Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/28/2019 in all areas

  1. 7 points
    Har lenge hatt lyst på en hjulholder for å lettere vaske og behandle hjul og dekk mens de er av bilen. Jeg har ikke sett det til salg i Norge før nå nylig. Storefot har fått inn noen fra Poka Premium. https://www.storefot.no/produkt/poka-premium-hjulstativ/ Men da hadde jeg allerede bestemt meg. Man må jo finne på noe om vinteren, når det er rusket vær ute. Jeg startet med noen bordrammer som jeg fant i bromhaugen på jobb, som jeg kappet opp i henhold til noen mål jeg fant her: https://glossboss.de/allgemein/glossboss-wheeldetailer/ Det ble ikke helt de samme målene da jeg hadde litt andre mål på rullene, som jeg kjøpte på eBay. Siden bordrammene ikke var standard, så måtte jeg lage meg en egen holder til "støttearmen". Da ble det å ta et par vinkeljern som jeg freste ned til ønsket dimensjon. Deretter ble alt sammen sveiset sammen. Her er også "støttearmen" montert Så ble alt mattet ned og påført en runde med Etch primer Så fant jeg noen slumper av 2k Epoxy maling som jeg blandet ut og lakkerte alt med. Så var det bare å montere alt sammen. Satt på et sett med hjul for å enklere få flyttet på den. Vipps så var den ferdig. Den vinner nok ikke noen skjønnhetspris, men den gjør iallefall nytten. Tidsforbruket var vel kanskje ca. 8-10 timer. Holdt ikke helt tellingen da jeg holdt på. Ble dessverre litt lite bilder underveis, men det ble da noen iallefall. Håper dette er til litt inspirasjon for noen andre som også kjeder seg i vinterværet. Den var overraskende enkel å lage.
  2. 1 point
    Kjøp 2k klarlakk på sprayboks hos din lokale lakkleverandør, det er ikke så dyrt. Da løser man ut herderen, rister godt så sprayer du det i en kopp for å så legge i steinspruten. Evt kan du kjøpe 2k klarlakk på biltema, bilxtra, mekk eller lignende ikke prøvd disse selv
  3. 1 point
    Tesla Model X innom for coating av lakk, vindu, plast og skilt. Informerte eier om at lykta ikke er tett: Hele lakken hadde dessverre BLÅTT lakkstøv, så det ble noen runder med mild clay for å skånsomt fjernet dette og på samme tid ikke lage meg masse ekstraarbeid med korrigering av riper. Muligens jeg må ta en telefon til lakkererne og vise hvilket ekstraarbeid de påførte meg Litt småriper her og der. Før og etterbilder: Samme gjelder døren: Av coating så ble det lagt: Kamikaze Miyabi i bunn og Zipang på lakk, Zipang på plast. Kamikaze Intenso Windowcoat på vindu. Kamikaze Stance Rimcoat på skilt. Leveres ferdig ladet og med spylervæske: Ferdigbilder:
  4. 1 point
    Ny Tesla Model X inne for nødvendig korrigering og coating. Ca. 2-3 mnd gammel bil, med flere omlakkerte panel. Lett haze (grå/blå flekkene) på panseret her jeg markerer mellom fingrene. Før og etterbilde: Begge bakdørene hadde noe dypere riper, så de ble kjørt to-stegs: Dørene forran var i bedre stand, så de holdt med normal en-stegs. Før/etter: Første lag coating er Kamikaze Miyabi: Alle vindu fikk Kamikaze Intenso Windowcoat: Spylervæske ble fyllt opp: Ladet batteriet: Dag to ble det lagt Kamikazi Zipang på alt lakk og plast, mens Rim Stage på skiltene. Ferdigbilder:
  5. 1 point
    Starter 2019 med en ny Tesla Modell X som eier kun hadde avfettet og spylt for å holde ren. Alt for å holde lakken ripefri fra utlevering og frem til vi skulle behandle den. Kraftige doser med Wetcoat hadde derimot også blitt lagt på, så den hadde etterlatt seg et lyst belegg og og flekker som ble korrigert bort. Wiped med monopol og ipa uten hell, så måtte bryte det ned i korrigeringen. Bilder og video av panseret: 50-50 som viser det lyse belegget til venstre som måtte fjernes: Random 50-50 som viser flekkene: Før og etterbilde øvre del av dør: Før og etterbilde av bakdre del av bakdørene: Sidestolpene er av glass, her slapp det mye lettere: Wipet så bilen nøye med monopol to runder på alt lakk, plast og vindu. Sjekket nøye at alle krinkler og kroker er strøkne før den godkjennes. La Kamikaze Intenso Windowcoat på alle vindu og Kamikaze Miyabi på lakken. Dette herdet til dag nr to så fikk lakken Kamikaze Zipang som toppcoating: Ladet batteriet: Fylte spylervæske for å slippe kladdemerker på panseret de neste ukene: Ferdigbilder:
  6. 1 point
    Mercedes Vito 4x4 2017 modell inne for 1-stegs + coating av lakk og vindu Nøye vask av hele bilen. Lamper tatt med rundt hele bilen pga mørkna. Lakkens tilstand. Lette vaskeriper over hele bilen. Slet med å få fokus på førbilde, men ripene viser greit i midten. Før og etter: Første lag coating, Kamikaze Miyabi: Neste lag er Kamikaze Zipang. Fersk coating i forseglet pose: Vinduene ble behandlet med Kamikaze Windowcoat: Spylertanken ble fyldt opp og batteriet ble vedlikeholdsladet: Ferdigbilder før mørkna seig inn:
  7. 1 point
    1-stegs Volvo V60 Skulle være en 1-stegs jobb på antatt 12+/- timer, men endte opp i ca. 20 effektive totalt fra start til slutt. Lakken var stort sett vasket for hånd, men uten kjemikalier og forvask. Kun såpe og vaskeredskap. Dette viste godt igjen og dørene så til tider slipt ut. Før: 50/50: Etter: 50/50 bilder: Før og etter: Etterbilder:
  8. 1 point
  9. 1 point
    Ford Kuga - 1 stegs behandling. Siste bilen før ferien nå. Full dcn-vask: Kjetil er hekta på pianostolper, så de var de første han tok: Panseret var omlakkert og hadde høye verdier over 200, mens resten av lakken lå på 110-150. Lakken hadde endel swirls og noe rds gjevnt over. Det ble endel 50/50 bilder, men en vanskelig lakk å ta bilder av: Etter korrigering ble bilen wipet med Monopol og lsp ble Swissvax Shield: Ferdigbilder:
  10. 1 point
    Volvo S90 korrigert og coated Link til S&S:
  11. 1 point
    Nybilklargjøring og coating av Tesla Modell X
  12. 1 point
    Bmw 225 xe - nybilklargjøring: Ut med Golfen og inn med Bmw´n. Nybilklargjøring med Gtechniq coating av bil som hadde rullet kun 40 mil. Lakken var meget bra, så holdt med å kun korrigere fint med Carpro Reflect for å få av den beskyttelsen fra klargjøringsfirmaet. Hele bilen fikk to gode runder med Monopol: Gtechniq C1 legges fra taket og ned. Små panel om gangen: Exov3 legges 8 timer senere. Mye lettere å buffe siden den striper seg når den er klar til buffing: Ferdigbilder:
  13. 1 point
    VW Golf 2016 1-stegs + Gtechniq coating: Minusgradene ankom og mørket var på veg, prioriterte derfor ikke vaskebilder. Bilens felger skulle også vaskes nøye og behandles for vinteren. Må dele jobben i to dager siden det er mye jobb med coating. Dag 1: Full dcnvask + henglser, dører, underspyling, motorvask: Kombotesting resulterte i gul/gul på panser og tak, mens blå Scholl på nedre del av dører grunnet dypere riper der: Swirls forsvant med gul/gul, men parkeringsbulker og rds ble liggende. Her er før og etterbilde med S20 siden gul/gul ikke var god nok: Kalipperene var lakkerte siden dette er en GTE, så de fikk litt ekstra omsorg og beskyttet med SV Autobahn: Interiøret trengte en shine, så det ble støvsuget, vasket der det var behov og mattene fikk mattefornyer: Inngrodd salt og smuss på eksosen måtte bort: Alle felgene ble vasket og tørket. Disse blir renset og det blir lagt på Fusso + dekkfornyer. Sommerfelgene ble vi ferdige med igår: Hele lakken ble nøye wipet med Monopol: Gtechniq C1 ble lagt på ca. 50x50cm av panelet om gangen, og wipet når det smått begynte å haze´e: Ferdig coatet med C1. Nå skal den herde til i morgen før Exov3 skal legges. Mangler også vinterdekkene + vindu og smådiv.: Fortsettelse følger senere....
  14. 1 point
    1-stegs behandling med Scholl S20 for anledningen og Fusso som vinterbeskyttelse av Toyota Yaris:
  15. 1 point
    Salgsklargjøring/1-stegs av en 2014 Mitsubishi Outlander PHEV: Ute regnet det, så det ble prickbort, sufex og felgrens inne: Foamet og vasket ute: Lakkinnspeksjon. Myk lakk og 1-stegs med tilfreds resultat er alltid vanskelig så det ble litt testing: Ladet en litt slitt blå Scollpad og S17+ som kombo: Wiper for å se resultat uten polisholjer: Ripene forsvant som antatt, men hazen kom som fryktet. Altså for grov avslutning: En av flere komboer som ble testet: Wiper i spenning: Bingo. Ledlyset i taket er litt blåhvitt, så det lyver litt hazemessig. Derfor jeg bruker spotlykt utenom kun for bilde sin del: 50/50 panser: Begynte så på a- og b-stolper. Plutselig takket Rupes mini´en for seg. Trodde først det var børstene så byttet disse, men ingen forskjell. 6 år gammel, men ikke mye driftstimer, så velger å sende den til Holgers for en sjekk. Girhus og overføring er tight og fin, så tenker det er motoren: Eieren kom innom, så det passet bra å gjøre en 50/50 da: Minner om at bilen er 3 år gammel.....: Glemte førbilde, men her er etterbilde av sidedørene med to ulike bilder som viser hvor lite som ble igjen. Ble 95%, men godt innafor til å være 1-stegs: Beskyttelse ble Polish Angel Master Sealent, bra nok for kunden når bilen skal selges: Ferdigbilder:
  16. 1 point
    VW Golf fikk 1-stegs behandling: Bakluke: Sidedør: Etter wipedown: Kroken var lysebrun i rust, så den fikk en runde Bengalakk som en bonus: Ferdigbilder inne siden det er mørkt og høljeregn ute:
  17. 1 point
    Vasket og klar for en ukes bilferie:
  18. 1 point
    Iphonen er ubrukelig om dagen, alt av bilder gikk i vasken, så det blir ikke rare dokumentasjonen. Bmw 525d m-sport 2013 med alt utstyr. 1-stegs lakkorrigering med Scholl S20 black SS. Spotpolering på dype rds. Gtechniq C1 + Exov2 som coating for høy hydrofobisk effekt. Jobben tok ca. 18-19 timer + herdetiden. Ved ankomst: 18 timer senere:
  19. 1 point
    En mildt sagt slitt og 10 årig salovasket VW Transporter trenger litt pleie før salg. "Lakken har forbedringspotensiale men var ellers ikke så gal i lakken.." - Eier. Kjører en salgsklargjøring for en kompis på følgende måte: Før: Panser: Siden: Benyttet anledning til å spøke litt med han: (etterbilde kommer) Skyllebøtta etter 8 puter er vasket for hånd. Myye lakk og grums i bunn: Fortsetter i morgen ettersom putene nå er i vaskemaskinen....
  20. 1 point
    Sommerklargjøring av Ford Fiesta ST. Korrigert med rupes gul/gul og Scholl S20 SS - ny utgave. Beskyttet med SV Shield. Innvendig rens av seter, skinnmelk og rens og beskyttelse av stoffmatter + støvtørk. Kun ferdigbilder:
  21. 1 point
    Hjalp noen kompiser i nød. Ble ingen S&S siden tiden ble prioritert til maskinkjøring. Derfor kun noen diversebilder. Opel Mocca. Denne hadde vært på "polering" for 4-6 uker siden. Dette skulle ryddes i. Lite bilder pga lite tid til vas og kjas. Prosessen på Opel Moccaen skikkelig DCN-vask, UHS som 1-stegs og SV Shield som beskyttelse. Bmw 525. 3 år siden sist behandling av meg. Nå var det tid for ny runde etter flere år med maskinvask og svingende beskyttelsesnivå: P21s før og etter 5 minutt. Min nye favoritt nå: Ren Prickbort toppet med Surfex 1:5: Elite autofoam, litt tynn blanding: Vell inne tørket og klar loadet jeg Scholl S3 og hvit spiderpad. En sikker vinner på en sliten svart bmwlakk: Før og etter på skjermen: 50/50 på skjermen: Den andre forskjermen. Kjørte en ekstra overlapp for å få bort de dypeste: 50/50 mot skjerm: Dør før og etter. Lite å gjøre mot bulken. Bra ellers: Overgang mellom bakskjerm og dør. 2 eller 3 runder på etterbildet: Sideskjørt ferdig polert, men fult av steinsprut med nærbildet. Det får man ikke gjort noe med: Blir svart og blankt: Klar for S30. Har dessverre ingen bilder etter dette. Glemte helt å ta ferdigbilder da vi snakket oss bort når den ble hentet: Neste bil må nok bli med skikkelig S&S.
  22. 0 points
    Måtte jo ha polyforinger på stabstaget også.
  23. 0 points
    Tenkte nettopp på det selv. Det heter melkespann, og er av metall. Case closed @hmsilset
  24. 0 points
    Jeg har bevisst latt være å lese de forrige kommentarene, kun til ære for spørsmålet ditt! I mitt hode så er spann zinkbøtter eller lignende, og bøtter er plastbøtter. Ikke spør hvrofor jegtenker det. Alternativt kan det være såpass enkelt som at ordtaket ble til fordi det høres teit ut å si "i både bøtter og bøtter", "ja nå fikk du i flere spann gitt", "ja, du som har penger i den store bøtta".
  25. 0 points
    Repost: Et spann er en flokk med hunder Vel en stor hermetikkboks med mat er vel et "spann"? Når den er tom kan man file kantene og ha på håndtak Da har man et stort og vanntett spann, av solid metall Men hva er en pøs da? Edit: Om det er ei plastbøtte er saken en helt annen Edit 2: Regner med mange kanskje har en egen definisjon av hva ting som bøtter og spann er, slik at det ikke er noe definitivt eller greit svar på dette?
  26. 0 points
    Takk for tips, men lakken er faktisk ikke spesielt matt på denne. Tidligere eiere har vært relativt nøye med vedlikeholdet, og det er nok ikke alt for lenge siden den har sett polish. Det ble en runde med SW cleaner fluid og et strøk shield. Oppnådde egentlig akkurat den finishen jeg var ute etter. Nå skal bilen få hvile et par måneder.
  27. 0 points
    Nyere orginal frontleppe. Har byttet t-tak lister også, men får ikke passasjervindu 100% tett, så må få litt hjelp der. Blir gjort en del småplukk, mens jeg også jobber med søknad om V6.
  28. 0 points
    Bare hyggelig å kunne hjelpe
  29. 0 points
    Ozon tar alt, alltid [emoji4] om du skal ta det der det er så bør du knyte/tette så godt som mulig. Ozon fungerer best i et "tett" miljø. Det som skjer er at oksygenet fortrenges og alt av levende organismer dør. Vær ikke redd for å kjøre det i 3-4 timer.
  30. 0 points
    Her om dagen ble jeg «offer» for et impulskjøp og ble eier av en 9-5 aero. «Skomaker bli ved din lest...» Så da skal Toyotaen ut igjen. Etter å ha gått i dybden på Toyotaen kaster jeg inn håndkleet før den påløper seg enorme summer. Fikk skikkelig knekken når jeg tok i bensin-røret forsiktig og det knakk rett av [emoji23]
  31. 0 points
    Finnes flere glass renser jeg har vært ganske fornøyd med. Største forskjellen er i grunn om de tørker fort eller litt tregere, ihvertfall av de som er rene uten beskyttelse. Men uansett det som løste problematikken min ble å gå til innkjøp av skikkelige glass kluter med slikt diamant mønster, disse glir lekende lett over glasset og etterlater ingen streker. Tørker 1 gang over, snur kluten og tilbake. Brukt lofritt papir før men synes disse klutene fungerte bedre
  32. 0 points
    Velkommen til forumet! Zalo, vaskes for hånd og tørkes på tørkestativet.
  33. 0 points
    Bruker selv Novatio Glassfoam. Det har fungert veldig bra for min del.
  34. 0 points
    GODT NYTTÅR FRI FRAKT OVER 1299,- OG SIKKER BETALINGSLØSNING MED VISA/MASTERCARD, VIPPS OG PAYPAL. https://scandicshine.no/ekstra/tilbud/ Tilbudene gjelder også i våre Bilpleiebutikker - Oslo, Trondheim, Bergen, Drammen og Fredrikstad
  35. 0 points
    Har nå fått laget en ramme over arbeidsbenk/overskap som ventilasjonen skal komme ut i, regner med anlegget kommer til uka. Venter fortsatt på rørlegger som skal ordne utekranen før jeg kan skru på den siste gipsplaten. Har startet å sparkle litt i mellomtiden. Ble litt arbeid å felle inn portåpner og skinnen, men blir en god løsning Fikk også brakettene for å stive av skinnene Til sakseløfteren tenker jeg å plassere kontrollenheten på veggen i garasjen og motoren blir stående inne på boden. Har lagt opp rør mellom rommene for å ta ut styrekablene.
  36. 0 points
    Jeg har sluttet å bruke den ferdig utblandete Wetcoaten, nå er det kun Essence jeg bruker. Den er jeg fornøyd med. Jeg har dog ikke prøvd den nye versjonen av ferdigblandet Wetcoat som kom ifjor. Jeg vet ikke om det er et bevisst valg av Gyeon å lage nye flasker det ikke går an å se igjennom...
  37. 0 points
    Jo, det er riktig det. Jeg måtte bare ha en avstandserklæring fra naboene som ble berørt av dette. Dvs. den ene naboen min, og kommunen, og ingen av de hadde noen innvendinger mot det. Den blir jo bare nært innkjørselen til naboen. Huset hans blir over 8m unna garasjen uansett. For min del så er jeg veldig fornøyd med denne løsningen. Garasjen blir litt lavere i terrenget, så den blir ikke så ruvende når man skal sitte og nyte en øl på verandaen. Det er jo bare å starte en dialog med kommunen før du foretar deg noe. Jeg startet sånn smått for et par år siden og luftet ideen med de og snakket med de forskjellige avdelingene, siden innkjørselen blir ut i et kryss, og det er en overløpsvannkumme rett der jeg skal ha innkjørselen. Siden jeg hadde tatt denne runden på forhånd og fått avklart alt, så skled søknaden rett igjennom.
  38. 0 points
    Da har jeg fått en gledelig nyhet fra kommunen. Før så praktiserte de med at om du hadde innlagt vann i garasjen, så måtte man ha oljeutskiller. Dette hadde de sluttet med i det siste. Hovedsaklig fordi det har blitt bygd en del leiligheter/ blokker med parkeringskjellere som har innlagt vann. Utbygger syns det var urimelig at man måtte ha oljeutskiller der, så da endret kommunen reglene. Så lenge man ikke drev og skrudde bil (firma) så trengte man bare å ha et sandfang. Dette for å fange opp det meste av sanden når man spylte gulvet. Jeg har tegnet et kar på 1000x600x550mm som blir fungerende som et sandfang/ oljeutskiller som blir stående inne i garasjen. Dette for å ha litt bedre kontroll på sand og eventuelle oljelekkasker. Prinsippet blir slik: Den blir produsert i rustfritt, også blir det rister over. Dette var ikke noe jeg trengte, men jeg får litt mer sjelero når jeg har litt mer kontroll på utslippene. Nå skal jo jeg skru bil, men det blir jo stort sett kun egne biler og en sjelden gang innimellom. Jeg har aldri hatt noen problemer med oljesøl tidligere, men man vet jo aldri. Plutselig er man uheldig. Uansett var dette gode nyheter å få og fjernet noen kilo fra skuldrene mine.
  39. 0 points
    Ja, jeg jobber hos Garasjetid og NEI dette er ikke ment som reklame. Ment som arbeidsmetode og for å vise hva som går an. Dette er akkurat det TS spør om:
  40. 0 points
    Denne måneden får du puter, mikrofiber, glassrens og ikke minst vår kjære gold nugget på tilbud. https://blankbil.no/butikk/tilbud
  41. 0 points
    03.01.2020 Hadde et håp om å få gjort mer i ferien som var, men det ble ikke gjort noe med 16v'en ihvertfall Muttertrekker har sin fordeler og ulemper som vi falt for nok engang.. heldigvis ikke så veldig kritisk som ble ødelagt, utenom ene pinnen som holder panseret fast.. Så fikk laget en ny i det minste så panseret er kommet på plass igjen Gjengene på tuppen røk Så var det inn på dataen å få tegnet opp ny del Deretter var det bare å finne seg en passelig bit med dreieemne, ble brukt messing siden det var nærmest med ø15mm (Om jeg ikke husker helt feil) Dreie litt Dreid ene siden spent opp og klar for fresing av feste til panseret Freste så spor i bunnen som passer inn i panseret Slipte så til et dreiestål til å lage sporet til låsering på andre siden Slipt til og stiller inn senter på kuttingen Dreid inn til mål Ferdig del, kanten som skal låse for låseringen ble litt tynn, men tror det skal gå Ferdig Så det var alt for denne gang, får se hva som er det neste på listen Har forøvrig greid å handle noen deler til bilen selv om det ikke går så fort Kom over sjalusi på ebay så det MÅTTE jeg bare ha .. Kjøpte også en spoiler av typen Evo 1 som skal på
  42. 0 points
    For oss som hører på Gnukkehjørnet er dette allerede gamle nyheter. Sånn, da fikk Håkon og Tommy litt reklame de også.
  43. 0 points
    Veldig lenge siden det har vært en oppdatering her... Nytt siden sist er at vi har kjøpt hus på Nøtterøy hvor det har vært litt å pusle med. Liten garasje med mulighet for utvidelse er det også, så kanskje en dag får jeg laget meg en garasjetråd selv. Vi kan jo ta det i korte trekk: - Nyoverhalt girkasse med oppstrammet differensialbrems er montert - Nytrukket RECARO interiør er montert - Mellomaksel er overhalt - Nye dekk - Stor service med regreim og diverse er utført. - Svart Polyforing i triangel er montert - Uniballs i casterstag - Ny mindtre eksos fra ANSA Den har også fått seg en navnebror til på tunet... Jeg var svak her et øyeblikk i høst: Planen med denne er å ha det litt artig i vinter...
  44. 0 points
    Inn kom en litt sliten, rød bil, ut kom en blank og fin rød bil .. 50/50
  45. 0 points
    Velkommen til denne S&S av en herlig 2012 Mercedes Benz ML som hadde gått 143.000km. Bilens eier er flink å stelle med den. Hvis jeg ikke husker feil så er det beading fra Bilt Hamber finis -voksen du ser på bildet under. Bilen er også blitt maskinpolert av eieren i år. Det er lett å se at bilen er pen i lakken, men grunnen for at jeg fikk oppdraget er at eieren ønsket coating som beskyttelse samt innvendig rens. Noen tilstandsbilder ved overlevering til meg Lett å se at bilen er blitt polert for den er utrolig glansfull og pen. Det er dessverre for meg fjernet masse swirls, noe som hadde laget masse flotte 50/50 bilder Vask Etter vask Lakken hadde masse steinsprang og noen hadde eier fikset på i sommer, han lurte på om jeg kunne ta noen som var kommet etter siste runde. Jeg setter alltid en maskeringstape-bit under der jeg fyller for å ha oversikt hvor jeg har vært. Det bruker å bli uoversiktlig og jeg stoler ikke på hukommelsen min:lol: Fjerner rust med diamantslipestift, retter ut "krater"-kantene på steinsprangene og renser med Carpro Eraser. Fyller i lakk og venter til lakken er tørr før klarlakk. Det var masse på panser, litt på tak og sidedører og noe på bakluken. Tar en lakkinspeksjon, merker opp hvor jeg må fylle lakk og måler lakkdybden. Stikkprøvene er typisk 12-15 målinger på panser forskjellige steder. Fant noen i steder på 75, så der ble det tatt hensyn. Resten var i område 90-120. Ikke så enkelt å se, men sånn som i venstre del av bildet kan du se klarlakken som jeg har lagt. Disse ser ut som regndråper og det vil jeg ha bort. Sliper disse ned når klarlakken er herdet ferdig. De to prikkene i slipemerket er der steinspranget var. Det er litt krevende å vite når man har tatt nok av toppen av klarlakk og det ble noen strafferunder med ny lakk og klarlakk. Slipet ned sånne riper som var litt rundt om kring på bilen. Dette bildet er sånn man ikke sender eieren, hehe [emoji3] Her har jeg bare våtslipt de som eieren selv hadde lagt, i påvente av at mine fyllinger skal herde ferdig. Blir litt sånn fram og tilbake, i etterpå-klokskapens navn ser jeg det hadde vært mer effektivt å gå rett på interiøret etter fyllingene. Tar interiør mens lakken herder. Støvsuging - tornador - støvsuging - damprens - våtsuging, i den rekkefølgen. Alcantara fikk rens av Koch Chemie Pol Star 1:10 og myk interiørbørste. Tørket med en fuktig microfiber (MF) og en bøtte rent vann. Det vannet ble ganske skittent etterhvert.. Denne flekken gikk ikke bort med bare vann. Pol star fikset biffen enkelt. Skinn fikk seg en runde etter alcantaraen, her er høyre side ubehandlet og vanstre er renset. Skinn som er rent gir ikke så mye gjenskinn. Etter interiøret var ferdig så fortsatte jeg å våtslipe. Så gikk jeg på en overraskelse. Lakken forsvant og for å beskrive følelsen som raste gjennom hodet mitt så var det litt som å stå med ungene på badeland og betalingsterminalen viser "avvist". Sendte melding til eier at jeg har dritet meg ut, så melding til lakkerer om han kan ta et oppdrag asap. Dette klarer jeg ikke å redde med lakkstift, hehe 4 timer senere Etter ny lakk og klarlakk, strøkent! Lakkerer mente det var en gammel skade der, det viste ikke eier eller jeg om men nå er det bra igjen. For å fjerne slipemerkene etter våtslipingen brukte jeg roterende og ull. Etter å ha sett Grindvikas gnikkebu tips om tornador til å rense puten, måtte jeg prøve det selv. Putene ble utrolig bra renset på denne måten, kjempebra tips! Måling før og etter roterende på et punkt. Dette er bra! En liten før og etter. Skal det bli bedre enn dette så må man til lakkereren. Maskerer opp og gjør klar for grovsteget Plastfangeren ble ikke ripefri, men jeg tar ikke sjansen på å brenne gjennom lakken bare for å få det strøkent. Tak-rails fikk også smake roterende og ull. Testing for å se hva som funket på denne lakken. Lakken er veldig hard. Noen riper var så dype at jeg måtte la de være. Først ull - så microfiber-pute - tilslutt blå uber. Etter både rens av hele innsiden av bilen og utallige rens av ull med tornador, stoppet den opp. Demonterte, renset snurreren med crc og trykkluft, god igjen. Action-bilde, her sitter jeg i en herlig rus av redbull. Her er jeg på steg 2, roterende og MF. Kanten på dørene var maskert under grovsteget. Etter grovsteget tok jeg av maskeringen på alle kantene sånn de også ble mindre riper i uten å kutte så mye lakk. Litt gøy må man ha det når man holder på, her er høyre del polert steg 1-3 og venstre er bare tatt steg 1 (grov). Fjernet med Carpro Spotless og q-tips det som var av skit i emblem. Sideskjørtet var rimelig sandblåst, disse ble også pene igjen. Ferdigbilder Noen bilder av de som bidro til denne jobben Mimo og damprenser, støvsuger og spyleren Lakken ble beskyttet av Carpro Cquartz og dekksidene fikk Waxaddict Feeder. Carpro Reload lagt som beskyttelse frem til coatingen klarer å stå på egne ben. Området som lakkerer hadde jobbet med fikk ingen coating, denne delen er klar først etter 6 uker. Poleringsprodukter fra Koch, ull fra Chris Larson, liten ull og MF fra Flexipads, Uber finsteg-pute Coating ble buffet med nye MF fra North detailing, disse loer ikke og er superdigge å jobbe med. Innsiden fikk Koch, Colourlock og Carpro Inside. Tekstil ble sprayet med dette, alcantara og trange plasser av interiør fikk penslet Gtechniq I1 på seg. Mye Bilt Hamber til vask, prickbort ble litt flau og ville ikke bli med. Scholl Boost i motorrom, Atomic Mac på bremsene. Brukte 50 timer på jobben over 2 uker, eieren ble lykkelig og jeg fikk enda større respekt for alle dere som bidrar på dette forumet til ripefrie biler. Takk for meg!
  46. 0 points
    Nye clips til gummilistene. Og så ut på tur til flyplassen med min rakett
  47. 0 points
    Hoi! Da tenkte jeg å lage en liten S&S. Jeg kom over en budrunde på facebook på en takboks og kjerringa har antydet en stund at hu vil ha en sånn i tilfelle vi skal på campingtur (måtte gud forby at vi må det 😳😨) I alle fall så slengte jeg inn et bud på hele 260.- for moro og det ble visst min... faen.. Jaja.. Takbokser har jeg null peiling på men sånn så nå herligheten ut. Strula rundt og fant en merkelapp inni foran. Hrm.. 1 år gammel denne burken. Viser seg å være en 2018 modell Packline Elegance for de som kan sånn. Får vel kanskje vaske den hvertfall var tanken. Slepte den inn i garasjen og fikk på litt lys 🤢😳😱 Her var det riper fra helvete og tilbake. Hele boksen var mer eller mindre full av riper. Jaja.. det er en takboks liksom.. how fucking hard can it be? 😁 Har egentlig omtrent ALT man får av polish og compund i garasjen men ikke alt jeg får tid å prøve. Har mye erfaring så blir ofte sånn at man ikke prøver nye ting når man vet hva som fungerer, men i dag hadde jeg tenkt at 3D produkter kunne få seg en runde. Så jeg fant fram rupes 15mk2 og en gul uber pute.. Kjørte på men det hjalpe heller lite... kjørte ganske mange pass, men den ble bare blankere... ikke ei ripe forsvant 🤔🤬 Jeg er vandt med å ta hard tyskerlakk og vet hva hard lakk er.. denne var dog STEINHARD! Så her måtte det tyngre skyts til. Rota fram Koch H 9.01 og ullpute + roterende. Delte opp boksen litt for å se forskjellen og kjørte på HARDT! Jeg tenkte at denne skal jeg ha bra uansett, hvis ikke så har den ikke kosta meg mange kronene likevel og ryker på dynga dersom jeg brenner lakken her. Det ble MYE bedre men forsvant ripene?🤔 NEI 🤬 de ble greit dempet men jeg ble hvertfall ikke fornøyd så da får vi gå enda hardere på.. nettopp. Våtslip! Viste seg at det eneste jeg hadde igjen var 3000 papir og siden jeg ikke gadd å gå i butikken så fikk det bli løsningen. Rupes Mini med 3000 papir. Og det ble våtsliping... MYE våtsliping. Det ble med områder, litt om gangen, men hele boksen ble våtslipt. Noen områder ble våtslipt både 2 og 3 ganger. Andre holdt det med 1x. Litt grovere skader fant jeg også. Litt våtsliping og så over med ull og roterende igjen så ble det bra 😁 Enda verre skade 😳 Våtslip og roterende fjerna det meste der også 👌🏻😊 Etter alt var våtslipt så var det igjen over med roterende og ull på hele boksen. Så egentlig ikke noe holos eller ugagn etter ulla tiltross for at jeg gikk på beinhardt men ville gå sånn halvgrovt til verks etter dette for å være sikker så fant fram rupes 15 mk2en igjen med medium ND sfx pad sammen med 3D HD polish. Har også blitt litt småforelska i den autofinesse padprimeren så den fikk også være med. Kjørte 4-5 pass på hele boksen. En god runde så begynner det å se bra ut jo 😁 Tror ikke jeg hadde trengt å kjøre det for 3D hd polishen på grønn pute gav mye glans, men ville ha enda mer glans så jeg kjørte over med en av favorittkomboene mine likevel. Gul/Gul rupes 👌🏻 Så wipedown! Nå glemte jeg jo selvfølgelig å ta bilde av siste komboen men der valgte jeg hvit rupes med carpro essence. Kjørte over med maskina på hastighet 3 3-4 ganger før den ble buffet av og ble latt stående å herde over natta. Carpro essence tar man ikke wipedown av før lsp for den er laget for at coating skal binde seg bedre til lakken da den inneholder Si02. Men den skal herde minimum 4 timer før coatingen blir lagt. Det var overhodet ikke planen å legge noe coating på denne men siden arbeidet utarta seg fra å bli det jeg trodde var en halvtimes jobb til det som det faktisk ble... vel da får det bli denne: EXO er egentlig en topcoat men den duger helt fint som standalone også. Blir hvertfall syk sheeting av den. Etter at coatingen ble lagt så ble det tid for å ta litt andre ting også. Plater og skruer for å feste takboksen med er heller ikke så fine: Skivene var rustet så de hadde jeg nye av. Plastskruene som du skrur fast boksen med fikk seg litt Carpro DLux og platene ble pussa med dremel og ståøbørste før de fikk seg et strøk svart caliperlakk fra biltema. Noen ferdigbilder: Steg 1: Våtslip med rupes mini og 3000grit. Steg 2: Roterende med 3» flexipads wool og Koch Chemie H9.01 Steg 3: North Detailing SFX medium (grønn) med 3D hd polish. Steg 4: Gul/Gul Rupes fin polish. Steg 5: Hvit rupes med carpro essence extreme gloss enhancer. LSP: Gtechniq Exo V4. Total tidsforbruk uten lakkering av plater etc. Ca 13 timer. Takk for titten! 👌🏻😊
  48. 0 points
    mye morsomme prosjekter du er med på!
  49. 0 points
    Sommeren er rett rundt hjørnet og de siste forberedelser visuelt er på plass. Etter litt grundig vask av justerbart senkesett og demontering av originale Bilstein (asfalt oppsett), så fikk jeg den ned til en pen, og fornuftig høyde etter noe justering. Den nærmeste er vasket og smurt opp. Så brukte jeg et par dager på montering av dekkmerker (tirestickers.com). På med skikkelig maske og tålmodighet. Her var det aceton og sterkt lim i sving. Som dere ser var kurven på dekket en utfordring. Etter at dette var på plass løftet jeg bilen i fronten igjen og fikk grovjustert camber før testkjøring. Ingen subbing ved dumper, og ingen trøbbel med å kjøre over fartsdumper som en vanlig bil (nesten..). Telehiv og generelle ujevnheter var heller ikke noe problem. Dette ble gjort om til negativ camber for å få det noenlunde innunder skjermkantene. Vi havnet her, noe jeg er fornøyd med! Personlig syns det ble veldig bra! Men dette er jo objektivt - heldigvis. Tok en kort prøvetur i mørket i sta og den blir lagt merke til i alle fall. Det kan også ha noe med lyden i bilen å gjøre også. Kjører med blendet resirkulasjonsventil og åpent luftfilter med kort 3" aluminiumsrør mellom turbo og filter. Bilen kom enda litt lenger ned mot bakken etter jeg kjørte en testtur. . Senkesettet fikk satt seg litt, men ikke store greiene. 5-10 mm på det meste.
  50. 0 points
    Sertifisering Kamikaze collection. Den beste coating som finnes på markedet.
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...