg ny akseltapp på lørdag og tok meg en tur til fattern i dag, da han har 2 tonns presse. Fikk demontert hjullageret ganske greit på både den gamle og den nye, slik at jeg har en spindel i reserve. Satt så klart igjen en flens og noe av hjullageret, så måtte til med avdrager også. Men så ble jeg litt usikker. I pakka med det nye hjullageret var det med to flenser i tillegg til selve hjullageret og boltene. Jeg er usikker på om forrige eier byttet flens og dermed kan ha lagt den nye flensen som var med i pakka til det hjullageret jeg nå har. Klarer liksom ikke å finne en god grunn til til at det skulle være flere enn en flens som skal monteres på spindelen. Så om det er noen som har byttet hjullager på B7 før som kan bekrefte at dette ble riktig hadde det vært fint Fikk i alle fall pressa lageret på plass igjen. Locktite på boltene og 80 Nm Siden jeg først hadde akseltappen ute ble det også noen runder med Chem Tech Platinum syrevask for å få den litt freshere. Ga bra resultat Her delvis montert. Glemte å ta bilde helt ferdig montert.. Så var det klart for litt justering av høyde. Fremme endte jeg til slutt opp med 5,2 cm fra topp felg til kanten på hjulbuen. Vi får se hvordan dette blir å kjøre med først, da jeg aldri har hatt så lav bil før. Fort mulig den blir høyere Nå er det riktignok litt lite strekk på dekkene til min smak, men det gjør også sitt til at det blir litt mindre senk. Bak sliter jeg fortsatt med å få justert, så lurer fortsatt på om justeringsenheten faktisk skal være nede eller ikke Får nok prøve litt til der i morgen, men inntil videre er den noe lavere på ca 4,5 cm fra topp felgkant til hjulbuen. Her har også sommerhjulene kommet på Som jeg har teaset litt med har også de nye sommerhjulene kommet på plass. De er som sagt ganske stygge og bare 2 av dekkene er brukbare, så må både få dem lakkert og få på ny gummi før de kan brukes. Tenkte allikevel jeg ville prøvemontere dem og se hvordan de så ut på bilen. Se here it goes. Zito WP111 i 19" og 8.5" bredde. Ikke det mest originale valget, men har syntes de har sett bra ut på B7 lenge og når jeg fikk dem for en slikk og ingenting så var valget lett. Hadde egentlig ikke sett for meg gull heller, men jeg må si det egentlig ikke var så ille (?). Her er også dekkstrekket mer etter min smak, så dett blir nok dimmen jeg skal ha senere også. 5 mm spacer også så burde dette bli bra Men dette blir som sagt litt frem i tid. Skal ha litt å glede seg til
    0 poeng
  8. Ta kontakt med Faruk hos Insanity detailing, han er meget dyktig, å kjenner tesla. Han kan gi deg en faglig vurdering, om det i det hele tatt er forsvarlig å grovpolere, å kan måle lakktykkelsen, slik at du eventuellt kan få en proffesionell uttalelse og dokumentasjon å legge frem for forsikringsselskapet. https://insanity.no/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw8pKxBhD_ARIsAPrG45miJyG_YRb-m4-b094FRAWV-C4j6ISeBaC7xhbCtmIdqHxwxsXQ8tUaAnukEALw_wcB
    0 poeng
  9. Da var også pluggene på plass. Fikk demontert luftfilterboksen slik at jeg kom til coilene. Litt knot med å få skrudd ut pluggene på de ytterste sylinderne, men med rett verktøy så gikk det Var nok på tide å få byttet pluggene også. Godt å få byttet til iridium plugger i tillegg Da skal sykkelen for det meste være teknisk klar til sesongen, så mangler det bare å få gått over en runde med maskina for å fjerne litt riper fra lagring samt fylle de idiotiske ripene jeg klarte å lage ved demontering av tanken
    0 poeng
  10. Da er RS6'en kommet ut fra vinterdvale igjen Det ble med testing en hel dag før det ble montasje av Eventuri boksen Ut med gammel boks Inn med ny Litt støvete motorrom, så må nok gi den en liten vask til helga Må bare si at med MTM tuninga så er denne bilen sint! Girskiftet slår i ryggen på deg og draget i tredjegiret er helt ekstremt. I tillegg stopper den aldri å akselerere, så her er det helt klart 300+ km/t på Autobahn som gjelder
    0 poeng
  11. Det skal jeg gjøre! Tar meg selv i at jeg nesten skulle opprettet en showcase på denne bilen også, selv om jeg trodde det skulle bli færre oppdateringer enn med Mercedesene. Sommerhjul ble satt inn med Fusso og dekkfornyer. Her får dere også dokumentasjon på at sommerfelgene kom på bilen i går kveld.
    0 poeng
  12. Tøft! Gjerne dokumenter fremgangsmåten
    0 poeng
  13. Da har jeg bestilt rep. kit til LED-stripene. Det ser ikke mer komplisert ut enn å åpne lyktene på en 211. Skal også forsøke meg på dørhåndtakene selv. Takker for hjelp.
    0 poeng
  14. Hatt en god økt i garasjen i helga, med planer om å få byttet til coilovere og de justerbare bærebruene fremme. Når dama var borte så var det bare å utnytte tiden godt. Startet fredag kveld med det jeg trodde skulle ta kortest tid, coiloverne bak. Fikk først demontert innertrekket slik at jeg kom til fjærbenlageret. Etter demontering av demperen og en sammenligning med den nye kunne jeg i alle fall bekrefte at de gamle hadde gjort nytta si https://i.imgur.com/IIcsUmX.mp4 Flyttet over fjærbenlageret til den nye demperen. Og demper og fjær på plass. Sprayet et ekstra lag med Bilthamber Dynax UC etter montering. På dette bildet trodde jeg at jeg var ferdig, men etter å ha prøvd å justere høyden fant jeg ut at dette ikke kunne stemme. Hadde byttet ut den gummipakningen i toppen med justeringsenheten, men i toppen på den var det en bolt som jeg bare endte med å stramme. Når jeg så litt nærmere etter fant jeg ut at ved å skru opp denne så ble skiva den presset ned løs og da passet den til å skru igjennom hullet som var i bunnen av traversen slik at jeg fikk festet justeringsenheten. Slet med at denne spant med rundt når jeg forsøkte å justere når den satt oppe. Det er også hull oppe, men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal komme til ovenfra for å skru inn boldten der. Hvis noen kan bekrefte/avkrefte at justeringsenheten skal sitte nede på Ta Technix coiloverne så setter jeg pris på det. Har sett begge deler på andre coilovere, så finner ingen gode svar på nett På andre siden hadde jeg ikke sjans til å få skrudd opp mutteren som satt på toppen av fjærbenslageret, da unbrakoen i demperen dro over. Endte derfor med å kutte den opp med vinkelsliper. Like greit når demperen er skrot Nå skal det sies at det ikke var spesielt lett å justere når de satt nede heller, så lot det være enn så lenge på den høyden jeg hadde ved montering, siden klokka snart var 02.00. Resultatet hittil: Så på lørdag kveld var det klart for å prøve seg på fronten. Her er den velkjente "pinching bolten" som må ut for å bytte bruene og her må jeg innrømme at jeg måtte ty til litt varme igjen for å få den løs. Det gikk riktignok på 5 min, så det funker i alle fall for å få den ut. Også fremme var demperne modne for utskiftning, så greit å få på noe nytt. Målte lengden på de originale bruene og justerte de nye tilsvarende foreløpig, frem til den skal på forstillingskontroll. Ved montering igjen ble det en runde med rundfil for å fjerne gammel korrosjon før den nye bolten fikk et lag med aluminiumsfett. Montasje på den ene siden gikk egentlig ganske greit, selv om jeg klødde meg litt i hodet om hvordan ting skulle monteres. Gikk så over til andre siden. Her husket jeg også på å måle høyden før jeg startet jobben. På denne siden gikk bolten uten problem. Forsøkte først med muttertrekker og da slapp den med en gang. Overlykkelig som jeg var gjorde jeg som på den første siden og fikk banket ut bolten. Når jeg så skulle demontere bærebruene slo jeg inn en meisel i sprekken til den bakre brua for å få den til å slippe litt lettere og da skjedde jo det som ikke skulle skje.... Faanskapen sprakk, så da blir det en smule merarbeid Demonterte alt annet enn aksebolten, da jeg ikke har stor nok unbrakobits også må jeg få demontert hjullageret. Må få tak i ny akseltapp så prøver å finne det brukt. Fikk med ekstra hjullager, så mulig jeg setter inn den hvis det ikke er den siden det nylig er byttet hjullager dette skjedde på. Så får se hvor fort jeg får fiksa dette. Enda godt jeg har registrert RS6'en fra i morgen
    0 poeng
  15. Da er bilen skrammefri igjen, takket være Nordmøre bilskadesenter. De er veldig proffe. Halve støtfangeren foran ble lakkert pga. nye striper (den ble lakkert i fjor også). Hele høyre bakskjerm ble utrettet og lakkert pga. en parkeringsskade ved bortlån av bilen. De måtte også ta med halve støtfanger bak, fordi skaden gikk over på den også. Feiret med et lag Swissvax Shield på resten av karosseriet. Sommerdekk kommer vel på i løpet av neste uke. De må klargjøres først
    0 poeng
  16. Felger vasket og vokset klar til neste sesong. Bmw en s sorte felger fikk. Razeglaze Nano wheel sealant toppet med Tershine Refract. Audi felger ble gode gamle Super resin og Collinite #845.
    0 poeng
  17. Final result Neste på tapetet nå er å sette på coilovere til helga. Siden jeg vet at coiloverkittet til Ta har en tendens til å ruste valgte jeg å legge et lag med Bilthamber UC på både fjærer og dempere. Noe av dette vil jo bli skrapet av etter justering, så får prøve med et lag til når de er montert, men da har i alle fall alle overflater fått en runde nå. Så får vi se om det forlenger levetiden noe i alle fall Det dukket også opp et par pakker til på gårdsplassen her i forrige uke. Justerbare bærebruer bør kunne forhindre den notoriske slitasjen på innsiden av dekkene på senket Audi Også første steg mot litt flere hester på sikt
    0 poeng
  18. Gode nyheter. Endte opp med å bestille litt diverse deler for å få tatt en service uavhengig av hva feilen var. Det ble derfor med både plugger, kjølevæske, bremsevæske og nytt batteri. Har kun rukket å montere det nye batteriet, men det var faktisk nok. Etter å ha ladet det fult startet sykkelen lett som bare det og tomgangen holdt seg fint, enda etter motoren fikk driftstemperatur. Prøvde å fremprovosere litt med litt jassing, men den holdt seg jevnt på ca 1000 omdreininger etter den fikk driftstemp. Så da ser det faktisk ut til at det var strømproblemer som gjorde at den ikke klarte å holde turtallet. Det blir uansett en liten service som sagt, med bytte av plugger og kjølevæske samt bremsevæske før sesongen. Så får vi se om det faktisk var så enkelt når sesongen for alvor starter https://i.imgur.com/1oORFIt.mp4
    0 poeng
  19. https://reimbutikken.no/search/?lang=no&q=Tershine+ Desse fører hele vareutvalg til Tershine stort sett. Frakt på 95 m Postnord. Har handlet noe der i det siste. Anbefales. .
    0 poeng
  20. Kommer an på mye. Generelt vil en kraftig alkalisk såpe som f.eks. Koch Chemie Vbn kunne gjøre hele jobben i en smekk. Petrokjemisk/Prickbort har større skadepotensial og smalere virkningsomåde. For generell forvask: Alkalisk. Jeg ville kjøpt Vbn.
    0 poeng
  21. Nå driver jeg å får platet ferdig portveggen, så de kan komme å montere porten, men er en del elektrisk som skal på den veggen så går litt tid med det. Men nærmer seg veldig nå!
    0 poeng
  22. Lenge siden oppdatering, men går sakte når man gjør alt selv. Videre fremgang
    0 poeng
  23. Startet påsken med litt kos med Eventuri boksen Ble en runde med Ibrid'en og blå skumpute og Rupes coarse etterfulgt av gul pad og fine på alle lakkerte deler. Forrige eier har nok vært litt uvøren under montering, så det var noen stygge riper under boksen jeg ikke fikk gjort noe med, men siden det er under er det ingen som ser det uansett. Etter polering ble det et lag med Carpro Cuartz UK v1 (!) som jeg har hatt stående alt for lenge Gir nok ikke den beste holdbarheten, men så blir det ikke så veldig harde påkjenninger heller så greit å få brukt opp litt av den. Litt bilder av prosessen: Før Etter Før Etter Før Etter Før Etter Og til slutt alt ferdig montert igjen Ble meget fornøyd med glansen En liten filmsnutt til slutt. Kan se ut som det er litt hologrammer i starten av filmen, men dette er nok videoen som lyver for klarer ikke å finne det i virkeligheten https://i.imgur.com/SVPr1cI.mp4 Så er det bare å vente et par uker til det er litt mer stabilt tørt på veiene her i Lillehammer så jeg får registrert bilen og testet den uten filter først, så blir det montering av filterboksen
    0 poeng
  24. På tide med en vask igjen. Dessverre vært nedprioritert en stund, som syntes godt i interiøret. Demontering av skistativ ble også gjennomført. Årsaken til vasken er at den skal inn for lakkering av bakskjerm og støtfanger bak grunnet parkeringsskade. Synd det må slike årsaker til for å vaske bilen for tiden. Men godt når det er gjort Før/etter interiør Før eksteriør Etter eksteriør
    0 poeng
  25. En stund siden jeg har oppdatert her nå, men det er slik sett ikke så rart siden bilen står til vinterlagring. Har allikevel benyttet tiden til å hamstre inn litt deler og fikk tid til å montere litt av det i dag Siden målet med denne er å ha alt lovlig så har det ikke vært så mange alternativer til tuning. Etter å ha lest mye positivt om MTM og kom over et brukt sett til en ganske grei pris, med ett års garanti så slo jeg til. Så da ble det montasje av MTM cantronic tuning boks som ble første jobb for kvelden. Fulgte med greie instruksjoner, så jobben gikk på ca 30 min. Bare å ta ut ECU og koble til boksen nede i sikringsboksen under ECU, føre kabler frem til turbotrykksensorene og koble de imellom. Knipset noen bilder av seansen: Kjøpte meg en liten hendig sak på Aliexpress som jeg fikk testet ut også. Som sikkert mange andre har jeg ødelagt en del Audi kontakter, da de alltid knekker når du prøver å bøye opp for å løse ut mothaken i kontakta. Denne saken var genial og gjorde det til en lek å komme til å dra ut kontaktene. Så dette var 27 kroner vel brukt Etter ferdig montasje måtte det et lite klistremerke til, selv om jeg ikke er stor fan av ekstra klistremerker Kveldens andre jobb var montering av skvettlapper i carbon bak. Før: Og etter: Matchet godt de foran, i tillegg til å spare fangeren litt for steinsprut Til slutt en godsak. Har siklet lenge på luftfilterboks fra Eventuri, men de er så svindyre at jeg ikke har klart å forsvare innkjøp. Så kom jeg over en boks som bare var brukt knappe 2000 km til en god pris tatt i betraktning nypris, så da slo jeg til Selv om den bare har gått 2000 km så var det jo litt merker etter montering, så demonterte hele boksen og har tenkt til å gi den en runde med Ibrid'en og et lag med coating før den blir montert. Forrige eier hadde også fått sendt med feil filter fra butikken han kjøpte av, så de hadde ettersendt riktige. Så da bytter jeg de også når boksen er demontert. Rakk kun demontering i dag, så polering får bli ved en senere anledning. Selv om slike luftfilterbokser ikke pleier å utgjøre særlig, så har jeg lyst til å prøve bilen med tuning først for å se om jeg kjenner noe forskjell. Så montasje blir nok litt frem i tid
    0 poeng
  26. Tiden gikk i går, men fikk da byttet den andre skjermen og skrudd i på fangeren Så da er begge skjermene på plass og de eneste noen lunde rene panelene på bilen Kommer seg stadig
    0 poeng
  27. Da kom et verktøyskap til på plass. Av med benkeplate og inn med nytt skap. Og benkeplate på plass. Føler man aldri får nok skap og skuffer egentlig, så det fylles nok opp fort.
    0 poeng
  28. Det gikk kjapt og hele garasjestrukturen kom opp på én arbeidsdag. Nå skjer det ikke mer her før over nyttår. Da blir det egeninnsats herfra og ut.
    0 poeng
  29. Hvor skal man begynne for å få blank bil? denne guiden tar for seg det meste innen bilpleie for nybegynnere. Det er en stund siden jeg først satt meg ned og skrev "Bilpleie for dummies" Tja, hvorfor skrev jeg den? Jo fordi, for meg dukket det opp mange "oi, se der ja, det var smart, åååå ikke slik nei" da jeg begynte å vandre på forumer rundtomkring. Jeg følte da at jeg ikke var helt alene om å ønske det beste til bilen min. Den ble derfor skrevet som en "oppsummering" av hva jeg hadde fått med meg (samt testet) og hva andre gjorde samt hva de brukte av produkter. Noen traff jeg med den. Flere har gitt inntrykk for at den ga mange bra tips og triks og et og annet WOW hjemme i garasjen eller gårdsplassen.. Nå føler jeg derfor at det bør komme en ny og oppdatert utgave av denne. Vel det har ikke skjedd noen voldsom revolusjon på noen måte innen denne sjangeren, men noe nytt er det allikevel som det kan være verdt å få med seg. Det kan også deles inn i noen sjangere ang hvor avansert du ønsker at ditt bilhold/-pleie skal være. For er det en ting jeg føler, er det at vask av bilen ikke lengre bare er "bøtte, svamp og såpe". Det har blitt mye, mye mer avansert etterhvert, og søken etter den perfekte vasken eller poleringen, med følgende resultat: den perfekte glansen, aka bilpleies Nirvana, gjør jo ikke at det går så mye kjappere med søndagsvasken nå enn det gjorde før. Men er det mindre vaskeroser eller riper i lakken nå, samt blankere? OH YES det er det. Så om du først leser denne vil jeg tro du er i samme type vaskebøtte som meg, og den bøtta inneholder IKKE svamp! Enig? Ja da er det bare å lese videre... Det første du trenger er vel en møkkete bil, det kan gjerne være en støvete bil også. Ikke noe er som å gi bilen en runde med vask, for så å se glansen på bilen når den står der foran deg. Glinsende på et helt annet nivå en hva naboen klarer å få til mellom alle banneordene han lirer av seg, når han forbanner vaskeripene/rosene han har i lakken og som han ikke skjønner hvor kommer fra, før han rister og vrir opp svampen slik at den kan benyttes de neste 7 gangene han vasker også, for til slutt å slenge pusseskinnet i bøtta mens kona står på trappa og krever at han kommer med zalo flaska til oppvasken asap. Virker dette kjent for deg, KREVER jeg at du leser videre. Om du trekker på smilebåndet og rister på hodet av det, kan du gjerne lese videre, men det er ikke sikkert det er så mye du lærer her da, men kanskje noe… Vask Du MÅ ha: Bøtte Hageslange Bilsåpe Vaskehanske Vaskehanske til felger wafflewave Tørkehåndkle Du BØR ha: GritGuard i bøtta Høytrykksvasker En "kvalitets" såpe Felgrens Entusiasten har også: Foam Gun eller Foam Canon Felg børste En ekstra GritGuard bøtte En forklaring på noen av de over nevnte artiklene, bøtte skjønner vel de aller, aller fleste. GritGuard: er en rist som ligger nedi bøtta og som hindrer at vaskehanske legger seg i bunnen av bøtta sammen med møkk og grus, den hindrer også at du virvler opp møkka i vannet også, enkelt forklart, den holder møkk og vaskehanske adskilt Bilshampo: inneholder stort sett ting som lakken og bilen din ikke frykter, SKAL ikke være fettløsende og gjerne ph nøytral, men det kommer også an på hvor kraftig du skal vaske bilen, er det før polering kan den være sterk, MEN etter polering skal den være mild. Vaskehanske: eller "washmitt" er en hanske som brukes under vask, vaskehansken er i motsetning til den "vanlige" svampen skånsom i den forstand at den slipper møkk når den blir skyldt, ikke som med svampen som ofte holder møkka i alle porene den er bygd opp av. Det finnes: Chenille, Ull, EKTE svamp og Mikrofiber vaskehansker Alle er bra alternativer, og ALLE er bedre en billig svampen. Noen svamper som er trukket i chenille er også et bra alternativ, men uansett, handa di er I hansken, så er oddsen for å miste den laver en med noe du holder løst. Waffleweave: er håndkle du tørker bilen med, du må vel egentlig se/kjenne det før du forstår hvorfor det er det som gjelder, her har også det som "kan" være igjen av møkk et sted å gå i motsetning til pusseskinn som ikke tar noe inn i seg men drar det under, og det regner jeg med forklarer det meste om det. Under = riper Foam gun: såpepistol til hageslangen, med beholder som du bruker til å spyle såpe på bilen før du skal spyle den for første gang eller etter at du har fjernet det meste av møkka med høytrykksvasker først, formålet er å hjelpe deg til å løse opp møkk som er på bilen på en mer skånsom måten en med en avfetting, du avgjør styrken på såpa mht blandingen eller type såpe du benytter, mild såpe, lite møkk, mye møkk = ?.... riktig, sterk såpe. Foam Canon: samme konsept "gun" som over, men kanon er til Høytrykksvaskeren, vanligst til Karcher vaskere, men andre typer finnes der ute, fordelen med denne er at den legger på et MYE tykkere lag med såpe, og det holder seg lenger på bilen og løser derfor opp møkk mer effektivt. Felgbørster: For å komme til på baksiden av felgene, ikke noe ødelegger inntrykket mer en felg som er møkkete på "innsiden" den ser ut som en flaskekost, men er tykker slik at den holder mer vann og er mer skånsom mot felgen, tar også i kriker og kroker på felgen, når du har brukt den første gangen tenker du garantert "hvor har du vært hele mitt liv" uunnværlig som vaskeredskap, men den er ikke et must for "kjappisen" andre børster/koster etc. anbefales også til felger da det letter jobben betraktelig, og HOLD de avskilt fra resten av bilvasken, alt du bruker til felgene er BARE til felgene. Så kombiner hva du ønsker av det som er over, men du bør følge det du MÅ ha og jeg anbefaler også begge punktene under, men det er ikke noe "must" men det er viktig om du skal holde bilen 100 % i strekk, noen kr er det, men alt kan benyttes mange, mange ganger, så pengene er ikke tapt etter første gangs bruk (annet en vannet og såpa) så det er opp til deg hva du ønsker av resultat. MEN: Svamp, zalo og pusseskinn kan du bare legge bort med en gang, de forekommer ikke her under vask og tørk av bilen. (veeeel, en svamp til hjulbrønner tillates) Så til vasken av bilen. Det første du gjør er å spyle over bilen for å få av det meste av møkk Har du høytrykks vasker hjelper det mye på å få fjernet møkka fra bilen med den. En ok høytrykksvasker koster ikke så mye lenger så det er det greit å investere i. Samt om du benytter enten foamcanon eller foamgun kan du legge dette på bilen FØR du skal spyle den, samme gjelder felgrens og avfetting, men var OBS på at mye avfetting fjerner voks fra bilen, så det anbefales å kun bruke kraftig avfetting om bilen er skikkelig møkkete eller skal poleres etterpå. Bruk også felgrens av syrefri type den trenger du ikke bruke stoppeklokke for å finne ut når du skal fjerne, etter 12,3 sekunder eller noe sånt. Syrefritt ødelegger dessuten ikke alufelger uten klarlakk, men LES bakpå flasken før du har det på bilen. Husk også å spyle dørterskler, døråpninger, hjulbrønner samt rundt tanklokk.(om du vasker før du skal polere les også "Klargjøring av bilen før polering" før du setter i gang) Vask av felger/hjulbrønner Etter at du har hatt på felgrens og høytykkvasket bilen og felgene, trenger du da det du har av utstyr, for eksempel gammel vaskehanske eller børster til felger, det kan også benyttes en pensel for å komme til om du er skikkelig pirkete med felgene, det hjelper deg med å komme til i kantene, som det ofte er dusinvis av på felger. Felgbørste til å komme til bak på felgene er også en ide her, vanlig såpe vann holder om ikke felgene har mye inngrodd bremsestøv, om det er møkk som sitter kan du legge på en sprut til med avfetting nå og jobbe den inn med børstene/pensel, la det sitte litt og så bruke den gamle vaskehansken du har til å vaske over dem samt å spyle med enten hageslange eller høytrykksvasker, så, da er det bare tre igjen. Hjulbrønner tar du med en gammel børste (eller svamp) legg på avfetting der også og gni over med børsten/svampen før du spyler over, stygge hjulbrønner ødelegger inntrykket på en nyvasket bil. Det er fort gjort å dra over dem og det ser så MYE bedre ut etterpå. Står enda litt mer her om du ønsker en mer utfyllende info ang felger http://www.detailers.../249-felgpleie/ vask av bilen, jobb deg rundt bilen fra taket og nedover Generelt å vaske bilen er rimelig grei skurring, mye her er avhengig av midler og redskaper du har til best mulig vask, Her kommer vasekhanske, god BILsåpe og bøtte (gjerne med GritGuard) inn i bildet. Først, fyll opp bøtta 2/3 full med vann og ha i riktig mengde såpe så fyller du opp resten med vann, da får du blandet såpe og vann uten at det bare blir skum. (Ang såpe, ikke for mye og ikke for lite, les på flaska hvilken mengde som skal i pr liter vann, mye såpe kan gi skjolder, og for lite såpe så glir ikke vaskehansken slik den skal) Så starter du å vaske bilen fra taket og nedover, gå rundt bilen mens du vasker, og er det sol bør du skylle av etter hvert som panelene blir vasket så ikke såperestene tørker og setter seg fast. Også viktig er døråpninger, under dørene, tanklokk og dreneringsteder, her kan du gjerne benytte en annen mitt, disse områdene tar du helt til slutt. Etter at hele vasken er ferdig spyler du over hele bilen igjen, og nå er det ofte ikke noe problem å bare benytte hageslangen, men bruker du høytrykksvaskeren funker det også. Da står det bare igjen å tørke bilen Er det viktig da, bilen er jo ren nå? Ja det er viktig, vann som ligger igjen på lakken din og som tørker på bilen under sol legger igjen kalk og urenheter som etser på lakken og lager det som heter waterspotts, disse må du ofte polere bort med maskin, så det er en grei forsikring å tørke over. og det er på samme prinsipp som med vask, tørk taket først så videre nedover, dørkarmer, terskler og dreneringsteder etc. kan du gjerne ha et eget lite tørkehåndkle å benytte, men i og med at bilen skal være på sitt reneste nå gjør du ikke noe galt i å benytte det du benytter på bilen på disse stedene, men ta de til sist, og ikke tørk over på steder som ikke er vasket, om du har to tørkehåndkler er det også greit å dra fort over bilen en gang til slik at alt av vann er borte og det ikke blir noen kalkflekker på lakken din når den tørker i sol.. Så finito med den jobben, er bilen polert fra før er dette tiden for en QuickDetailer, om du tenker "hæ, quick hva" leser du videre i neste kapittel om prepp av bilen før polish. Husk også å behandle dekksider og hjulbrønner med plastfornyer det hever inntrykket. Hvordan? Det kommer jeg tilbake til senere Oppsummering: Spyl bilen med hagelsange/høytrykksvasker Vask felgene Bøtte og vaskehanske fra toppen og ned på bilen Tørk bilen Klargjøring av bilen før polering Dette foregår da direkte etter at vask er ferdig, og innebærer i hovedsak to ting: 1. Asfalt fjerner 2. Clay Asfaltfjerner skal/kan du gjerne ha på bilen før du starter å vaske den, om bilen er skikkelig møkkete før vask lønner det seg å høytrykksvaske den en gang før du har på asfaltfjerner, du kan også ha på asfaltfjerner etter vask av bilen om du oppdager da at det er mange "nupper" på bilen som ikke ble borte ved vask. Diverse asfaltfjernere har forskjellig fremgangsmåter mht dette så det er ikke noe "mal" på det. Noen skal bare sprayes på bilen og så spyles av, andre kan du legge på bilen med en mikrofiber klut og tørke av igjen med vaskehansken etterpå, så: nok en gang, LES på flaska er et godt poeng Asfaltfjerner: Det første du gjør er å legg på asfaltfjerner, da enten før vask eller etter vask, Asfaltfjerner har den enkle oppgaven å fjerne asfalt som sitter som små nupper over hele bilen, de er ofte overrepresentert på sidene av bilen din, da på de laveste panelene, men de er også tilstede på resten av bilen også, så sjekk dette med å dra fingrene på en "ren" bil eller rett etter vask, om du da kjenner mange nupper bør du legge på et lag med asfaltfjerner for å fjerne det meste av disse før neste skritt som er Clay: Clay er vel et "proff" verktøy som har blitt kommersielt tilgjengelig for oss alle etter hvert, og TAKK for det, Clay er utviklet til å fjerne nupper og bøss som sitter PÅ lakken din, det drar det med seg når du fører claybaren over lakken og gjør lakken glatt som glass etterpå og klar for polering. Det asfaltfjerner er en rett på sak er clay litt mer avansert, men ikke noe som ikke tante Randi klarer også. En claybar er en leireklump som er formbar, den er hardere en modelleire, men ikke så hard at den ikke kan formes med litt håndmakt, det du finner i esken er ofte en middels stor bar, som fint kan deles i to, slik at du har en i reserve, ikke ta av plasten rundt den om du ikke skal bruke hele, men del den i plasten ett sted den ikke kan dra til seg noe møkk. En annen ting som hører sammen med clay er CLAYLUBE (dvs clay smøring) disse henger sammen som knoll og tott og skal være sammen så lenge en claybar er i nærheten av bilen din. Claying fjerner noe beskyttelse fra bilen din (sealer el voks) og kan også lage noen små merker etter seg, Så det anbefales å kun bruke denne FØR du skal polere opp bilen etterpå. Fremgangsmåten ved claying er: Bilen SKAL være nyvasket, om du tørker den først eller setter i gang før du tørker et litt egen smak, men å tørke den gjør et du garantert har en "ren" flate å claye på. Spray claylube på claybaren og på panelet du skal claye, her er det som med vask som gjelder, fra taket og ned. Pass på at panelet er med nok claylube hele tiden og merker du at clayen setter seg litt fast er det pga lite claylube, bruk heller litt mye en for lite claylube men ikke overdriv. Du vil garantert merke at clayen drar med seg mye møkk om det er første gangen du clayer en bil som er noen år gammel, clay delen av panelet du clayer til clayen ikke lenger har noe motstand lengre og går fritt over panelet, snu nå clayen og si "OI dæven" når sjokket har lagt seg knar du clayen i handa til du har en ren flate å lage av den, så fortsetter du til neste panel helt til bilen er ferdig clayet. Vær OBS på at du inspiserer clayen ofte og knar frem en ren side etter behov, hører du ulyder MÅ du sjekke om det sitter store partikler på den, og mister du den i bakken er det russisk rulett å ta den på bilen igjen, DA skal den KASTES Da var klargjøringa til polering ferdig, og allerede nå kan du se en betraktelig forandring av bilen din, men det er nå det tar skikkelig av, neste er polering... Polering. Hva, hvorfor og hvordan? Hva: Polering er generelt en beskyttelse du legger på bilen din, "polish" er et vagt ord, og en "polish" er en glansforsterker og ikke en beskyttelse som mange tror, men det er ikke det at folk legger på feil ting, det er pga at navnet "polish" har blitt en fellesfortegnelse for det du legger på lakken din uansett hva det egentlig heter. Om det skal settes opp navn på de forskjellige fasene vil det være noe slikt: Lakkrens: er for å fjerne møkk som sitter i lakken din, det åpner porene og drar ut møkka, men det er forskjellige måter en rens jobber på, men hovedpoenget er at den skal rense lakken dypere en du vil klare med vask eller claying. "mannen i gata" rens har stort sett ikke noen slipemidler i seg, den renser bare lakken kjemisk og fjerner ikke noe lakk, men den kan fylle noen riper så de er mindre synlig. Polering: er som nevnt glansen du lager i lakken, den har ofte ikke noe beskyttelse eller rens i seg, bare oljer og fett som skal gjøre lakken blank og "tett" i fargen slik at den for eksempel ser våt ut. Noe polish inneholder også fyller, det er noe som legger seg i de små ripene du har i lakken og gjør de mindre synlig, den fjerner ikke riper, den bare skjuler dem Beskyttelse: er det siste du legger på bilen etter rens og polering, det kalles også ofte for en Sealer eller LSP (last step product) og legges på for å beskytte det du har gjort i de foregående stegene og er den "polishen" som står for beskyttelsen av lakken din, når denne er borte, enten slitt bort eller etter kraftig avfetting er det "bar" lakk som er under, og bar lakk er sårbar uten dette laget med beskyttelse over seg. En ren sealer (beskyttelse) kan legges på ofte i to lag eller flere om du ønsker, men så mye mer en 3 lag er ofte ikke noe poeng, noe annet som er viktig med en Sealer (beskyttelse) er å la den herde i mellom lagene om du legger på flere lag, oppimot 24 timer kan være å anbefale for at det skal blir to/tre lag og ikke bare to/tre lag som blir smurt i hverandre (samme prinsipp som med lakk eller maling) følger du dette oppnår du en helt annen beskyttelse av lakken, og det holder mye lenger også Du vil også trenge Mikrofiberkluter til å fjerne alle de overstående produktene, og tro meg polerull eller polerduk kommer ikke nær lakken din igjen etter at du har testet mikrofiber som er til å fjerne polish med, det er en helt annen dimensjon ang det å fjerne polish med, så ikke tvil, kjøp, kvalitets mikrofiber, den som er i matbutikken er til glass og mamma, mikrofiber til bil er ne helt annet greie, den er tykkere og er laget på en måte at den er skånsom på lakken din, ikke all mikrofiber er det, så styr unna e som koster 19,90....... Hvorfor: Generell "polering" er viktig for å holde lakken din blank og i form, det hindrer f.eks. at lakken oksiderer om du har en lakk uten klarlakk, det hindrer også at sur nedbør og fuglemøkk lager merker i lakken så fort (uansett skal fuglemøkk fjernes innen 24 timer) Vei salt får ikke samme heft på en polert bil som den gjør på en ubehandlet lakk så det hjelper mot rust også, det blir lettere å holde bilen ren, samt at det ikke gjør noe at du har den blankeste bilen ikke bare i gata, men også i kommunen. (Øvre Eiker teller ikke) Hvordan: Her kommer en generell oppskrift på hvordan du skal rense, polere og beskytte lakken på bilen din, generell da det er en del produkter der ute som er det "samme" men ikke det samme... om du skjønner vanligst er at rens og polis er på/av med en gang og beskyttelse eller en AIO skal tørke før den fjernes. Så etter en skikkelig vask og en runde med asfaltfjerner og clay er tiden inne for det som skiller mann fra mus, eller rosinen i pølsa om du vil, her kommer oppskriften på det å få det beste ut av stjerna du har stående i garasjen eller på gårdsplassen. Så brett opp ermene og gjør deg klar til en glans du ikke har sett siden bilen var ny.. AIO: Vel før jeg drar i gang med det, kan jeg avsløre at det finnes en "latmanns" versjon av alle disse tre samlet i en flaske også kalt AIO (all in One) her er det rens, glans og beskyttelse i en flaske, Genialt ja, men baksiden er at du får mindre av alt i en slik flaske, jo da det også blir blankt, men det blir aldri så bra som å ta alle stegene hver for seg, men for deg som egentlig ikke gidder å polere er det en grei løsning, en AIO legger du normalt sett tynt over hele bilen og lar den tørke før du fjerner den med mikrofiber igjen, det kan stort sett ikke bli enklere en det. Vær obs på at en AIO skal herde etter at den er fjernet fra lakken, dvs ikke vann, regn eller noe annet over den før etter minimum 12 timer men helst 24 timer, samme gjelder en sealer, men det kommer jeg til under temaet: beskyttelse lengre ned. Første først Rens: Generell rens er en type som kalles wowo (wipe on, wipe off) dvs at en rens ikke trenger å tørke på bilen, men at du tar ett og ett panel om gangen og tørker det av før det tørker på lakken din, det er ikke noe du "trenger" fra rensen annet en rensemidlene den inneholder, så det er ikke noe poeng å la den tørke, samt at det bare gjør den verre å fjerne etterpå. Legge på så tynt du kan og jobb den godt inn i lakken med moderat press, gjerne frem og tilbake og ikke i de tradisjonelle sirklene farfar sa du skulle gjøre, for om du skulle være uheldig å få noe på paden under rens eller generell polering syntes nemlig riper langt mindre om de er rette en i de voldsomt artige sirklene du ser på enkelte biler. Så jobb på ett og ett panel, bruk lite produkt og fjern den før den tørker med en mikrofiberklut, ikke bruk alle din 76 kg når du fjerner den, men tørk over flere ganger til den er borte. Personlig mener jeg at etter en runde clay er lakkrensen den største WOW du får, se bare på hvor sort paden er etter at du er ferdig, alt stammer fra lakken din og det ETTER at du har vasket og clayet og trodde den var ren nok. Som du ser trenger du ikke rense og polere lakken før hver gang du skal legge på beskyttelsen, rens/polish/beskyttelse tar du høst og vår og så kan du legge på beskyttelse etter for eksempel 3 måneder om du vil, men se an lakken før du gjør det. (Overnevnte 1-2-3 er gjort mht Meguiars sin Deep Crystal serie: Meguiars Deep crystal cleaner wax, Deep crystal polish, Deep crystal carnauba wax. Generelt så er det mye det samme med andre slike serier, men noen renser/polish skal også tørke på lakken på lik linje med sealere, så det er viktig å lese på flaskene og se hva det står på de.) For eksempel: April - rens/poler/beskytt Juli - beskytt Oktober - rens/poler/beskytt Januar - beskytt Ang Maskin polering Alle overnevnte steg kan også gjøres med en DA maskin (osilerende poleringsmaskin) rens og polish fungerer bra sammen med en Slik maskin, men sealer/beskyttelse er ofte like lett å legge på for hånd da de er veldig lette å jobbe med, alt fjernes lettes for hånd med mikrofiber, så mikrofiberhetter til maskinen er ofte ikke noe poeng. Prosessen er det samme med maskin som om du gjør det for hånd, rens og polish er ett og ett panel om gangen, med overlapping og kjør den på medium fart med bløt pad til den nesten er borte, så tørkes den av Voks: Er du entusiast, er det nå voksen kommer på banen, den skal på etter beskyttelsen, som da blir basen for voksen (husk sealer skal herde) hvordan en voks fungerer er forkjellig, så det bør sjekkes ang den voksen du skal bruke, noen kan/skal tørke andre skal på/av pr panel. Det er forskjell på en syntetisk voks og en naturvoks, natur voks har ofte på/av prinsippet mens en syntetisk voks kan/skal ofte tørke på lakken før den fjernes. Om du skal ha på et lag med voks over beskyttelsen du la på vær obs på at det ikke er noen rensemidler i voksen, om den inneholder rens fjerner du ofte både beskyttelsen i forrige steg og også polishen du la på, og da har du kastet bort noen timer. Skal du ha på et lag til med sealer vent som nevnt 24 timer, du kan også legge på et lag til etter at du har vasket bilen etter 1,2 eller 3 uker om du ønsker, da får du en legere holdbarhet, men noe mer en 3 lag trenger du som oftest ikke. Andre ting du skal ta hensyn til, er å behandle plast på bilen, samt dekksider og hjulbrønn. Plast deler: En plastfornyer som IKKE er fet etter påføring, om den er fet trekker den bare til seg masse støv etterpå og det ser bra ut i akkurat 5 minutter. Plastfornyer kan/bør legges på FØR du polerer bilen, den hindrer at polish setter seg fast på plasten på bilen din, legg den på jevnt og tørk over med en fille etter 10 til 15 minutter for å fjerne overskytende produkt. Dekk: vannbasert dekkfornyer skader ikke dekksidene, de som er petroleums basert trekker ofte inn i dekket kan gjøre dekkene brune og kan dessuten ødelegge dekket, så hold deg til vannbasert, benyttes enten med medfølgende pad eller en svamp, legges på dekket og så bør bilen stå en liten stund før du kjører, du kan/bør også tørke over dekket etter 30 minutter med en gammel fille for å fjerne overskytende produkt så ikke du får sling av produktet på siden av bilen din når du kjører etterpå. Hjulbrønn: gammel svamp og plast/dekkfornyer om du har plast i hjulbrønner, bare å ta litt på svampen og gni det på plasten, så ser det ut som nytt igjen. Da bør og skal bilen din være i en såpass tilstand at til og med mor og barn ser det. Noen timers jobb ja, men FOR et resultat Lykke til, og er det noe som er uklart er det bare å spørre i forumet, så kommer svar fortere en Prickbort fjerner asfaltprikker fra lakken din.. Lakkrens Polering Beskyttelse Legg på tynt Ett og ett panel Ikke la den tørke på lakken Fjern den med mikrofiber Herdetid 0 timer 1-2 ganger i året Polish: vel er det et steg du helst vil slippe (jeg anbefaler deg å ta dette også) er det vel denne, den har ikke noe annet formål en å gjøre lakken din glinsende våt og himmelvid forskjell fra han naboen jeg nevnte i stad som nå banner over den d###t polishen han jobber med og at all poleringsulla setter seg fast overalt. Vel her står du og ler, og legger på polish på en bil som etter rensen er i ferd med å nå nirvana hva bilpleie angår. Vel tilbake til jobben, Polish er samme konsept som rensen, samme arbeidsmåte, ett og ett panel, ikke la den tørke og fjern den med mikrofiber denne også, når jeg sier du ikke trenger å benytte denne mener jeg at den ikke har noe voldsomt mer for seg annet enn utseende den gir, for meg er den et must, men skal du bare beskytte bilen din og ikke ser det som noe problem at den ikke blir 100 % men 80 % dropper du den, vil du ha bling blank gjør du jobben og den tar ca samme tid som rensen, men du trenger ikke jobbe denne så mye inn, bare legg den lett på panelet og så fjerner du den igjen. Legg på tynt Ett og ett panel Ikke la den tørke Fjern den med mikrofiber Herdetid 0 timer 1-2 ganger i året Så er det siste steget, eller dvs nest siste om du skal ha på en voks over igjen.. Beskyttelse: aka sealer eller LSP, er viktig, om den ikke legges over, forsvinner de andre jobbene du gjorde fort, denne forsegler det du har gjort inne og er det som beskytter lakken din, de to andre stegene er forarbeidet for denne, så denne kan du IKKE droppe. Forskjellen mht sealeren er at i motsetning til rens og polish skal denne her tørke på lakken din, viktig også her å legge på tynt, og la den tørke skikkelig, en fordel med denne er at du kan legge på hele bilen med en gang, ikke nødvendig å ta ett og ett panel med denne i og med at den skal tørke på lakken. Normal tørketid tar ca 30 min før den er tør, men dette er avhengig av temperatur og lignende, "finger" testen er grei her, dra fingeren raskt over et av panelene og se om du ser klar lakk under, ser du det er den tør, om du ser oljete stripe la den tørke lenger, du kan i utgangspunktet egentlig ikke la den tørke for lenge, men VIKTIG å lese på flasken her også. Husk også at ALLE sealere skal herde etter at de fjernes, dvs at de ikke skal røres med verken vann eller noe annet på mellom 12-24 timer, dette gjelder også om du skal legge på et lag ekstra av sealeren, da gjør du det etter 24 timer for best resultat. Legg på tynt på hele bilen La den tørke Fjern med mikrofiber Herdetid 12-24 timer 3-4 ganger i året
    0 poeng
  30. Fikk gikk litt til med sykkelen i helga. Ser at jeg har glemt å skrive det, men sykkelen gled lett igjennom teknisk kontroll forrige mandag så nå var det klart for blant annet å montere nytt eksosanlegg og nytt skiltoppheng. Startet med å ta en liten runde på effektanlegget jeg fikk med sykkelen da det var litt småshabby. Startet med 0# stålull og CG Metal Polish på de verste områdene for så å fortsette med Mothers Power ball og samme polish på resten av anlegget. Til slutt ble det forseglet med Collinite 845 da jeg var tom for Autobahn Litt bilder: Utgangspunktet: Ferdig resultat Forrige eier har vist vært litt røff med eksosanlegget Originalanlegget vs effektanlegget Mens Colliniten fikk haze og herde byttet jeg filter og olje på sykkelen. Valget på filter falt på KN og olje ble Motul 300V 10W40. Så nå skal motoren være klar for sesongen Klarte også endelig å finne riktig olje som kunne benyttes i stede for den originale Øhlins olja til styredemperen da den er nesten håpløs å finne i Norge... Gikk dermed i gang med å bytte olje på den. Fikk byttet olje og o-ringer, men klarte tydeligvis ikke å få ut all lufta fra olja for kjenner at den lugger litt. Så spørs om jeg får det lokale MC-verkstedet til å bytte igjen for meg. Uansett, et kjapt in action bilde Neste som ble gjort var å bytte det stygge originale skiltopphenget med et mer diskret ett I tillegg ble blinklysene bak byttet til samme i LED som de fremme. Dette førte som forventet til at blinkefrekvensen økte, så har bestilt noen motstander for å bøte på dette. Ble i alle fall myye penere med dette skiltopphenget ^^ Effektanlegget overrasket meg egentlig også når jeg fikk det på sykkelen. Så mye bedre ut enn jeg hadde trodd Som noen kanskje så av bildene så står det "Not for road use" på det nye eksosanlegget... Såååå, det var en noe grovere lyd med dette Vi får se hvor lenge jeg kjører med dette, men det var umiddelbart veldig morsomt med så mye lyd Original eksos: Effektanlegg: Nå er det ikke mye som står igjen før sykkelen er klar for veien. Har noen småting på tur i posten som skal monteres neste helg, samt OEM klistremerker jeg har liggende som skal på ved månedskifte (når lakken har fått herdet ferdig). Stay tuned
    0 poeng
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...