Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/05/2020 in all areas

  1. 15 points
    Show and Shine 2006 Hummer H3 Dette var noe litt annet enn hva jeg normalt er borti, så da ble det litt ekstra bilder og en liten show and shine. Bilen er en Hummer H3 fra 2006 som nettopp er kommet ny eier i hende og som ville starte dette nye bilholdet med en bil som tok seg godt ut. Avtalen inkluderte ikke interiøret i utgangspunktet, men starten på helgen var så solfylt og varm at det egnet seg dårlig å starte med en vask. Derfor ble det også brukt litt tid innvendig mens jeg ventet på at det skulle ble nok skygge ute på plassen. Liten pensel for å komme i sprekker og kroker sammen med en støvsuger brukes for å fjerne lett støv Forsiktig trekkes skinnet fra hverandre slik at det kan støvsuges langs sømmene Solen står enda høyt på himmelen så setene får seg en rens Den lille sampleflasken fra Koch Chemie er praktisk å ha med seg og inneholder Koch Chemie sin egen glassrens. Bare ikke den som fulgte med da flasken var ny. Fillen som ble brukt til setene så ikke særlig skitten da jeg var ferdig med setene. Men etter å ha ligget en stund i vann derimot Litt Leather Coat til de rene setene Like etter påføring, nederst. Mattene tas ut og spyles, skrubbes og spyles på nytt før de legges til tørk Solen senker seg mot horisonten og treffer lakken mer rett på og røper hvordan lakktilstanden egentlig er Litt surfex og skrubbing av dekksider Bilen kan nå flyttes inn i skyggen og nedvask kan starte Prickbort, toppes med surfex og tilslutt med Vorringer B Vaskes for hånd Får ny runde skum, denne gangen for å skape glid for claybar Tar seg godt ut våt Sjekk av lakkverdier. Gode tall hele veien rundt Klar for første test spot Etterlot seg litt smårusk Testet med Rupes blå pad med nye fine compound. Mye det samme men etterlot seg microriper. Trodde først det var pga. litt skitten pad, men det var ikke tilfelle. Før og etter Etter ett-steg kan en se at der er riper igjen, se rundt lyset fra lampen. Prøvde nye Rupes Coarse Compound med gammel blå pad, men den ble fort mettet Gikk over på Gyeon sin til ett bedre resultat. Venter med å konkludere på de nye Rupes polishene, men i varmen som var (30+) og på denne bilen var der ingen fordel å bruke de nye mot Koch Heavy cut og Gyeon Compound. Blir spennende å sjekke med de nye padene og på en lakk nærmere hva jeg er vant til senere. Behov for ett finsteg er ganske åpenbart. Noe er polish rester som var vanskelig å buffe av, uavhengig av type polish jeg prøvde, mens noe er riper og matthet etter grovsteget. Testet litt forskjellig også en eldre diamond ultra fine (denne har det aldri gått mye av), men fant ut av løsningen var håndpolering med Koch Chemie H2. Før og etter Lykter Før og etter Finstegskomboen min, fineste siden av håndpad og to små erter med polish Her er det polishrester og ikke riper som sitter igjen Ut for vask Og ikke minst for å vaske bort polishrester Mild Vorringer B, ønsker ikke noe kjemimerker på lakken nå Collinite 476 voks Litt SW10 i dørkarmene Plast Star Siliconfri på plast Og mellom regnbygene ble det tid for ferdigbilder Ble nesten ferdig med ferdigbildene før regnet dukket opp igjen
  2. 8 points
    Hvorfor stoppe når en først er i gang? Up next, ett av mine absolutt favorittmerker, Porsche, med en 2018 Panamera E-Hybrid i Volcano Grey Metallic. Denne gangen tok jeg en del bilder, både fordi bilen virkelig hadde en del opprydding, og fordi kunden satte pris på arbeidet som blir gjort. Dessuten er det tøft å se på. Timesantallet beregnet ved befaring var 20 timer med maskinkjøring. FEYNLAB Heal LITE selvreparerende coating på toppen, samt. 2 felgsett med FEYNLAB Wheel&Caliper, dermed også calipere og hjulbrønn og ruter med FEYNLAB Window. Jeg visste at 20 timer var snaut veldig raskt etter at bilen var vasket ned, men hvor snaut fikk jeg sårlig erfare snart. Jobben krevde mer enn det dobbelte av antatt tid, noe som gjør utslag for både kunde og min bedrift. Nedvask: Chem-Tech TarTech Bilt-Hamber Surfex HD Nerta Blue Diamond Chem-Tech Korrotech Nerta ATC200 FEYNLAB Wash FEYNLAB Pure Wash Vakseredskap fra KL!N Korea og Detail Factory Her er den ferdig vakset og tørket med KL!N Korea tørkehåndkle og BigBoi Blowr Mini, hjulene av, klar for inspeksjon og oppmerking. Rens av hjulbrønner og calipere: Krystal Kleen Detail A-KLEEN Krystal Kleen Detail MEKANIX Krystal Kleen Detail Devils Juice Chemicalguys Hardbristle Textile Brush Detail Factory Soft Brush Detail Factory Ultrasoft Brush Damprenser Tornador Rinse and repeat på de tre neste hjulbrønnene. Videre følger bilder av maskinpoleringen, noen 50/50-er og litt rester fra klargjøringen fra da bilen var ny... Men først, clay! Fremskjerm krevde alene langt mer tid enn hva den burde, men sjansene for å få denne bilen opp på de berømte 95% bød seg, så jeg kjørte på. 5 runder på et felt av gangen, og verre blir det utover. At dette er børstevask kombinert med Porsche sin berømte harde lakk er jo lett å se. Verre blir det utover som bilen blir bredere. Så slår det meg, maskinen stiller jo inn på bilens bredde, men den leser jo nødvendigvis ikke hele bilens bredde, med mindre de har begynt å sømløst justere seg inn og ut etterhvert. Ripene og defektene blir flere og dypere etterhvert som man kommer ut mot bilens bakende, mens A-Stolper og C-Stolper ser mindre mishandlet ut. Generiske bilder følger! Før og etter, 50/50 og så klart Action Shot av Rupes Mini i aksjon! Nå er klokken 07:08 på en mandag, jeg kom akkurat av telefonen med kunden om nok en utsettelse på denne, noe som er utrolig uheldig. Om noen trodde det er lukrativt å drive med høyklasse bilpleie, så kan jeg (og mange andre) fortelle at det er langt fra sannheten. For meg som driver heltid er dette en total skivebom i forhold til priser inn til bedriften. Dette er ikke kundens feil, men en feil fra min side og kanskje litt overmot når det kommer til egne ferdigheter. Dette er nok en bekreftelse på at vi som detailer ikke kan trylle. Jeg fortsetter å legge inn på denne posten til bilen er ferdig, samtidig som jeg fortsetter å holde kunden oppdatert på progressjon videre. For de av dere som lurer på hva som er brukt av puter, maskin og midler, her følger smørbrødlisten: FEYNLAB F100 Heavy Compound TLD The Last Cut Shine Supply Chop Top Shine Supply Flat Top Kamikaze Egoist Cut Kamikaze Hybrid Ull Lake Country Microfiber Cutting Pad Carpro Cutting Pad Rupes Blue Wool Rupes LHR21ES Rupes LHR15MkIII Rupes LHR75E Mini Rupes LHR75 Rupes iBrid Nano Flere bilder... Under er bakfanger før og etter 9 runder med litt blanding av maskiner og padder, på et tidspunkt er jeg jo nødt til å gi meg, da kunden ikke ønsket at jeg skulle presse grenser. Akkurat på dette området er det også riper dype nok til å kjennes med neglen, så jeg visste det gående inn at alt her ikke kom til å bli borte. På de konvekse buene har det gått ganske bra, men i nærheten av knekkene og i de konkave buene er det igjen litt for mye for min egen smak. På dette tidspunktet kan vi legge til P2000 og P3000 våtslip i tillegg, fordi områdene var sterkt berørte. Dog til liten/ingen nytte. Det er også fanger, så jeg får ikke målt verdiene. Bakluken var ikke bedre enn resten, til slutt dro jeg frem Chris Larson Twisted Wool sammen med Shine Supply ChopTop (Gamle typen) for å rydde ordentlig. Det tar egentlig ikke noe kortere tid, men prosessen er mer behagelig etter at en oscillerende maskin har slått i hendene i timesvis i strekk. Videre ble det ryddet med Rupes Mini, 3" Kamikaze Hybrid Wool og TLD The Last Cut, deretter 3" Lake Country Microfiber Cutting Pad og Feynlab F100 Heavy Cut Compound for å hjelpe med de siste dype stripene. Antall runder er mange... Du er forresten ikke detailer, med mindre du bryr deg om detaljer, eller hva? Sper på med flere bilder, totalt antall bilder på dette prosjektet har blitt 784, and counting... Jeg fant sliperiper, eneste feltet på denne hittil. Måling sa ikke noe om at det kan være omlakkert, så dette er trolig fra denibbing fra enten fabrikk eller kvalitetskontroll hos selger. Da har jeg en ledig time, så da kan vi endelig avslutte denne Show&Shine posten! Pirk, pirk og pirk. Jeg liker den nye brytningen med myke kurver kombinert med harde knekker som Porsche har på sine nyere modeller, det gir så mye rom for forbedring! Da kaller vi Show&Shine-posten ferdig, endelig. Langt over for mange timer, og kunden må inn igjen etter ruteskift for å coate ruter, men ellers meget god stemning med lakken og ikke minst beskyttelsen. Selvreparerende coating fra FEYNLAB i form av Heal LITE skal sørge for at denne bilen aldri havner i samme tilstand igjen. Jeg takker kunden for både tålmodighet og tillit, og champagne, redbull og sjokolade! Det hjalp enormt mye på både motivasjon og energinivå, champagnen står enda på kjøleskapet og poppes først når denne er helt ferdig! Jeg har verdens beste kunder Til alle dere som har bladd dere gjennom hele posten, tusen takk for tålmodigheten med denne Show&Shine'en, det tok sin tid å bli ferdig. Dere er herlige!
  3. 2 points
    Hei! Tenkte jeg kunne lage en lite S&S av noen felger jeg tok for litt siden. Eier av desse felgene hadde på forhånd prøvd å rengjøre desse felgene med diverse han hadde liggende å felgbørste. Sånn så de ut når jeg mottok de: Jeg har ikke så mye bilder av selve prosessen, men jeg starta med en runde alkalisk avfetting (Nerta Blue Diamond) og vaska over dekksider med en stiv børste. Deretter ble det noen runder med syrebasert felgrens Nerta ATC200 og asfaltfjerner Chem-Tech Tartech samtidig som jeg jobbet med en detail børste for å løsne opp i det som satt værst. Etter felgene var blitt rene ble de tørket og dekksidene fikk seg en runde med Angelwax Elixir dekkfornyer. Optimalt sett burde felgene eventuelt få seg en polering og et lag coating nå, men den jobben etterlot jeg til eier av felgene. Det neste settet jeg tok var noen felger jeg kom over for 200kr som var så stygge at jeg bare måtte kjøpe de Jeg visste de aldri kom til å bli bra med bare rengjøring/polering, men det er alikavell spennende å se hva man klarer. Samme fremgangsmåte som de over med rengjøringen. Alkalisk avfetting, syrebasert felgrens og petrokjemisk avfetting sammen med detailer børste. Når jeg hadde vasket og tørket felgene ble det tatt en kjapp runde med Angelwax Alchemy bare for å se om jeg fikk frem noe glans i kantene. Alt i alt et lite løft fra noen stygge felger til fortsatt stygge, men litt bedre
  4. 2 points
    Velkommen til denne S&S av en herlig 2012 Mercedes Benz ML som hadde gått 143.000km. Bilens eier er flink å stelle med den. Hvis jeg ikke husker feil så er det beading fra Bilt Hamber finis -voksen du ser på bildet under. Bilen er også blitt maskinpolert av eieren i år. Det er lett å se at bilen er pen i lakken, men grunnen for at jeg fikk oppdraget er at eieren ønsket coating som beskyttelse samt innvendig rens. Noen tilstandsbilder ved overlevering til meg Lett å se at bilen er blitt polert for den er utrolig glansfull og pen. Det er dessverre for meg fjernet masse swirls, noe som hadde laget masse flotte 50/50 bilder Vask Etter vask Lakken hadde masse steinsprang og noen hadde eier fikset på i sommer, han lurte på om jeg kunne ta noen som var kommet etter siste runde. Jeg setter alltid en maskeringstape-bit under der jeg fyller for å ha oversikt hvor jeg har vært. Det bruker å bli uoversiktlig og jeg stoler ikke på hukommelsen min:lol: Fjerner rust med diamantslipestift, retter ut "krater"-kantene på steinsprangene og renser med Carpro Eraser. Fyller i lakk og venter til lakken er tørr før klarlakk. Det var masse på panser, litt på tak og sidedører og noe på bakluken. Tar en lakkinspeksjon, merker opp hvor jeg må fylle lakk og måler lakkdybden. Stikkprøvene er typisk 12-15 målinger på panser forskjellige steder. Fant noen i steder på 75, så der ble det tatt hensyn. Resten var i område 90-120. Ikke så enkelt å se, men sånn som i venstre del av bildet kan du se klarlakken som jeg har lagt. Disse ser ut som regndråper og det vil jeg ha bort. Sliper disse ned når klarlakken er herdet ferdig. De to prikkene i slipemerket er der steinspranget var. Det er litt krevende å vite når man har tatt nok av toppen av klarlakk og det ble noen strafferunder med ny lakk og klarlakk. Slipet ned sånne riper som var litt rundt om kring på bilen. Dette bildet er sånn man ikke sender eieren, hehe [emoji3] Her har jeg bare våtslipt de som eieren selv hadde lagt, i påvente av at mine fyllinger skal herde ferdig. Blir litt sånn fram og tilbake, i etterpå-klokskapens navn ser jeg det hadde vært mer effektivt å gå rett på interiøret etter fyllingene. Tar interiør mens lakken herder. Støvsuging - tornador - støvsuging - damprens - våtsuging, i den rekkefølgen. Alcantara fikk rens av Koch Chemie Pol Star 1:10 og myk interiørbørste. Tørket med en fuktig microfiber (MF) og en bøtte rent vann. Det vannet ble ganske skittent etterhvert.. Denne flekken gikk ikke bort med bare vann. Pol star fikset biffen enkelt. Skinn fikk seg en runde etter alcantaraen, her er høyre side ubehandlet og vanstre er renset. Skinn som er rent gir ikke så mye gjenskinn. Etter interiøret var ferdig så fortsatte jeg å våtslipe. Så gikk jeg på en overraskelse. Lakken forsvant og for å beskrive følelsen som raste gjennom hodet mitt så var det litt som å stå med ungene på badeland og betalingsterminalen viser "avvist". Sendte melding til eier at jeg har dritet meg ut, så melding til lakkerer om han kan ta et oppdrag asap. Dette klarer jeg ikke å redde med lakkstift, hehe 4 timer senere Etter ny lakk og klarlakk, strøkent! Lakkerer mente det var en gammel skade der, det viste ikke eier eller jeg om men nå er det bra igjen. For å fjerne slipemerkene etter våtslipingen brukte jeg roterende og ull. Etter å ha sett Grindvikas gnikkebu tips om tornador til å rense puten, måtte jeg prøve det selv. Putene ble utrolig bra renset på denne måten, kjempebra tips! Måling før og etter roterende på et punkt. Dette er bra! En liten før og etter. Skal det bli bedre enn dette så må man til lakkereren. Maskerer opp og gjør klar for grovsteget Plastfangeren ble ikke ripefri, men jeg tar ikke sjansen på å brenne gjennom lakken bare for å få det strøkent. Tak-rails fikk også smake roterende og ull. Testing for å se hva som funket på denne lakken. Lakken er veldig hard. Noen riper var så dype at jeg måtte la de være. Først ull - så microfiber-pute - tilslutt blå uber. Etter både rens av hele innsiden av bilen og utallige rens av ull med tornador, stoppet den opp. Demonterte, renset snurreren med crc og trykkluft, god igjen. Action-bilde, her sitter jeg i en herlig rus av redbull. Her er jeg på steg 2, roterende og MF. Kanten på dørene var maskert under grovsteget. Etter grovsteget tok jeg av maskeringen på alle kantene sånn de også ble mindre riper i uten å kutte så mye lakk. Litt gøy må man ha det når man holder på, her er høyre del polert steg 1-3 og venstre er bare tatt steg 1 (grov). Fjernet med Carpro Spotless og q-tips det som var av skit i emblem. Sideskjørtet var rimelig sandblåst, disse ble også pene igjen. Ferdigbilder Noen bilder av de som bidro til denne jobben Mimo og damprenser, støvsuger og spyleren Lakken ble beskyttet av Carpro Cquartz og dekksidene fikk Waxaddict Feeder. Carpro Reload lagt som beskyttelse frem til coatingen klarer å stå på egne ben. Området som lakkerer hadde jobbet med fikk ingen coating, denne delen er klar først etter 6 uker. Poleringsprodukter fra Koch, ull fra Chris Larson, liten ull og MF fra Flexipads, Uber finsteg-pute Coating ble buffet med nye MF fra North detailing, disse loer ikke og er superdigge å jobbe med. Innsiden fikk Koch, Colourlock og Carpro Inside. Tekstil ble sprayet med dette, alcantara og trange plasser av interiør fikk penslet Gtechniq I1 på seg. Mye Bilt Hamber til vask, prickbort ble litt flau og ville ikke bli med. Scholl Boost i motorrom, Atomic Mac på bremsene. Brukte 50 timer på jobben over 2 uker, eieren ble lykkelig og jeg fikk enda større respekt for alle dere som bidrar på dette forumet til ripefrie biler. Takk for meg!
  5. 1 point
  6. 1 point
    Litt oppdateringer igjen: Ny orginal frontrute skiftet i April sammen med rep av høyre bakskjerm etter jeg ble rygget på av postmannen. Nye vindusviskere også originale. Dette ble gjort på ca km 210000. Mengdereguleringsventil til diesel er bestilt og blir byttet fortløpende. Skal inn til diagnose på girkassen som oppfører seg litt rart ved hard bruk og med henger. Satser på at det er lavt oljenivå. Vasket den i kveld og polert opp pianolakken på sidene. Renset rattet og støvsugd bilen. Setene ble renset og satt inn med Fenice anti squeak pleiekrem for et par uker siden. Sliter fortsatt med at interiøret oppleves litt stivt og hardt. Men jeg er vel for godt vant med italiensk hanskeskinn tenker jeg. Hehe
  7. 1 point
    Hei. Tenkte å lage denne tråden for å vise litt av det jeg driver med. Jeg driver Framvik bilpleie på kvelder og helger. Jeg jobbet tidligere på jernvarebutikken Sør-tre i Søgne der jeg bla prøvde å få folk over på litt mer kvalitet når de skulle kjøpe bilpleieprodukter. Men på sommeren 2016 bestemte jeg meg for at det ikke var det jeg ville fortsette med og sluttet. 1 september det året startet jeg firma og min filosofi er rask og holdbar bilpleie til en fornuftig pris. De fleste bilene blir ferdige på 5-6 timer og kundene blir meget fornøyde med resultatet. Jeg tar ikke på meg de store jobbene slik mange her inne gjør (jeg blir ofte imponert over bildene som legges ut her av alle de som tar 20+ timers jobber) Men jeg tar 3+ biler i uken så det kunne ikke gått om jeg ville uansett. Nok om det. 1 desember fikk jeg nøklene til en seksjon i nærheten av der jeg bor og 1 april startet jeg i nye lokaler. (før det var det garasjen hjemme) Jeg jobber også fulltid i brannvesenet siden 1 november 2016 derfor blir det kvelder og helger som blir bilpleietid. Den første bilen jeg legger ut her var en kollega fra brannvesenet som ville ha litt skikk på sabben sin og lurte på om det var mulig. Etter å ha sett bilen ble vi enige om en 1 stegs og fusso som beskyttelse. Denne ble tatt over en helg og tidsforbruk på denne ble 12 timer + Den var full av dype riper og var også lakkert med sprayboks på hele den ene siden etter en påkjørsel og litt på panser. Jeg forklarte eier at den ikke ville bli perfekt men mye bedre enn utgangspunktet.
  8. 1 point
    Jeg fortsatt vente for min ordre fra Black Friday =)))))))))))) sin sik dårlig tjenester fra scandicshine. Den netside er mest dårlig i helle Norge. - 3 Stjerne Scandicshine = ikke anbefale til ingen
  9. 1 point
    De siste ukene har det vært mange store biler innom. Her er et lite utvalg. Og så ble det nytt frontlys på bilen til min sønn da det var det raskeste å gjøre isteden for å slipe ned, polere opp å lakke den gamle. Og så har vi leid ut bobilen i hele sommer og de som leier skal få kose seg med dempa dører og vesentlig bedre lyd.
  10. 1 point
    Denne var innom for en rask shine. Skulle få pris på innbytte og det var nok lurt å gjøre litt med den først. Har vært på skogbrann nesten hele uken og polert innimellom så denne helgen tar jeg fri[emoji41][emoji106]
  11. 1 point
    Innimellom alt hjemmeskolearbeidet fikk jeg tid til å shine opp en Vw Amarok. Denne bilen bar litt preg av at den var en bruksbil. Her er noen bilder fra ankomst. Denne hadde ikke blitt vasket på en god stund. Dekksidene så jeg kjapt at jeg måtte bruke litt tid på. Ble brukt Surfex hd og en dekkbørste for å få ut møkken. Dette ble gjentatt 4 ganger på hvert dekk. Etter dette var det felgene sin tur. Brukte her Tuga Alu Devil Special. Bilde har forsvunnet ser jeg men brukte en egnet felgbørste. Tjære og asfalt fjerner (Prickbort) Lot denne virke i ca.5 min før avspyling. metallpartikkelfjerner(Carpro Iron x) Fant litt på stigtrinnet Lot denne virke 5 min før avspyling. Sprayet helle bilen inn i surfex hd før jeg skummet bilen. Har desverre klart å tukle vekk det bilde også. Men ble Carpro Reset i vaskebøtten. Og begynte ovenifra og jobbet meg ned over Et lite bilde av hva som ble brukt til vaskingen. Etter dette gikk løs på innsiden hvor det meste av sand og småsteiner forsvant i støvsugeren. Eier ønsket også skinnrens så da ble det Swissvax Leather care kit. Overaskende nok var det passasjerer siden som var verst. Dette var bare fra passasjerer setet. Da var det på tide å kjøre inn bilen i garasjen så da må man hente ut han far da jeg bare er 15 år. Desverre er ikke garasje så aldeles høy så jeg måtte følge nøye med på om den gikk inn. Gikk akkurat. Da er det tid for noen bilder fra poleringen Elsker denne maskinen. Så til noen ferdig bilder Takk for at dere tok dere tid til å se igjennom denne S&S Mvh. Bilpleiegutten på Kristianslyst Sander
  12. 1 point
    Vart kontaktet på forumet om eg ville se på en bil som nettopp hadde vert polert og eier var ganske fortvilt over resultatet. Så avtalte at eg kunne ta den etter eg var ferdig med Kiaen. Dette er en Volvo V70 2012 mod om eg ikke tar heilt feil, Black Sapphire Metallic (452) Startet med å fjerne skilt for bra ankomst, det slår seg på nattest tid nå ja Starta med å spraye felgene, valgte denne gangen Espuma Felgrens 1:10 har ikke testen denne før, virket meget bra til vedlikeholds vask av felger så kommer til å bruke mer av denne på egen bil. Så en runde med Prick bort, merket også at denne flasken har tatt kveld, den holder ikke lengre på trykket så måtte pumpe heletiden. Så en runde med Surfex 1:5 Laget klart bøtten for felg vask med div koster Så vart det en runde med autofoam Som man ser her så er side rutene på Volvo behandlet, greit å vite så man ikke starter med ruteforsegling på disse. Ligger litt mer flatt nå vatnet, så beskyttelsen som var på, er nesten borte nå. Så en runde med Korrosol, på Iron-x flasken. Solen titter frem og da tørker det fort her ja Avtalen var å få vasket i dør karmer også Sprayet på surfex 1:5 lot denne virke i 10 min før eg spylte over med slnngen bare Så en ny runde med Surfex og brukte kost for å løse opp resten av dritten Ja her var det mye å vaske tror eg brukte 1 time bare her Så tok eg en kjapp runde i motor rommet Skummet ned og lot det stå i 10 min før eg løyste det opp med kost, dekte også til med plast over dynamo etc. Spylte så over med god avstand, så vart motor startet og fikk gå til den fikk drifts tempratur Da var det tid for berørings vask, i bøtta er der NXT såpe Så en runde med clay towel og ONR, fant ikke så mye men vinduet på bakluken der var det mye som måtte fjernest. Så en runde med skum rundt vindu så eg fikk jobbe litt med kosten rundt listene, før den avrt grundig spylt en gang til. Her er det mye ugang ja Taket også Måtte se ka temp solen ga på denne årstiden på svarte panel. Så vart bilen parkert i garasjen og litt sjekk av lakk tykkelse, men må si eg savner min gamle lakk dybdemåler som føler hvilken type stål den måler på, ser jo at eg ikke har klart å skiftet over til rett måling igjen! Bakdør på høgre side var omlakkert Litt usikker på panser, men liker ikke heilt denne lakkdybdemåleren, virker litt for varierende. Men gir jo en liten pekepinne da Så var det klart for litt Kombo testing Rupes 15 med Gul/Gul Av med oljer for å se resultat Ser meget bra ut Kjørte denne komboen, spredde på 1 så opp på 6 kjørte produktet heilt ut, sikkert nermere 6-7 pass så rett av, måtte vel kjøre et par ekstra runder før eg vart fornøgd. Sol ute så kjørte ut for en sjekk av halve panseret Men når eg startet på skjermen, da vart gul/gul bare å glemme her var det snakk om hard lakk. Mini rupes med FG 400 og lilla scholl pads Alle bildene som kommer nå, er det kun vært kjørt med FG 400 til ønsket resultat, her vart det snakk om mangen runder før resultatet vart bra Som dere ser ,så er det hard lakk når finishen blir så blank med så grov kombo Når hele panelene var ferdig, så blåste eg reint for støv så wipedown før eg kjørte 2 runder med Rupes gul/gul slik at eg var sikker på den ikke la igjen noe kjøre spor. 50/50 fremre skjerm Vart noe varm dinna paden her, har ikke så mangen av denne så tok den av så den fikk lufte seg litt, brukte pad børste ofte. Fikk desse i posten så passet perfekt MF pad til Rupes 15 Dei er litt større en bakplaten men ok Brukte blåse spiss etter hver runde for at den ikke skulle bli mettet så fort, det funket meget bra må eg si, FG400 vart brukt til korrigering med denne paden, støvet minimalt Så når panser og side skjermer vart ferdig, tok eg taket siden man må lene seg over kan det være lett man lager ugang om man da har polert ferdig sidene før taket. Spoileren får også litt pleie, samme komboen her men kjører ikke like hardt, tar heller flere runder til ønsket resultat. Teiper også godt rundt rails, det er med tanke på når du kommer inntil med Rupes maskinen så kan utkastet slå i sidene å skade. Taket ferdig Så var det bare og forsette på sidene, myyye mer arbeid en eg trodde, mye lakkert plast på denne bilen. Bildene er tatt etter bruk med MF padsa og FG 400 Plasten nede var utrolig matt og litt slitt så gjorde det beste eg klarte, man vet jo ikke hvor mye lakk man har å jobbe på, så man må liksom finne seg en plass der man blir fornøgd før du går på en smell også. Flakes det såg ikke mye av før eg starta med polerings maskinen, og denne var ”ny” polert bare for ca 8 uker siden… [ Testet litt MF på minien også, usikker på hvor eg har kjøpt denne MF paden der faktisk Ja Rupes mini fikk kjørt seg bra, her tok jaggu denne kvelden o, vart for mye varme i bakplaten, skulla ha skiftet oftere men hadde ikke flere på lur. Noen 50/50 fra høgre bak dør Høgre bak skjerm, det tar på i armer med mye maskin kjøring kjenner eg. Ikke alle RDS fikk eg fjernet, men helt klart mye bedre og mer dempet. Her er et godt eksempel på hva som skjer med en del maskinvask kjøring, hadde det ikke vert for så hard lakk som Volvo har her, så tror eg lakken hadde vert mye verre. Måtte ta i bruk Blå rupes, dsse støver en del mer, men får også mye juling hehe Å kjøre korrigering på plast med så mye riper kan både være tidskrevende og en smule nervepirrende med tanke på gjennom brenning etc, da er det bedre at noen RDS får stå igjen en at du brenner lakken, men dette er ikke like lett som detailer hehe Tok også en runde på lyktene, her vart komboen gul/gul Done Så dukket denne pakken opp, Kränzle K2160TST Da var det bare å dure på videre med Rupes mini Teip er kjekt å ha hehe Ja vart noe risting så fikk no kvitta seg med litt grus hehe På med staget som eg kjøpte med concours slik at man får en bedre arbeidsstilling Her kan man se at skiltetrammen har gnaget en del på lakken Enda en som la seg ned å nekta mer hehe Finito Så et lite avbrekk med maskinen her. Så vart det venstre side, nokk å rydde opp i her. Bensin lokket fikk seg et lite løft her Done Nede på dør lista og ned på kanalen var det meget slitt og det tok mye mer tid å polere. Det blir bedre. Støtfangeren fremme 50/50 Eier lurte også på om eg kunne se om det var noe håp For B-C stolpene. Vart en del maskering for å få dette bra, tok også listene rundt vinduene, det vart mye verre å få helt strøkne men vart et bra løft. Man kan fortsatt se litt sholder, men turde ikke å ta mer, brukte Rupes gul/gul på alle leister Dette vart tatt for hand Måtte ha et lite avbrekk her, på tide å få på noe hjul her Vart noe letter å ta med seg nå ja hehe denne vart brukt til å blåse vekk en del poleringsstøv fra kriker å kroker Da var det på tide med Wipedown 2 runderper panel med 7010 en MF klut til å spre en ny til å buffe helt ren, pass på så du får renset alle flater, det er meget viktig om du skal legge coating Så vart det 2 runder per panel med denne samme fremgangs måte, men denne damper ikke like lett som 7010 så pass på at du tar en ekstra runde med MF klut#2 Da var det tid for LSP Max Protect kjøpt hos autoglaze.no Og slik enda det 1 minutt etter Men lykka var at eg hadde en til ståendes! Bruk hansker og maske, bruk svamp som du kjøper, kjøp inn så du har en del av disse som på bildet så rister du flasken fort opp så flytter du svampen og rister en gang dette gjør du 3-4 ganger fordelt på svampen, ikke gjennomvåt! sett korken på når den ikke er i bruk (dette bildet er tatt fra et seinere tidspunkt av prosessen) Her startet eg med taket bruk svampen og påfør i korte og kjappe bevegelser, ikke i sirkel, på før mer produkt om nødvendig, tok halve taket først, ventet i ca 5 min før eg buffet av først med en MF klut og så med en ny ren MF klut, ta deg god tid, ha mye lys så du er sikker på du fjerner alle rester. Den lager en del lyd og den lugger litt på første leggingen men det er et godt tegn da er overflatene fri og rene for olje. Bruker denne til å passe på tiden, ser der er en kar som har sneket seg inn på tlf her å hehe Her hazer panseret, kjempe produkt å legge dette her må eg si. Lett å buffe av også Alle skal få Litt mer knotete å behandle lister Så fikk bilen stå i en time, da vart det litt over 2 timer før eg startet med neste steg som da er UNC-R topp modellen til MAX Protect, Start med nye MF kluter nå! Denne er mye mer avhengig av lavere temp, anbefalt at tempen bør være et sted mellom 5-15 grader Luftet garasjen en god stund men tempen ute var jo ikke så lav sjøl om klokka var 12 på kvelden Startet med taket, i denne tempen kan du ikke ta mer en max 30x30 cm fordi denne binder seg suuuper raskt til panelet så her må du ha MF klutene klar, samme prosedyre 3-4 ganger rister du flasken til svampen før du sprer utover med raske små bevegelse slik at du fører med deg produkt utover panelet. Start med en gang og buff av, her må du være meget påpasslig med at du buffer vekk alt, du drar den med deg utover litt når du buffer, så pass på at du får vekk alle rester spesielt om du jobber mot et annet panel så er det lett for at du drar med deg denne litt in på andre side, så ta deg meget god tid når du buffer av med den rene MF kluten, bytt ofte MF kluter. Som dere sikkert forstår her vart det ikke tid til bilde taking hehe Fikk et lite problem på panser av alle plasser plutselig så vart den 30x30cm feltet som eg hadde på ført mega seigt i forhold til taket og sleit veldig med å få buffet av, Problemet her var at produktet i svampen hadde startet å tørke ut så et godt tips skift ofte påførings pads! etter eg startet med det så vart det mye ”enklere” dette tok meget lang tid også fprdi du må være super nøyen med fjerning av UNC-R. Må si eg var meget sliten etter vert hehe, tror eg brukte nermere 5 timer på å legge over hele denne bilen bare md UNC-R men klart det skyldes jo også tempen var opp mot max av det som er anbefalt og krever da mer jobb. Når eg var endelig ferdig så vart jaggu klokka en del, starta om morgenen klokka ni, så på tide å sove litt, ca 4 timer før eg var i garasjen igjen for å fortsette hehe Vart jo en del MF kluter dette Ut litt med bilen for å sette opp løfte bukken. Så var det å starte med litt mer vask av hjulene, var sol så tok en å en felg dekket over så prickbort fikk virke litt lengre Litt å fjerne men ellers fine felger dette Surfex på dekk sider Best å skru av, så ingen kjører porten Til Tørk og fjerning av lim rester Pneu og autobhan på felger, å nå vart det godlukt ,kose jobb hehe Litt polering av ende stussene Så en runde med dette Også vart det den UNC-v1 2 lag Yes Så vart hjula montert. Og barebones i plasten i hjulbuene Alle pakninger fikk Gel trim Resten av plast på bilen fikk dette Vasket og shinet i alle dørkarmer, og satt inn med SV shield Nydelig bil dette her Så en kjapp runde i motoren Så vart rutene bake unntatt fører og passasjer siden som allrede er behandlet ny fra fabrikk, renset med dette. Jobbess godt inn i sirkel Så en grundig rens med denne Og da var det klart for denne Max Protect ultimate Glass coating 3-4 rist på svampen slik som tidligere, men her skal det jobbes i sirkel pass på så får dekt hele ruten til før mer produkt etter behov, lite tips er at du ikke etterlater dråper etter påføringen, da tar det mye lengre tid å fjerne senere Lot dette stå i 10 min før eg starter å buffe denne blir knall hard, så man skal bruke IPA (Isopropanol og batterivann) men det hadde eg ikke så eg brukte et par sparay av denne på en MF klut. Vær nøyen når du fjerner rester, bruk rikelig med lys Nye skilt rammer fikk eg til å montere på, fjernet gammle merker fra skilt Når eg monterte på igjen desse så la eg i mellom 2 skiver på innsideb på skruene så platen ikke skulle gnage noe mer på lakken. Silk coat vart påført noen timer før eier hentet bilen sprayet på panelene og jobbet det fint utover, denne er som en vedlikeholds spray som gir litt ekstra beskyttelse også En liten pakke kan jo være kjekt å få hehe Så var det tid for ferdig bilder når sola var her, Eier sa det var greit skiltene står på. Litt støv på bilen og silk coat var ikke påført når eg tok bilda. Laget en liten film siste kvelden, ikke beste kvalitet desverre... Max Protect var meget bra og ga en kjempe glans i bilen, UNC-R er litt mer styr å legge men om an passer på temp og det eg har nevnt her burde det gå bra:) kommer heilt sikkert til å kjøpe mer av dette fantastiske produktene. Tror denne bilen har vert den eg har brukt lengst tid for korrigerin utvendig, havnet på ca 50timer Takker for titten
  13. 1 point
    Da var det min tur til å prøve å lage en Show and shine. Jeg er en 15 år gammel gutt fra Stavanger som har en stor interesse for bilpleie. Bilen var en Audi S5 cabriolet 2009 V6T med 333 hk. Glemte dessverre å ta en del bilder. Her er noen bilder ved ankomst Eieren hadde tatt en kjapp vask før levering så det var noen "helligdager" Startet med å vaske dekksider med Surfex HD og tok i samme slengen og vasket felgene grundig med Tuga alu devil special. Brukte i overkant av 1 time på alle hjulene. Da det var gjort var det tid for Prickbort Lot det virke i ca.5 min før avspyling Så en runde med Iron X Er ikke så lett å se om den finner noe på sort bil men tok ikke av bilskiltet så der fant den litt Lot dette virke i ca.5 min Ble en kjapp motorvask. Glemte å ta bilde av Surfexen før skummingen, Skummet bilen med Tugalan og jobbet det inn rundt detaljer med en myk børste før avspyling. Håndvask Fikk tips om hvordan jeg kunne vaske kalesjen så der ble løsningen en børste og Rupes multi purpose degreaser før jeg fant frem IPC Foma Combivac'en og sugde opp restene. Da var bilen ferdig vasket utvendig og jeg begynte innvendig med å støvsuge opp sand og støv før det ble skinnrens. Ble naturligvis Swissvax leather care kit Da har jeg et 50/50 bilde av lakken Ble brukt Rupes gul kombo her men det var en del plasser hvor det ble brukt blå kombo. Det var dessverre alle bildene fra poleringsjobben. Wipedown med Carpro eraser. På dette bilde ser man at jeg dekket til kalesjen for å ikke søle polish rester og støv. Ble Swissvax Pneu på dekk og Swissvax Utopia på lakk. Må bare benytte anledningen å si at Sw.Utopia er en fantastisk god voks. Så til noen ferdig bilder. Takk for at dere tok dere tid til å se igjennom denne S&S Satser på å huske å ta flere bilder neste gang Bilpleiegutten på Kristianslyst, Sander
  14. 1 point
  15. 1 point
    Denne var innom for en rask oppgraderin av lakk og ratt.
  16. 1 point
    En kunde jeg tar mange biler for ville ha denne litt bedre innvendig. Og jeg måtte bare fikse b-stolpene for de så ikke ut.
  17. 1 point
    En kunde jeg polerte en båt for i sommer tok kontakt forrige uke. Han hadde fått malingsprikker over hele bilen og hadde prøvd å få dette utbedret hos et firma i Kristiansand. Men han var ikke fornøyd med resultatet. Han kom innom med bilen og sa at de hadde polert den. Det kunne jeg umiddelbart avkrefte og polerte opp en liten firkant med nanoen for å vise hva polering gjør med lakken. Og når jeg hørte hva han hadde betalt så bekreftet det min påstand. Han hadde fått tidenes dårligste og dyreste vask. Ingen beskyttelse heller. Så jeg fikk bilen inn i går ettermiddag kl 18 og 23 timer senere kunne en fornøyd kunde hente en lett polert og malingsprikkfri bil. Nå med 12 mnd beskyttelse.
  18. 1 point
    Forrige uke var jeg alene på brannstasjonen og hva gjør man da? Jo man polerer brannbiler vel.
  19. 0 points
    Nano hjelper meg på de små stede men flex sin gir meg litt større spillerom med mere kraft og større bak plater om jeg ønsker det. Pris er også er variabel som teller. Min lesing på nett som jeg ser er at flex sin ikke har kommet med noen forlenger til bak platen. Hadde dette vært tilgjengelig så hadde jeg nok kjøpt flex med dette trekker den veldig ned. Så vanskelig valg
  20. 0 points
    Rupes Long neck ser ut til å være den mest brukte iallefall. Her kan sikkert @Tommy komme med god input.
  21. 0 points
    Når galskapen sprer seg videre og en kompis har skaffet seg Rupes maskin er det på sin plass med en runde trening i DCN vasketeknikk og ikke minst innføring i bruk av maskinen. Vi gikk derfor løs på en Ford Mondeo som på noen timer fikk seg ett fint løft.
  22. 0 points
    Som nevnt, rørlegger, eller Tess og Hydroscand, hvis du har noen av disse i nærheten, så har de garantert.
  23. 0 points
    Det er vel noen som vil selge dette vil jeg tro. Selv om scandic ikke gjør det lenger, så ville det vært rart om ikke noen andre ville ha det agenturet.
  24. 0 points
    Gratulere så mye og må det bli 10 nye år, minst
  25. 0 points
    Time is short and flies fast Makes me never forget what happened in the past But ten years in a blast I guess that's why some of my memories are vast. Time is short and flies fast Makes me never forget what happened in the past But ten years in a blast I guess that's why some of my memories are vast - Flashbacks, Warlocks. Vi skriver fredag 26/6-20 nå, 10 år i dag, som Brynildsen Autospa. Mye svette, slit, tårer, blod og ikke minst moro. Årene har flydd avgårde, og etterhvert så resulterte det i www.bas-shop.no for å selge produkter. I den anledning så har vi også laget en episode av Upolert Prat, https://upolertprat.no/sommer-edition/015-10-rs-jubileum-for-brynhildsen-autospa-med-mange-gjester/ Feirer med et bilde av siste ferdige prosjekt. Tusen, tusen takk til alle gode og gamle kunder, venner, familie og samarbeidspartnere som har støttet og motivert meg gjennom disse årene. Ingen nevnt, ingen glemt Riktig god helg og fortsatt god sommer www.brynildsenautospa.no
  26. 0 points
    Det ble da kjempe resultat tilslutt dette! Så gjennom denne da du la ut posten og var spent på fortsettelsen etter at du måtte informere kunden om utsettelser og det som viste seg å bli mye lengre jobb enn planlagt.
  27. 0 points
    Takker for gode råd,ble til slutt et ok resultat da kunden ble meget fornøyd med resultatet selv om bilen ikke ble kvitt alle riper. Innså at å gjøre bilen helt ripefri var for mye jobb i forhold til tiden jeg hadde til rådighet men både farge og gløden i lakken var tilbake etter x antall timer med litt prøve og feiling med produkter. Neste bil blir en Lexus RX 400 med ‘’ normale’’ paneler så da blir det å polere bil med plastpaneler en lærdom å ta med seg videre.
  28. 0 points
    Vaskehallen åpnet idag 23.06.2020! Den er kun åpen 08.00-16.00 i hverdager, men vil ha døgnåpent når vi får systemet på plass. Betaling skjer inne på Bilpleiesenteret Vest sine lokaler i nabobygget.
  29. 0 points
    Den bilen er hele i plast både piano lakkert og gjennomfarget. Det som er gjennomfarget er faktisk umulig å få helt 100% sort er min erfaring. Men har heller ikke brukt all verden med tid på den siste bilen jeg polerte. Lakkert piano er fult mulig å få en dyp sort farge og finnish på men det krever en del Det viktigste er å ikke kjøre for grovt hvis ikke den bilen absolut har behov for grov korrigering. Utrordringen er finishen og ikke korrigering her som nevnt over for. Mange velger å avslutte med en polish type / primer. Det som jeg føler er spesielt på i3 at finish med roterende eller 8mm utkast maskin gir bedre dybde og klarhet enn maskiner med 12-15 min utkast.
  30. 0 points
    Siden garasjen allerede var tømt for biler og fylt med poleringsutstyr benyttet tre kompiser seg av muligheten til å få gjort en ekstra shine av syklene sine. VFRene tok vi for noen år siden og de trengte bare en lett korrigering. Suzukien fant vi ut hadde metallic lakk og blå partikler i seg. Har du sett Ellers hjalp alle tre til underveis så det tok ikke mange timene før lakk, chrom og plast var polert, vokset, pusset, fornyet og beskyttet.
  31. 0 points
    Min ocd har slått inn, og tvangstankene her tatt overhånd. Vel jeg har i det minste irritert meg over den svarte skruven på toppen av MTM PF 22 skumkanon som er i karbonstål og har begynt å ruste. Har nå byttet den ut med en skruve i rustfritt stål, kall meg gjerne gal. Jeg ble i alle fall fornøyd også fikk jeg ro i sjela..
  32. 0 points
    Heisann! Utrolig enkelt å bare friske opp lakken din raskt, så den i det minste er blank og får et lite lag beskyttelse før lang tur. Anbefaler deg en glaze for å gjøre dette så "effektivt" og tilfredstillende som mulig med det utgangspunktet du beskriver over. Glaze er ikke så mye brukt på markedet i Norge, men England og USA florerer. Prøv Poorboy sin Black Hole, den er på tilbud fra Bilnerden: https://bilnerden.no/poorboy-s-black-hole-show-glaze Jobb den inn, la den stå noen få minutter og tørk av. Denne fjerner ingen ting, men skjuler dem, den vil forsøke å gjemme vekk riper og gi deg en høyere glans. Legg så en god voks over eller syntetisk sealer, Svisswax sine vokser er mine favoritter, eventuelt løp innom Conologo sin nettside og kjøp deg Modesta M2 Blast, som er en hurtigforsegling i quick detailer format, den er faktisk ganske holdbar, i hvert fall sammenlignet med enkelheten i bruk, og er en "gjemt skatt" når det kommer til hurtig shine. https://www.conlogo.no/eksterior-hurtigbeskyttelse_detailspray/modesta_m2_blast_maintenance_spray_200_ml__4185690 Hilsen enda en som detailer på fulltid
  33. 0 points
    Du må forstå at det kan være forvirrende for folk å forstå hvordan arbeidssituasjonen din er når du leverer produkter og kjører rundt i bil som er bombandert med Car Spa reklame Men nå for det være nok OT gutter. Må være kjipt for trådstarter og få to svar og 19 kommentarer som ikke hører hjemme..
  34. 0 points
    Kjøp Wetcoat essence og bland selv. Mer økonomisk og uten klumper (så langt)
  35. 0 points
    Godt å endelig få brukt bilen litt, så har blitt noen kilometer allerede, og i går skled den jammen rett gjennom EU på første forsøk også! Så det måtte jo feires med en liten kveldstur i sommerkvelden/natten
  36. 0 points
    Hvis støv fester seg i flekkene er det sannsynligvis ikke waterspots. Min mor hadde en ny sort bil tilbake i 2004 som fikk noe teflonbehandling hos et bilpleiefirma og fikk tilsvarende problem, husker ikke nøyaktig hvordan flekkene så ut men de virket klebrig og lot seg gnikke bort med MF, og de kom etter behandlingen. Løsningen ble en runde med finpolish og ny LSP, så du kan jo evt. teste det på et panel for å se om det hjelper.
  37. 0 points
    En BMW F11 til som fikk en runde med Rupes Blå og Koch Chemie Heavy Cut. Dessverre litt uheldig med fokuseringen på endel av bildene denne gangen. Skylder på varmen Her er bilen allerede sauset inn med Prickbort Add Surfex for that milky finish Vorringer B Godt med hologrammer på bilen Forbedring Liten inspeksjonrunde ute før polishrester skal vaskes bort Noen ferdigbilder utvendig
  38. 0 points
    Ja og det er jo akkurat det jeg sa. Du renser lakken. Dvs du tar den møkka som du aldri klarer å få vekk med vask. Det gjør du med kjemi istedenfor fysisk sliping av lakken. Jeg synes ikke det er et gammelt eller forvirrende begrep i det hele tatt. Men en nøyaktig beskrivelse av et produkt. Du renser lakken kjemisk uten å fjerne riper fysisk slik en polish gjør. Det er derfor det heter cleaner fluid. Ja, nettopp. Og det er derfor jeg skrev her "Man renser lakken med kjemi og/eventuelt clay" men burde kanskje stått vaskekjemi. Det jeg mener er at man bruker ikke poleringsmiddel/politur for å få møkka av.. Er jo helt feil tankegang det. Med forklaringen din overfor så bekrefter du bare det jeg ville frem til. Lakkrens er et gammeldags og forvirrende begrep fra nettopp tider der en brukte tom rubbing for å fjerne asfaltrester og metallpartikler. Det finnes fortsatt bilpleiefirma og folk med manglende kunnskap eller kjennskap til skikkelig vaskekjemi som gjør dette. De setter i gang håndpolering eller maskinpolering for at bilen ikke er ren nok Swissvax Cleaner Fluid er et varemerke (også markedsføringsnavn) på både den forbrukerversjonen og proff versjonen av poleringsmiddel. Cleaner Fluid Regular inneholder masse oljer for at en bruker uten maskin skal kunne delvis fylle riper og gjøre lakken glatt for videre påføring av voks. Alle andre Cleaner Fluid versjoner inneholder slipemidler. Legg merke til at proff versjon av poleringsmiddel fra Swissvax også heter Cleaner Fluid Så tilbake til utgangspunkt, man vasker bilen rent med kjemi og eventuelt bruker clay på resterende møkk. Det er forøvrig også mulig å vaske bilen 99% rent, uansett tilstand, så lenge man bruker gode kjemi produkter og gjør processen riktig og grundig nok. Lakkrens i form av politur eller poleringsmiddel er derfor et helt feil amatørmessig begrep.
  39. 0 points
    Luksusproblem. Takk for svar, og stå på!
  40. 0 points
    Av erfaring så kan lakk fra sprayboks fly langt, og kan legge igjen en matt og ru overflate på resten av bilen din. Du trenger vel ikke maskere hele bilen... Masker i glippen mellom fanger og resten av bilen, og benytt deg av en beskyttelses film med tape på, som du taper over tapen du maskerte fronfanger med. Maxbo selger disse på rull og er veldig fin å bruke Jeg ville så maskert over tapen på beskyttelsesfilmen igjen, fordi 2k klarlakk har en tendens til å flyte der du ikke vil så det er viktig å maskere godt! Ville også maskert en gang til mellom basestrøket og klarlakken, slik at du unngår små flak av grunning og base som kan dette av beskyttelsesfilmen. Disse vil du ikke ha i klarlakken din... På min siste lakkjobb maskerte jeg med beskyttelsesfilm to ganger (før grunning og base, og før klarlakk) for å sikre at det ikke falt av noen flak. Blender sprayer du simpelthen på området som skal blendes. Ikke spray på for mye for da blir det renninger. Vent noen dager til området som er blendet har herdet. Hagmans selger en fin blender som heter Blender Thinner. Benytt deg av en 2k Spraymax klarlakk over baselakken.. Denne finnes i vanlig (48t potlife) og rapide (tørker fortere, 12t potlife). Du kan lese mer om hagmans produkter her: http://www.hagmans.se/no/spray/spraymax/e/0680093/blender-thinner/ Beskyttelsesfilm: https://www.maxbo.no/dekkpapir-easy-cover-17mx2600mm-p686386 eller f.eks biltema Bor du i nærheten av Slependen i Bærum så har Malerstua det meste du trenger over disk, hvis ikke kan du jo bestille fra lakk-nettbutikker. -Hagmans plast primer -Hagmans 2k Stålplast sparkel -Hagmans Stålplast sprayfiller -Blandet baselakk i riktig farge -2k Spraymax klarlakk
  41. 0 points
    Dårlig formulert av meg, jeg mente mer i retning av at dersom den går i stykker, hvor mye slit er det å få det reparert.
  42. 0 points
    Storfornøyd med min P80 Har brukt den i ett år nå relativt hyppig til bilvask og enkelte andre ting rundt huset.
  43. 0 points
    Jeg kjøpte min Ava P80 i juni 2018 å er fortsatt meget fornøyd. Min står som regel på en fast plass i garasjen når det er sommer sesong. Skumkanonen som følger med er jeg ikke fornøyd med, men der har dem vis kommet med en bedre utgave. Men jeg bruker heller en som jeg vet fungerer. Service har jeg ikke hatt min på , skal dem det . Enten det er Ava eller Karcher så kan dem nok ikke sammenlignes med en krazle, men så koster den en del mere også.
  44. 0 points
    Litt stell av konebilen igjen. Venstre tåkelykt forran hadde tatt kvelden etter en steinsprut så da ble denne byttet og nye viskere forran og bak. Sommerhjulene fikk seg også en liten oppgradering fra standard 16" til et pent brukt 17" sett fra finn.no.
  45. 0 points
    Du har fått masse bra produkter her, så nå har du ingen grunn til å la det gå 6 måneder mellom hver vask. Litt nye å skrive hvis en skal gå inn på hvert produkt, men start her: Du får heller spørre igjen om du ikke finner ut av det.
  46. 0 points
    Hadde inne en Toyota GT86 idag som trengte en liten shine etter litt tid på vinterlagring. Den er kun kjørt 10.000km på 5 år. Originalt klister på den.
  47. 0 points
    Ny dørlås. Dørlåsen min har i alle år hvert ødelagt. Den har fungert, men den så stygg ut. Var så heldig at jeg fikk kjøpt ny hos Volvo bestilt på nøkkel nummer slik at jeg slipper å ha 2 nøkler eller skifte alle låsene i bilen.
  48. 0 points
    Tok 911'n ut av lageret denne helga.. Snart klar for tørre veier i påska.
  49. 0 points
    Mellomste sønn i huset som nå er 22 år kjøpte seg en brukt Polo 2017 modell i fjor. Han kjøpte den uten klargjøring fra forhandler siden far og sønn sammen skulle fikse det selv. Men som så mye annet tar ting tid, og først nå fikk vi satt av litt tid til å få bilen opp på et akseptabelt nivå. Bilen var nokså møkkete når den kom hjem i gården, men slik er det jo på denne årstiden. Så en grundig vask var jo første steg. Begynte med å dynke bilen godt i Prickbort. Etterfulgt av skumlegging. Og da var det jo like greit å ta de andre bilene som sto i gården samtidig.... Etter avspyling ble det en runde med Tuga Chemie Tugalan for å løse opp litt dritt som Prickbort ikke fikk med seg. Og sannelig var det mer å ta av. Etter nok en avspyling la jeg CarPro IronX for å løsne metal-partikler som bremsestøv og andre rariteter. Skum på toppen av IronX, vente 7-8 minutter og spyle av. Ikke flere bilder av vask, men avsluttet selvsagt med en grundig bøttevask :-) Og da var bilen ren nok til å kjøres inn på nyrengjort garasjegulv. Første inspeksjon viser at det er en god del vaskeriper, men heldigvis lite å se til dypere riper. Må si med en gang, at dette var en jobb som måtte bli ferdig på en kort helg og far selv var ikke heeelt i form, så poden måtte kjøre polermaskin selv. Dypt konsentrert og han gjorde en bra jobb etter litt veiledning. Han har jo prøvd seg før også, på sin forrige Polo, men var nok litt rusten. Intensjonen nå var egentlig bare å få fjernet det meste av vaskeriper og få en god glans og beskyttelse. Siden tiden var litt knapp måtte vi akseptere at noen av de få ripene som var ikke ble helt borte. Vi kjørte grovsteget med CarPro Clearcut på Rupes ullpute og deretter et finsteg med Swissvax CF Pro Regular på gul Rupes-pute. Brukte hele veien passelig Rupes Bigfoot maskin. 21 ES, 15 MK 3, Mini og Nano var alle i flittig bruk. Resultatet ble ikke så aller værst etter en intens økt en lørdag ettermiddag og søndag formiddag. Voksen som ble brukt denne gang var Swissvax Utopia. På felgene la vi Swissvax Autobahn, dekksider Swissvax Pneu og vinduene fikk RainX. 22 åringen var veldig fornøyd med resulatet, og far selv syns heller ikke det ble så værst. Var også trivelig å gjøre litt nyttig arbeid sammen i garasjen.
  50. 0 points
    Advarsel: 330 bilder. Gravide, barn og sarte sjeler bør ha oppsyn av en voksen Jeg tenkte jeg skulle lage en S&S for en gangs skyld, siden dette er noe utenom det vanlige En kamerat av meg ringte og sa han hadde kjøpt et lite prosjekt og lurte på om jeg kunne ta en titt, han visste tydeligvis ikke hva han hadde kjøpt enda.. Et par dager senere hentet han bilen hos selger et par timers kjøretur unna og ringte meg underveis og lurte på om han kunne kjøre bilen rett til meg, og litt vel forsiktig fortalte han at bilen var rimelig møkkete. Vi starter med litt bilder før vask Aske INNE i instrumentpanelet ja, den var ny.. (Ikke noe jeg fikk gjort noe med forøvrig, eier er mekaniker og har demontert og vasket det rent nå) Denne har hatt litt å stri med At folk ikke engang tømmer askebegeret før salg er ganske utrolig Jeg har aldri begynt å hoste når jeg har satt meg inn i en bil men det gjorde jeg i denne, angret umiddelbart på at jeg satt meg inn. Begynner med Prickbort på tørr lakk, ca 15 minutters virketid. Den fikk en god del å jobbe med Autoglaze Acid RIM og 3 minutters virketid Autoglaze Power Wash Acid Wheel gjorde mye bedre rent enn jeg hadde forestilt meg uten berøring Prickbort ryddet greit opp etter bare høytrykkspyling i døråpninger Ny runde Acid RIM på felgene, fortsatt uten berøring Mye asfalt på en felg Berøringsvask utvendig ble tatt til slutt rett før bilen ble levert tilbake til eier på kvelden, uten at jeg tok bilder. Ikke noe annet enn vask ble gjort utvendig, den skulle få litt ny lakk her og der så da hopper vi elegant videre Nappet ut det illeluktende teppet i lasterommet Reiv av setetrekket og kastet det sammen med teppet rett i søplebilen som kom like etterpå Skulle ikke tro det hadde vært på setetrekk her? Tok ut gummimattene Begynte støvsugingen, ,men miljøet var for ille til å jobbe i så strategien måtte endres, dro ut sneipene av askebegeret og luftet ut av bilen og begynte med vask av dørkarmene istedet Autoglaze Blue Degreaser 1:3 gikk det mange liter av på denne jobben, en billig og veldig bra avfetting. Steam spilte også en sentral rolle Sprayes på og får noen minutters virketid, så børsting, så steaming Litt in-progres bilder, etterbildene kommer senere Blue Degreaser løser lett opp gammel silikon fra gummilistene Gikk til slutt over med denne på lakk. Sommerhjulene som lå i bilen fikk seg en kjapp runde, selv om disse ikke skulle brukes av nåværende eier. Jeg lar bildene tale for seg, Autoglaze Acid RIM ble også brukt her med stort hell Prøvde P21S på noe gammelt drivakselfett, nytteløst.. Ødela en vikanbørste under rengjøringen av dette Kjøpte meg ozon generator fra poleringskongen.no, kraftig sak med 6g/t til en bra pris. Denne fikk gå 2 runder à 30 min før innnvendig vask startet Pollenfilteret har vært helt hvitt en gang i tiden Startet vasken av interiøret etter en god utlufting av bilen etter ozoneringen Å fytti katta Blir ikke bedre av seg selv, dynke hele driten i Gtechniq W2 1:3 Børster godt Prøvde meg på en 50/50, også her ble steamer brukt. Hadde ikke klart meg uten steam på denne bilen, den ble brukt nesten overalt Round one Dynker hele skiten Blir litt ivrig Æsj, rett og slett æsj 50/50, svimerkene etter sigarettgloen gikk ikke vekk En liten 50/50 her og Steam <3 Samme fremgangsmåte i taktrekket Enda flere 50/50 Svidd hull igjennom askebegeret. Dette skulle byttes ut, men for å bli kvitt stanken og unngå gris under demontering vasket jeg vekk det verste Flaks at ikke elektronikken tok fyr, ledninger hang og slang rett bak hullet etter siggen Rimelig nasty bak askebegeret Flere nasty bilder Skrubbe-steame-vaske-vaske Det regelrett rant møkk fra beltet Så det ble rullet helt ut, brukte 1.5time bare på beltet sjåførsiden Møkka tok nesten aldri slutt.. Helte til slutt kokende vann over beltet Et før og etter Håndbrekket Det var vel ca her jeg fant ut at sjåførstolen MÅTTE ut 50/50 fra taktrekket og noen før og etterbilder, og etterbilder av beltet etter det var tørt Gjett hva dette er som sitter skikkelig godt på girkula... Understellet på sjåførstolen Litt diverse Her er kun bremsepedalen steamet Noen fra dørtrekket, mere bilder derfra kommer senere, og grunnen til det kommer straks Interiøret fikk tørke noen timer etter vask før ny runde med ozon, og denne gangen fikk AC anlegget litt også Plassert under der jeg antok luftinntaket var Så over til det VIRKELIG store sjokket, etter demontering Sneiper, ukjente fremmedlegemer og... EN JÆVLA REKE!! HVORDAN ER DET MULIG?? Under dekselet på dørhandtaket Stanken som kom frem ved demontering var helt utrolig, jeg måtte ut i frisk luft for å ikke bli ordentlig dårlig Her sees årsaken til demontering av dørtrekket, kom ikke til her når dørtrekket var på Mer demontering Litt oversikt Benken var også rimelig møkkete Mere demontert FLERE REKER!!!! Spratt ut en til reke når eieren av bilen demonterte askebegeret, og det satt fast en reke i isolasjonen bak askebegeret i dashbordet, og en siste fant jeg i kabelgjennomføringen uten sjåførstolen.. Jeg har aldri vært spesielt glad i reker, men etter denne jobben kommer jeg aldri til å spise reker igjen Møkk bak ryggen på sjåførstolen (som åpenbart ikke står der lenger) 50/50 støvsuging Etter flere par hansker, Autoglaze Blue Degreaser, børsting og vill steaming ble det helt greit under stolen Ble tatt en liten runde til med MF her etter bildene, før stolen ble montert igjen Etter støvsuging, skraping med MF surret rundt en flattrekker og vask ble det greit bak dørtrekkene også Alle demonterte deksler ble satt ute, sprayet ned med Blue Degreaser og spylt av. Inne fikk de en runde W2 og tørket med MF Setene fikk W2 1:5 på flekker og Max Protect HDLCC Leather & Carpet Cleaner blandet ca 1:40 som jeg synes fungerte veldig bra Veldig mye løsnet første runde Høyre side renset Ryggdelen var også ganske ille, spesielt under armlenet Flere fra rensingen med gode gamle Foma Mimo som har fått litt ny hardware Mere møkk Prøvde meg på det ene dørtrekket inne, men måtte ut for spyling først det og Fra vaskingen ute Jeg skjønner ikke hvordan baksiden av kontakter kan bli så ille Noen random, før/etter av en nakkestøtte på passasjersiden Så til vask av gulvet foran Blue Degreaser, grov børste, steam og så Foma Mimo Passasjersiden tatt Og så sjåførsiden Misfargingen som synes nederst til høyre i bildet forsvant ved 3 nye runder steam og vill skrubbing Samme fremgangsmåte her Sjåførstolen ble renset ute av bilen Alle delene som nå var tørre, ble plassert sporadisk inn i bilen igjen som også hadde fått tørke for en ny runde ozon. Og nå hadde jeg lest meg frem til at ozon generatoren bør plasseres høyt i bilen fordi Ozon er tyngre enn Oksygen og dermed synker Etter ozoneringen ble alle løse deler tatt ut og vasket med Gtechniq I2 Tri-Clean overalt for å bli kvitt ozonbelegget og for å sikre at de var 100% rene. Det samme ble gjort med resten av plasten i interiøret Stoffet på skilleveggen ble vasket med I2 og MF. Vi tenkte å demontere hele skilleveggen for å komme skikkelig til, men pleksiglasset er popnaglet så det hadde blitt en helvetes jobb for å få ut alle av rør-ramma Gulvet foran i bilen var ganske blass Så det fikk en runde med Carpro PERL 1:5 som passet perfekt til formålet. Sprayet på og lot det trekke inn Gulvet fikk en semi-glossy finish, på normal avstand ser det helt nytt ut og er ikke plagsomt glatt Etter at setene var tørre ble de forseglet med et godt lag Autoglaze Fabric Protector V2, massert inn i stoffet med nitrilhanske Vinduene som ikke var rørt enda ble først vasket med Autoglaze Glassklar Pro, og så en ny runde bare denne gangen sammen med nanosvamp, og så en ny runde til slutt Litt 50/50 her og 50/50 fra en kjapp polering av pleksiglasset i skilleveggen Så til lasterommet, gulvet måtte ut Her er hovedårsaken til at gulvet baki måtte ut, en god glippe under skilleveggen. Det stinket røyk derfra i lasterommet 5 av 6 gikk fint, men en satt bom fast og måtte kappes Uansett så det ikke pent ut Vasket over med greenclean faktisk som fungerte bra, og Blue Degreaser og steam på flekker Disse måtte få oppmerksomhet, fullt av buser her også (ref girkulen, til de som ikke gjettet riktig) Gulvplatene i lasterommet fikk også Blue Degreaser og Steam 50/50 kan vi aldri få nok av! Men dette var det siste, jeg lover Så til noen flere etterbilder Skiltrammen bak som var delvis knekt og montert opp-ned med et avklipt ryggekamera på ble byttet ut med en passende(?) ramme jeg hadde liggende, som forøvrig ikke ble ordentlig vasket etter montering ser jeg Blurry after-shot Rent overalt ..........Oooog dett var dett, håper det var verdt titten Ca 30 effektive timer gikk med på denne
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...