Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/19/2019 in all areas

  1. 8 points
    S&S 2015 Subaru Outback Hadde litt lyst å dele denne med dere! Bilen er en 2015 modell tror jeg, glemte å sjekke dette. Hvis det er feil så var det ikke meningen å lyve ;-) Sånn jeg husker så var bilen kjørt rundt 50.000km. Inspeksjon og vask Denne løsningen har jeg ikke møtt tidligere, sealing som er presset mellom lakk og skiltholderen. Måtte skjære løs skiltet fra de to klattene, for noe surr! Sånn blir plast når man ikke tar seg bryet med maskering før polering. Litt kjørespor på panser, skjønner noen har vært her før meg. Jaja, vask og maskering etterfulgt av lakkinspeksjon. Var bra med lakk, rundt 110 stort sett. Men noen plasser var det opp til 250. Det tyder på lakkering. Ingen tvil om lakkering når nordlyset stråler mot meg de plassene det var høye verdier. Bilen skrek etter hjelp følte jeg, hehe! Begynte med å fjerne det utrolig sjarmerende guffegreiene som skulle forhindre slamring fra skiltholderen bak. Masse citrus-rens og plast-skrape så ble det borte. Fikk noen ubetydelige riper av den jobben men alternativet var så mye verre. Gikk løs med litt test av komboer. Koch F6 med orange uber tok ikke nok vaskeriper, Koch H8 tok det meste og avsluttet pent. Tok meg ikke av de aller dypeste ripene. Jobbet meg rundt bilen, veldig fin lakk å polere fordi den gav raskt resultater uten mye strev. Det var noen plasser lakken oppførte seg litt rart, nesten som den sugde til seg polish. Slet med å få rotasjon på puten på de verste plassene, hjalp ikke å bytte pute eller polish. Nærmest er det normal polish mens lengst unna går det trått. Bildet er ment for å illustrere litt av problemet jeg hadde, ikke tro jeg polerer hele panser på et jafs Speilhus er en klassiker som gir dramatiske forskjeller, veldig motiverende å se forskjellen syns jeg! Ikke alltid jeg orker å maskere opp for 50/50, men blir jo litt det samme med to bilder i ett :-) Slik var det over hele bilen med innslag av hologram på dørene og bagasjelokk. Swissvax Shield fikk æren av å beskytte, la den på og tørket av når jeg var kommet rundt hele bilen. Omtrent 15 min fikk den altså godgjøre seg. Etter utsiden var fikset opp så ble innsiden tatt hånd om. Støvsuging, tornador, noe damprens og Colorlock strong skinnrens etterfulgt av protector. Alt av eiendeler i bilen ble samlet i en pose, så derfor ligger den der ;-) Ferdig og klar for levering Kan se litt av den hvite karosseri-tapen jeg har festet til skiltholderen for å unngå bråk fra denne. Nylagt Swissvax og regn, beste som finnes! Eieren ble veldig fornøyd. Fikk meldig fra eieren etter han var kommet hjem, da hadde naboen hans og lyst på en shine Brukte 20 timer på jobben. Takk for meg!
  2. 7 points
    Velkommen til denne S&S av en herlig 2012 Mercedes Benz ML som hadde gått 143.000km. Bilens eier er flink å stelle med den. Hvis jeg ikke husker feil så er det beading fra Bilt Hamber finis -voksen du ser på bildet under. Bilen er også blitt maskinpolert av eieren i år. Det er lett å se at bilen er pen i lakken, men grunnen for at jeg fikk oppdraget er at eieren ønsket coating som beskyttelse samt innvendig rens. Noen tilstandsbilder ved overlevering til meg Lett å se at bilen er blitt polert for den er utrolig glansfull og pen. Det er dessverre for meg fjernet masse swirls, noe som hadde laget masse flotte 50/50 bilder Vask Etter vask Lakken hadde masse steinsprang og noen hadde eier fikset på i sommer, han lurte på om jeg kunne ta noen som var kommet etter siste runde. Jeg setter alltid en maskeringstape-bit under der jeg fyller for å ha oversikt hvor jeg har vært. Det bruker å bli uoversiktlig og jeg stoler ikke på hukommelsen min:lol: Fjerner rust med diamantslipestift, retter ut "krater"-kantene på steinsprangene og renser med Carpro Eraser. Fyller i lakk og venter til lakken er tørr før klarlakk. Det var masse på panser, litt på tak og sidedører og noe på bakluken. Tar en lakkinspeksjon, merker opp hvor jeg må fylle lakk og måler lakkdybden. Stikkprøvene er typisk 12-15 målinger på panser forskjellige steder. Fant noen i steder på 75, så der ble det tatt hensyn. Resten var i område 90-120. Ikke så enkelt å se, men sånn som i venstre del av bildet kan du se klarlakken som jeg har lagt. Disse ser ut som regndråper og det vil jeg ha bort. Sliper disse ned når klarlakken er herdet ferdig. De to prikkene i slipemerket er der steinspranget var. Det er litt krevende å vite når man har tatt nok av toppen av klarlakk og det ble noen strafferunder med ny lakk og klarlakk. Slipet ned sånne riper som var litt rundt om kring på bilen. Dette bildet er sånn man ikke sender eieren, hehe [emoji3] Her har jeg bare våtslipt de som eieren selv hadde lagt, i påvente av at mine fyllinger skal herde ferdig. Blir litt sånn fram og tilbake, i etterpå-klokskapens navn ser jeg det hadde vært mer effektivt å gå rett på interiøret etter fyllingene. Tar interiør mens lakken herder. Støvsuging - tornador - støvsuging - damprens - våtsuging, i den rekkefølgen. Alcantara fikk rens av Koch Chemie Pol Star 1:10 og myk interiørbørste. Tørket med en fuktig microfiber (MF) og en bøtte rent vann. Det vannet ble ganske skittent etterhvert.. Denne flekken gikk ikke bort med bare vann. Pol star fikset biffen enkelt. Skinn fikk seg en runde etter alcantaraen, her er høyre side ubehandlet og vanstre er renset. Skinn som er rent gir ikke så mye gjenskinn. Etter interiøret var ferdig så fortsatte jeg å våtslipe. Så gikk jeg på en overraskelse. Lakken forsvant og for å beskrive følelsen som raste gjennom hodet mitt så var det litt som å stå med ungene på badeland og betalingsterminalen viser "avvist". Sendte melding til eier at jeg har dritet meg ut, så melding til lakkerer om han kan ta et oppdrag asap. Dette klarer jeg ikke å redde med lakkstift, hehe 4 timer senere Etter ny lakk og klarlakk, strøkent! Lakkerer mente det var en gammel skade der, det viste ikke eier eller jeg om men nå er det bra igjen. For å fjerne slipemerkene etter våtslipingen brukte jeg roterende og ull. Etter å ha sett Grindvikas gnikkebu tips om tornador til å rense puten, måtte jeg prøve det selv. Putene ble utrolig bra renset på denne måten, kjempebra tips! Måling før og etter roterende på et punkt. Dette er bra! En liten før og etter. Skal det bli bedre enn dette så må man til lakkereren. Maskerer opp og gjør klar for grovsteget Plastfangeren ble ikke ripefri, men jeg tar ikke sjansen på å brenne gjennom lakken bare for å få det strøkent. Tak-rails fikk også smake roterende og ull. Testing for å se hva som funket på denne lakken. Lakken er veldig hard. Noen riper var så dype at jeg måtte la de være. Først ull - så microfiber-pute - tilslutt blå uber. Etter både rens av hele innsiden av bilen og utallige rens av ull med tornador, stoppet den opp. Demonterte, renset snurreren med crc og trykkluft, god igjen. Action-bilde, her sitter jeg i en herlig rus av redbull. Her er jeg på steg 2, roterende og MF. Kanten på dørene var maskert under grovsteget. Etter grovsteget tok jeg av maskeringen på alle kantene sånn de også ble mindre riper i uten å kutte så mye lakk. Litt gøy må man ha det når man holder på, her er høyre del polert steg 1-3 og venstre er bare tatt steg 1 (grov). Fjernet med Carpro Spotless og q-tips det som var av skit i emblem. Sideskjørtet var rimelig sandblåst, disse ble også pene igjen. Ferdigbilder Noen bilder av de som bidro til denne jobben Mimo og damprenser, støvsuger og spyleren Lakken ble beskyttet av Carpro Cquartz og dekksidene fikk Waxaddict Feeder. Carpro Reload lagt som beskyttelse frem til coatingen klarer å stå på egne ben. Området som lakkerer hadde jobbet med fikk ingen coating, denne delen er klar først etter 6 uker. Poleringsprodukter fra Koch, ull fra Chris Larson, liten ull og MF fra Flexipads, Uber finsteg-pute Coating ble buffet med nye MF fra North detailing, disse loer ikke og er superdigge å jobbe med. Innsiden fikk Koch, Colourlock og Carpro Inside. Tekstil ble sprayet med dette, alcantara og trange plasser av interiør fikk penslet Gtechniq I1 på seg. Mye Bilt Hamber til vask, prickbort ble litt flau og ville ikke bli med. Scholl Boost i motorrom, Atomic Mac på bremsene. Brukte 50 timer på jobben over 2 uker, eieren ble lykkelig og jeg fikk enda større respekt for alle dere som bidrar på dette forumet til ripefrie biler. Takk for meg!
  3. 2 points
    2015 CAN-AM Spyder RSS Velkommen til min andre S&S tråd! Merkelig nok ble dette også et noen lunde likt kjøretøy som den første tråden jeg lagde på dette forumet - bare at denne har ett hjul ekstra! Eieren av denne herligheten spurte om jeg kunne gjøre den strøken igjen, da forholdet mellom eier og kjøretøy er spesielt. Her er det blant annet blitt brukt plast- og gummifornyer med farge i seg, som også hadde havnet på noen av de hvite plast-dekslene som han ønsket at jeg skulle rette opp i. Det ble også opplyst om noen merker som var blitt ødelagt. Her hadde jeg et ønske om å overraske med noe spesielt ved utlevering. Første jeg begynte med var å demontere alle lett-demonterbare deksler og deler. Tilstand: Bagasje-deksel foran: Venstre skjerm foran: Bakre skjerm: Midtre plast-deksel: Nedvask: Til nedvasken ble det benyttet Green Star, TEA, Reactive Rust Remover Vorreininger B, Orange Power, i sammen heng med børster, svamper og kluter - alt fra Koch Chemie. Melaminsvamp og Green Star 1:5 på plastdeksler etterfulgt av SIL 1:% Gamle ødelagte klistremerker fjernet (glemte å ta førbilde) Limrester fjernet enkelt med Orange Power. Lakk-korrigering: Lite blank-lakkerte flater på sykkelen, men av det som var, kan man trygt si at det var preget av mye hard håndtering. Kombo her endte til slutt med H9.01 på blå ull med roterende, etterfulgt av F6.01 på gul skum/ull. Killer kombo! Til forsegling ble valget Kamikaze ISM V.2 til alleoverflater, plastdeksler og -detaljer. her gikk det nesten med en hel flaske! I mellomtiden lekte jeg meg litt med midtre plast-deksel og vindskjerm. Her er det mye potensialet. Plutselig så jeg i spotlyset at baklysene trengte litt pleie og. Fant en stusselig svamp i bagasjeveskene. Poof! Gikk over alt med Over Coat dagen etter. Legg også merke til det nymonterte og -produsete CAN-AM-merke på dekselet. Plast-dekselet foran speedometer og turteller var veldig slitt. Perfekt! (95%) Etter finsteget så jeg at det var noen defekter igjen, så diss ble rettet opp før utlevering. Glemte å ta bilder etter siste finish, så dette er resultatet etter første finsteg: Ferdigbilder:
  4. 1 point
    Ser at det ble bare kluss med bilder som ikke kommer opp her..... Skal se om jeg får retta opp i det! EDIT: Da skal det være i orden, om noen fortsatt sliter med bildene så si ifra
  5. 1 point
    En kunde jeg polerte en båt for i sommer tok kontakt forrige uke. Han hadde fått malingsprikker over hele bilen og hadde prøvd å få dette utbedret hos et firma i Kristiansand. Men han var ikke fornøyd med resultatet. Han kom innom med bilen og sa at de hadde polert den. Det kunne jeg umiddelbart avkrefte og polerte opp en liten firkant med nanoen for å vise hva polering gjør med lakken. Og når jeg hørte hva han hadde betalt så bekreftet det min påstand. Han hadde fått tidenes dårligste og dyreste vask. Ingen beskyttelse heller. Så jeg fikk bilen inn i går ettermiddag kl 18 og 23 timer senere kunne en fornøyd kunde hente en lett polert og malingsprikkfri bil. Nå med 12 mnd beskyttelse.
  6. 1 point
    Tesla Model X 75D Hadde gleden av og få polere denne 2 uker gamle bilen. Dette er den andre model x jeg polerer for samme eier etter at kona hadde lagt sin elsk på hans nye bil. Løsningen ble å kjøpe en ny til henne også. Jeg ble advart om en ripe på passasjerdøren, så han lurte på om jeg kunne ordne den også. Bilen var ikke vasket siden utlevering, eieren syntes nok det var litt rart at jeg ble glad for å høre det! Starter med avskiltning Salt og skit fra vinterveiene etter to uker Forvask Begynte med prickbort, surfex 1:5 og korrosol. Så tok jeg dette i samme rekkefølge en gang til. Dette fordi jeg tidligere har blitt overrasket av asfaltprikker som fortsatt henger på. En ekstra runde er bedre enn å få så mye partikler under claying synes jeg. Hjulene fikk bilt-hamber auto-wheel i tillegg fordi den er enda mer hissig mot bremsestøv og møkk. Suverent produkt jeg sverger til. En fordel med å vaske dekkene først er at det spruter ganske mye møkk i alle retninger når man holder på. Tar man de til slutt kan man bli lurt av møkk som har flyttet seg til lakken. For å fjerne alt av guffe som hadde fått virke på bilen, skummet jeg ned med autofoam. Da er jeg trygg på at korrosol og vennene føres bort. Etter avspylning vasker jeg dekksidene med stiv børste og surfex 1:3, da går møkken fint ut fra gummien. Felger fikk vask med Gtechniq såpe og vikan-børste samt wheel-woolies (kopi fra carbon collective) Resten av bilen fikk BN-svamp og samme såpe som hjulene. Clayet med carpro immolube, uten å lage marring. Det er et utrolig bra og allsidig produkt! Tørket med carpro tørkehåndkle som også er det beste tørkehåndkleet jeg har prøvd. Inspeksjon og maskering Inspiserte skaden og resten av bilen. Viste seg å være to riper, en som går på kanten av nedre del av døren. Omtrent 50cm med "kreshe". Fant slike merker rundt omkring, men ikke så dype som de to ripene som viste seg på døren. Lakkmålinger Gode lakkverdier på døren. Mer skummelt på ripen nederst, den lå langs en kant. Prøvde først å polere begge bort men ingen sjanse på å redusere ripene effektivt. Våtsliping Aldri trivelig å måtte hente frem dette settet, men sånn som ripene var måtte det bare til. Skummelt område denne kanten å jobbe på. Våtslipte med immolube og 2500 og 3000 papir, var veldig forsiktig på den nederste og valgte å avslutte ganske tidlig på den. Tilbake til poleringsmiddel Kan se ripen i direkte lys men da skal du nesten kjenne til ripen fra før. Fikk bort slipemerkene med microfiber og 300, så gikk trinnene tilbake til 2500 på grønn uber. Menzerna 2500 fikk bort mye annet som hadde lagt merker/riper rundt omkring, avsluttet pent. Brukte rundt 7 timer bare på våtsliping og opprydning av merker/riper i lakken. Beskyttelsen av lakken Først wipedown med Carpro Eraser over hele bilen før jeg gikk igang med glanspoleringen. Carpro essence på blå uber gir en sykt blank og fin overflate, samt perfekt forbehandling til coating. Ble en stund å vente mellom essence og coatingen, da rakk jeg å dulle litt med hjulene og middag. Skal gjerne vente rundt 4 timer før coating. Voks og dekkfornyer på hjulene. De skal nok av om ikke så lenge, men hva gjør man ikke for prikken over i’en? Bort med de lappene her og. Beklager til de med OCD, men gummipiggene lar jeg bare være Coatingen til carpro er meget enkel å bruke, bare pass på å fjerne restene som flytter på seg når man buffer! Ellers er det like enkelt å legge som voks. Men slurv straffes langt hardere, hehe. Dagen etter la jeg et lag med Reload som følger med i settet, den beskytter coatingen frem til den er ferdig herdet. Spray, spre og buff av med to separate microfiber. Svært bra produkt å friske opp sliten coating med også. Ferdigbilder ute i sola, topp stemning! Og ripene på døren var eieren strålende fornøyd med var redusert, den første ripen i en ny bil er aldri trivelig. Jeg kunne nok fått redusert den nederste ripen enda mer. Den sjansen tok jeg ikke i frykt for å gå gjennom lakken. Skulle gjerne tatt litt 50/50 bilder men det glemte jeg i kampens hete. Her er et trøstebilde jeg har satt sammen. Jobben tok 21 timer fordelt på 3 dager, eieren var fornøyd og det var jeg og. Takk til deg som leste gjennom denne S&S, håper du likte den!
  7. 1 point
    Hoi! Da tenkte jeg å lage en liten S&S. Jeg kom over en budrunde på facebook på en takboks og kjerringa har antydet en stund at hu vil ha en sånn i tilfelle vi skal på campingtur (måtte gud forby at vi må det 😳😨) I alle fall så slengte jeg inn et bud på hele 260.- for moro og det ble visst min... faen.. Jaja.. Takbokser har jeg null peiling på men sånn så nå herligheten ut. Strula rundt og fant en merkelapp inni foran. Hrm.. 1 år gammel denne burken. Viser seg å være en 2018 modell Packline Elegance for de som kan sånn. Får vel kanskje vaske den hvertfall var tanken. Slepte den inn i garasjen og fikk på litt lys 🤢😳😱 Her var det riper fra helvete og tilbake. Hele boksen var mer eller mindre full av riper. Jaja.. det er en takboks liksom.. how fucking hard can it be? 😁 Har egentlig omtrent ALT man får av polish og compund i garasjen men ikke alt jeg får tid å prøve. Har mye erfaring så blir ofte sånn at man ikke prøver nye ting når man vet hva som fungerer, men i dag hadde jeg tenkt at 3D produkter kunne få seg en runde. Så jeg fant fram rupes 15mk2 og en gul uber pute.. Kjørte på men det hjalpe heller lite... kjørte ganske mange pass, men den ble bare blankere... ikke ei ripe forsvant 🤔🤬 Jeg er vandt med å ta hard tyskerlakk og vet hva hard lakk er.. denne var dog STEINHARD! Så her måtte det tyngre skyts til. Rota fram Koch H 9.01 og ullpute + roterende. Delte opp boksen litt for å se forskjellen og kjørte på HARDT! Jeg tenkte at denne skal jeg ha bra uansett, hvis ikke så har den ikke kosta meg mange kronene likevel og ryker på dynga dersom jeg brenner lakken her. Det ble MYE bedre men forsvant ripene?🤔 NEI 🤬 de ble greit dempet men jeg ble hvertfall ikke fornøyd så da får vi gå enda hardere på.. nettopp. Våtslip! Viste seg at det eneste jeg hadde igjen var 3000 papir og siden jeg ikke gadd å gå i butikken så fikk det bli løsningen. Rupes Mini med 3000 papir. Og det ble våtsliping... MYE våtsliping. Det ble med områder, litt om gangen, men hele boksen ble våtslipt. Noen områder ble våtslipt både 2 og 3 ganger. Andre holdt det med 1x. Litt grovere skader fant jeg også. Litt våtsliping og så over med ull og roterende igjen så ble det bra 😁 Enda verre skade 😳 Våtslip og roterende fjerna det meste der også 👌🏻😊 Etter alt var våtslipt så var det igjen over med roterende og ull på hele boksen. Så egentlig ikke noe holos eller ugagn etter ulla tiltross for at jeg gikk på beinhardt men ville gå sånn halvgrovt til verks etter dette for å være sikker så fant fram rupes 15 mk2en igjen med medium ND sfx pad sammen med 3D HD polish. Har også blitt litt småforelska i den autofinesse padprimeren så den fikk også være med. Kjørte 4-5 pass på hele boksen. En god runde så begynner det å se bra ut jo 😁 Tror ikke jeg hadde trengt å kjøre det for 3D hd polishen på grønn pute gav mye glans, men ville ha enda mer glans så jeg kjørte over med en av favorittkomboene mine likevel. Gul/Gul rupes 👌🏻 Så wipedown! Nå glemte jeg jo selvfølgelig å ta bilde av siste komboen men der valgte jeg hvit rupes med carpro essence. Kjørte over med maskina på hastighet 3 3-4 ganger før den ble buffet av og ble latt stående å herde over natta. Carpro essence tar man ikke wipedown av før lsp for den er laget for at coating skal binde seg bedre til lakken da den inneholder Si02. Men den skal herde minimum 4 timer før coatingen blir lagt. Det var overhodet ikke planen å legge noe coating på denne men siden arbeidet utarta seg fra å bli det jeg trodde var en halvtimes jobb til det som det faktisk ble... vel da får det bli denne: EXO er egentlig en topcoat men den duger helt fint som standalone også. Blir hvertfall syk sheeting av den. Etter at coatingen ble lagt så ble det tid for å ta litt andre ting også. Plater og skruer for å feste takboksen med er heller ikke så fine: Skivene var rustet så de hadde jeg nye av. Plastskruene som du skrur fast boksen med fikk seg litt Carpro DLux og platene ble pussa med dremel og ståøbørste før de fikk seg et strøk svart caliperlakk fra biltema. Noen ferdigbilder: Steg 1: Våtslip med rupes mini og 3000grit. Steg 2: Roterende med 3» flexipads wool og Koch Chemie H9.01 Steg 3: North Detailing SFX medium (grønn) med 3D hd polish. Steg 4: Gul/Gul Rupes fin polish. Steg 5: Hvit rupes med carpro essence extreme gloss enhancer. LSP: Gtechniq Exo V4. Total tidsforbruk uten lakkering av plater etc. Ca 13 timer. Takk for titten! 👌🏻😊
  8. 1 point
    Audi A4 Brilliant Black Ja da var det tid for en ny S&S igjen, og denne gangen blir det en litt annerledes en med både litt rustfiks og lakkering. Det er altså min egen bil som var klar for en shinings igjen og jeg hadde tatt uken fri for anledningen. Har lenge irritert meg over en galakse av steinsprut og omlakkering har lenge vært planlagt, men tenkte jeg skulle prøve meg på litt mere fylling av steinsprut for å se hvor godt jeg kunne få det. Veldig greit å kunne forske og teste litt forskjellige ting på egen bil så dette ble det gjort endel av. Her er det en god del bilder så det er bare å finne fram noe godt i glasset og sette seg godt til rette. Jeg har ingen bilder av vasken denne gangen da jeg i bunn og grunn ikke hadde planlagt noen S&S, men etter streng beskjed fra @heinejs så ble det tatt bilder fra dagen etter Startet med å vaske bilen fredags kveld. Vasken ble gjennomført i kjent DCN stil med følgende produkter: - Prickbort opp til vinduer, virketid 5-7 min - Surfex HD 1:5 på hele bilen, virketid 5 min - Vorreiniger B i skum kanonen, virketid 10 min -Avspyling nedenfra og opp -Korrosol opp til vinduer, virketid 10 min -Avspyling -Håndvask med CG Mr.Pink i bøtta -Avspyling -Claying med CG heavyclay (for å få bort eventuelle forurensninger før lakkering og steinsprut flekking) -Avspylt og tørket Dagen etter startet jeg med rustfjerning og grunning. Er et veldig kjent problem at man får lakkflassing/sinkslipp på hjulbuene på B8. Heldigvis hadde det ikke begynnt å rustet så mye hos meg enda. Det første jeg gjorde var å skrape bort all lakk som hadde løsnet fra metallet, så ble alt slipt ned med 120,240 og 400 korn papir før det ble penslet på 2 strøk med Hydrate 80 som dreper gjennværende rust og legger igjen en grunning som kan lakkeres rett over. Hydrate 80 fikk stå i 1 døgn å herde. I mellomtiden startet jeg med fylling av steinsprut. Blandet base og en egen klarlakk egnet for steinsprut fylling i et ca 50:50 forhold, og som det kan sees på bildene var det ikke få steinsprut jeg hadde fylt igjen når jeg var ferdig. Tror jeg brukte rundt 2-3 timer kun på fylling. Mens jeg ventet på at disse skulle herde så tok jeg en kjapp titt på tilstanden på lakken. Til brilliant black å være så har den holdt seg ganske fin siden i fjor, men litt var det nå å ta fatt i, blandt annet noen dypere RDS og swirls jeg ikke fikk fjernet i fjor. Tok også å lakkerte opp områdene som var slipt ned og grunnet på hjulbuene. Her ble det brukt både base og 2k klarlakk fra lakkspessialisten. Basen fikk herde i 24 timer før klarlakk ble påført, som igjen fikk herde i 24 timer. Ferdige resultater, men ikke slipt ned kanten enda. Lakken som var fylt i steinsprut ble slipt ned med 2000 papir, spotkloss og håndmakt. Her gikk alle mine 10 stk 2000 papir med, så om noen vet hvor det er mulig å få kjøpt nye som passer til spotklossen så skrik ut! Etter jeg hadde fått slipt ned rundt de flyte områdene gikk jeg over til våtsliping av resten av bilen (unntak var tak, bakende og over den øverste knekken på dørene). Her ble det brukt x-cut disk til duetto'n og 2000 grit. Målte hele tiden lakktykkelse, både før, etter og under sliping, gjennomsnitlig så tok jeg av rundt 5-10 my på bilen hvor verdiene på bilen fra før lå mellom 130-160, så godt med lakk. De områdene med mindre lakk (nederst på dører og fronten på panser) var jeg litt mere forsiktig og tok ikke av riktig så mye. Kanskje jeg skulle ha satset på en matt finish istedet 🤔 Etter slipingen så hentet jeg fram denne komboen for heftig cut. Roterende, ull og Koch Heacy Cut. Er egentlig helt sykt hvor denne komboen cutter! Gjorde klart panser for en heftig 50/50. Kjørte 2 runder hvor jeg kjørte med en del press og kjørte til polishen hadde blitt en oljeaktig hinne. Ble vel kjørt rundt 5 runder totalt på panseret. Når det kom til varme så kjørte jeg til jeg kunne føle en lunk på armen, og når jeg da målte temp var lakken på 45-50 grader så dette brukte jeg som en fin pekepinn når det var på tide å gi seg. Det ble også ventet til panelet hadde kjølt seg helt ned før jeg buffet av, noe som fra tidligere erfaring er mer skånsomt på brilliant. Til trangere plasser og plasser hvor jeg trengte en mere presis føring ble Flex'en brukt, 70mm pad på 50mm bakplate for å kunne komme til ekstra godt inne i kroker og hjørner. Etter litt kjøring var det nesten en hel sau oppe på panseret Jukse 50/50 Komboen la igjen endel arbeid både i form av hologrammer og swirls, men alt av swirls som var på lakken fra før og som jeg ikke fikk bort i fjor var borte nå Etter at kantene ved opplakkering var slipt ned og så polert opp så det slik ut. Kan såvidt skimtes i riktig vinkel, men mye finere enn rust, lakkflass og sinkslipp iaf. Før resten av sidene ble polert opp tok jeg taket, dette var forholdsvis fint og hadde ikke så mye slitasje så her kjørte jeg på med kun finsteget (Orange scholl og Koch Feinschleifpasta) Før Etter Fortsettet videre med sidene etter taket var tatt. Lite lakk og mye dype riper gjorde at jeg måtte la mye være igjen på sideskjørtene, men et lite løft fikk de. Speil var ikke så mye slitt. I godt driv med maskinen Resultatet på bakskjerm, tror vi bør ringe Ghost Busters her. Litt mere tydelig kant på hjulbuen bak. Etter grovsteget var tatt var jeg litt lei av polering, så for å få et avbrekk ble alle hjulbuer vasket godt ned nå mens jeg hadde bilen på bukker. Før Surfex 1:5 påføres og ble jobbet inn med kost før det ble spylt grundig. Her var det mye grus og skitt Enda et lite prosjekt jeg hadde var å få gjort noe med de stygge bremsecaliperne og bremseskjoldene. Slipte ned 400 papir og la 2 strøk med Hammerite. Urutinert som jeg er så tok jeg ingen gode bilder etter begge strøk. Bildet over er kun etter første strøk, men fant et bilde fra messenger som viser sånn ca hvordan det ble etter 2 strøk. Ble selv veldig fornøyd iaf. Fordi grovsteget hadde støvet så mye og at så godt som hele bilen var dekket i ull tok jeg valget på å dynke hele bilen i sterk surfex blanding og spyle den av istedet. Det var bare et problem, jeg hadde ingen hjul på bilen til å få kjørt den ut så her måtte vi tenke kreativt. Lokalet jeg bruker er en gammel vaskehall så da ble løsningen å dekke til alle reoler med presenninger og støvtette vegger Tok også noen dekkposer over caliperne da jeg var usikker på om Hammerite lakken hadde fått nok tørketid enda, better safe than sorry. Dynket i Surfex Ferdig avspylt og tørket for kvelden. Caliper kan også skimtes i sin nye svarte farge Neste dag var det klart for kombotesting til finsteget. Her presterte Sonax Perfect Finish/gul rupes pad, gul rupes/gul rupes pad og Koch F501 på orange scholl nesten helt likt, så det ble brukt litt forskjellig rundt om på bilen. Alt i alt var jeg nok aller mest fornøyd med Sonax'en, utrolig god å jobbe med og ga kjapt resultater. Helt grei finish på brilliant black dette Tok så en wipedown med Koch sin silikonfjerner på panser for å sjekke at det ikke var noe som lå igjen å skjulte riper, noe det ikke var, men fikk meg derimot en stort sjokk. Uansett hva jeg gjorde under wipedown så ble det mikroriper ved buffing. Brukte lang tid på å skjønne hva dette kunne være, så ved en ren tilfeldighet prøvde jeg med CF02 som jeg hadde og da ble resultatet plettfritt. Da bars det i fullfart til bilpleiebutikken på lade for å handle mere CF02. Pianolister ble kjørt med Sonax Perfect Finish og gul rupes pad. Noen som husker spøkelsene på bakskjermen, ikke det? Nei da får vi ta med et bilde av det igjen Ble noe helt annet etter finsteg. Liten 50/50 på bakfanger mellom grov og finsteg. Etter finsteget ble det tatt wipedown 2 ganger med Scholl CF 02. For å avslutte dette "mesterverket" ble det brukt pre-wax i form av Cleaner Fluid Regular på den ene siden av bilen og halve panseret. Den andre halvdelen av panseret og siden av bilen ble det brukt PA Esclate Lotion, likte selv esclate lotion bedre, mye pga at den kan brukes med maskin og så lukter den bedre Tak og bakluke ikke fikk noe pre-wax i det hele tatt. Grunnen til dette er at jeg ønsker å teste om det er veldig viktig å bruke produkter fra samme produsent, og evnt hvor mye det utgjør på glans og holdbarhet. Valget av LSP falt på Swissvax Concorso, sinnsykt god voks å jobbe med og så lukter den jo himmelsk (noen som vet om den smaker like godt? ) Littlebitt hazings. Ferdig buffet. Alt av plastikk/gummi samt dekksider fikk Gtechniq T1, og eksostuppene ble kjapt gått over med CG light metal polish. Og endelig så var vi ved veiens ende, noen som er klare for ferdigbilder? Etter å ha stått på bukker i litt over en uke så hadde understellet strekt seg litt så den var litt høyere enn hva den egentlig er på ferdig bildene. Tidsforbruk på denne jobben har jeg ikke regnet noe på, men det tok meg 9 dager totalt hvor jeg jobbet 10-15 timer ca hver dag, så da kan dere regne ut selv hvor mye det er for jeg vil ikke vite det Det har nå gått 3 uker og 2 vask siden jeg gjorde denne jobben og jeg merker ingen forskjell på noen av sidene som fikk pre-wax eller de panelene som ikke fikk det. Takk for at du tok deg tid til å lese!
  9. 1 point
    Da har jeg hatt enda en jobb som det har blitt litt bilder av. Denne gangen skal vi til det maritime og objektet for pleie denne gangen er en 2001 Scand 9200 Dynamic. Nåværende eier har hatt denne i mange år og det tekniske er tipp topp men etter at første eier har bare brukt den og satset lite på vedlikehold, hvertfall kosmetisk har det satt sine spor. Det var derfor nå på tide å rydde litt i gammel moro og få et lite løft og litt beskyttelse før sesongen. Båten ble satt i et telt for anledningen. Begynner med noen bilder før oppstart og vask. Båten har mye grovere riper og slitasje som det ikke er mulig å gjøre noe med uten å slipe, fylling av gelcoat osv, men eier ønsket et generelt løft og noe beskyttelse før sesongen. Begynte med å demontere teak plater på badeplatformen som også hadde behov for litt rengjøring og stell. Så var det å starte med vasken. Båten var full av støv etter å ha stått inne i hallen gjennom vinteren samt diverse skitt rundt om. Hele båten ble dynket i en blanding av Surfex HD 1:10 og Powerwash. Dette fikk virke ca 10 minutter før avspyling. Etter avspyling var det håndvask for tur. Carpro Reset såpe i bøtta og Meguiars washmit til vaskeredskap. Etter ny avspyling fikk båten lufttørke til neste dag. Teak platene på badeplatformen fikk samme avfetting som båten og skrubbet og spylt i flere omganger til ønsket resultat var oppnådd. Fikk ut mye skitt av treverket her. Platene måtte så få litt beskyttelse og valget her ble Gtechniq D1, lagt i 3 lag. Dette produktet farger ikke treverket men gir en strålende beskyttelse og vannskrekk. Så var det tid for å brette opp armene og begynne på rubbing av skroget. Testet noen kombinasjoner men endte opp med roterende maskin ladet med ull og Menzerna FG400. De 2-3 meterne bakerst på båten var mest oksidert og krevde 4-5 runder for jeg sa meg fornøyd. Resten av skroget ble gradvis bedre jo lengre frem jeg kom og krevde også mindre innsats. Lar bildene tale for seg selv. Med grovsteget unnagjort var det nå mye kjørespor over hele skroget og en finsteg måtte til for å få en akseptabel finish. Endte da opp med Rupes maskiner med gul pad og Carpro Essence. Først en runde med Monopol silikonfjerner. Finish før Etter Det ble også et betydelig løft i glansen med Carpro Essence. Beskyttelse for skroget og resten av båten ble Swissvax Infusion. Skroget var nå unnagjort og bunnstoff kunne legges uten at jeg var i veien. Neste "panel" ut var hekken og badeplatformen som var det mest slitte på hele båten da den ligger med sola mot hekken hele sommeren i havna. Her ble det også kjørt mange runder for å få bort oksidert gelcoat og få frem en akseptabel finish. Luftegitter, diverse beslag, badestige og dreggfeste ble også demontert for å komme til overalt. Etter finsteg og montering av alt som var demontert så det slik ut. Så var det bare å begynnne på overbygget. Her var det også veldig oksidert men vises ikke på samme måte når det er hvitt så her ble det kjørt ett steg med Rupes maskiner ladet med grønn pad og Menzerna FG400. Dette ryddet bra opp i oksidering og fikk frem igjen glansen. Også her ble det demontert fester for kalesje og luftegitter for å komme til overalt. Med ferdig polert og vokset overbygg var det bare små detaljer igjen for å få en helhet i jobben. En liten detalj som trekte helhetsinntrykket veldig ned var fendelist. Denne var både møkkete og ganske solbleket. Her prøvde jeg mange ulike metoder med vask og skrubb osv men ikke noe gav ønsket resultat så da dro jeg like godt frem roterende maskin igjen med noen godt brukte små pads jeg hadde liggende, Menzerna FG400 og kjørte på. Veldig tidkrevende men gav absolutt resultater. Fenderlist ble også satt inn med voks. Til slutt lå det et par fendere på dekk som ikke matchet resten av båten lengre så disse måtte også få litt omsorg Da var båten omsider ferdig og det var klart for sjøsetting. Tidsforbruk ble 102 timer. Takk for titten BILDER TILLATES IKKE BRUKT UTEN FORFATTERS SAMTYKKE!
  10. 0 points
    Inn kom en litt sliten, rød bil, ut kom en blank og fin rød bil .. 50/50
  11. 0 points
    Vil anbefale Menzerna 2500 som et greit produkt til en 1-stegs jobb, å så toppe denne med Menzerna Powerlock, som er en flytendes sealer med inntil 1 års holdbarhet, denne kan du legge for hånd, eller med maskin. Dette er prisgunstige produkter, som er lette å jobbe med. https://www.conlogo.no/products/menzerna-2500-medium-cut-poleringmiddel-med-hoy-glans https://www.conlogo.no/products/menzerna-power-lock-ultimate-protection-lakkforsegling
  12. 0 points
    Håper jeg ikke leser deg feil, men siden det virker som du primært vil ha lakken "glattere" (og ikke 100% korrigert?) tenker jeg på følgende: - Skikkelig nedvask, få fjernet Turtlevoksen, asfalt osv. Prikkbort og så alkalisk vask. - Bruk av metallpartikkelfjerner. (f.eks Korrosol) - Claye bilen. (Bilt-Hamber medium clay f.eks) Da bør den være greit glatt. Så er der nok noe marring fra clayingen. Et steg med DA-maskin med ganske fin polish og pute bør ordne opp i det. Altså et "finsteg" med poleringsmaskinen, vil neppe rydde opp i grove riper men gir deg garantert blank bil Da trenger du muligens bare 3-4 poleringsputer, f.eks gul Rupes og gul Rupes polish, eller andre like produkter. Lakken skal være veldig sær før du klarer å gjøre noe galt med et finsteg og DA. Bare et forslag. Får du noen engasjerte detailere til å hjelpe deg er det selvsagt gull
  13. 0 points
    Da var vinteren slått inn for fullt, og da må dessverre favoritten stå ... Unngår å kjøpe vinterdekk til den, for da blir det bare til at jeg bruker den i salt-sørpen [emoji23]
  14. 0 points
    Da ble det ny konebil på tunet etter at Toyota Yaris`en ble solgt tidligere i høst. Kravet til bil denne gangen var 4x4 og webasto og da var det mest naturlige valget VW Golf. 2012 mod med ca 100k på telleverket, en eiers bil med komplett service hefte og ser ganske hel og ryddig ut. Bilen trenger absolutt en grundig gjennomgang med vask og polering, men det kommer. Noen bilder fra annonsen foreløpig.
  15. 0 points
  16. 0 points
    Autoglym Vinyl & Rubber Care Autoglym Interior Shampoo Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner Autoglym Rapid Aqua Wax Autoglym Fastglass Autoglym Leather cleaner Autoglym Leather care balm Autoglym Ultra deep shine Mikrofiberkluter Autoglym Hi-Tech Polish Applicator Selaclean Avfetting Vaskebøtte med rist https://www.mekk.no/vaskebotte-stor-med-rist/ Microfiber hanske https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/shampoo-og-vask/microfiber-handske-til-vask-polering/n1227180038/pn-348381270/
  17. 0 points
    Takk for det! 😊 Veldig glad i å bruke steam! Egentlig ikke noe spesielt, har ikke hatt noen problemer i alle fall 🙂 Holder du bevegelse i det skal det mye til før det blir varmt nok til å påføre skade 🙂 Tusen takk! 😊
  18. 0 points
    5 stjerner til Bilnerden! Bestilte i promilletåke søndag og pakkene ble levert tirsdag formiddag før bakfylla hadde gitt seg. Imponert!
  19. 0 points
    Sjekk ut Blank Bil X-trem. Dette er en alternativ asfaltfjerner, men jeg er usikker på om den er vannbasert. Den er i hvertfall PH nøytral og ikke merkepliktig, og jeg syntes den fungerer vell så effektivt som prickbort. Surfex fjerner begrenset med asfaltsuppen som er limt oppetter bilen på vinterstid.
  20. 0 points
    Haha, ja sånn ser det ut her og. Men kunne jo ikke akkurat kalle det vintertest når den ble gjort på sommern heller
  21. 0 points
  22. 0 points
    Ikke blitt så alt for mye kjøring i sommer. Men noen tusen kilometer har det da blitt. Bilen er hengt opp klar for å fortsettes på. Tok av hjul, smurte opp bremser og tok en liten sjekk under bilen. Svetter litt olje 2 steder samt at en slangeholder hadde løsnet. I dag har jeg pelt av hekken og koblet på Markski sitt boost leak tester kit. Det var ikke morro og jeg har mistenkt at det har vært noe alvorlig galt siden jeg bare har ladet 0.8 bar. Skiftet begge dump ventilene og med litt assistanse fra Markski så viser det seg at check valve 16 er gåen. Den sitter bak innsug på toppen av motor så det var bare å brette opp ermene. Tok samtidig og bygde om fra dobbelt luftinntak til originalt. Nå er check valve 16 bestilt samt oil valves til turboene så jeg får byttet de også. Når det er gjort så skal boost leak jakten fortsette før jeg går løs på oljesvettingen under bilen.
  23. 0 points
    Kjøling av maskinen/bakplaten, hvis du kikker inn i hullet der skruen til bakpleten er (iallefall på rupes maskiner) så ser du kjølekanalene inni der. Bruker du en pute uten hull, så kan du risikere at den smelter innvendig.
  24. 0 points
    Var så heldig og ble plukket ut for test av den nye Super Heavy Cut 300. Tidligere har jeg brukt både Menzerna Heavy Cut 300 og 400 som begge er ganske grove poleringsmidler. Det som er nytt nå er kort fortalt mindre/ingen løsemidler som plager brukeren, grovere cut og lengre kjøretid. Kan bekrefte alle disse punktene sett opp mot de gode gamle polishene [emoji106] Noe som overrasket meg var hvor grovt middelet føltes! Kunne kjenne slipemidlene og det har jeg ikke opplevd på samme måte med noen andre poleringsmidler. Test av grovkorrigering, bilen er en 1 år gammel Volvo V90 med hard lakk. Denne polishen er svært god til å slipe bort riper, dessverre var den parkerings-skaden så dyp at ripen ikke ble 100% borte. Vaskeriper tok den lett. Zoomet inn der den ripen du ser midt på speilbildet av meg i begynnelsen. En artig observasjon jeg gjorde var at microfiber-puten sugde til seg middelet under kjøring, noe som hindrer støving. Støvet ingenting med MF, men slapp lett ved trykkluft. Fibrene klebet seg fint sammen og det var mulig å buffe panelet og fortsette poleringen uten å tilføre nytt middel. Det tyder på god kjøretid for polishen, selv om cut forsvinner så fort slipemidlene brytes ned/brukes opp. Fikk også en ny poleringspute fra Menzerna. Den er tilpasset DA med de skråstilte veggene. Som på Rupes sine puter har denne også et hull som sikrer riktig sentrering av puten på bakplaten. Puten gjorde en god jobb, sammen med grovpolishen ble det et greit nok resultat på DA. Kjørte 2 ganger over panelet og fikk bort det meste av vaskeriper, de dypere krever mer innsats. Men du kommer i mål på en trygg måte, uten fare for å brenne gjennom. Ikke tatt wipedown etter poleringen her men du kan se det ikke avslutter så blankt. En rask runde med finpolish rydder faktisk opp. Jeg opplevde at det ble masse støv ved bruk av DA og puten, så den støvfrie opplevelsen var med microfiber. Du kan kjenne den klassiske menzerna-lukten av polishen, kanskje litt dempet. Nå er det jo ikke lukten som gir plager men løsemidlene. Som en avsluttende konklusjon så vil jeg si denne polishen er et riktig steg for Menzerna. Ull eller MF på roterende sammen med SHC 300 er det jeg kommer til å bruke denne mest til, eller på DA om det er på skummel tynn lakk. Tusen takk til Conlogo for vareprøven!
  25. 0 points
    Takk 😊 det går seg til... tar bare lang tid dessverre.. fått operert inn ei plate i nakken med dertil påfølgende dritt og forbud mot maskinstillinger og generelt fysisk belastende greier 🤔 men sterkt tilbake.. kan jo bidra til andre fordiom 👌🏻👍🏻
  26. 0 points
    Små sliten Hyundai IX20
  27. 0 points
    Hjalp en kompis med litt pleie på hans lastebil
  28. 0 points
    Du klarte å lure meg med fisketuren din, hehe! Utrolig bra jobb på den model x, for en forvandling :-)
  29. 0 points
    Da finner vi et tidspunkt! Blir koselig det
  30. 0 points
    Du kan fint få stå hos meg Fredrik
  31. 0 points
    Fikk endelig gjort meg ferdig med renna forrige helg. Det ble gjort over 2 helger for å bli helt ferdig. Startet med å pigge ut sporet med den lånte Bosh pigghammeren som gjorde vei i vellinga i forhold til den forrige. Med fant allikevel ut at det var drittungt å pigge en slik renne Satte sammen rennene og fuget med Tech 7 for å få det tett i skjøtene. Etter å ha regnet litt på hvor mye flytsparkel jeg ville trenge for å fylle helt opp på siden av rennene endte jeg opp med å blande ut 2 stk 20 kg poser ganske så tynt. Helte ut over hele renna før jeg presset Hexaline renna nedi. Som forventet så fløyt renna opp i flytsparkelen slik at jeg måtte sette det jeg hadde for hånden over slik at den skulle holde seg på plass. Etter 1 døgn tok jeg av det jeg hadde satt oppå renna og så at det var mellom 1-2 cm igjen opp til kanten på hver side av renna, så jeg måtte blande ut en halv sekk til i tynn blanding og helle ned i sprekken.Dette ventet jeg med til hjelga etter da jeg ikke rakk mer første helga. Fikk dama til å brukte sparkelspaden til å styre ned i sprekken mens jeg helt. Det gikk faktisk ganske greit, så lenge du ikke ble for ivrig Sparkelen sank litt mens det herdet, men det ble egentlig veldig bra. Tror ikke jeg gidder å gå over en runde til da det ble såpass greit. Mangler å pusse ned litt på kanten med sandpapir og pensle ut litt Heydi Sealer, så skal prøve å få gjort det til helga. Men fikk til slutt montert endelistene på plastflisene og ryddet i garasjen slik at dama fikk plass i garasjen også og resultatet ble til slutt slik Neste blir enten listing og utforinger, eller Ikea kjøkken
  32. 0 points
    Men ble ikke vaskeriper borte engang? Du må ikke se deg blind på de dype, de er bare å gi blaffen i på første tur med poleringsmaskinen!
  33. 0 points
    Jeg har kapasitet i Drammen om det er av interesse. Talset Autocare på Facebook.
  34. 0 points
    Det vil jeg si meg enig i. Har selv jobbet på et par lakkverksteder i løpet av de siste 10 årene, og det har aldri vært problem med å fjerne coating. Det løses med vanlig forberedelse til lakk pluss litt til. Om du prøver å lakkere på coating, så vil lakken rett og slett trekke seg vekk fra enkelte steder, og du får det som ser ut som når du lakkerer over en flate full av silikon. Hvis du kun pader over overflaten som skal f.eks. flekkes ut, så er ikke dette nok. Det bør gåes over med f.eks. P800 eller P1000 før lakkering. Da får du garantert fjernet coatingen. Og om et lakkverksted ikke evner å gjøre det, eller syns det er en så stor jobb/kostnad at de ikke vil gjøre det, så er det bare å gi opp og legge ned om du spør meg!
  35. 0 points
    Da vil jeg påstå at lakkverkstedet er amatører
  36. 0 points
    Skrev for en stund siden på slutten av den andre tråden min (Subaru BRZ) at jeg mest sannsynlig ikke kom til å lage noen tråd på denne bilen siden jeg ikke hadde tenkt å røre den ... Den gang ei, klarte ikke å holde fingrene av fatet, så da blir det en liten tråd på den Bilen: Audi A4 avant 2.0 TFSI 2013 modell. Motoren er paret opp til en manuell girkasse som videre er koblet opp mot audi sitt quattro-system. Det gjør bilen meget artig Original ytelse: 211 hk/350nm, 0-100: 6.7 sek Nå: Ca. 280-300hk og 450+nm, 0-100 under 6 sek. Kan ikke kjøre den på fullt 300 hk (98 mapping) fordi clutchen slipper Så da må det bli ny clutch på et tidspunkt.. På prøvetur før kjøp: Da jeg fikk bilen (starten på Mai i år): Sotet baklykter (senere fjernet igjen fordi det ble litt "jalla"): Prøvde meg med US-blink, men synes ikke det kledde bilen så godt, så ble senere programmert bort igjen: REVO stage 2 tuning installert (21.06.18): Montert highflow katalysator (downpipe), dessverre ingen bilder av den montert i motorrommet (10.07.18): Montert RS stil grill (13.08.18): Må gi @Runey og @Hjort201 creds for hjelp og lokale til banning og steiking for å montere diverse, spesielt downpipen
  37. 0 points
    Tøff bil med kule mods Kjekk tråd!
  38. 0 points
    Roterende gjør grei vei i vellingen, men blankt ble det uansett
  39. 0 points
    Her illustrerer den mørke belysningen hvor bra belysningen i knappene matcher resten av interiøret.
  40. 0 points
    15.10.2019 Installering av nytt multimediasenter - RDC330 Da fikk jeg endelig ny skjerm til Poloen i posten. Tror det er en ettermarkedsskjerm, men den opplevels helt original. Kjøpte den ny fra AliExpress. Denne har Apple Carplay, bluetooth og hele pakken bortsett fra DAB. Radio får jeg gjennom Apple carplay anyway. En annen lyd- og brukeropplevelse enn rakkelet som stod i fra før. Det var en urørt og støvete Polo som møtte meg i garasjen. Har ikke rørt den siden forrige innlegg. Måtte vaske av den og montere skiholdere. Dubbedingsen som stod i originalt Erstatningsapparatet Meget fornøyd. Enkel montering. Plug and play tok meg 10 minutter.
  41. 0 points
    Ble så fornøyd med dette bildet at jeg bare må poste det [emoji16]
  42. 0 points
    Kjøpte i 2018 ny E-golf av merkeforhandler (Møller) i Bergen. Vi byttet ut en Nissan Leaf som da var 4 år gammel, og et av vurderingsgrunnlagene var service. Det er nemlig inkludert 3 år service på E-golf (eller Max 45 000 km). Servicekostnader for Nissan Leaf i 2018 var mellom 3000 og 5000 kr, og dette var årlig kost. Jeg var selvfølgelig så dum at jeg ikke ba selger spesifisere hva som var inkludert i servicen, men antok at nødvendig oppsmøring av bremser osv var inkludert i dette. Mandag denne uken betilte jeg derfor 1 års service på E-golfen, på nettet, for det er jo slik det gjøres i dag. Etter 1 dag fikk jeg melding fra forhandler at service var kansellert, da bilen ikke skulle ha service før om 1 år..... altså når bilen er 2 år.... eller 30 000 km. Jeg fikk ikke helt dette til å stemme så jeg satte meg i telefonkø til verkstedet, og etter 25 minutter fikk jeg snakke med en hyggelig dame som kunne fortelle meg at: E-golf skal ikke på service før etter 2 år eller 30 000 km. Service består i en visuell kontroll av bilen samt skifte av pollenfilter Neste service er etter 3 år eller 45 000 km. Service består da i en visuell kontroll av bilen samt skifte av bremsevæske. Dersom det er behov for etterfylling av feks kjølevæske eller andre tekniske væsker samt spylervæske ol må dette betales for. Dersom bremser må smøres opp (som er vanlig på service på Nissan Leaf) så må det betales for. Kort oppsummert: 3 års service fra merkeforhandler inneholder: 2 visuelle kontroller av bilen samt 1 pollenfiler og skifte av bremsevæske. (Visuell kontroll av understellet på en E-golf er knapt mulig, da den er deksler som dekker det meste under der. Visuell kontroll av lakk og interiør er vel ikke spesielt komplisert. Kan dette kalles 3 års service inkludert i prisen? BBC (føler seg litt lurt)
  43. 0 points
    Jeg har ved flere anledninger fått høre at resultatet jeg har levert var magisk! Så jeg har gått å tenkt litt på det og fant ut at jeg kunne ha en litt artig logo som jeg kunne lage på t-skjorter og kaffekrus for jeg har utstyr til å lage det selv. Så jeg kontaktet en dyktig tegner som jeg kjenner og forklarte hva jeg ville ha. Og så sendte jeg over bilde av rupes ibrid siden det er den jeg bruker mest og sa "lag noe kult". her er resultatet:
  44. 0 points
    Aaaaaand.... rear wiper delete
  45. 0 points
    Vingekreshe fiksa. Permanent i øvre posisjon
  46. 0 points
    Sommeren er rett rundt hjørnet og de siste forberedelser visuelt er på plass. Etter litt grundig vask av justerbart senkesett og demontering av originale Bilstein (asfalt oppsett), så fikk jeg den ned til en pen, og fornuftig høyde etter noe justering. Den nærmeste er vasket og smurt opp. Så brukte jeg et par dager på montering av dekkmerker (tirestickers.com). På med skikkelig maske og tålmodighet. Her var det aceton og sterkt lim i sving. Som dere ser var kurven på dekket en utfordring. Etter at dette var på plass løftet jeg bilen i fronten igjen og fikk grovjustert camber før testkjøring. Ingen subbing ved dumper, og ingen trøbbel med å kjøre over fartsdumper som en vanlig bil (nesten..). Telehiv og generelle ujevnheter var heller ikke noe problem. Dette ble gjort om til negativ camber for å få det noenlunde innunder skjermkantene. Vi havnet her, noe jeg er fornøyd med! Personlig syns det ble veldig bra! Men dette er jo objektivt - heldigvis. Tok en kort prøvetur i mørket i sta og den blir lagt merke til i alle fall. Det kan også ha noe med lyden i bilen å gjøre også. Kjører med blendet resirkulasjonsventil og åpent luftfilter med kort 3" aluminiumsrør mellom turbo og filter. Bilen kom enda litt lenger ned mot bakken etter jeg kjørte en testtur. . Senkesettet fikk satt seg litt, men ikke store greiene. 5-10 mm på det meste.
  47. 0 points
    Har hatt dårlig samvittighet en stund nå da jeg ikke har fått vasket bilen, så den har rett og slett ikke sett ut... Men fikk endelig mulighet til å gi den en god vask forrige helg. I tillegg fikk jeg montert LED i spredere samt testet tauekroken som jeg fant ut jeg måtte kjøpe da det ikke fulgte med bilen Dagens arbeidsplass: "Racing style" tauekrok Syntes egentlig den passet ganske bra med rødfargen som matchet S emblemene ^^ Før bytte: LED pæra. Sitter på stor kjøleribbe med vifte for å holde den kjølig. Motstand for å unngå feilkode var også montert fra fabrikk. Venstre side halogen: Høyre side LED (6000K) Begge byttet: Litt kaldere lys enn xenonpærene i nær/fjernlysene, men klarte ikke finne noen med varmere lys på Ebay
  48. 0 points
    Etter 15 uker ser bilen fremdeles helt nydelig ut. Har brukt sterke avfettinger som korrosol og surfex 1:5, børsteløs maskinvask og ingen såper som booster beading. Ingen nye runder med Elixir heller siden første post.
  49. 0 points
    Du må trekke sveivehåndtaket på trommelen utover. Hvis du ser innerst på håndtaket ved akslingen, ser du at det låser trommelen med noen tapper. Tok meg litt tid før jeg skjønte dette. Det satt også godt fast første gang.
  50. 0 points
    Rengjøring og vedlikehold av skinninteriør Er mange forskjellige anbefalinger om rens og behandling av skinninteriør. hvor mye er basert på gammel viten og hva man alltid har brukt. I denne guiden har jeg samlet litt informasjon om hva eksperter som jobber med skinn anbefaler på moderne skinninteriør. Som ikke nødvendigvis er samme som skinnseter i en veteranbil eller skinnmøblene man har hjemme. Produktene man ofte blir anbefalt henger likevel ofte igjen fra gammelt av. Som at man skal brukte fettete oljer og kremer på skinnet for å gi det fuktighet og næring. Men i dagens marked er ca 99% av skinnseter i biler fra rundt 1990 og nyere noe som kalles Pigment coated leather/Pigmented leather eller pigmentert skinn på Norsk. Det er altså skinn, farge og en sealer/klarlakk (Polyurethane) over fargen som gjør at vanlige skinnpleieprodukter med oljer ikke vil trekke inn i skinnet. Det bare legger seg utenpå som en hinne og vil tiltrekker seg møkk, havner på klærne og fordamper. Det finnes flere egne produkter for denne skinntypen, som oftest vannbaserte som man bruker på skinninteriør som er Pigment coated leather. Skinntyper Det finnes flere forskjellige typer skinn. I hovedsak er det 3 forskjellige typer skinn som blir mest brukt og det er som følgende: • Aniline Leather - Dette er den mest naturlige formen av lær. Det er ikke gjort noe behandling av skinnet. Dette er den mest skjøre typen, men det er også den som mange synes ser best ut og minner mest om skinn med naturlig farge og tekstur. • Semi-anilin Leather - Denne typen lær er et skritt unna anilin da den er mildt behandlet før det blir brukt på bla. skinnmøbler. Den mottar et lett belegg på overflaten. Dette belegget kan endre fargene på læret litt, men ikke mye. • Pigmented leather - Dette er den med mest etterbehandling og den mest holdbare typen lær som er behandlet med en sterk coating/klarlakk som også inneholder pigmentene for beskyttelse. Er denne skinntypen man som nevnt finner i 99% av moderne biler. På Norsk kalles det ofte pigmentert skinn. Finne ut hvilken type skinn Enkleste måten å finne ut hva man har er ved berøring og vanntest. • Aniline Leather - Dette læret vil føles glatt som det ikke har fått noen behandling. Nesten som vanlig hud. Tar man en vanndråpe på vil det inn i skinnet med en gang. • Semi-Aniline Leather - Dette læret vil føles mykt og glatt, men vil ikke føles tungt behandlet. En vanndråpe vil legge seg oppå for så å trekke sakte inn. • Pigmented leather - Denne skinntypen føles nesten litt som plast/skai, det føles ikke så glatt og mykt som ubehandlet skinn. Det føles rett å slett som at det er en coating over som det er for å beskytte fargen. En dråpe vann vil bare ligge på overflaten og ikke trekke inn utenom i sømmer eller til det fordamper. (Obs gamle/veldig slitte seter kan ha steder hvor pigment laget er slitt bort så vannet likevel trekker inn) Er det ekte skinn? Man må også finne ut som det faktisk er ekte skinn i det hele tatt. Er lurt å være litt skeptisk når det bare opplyses om at det er "premium " eller "ekte" skinn uten å beskrive hva det faktisk er. Mange møbelprodusenter og bilprodusenter bruker også ofte bare ekte skinn noe steder, mens resten er plast eller vinyl, slik at de kan si at møbelet eller setet er "laget med ekte skinn". Noen ganger er materialet en blanding av limt lær og plast. Som oftest er coatingen over skinnet så tykk at ikke noe vil absorbere inn i læret. Man sitter da igjen med en klebrig og blank overflate etter påføring av skinnprodukter som er laget for bruk på ubehandlet skinn som ikke kan trekker inn. Du vil vanligvis finne at møbelfirmaet eller bilprodusenten i manualen vil anbefale å rengjøre denne typen skinn med varmt vann/såpevann. Valg av produkter Når man har sjekket over på hvilken type skinn det er eller om det er uekte kommer man til valg av produkter. Er det skai/vinyl finnes det egne produkter man bruker på det selv om flere skinn coatinger for beskyttet lær også kan brukes. Les hva produsent anbefaler. UV beskyttelse mot solen er en viktig egenskap å se etter siden det sammen med slitasje er hovedårsakene til at bilinteriør blir ødelagt med tiden. Har man funnet ut at det er skinnseter så er første steg å rengjøre setene. Her et det viktig at man bruker et produkt som er laget for skinn og mild mot pigment coating eller en universalrens som er trygt å bruke (ph nøytralt). Selv foretrekker jeg en rens som er skumbasert siden det kan ligge å virke litt på overflaten uten at det lager merker eller trekker ned i sømmene. Det løfter også opp møkk så det fjernes på en mer skånsom måte. Men dette er sjeldent noe problem så lenge man ikke bruker for mye produkt eller sprayer direkte på microfiber kluten. En annen viktig ting man må sjekke er om det faktisk er møkk eller missfaring fra jeans man ser og ikke fargen/pigmentlaget som er blitt slitt bort eller skade i skinnet. Da må man få en skinnspesialist til å reparer skaden med å farge opp igjen å legge på ny klarlakk. Valg av feil produkt Er viktig at man velger riktig produkt til den skinntypen man har. Dette er noe av hva man vil oppleve med feil type produkter på pigmented coated leather. Hvis skinnprodukter med olje og silikon som brukes i mange skinnpleieprodukter for Aniline lær brukes på Semi-Aniline lær og Pigmented lær vil det legge seg som en blank, glatt og fet finish på overflaten. Det kan også ofte lage "knirke" lyder i setet når man beveger seg i setet den første tiden til oljene er tørket av på klærne eller fordampet. Det er helt ineffektivt å bruke en oljet skinnskrem for aniline lær for behandling av Semi-Aniline og Pigmented coated lær. Produktet vil ikke kunne trekke inn. Husk at når selv vann ikke trekker inn så vil heller ikke en oljete krem gjøre det. Bruk heller aldri produkter formulert for behandlet skinn på anilinskinn. Rengjøringsmidler som brukes til å rengjøre Pigmented lær kan skade og ødelegge ubehandlet skinn. På bilinteriør må man sjekke at produktet er for pigmentert skinn som nesten alle nyere biler har. Dyprens Grundig rengjøring av setene anbefales 1-2 ganger i året. Bruk en egnet rens for skinnseter. Man får ofte de i sterk eller mild utgave. Så mild som mulig som tar bort møkka anbefales. Er det veldig skitten eller en gammel bruktbil som aldri har blitt renset må man bruke en sterkere type. På lyse skinnseter finnes ofte egent produkt for å fjerne vanskelige flekker som missfarging fra jeans. Framgangsmåte: Spray rens på en microfiberklut og jobb med produktet med lett kraft. Er det vanskelige flekker kan man ta rett på og la det virke 1-2 minutter før man bruker microfiber eller egnet børste for skinninteriør (Ikke bruk mye press på børsten). Gjenta flere ganger hvis det ikke går bort ved første forsøk. (Se på flasken på produktet man bruker siden framgangsmåte kan variere litt fra produkt til produkt om det er flytende eller skumbasert.) Vedlikeholdrens En rask rengjøring med et egnet mildt produkt for skinntypen man har (Ikke conditioner/krem) spray på og tørk av. Anbefales 1-2 ganger i måneden. Man kan godt også bare bruke en microfiber lett fuktet med vann hvis det bare er støv og lett møkk på setet. Så sliter man ikke ikke unødig på coatingen som er ved å bruke kjemikalier. Dette er viktig siden skitt, sand osv som blir liggende på setet sliter på klarlakken over skinnet når man sitter som gjør at slitasjemerker, sprekker osv kommer raskere. Beskyttelse Når det kommer til beskyttelse av skinnsete er mange som bruker feil produkter og er ikke lett å finne ut hva man faktisk skal bruke siden det finnes så mange typer skinn. Men generelt sett er moderne skinnseter i de fleste tilfeller som nevnt farget og beskyttet med klarlakk for å beskytte fargen. Så en oljete skinnkrem vil aldri trekke inn i skinnet. Den vil i de fleste tilfeller bare bli ligge på overflaten som en fettete hinne og trekke til seg møkk. Hvis man smører på noe som endret hvordan skinnet ser ut som feks det blir mye mørkere eller blankt kan man være ganske så sikker på at det bare har lagt seg på overflaten. Det man bør bruke på moderen skinnseter som kommer med en "klarlakk" originalt er vannbaserte vedlikeholdsprodukter samt beskyttelse som legger seg som en sealer/hinne over og beskytter den eksisterende klarlakken. Spesielt viktig på sideputene som ser ser mest slitasje fra når man setter seg inn og ut av bilen. Er flere produkter å velge mellom når det kommer til skinnsealer. Feks. Gtechniq Leather Guard, Colourlock Leather Shield, Swissvax Leather Glaze Finnes også pleieprodukter som er laget spesifikt for behandlet lær i moderne bilinteriør. Sjekk med produsenten at produkter er for skinntypen man har. Swissvax og Colourlock sitt Condition kit er oppgitt til å kunne brukes på Pigmented leather så kan trygt brukes. Er også som nevnt tidligere viktig at produktene beskytter mot UV stråler så interiøret ikke blir skadet av solen. Står også ofte i brukermanualen til bilen at det ikke er anbefalte å bruke ordinere skinnkrem produkter hvis setene har "klarlakk". Ofte er skinninteriør og spesielt lyse skinninteriør allerede behandlet med en ekstra behandling fra fabrikken for å hindre overføring av farge fra jeans. Bruk av setene Største årsaken til slitasje på skinnseter er så klart bruk av setene. Som når man setter seg inn og går ut av bilen. Spesielt sportseter med større sidestøtter kan fort få slitasjemerker. Så er viktig å være obs på det når man går inn og ut av bilen. Har man på seg jeans med knapper og glidelås på baksiden så tar det ikke lang tid før man får stygge merker i skinnsetene. Så tenkt på hvordan man setter seg inn og ut av bilen Et tips hvis bilen har elektriske seter og ratt som ikke trekker seg bak og opp automatisk. Når man parker slik som bla. Lexus gjør. Er å lage en egen inn og ut stegs profil som trekker opp rattet og ta setet litt bak hvis man har muligheten til å lagre flere profiler. Har man manuelle seter uten memory blir det nok for tungvint å drive å ta de bak og fram. Så da er det beste være forsiktig når man setter seg inn og ut så man ikke er borti sidestøttene Her er en video med litt mer informasjon rundt dette samt noe info fra Colourlock som leverer skinnpleie/farge/reparasjonsett. Kilder: http://lttleathercare.com/2016/03/20/leather-conditioners-or-protectors/ http://lttleathercare.com/2016/04/22/auto-leather-and-its-care/ http://www.drleather.com/Files/Some-Leather-Education-DRL-only.aspx http://www.drleather.com/Leather-Cleaners/Today-s-Leather-Manufacture-(1).aspx
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...