Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/13/2019 in all areas

  1. 1 point
    Riktige produkter til riktig srbeid; Jeg har tidligere brukt lavtrykk kanner som forvask, men etter å ha oppdaget skumkanon «verden» så går jeg ikke tilbake. Lavtrykk kanner er bra det også, spesielt Kwazar sine kanner som tåler sterkere saker som prickbort / annen avfetting. Bruker dette ved behov før skumlegging Har en relativt nypolert bil som jeg bruktet tur retur Oslo Drammen i går. Regn og våt veibane. Dro frem Skumkanonen og steamet bilen med en gang jeg kom hjem. Som bilde viser er bilen 99% ren. Testet med våtserviett etter at bilen var tørr og kunne skimte bittelitt møkk ved skjerm foran.  En ting jeg kan anbefale er å kjøpe en automatisk slangeoppruller eks som jeg har fra Foma. Min er 10 år gammel og funker som bare det. Jeg tok slangen som var originalt på Høytrykkspyleren og skjøta denne med slangen på slangerullen. Kostet noen få hundrelapper å skjøte disse på Tess. Nå er det bare å plugge vannslangen rett på steameren og dra lansen ut. Enklere bilrenhold er nesten ikke mulig....  legger ved et bilde fra steamet bil etter 10 mil på veien i regnvær. Berøringsvask ikke nødvendig her😊 
  2. 1 point
    Gammel jobb dette også, ligger 1 bilde i et tidligere innlegg her. Uansett, 1985 Audi Sport Quattro.
  3. 1 point
    Da var endelig tiden inne for å gjøre en skikkerlig jobb på vår egen bil. Denne ble hentet ut i slutten av mars og fikk da bare en grunndig nedvask før det ble lagt Britemax Extreme Ellements V2 Noe defekter i lakken viste jeg om fra jeg hentet den, det fantes både slipespor, riper og forrurensning i lakk. Lakken er også ve3ldig sensetiv så det har blitt masse swirls etter håndvaskene. først ble bilen ribbet for skilt og holdere før den ble dynket i Blankbil X-Treme som fikk virke ca 5 minutter Så ble bilen skummet med Koch Chemie Vorreninger B 2% Denne fikk virke ca 5 minutter Å nå tok solen meg igjen så ble kunn et bilde av en felg som hadde fått Koch Chemie Prewash B. Her ble altså fokuset å få bilen ferdig og tørket istede for å ta bilder da solen kom ganske sterkt. Sammen med felgvask fikk også bilen en runde Koch Chemie Reactiv rust remower før bilen ble skummet og spulot av. Til slutt ble det håndvask og tørking. Emblemet ønsket jeg å fjerne, å disse satt ganske løst. En liten blås med varmluftpistol og man kunne ta dem av. En del limrester satt igjen, og ble fjernet med Koch Chemie Eulex M. Så var det tid for en runde med clay og merke opp hvor jeg trengte å spotpolere grovt. Tok også en runde med lakktykkelsesmålern. å det skremmer meg vor lite lakk det er noen steder. Det var mange små flekker rundt hele bilen som ble tatt med Rupes Mini med blå microfiber og Koch Chemie H8 Etter at alle små deffekter var fjernet kjørte jeg igang med Ruoes gul microfiber og Britemax Virtue etter en combo test. Etter at Virtue var herdet var det tid for første lag med coating. Her ble det lagt Max Protect UNC V1 Det ble også lagt et lag i alle dørkarmer Mens Coatingen fikk herde startet jeg igang med å legge coating på alle rutene. Her ble det lagt 3 lag med Max Protect UGC Pro på alt av ruter. Det gikk med litt produkt da model 3 har helt glasstak. Etter at det tredje laget var lagt fikk denne herde i 12 timer før jeg buffet den av. Mens det fortsatt var litt tid igjen før det var klart for å legge topplaget med coating tok jeg meg en runde på dekksider og utvending på felgene. Her ple dekksider vasket med Koch Chemie Prewash B og ipa før det ble lagt Max Protect Utc Felgene ble også vasket og fikk et lag med Swisswax Autobahn Så var det klart for siste runde med coating, det ble lagt Max Protect UNC R 1,5. Denne ble også lagt i alle dørkarmer. Den ble så toppet med Max Protect Silk Coat før den ble tatt ut for noen bilder. Takker for oppmerksomheten
  4. 1 point
    2019 - TESLA MODEL 3 ''DETAILED'' Hei til alle, fikk inn en splitter ny Tesla Model 3 til utvendig behandling. Starter med litt bilder ved levering Begynner først med å påføre Gyeon Iron metallpartikkel fjerner på felger, den finner lite å jobbe med. Gyeon Iron er trygg å bruke på alle bilens utvendige flater. Samtidig blir Prickbort asfalt/fettløser påført Surfex HD er med og, påfører den over hele bilen. Og topper alt det med Gyeon Foam i skumkanonen, lar det stå å virke i ca. 5min før avspyling. Korter ned virketiden p.g.a mye sol og varme den dagen for å unngå at avfettingen tørker på lakken. Påfører Gyeon Foam igjen og denne gangen bruker jeg detailbørste for å vaske i de trangere plasser. Så ble bilen avspylt igjen Deretter tar jeg en grundig vask av felger og dekk med diverse børster Så over til skånsom håndvask på resten av bilen Utført med Gyeon Bathe og vaskehanske Bilen ble også clayet med Gyeon Clay og Claylube, mangler bilder av det. Clayen fant veldig lite. Til slutt ble bilen kjørt inn i garasjen og tørket med tørkehåndkle og trykkluft Så følger bilder av lakktilstanden. Det er mye småriper generelt over hele bilen, men en del plasser har det kommet større riper og matthet i lakken. Mye matt lakk her på høyre siden av panseret, sikkert fra grov lakk korrigering på fabrikk p.g.a. defekter i lakken som de har prøvd å fjerne. Litt bilder også fra lakkdybdemåling, gode verdier på lakken unntatt alle dørene som mellom 70-80um. Panser Skjerm Dør Bakskjerm Bakluke Videre følger bilder fra lakk korrigeringen. Starter med panseret. 50/50 - uten lys på i taket, kun Scangrip lykt på tripod. Etter - fortsatt uten lys på i taket. Med lys på i taket, så er det vanskelig for kameraet å fange opp den reelle tilstanden på lakken på de flate paneler. Etter - nå med både lys i taket på og Scangrip lykten på. Closeup - lys i taket av Støtfanger foran Før Under arbeid Etter Skjerm foran Før Etter Dør - mye dype riper her som ble fjernet Før Etter Bakskjerm Før Etter Bakdør Før Etter Bakluke 50/50 Etter Det var alt av bilder jeg hadde fra lakk korrigering, fokuserte litt mer på de plassen med dype riper da disse var vanskeligere å fjerne. Små ripene var det nokså enkle å fjerne med fin poleringsmiddel og pute. Til grovsteg brukte jeg Gyeon Compund og ull pute fra Rupes på Rupes Nano maskinen på de enkelte plasser med dype riper. Ellers ble Gyeon Polish og oransje Uber og Rupes gule puter brukt på hele bilen for å ta vekk småriper og få fram glansen i lakken. Alle utv./innv. vinduer ble vasket med Gyeon Glass og glassklut Utvendige vinduer ble beskyttet med Gyeon View Felger beskyttet med Gyeon Rim og dekk med Gyeon Tire Lakken ble beskyttet med Gyeon DuraFlex Da gjenstår bare ferdig bilder av bilen. Solen kom og gikk under bildetaking. Takk for at du tok deg tid å se gjennom denne S&S'en!
  5. 1 point
    En god venn av meg har handlet seg dette egget, å i den anledning så fikk jeg tatt en liten runde på den. Her er noen bilder fra ankomst Begynner med en runde med Rupes C701 på felgene, med ca 1-2 min virketid Jobber bra Etter avspyling Så en runde med prickbort, som ligger ca 10 min Den finner bittelitt Så etter litt lufttørking, så er det en runde med iron x Den finner også noe småting, men ikke mye Så blir hele bilen og motor rom dekket med Surfex HD 1:10 Som toppes med et skumlag med Bilthamber Autofoam. Går over kriker og kroker med en detailbørste Klargjør gritguard bøtta med Rupes M101 detailing shampoo Skummer opp Vasker fra toppen og ned, med Carpro microfiber hanske En runde med wheel wollies på felgene Avspyling Tørker med carpro fat boa På plass i garasjen, å her lå det en del mynter ned mellom sete og dørterskel. Ville tatt ut stolene, men de er boltet fast fra undersiden av bilen, så blir litt mye styr, så da fant jeg frem 0,33 nøkkelen i verktøyskapet, å satte på litt knaplast, å fisket de opp Fisket også opp denne, så bilen har nok besøkt den flotteste plassen som finnes på kloden. Tar av taket for bedre adkomst Starter med å støvsuge interiøret Godt lys for å se skikkelig under setene Støvsuger også i oppbevaringsrommet under panseret Det var ganske mye nupper i alcantarastolene, så da er det frem med nuppefjerneren 50/50 etter fjerning Ferdig Her er nupper etter ryggen på førerstolen Så ble gulvtepper renset med Rupes MPD, og foma combivac Var litt møkk fra de to små teppebitene Litt støv i lufteventilene Fjernes lett med detailing børste Bedre nå Så ble alcantara renset med SV Alcanta, og hestehårsbørste på Rupes Nano, på laveste hastighet, og lite press Fikk dratt ut litt møkk Detailing sticks på trange plasser Å her var det også skittent Så ble skinnet renset med SV leather cleaner 50/50 Møkk etter førerstol Interiørdetaljer poleres 50/50 50/50 frihånd av radio Vinduer vaskes med SV crystal og lofritt papir Gulvteppe beskyttes med CG fabric guard Skinn settes inn med SV leather milk 50/50 av carbon på dør Oppbevarings rom foran, vaskes med Rupes MPD og MF Ferdig Så var det på tide å shine opp litt her Slangeklemmer poleres med SV metal polish De til høyre er polert Carnon poleres med Rupes mini, og SV cfp regular 50/50 Hjuloppheng vaskes med SV pre cleaner Opaque Så legges SV Opaque voks på. SV Autobahn på carbon deler Ferdig Så ble bilen maskert Lakktilstander var ganske bra, noen få swirls, og et par RDS Her er det en liten ripe Finner frem favoritt komboen min Fant også denne ripen, som jeg hadde oversett i første inspeksjonsrunde Finner frem Nano og blå/blå Rupes Litt jobbing Etter ca 15 min, så var den så godt som borte Mue store fine flater å kjøre på her 50/50 på frontlykt Action shots 50/50 på sider Konsentrert 5/50 på baklykt SV metal polis på winglets 50/50 Ferdig Lakk klar for LSP Å det naturlige valget er SV Utopia Legger et tynt fint lag Inne i dører Interiør Etter ca 15 min så buffes den av Felger få et lag med SV Autobahn Dekksider blir behandlet med SV Pneu RainX på ruter Brannslokker blir vasket, å får litt voks Dokument mappe behandles også Så til ferdigbildene, her titte såvidt morgensolen frem. *** BILDER ER IKKE TILLATT BRUKT, UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE ***
  6. 0 points
    Ja, det var den jeg tenkte på.
  7. 0 points
  8. 0 points
    Muligheter for VHS også, for oss som sliter med ny teknologi?
  9. 0 points
    Ekstra gode tilbud denne uken! Ta en titt HER
  10. 0 points
    Lakken kan jo være død men mettet med lampeolje, så oljen kan sikkert gjøre lakken seig/sticky. Et gammelt triks som funker bra på ekstremt falmet (gammel) lakk var å smøre den inn/mette den med f.eks finpolish før korrigering, så ble maskinkjøringen litt enklere, men med lampeolje på lakken blir det nok annerledes. Prøv å kjøre flere runder med f.eks prikkbort og sterk surfexblanding på et panel for å se om du klarer å vaske bort noe av lampeoljen, kanskje det blir bedre da.
  11. 0 points
    Ja, dette vet jeg allrede som nevnt i første post. Men hvordan kan et produkt med tilnærmet nøytral ph-verdi være effektivt mot fjerning av skitt uten berøring? Derfor så lurer jeg på om ph-verdien alene sier noe om produktets effekt? Må vel være andre ting i produktet som da evt. er viktigere med tanke på effekt en ph verdien alene?
  12. 0 points
  13. 0 points
    Om jeg skal gjette så er det så mye død lakk at den bør cuttes med roterende. Mye død lakk er skikkelig seig og sticky til du får vekk det værste
  14. 0 points
    100 C2 ´82 by Daniel Sommer, on Flickr DSCF6789 by Daniel Sommer, on Flickr
  15. 0 points
    Jeg er godt fornøyd med mitt også Pistolen er meget god. Er som Håkon(polishduden) sier litt slark i koblingen men ikke noe som irriterer syntes jeg
  16. 0 points
    Jeg hadde starlet-pistol og den var grei nok den, men etter at jeg kjøpte Mostmatic pistol og lanse fra Obsessed Garage solgte jeg starlet-pistolen da den ble overflødig. For meg spiller det ingen rolle at MTM koplingene slarker når det ikke er trykk, men det kan være greit å kjøpe noen ekstra hun koplinger da disse kan ryke over tid. Jeg er såpass fornøyd med både pistol og lanse at jeg hadde nok kjøpt igjen.
  17. 0 points
    Teamet som drifter DCN er ikke motstandere av å prøve alternative løsninger, så lenge de fungerer. Både tannkrem på plastlykter og cola på chrom er jo kjent som løsninger som virker. Når det er sagt, så fremstår det litt meningsløst å pulisere ting som ikke virker. Vi her på DCN er jo detailere, noe som er ensbetyende med at vi er motstandere av zalo i vaskebøtta. Selv om det blir reint med zalo også. Hvis man ønsker å publisere alternative løsninger og tester av ting som ikke virker finnes det andre kanaler for slikt. Denne tråden utviklet seg i en retning vi ikke ønsker, mtp språkbruk osv. Vi er opptatt av at dcn skal ha et godt og hyggelig miljø å diksutere i. Vi prøver derfor å forhindre både personangrep, trolling, provokasjon og ufint språkbruk. Av denne grunn velger vi å stenge denne tråden for videre kommentarer.
  18. 0 points
    Det handler ikke om gutteklubben grei. Det handler om at du er opptatt av å være en provokatør og tilføre de nada av verdi. Komme ned på jorden var faktisk en god tråd, og det er vel omtrent det eneste. Hadde du vært en normal bidragsyter så hadde det stilt seg totalt annerledes. Men for det absolutt meste av tiden er du kun opptatt av å provosere og tilføre null av verdi. Og nok en gang, det er akkurat dette som har redusert aktiviteten her inne så til de grader.
  19. 0 points
    Nei Men nå er du tilbake der du var for noen år siden når du kom inn her. Dette er så utrolig tåpelig og har absolutt ingen ting med humor eller dcn å gjøre. Du undergraver alt av gode tråder med dritt nok en gang. Det er som trogha skriver og jeg husker fra sist at du dessverre har utrolig vondt for det.
  20. 0 points
    Dette handler ikke om at jeg er høy på meg selv, det er strengt tatt logisk tankegang. Og for min del havner dette under kategorien "produkter for kjøkken og bad forblir på kjøkken og bad". Produkter laget for bruk på bil fungerer best på bil, og silikon finnes i uttallige varianter og i mange av bilpleieprodukter, spesielt LSP produkter. Da er det "rett" type silikon i korrekt konsentrasjon, det er det ikke i produkter til kjøkken og bad Beklager, jeg ser ikke humoren, men det gjør kanskje noen andre
  21. 0 points
    Dette er akkurat det jeg har påpekt med å ødelegge dcn. Dette er hverken Kvinneguiden eller hjelp til alt mulig på Facebook.@Magne @ØHN @Dennis @truhaa
  22. 0 points
    Selvsagt er dette tullete trogha. Men vi er vel ikke så høye på oss selv her inne at vi ikke kan være litt åpne for alternative løsninger uten å dra frem "tannkrem til tennene og chromepolish til chrome" retorikken. Faktisk kan Cola brukes til å fjerne rustflekker etc. effektiv og Cola er jo i kategorien mat. Det er vel ikke snakk om å smøre hele sykkelen inn i slikon her som du nevner. Jeg ser på skrivemåten din at du allerede har bestemt deg for hva som er riktig og mest sannsynlig har du rett. Jeg er ikke ute etter argumenter for å bruke hårsjampo i vaskebøtten. En hårsjampo vil jeg tro også inneholder fettløsende midler. Når jeg har sjampo i håret så kjenner jeg jo at håret blir glatt. Dermed er det noe der som gjør at såpen for god glid og kan skylles ut raskt. Dette er i mine øyne gode egenskaper i bilsjampo? Som sagt, så har du sikkert rett (håper jeg vertfall) men det må da gå ann og ha en litt artig og alternativ diskusjon rundt dette?
  23. 0 points
    Da har jeg fått "testet" Soft99 Fusso Coat for første gang. Jeg må si jeg ble imponert over vannskrekk egenskapene og beadingen. Denne vil jeg si er ett par hakk bedre enn andre vokser jeg har prøvd tidligere. Jeg ser hvorfor enkelte har problemer med å buffe denne av. Det handler nok om brukerfeil. Lar man den herde for lenge og eller legger for tykt på kan den bli litt vanskeligere og buffe av. Ikke umulig, men man må ta i litt. Legger man tynt på og ikke venter for lenge, så er denne like lett og buffe av som en hvilken som helst annen voks. Jeg tillater meg å linke til min egen blogg for dere som vil se den fulstendige konklusjonen, bilder samt video av vannskrekken. Hvis jeg tråkker over en grense her med denne linkingen, så gi beskjed så fjerner jeg linken og ungår å poste linker til egen blogg i fremtiden. Jeg orker bare ikke å poste alt to steder https://bjerknez.no/test-soft99-fusso-coat-lever-den-opp-til-sitt-rykte-13190/
  24. 0 points
    Fra Bilnerden. Super service bestilte i går, fremme i dag👍 BILT HAMBER AUTOFOAM BILT HAMBER ATOM-MAC SCANGRIP MULTIMATCH 3 SCANGRIP STATIV KWAZAR SPRAYFLASKE NORTH DETAILING PREMIUM MIKROFIBER NORTH DETAILING FOAM FLASKE
  25. 0 points
    Vi føyer oss etter importørs anbefaling av utsalgspriser. Jeg ser Tommy hadde en god forklaring på prisforskjellen 😉
  26. 0 points
    Dette er pga at Bilnerden fikk sikret seg et lite parti med nyeste generasjon scangriplamper på egen import, rett før Holgers AS fikk det Norske argenturet på dem, å selger dem nå ut ganske billig, så det er bare å sikre seg før de er tomme.
  27. 0 points
    Hei folkens! Jeg ble medlem her på detailersclub for en del år siden og jeg er intet annet enn en hobbydetailer. Jeg har hatt kjelleren full av produkter og hadde tidligere klengenavnet "Mr Gallons" her inne. Dette klengenavnet er jeg nok ikke lenger verdig, men kjennskap til en del forskjellige produkter samt lesing av enkelte innlegg her inne gjør at jeg begynner å tvile litt på forumets troverdighet rundt detailing av biler og kjøretøy. Er vi egentlig ute etter sannheten samt øke den faktiske kunnskapen rundt detailing, eller er vi her for å bli hjernevasket med Surfex HD 1:1 etterfulgt av tre lag Fusso? Ofte spør nye medlemmer om hvilken voks man må velge for å få den blankeste bilen i gata og da kommer det like mange meninger som det finnes medlemmer her inne over hvilken voks som gir mest "glød" og som får lakken til å "poppe" etc. Den som spurte om råd blir kanskje enda mer usikker og forvirret og begir seg inn i diskusjonen uten veldig stor tyngde og blir på sikt styrt til å kjøpe et produkt som for all del ikke er dårlig, men som ikke gir mer "glød" og "popp" enn noe annet. Medlemmet får varene i posten, smører det sikkert på en bil som ikke er ferdig preppet og man ser derfor forskjellene langt bedre og tror at voksen har gjort underverker. Dermed har denne voksen fått nok en trofast eier og personen kommer selvsagt til å anbefale denne videre til andre uten å ha prøvd noen av de andre mangfoldige voksene som finnes der ute. Ja... jeg må også ta meg i det litt selv. Men etter en stund begynte jeg å tenke litt, samt gjøre litt research rundt detailer produkter. Altså jeg prøver og finne den faktisk sannheten på godt og vondt. Slik jeg ser forumet i dag så synes jeg nesten det virker mer som en komersiell kanal for leverandører og medlemsmassen av detailere er såpass stor at man nesten må melde seg inn her for å bli med i konkurransen om kundene. Jeg vet ikke om det er slik selvsagt, men det virker litt sånn. Det er vertfall ikke noen bakdel og være medlem her inne for leverandører tror jeg. Dette mener jeg gir dem som driver dette forumet et visst ansvar. Jeg er klar over at medlemmer kan mene hva dem vil og det er en fri verden og alt det der, men jeg synes det er svært få som ser ting på en litt alternativ måte her inne. De fleste lar seg jatte med og eller tier i kulissene føler jeg. Jeg kan vise til flere videoer på Youtube som har tatt for seg tester av bilpleieprodukter på en langt mer omfattende måte enn andre og dem er såpass grundige at jeg nesten kan si at det er vitenskapelig. Ting som er testet er "blir bilen blankere eller får mer "glød" med voks på nypreppet bil?, Er CG Honeydew i skumkanon effektiv som forvask? Hvor mye effekt har egentlig skumlegging av bilen? Dette er spørsmål jeg har lurt på lenge og jeg har funnet ut etter både egne tester samt videoer jeg har sett at effekten av skumforvask er forsvinnende liten. En voks kan jeg heller ikke se gir noen økt glans på de områdene jeg har testet den (på ferdig preppet underlag). Jada, den beskytter og gjør overflaten glattere og får vannet til å prelle av, samt at bilen blir lettere og holde ren, men blankere eller mer "glød"? Nei. Dette er målt av andre med glossmeter og faktisk får en ferdig preppet lakk med voks dårligere "gloss". Man kan ikke se det med det blåtte øyet, men det kan måles. Derimot blir enkelte flater noe mørkere grunnet et ekstra lag med voks grunnet lysbrytingen. Mørkere flater ser blankere ut (sort bil ser blankere ut enn en hvit bil). Så har jeg også testet både Citrus Wash and Gloss, Meguiars NXT i skumkanon ETTER at jeg har spylt av den verste møkka med høytrykkspyler (Karcher K.85 - 600l/t og 160 bar) og jeg klarte ikke å se at skummet fra kanonen fjernet noe som helst ytterligere enn dette. Derimot så jeg at Bilthamber SnowFoam hadde ne viss effekt hvis man blandet den ren i kanonen. Men for at jeg ikke skal virke alt for sær (kanskje for sent...?) så skal det sies at det også finnes noen virkelig bra produkter som har imponert meg som nesten ikke har vert snakket om her inne overhodet. Hvorfor aner jeg ikke. Så dette er ikke en direkte klage, men kanskje heller et ønske om at de som befinner seg i Norges største (og eneste?) detailerforum om å enkelte ganger ta på den edruelige hatten og gå litt dypere i materien. Noen har gjort dette, men mange ser jeg surfer med på bøljen og lar seg rive med. Placebo er vel et ord som passer i mange tilfeller tror jeg. Mye av det som blir sagt og vist her inne er god informasjon, men det finnes jammen meg mye her inne som er flau lesning også. Jeg kommer fortsatt til å følge med her inne og jeg vet det finnes mange dyktige detailere her og mange har også gjennomført fantastiske tester av produkter. Det er den generelle sjargongen her inne rundt produkter og anbefalinger som plager meg litt. Å nei... jeg er ikke grinete
  28. 0 points
    Blir stadig fascinert når det sammenlignes type shampoo produkter i skumkanon med forvask produkter (typisk pH 12, 13 eller mere) som faktisk er ment for bruk i skumkanon For ordnens skyld så synes jeg det er viktig å nevne at det finnes alkaliske forvask produkter som er lavtskummende (ment for pumpekanner, lavtrykksanlegg) og høytskummende (ment for skumanlegg, lanser og skummaskiner) Jeg er litt enig med @Bjerknez at en god høyttrykkspyler med ikke nødvendigvis mye trykk men en god vannmengde gjør alene en god jobb. Det merker jeg ofte hos private kunder (gjerne med små spylere og i tillegg feil blandet forvask) at de ikke får bilene like rene som om en ville gjort samme type forvask med en spyler med 600L/t+++ Men at KUN høyttrykk som forvask fjerner like mye skitt som skumforvask med høyttrykk er jo helt feil påstand. Jeg vil gjerne se en forvask med vann som fjerner like mye skitt som alkalisk forvask klarer å ta forurensing som insektrester, fugleskittrester, vintersalt rester, oljerester samt skitt på felgene og dekk For det finnes alkaliske forvask produkter som fjerner overnevnte ting.. @Bjerknez synes du skal ta en god test en gang på f.eks denne måten: Du tar en meget møkete bil, gjerne om vinteren, spyler halve bilen først med høttrykk og så går du i gang med en vaskehanske (f.eks en hvit Megs vaskehanske). Bruk da en hvit bøtte typisk 20L Grit Guard med litt håndshampoo oppi. En stor bøtte som gjør at det blir litt vann igjen i bøtta når du er ferdig med den halve bilen. Så sjekker du den hvite hansken underveis (hvor møkete den faktisk blir) og til slutt fjerner du Grit Guard fra bøtta og forsikrig tømmer rester av vannet sånn at du ser hva som ligger igjen i bunn på bøtta. På den andre siden av bilen: skumlegger du den med høyalkalisk forvask skumprodukt (f.eks Koch Chemie Vbn) du lar den virke f.eks 5min og så spyler dette fra bunn av og oppover. Til slutt spyler du såperestene fra topp til bunn og setter i gang med håndvask. Samme type hanske og shampoo, samme type bøtte og til slutt sjekker du hvordan vannet ser ut samt hva som ligger i bunnen av bøtta. Skal love deg du ser forskjell bare med 1 sånn vask/test. Enda større forskjell ville man merke etter et par mnd med samme vaskeprosedyre/test gjerne på en sort, polert i forkant bil. BTW: Jeg har en langtids gående test som handler om skumforvask, bruk av 1 bøtte med svamp sammen men en shampoo med forsegling samt våtvoks. Denne testen begynte jeg på i januar 2018 på en fabrikk ny bil med japse lakk. Avsluttes forhåpentligvis januar 2020. Målet med testen er å vise hvor skånsomt man kan vaske en bil for hånd med bare 1 bøtte og svamp når dette kombineres med gode forvask rutiner samt gode produkter
  29. 0 points
    Surfex var løsninga, takker for tips
  30. 0 points
    At du gidder [emoji23][emoji23]
  31. 0 points
    Nå har jeg sett hele, han snakker om snowfoam ikke avfetting med skum, det han bedriver er old school. Det blir som å sammenligne Autoglym SRP med feks swisswax shield på holdbarhet, det er 2 vidt forskjellige produkter selv om begge hører til under «voks». Sånne produkter har ikke jeg brukt på flere år. Som du kanskje vet har vi et ganske stort marked for detailere i Norge og vi er i verdenstoppen i forhold til befolkningstallet, sånn som jeg ser dine meninger og innlegg har du en lang vei å gå, du er rett og slett ikke oppdatert på kvalitetsprodukter... når det er sagt så skal du selvsagt få mene hva du vil, men husk at dette er et entusiastforum med ganske mange oppegående mennesker.
  32. 0 points
  33. 0 points
    Det aller beste er å skummlegge først, ikke etter å ha spylt med vann. Da fraktes skummet for fort av bilen og ikke minst blir den vannet ut, ikke rart du opplever skum som lite effektivt da.
  34. 0 points
  35. 0 points
    Jeg bruker atomic mac etter vask på bremseskivene. Tror det har noe for seg og vaske under bilen slik han i videoen gjør. Eneste er saltingen på vinteren her hjemme, det blir litt mye styr å vaske under bilen med terrassevasker en gang i uken [emoji28] https://www.detailersclub.no/forums/topic/31829-2017-vw-egolf-2111-fiks-av-steinsprut/?do=findComment&comment=568444
  36. 0 points
    Det er ganske stor forskjell på å skumlegge bilen med vanlig bøttesåpe og f.eks Autofoam som er skumversjonen av surfex.
  37. 0 points
    Videoen over viser det jeg mener om skumlegging. Skumlegging er nærmest en gimmick. En artig greie som har svært liten virkning. Høytrykkspyleren alene (hvis du ikke har en "Mikke Mus" høytrykkspyler på 100 bar som blåser mer luft enn vann) har jeg erfart fjerner mer skitt alene enn skum. Selv har jeg den største høytrykkspyleren til Karcher som går på 16 amp kurs og denne er på 160 bar og leverer 600 liter i timen. Jeg har ennå ikke testet (som han i videoen) en skum prewash som fjerner mer enn høytrykkspyleren alene. Da har jeg også testet med ren AutoFoam i kanonen. Men spyler man ikke bilen først for å rense av den værste møkka, så vil det SE UT SOM skumleggingen har stor effekt for skitt synes godt i hvitt skum og det øyne ser bedrar en. Det er vertfall min erfaring og han i videoen er helt enig med meg.
  38. 0 points
    Mangler en del merker i denne testes synes jeg, har brukt en del auto foam før, den er billig og grei men synes flere andre gir bedre konsentrasjon, heng og effekt.
  39. 0 points
    Du bør også se denne. Spesielt det han nevner fra 09:15 i videoen.
  40. 0 points
    Du Håkon, det står fortsatt Autoglaze.no over bildet ditt. Du har også en del Autoglaze tape igjen....
  41. 0 points
    Tida flyr avgårde om dagen Nytt sykkelstativ, plass til både sykkel og utemøbler Ellers gikk jeg på med poleringsmaskina på mandag, gikk rett på rubbing, Gul Uber og Menzerna 400. Her har ikke lakken fått noe pleie før, flere steder satt møkka grodd fast i lakken, og måtte regelrett poleres vekk. I tillegg er nok dette en ganske hard lakktype, kjørte flere runder pr panel for å komme dypt nok, og kunne nok holdt på videre også. Nå var hovedsaken å få lagt voks her, Collinite #845, for å gjøre vask enklere. Før Etter 50/50 Veldig fornøyd med resultatet, vaskeriper/kjørespor syntes ikke så godt på hvit lakk, så finpolering ble skippet Ellers har det ikke skjedd så mye annet enn at en kjølevæskeslange sprang lekk og måtte byttes. Den tikker og går, og jeg bor fortsatt i bilen. Husnøkkelen ble levert 28. Mai
  42. 0 points
    Den blir vel skjoldete når Owatrolen delvis forsvinner. Polering er nok det som skal til.
  43. 0 points
    Gratulerer med tidenes dummeste post. Ja, du har noen poenger men samtidig så er du et klassisk verdensmester emne. Siden du vet så himla godt hva som er bra så kan du få lov til å utdype hva white sprit gjør med lakken din. Og til informasjon så kan du jo sjekke litersprisen på srp og fortelle meg hva som gjør den verdt det med mindre du kun er ute etter å sminke grisen. De aller fleste ser ikke riper men en blank bil. Det kan absolutt hvem som helst få til, men ethvert individ som er hakket mer interessert ser absolutt alt av skavanker og defekter. For all del, man legger seg på hvert sitt nivå men det du lirer av det her på et forum dedikert til bilpleie og detailing har absolutt ingen ting her å gjøre. Det oser mangel på kunnskap lang vei, og det er akkurat slike poster som har tatt livet av mye av aktiviteten her inne.
  44. 0 points
    Denne ble utlevert forrige uke.
  45. 0 points
    Dcn skulle aldri vært starta på Facebook. Kun hatt reklamer der!Det gjelder dem fleste forum Går ikke an å følge sånt på facebook, når det beste svarene en uansett kunne gi, var å gi linker fra dcn.no. Jeg har fortsatt bilpleie interesse etter 9 aktive år, men savner som Bjerknes dem trådene med mye testing og diskusjoner om f.eks rense effekt og dybde.Teknikker og å dele erfaringer med 20 andre. Jeg har lært mye her inne av sånne diskusjoner og krangler
  46. 0 points
  47. 0 points
    Vasket etter kjøring til og fra hytte i påsken Har vært tørt og bilen hadde bare et støvlag, så droppet prickborten. Skummet med autofoam og gikk rett på håndvask med Carpro reset. Livet med coating er ganske ålreit sålangt må jeg si! (Cquartz UK 3.0)
  48. 0 points
    Testet med en blanding på 5% i dag. Det var da 25ml atomic mac tilsatt 5dl vann. Og nå ble resultatet en del annerledes! Bremseskivene er på den andre bilen min, Audi A3 [emoji4]
  49. 0 points
    Har lenge hatt lyst på en skikkelig klokke, å da helst en Tag Heuer. Kom over denne brukt (2010 modell) på finn, og etter litt forhandlinger med selger, så endte den opp hjemme hos meg. Klokken hadde litt bruks slitasje etter disse årene, så jeg bestemte meg for å ta med klokken til en annerkjent Tag Heuer forhandler i stavangerdistriktet, for å få den shinet opp litt, men etter en ukes tid med diskusjoner frem og tilbake, og rett å slett elendig service, så plukket jeg klokken opp igjen, å tenkte at jeg kansje kan få dette til selv (var litt skeptisk, ettersom lenken, og kassen på urverket er børstet stål) så jeg surfet litt rundt på interwebben, og fant div info om hvordan dette kunne gjøres, så da var det bare å sette i gang. Klokken er en Tag Heuer Link calibre S Her er tilstanden på klokken før jeg begynner. Dette er bare et bilde for å huske hvilken ende av lenken som skal sitte i hvilken ende på kassen. Kasse og lenke fraskilt Her er tilstanden på lenken Kassen ser ganske grei ut, men ringen rundt urverket er matt og ripete. Maskerer opp det som ikke skal poleres Finner frem Swissvax metal polish Klipper opp en påføringspad, og begynner og pusse på ringen Dette går tregt, og gir ikke ønsket resultat, så da finner jeg frem dremelen, med en liten poleringspute på, og fremdeles med SV metal polish 50/50 av ringen Huset ferdig. Smører inn lenken med SV metal polish Går så i gang med dremelen Her er høyre side polert Slik er den etter polering, og de små ripene som viser, forsvinner snart Hele lenka og lås polert Å hvis man ser på det leddet som ligger løst helt til høyre, så ser man at det er børstet stål, mens lenken nå er "høyglans" polert Så jeg finner frem en Schotch pad, å begynner å matte ned stålet. Drar bare i rette strøk, og bare en vei. Venstre side børstet Etter hele lenken var ferdig børstet, så klargjorde jeg et lite kar med lunket vann, og SV car bath, for en rensav lenken. Lenken ble lagt i såpebadet, og rengjort med en liten detailer børste. Fikk rensket ut litt møkk Ferdig resultat. Å for de som er observange, så kan dere se at denne jobben tok 57 min. *** BILDER ER IKKE TILLATT BRUKT UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE ***
  50. 0 points
    Testet selv denne forrige helg. Har en del vannmerker på de bakre vinduene som jeg ville fjerne. Sprayet på, ventet litt, sprayet litt på mf og gnikket i vei. Dette tok en del, men ikke alt. Fant så ut at jeg ville prøve den sammen med litt mild clay. Brukte den som claylube og dette resulterte i strøkne vinduer. Mulig clay hadde tatt det alene også, men dette fungerte ihvertfall veldig bra selv om dette var gamle og godt inngrodde waterspots. Mye enklere enn å polere ruten. Dette tok jo selvfølgelig knekken på alt av glassforsegling, noe som viste seg da jeg vasket og spylte av etterpå. Ble helt fasinert av vannet som hang fast på ruten som en film. Mange år siden jeg har hatt vinduer uten noe type forsegling. Så når jeg demonterte skiboksen at jeg har noen merker på taket. Skal teste den ut på disse ved neste vask. Da uten clay!
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...