Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/24/2020 in all areas

  1. 19 points
    Kona har omsider tatt sertifikat, i en alder av 40 år [emoji41] Så da måtte ho ha en liten bil, med plass til minst 3 unger, ikke diesel og helst en bil man kjenner litt til. Så da falt valget på en 2011 VW Polo Cross, 1.2 bensin og manuelt gir. Liten motor, men bilen brukes så og si kun i byen og de gangene den har vært på E6 er de gangene jeg har hatt den på jobb for å shine, vaske el legge om hjul. Bilen ble ihvertfall kjørt ut på jobb og vasket helt ned, samt interiør ble plukket ut. Forrige eier mener visstnok at plastdelene på bilen burde poleres, så det var selvsagt gjort, noe som gav meg en drøy skurejobb for å få av mest mulig. Eldstedatter ble satt i sving på seter, rensemaskin fra Wurth og Nerta Interior Cleaner blandet 1 del produkt og 9 deler vann: Kona tar i et tak ho og: Vinterhjulene fikk seg en runde: Nerte Wheelshine Super blandet 1 del produkt og 4 deler vann: Litt rusk var igjen til Nerta ATC200 blandet 1 del produkt og 2 deler vann: Mini hjelper til og: Så ble det andre ting som var mer spennende: Ferdig korrigert: B-stolper er selvsagt «blanke»: Etter litt arbeid på de: Lykter, alle lyktene ble etter rubbing og polering wipet også beskyttet med Nanolex Headlight: Og plutselig var bilen ferdig, beskyttet med Nanolex SI3DHD Keramisk Coating: Samme farge på begge bilene: Siden originalfelgene som fulgte bilen var kantkjørte så ble det et sett med brukte felger fra Finn.no: Og nå har vinterhjulene kommet på, gummimatter lagt inn etter at kupèviften fikk stå noen timer, mens batteriet ladet. Produktene som ble brukt var som vanlig en salig blanding av Nerta, Angelwax, Rupes, TLD, Nanolex, Scangrip, Fenice, Flexipads, Kränzle og RM Suttner. Dessverre ble det ikke tatt bilder av alle prosesser da det var relativt travelt, men kupèfilter ble byttet, ac rens ble kjørt med Würth sin Evapomat-maskin. Sommerhjul ble skrubbet skikkelig ned. Motorvask ble tatt noe som resulterte i coil og pluggbytte. Uansett, takk for titten.
  2. 3 points
    Jeg fikk et sett av dette "Fenice steering wheel renovation kit" fra Holgers for å teste ut. Dette skal etter planen være i salg innen utgangen av 2019, å vil koste i underkant av 600.- De venter bare på ny emballasje og instruksjoner på norsk. Det finnes andre slike sett på markede, men dette er det eneste jeg har sett, som har en 2-komponent sealer/topcoat. Jeg har tatt rattet ut av bilen, for enklere å ta bilder og slikt underveis, men det går fint å gjøre jobben med rattet montert. Skal du ta ut rattet, så husk å koble fra batteriet, å sjekk om bolten som holder rattet på plass kan brukes flere ganger, ettersom noen biler bruker strekkbolter her, som ikke kan gjenbrukes. Husk også riktig moment. Settet kommer i en liten eske, som vil komme med norsk tekst, og vil komme i (hvis jeg ikke tar helt feil) 6 forskjellige farger. Settet inneholder : Bruksanvisning, microfiberklut, 2-sidig svamp, pussepapir, skinnrens, skinnfarge, og sealer+herder Her er rattet, et BMW ratt fra 2008 med rett over 200000km Her ser man at originalfargen er slitt bort Her er også strukturen slitt ned, slik at perforeringene er nesten borte, dette kan man ikke gjøre noe med, men vi skal forbedre utseendes og forsegle på ny. Den medfølgendes svampen deler jeg i to, både for den skal brukes til to forskjellige ting, og for å være litt smidigere å jobbe med. Jeg har en bøtte med lunkent vann, til å skylle med underveis i rensingen. Det du trenger i tillegg til det som er i settet, er varmluftpistol (eller hårføner), hansker og noen ekstra microfiberkluter. Fukter svampen Påfører skinnrensen Så renses skinnet, her tok jeg et felt om gangen på rattet, før jeg skyllet og påførte ny renseveske. Skyller ut skitt Klar for ny runde Etter hver runde, så tørket jeg av med en microfiberklut Det vil variere fra rett til ratt, hvor mye det trenger å renses, på dette så gikk jeg over 3 runder, å da er resultatet slik Så mattet jeg ned hele rattet med den medfølgendes pusse pad'en Ferdig pusset Så vasket jeg over med en fuktig microfiberklut Nesten klar for farge Bare litt maskering av plasten på rattet. Skinnfargen kommer i en hendig beholder med integrert påførings svamp Ristes godt Klemmer inn svampen, for å åpne plomberingen. Klemmer noen ganger ned mot skinnet, for å fordele fargen ut i påføringssvampen Her kommer fargen ut Påfører fargen med å "dabbe" svampen mot skinnet, man vil ikke stryke den frem å tilbake, da vil du få striper i fargen når den tørker. Tar et felt på rattet om gangen Fargen tørker ganske fort, å det anbefales å legge flere tynne lag, i stede for tykke, da sluttresultatet blir mye finere. Her ser man at etter å ha kommet en runde, så har fargen tørket ganske mye der jeg begynte til høyre for skjøten. Tørker hvert lag med varmluftpistol Jeg la 3 lag med farge, og litt ekstra på de mest slitte stedene Ferdig tørket, og klar for topcoat/sealer Her helles herder oppi sealerflasken (her må du ta ut den innvendige tuten for å helle oppi) Ristes godt i minst 1 minutt Her bruker jeg den blå siden av svampen (den ubrukte delen av den jeg delte i to) Denne dabbes på, på samme måte som fargen. Denne er litt tykkere, å tørker litt saktere. Her brukes også varmluft til tørking mellom lagene Etter 1. lag med topcoat 2. lag 3. og siste lag. Det anbefales (minst) 3 lag med topcoat Ferdig tørket (ca 30 min etter siste runde med varmluft) Som nytt, med ny fin matt finish På plass i bilen Dette var meget enkelt i bruk, å tidsforbruket fra jeg demonterte rattet, til det var tilbake i bilen, var ca 2 timer. Jeg brukte ca 1/2 delen av produktene i flaskene, så her kan man faktisk klare 2 ratt om de ikke har for stor slitasje, men da må de taes på likt, ettersom sealeren er blandet med herder. (man kan nok dele denne opp i to beholdere, å blande ut bare halvdelen om gangen)
  3. 3 points
    Rød Subaru Levorg 2016 Fargebeskrielse : Pure red ( ikkje metallic ) Utvendig shine på egen bil, tidsforbruk 24 timer fordelt på 1 veke. Etter grundig vask blei tak, panser og diverse clayet. Sår / steinsprut blei flekket med lakk. Noen striper og merker etter vinteren fekk smake på Ull og Angelwax Resurrection. Finsteg blei tatt med Angelwax Redemption, her blei puter fra Swissvax, Flexipads og Vaffelputer brukt. Eksos og skilter blei behandlet med Swissvax Autobahn. Gyeon Q2 på dekk, H2GO på frontrute menst resten av rutene fekk Scholl Ice. Lakk blei toppet med Swissvax Utopia som fekk ligge 10 min før buffing. 2 veker før dette fekk bilen innvendig shine, skinnseter og diverse skinn blei behandlet med leather cleaner og leather conditioner fra Chemical Guys. Vasketeamet på plass Klar for vask, 22 grader og lørdag P21S felgrens på felger og Tartech Extra på lakk som får ligge 5 min. Topper med Kenotek Keno 4000 som får ligge 5 min til. Avspyling og klar for felgvask og underspyling. Chemical guys sin wheel wedge i mikrofiber er super. Metallpartikkelfjerner fra Korrosol sprayes på etter att bilen har lufttørket litt. Spyler av og gir bilen ett skumlag til, der en ny myk detailer kost brukes i kriker og kroker. Avspyling og klar for handvask. Svamp fra bilnerden og bilshampo fra Chemical Guys. Ferdig hand vasket og avspylt. Tørket og klar for noen timer jobb søndagen. Clay Klar for litt fjerning / demping av sår og riper. Wipedown underveis : Her er stripe på høgre framskjerm : Etter ( nesten borte ) Riper på venstre bakskjerm etter noen takplater bikka over Fekk dempet det noe. En del merker rundt tanklokket etter arbeid/garantisak hos verksted Ikkje det beste bildet Eksos Etter Swissvax Autobahn Hadde svarte N merker før, men fekk 2 `er feil på EU kontrollen i Januar. Maskert opp Klar for litt lakk Klar for finsteg dag etter Lys blir det aldri nok av, må ha mer til neste gang. Ripe på tak som fekk smake på ull før finsteg Pads og kluter blei regelmessig vasket. Etter finsteget blir bilen kjørt ut og dusjet med Surfex HD blandet 1:5 som får ligge i 5 min . For å fjerne oljer og fett, så voksen får bedre heft. Toppes deretter med skum fra Kenotek som får ligge 5 min til Detailer børste blei brukt i kriker og kroker og egen børste til dekksider. Spylt av grundig, tørking i garasjen og klar for voks dagen etter Fredan og klar for voks Dekksider får dekkglans fra Gyeon Q2 Sprayer H2GO direkte på påføringssvamp i mikrofiber, påfører ruta og tørker av etter 10 min med fuktig vindusklut. Noen bilder fra innvendig shine Ferdig bilder Utendørs ferdig bilder, tatt både i sol og i skyggen Gi Jernet Alle bilder tatt med Sony RX100 2 kamera, ingen redigering.
  4. 3 points
    Jeg hadde besøk av denne bilen igjen i sommer, før den gikk til utlandet og ble solgt for en meget god slump med penger. Eier fant ut at nå var det på tide å la den gå, lav km og urørt original stand gjorde dette mer til en museums gjenstand en bruks bil. Så bedre å la den gå en å ha dårlig samvittighet enten for å bruke den, eller la de stå.. Pest eller kolera.. Vert artig å følge denne bilen i nesten 10 år... Og den ser nesten bedre ut etter den siste runden en etter første gang.. synd å se den gå ut av landet, men slik er det gjerne med samler biler... Faktisk ganske bra med beading og beskyttelse selv etter 6år... holder lenge med voks når en bil står å blir brukt minimalt. Knapt oksidering eller andre spor. Det ble kjørt 1 pass med ull og Duetto bare for å løfte av voks og eventuell oksidering. Rask kjøring og kun 1 gang over. Dette er et godt tips til kjøring på SS lakk. Fortsetter en å korrigere etter dette kan det fort bli mer jobb og mer ugang en nødvendig for da er pad allerede mettet. Så er det etter fulgt med fin steg og så et nytt lag med voks. Samt litt rengjøring innvendig osv.. Så skal jeg senere faktisk få laget en eller to S&S på et annet prosjekt jeg har holdt på med..
  5. 2 points
    Konkurranse I mellom årene har det blitt skrevet en mengde S&S (show`n shine) her inne på DCN, dette har vært tråder som medlemmer av DCN har fått mye glede av og mang en detailer har fått såpass med inspirasjon at de har endt opp som detailer på fulltid, og da i det øvre sjiktet innen detailing.. Ingen nevnt ingen glemt, men det er HØY standard vi snakker om Tommy var en av de som kom inn på DCN tidlig, han har vært en pirk fra tidlig alder, så detailing var noe som lå naturlig for han. Han satte såpass spor innen detailing i Norge og ellers i Europa at han i samarbeide med Swissvax utviklete en egen voks.. Det er ikke mange andre som har fått til dette, og er som nevnt en gang før, litt som å få Oscar.. bare enda litt mer sjeldent voksen heter da UTOPIA, og er selvfølgelig av topp kvalitet Vi setter stor pris på Tommy Lund og hans deltagelse på DCN, med tips og triks og ikke minst noen herlige S&S i mellom årene og håper på noen herlige S&S i årene som kommer også Epic bilde av Tommy vs Ferrari F40 Tommy In action Tommy vil derfor gjerne at dere som ønsker å delta legger ved en link til den S&S dere har likt best her på DCN i gjennom tidene, dette gjelder selvfølgelig alle S&S som er her på DCN, og vinner blir trukket med random nr generator, så det er ikke noe annet krav en en link i denne tråden Verdi på premien er 5.699,- og er sponset av Tommy Lund personlig Vinner trekkes 15 desember 2020 Lik oss gjerne på Instagram - detailersclub_norway samt på Facebook
  6. 2 points
  7. 2 points
    For ca en måned siden var jeg i Tyskland å hentet det som har vært en av mine (oppnåelige) drømmebiler i flere år, en 2009 BMW M3, med 150xxxkm på telleren, 3 tidligere eiere og full servicehistorikk fra merkeforhandler. Å ettersom Frp hadde fått gjennomslag for reduksjon i engangsavgift på biler eldre en 10 år, så ble det gunstig å hente hjem denne, da avgiften falt med 90000.- 1. Juli 2020. Som vanlig når jeg kjøper en ny brukt bil, så trenger den å "resettes", å dette ble gjort over en 5 dagers periode. Her er noen bilder fra utgangspunktet, som ikke var så aller værst. Her har jeg funnet frem litt vaskeprodukter Starter med Carpro TarX på tørr bil, som får virke i 6-8min Den finner noe smårusk å jobbe med Felgene får en runde med Tuga alu devil special (syrefri) felgrens fra utsiden Etter avspyling av foregåendes produkter, og litt luft tørking, så ble det en runde med IronX, å dette var den nye typen som skulle lukte litt mindre, å er tilsatt kirsebær lukt, men jeg synes alle slike metallpartikkelfjernere lukter litt stramt. Denne får også 6-8min virketid før avspyling Var litt å finne her Motor rom får en runde med Carpro MultiX 1:20 Som dekkes med et skumlag av Tugalan Så dekkes hele bilen med Tugalan skum Går over kriker og kroker med Carpro detail børste, som forøvrig var meget god, med passe myk bust, og meget ergonomisk håndtak Så klargjøres gritguard bøtta med SV carbath og wash pudel Skummer opp Startet fra toppen og ned med berøringsvask, men bildet har blitt borte, så ble bilen spylt ren også fra toppen og ned. Hadde fått meg denne nye felgbørsten til drillen fra Quixx, å den måtte testes ut. Myk og fleksibel børste, med smal base som kommer greit til Også på utsiden var den grei, for å komme inn melllom spilene Så ble resten tatt med en gammel degradert wash pudel Så ble hjul tatt av Kjører en runde med Tuga Alu devil syrebasert felgrens, bare for å være på den sikre siden, men det var ikke mye den fant. Jeg bruker ikke denne eller metallpartikkel fjerner når hjulene står på bilen, da jeg ikke ønsker disse produktene på bremsedeler. Dekksider får en runde med MultiX 1:20 Skrubbes med stiv børste Så en runde inni hjulhus Agiterer med børste Spyler av under bilen, som også hadde fått en runde med MultiX Ferdig vasket Vannet ligger ganske flatt Tørker med Carpro Dhydrate På plass på operasjonsbordet, og hjul avmontert Starter med å fjerne rester av gammel lim fra felgene Så polering med Rupes Nano En liten 50/50 Ferdig polert Tar en wipedown med Carpro Eraser Finner frem Carpro DLux Først innsiden Så utsiden Så tar jeg av kluten, å tar resten uten kloss Buffer av etter 15min Fjerner overflødig gummi Litt vektreduksjon SV pneu på dekksider DLux på calippere Å så ble det også lagt DLux på plast i hjulhus, i tillegg til fjærben og fjærer Ferdig, bare 3 til å ta. Hjul klar Hjul tilbake på bilen, å dekket til med Carpro hjultrekk, for å unngå polerings støv. Kunne latt være å montert de tilbake på bilen, men de tar opp ganske mye plass i garasjen, så fint å kunne gjøre slik. Vedlikeholdslader er tilkoblet om nettene Tidligere eier hadde flekket noen steinsprut, å "sølt" litt rundt. Det var også 2 store hakk i klarlakken på karbontaket Her har jeg markert steinsprut som skal rettes på Bruker sharkblade til å skjære bort noe av den overflødige lakken fra tidligere eier. Litt bedre, å mindre å slipe bort Klargjør Loew Cornell lakkpenn Drypper i 3 dråper med farge, og 2 dråper klarlakk, å blander det sammen. Bruker en lupe for å ha skikkelig kontroll på hvordan lakken blir lagt i sårene Skaden på taket blir klargjort, med å renske kantene på klarlakken. 2Komponent klarlakk Sprayer i en kopp Fyller i lakk Ferdig fyllt, så da må dette få herde. Starter på interiøret, å begynner med å ta ut stolene Før de kobles fra, så tar jeg strømmen, slik at jeg ikke får noe airbag feil i etterkant Stoler og bakseteputer er ute Baksetet har sikkert ikke vært i bruk, å her ser man forskjell. Scangrip lampen fungerer fint å legge på frontruten som interiørbelysning Starter med støvsuging Taktrekket blir vasket med en MF og MultiX 1:20 Så får all annen plast i interiøret samme behandling Denne supermyke interiørbørsten til Carpro plukker fint med seg støv fra kriker og kroker. Vasker over skinnkledde flater med SV leather cleaner Børste på det som er tykkere skinn 50/50 på midtarmlen Rattet trenger også rens (det ble mye bedre, men det blir nok å ta en runde med Fenice skinnratt fornying ila vinteren) (har tatt et likt ratt med dette tidligere som dere kan se full jobb på her ) Jobber med børste og rens 50/50 Ferdig, før beskyttelse 50/50 på armlen i dør Så var det fremstolene for tur Møkk etter halve sitteputen 50/50 Stol til høyre ferdig (dette var førerstolen som var mest møkkete) Begge ferdig Så ble alt skinn satt inn med SV Leather Glaze Pedaler får en runde med Tornador med MultiX 1:20 i Så sprayes hele gulvtepe med MultiX 1:20 Jobber inn med interiørbørste Skyller og suger opp med Foma combivac Ferdig renset Tørker med kupevifte Bagasjerom før Etter Rom under bagasjeromsgulv Ble en del møkk i rensevannet Så påføres Carpro Fabric tekstil impregnering, den sprayes på, jobbes inn med en svamp, så sprayes et tynt lag til på, å la det tørke. Stoler på plass i bilen Så kjører jeg 1 time med ozonbehandling Lufter ut (garasjeporten er åpnet her) Så starter jeg bilen, setter klimaanlegg på resirkulering å kaldeste innstilling med alle ventiler åpne AC rens Aktiveres, å settes bak stolen Etter 10-15 min så åpnes bilen, å luftes ut Bytter kupefilter Vasker rent før nye settets på plass Vasker under deksler til filtre Litt bedre nå Vinduer vaskes med SV crystal, og SV glassklut All innvendig plast behandles med SV Quick interior finish Så til utsiden, fjerner emblemer (noen av dem skal tilbake igjen) Varmer opp Vipper av med karrosserikile Litt limrester, fjernes med label off Slik Sideblinklys ble også demontert Maskert, å klar for litt ekstra jobb på panser Litt lakkmålinger, å det er greit med lakk, bilen har original lakk over det hele, bortsett fra at for og bakfanger har vært opplakkert. Lakktilstanden bar preg av lette swirls, som tilsier at jeg kan slippe unna med en 1-stegs jobb på store deler av bilen Det var noen slikke flekker noen steder Noen RDS på bakluke Swirls på bakspoiler Noen dype spor på tak (antagelig fra en katt) Panser hadde i tillegg til steinsprut, mye rester fra insekter Starter med våtsliping, først 2000 så 3000 grit Så ble hele panseret kjørt med Menzerna 400 Rupes blå ullpad og roterendes maskin Til høyre for plateknekken er grovpolert Tar en wipedown Litt hologramm/haze Så kom det plutselig en pakke jeg hadde ventet på fra GS Bildeler Nye OEM gulvmatter Dekket til gulvet med plast, å ga de en runde med Carpro Fabric imprignering Så videre på lakken, her får frontfanger og lykter en runde med Menzerna 400 på blå rupes ullpad med Rupes Mini maskin 50/50 av lykter, litt forbedring, å ville ikke ta for mye, da jeg ikke hadde planer om å lakke opp med 2K UV lakk. Så til disse flekkene, her var det Rupes Nano med grønn pute og Menzerna 400 som roterendes Så å si borte, kan skimte en liten mørk flekk RDS på bakluke, før Under Etter grovpolering Så til taket, her skjærer jeg bort overflødig klarlakk med Mirka sharkblade Pusser med 2000/3000 Var desverre en liten del av klarlakken på den største fyllingen som ikke var gjennomherdet (etter 2 døgn) Det skal sies at det var litt tykt med klarlakk. Polerer opp Ferdig grovpolert Så til disse sporene etter skadedyret, jeg var skaptisk her, ettersom disse pleier å være dype. Etter polering så var det ikke mye forskjell, så jeg fant frem våtslipeklossen Etter litt jobbing, så må jeg bare innse at disse faktisk er for dype til å få bukt med, fikk de litt "grunnere" men turde ikke gå noe lenger. Så til finpolering, å jeg håper jo favorittkomboen min som er SV cfp regular, gul rupes skumpute og Rupes 15MK3 fikser dette Etter en runde så ser det bra ut Her er før polering Action 50/50 Nyrene (grillen) fikk en runde med Nano 50/50 Høyre er polert Polering av lister rundt vinduer 50/50 50/50 på bakspoiler Karrosseristag er greit å ha ved polering av bakluke 50/50 av baklykt Fant denne ripen på bakfangeren, som så dyp ut Desverre så var den gått gjennom noen plasser, men dempet relativt bra Polering inne i dørkarmer Dørlås før og etter Så ble det SV Utopia til LSP Legges på i et tynt lag Buffes etter 10-15 min Deksler til sideblink vaskes med eraser Så en runde med Carpro DLux Det samme med luftinntak i frontfanger Blinklyshus vaskes Så er det frem med sort folie Å vipps, no chrome. Montert Så motor rommet Avstiverene var litt irret, så de fikk en runde med en fin schotch pad etter Samme med panserlås Etter Låseøyne ble byttet til nye Så en runde med SV Motor shine Under bilen, så er det en del filt deksler, disse ble behandlet med Carpro Fabric Innsiden av panser fikk en runde med SV Opaque Eksos stusser polert med SV cfp regular Å så et lag med SV Autobahn Felger trekkes til med moment (120nm) Netting fikk en runde med Carpro DLux 50/50 Også bak Og panser Alle vinduer forseglet med Carpro FlyBy forte Så til noen ferdigbilder ********** BILDER ER IKKE TILLAT BRUKT, UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE **********
  8. 1 point
    Etter Volvoen forrige uke med steinhard lakk var det tid for nok en hard lakk da denne Tiguanen skulle settes til livs. Planen her var utvendig oppfriskning og en god voks/forsegling. Denne lakken krevde sitt å tidspresset ble etterhvert veldig stort så det er ikke like mange bilder her som det pleier å være. Ved ankomst var den ikke veldig møkkete, men noe insekter osv var det. Vasket etter alle kunstens regler Helt fine målinger på lakken Selv om jeg viste det var mye å jobbe med her så skjuler møkk, fillere og andre ting mye og det var ovarraskende mye å ta tak i her. Når bilen blir så ren som den blir etter en full nedstripping så er det veldig lett å se alle defektene. Her følger litt tilstandsbilder før jeg satte i gang. Testet litt s3 og blå rupes, men endte til slutt opp med Menzerna sin SHC300. Det var veldig hard lakk og hadde jeg hatt en uke til hadde jeg nok uten problem kunne fylt den uken med jobb også, men pris og tid var avtalt så jeg korrigerte riper til jeg ikke følte det var mer tid igjen. Det ble likevel et solid løft både i glans og riper. Her to bilder fra kombotesting på panser først før og på siste bilde ser vi grønn rupes pad og blå rupes polish. Fjernet små vaskeriper, men var senere og for det meste sjanseløs mot de store ripene. Litt uheldig med maskeringen, men på høyre side ser man hvordan hele taket så ut RDS på kryss og tvers. Venstre side er etter 300. Speilhus er det jo alltid morsomt å ta 50/ 50 bilder av. B-stolper likeså Inne i dørhåndtaket var det også mye riper Det ble en del bedre, men vanskelig å korrigere så mye riper for hånd på denne harde lakken Så var det en laaaang ripe som strakk seg over begge dørene på venstre side. Ble bedre, men skulle gjerne jobbet lengre med denne, men den var rett og slett for dyp På de neste to bildene er høyre siden korrigert mens venstre er urørt. Overflaten ble ganske grå, men RDS og swirls ble så og si borte. Den grå overflaten er jo lett å hente inn med finsteget. To hissige riper på høyre framskjerm. Den ene ble faktisk helt borte og den andre ble veldig mye mindre. Dette ble resultatet. Nesten ikke synlig fra mange vinkler Det var etter så mange timers jobbing med grovpolish så mye støv at jeg dro den ut igjen for å vaske litt før finsteget. Av med maskering, vask, på med maskering Greit å ikke levere tilbake bilen tom for strøm... Før finsteget gikk vi løs på hjulene mens bilen tørket ferdig. Slickrims Finsteget ble Rupes gul/gul og Beskyttelse ble PolishAngel Master sealant. Plast fikk fornyer og ruter fikk Ice. Finito
  9. 1 point
    Jeg har hatt litt diverse biler gjennom tidene, og blant dem en del BMW `er. Når jeg i sommer solgte min 2015 MINI JCW hadde jeg lyst på en mer analog bil, med mindre "dilldall", og som samtidig er en litt bedre investering forhåpentligvis. Andre ønsker var manuell girkasse, og motor med litt volum og uten turbo/kompressor. Nok om det. Bilen er som topic sier en 2007 BMW Z4 3.0si Coupe. Denne har som modelbetegnelsen hinter til en 3-liters motor, og det er en sekssylindret sak som puster på egenhånd. Bilen er i praksis en Z4 Roadster med tak, og historien sier at dette nærmest var et dugnadsarbeid blant BMW-ingeniørene for at dette var noe de hadde lyst til. Bilen skal visstnok være sportsligere enn roadster-utgaven, uten at jeg har noe voldsomt til sammenligningsgrunnlag, men chassis på disse er veldig stivt så det er en stor sannsynlighet for at det stemmer. Vil si denne er en mellomting av en sportsbil og en GT-bil. Artig sak! Utover originalt utstyr så har denne 30mm senking med progressivt oppsett fra Lowtec, samt originale 19" BBS CH-R som jeg kjøpte i sommer. Motor/eksos etc er helt originalt. Fargen heter Montego-Blau Metallic.
  10. 1 point
    Jeg og @Petecomplete har snakket sammen nå. Vi skal ta oss en runde og få ryddet opp i kreshe
  11. 1 point
    1. Det er ikke hologramer du har problemer med men produkt rester. Ganske mye også. Du flytter altså på produkt restene uten å klare buffe de av. 2. Coatingen du brukte sies skal være lett å legge. Jeg kjenner ikke produktet i det hele tatt så anbefaler deg å kontakte leverandør. Han er flink til å hjelpe og kjenner nok produktet inn og ut. 3. Ville anbefalt deg også å bruke hansker når du buffer av coating
  12. 1 point
    Sonax Ultimate Cut - Turisimo #2 Sonax Perfect Finish - Turisimo #3 Rupers LHR15 Ford Focus ('13-'14 modell)
  13. 1 point
    Hei. Tenkte å lage denne tråden for å vise litt av det jeg driver med. Jeg driver Framvik bilpleie på kvelder og helger. Jeg jobbet tidligere på jernvarebutikken Sør-tre i Søgne der jeg bla prøvde å få folk over på litt mer kvalitet når de skulle kjøpe bilpleieprodukter. Men på sommeren 2016 bestemte jeg meg for at det ikke var det jeg ville fortsette med og sluttet. 1 september det året startet jeg firma og min filosofi er rask og holdbar bilpleie til en fornuftig pris. De fleste bilene blir ferdige på 5-6 timer og kundene blir meget fornøyde med resultatet. Jeg tar ikke på meg de store jobbene slik mange her inne gjør (jeg blir ofte imponert over bildene som legges ut her av alle de som tar 20+ timers jobber) Men jeg tar 3+ biler i uken så det kunne ikke gått om jeg ville uansett. Nok om det. 1 desember fikk jeg nøklene til en seksjon i nærheten av der jeg bor og 1 april startet jeg i nye lokaler. (før det var det garasjen hjemme) Jeg jobber også fulltid i brannvesenet siden 1 november 2016 derfor blir det kvelder og helger som blir bilpleietid. Den første bilen jeg legger ut her var en kollega fra brannvesenet som ville ha litt skikk på sabben sin og lurte på om det var mulig. Etter å ha sett bilen ble vi enige om en 1 stegs og fusso som beskyttelse. Denne ble tatt over en helg og tidsforbruk på denne ble 12 timer + Den var full av dype riper og var også lakkert med sprayboks på hele den ene siden etter en påkjørsel og litt på panser. Jeg forklarte eier at den ikke ville bli perfekt men mye bedre enn utgangspunktet.
  14. 1 point
    Skal ikke skryte på meg så mange model X enda, men etter 13 eller 14 model s så var det artig å få inn en model 3. Denne var i fargen Midnight Silver Metallic som jeg også har tatt to av tidligere på model s. En fin farge som er veldig takknemlig å jobbe med. Dette er nok den Teslaen jeg har hatt her som har sett best ut levert fra Tesla. Her er planen derfor kun 1 steg polering før 2lag Kamikaze Miyabi etterfulgt av overcoat. Litt dårlig bilde, men det var det eneste jeg tok før jeg begynte Tok av hjulkapslene for å vaske felgene skikkelig. Forøvrig første gang jeg har sett kapsler på alufelger tror jeg. Dette er for å lage så åpne felger som mulig å tette hullet mellom eikene med lett plastmateriale. I tillegg til at felgene blir mer aerodynamiske. Dette samlet skal øke effektiviteten med ~10%. heter det på Tesla sine sider. Det er de letteste Tesla hjulene som produseres. Hvis man ikke ønsker å kjøre med disse så kan man bestille et kit med navkopper og hjulbolt kopper så de blir litt penere https://shop.tesla.com/ca/en/product/vehicle-accessories/model-3-aero-wheel-cap-kit.html Hopper bare lett over nedvasken da det er så godt beskrevet før. Kan jo nevne at det ble brukt følgende kjemi i denne rekkefølgen: Nerta Tar Tech Chem-Tech Korrotech Nerta Sky we 64 3d pink car soap lakkmålinger er jo alltid litt artig på Tesla. 62my nede på alle dørene og en snittverdi på 111 etter 57målinger. Høyeste verdi på 185 var på bakluke. Kunden ville gjerne fjerne dual motor emblemet på bakluken. Dette gjør jeg gjerne uten kostnad da jeg slipper å polere inni og rundt å maskere å alskens morsomheter. Fort gjort med steam eller varmluft, etterfulgt av litt sitrusrens før jeg nøytraliserer med litt vann og polerer til slutt. Bokstavene lagt i en pose i midtkonsoll. Gjort på få minutter! Så la jeg merke til noe når jeg skulle legge inn jackpads for å løfte bilen på sakseløfteren. Her har noen før meg vært uforsiktige når de har jekket opp bilen. Plastdekselene under kanalene hadde løsnet på begge sider av bilen. Har sett dette før og det virker som det fort kan skje når bilen blir løftet på løftepunktene med store pads som går i plasten istedenfor å bruke model 3 løftepads som i bilde under dette. Klipset kanaldeksel på plass og fortsatte inspeksjon Ikke mye å finne annet enn småting og generelt litt uklar og matt lakk. VM i hologrammer å kjørespor på all plastikken var det da. Så fant jeg en liten skade på bakfanger som jeg tok med nano, flexipads ull og Angelwax regenerate. Fant også en liten sak på bakluke som jeg brukte samme fremgangsmåte på. Kan jo være jeg lagde dette selv når jeg fjernet emblemer også. Før: Etter: Ellers ble det maskert med Kamikaze teip gått over hele bilen med nano, mini og LHR21mk2 med Kamikaze bakplate. Alle på gul Rupes pad og med AW Regenerate. r Blir bra etterhvert Miyabien jeg hadde på hylla hadde krystallisert seg. Det er ikke så rart den ble jo åpnet på denne jobben for 1 år siden. Det har ikke blitt så mye coating jobber etter dette da det ofte er omfattende og jeg har vært en del syk. Rushe avgårde å hente ny. Klar for å legge litt coating Startet med å wipe hele bilen med Monopol Så etter heligdager med led lensern La første lag Miyabi Så veltet jeg flasken... Fortjenesten på denne jobben begynner å se slim ut Bestemte meg for å ta vare på uhellet så jeg kunne vise kunden hvor hardt det blir. Etter første lag var buffet speidet jeg igjen etter helligdager. Looking good! Da ble det en øl og cigar i sola før jeg begynte å rydde litt. Dagen etter la jeg neste lag Miyabi Her ligger den å hazer Buffet av å sjekket arbeidet igjen Listverk etc har en slags børstet alu finish så de ble maskert og ikke polert for å beholde orginal finish. Isteden ble de satt inn med rim coat. Viktig å beskytte disse for de blir så fort ufattelig stygge hvis det brukes sterk vaskekjemi. Innvendig ble det tatt en rask shine. Pianolakk ble polert opp med Nano, gul pute og AW Redemption. Dekksider satt inn med AW Elixir Alt glass ble polert over og så rengjort med Scholl ICE Så ble det satt inn med AW H2GO som her ligger å hazer Til slutt fikk bilen et lag med Kamikaze Overcoat Til slutt var det bare å lene seg tilbake å ta et "par" ferdigbilder...
  15. 1 point
    Hei igjen! Testbilen er en 1985 Toyota Corolla. Liten amatør test av fusso og AG HD wax! Panseret ble vasket, ironx behandlet og clayet før denne testen Fusso: 299kr AG HD wax: 602kr Begge ble påført etter produsentens anbefalinger, HD waxen ble påført i små sirkelbevegelser, tørketid: 20-25 min. Fusso ble påført i rette bevegelser og buffet av etter ca 3-5 min. Venstre side er AG HD Wax/Høyreside er Fusso, umiddelbart merker jeg hvor mye greiere fusso er og påføre. Jeg opplever HD Waxen som sticky, det tar også lenger tid og påføre denne, dog lukter den noe bedre under prosessen, hehe. Planen min var og teste ut forskjellige såpeblandinger og avfettinger for å "knekke" en av voksene, panseret, altså test området ble vasket 20 ganger til sammen etterhverandre(spylte av for hver gang), for å se forandringer på testområdet. Maxi suds 2 ble brukt som såpe de 15 første vaskene, ingen av voksene gir noen tegn til at de vil gi seg, CG citrus Wash & gloss ble brukt de 5 siste vask. Heller ikke den hadde innvirkning på testområdet: Orange deagreaser blandet 1:8 ble også forsøkt på testområdet, panseret beader like bra! Jeg begynner å gå tom for ting å prøve for å slite ut voksene, pricbort og ironx ble også testet ut, men heller ikke der kunne man se særlig forskjell.. Under her ser vi bilde etter all testing, 20 vask + en runde med ironx, pricbort, avfetting: Ser det ikke rimelig likt ut?? Ser dere noe jeg ikke ser?? OBS! DETTE BILDE ER IKKE FOR SARTE DCN SJELER!! Jord ble kastet i en våtblanding på bilen, dette litt for og teste hvor lett dritten lot seg spyle av. Dette gikk uten problemer. Dette bildet ble tatt 3 uker etter selve "hovedtesten", venstre side AG HD wax, høyre fusso. Jeg klarer ikke kåre en vinner på holdbarhet, men på brukervennlighet og pris vinner fusso hos meg. Jeg minner om at dett er en amatør test.. Jeg komme til å følge med på panseret i tiden fremover for å se en evnt holdbarhet. Håper noen synes det var greit å bla igjenom denne amatør testen. Kom gjerne med innspill og synspunkter:) Mvh Grefstad
  16. 1 point
    En god venn av meg har handlet seg dette egget, å i den anledning så fikk jeg tatt en liten runde på den. Her er noen bilder fra ankomst Begynner med en runde med Rupes C701 på felgene, med ca 1-2 min virketid Jobber bra Etter avspyling Så en runde med prickbort, som ligger ca 10 min Den finner bittelitt Så etter litt lufttørking, så er det en runde med iron x Den finner også noe småting, men ikke mye Så blir hele bilen og motor rom dekket med Surfex HD 1:10 Som toppes med et skumlag med Bilthamber Autofoam. Går over kriker og kroker med en detailbørste Klargjør gritguard bøtta med Rupes M101 detailing shampoo Skummer opp Vasker fra toppen og ned, med Carpro microfiber hanske En runde med wheel wollies på felgene Avspyling Tørker med carpro fat boa På plass i garasjen, å her lå det en del mynter ned mellom sete og dørterskel. Ville tatt ut stolene, men de er boltet fast fra undersiden av bilen, så blir litt mye styr, så da fant jeg frem 0,33 nøkkelen i verktøyskapet, å satte på litt knaplast, å fisket de opp Fisket også opp denne, så bilen har nok besøkt den flotteste plassen som finnes på kloden. Tar av taket for bedre adkomst Starter med å støvsuge interiøret Godt lys for å se skikkelig under setene Støvsuger også i oppbevaringsrommet under panseret Det var ganske mye nupper i alcantarastolene, så da er det frem med nuppefjerneren 50/50 etter fjerning Ferdig Her er nupper etter ryggen på førerstolen Så ble gulvtepper renset med Rupes MPD, og foma combivac Var litt møkk fra de to små teppebitene Litt støv i lufteventilene Fjernes lett med detailing børste Bedre nå Så ble alcantara renset med SV Alcanta, og hestehårsbørste på Rupes Nano, på laveste hastighet, og lite press Fikk dratt ut litt møkk Detailing sticks på trange plasser Å her var det også skittent Så ble skinnet renset med SV leather cleaner 50/50 Møkk etter førerstol Interiørdetaljer poleres 50/50 50/50 frihånd av radio Vinduer vaskes med SV crystal og lofritt papir Gulvteppe beskyttes med CG fabric guard Skinn settes inn med SV leather milk 50/50 av carbon på dør Oppbevarings rom foran, vaskes med Rupes MPD og MF Ferdig Så var det på tide å shine opp litt her Slangeklemmer poleres med SV metal polish De til høyre er polert Carnon poleres med Rupes mini, og SV cfp regular 50/50 Hjuloppheng vaskes med SV pre cleaner Opaque Så legges SV Opaque voks på. SV Autobahn på carbon deler Ferdig Så ble bilen maskert Lakktilstander var ganske bra, noen få swirls, og et par RDS Her er det en liten ripe Finner frem favoritt komboen min Fant også denne ripen, som jeg hadde oversett i første inspeksjonsrunde Finner frem Nano og blå/blå Rupes Litt jobbing Etter ca 15 min, så var den så godt som borte Mue store fine flater å kjøre på her 50/50 på frontlykt Action shots 50/50 på sider Konsentrert 5/50 på baklykt SV metal polis på winglets 50/50 Ferdig Lakk klar for LSP Å det naturlige valget er SV Utopia Legger et tynt fint lag Inne i dører Interiør Etter ca 15 min så buffes den av Felger få et lag med SV Autobahn Dekksider blir behandlet med SV Pneu RainX på ruter Brannslokker blir vasket, å får litt voks Dokument mappe behandles også Så til ferdigbildene, her titte såvidt morgensolen frem. *** BILDER ER IKKE TILLATT BRUKT, UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE ***
  17. 1 point
    Da har endelig Angelwax produktene ankommet! Så idag har min samling blitt på fylt med masse stæasj fra AW, dette skal bli utrolig morro å prøve ut! Samlingen vokser og vokser, men jeg mangler fortsatt en del produkter og diverse tilbehør og maskiner som jeg har planer om å kjøpe inn! Men som mange vet så et dette en dyr hobby å drive med, så derfor må jeg nesten spare litt for å få alt jeg vil ha Slik så pakken ut da jeg først åpnet den Dette er hva jeg fikk i posten idag (alt er fra Angelwax): H2GO Rainrepellent (250ml) Clarity Concentrated Screenwash (1L) Vision Glass Cleaner (500ml) Perfect Polish Pre-wax (500ml) AnGEL Plastic & Interior Dressing (500ml) Bilberry Concentated Wheel Cleaner (1L) Corona Synthetic Spray Wax (500ml) Heaven For Leather (500ml) Hide-Rate Leather Conditioner (250ml) Superior Shampoo (500ml) Stripped-Ease Wax Remocal System (500ml) (IPA) Bilberry Wheel Wax (150ml) Angelwax body wax (250ml) Quick Exterior Detailer (500ml) TI-22 Titanium Spray Sealant (250ml) Absolution Carpet & Upholstery Cleaner (500ml) Redemption Ultra Fine Finishing Polish (500ml) Regenerate Medium Cut Compound (500ml) Resurection Heavy Cut Compound (500ml) Clenliness Concentrated Pre Wash (500ml) 2x Fastfoam Snowfoam (500ml stk) I tillegg til dette så fikk jeg med en Angelwax "Wunder-baum" som takk for handelen!
  18. 1 point
    Da har jeg endelig tatt meg tid til en skikkelig shine av min egen bil. Det hele startet da jeg skulle legge om til vinterdekk, og derfra tok det litt av Begynner med litt bilder av doningen før start. Veldig mye dritt etter et år med lite pleie, men Gyeon Wetcoat har holdt beadingen frisk fram til nå. Beklager på forhånd da denne tråden sikkert blir litt lang. Vel inne i garasjen fikk jeg på varmen og traktet litt kaffe. Startet med å ta av sommerdekkene og ga dem en god vask før vinterlagring. Tenkte jeg like så godt kunne ta en understellsvask mens bilen stod så fint på bukker Her ble det brukt Rim7, surfex 1/10, div børster og CG wash/gloss i bøtta. Noen bilder før Etter mye børstearbeid ble alt spylt rent med høyttrykk. Gikk ikke for noe showroom shine her, men ble mye bedre. Spylte så ut alt av møkk fra garasjen før jeg tok en utvendig vask. Hvorfor ikke, ikke sant? Prickbort var først ut her på tørr lakk. Den ble senere toppet med surfex hd før jeg spylte av, og gikk over til berøringsvask. Mikrofiberhanske, cg citrus wash and gloss og børster ble brukt her. Det var vel på dette tidspunktet alt sklei litt ut. Fant ut at her skulle listene av, fordi det rant møkk ut av dem når jeg skulle spyle rent. Som sagt, så gjort. Fukt og tåkete lykter har også plaget meg i lengre tid, så det måtte også forskes litt på. Siden lyktene skulle ut koblet jeg av batteriet i samme slengen. Dette førte til at setene lett kunne takes ut, uten problemer med feilkoder. Fornuftig ikke sant? Fant alt for mye møkk til at det hold med støvsuging her, men det kommer jeg tilbake til. Siden bilen var godt plukket ned og prosjektet allerede var godt igang, kom jeg på EU-kontrollen jeg må innom før nyttår. Selv om tilstanden er god kom jeg på litt brumming fra hjullageret bak på høyre side. Kunne jo like så godt se litt på dette før jeg starte med shiningen tenkte en optimistisk hobbymekaniker. Siden den er utstyrt med luftfjæring ble dette mye knot, men kom i mål etter noen dager. Byttet begge hjullager bak, begge knirkeforinger og stabstag kuler da alt dette var godt over det jeg kaller slitt. Før alt ble satt sammen igjen, ble garasjegulvet vasket og invendig rens stod for tur. Begynte i bagasjerommet og jobbet meg framover. Først ut er reservehjul og brønn. Felgen ble vasket slik som felger skal vaskes, og alt annet ble vasket med allclean. Felgen og brønnen ble satt inn med Fusso black og dekksiden med CG vintage shine dressing før lokket ble lagt over. Så til karmen rundt bagasjerommet. Her ble det brukt allclean, børste og foma steamer. Meget kjekk sak for å vaske f.eks lister. Gikk så over til selve rensen. Allclean sprayet lett og jobbet inn med mothers carpet brush. Rensemaskina ble fylt med varmt vann og en liten skvett Leather scent. Tok så med meg fomateamet framover og renset gulvet i bilen. Alt av stoff ble tilslutt toppet med fabric guard fra CG. Ferdig renset ble setene neste i køen. De ble skrubbet med steam, børstet med allclean og tørket med mikrofiber. Brukte også steam til å vaske rundt om. Bilder viser dette. Fikk ut mye møkk fra bare et sete. Etter alt av skinn var renset ble det satt inn med leather conditioner fra CG. Gikk så videre med steamer og vasket dash/dører. Bruker også steamer til å rense viftekanaler. Fant litt lim fra tidliger sotefilm. Etter dette var jeg ferdig enn så lenge på innsiden, og utsiden stod for tur. Siden den hadde stått i garasjen i nesten 2 uker, var det litt støv som måtte vekk. Blåste vekk det værste og brukte QD på resten. Lakktillstand Her var det MYE å ta tak i. Den har nok fått meget mange vasker i maskinvask av forrige eier. Lakkdypdemålinger lå på mellom 350 og 500, så den er nok omlakkert, men det viste jeg om. Panser og tak hadde dypest riper og måtte våtslipes med 2000 grit på DA før jeg kunne gå på med flex roterende. Vil tro at det er de to panelene som får mest juling av den forferdelige børsten med andre sin møkk, som deiser over den i vaskehallene. Her kommer noen bilder av korrigeringen og comboen som ble brukt. Grovsteg ble Flex roterende med Menzerna FG 400 og hvit spider/ lilla pad fra scholl Finsteg ble ND PDA 15 men Menzerna SF 2500 og orange pad fra scholl. Børstet pads hver gang de kom av lakken og byttet på hvert andre panel. Fulgte også godt med temperaturen, og buffet ikke før den var nede i 20-25 området. Kom etter hvert til bakfanger. Der var det mange stygge riper. Fant fram ubs microskopet for å sjekke om alle ripene kunne taes. Kjekk liten sak når man er i tvil. Riper på første bilde går fint å ta, men på de to etter det ser vi en ripe som dessverre er for dyp. Vanskelig å se på bildene, men her er det ned i primern. Her er bilde av "perfekt" korrigering og et av den ripa jeg ikke kom i mål med. Innlastingslista på bakfanger måtte våtslipes på samme måte som tak og panser, før den ble korrigert opp på samme måte. Litt flere bilder fra bakluka og bakfanger. Så har vi endelig kommet til finsteget. Menzerna sf 2500 og orange pad fra scholl. Gikk over hele bilen med denne combo. Før det var tid for LSP demonterte jeg lyktene mine, vasket og polerte dem. De ble montert sammen igjen med silikon så det ikke er umulig å åpne dem igjen senere. Dette gjelder også grøftelysene. Etter at bilen var satt sammen igjen, fikk den som vanlig en sterk surfex vask for å få skikk på oljer, støv og polishrester. Maskinene fikk også en kjapp vask før de ble lagt tilbake på plass. Etter vasken stod tørk for tur. Brukte Gyeon Prep som drying aid her. Gikk så over bilen med prep en gang til før det ble en velfortjent kaffepause. Nå sto div LSP for tur. Etter alle panel var godt over med prep 2 ganger gikk jeg igang med coatinga. Brukte godt med produkt og la i kryss, Etter 2 min brukte jeg en mikrofiber til å gjevne ut coatingen, før jeg buffet helt rent 1 min senere. Dette ble oppskriften på alle panelene og på begge lagene. Fungerte godt for meg og mine forhold. Så mye var det igjen av 30ml etter første lag, så jeg synes den er drøy i bruk. 2 timer senere er det klart for lag nr 2, før den fikk stå i 24 timer. Dagen etter ble det lagt cure med en mikrofiber og buffet rent med en annen. Gikk også over gummilister med IPA og rengjore alle ruter inn/ut. LSP på ruter ble forseglinga fra nano lotus. Skinnseter fikk også litt beskyttelse fra Gyeon. Da var vi endelig kommet til ferdigbildene. Sol er mangelvare i disse dager, så vi får klare oss med 50w led. Tidsforbruket tror jeg kom på over 50 timer fordelt utover 2 uker. Takker med det for denne gang, om du har kommet helt hit da. Ble en lang tråd dette.
  19. 1 point
    2010 BMW Z4 SDrive 23i EDIT: Bildegalleri på Flickr Denne gangen er det en riktig lekker BMW som var klar for litt helgekos. Bilen er en daily driver og eier ønsket en shine innvendig og utvendig. Bilen ved adkomst: En litt grå og trist start på helgen ble enda litt lysere når denne stod parkert utenfor. Regnet med dette skulle ha resultert i etsemerker i lakken, men slik var det ikke. Felgene var klar for en god vask Her er det bare å starte showet med Prickbort på tørrlakk. Mens Prickbort ligger å koser seg begynner jeg med litt Rupes Double Clean 1:5 og dekkbørste. Når Prickbort hadde fått ligge en stund var det tid for å toppe med Rupes Double Clean 1:5. Har brukt denne Rupesen som Surfex erstatning noen ganger og den tar godt, men syntes Surfex er sterkere. Det kan være tilfeldig, men finner mer dritt igjen på bilene som har fått Rupes Double Clean enn de med Surfex når begge er blandet 1:5. Motorrom trenger helt klart en liten vaskerunde Prickbort og Double Clean har kost seg ilag noen minutter så nå er det klart for litt Autofoam. Går over med pensel og irriterer opp litt dritt. Motorrom skal også få litt skum. Her har jeg vasket over motorrommet med pensel og spylt bort det meste av dritt fra under panser og langs hjulbuene. Så får alt seg en godt dusj fra litt avstand. Felggjengen in action! Felgene er begynner å komme seg. De ser ikke lenger gun metal farget ut. Mens jeg jobbet med felgene har lakken fått tørke litt, da er det klart for stygglukten. Gyeon Iron. Her var det masse å jobbe med. Fargeshowet er selvsagt godt hjulpet av den hvite lakken. Dette er fra første omgang, jeg måtte over to ganger og selv da var det masse igjen til claybaren. Så her skulle det nok blitt tatt en runde tre også med metallpartikkelfjerner. Gyeon Iron ligger på lakken så jeg gjør klar claybaren. Den satt godt fast nedi boksen sin, så jeg la den i litt varmt vann for å gjøre den mer medgjørlig. Tid for en liten håndvask etter at Gyeon Iron er blitt spylt av. I bøtten er det en dæsj med Rupes Shampoo. Så var det klart for claybar. En teskje Victoria Wax - Super Soap og vann fungerer som claylube. Etter å ha knadd og brettet claybaren noen ganger var det ingen annen utvei enn å degradere den til felgbar. Tørketid På plass i garasjen, men før jeg tok kvelden skulle det legges i litt lakk på noen småskader. Langs nesten hele kanten på førerdøren var det skrapt bort lakk. Fikk fylt i, men veldig pent ble det ikke. Litt tilstandsbilder av lakken. Godt med swirls og en god dose små riper og større riper. Lakkmålingene viste gode lakkverdier på nesten hele bilen. Her er fra panseret. Høyre dør Litt mindre på taket. Høye verdier på bakluken Også førerdør hadde fine verdier. Første duel i kombotesting var mellom Rupes grønn og UHS. Begge tar godt og avsluttet fint, men får å få bort enda litt mer riper falt valget på grønn i begynnelsen. Så var det klart for litt polering og noen 50/50 bilder Kommet godt igang. Gikk over på Rupes Blå kombo (støvet på bakruten er en liten give away). Så for å sjekke om det gav synlig dårligere finish la jeg ned litt teip som jeg så polerte over med Rupes Gul/Gul. Det gav ingen synlig forskjell, så da kunne jeg fint også bruke blå-kombo som en 1-stegs. Lyktene fikk seg en rask runde med Rupes Mini og grønn kombo. Da var tiden inne for en liten vask for å få bort litt poleringsrester. Inne igjen var det klart for tørk og forsegling. Eier hadde med seg denne godbiten som ble lagt på all lakk utenpå, i dører og i motorrom. I tillegg ble den lagt på lykter, sideruter og bakruten. Den fikk ligge en time før den ble buffet av. Og den var fantastisk å buffe av, snadder voks! Edit: Pro tips fra Tommy: " Swissvax har forsket en del på dette de siste årene, å de mener at hvis voksen får ligge for lenge før buffing, så tørker den såpass opp, at du drar med deg for mye av voksen når du buffer. Den bør ligge 10-15 min, så buffe, å la den "herde" i 3 timer etterpå. " Med lakken unnagjort var det klart for en liten rengjøring inni bilen. Begynner med støvsuging og støvtørk med MF og APC 1:50 (Gtechniq W5) Veldig liten hattehylle i denne bilen Seter ble renset med Auto Finesse Hide Leather Cleaner og skinnbørste etter en grovvask med MF og APC Siden sommeren er her (eller rett rundt hjørnet) og det dermed er tid for å kjøre åpen bil ble det Gyeon Leather Coat som skinnpleie Eier hadde også med seg noe CG Tire+Trim. Så det ble brukt på Tire+Trim Tiden flyr fra oss alle iblant så det ble litt tynt med ferdigbilder. Blant annet ingen toppløsbilder Og helt til slutt ett lite bilde av interiøret Takk for titten!
  20. 1 point
    Ja får prøve meg på en S&S igjen da J denne gangen er det en Mercedes E220 CDI 2010, Obsidan Black metallic . dette er en kollega av meg som bor i Sverige, han skulle på et kurs I Ålesund og da kjørte han bilen hit og tok fly hjem eg kjørte den fra Ålesund og heim en fantastisk god bil å kjøre, fullspekket med utstyr! Så var det bare å gjøre klart til vask Autoglaze Ultra som avfetting og i skumkanonen er det ladet med Autoglaze power wash Da er man klar for vask, sufrex 1:5 i den store kannen Her har eg jaggu glemt å ta av meg klokken også, sprayet felgene med Magic wheel clean Så egen bøtte til bruk for felger og div felg koster En del som løsner ca etter 5 min dette her Så fikk felg rensen stå å jobbe , eg sprayet en runde med Autoglaze ultra som også fikk stå å kose seg i 5 min før eg toppa den med surfex 1:5 Joda noe dritt var det på den ,en del asfalt flekker her å der. Så en runde med Skum Funka bra denne power wash i kanonen faktisk. Mye dritt fra dekk sidene Bare å skrubbe i veg, måtte ta noen runder med skrubbing /spyling før dette vart bra faktisk Så vart det vask av felgene med div børster Så var det kjekt å få bruke Kränzle 2160 igjen etter vinterdvale. Her er det faktisk beskyttelse på vindua også, var usikker på det er originalt som mangen Volvoer har, snakka med eier og han bekreftet at han hadde behandlet dei med noe biltema produkt. Funket no faktisk bra det ser eg. Så en runde med Iron-X ikke lett å se på denne lakken om den fant noe å jobbe på. Så berørings vask, kjekt å teste litt nye produkter, denne var god å bruke i lag med 3D Pink såpen som har en kjempe god glid, så det er nok en såpe eg kommer til å bruke mer av Så en runde med kost der det trengtes, spray kanne med såpe i ONR og clay towel som siste steg før avspyling Tok også en runde i motorrommet . Sprayet med Surfex 1:5 og jobbet med kost for å løsne dritten Så vasket eg rent med å bruke den nye saken her Da var det test av denne for å tørke bilen, funket like godt som di andre eg bruker Så vart bilen kjørt inn i garasjen for å se på lakk tilstanden. Nokk å ta tak i her ja. Men eier ville eg skulle fjerne noe reklame på begge sidene av bilen Foma steam var super til dette. Brukte steamen rett på klistremerket så plast skrapen for å få et tak i den. Da var det bare å dra dei fint av, gikk mye lettere en eg hadde trudd, brukte ikke steamen for mye bare en kjapp runde direkte på bokstavene. Liten runde med sitrus rens for å fjerne det lille som var igjen av lim rester. Så til litt lakk målinger Nede på dørene vart det det mindre ja + bake på begge skjermene fikk eg lave verdier, kommer tilbake på det litt senere. Fikk akkuart denne her Scholl S20 Black som da måtte testet litt. Kjørte den med Rupes 15 og Meguiars MF pute S20 hadde man lang kjøre tid med, men syns den var litt tørr/seig å buffe men leverte et blankt å fint slutt resultat Men hard lakk på denne så måtte ta noen runder før eg vart fornøgd på panseret. Denne vart brukt på utformingene på panseret ikke like lett å kjøre med store puter på et slikt panser Her også måtte eg kjøre flere pass før eg vart fornøgd med ripe fjerningen Litt 50/50 bilder må jo man ha med, her er det fra panser Blankt å det popper i lakken Trykk luft vart brukt etter ver runde for å rense MF paden, liker godt Meguiars MF Sjekker litt hvor mye varme man får etter noen pass, litt kjekt å vite. Planen var å teste litt UHS og S20 black. Tok da UHS puta og prima den godt, etter eg starta maskina for å spre produkt på lav hastig het og så gira opp, ja da vart det kaffi pause! hehe Vart bare men den lille testen der, men begge produkta leverte godt, tror kanske black tok litt mer. Dura videre på pansere kjørte vel 5-6 pass med press så 2-3 med mindre press Så wipe down for å se om det ser bra ut, S20 er ikke enkel å buffe slik eg opplever den, må ta en god wipe down for å se om noe skjuler seg under. 50/50 Skjerm Men merket at mye av ripene etter børste vask var mye dypere en eg først antok På dørene så fikk eg ikke fjernet nokk så her måtte eg over på FG400 og sammen med MF pad som første steg så vart det gul Rupes pute og S20 black for å ta det som var igjen da, og få opp glansen. Tok panel for panel, 50/50 bilda som blir vist så er begge stega kjørt. Her kunne eg ikkje kjøre så hardt siden det var en del mindre lakk å rutte med, her fikk heller dei verste ripen få bli dessverre. Blankt blir det Vart en del polering liggende, tar på det hehe 50%50 dør Noen riper som ikke vart fjernet måtte finne en mellom ting, ville ikke ta for mye heller. På plast så brukte eg blå Scholl pute og S20 her å måtte eg ta flere runder og noen riper var rett å slett for dype til eg ville fjerne. Ikke like lett å korrigere så mye på en slik profil som dette heller Det går fremmover Bakre dør 50/50 Wipe down for å sjekke Dette tar tid mye korrigering 50/50 speil Så brukte eg denne Rupes som går på luft rundt A stolpen, ikke lett å fjerne riper med denne men får opp glansen, presser man litt så stopper rotasjonen. Så en runde på taket før man starter å polere sidene, så slipper man nye riper der man akkurat har polert i verste fall. Alle skal få Måtte kjøre litt mer med rupes her også Etter 3 runder så var der fortsatt litt for mye riper igjen Nede på skjermene var det ganske så slitt lakk. Slites godt uten skvettlapper ja Vart noe bedre dette Godt med lys er kjekt å ha Lita pause med maskin kjøring, så er det kjekt med litt fin gnikking hehe På med satget så det blir enklere å ta luka og støtfangeren. Sola tittet frem så eg kjørte bilen ut for å sjekke. Litt for mye riper ved handtaket på fremre dør, så der vart den ei straffe runde Så fortsette med støtfangeren, her hadde det tydlig vis vert litt inn å ut så var en del dype riper, ikke unormalt når man skal ha inn å ut barnevogner. Ja ja fikk litt svensk møkk i garasjen også hehe Lyktene vart også polert med S20 men ikke for mye press Der dere ser en del finger merker på den upolerte delen der er veldig lave verdier det var ganske så likt på begge sider, her var det nede i 88-89um om det har vert polert før her eller rett å slett tynn lakk siden det var så likt på begge sider er eg usikker på. Så vart polert fint over for å få opp glansen så nye målinger for å være sikker eg ikke tok for mye, brukte S30+ her 50/50 Kontroll spray igjen CF02 Testa litt S3 gold men støva litt for mye så gikk over fort til FG400, her var en del riper så tok noen ekstra målinger for å være sikker Tester litt hva varme eg får under kjøring med Rupes Mini her vart det kjørt litt ekstra hardt for å fjerne ripene rundt håndtaket Vart noe bedre dette 50/50 Her også turde eg ikke å fjerne mer nederst. Men helt klart et bra løft fra hvordan det var 50/50 Noe måtte jobbes for hand også Denne LED lykta her er min nye venn for leting etter kjøre spor, akkurat passe med lys oh på full spredning så spotter man veldig lett defekter. Så vart det hele 3 runder med wipe down Etter det gikk eg over hele bilen for å sjekke etter kjøre spor, så vart det jaggu strafferunde på panser og begge dørene på venstre side, her kjørte eg Rupes 15 med orange pute og S30+ noe eg frykta siden eg kjørte kanskje litt hard på for å få ripe fritt på denne harde lakken. Viktig at man sjekker skikkleg etter wipe down, for da vet man om man får holos problemer seinere så er det ikke fra maskin poleringen men LSP etc. Så var bilen klar for første steg med coating Max Protect UNC V1 er den enkleste å legge, her kan man faktisk legge på helebilen og så starte og buffe av, men for min del tar eg å deler bilen litt mer opp som først tak og bakluke, så panser så 2 dører dette fordi eg vil heller ha litt tid på meg det er viktig at man buffer alt av og ikke etterlater noen rester på andre panel. Da blir der tid til pauser også, fordi det tar på å buffe av coating på en så stor bil Denne bør man ha, sist gang brukte eg ikke, å ei kjente det godt etter 5 timer med coating. Greit å ha denne, så har man noe å referere til om man får noen problemer med coatingen etc Så vart applicatore tatt frem og tilførte en del produkt i den, bruker alltid å starte med taket, bedre å få problemer på taket først i stedet for panseret. Etter eg var ferdig satt eg på nedtelling For buffing så bruker eg 4 nye MF kluter en til grov buffing så en mellom buffing og så den siste til fin buffing og på dette steget så har eg med Led lykta og sjekker godt etter om produktet ikke ligger igjen og at ikke buffingen med mf har laget ”holos/streaks” bruker man litt ekstra tid på dette så er du sikrere på at du får det beste resultatet Krom listene fikk også V1 , her opner eg døren for å slippe at produkt kommer over på den andre døra når eg buffer. Bruker å legge nytt produkt på neste panel når det er ca 4 min igjen av ned tellingen da er eg ferdig å buffe første panel når neste er klar til buffing ca 10 min ligger det på panelene før eg buffer eller litt mer. Når den første buffe kluten er metta så kaster eg den og dei andre rykker 1 steg frem og siste steget får en helt ny MF klut, dette har fungert meget bra og får et bra resultat. Siden UNC-V1 som da i dette tilfelle blir base for UNC-R så bør den stå å herde i 12-18 timer Så var det klart for UNC-R denne binder seg mye kjappere og fungere best å legge i temp på 5-15 grader er det høyere må mn være 2 stk som jobber en som legg å en som buffer med en gang. Noen triks vi lærte på Kurset var jo å kjøle ned UNC-R over natten Påske snop Satte opp porten 2 timer før eg skulle starte å legge, da var tempen nede på 8.7 men fuktigheten steg litt. Sjekket panelene på bilen, dette ser jo bra ut Så var det bare å gjøre seg klar, bruker folie rundt flasken så den ikke skal bli så lett oppvarmet når du holder den i handen under påføring, den hvite boksen har lagt i fryseren så den satt eg på benken og satt fra meg flasken på den. Lite med bilder her, her må man jobbe å ikke tid til å ta bilde. Her startet eg med taket først påførte med svampen og startet å buffe med en gang, startet så klart med 3 nye MF kluter, samme prosedyre som på V1 Panseret delte eg inn i 3 deler, passet perfekt siden panseret har en knekk på midten + dei nedsenkningen som er på siden så bruker eg det som stopp punk, da er det mye lettere for at man ikke får noe skjolding som man kan spotte i lyset om man ikke er heldig å får et jevnt lag/avbuffing Så lurt å prøve å dele litt inn slik som dett om man jobber alene, skjermene tok eg uten å dele opp. Dørene tok eg ned til krom lista først og så under kromlista etter på, dette funket bra. Her er det super viktig at man passer på at du får buffet alt bort og at du ikke har buffet ovet på neste panel , derfor på siste buffing så buffer eg langt over panelene for å være sikker La UNC-R på hele bilen, gummi lister rundt vindu etc 50/50 Brukte ca 4-5 timer på dette steget he, å da var det ingen pauser. Når eg var ferdig så var tempen på garasjen kommet opp på dette Beste er å legge glass coatingen før du starter med lakk men det glemte eg så da får eg være ekstra forsiktig, ikke bare det men når du legger coating rundt vindua så gjør ikke det så mye om det kommer på vindua Men først så man rense vindua, denne her likte eg godt. Bare å få litt på kluten spre utover man kan lett kjenne når den finner noe å jobbe med da lugger den litt så er det bare gnikke til man kjenner den glir lett. Vaska vinduet på innsiden før eg startet på utsiden med Autoglaze glassklar, endelig har eg funnet min egen favoritt, rett å slett deilig sliter altid med å rense vindu, med denne så vart alt mye kjekkere Men på di vinduene som var påført vindus forsegling fra biltema, der vart det mye mer arbeid for å fjerne men det gikk til slutt. Så en runde med IPA for å se om det vart bra Her kan man se hvor mye som faktisk var på vinduet før eg startet Litt gnikking Så var det denne som skulle på Påføres i sirkulære bevegelser, når alle rutene var dekket så tok eg et nytt lag, på front ruten anbefales 3 strøk, dette fikk stå i ca 24 timer før eg buffet av med IPA 50/50 Sota vindu er råe på mørke biler Så vart løftebukkene montert og opp med bilen her skal felgen få litt kos Her vart det vask og fjerning av lim rester Denne gjorde en super jobb på innbrent bremsestøv! Så vart det en polerings runde for bedre glans i felgene S30+ vart brukt her Så wipe down UTC på dekka, her vart det wipe down først og så vart svampen fukta godt og man tapper coatingen på dekk sidene, tilfører mer om nødvendig, man skal ikke buffe av dett skal stå å trekke inn i dekk sidene. Felgene fikk først et lag med Maxprotect V1 og ca 3 timer senere V2 Så måtte eg ta en vask her også Maxprotect V3 på Mercedes emblem på bremse caliper og Bare bones på plastikk Så en runde på denne her også, bra produkt må eg si til dette: Britemax Final shine Skilt og ramme + nøkkel fik også UNC-R Så var det tid for innvendig rens, litt bilder ført Bøtta klar med lunket vann å 3D Pink såpa vasket rundt om i dører panser bakluke Swissvax Shield vart brukt rundt om som LSP her Så vart bilen støvsugd Så mattene ut for å rense dei På fører siden fikk eg den ikke ren, så frem med den jobbe såpa det godt inn så en runde med steam Såg bedre ut nå Litt mer vindus vask Denne vart brukt til å gjøre ren bilen innvendig og for å rense skinn setene Jobbet produktet godt inn Denne til å tørke rent med, den fikk no løyst opp en del ja Så var det Maxprotect leather coat jobbes inn med svampen, og når man er ferdig så går man lett over med en MF klut å fjerner det som er til overs. Denne får skinnet til å bli blankt noe eg vet ikke alle liker så greit å vite. Vart mye mørkere innvendig, noe eg likte hehe Innvendig på dørk og matter fikk denne Matta bak fikk en runde med VRP dressing 50/50 Skjermen innvendig var ikke å pen Men denne er bare super å bruke Silk coat vart på ført etter ferdig bildene denne er jo til å beskytte coatingen til den er ferdig herdet Så til litt ferdig bilder Var heldig ute bilda var tatt før eg tok innvendig det var meldt lett skyet i dag men resten av uka skulle det regne, var et tynt sky dekk så sola fikk ikke full styrke men nok til eg fikk tatt noen ok bilder. Liten filmsnutt fra garasjen, godt lys er her så i en annen garasje så hadde det sikkert ikke blitt det samme. Tidsforbruket vet eg ikke om eg tørr å nevne men ser ut som det vart over 70 timer hehe Takker for titten
  21. 1 point
    Hva skal man si, ord er overflødige. Dette er etter min mening den absolutt grommeste bilen som er laget, en skikkelig analog "ræserbil" Her er litt info fra nettet om bilen. http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_F40 Denne aktuelle bilen er et meget flott eksemplar fra 1991 med bare 2600km på telleren, og er den riktige utgaven uten katalysator og A/C. Jeg kommer til å skrive både på Norsk og Engelsk til bildene, etter et ønske fra DK engineering i UK, som er det firmaet som hjelper til å levere disse flotte bilene. Link til nettsiden deres under http://www.dkeng.co.uk/ Hi guys at DK, here is the writeup on the F40 (James, don't be to hard on your detailer after reading this ) Her er noen bilder av bilen ved ankomst Some pictures of the car upon arrival Begynte som vanlig med å legge P21s på felgene Starting as usual with P21s wheel cleaner on the rims (non acid) Og prickbort fra vinduer og ned And prickbort (degreaser) from the windows and down P21s jobber P21s in action Prickbort finner ikke mye å jobbe med Prickbort do not find much greame to work with Etter pricbort og P21s hadde virket i ca 10 min, ble det spylt av, og etter litt luft tørking så ble IronX påført After prickbort and P21s had been working for about 10 min, it was rinsed off, and the car was left drying for aprox 10 min, and then IronX was applyed (this removes metal particles from the paint) Finner ikke mye Not much to work with, as expected Den finner litt på felgene A bit more to work with on the rims. (this is mainly brakedust) Dekker hele bilen med microavfetting Cover the car with degreaser så legger jeg et skumlag med CG c+wg og CG greame reaper over dette, som får virke i ca 10 min. Then i use my foam cannon, and lays om a mixture of soaps from Chemical Guys (CG) that is left on for 10 min. Mens dette virker, så går jeg over kriker og kroker med en detailbrush og APC While this is working, i go over tight plases with a detailbrush, and some all porpose cleaner (APC) Renner litt møkk Som grime is leaving the car Spyler av med HT Rinsing the car with wather Klargjør cg bøtta med SV carbath, og washpudel Getting the bucket, with the gritguard plate in the bottom ready. Soap and washpudel from Swissvax (SV) Skummer opp såpen Mixing up the soap Starter fra toppen, og jobber meg nedover Starting from the top, and working my way down Felgene får en runde med felgbørsten Rims cleaned with a wheel brush Spyler av Rinsing Tørker med miracle dryer Dry the car with a mirical dryer microfiber towel På plass i garasjen In the garage. Sjekker etter rester av møkk, med SV paintrubber checks for leftover contamination with a SV paintrubber (claybar) Fant bittelitt, her er etter venstre side Found some small particles, but not much. This is after the left side. Stolene ble tatt ut for lettere adkomst i kupè Removed the seats for easier acess in the cocpit Ser ikke så aller værst ut, for det meste støv. Do not look to bad, mostly dust Begynner med litt støvsuging Starting with some vacuming Så en runde med MF og APC Then some work with the MF (microfiber) and some APC Litt møkk nede vedgirspaken Some grime at the bottom of the gear stick Løsnet platen, og vasket rent Loosened the plate, and cleaned up. Så fikk platen en runde med SV metal polish Then the plate got polished with SV metal polish. På plass Done Hele cupèn er av kevlar, så her ble det en runde med SV CFP regular for hånd The coupe is from kevlar, and this was polished with SV CFP regular by hand 50/50 bilde 50/50 shot Så ble alt vokset med SV autobahn Then i applyed a layer og SV autobahn wax Også på understellet til stolene Also on the rails for the seats Taket ble vasket med en MF og APC The roof was cleaned with a MF and APC Litt voks på støttestag Some wax on the bars Vinduer ble vasket med SV crystal, lofritt papir, og glass master The inside of the windows was cleaned with SV crystal, dustfree paper, an a glass master Litt trangt Tight spot Detailing sticks på trange plasser Detailing sticks on tight places Skinnposen rundt håndbrekket (som var det eneste av skinn inne i bilen) ble renset med SV leather cleaner The handbrake gator was cleaned with SV leather cleaner Litt møkk var det Got some grime out Så ble det satt inn med SV leather milk Then i applyed SV leather milk Stoff i interiøret ble forseglet med CG fabric guard The fabric inside the car was sealerd with CG fabric guard Så var det klart for litt pleie av stolene Then it was time to take care of the seats Begynte med å spraye på SV fabric Started by applying SV fabric Jobbet dette inn med en børste Worked this into the fabric with a brush Sugde så opp restene med foma combivac Then i used a vacumcleaner/rinsing machine, and cleaned it up Så sprayet jeg på SV lotos neutralizer Then i applyed SV lotos neutralizer Jobbet denne inn i retning med fiberene Worked it in to the fabric Så fikk dette tørke Left to dry Ble litt møkk etter bare disse stolene Here is the grime i got out from the seats Så ble det påført SV lotos protectant Then i applyed SV lotos protectant Baksiden av stolene fikk en runde med SV autobahn The backside of the seats got a layer of SV autobahn wax Her er resultatet når man heller vann på etter Lotos behandling Hera are the result after sealing the seats with SV lotos Så må vi få av hjulene, å det var ikke mye klaring til jekken Off with the wheels. Not much clearance Måtte til med en kraftig latmannsarm A serious bit of tool was needed Slik var de på innsiden, ikke så aller verst This is what they looked like on the innside De fikk en runde med P21s Applyed some P21s Jobber Working Spylt av, men fremdeles litt igjen Rinsed off, but still some left IronX Så en runde med en wash mitt Cleaning with a wash mitt Ferdig tørket. Her er en illustrasjon av hvor store disse hjulene virkelig er. 13x17" felg, med 335/35 dekk Dryed, and a redbull can, to really show how big these wheels are 13x17"alloy with 335/35 tires Fjerner overflødig gummi Removing exess rubber Polerer med SV cfp regular Polishing with SV cfp regular SV autobahn voks SV autobahn wax Sv pneu på dekksider, både innside og utside SV pneu tyre shine both on the innside and outside Hjulhus foran, vaskes med MF og APS Front suspention cleaned with MF and APC Så et lag med SV autobahn Sealed with SV autobahn wax Samme prosedyre bak Same on the rear suspention Foran / bak ferdig Front and rear done Oppbevaringsrommet foran, ble også vasket med MF og APC The front tub was cleaned with MF and APC Innsiden av vippelyktene trenkte også en vask,. The underside of the popup hedlamps also needed some attention Bedre nå Better Så fikk også dette et lag med SV autobahn Then a layer of SV autobahn wax was applyed Gummislanger og pakninger ble behandlet med SV seal feed Rubberhoses and seals was protected with SV seal feed Batteridekselet fikk en omgang med SV protection matt The batterycover was treated with SV protection matt Ferdig Done Så var det motoren sin tur Then we were on to the engine bay Motoren var i utgangspunktet ganske ren, så den ble ikke steamet tidligere, men jeg gikk over det jeg kom til med MF og APC The engine was not very dirty, so i just cleaned it up with a MF an APC Møkkete slangeklemmer Dirty hoseclamps Børste og APC Brush and some APC Den til høyre er ferdig Right one is done Motorfeste var også en ting som er i øynefallende når man kikker inn, så det ble også vasket Engine mount needed some attention Bedre nå Better Slangene til oljekjølere var også litt møkkete Hoses for the oilcooler needed some work Shiny I arbeid Work in progress Så gikk jeg over lakkerte flater med SV cfp regular Painted surfaces was polished with SV cfp regular Å påført SV autobahn Then i applyed SV autobahn Peilepinnen fikk en runde med metal polish Dipstick was polished with metal polish Lekker TUBI eksos Sweet TUBI exhaust Trenger litt pleie Need some attention Etter en runde med SV metal polish After some SV metal polish Slanger ble behandlet med SV Seal Feed Hoses protected with SV seal feed før Before Etter After Så ble motor rommet dekket til for å unngå polish støv Covered up the engine bay, to avoid polish dust Ferdig maskert Masked off Så til tilstanden på lakken, den bar preg av swirls, oksidert lakk, og noen få rds, men ellers godt ivaretatt So on to the conition of the paint, it was mainly swirls, oxidation, and some small rds (random deep scratches), but looked like a previous owner had tryed to care for it. Når det kommer til finish på denne lakken, så er den nok under gjennomsnittet, ettersom denne bilen først og fremst er bygget for "racing". Bilen er i kevlar, å lakken er så tynn, at men kan se vevingen igjennom lakken, og som på bilde, så ser man endene på panelene, hvor kevlaren stikker frem. When it come to the finish on the paintjob on these cars, it is not the best, because the car mainly was made at a "racecar" and you can see the kevlar thru the thin paint Å siden det er kevlar, så får jeg ikke brukt PTG My paint gauge can not read the thickness of the paint, because it need metal under the paint to do so. Fant en bitteliten ripe, som trengte litt lakkfylling A tiny scratch that needed some paint Legger i med en tynn pensel Applying with a small brush Så til litt combotesting, prøvde først med SV cfp medium, på lilla scholl, men ble ikke helt fornøyd So on to wich polish to use, tested SV cfp medium on a purple scholl pad, but not good enough Gikk så over til SV cfp strong, og blå scholl pute, å det var bedre Swapped to SV cfp strong and a blue scholl pad, and this was satisfying Spredde ut på 600rpm, å gikk opp til maks 1000rpm, for så og avslutte på 600rpm. Kjørte 2-3 pass Started up at 600rpm with my rotary polisher, then up to 1000rpm, and finished off at 600rpm Var mye trange plasser som trengte håndarbeid. Før. This car has many tight places, that i only can do by hand. Before Etter After 50/50 på vippelykt 50/50 on the popup light Speil Mirror Bakvinge Rear spoiler Spotpad på trange plasser A small spotpad on tigt places Noen plasser måtte jeg montere en forlenger Some places i needed a extention on the polisher Håndarbeid By hand Her er et 50/50 som viser hvordan kevlaren "popper" når jeg får opp varmen, og polert bort oksidert lakk. Here is a 50/50 that shows how the kevlar comes thru when i get rid of the oksydised paint Noen action bilder Some action shots Så var det tid for å få vannslipt den lille ripen som ble fyllt med lakk And now it is time to wetsand the small scratch that i filled with paint some days ago Sliper med 2000 grit Grinding by hand with 2000 grit paper Kan ikke ta for mye, slik at jeg risikerer å få en "flatspott" i kevlar strukturen Can not take too much in case i get a "flatspot" in the kevlar structure Polerer opp Polising back the shine Kan såvidt skimtes, men mye bedre You can barely see it, but it is much better 50/50 på førerdør 50/50 on the driver door Kjørte bilen ut av garasjen, å det var en del polishrester etter denne runden Got the car out of the garage, and there was quite a bit of polish dust left from it Wipedown ble en runde med sterk microavfetting Wipedown to get off all the oils from the first stage of polishing, so that i can see what i have to work with Spyler av med 90gr vann Rinsing off with 90 degrees wather (celsius) på plass i garasjen, så ser jeg at det er litt hologrammer, men ikke så mye som forventet. Back in the garage, i can see that the first step with the heavy polishing, has left some holograms, but not as much as i had expected. Prøvde med SV da maskin, med lilla scholl, og SV cfp medium Tested out the SV da (dual action) machine with a purple sholl pad, and SV cfp medium compound Dette var ikke tilfredstillendes Not satisfied Byttet samme kombo over på roterendes Swapped the machine fora rotary Tok en wipedown for å sjekke Took a wipedown to check the result Ser bra ut Looking good Vippelyktene må også taes, ble tatt medgul MG spotpad The poppup lights where polished with a spotpad Konsentrert Consentrated 50/50 i dørterskel 50/50 in the door sill 50/50 av dørtrekk 50/50 of the inner door cover 50/50 på baklykt 50/50 on the rear lenses Lexanglasset over motoren er en ting som fort sjemmer utseendes på denne bilen, så det måtte få litt pleie The lexan engine cover on this car, can spoile the looks of it, so it needed a bit TLC 50/50 Bruker en spotpad, og SV cfp regular Using a spotpad and SV cfp regular 50/50 på siderute 50/50 on the side window Ferdig Done Innsiden av baklokket ble vasket med SV opaque pre cleaner, men ble ikke lagt voks, ettersom det var en så røff overflate, at det gikk ikke å hverken påføre eller fjerne denne. The matte paint on the inside of te engine bay cover was cleaned with SV opaque (for matte paint) Disse dekslene på innerskjermene foran var ganske møkkete These vents where quite dirty Demonterte dem Took them off Dynket i APC, og vasket med børste Sprayed on APC, and cleaned with a brush Ferdig Done Deksel under frontrute var også ganske stygt Cover under the front window needed some attention Vasker med SV opaque pre cleaner Wash with SV opaque pre cleaner 50/50 Så blir det en runde med SC Opaque voks Then it is sealed off with SV opaque wax Samme med vindus sviskeren Same on the wiper Dørlås før vask og polering Door lock befor wash/polish Etter After Så var det klar for siste steg med finpolering SV da, og SV cfp finish Ready for the last step with polishing. SV da machine, and SV cfp finish Ser bra ut, klar for voks Looking good, ready for wax Å på min favoritt bil, så må jeg jo ha min favoritt voks And on my favorite car, i need to use my favorite wax Legger på i tynne lag, og rette linjer. La et lag nr 2 etter ca 3 timer Applying a thin layer, in straight lines, and a 2. layer after 3 hours Bøffer av med SV micro fluffy Removing exess wax with SV micro fluffy Seal feed på gummilister/pakninger Seal feed on rubber seals Samme på frontleppa Same on the front lip Rainx på vinduer Rainx on the windows Så noen ferdigbilder And then on to the finished product Tidsforbruk på denne lå på tett oppunder 70 timer over 2 uker Time used was aprox 70 hours during 2 weeks *** BILDER ER IKKE TILLATT BRUKT UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE *** Copyrigt on the pictures is held by me. Do not use without permission.
  22. 0 points
    En av de første jeg fant etter at jeg ble med på DC. Godt å se at Berhard fortsatt er i siget
  23. 0 points
  24. 0 points
    Då var den klar for vinter med vinterskoa og skvettlappa, samt byttet ledpærer i grøftelys av typen 2 in 1 greie, kan skifte farge på pærene med å slå av og på grøftelys, velge mellom kvit og gult, funker dårligt, lyser av og til eine gult og andre kvit, eller alltid gult uansett kor mange ganga ein trykker, men ting må prøves Kvite felger e kjekt Kjem bedre bilde når været tillater det
  25. 0 points
  26. 0 points
  27. 0 points
    https://www.detailersclub.no/forums/topic/30966-ss-jonsered-gressklipper-gooselake-detailing/?tab=comments#comment-557838
  28. 0 points
  29. 0 points
    Jeg liker godt tråden Truhaa startet her for over 11år siden, men den begynner sånn smått å bli utdatert. Jeg tenkte derfor å komme med en ny liste over butikker som selger bilpleie produkter. Jeg har valgt å ikke skrive hva de selger, da flere nettbutikker endrer sortimentet, og det kan fort bli feil opplysninger her. Gjerne kom med flere tips. Det er garantert noen som mangler Nå har jeg plukket ut de som har en nettbutikk, da det finnes mange fysiske butikker rundt omkring som ikke er tilgjengelige for alle. https://Adbl.no https://www.Alienautospa.no https://www.Autobutikk1.no https://www.Autodude.no https://www.Automaniacs.no https://Bas-shop.no https://www.Bilfrelst.no https://www.Bilnerden.no https://www.Bilpleiekongen.no https://www.Bilpleielarvik.no https://www.Bilpleieonline.com https://www.Bilpleievelgeren.no https://www.Bilxtra.no https://www.Blankbil.no https://www.Car-spa.no https://www.Colourlock.no https://www.Conlogo.no https://www.Curadi.no https://www.Detailshop.no https://www.Exint.no https://www.Fireballnorge.no https://www.Garasjetid.no https://www.Gnikkebu.no https://www.Gsbildeler.no https://www.Insanitydetailing.com https://www.Lenosgarage.no https://www.Meguiars.no http://www.Norskprol.no https://www.Norwash.no http://www.Pettersenautospa.no https://www.Poleringskongen.no http://www.Polishangel.no https://www.Proglazer.no https://www.Scandicshine.no https://www.Swissvax.no https://www.Thansen.no https://www.Tromsobilstereo.no https://www.Vikingvask.no
  30. 0 points
    Synes det er kult å se en "hverdagsbil" bli stelt så nøye! Fantastisk attention to details! (Som alltid av TCS)
  31. 0 points
    Dette er en av mine favoritter fra Tommy! Fantastisk bil og et rått resultat! I tillegg ble premie voksen brukt her som ser ut til å gi et fantastisk resultat! Jobbene dine er en god inspirasjon, Tommy!
  32. 0 points
  33. 0 points
  34. 0 points
    https://www.detailersclub.no/forums/topic/34438-jaguar-xj220-swissvax-detail-by-tcs/
  35. 0 points
  36. 0 points
    Då var det på tide med litt oppdatering. Det har blitt bil jobber i det siste, men lite er kommet her. Men denne bør det. Dette er ein jobb eg ville gjere for eit vennepar der kona har starta bedrift. og hadde handla ein toyota yaris 2002 model. kjøpt av forhandler...er usikker på om eg vil kjøpe bil der etter dette men men. kan hende at dette var kun eit untak. Denne var misshold på mange måter, inni lukta det ikkje godt. og skiten i alle kroker. skitne seter og tak. så også dyp rens blei det. Også der som varene skulle vera. Dette er varebil. og skal brukes til å frakte mat i og derfor grundig nedvask inni. utanpå var den voksa oppo matt kvitt lakk....den blei mattare og kvittare etter at eg hadde vaska den ned. Delvis omlakert også. Men med ull pad og roterende blanda med pågangsmot satte eg i gang. i den hensikt å gjere den så fin eg kunne. og sidan det er ein gave så var det heller ikkje budsjett i bilde....berre tid. sidan eg bruker ull pad og så fin rød pute til slutt gjekk det fort..men måtte prøve å dra det til perfekt. og det tar jo extra tid. hadde det meget gøy. og det viser på resultatet. plasten har fått imprignering og dressing. vindu rensa ut, og fusso lagd på. (ps. kjøpte 2 nye bokser av gamletypen før dei lageret er slutt, då den vist nok er bedre enn den nye) Då eg fant eit par tind som bør gjerast makanisk og understell messig behandling, skreiv eg ned ei liste til eigaren så dei viste kva som var vidare for å få den til å vera like bra inni...teknisk som utpå fekk eg "oy! gleder meg" tilbake på melding. Lurer på om ikkje eg skal lure meg til å ta den jobben og gitt. eigaren har endå ikkje henta bilen. dei har endå ikkje fått all info kva som er gjort med den. det er ei lang liste....for det gjekk 11.5 timer...lenge lever perfektsjonismen!!. men her er bilder. Etter nedvask..kvitt,,rød? bil. Og side skjerm, tydelig vis omlakkert. og så fulstendig overstett. Men litt ull er fint på ein pad... bakskjerm orginalt. 1 steg ull steg 2 fin rød pad eine side døra med orginal lakk faktisk. 1 steg ull 2 steg fin rød pute så her endte bilen til slutt med fin rød farge. og her er det ikkje meir kvit lakk igjen. beklager at eg ikkje har bilde invendig. det var ikkje pent. me no er alt vell og polerte til å med den litle skjermen i midten der speedometeret er .Eiger bør bli fornøyd. Takk for at du tok deg til til å lese igjennom denne.
  37. 0 points
    Litt himmeljuks, men når Photoshop 2021 kommer med "sky replacement" funksjon nå må man jo bare leke litt med det
  38. 0 points
    Har lenge hatt lyst på en hjulholder for å lettere vaske og behandle hjul og dekk mens de er av bilen. Jeg har ikke sett det til salg i Norge før nå nylig. Storefot har fått inn noen fra Poka Premium. https://www.storefot.no/produkt/poka-premium-hjulstativ/ Men da hadde jeg allerede bestemt meg. Man må jo finne på noe om vinteren, når det er rusket vær ute. Jeg startet med noen bordrammer som jeg fant i bromhaugen på jobb, som jeg kappet opp i henhold til noen mål jeg fant her: https://glossboss.de/allgemein/glossboss-wheeldetailer/ Det ble ikke helt de samme målene da jeg hadde litt andre mål på rullene, som jeg kjøpte på eBay. Siden bordrammene ikke var standard, så måtte jeg lage meg en egen holder til "støttearmen". Da ble det å ta et par vinkeljern som jeg freste ned til ønsket dimensjon. Deretter ble alt sammen sveiset sammen. Her er også "støttearmen" montert Så ble alt mattet ned og påført en runde med Etch primer Så fant jeg noen slumper av 2k Epoxy maling som jeg blandet ut og lakkerte alt med. Så var det bare å montere alt sammen. Satt på et sett med hjul for å enklere få flyttet på den. Vipps så var den ferdig. Den vinner nok ikke noen skjønnhetspris, men den gjør iallefall nytten. Tidsforbruket var vel kanskje ca. 8-10 timer. Holdt ikke helt tellingen da jeg holdt på. Ble dessverre litt lite bilder underveis, men det ble da noen iallefall. Håper dette er til litt inspirasjon for noen andre som også kjeder seg i vinterværet. Den var overraskende enkel å lage.
  39. 0 points
    Her kommer min garasje på ca 180m2 (17x10,8m). Den skal fullisoleres og jeg tenker jeg blir å gå for isolert Hörmannport. Jeg har lagt varmekabler i gulvet på badet, et oppholdsrom og under garasjeportene. Ja, det blir både dusj og toalett i min nye garasje. Det blir 4 meters innvendig tak og jeg blir å gå for varmepumpe for å holde behagelig temperatur. Som dere ser av bildene så er formen for saksejekk nedfelt i gulv der også. Denne garasjen kommer til å bli brukt til mye trivelig :-) Jeg har lagt ut en liten YouTube video av prosessen så langt med grunnarbeid, forberedelser samt støping av gulv: https://www.youtube.com/watch?v=r0xL8npGvSo Kikk gjerne på den, og jeg vil sette pris på kommentarer for ting og tang jeg bør tenke på. Hyggelig om du også trykker på "liker" hvis du liker videoen. I løpet av året med vil jeg legge ut en Youtube-video som viser bygging av garasjen - satser på at jeg blir ferdig utvendig i løpet av sommeren.
  40. 0 points
  41. 0 points
    Bilder til posten ovenfor. Bilen har fått solfilm på vinduene i sommer og fronten er senket. Senk bak skal på plass før neste sesong.
  42. 0 points
    Takktakl, då ska eg prøve det Bommet litt
  43. 0 points
    uansett godt jobba syns eg. tenk på alle biler som ikkje dette blir gjort i alt for mange år. og klager på at dei går dårligt,,,burde vore service intervall på dette.
  44. 0 points
    Då va eit nytt hurtigt prosjekt ferdig denne gang. Solgte eit orginalt sett med style 400 felger då eg ville ha meg GSP felger til vinterbruk, fekk vridd av piggdekka frå 400 felgane og solgte felgane, leita ei stund då dei vart solgt fortare enn selgarane svarte samt måte ha riktig felgbredde og innpress, planen va å få dei glassblåst og lakka skikkelig evnt. Pulverlakk men siden eg fekk tak i eit sett so seint så vart det litt nedmatting og spraylakka får holde denne vinteren. Felgene var egentlig i veldig god stand forutenom litt lakkflass, liten kantkjøring på eine felgen og steinsprut grunna mykje dekkstrekk, så hadde egentlig holdt å flikka litt hadde eg berre funne riktig farge på lakkstift, men hadde og lyst å prøve kvitte felga, va enten kvitt eller svart. Felgene hette då GSP I dim 18x8.5 ET35 18x9.5 ET 40 Fekk bretta på igjen dekka frå felgane eg solgte, hakkapelitta 8 i 225/45 Så litt bilder E fortsatt litt mildt så dei er ikkje komt på bil endå Innertønna vart ikkje lakkert då felgane allikavel ska gjerast om igjen neste år. Tips til å fjerne litt lakk på dekksidene? Tynner? Det gjekk med 3 boksa med felglakk frå biltema og ein boks med klarlakk, samt eit par tima med pussing og maskering/klargjering.
  45. 0 points
    Fikk de-chromet litt mere idag. Tok vinduslistene. Kjøpte ferdig tilpassa rull med gloss black vinyl fra killallchrome. Var første gangen jeg har gjort noe slikt. Så resultatet ble bedre for hver list jeg tok så får vel bestille en rull til å ha i bakhånd
  46. 0 points
  47. 0 points
    April 2020 - Vårklargjøring og hjulskift, med montering av nytt stasj. Ved vårens shine ble utført et forsøk på "å nulstille" bilen så godt det lot seg gjøre. Fjerning av vaskeriper og RDS etter tidligere maskinvask med 3-stegs polering og tilhørende detaljarbeid dertil ble utført. I tillegg ble det gjort noen oppgraderinger for å sette litt personlig preg på den trofaste, litt trauste men interessante helgebilen min. Pleie utvendig: - DCN-vask med avfettinger, børster, clay, felgvask, motorvask og understellsvask. - Rubbing av lakk med Menzerna 300 og WAXD heavy compound. - Polering med WAXD medium compound. - Finpolering med WAXD finish. - Maskinpolering av ruter utvendig med Menzerna 300 heavy compound. - Polering med drill og spesialrondell under dørhåndtak. - Fusso voks på alt av innvendig og utvendig karrosseri. - RainX ruteforsegling på ruter. - Rensing og forsegling av all utvendig plastik. - Detaljarbeid på plastikk i motorrom. - Voksing av sommer og vinterhjul. - CG VRP dressing på utvendig plastik og dekksider. Endringer utvendig: - Emblemfjerning - Montering av "sidespoilere" på bakruten - Handlet nye sommerfelger (orig. fra facelift) - Montert nytt 3. bremselys på bakluken - Ettermontert LED-baklykter fra facelift - Nye kjennemerker i metall - Fjernet skiltramme foran Innvendig shine og endringer: - Innstegslister i chrome montert - R-line pedaler - Støvsuging og vask av interiør - Stoffrens av seter og tekstilmatter - Rutevask - A/C-rens og skumrens i dyser - Skinnrens og forsegling av ratt og girspak - CG silk shine på all innvendig plastik Bilder fra vask og polering Utgangspunktet! Vaskeremedier klar for å møte lakken. Sonax er en god kandidat i bøtta. Flunke ny høytrykkspyler. Den forrige K5'en holdt i 8 år. Gode spylere. Disse poleringsmidlene ble brukt sammen med Scholl-puter og Marita roterende samt Flex DA. Maskering er viktig. Emblemfjerning med fiskesnøre og rens. Våtslip. Etter noen timer bak poleringsmaskinen. 50/50 bilder etter grovpolering. 1. runde grovsteg. 2. runde grovsteg. Etter 3. runde grovsteg og mellomsteg. Det ble kjørt totalt 5 steg med maskin på bilen. Førerdør med RDS før. Førerdør med RDS etter 3 runder grovsteg. RDS etter 3 runde grovsteg, og 1 runde mellomsteg. Denne ble brukt på 'innvendig karosseri' i døråpninger og bagasjeluken, samt bak dørhåndtakene. Før. Etter! Ut i solen for nedspyling med sterk Surfex og kontrollsjekk etter maskinpolishen. 'Detaljarbeid' CG VRP dressing på plastdetaljer. Blant annet bilens gummilister, skvettlapper og hjulhus. Det ble også påført i motorrom etter motorvask. 1. lag voks ble den gamle fussovarianten. Siden jeg ventet en ny i posten, ble det lagt enda et lag noen dager senere da jeg også la om til nye sommerfelger. Dette kommer det en video av lengre ned i innlegget. De nye kjennemerkene i metall fikk også voks. RainX på alle ruter utvendig. Felgvoksen. Disse skulle snart av men ble tatt med voks på framsiden bare for at det skulle se pent ut frem til hjulskift. De nye felgene fikk fusso. 'Annet arbeid utført' 50/50 bilde nye sommerfelger/gamle vinterfelger. Det trenges virkelig et nytt bremselys. Det gamle sa takk for seg og ramlet av. Ny plastbeskyttelse på viskeren bak montert. 'Sidespoilere' bak montert. Nye facelift LED-baklykter, med en kjapp rengjøring bak lyktene. Ferdigbilder! C-stolpen skal få en strafferunde ved en senere vask. Den nye støtfangerlisten. Rundet 55 000 km ved utkjøring av garasjen. Video av nytt lag SOFT99 fusso coat (2020 utgave) tatt i strålende vårvær. Det var det. Det hele ble utført over en to ukers lang koronaperiode.
  48. 0 points
    Siste jobb. Mustang klikk for S&S
  49. 0 points
    I helgen fikk jeg endelig tatt et røsk på min egen gamle sliter som har passert 233 000km nå Kjørelengden tatt i betraktning er jeg fortsatt super fornøyd med hvordan denne holder seg. Skulle byttet den for et par år siden, men siden den bare går og går så har vi egentlig bare beholdt den. Ufattelig driftsikker har den vært de 200 000 jeg har kjørt den siden 09.
  50. 0 points
    Kjapt polert med grønn uber og menzerna sf4000. Fy skam, den trenger virkelig en skikkelig runde. Vurderer å sette den bort til konkurrenten
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...