Gå til innhold

Topplister


Populært innhold

Viser høyest rangert innhold siden 09. jan. 2019 på alle områder

  1. 1 poeng
    Hadde ikke tenkt å lage noe S&S på denne egentlig ettersom det bare er en liten shine før salg. Derfor er alle bilder fra mobiltelefon, men det ble såppas med bilder at jeg kastet sammen en likevel Denne skal altså selges. Planen var derfor å rette opp så mye som mulig med 1-steg, motorvask og litt opprydning innvendig. Startet nedvask med: Tartech Nerta wheelshine super Korrotech Nerta active diamond 3d pink car soap Minusgrader og bekmørkt. Derfor har jeg kun ett bilde fra vasken og det var før og etter motorvask for det var fortsatt lyst når jeg begynte. Dekket til et par koblinger som så litt risikable ut før jeg skummet ned hele motorrommet med Nerta AD og brukte en detailerkost for å jobbe inn såpen. Spylte så av med Kränzlen men på god avstand for å unngå høyt trykk. Slik så det ut før: Etter: Etter nedvask tok jeg et par tilstandsbilder for å skaffe meg et lite overblikk før jeg startet... Maskerte opp der det var behov. Ja... La oss bare innse med en gang at her blir det lite søvn de neste dagene Selv om dette bare skulle gjøres på ett steg syns jeg lakken var utrolig sliten og jeg ville se hvor mye lakk jeg hadde å jobbe med. Maks 130 og min 74. Med et snitt på 96 etter 32målinger bør det hvertfal være noe å ta av før det ikke er mer igjen. målingene på 74 var nederst på alle dørene. Tok et prøvefelt på panser for å se hva jeg kunne oppnå med første kombo. Valgte Angelwax Enigma AIO for å spare litt tid på voks etterpå. Kjørte grønne Rupes pads på følgene maskiner: LHR21 mkII med Kamikaze beast bakplate, Mini og Nano. Fordeler og ulemper med myk japansk lakk. Den lar seg hvertfal korrigere raskt. Ett pass med AIO gir overraskende gode resultater på panseret hvertfal. Men nå som bilen er så ren og den er sort så syns jo steinsprutene ekstra godt. Fikk tak i litt sort Outlander lakk fra den lokale lakk pusher'n og fylte igjen de værste med Loew-Cornell pen og sminkesticks. Slipte ned de som hadde fått litt topper. B-stolper og speil er jo klassikere å ta bilde av. Blir jo litt forskjell Innlasting til bagasjerommet var sterkt preget og her måtte jeg la de dypeste ripene få være igjen. Forskjellen ble likevel stor. Gikk deretter videre på takspolier og baklykter. Nå bør det være mulig å få noe lys fra lyktene også Var litt lei å tok en pause med vask av skilter og skiltrammer. Fjernet samtidig de stygge merkene fra årsavgiften i 2012. De har ingenting der å gjøre lenger. Pån igjen. Liten skade på frontfanger var heldigvis ikke gått gjennom. Her var det mest lakk fra noe annet som hadde smittet over. Den ble så og si borte. Clayet det værste, gikk en runde med Flexipads ull og resurrection først før jeg avsluttet likt som på resten av bilen. Før: Etter: Så til den delen som var mest skadet. Bakfanger høyre side. Maskerte opp, slipte vekk der hvor det var mest frynsete og polerte litt og litt med flexipads ull og AW Resurrection. Avsluttet likt som på resten av bilen til slutt. Før: Etter: Kun igjen stedene hvor det manglet lakk. Der får jeg ikke gjort så mye, men det ser hvertfal bedre ut enn før. Fangern hadde hoppet av både øverst og nederst og for å fikse dette på måtte hjul og innerskjerm av før alt kunne presses sammen igjen. Heldigvis var ingen av klipsene ødelagt så alt gikk fint sammen igjen. Før: Etter: Så var det skadene rett over. Samme fremgangsmåte. Før: Etter: Her er alt polert bakfra frem til passasjerdøren. Ganske bra til å være ett steg. Nærmer seg slutten. Dekksider fikk AW Elixir, mens all annen plast fikk Corona. Nesten ferdig: Avsluttet med Scoll Ice på innsiden og utsiden av rutene og støvsuget og vasket bilen innvendig.
  2. 1 poeng
    Hej, Længe siden aktivitet her på DCN fra min side af. Sidste vinter fik jeg behandlet min kammerats meget flotte BMW e30 320i, med dengang lige over 32.000 km på kilometer tælleren. Ejeren hjalp lidt til undervejs, da han også selv går meget op i bilpleje, så han fik selv muligheden for at prøve kræfter med polering osv. efter instruktioner. Bilen bliver vasket og plejet . Vi gik så mildt som muligt til værks, for at bevare lakken, men fik den rettet rigtigt flot op. Her er videoen: Bilen er meget velholdt, og har været ejet af en kvindelig skolelærerinde i Tyskland i mange år, indtil at min ven købte den, og importerede den til Danmark. Den første tid gik med, at få bilen ført helt tilbage til original, så der blev skiftet olie og monteret "rigtigt" BMW oliefilter, batteri, brændstoffilter, viskerblade og meget andet. Min kammerat gør meget i video og billeder, så han skød video af processen, og lavede en kort sammenlægning, hvor man får fornemmelse af det hele. I processen er der brugt: - Vask med Poorboy's SSS Shampoo, og afrensning af lak med Clay skive - Adskillelse og afdækning af modtagelige overflader - Polering med Karma Car Care Fin Polermiddel på bløde skumpuder af forskellige størrelser og mærker - 2 lag voks - Gummi og plastik behandlet på hele bilen - Hjul afmonteret rengjort, forseglet og dæk behandlet Tak for kigget
  3. 1 poeng
    Dette er andre bil jeg lånte av samme forhandler som Supraen, da denne også hadde behov for litt pleie. Bilen som stod for tur nå var en 1994 modell Ferrari 348 Spider, med 105 000 km på telleren. Planen med denne var å ta en full jobb (så godt det lot seg gjøre med tid), både innvendig og utvendig, og bruke dette som egenreklame på hva som kan gjøres. Bilen ved ankomst: Gjorde klart vaskeutstyret: - Karcher K7 - Chemical Guys skumkanon - 3 x bøtte med gritguard - Prickbort - KC Felgenblitz - BH Korrosol - BH Surfex HD - KC Vorreiniger B - Gold Nugget - Wheel woolies - North Detailing vaskehanske Startet med å påføre Prickbort under list. Mens dette jobbet, fikk felger Felgenblitz Etter noen minutters virketid toppes det hele med ett lag Surfex HD 1:5, inklusiv motorrom Ikke mye å finne på felger, men litt var det Lot dette virke i 10-12 minutter, før alt bortsett fra taket ble skummet med VorrB Klart for runde to, påfører Korrosol, og en ny runde Felgenblitz, som igjen toppes med VorrB etter noen minutter Dekksider skrubbes godt, var en del å dra ut Veldig varmt når jeg holdt på, så fylte på med mer skum, for å gå over med detailerkost Spyler av skummet, og starter bilen for å få tørket ut motorrom ordentlig Gjør klart for håndvask med SV Car Bath i bøtta Div utstyr til felgvask Vannet lå rimelig flatt når vasken var ferdig Ren og tørr, klart for inspeksjon (Clay ble det glemt å ta bilde av, men det var ikke mye å finne på denne) Litt tilstandsbilder: Så til litt lakkmåling, bilen var lakkert for ca tre år siden, så fikk veldig store forskjeller på denne: Tid for kombo-test, starter forsiktig med Rupes gul med KC M201, som fikk fjernet det aller meste: Litt bilder underveis: Litt vrient å komme til i rillene på dørene på disse, men hadde litt som kunne brukes Så var det tid for litt interiørfokus, tar ut matter og starter med støvsuging og rens av dørk Mattene så ut som de trengte en rens, påførte Scholl Spam og jobbet inn med tekstilbørste, før det suges opp med Foma Mimo i alle retninger for å være sikker på å få ut alle såperester Tilbake til interiøret, påfører SV Leather Cleaner i seter, og jobber inn med børste Jobber Scholl Spam inn i pedalsett med børste, før alt steames rent Måtte la en av Nano putene bøte med livet for å fjerne litt riper i instrumentglassene, ble ikke helt hundre men mye bedre Interiør ferdig Nøkkel ble steamet for å få vekk dritt i sporet Da var interiøret klart, og det var tid for siste rest utvendig. Taket ble renset med Mimo og impregnert med SV Lotos I tillegg til flua, satt der også en del dritt i trekket Fjernet deksel over baklykter for tilkomst Litt diverse bilder fra resten utvendig Beskyttelsesflapsen fra drivstofflokket ble renset og fornyet Motorrom fikk Scholl Boost, og metalldetaljer fikk SV Metal Polish SV Pneu på dekksider Etter siste kontrollrunde med IPA ble jeg ikke helt fornøyd med finishen, og etter å ha prøvd fire forskjellige blandinger og fem forskjellige kluter falt valget på å kjøre over med SV CFP Regular som prep for SV Shield. Så noen ferdigbilder:
  4. 1 poeng
    Etter å lenge ha vurdert å lage første S&S, dukket det opp en Toyota Supra til salgs på hos en forhandler i nærheten, som ut ifra annonsebildene kunne trengt en liten runde. Reiste ned og spurte om å få låne bilen noen dager, for egenreklame. Dette ble mot alle odds godt tatt imot av salgssjef, og noen dager senere ble bilen levert. Planen var ikke å jakte 100% på denne jobben, da det bare var snakk om å ha bilen toppen 3 dager, og det var en lånt bil. Hadde i utgangspunktet tenkt å lage en lenger S&S av denne, men da undertegnede (heldigvis) er bedre til polering enn fotografering ble utvalget av bilder relativt skralt. Tilstandsbilder ved ankomst: Tid for vask: Starter med Prickbort under list, og Felgenblitz på felger, virketid 10-15 minutter. Toppet dette med Surfex HD 1:5, og skummet med VorrB etter 10 minutter. Runde to ble Felgenblitz på lakk, toppet med Surfex HD 1:5 etter 10-15 minutter, og nytt lag med skum. Noen vaskebilder: Felgenblitz jobber Klart for håndvask, med SV Car Bath som bøttesåpe Ferdig tørket og klar for å trilles inn for inspeksjon Frontfanger hadde merker etter en ivrig polering fra tidligere: Så over til litt dybde, visste at denne hadde blitt hellakkert for noen år siden, så var usikker på hva som kunne forventes: Maskert opp og klart for test, starter forsiktig med Rupes gul/gul: Bilen hadde ekstremt myk lakk, så dette fungerte greit. Noen 50/50 bilder: Lakken var ikke særlig begeistret for IPA, så måtte kjøre strafferunde med Swissvax CFP Regular på gul rupes før LSP, som ble Swissvax Shield. Noen ferdigbilder: (Brutal mengde lakkstøv på panser)
  5. 1 poeng
    Hej! Här tänkte jag samla lite information om mej och vad jag gör med mina egna och andras bilar. Bilar har alltid varit mitt största intresse och jag har varit inom dom flesta grenarna av detta intresse och prövat mej på mycket. Men renhold av bil är något jag alltid har haft intresse för och jag är av den sorten att jag orkar ikke göra något om jag inte kan eller har mulighet att göra det riktigt. Därav har jag även en stor sult efter kunskap och uppskattar konstruktiv kritik. nokk om mej. Den första bilen som jag prövade mej på med avsikten att utföra en "detail" var en XC70 som jag ägde för snart 2 år sedan. Här låg fokus mer på arbetet än att dokumentera och ta bilder. Sånn såg bilen ut när jag fick den hem och som ni ser så finns de my att ta tag i. Jag trodde lacken var silver med en ton av champagne, men de visade sej vara missfärgning. Under pansret var det rejält med stöv och smuts. Och på insidan var de även där ett stort behov för rens Bilen vart grundigt vaskad type "DCN vask" och fick sedan en 2 stegs polering med rupes blå/blå och rupes gul/gul vart brukt en type vax men vilken huskar jag ikke. Plastiken fick Autoglym bumper and trim gel och hjulbuer fick CG bare bones Motor vart vaskat med Surfex och prickbort och plastiken fick auotoglym. Intriöret vart rensat för hundhår och vaskat med APC och grov borste och sedan sköljt ur med wurth sin tepperenser. skinnsäten vart vaskat med skinnrens från Autoglym och smort in med Autoglym leather balm. Takboxen fick en hård runda med Rupes blå/blå. DA maskin var ikke så optimalt men hade ikke nått alternativ. vinterfelgar vart polert, huskar ikke med vad. Efterbilder. 50/50 på takbox Beading på taket. De var det. Tack för titt, hoppas ni fant det intressant. ska uppdatera med en resume från svigermors Golf om ikke allt för länge.
  6. 1 poeng
    Joda, selvfølgelig en del restriksjoner. https://www.uavsystemsinternational.com/drone-laws-by-country/monaco-drone-laws/ On topic, fått bilen litt nedpå! Ca. 20mm lavere enn originalt. 21" Vossen felgene jeg før hadde på sommeren har blitt overhalt hos Felgteknikk i Fredrikstad, pulverlakkert sort matt og skodd med 285/30R21 Michelin Pilot Alpin 4. Prisen? 5500kr per dekk. Ble meget fornøyd med vinterskoene!
  7. 1 poeng
    Hei, Dette blir min første S&S, men jeg skal prøve å få loggført en detaljert gjennomgang av denne gamle Forden. Jeg fikk beskjed at dersom jeg virkelig ville sette produktene jeg bruker på prøve kunne jeg ta denne, for den så helt jævlig ut! Joda, det stemte det, og her kan du se selv; Her var det bare å sette igang, men jeg orka ikke å begynde inne i bilen, så jeg åpna alle dører for å lufte ut, mens jeg begynte å rengjøre i bagasjerom. Jeg prøvde først å vaske med Nerta Interior Cleaner, men dritten satt veldig, så da ble det Chem-Tech Tartech og Nerta Blue Diamond som ble løsningen, og da løsna dritten fint, her ser du resultatet; Etter bagasjerommet var ferdig tok jeg kvelden. Neste dag hadde jeg komt frem til at jeg ikke orka å sitte inne i bilen å rense alt, så da ble alle seter skrudd ut; Nå var det bare å begynne! Jeg satt igang med støvsuging, og da ble det jo betraktelig mye bedre allerede; Etter dette begynte jeg med taket og jobbet meg nedover. Det var jo mugg over alt (!), men det løsnet rimelig greit med skinnbørste og Nerta Interior Cleaner. så var det dags for Nerta Interior Cleaner på sprayflaske og Foma Mimo rensemaskin med reint vann i beholderen; Da var vi endelig ferdig med alt «fast» inventar, og det er bare setene igjen. Her er bilder etter rensen innvendig; Nå var det bare å sette igang med setene, det var jo like mye mugg på de; Som dere kan se var der trekk på setene, og orginale seter under trekket. Desse var heldigvis hele, men mye mugg på desse også...Jeg satt igang med samme prosedyre her med Nerta Interior Cleaner på sprayflaske, tekstilbørste og Foma Mimo rensemaskin. På skinnet ble det brukt Interior Cleaner og skinnbørste. Resultatet ble over all foventning; Så ble setene skrudd inn igjen, og resultatet ble sånn; Så ble reservehjulet vasket med Tartech, Korrotech og Nerta Wheelshine Super. Etter det hadde tørket ble det lagt Angelwax Elixir dekkfornyer på; Når alt var på plass igjen så ble ozonmaskinen kjørt noen runder. Den ble flyttet på litt forskjellige steder for å ozonere mest mulig. Endelig ferdig innvendig. Nå var det tid for en rask shine utvendig. Her ble det brukt Tartech, Korrotech og Nerta Blue Diamond som forvask. Nerta Wheelshine Super til felgvask, Angelwax Angelwash vaskesåpe i bøtta. Etterpå ble bilen clayet med Angelwax Claybar og Angelwax Über-Lube. Etterpå ble bilen tørket, maskert og inspisert. Lakkdybde målinger ble utført. Her ser dere noen 50/50 bilder under poleringen. Hele bilen ble polert med Rupes LHR15MKII, grønn rupes pute og Angelwax Regenerate. Grunnet noen lave målinger fokuserte jeg på å få igjen fargen og glans. Endel riper var igjen i lakken. Bilen ble tilslutt vokset med Angelwax Enigma. Her ser dere sluttresultatet; Mye kunne vært gjort for å drage dette enda lenger, men alt i alt har bilen fått seg et ordentlig løft og eier ble fornøyd
  8. 1 poeng
    Mannen bak storefot.no har lansert en nettbutikk hvor de som ønsker å lese og lære om bilpleie/detailing i magasinform kan bestille blad (Er på Engelsk) Sjekk ut https://www.prodetailer.no for kjøp og https://pro-detailers.co.uk/about-magazine/ for mer informasjon.
  9. 1 poeng
    For dere som har fulgt meg og forumet over tid, så drar dere nok kjensel på noen av disse bilene. Eieren, som jeg er engasjert av ønsket å få en liten oppstrekking av denne samlingen. Det blir ikke noen tradisjonell S&S, ettersom jeg ikke hadde så mye tid å bruke på å ta bilder, men siden eieren er så vennlig å la meg få dele bildene, så føler jeg at dette er rette plassen å gjøre det. Noen av disse trengte bare litt vask og voks, mens andre fikk en runde mad poleringsmaskinen. Alle bilene var vasket å rene inne i garasjen, så ingen vaskebilder her. Caddyen ble lastet opp med utstyr Vi begynner med en lekker Ferrari Daytona coupe, her er et 50/50 bilde, litt action og etterbilde. Porsche 911R, denne ble vasket vinduer, gått over interiør, og fikk et lag med voks. Alle bilene fikk lagt Swissvax Utopia, å på slutten av uken jeg holdt på, så ble alle bilene gått over med Swissvax Lotos Speed En av mine favoritter i samlingen, Bugatti EB110, fikk seg også en runde med Rupesmaskinene Å når denne hadde fått pleie, så måtte også storebroren få litt omsorg Her er en 50/50 filmsnutt Å et par bilder Ferrari Dino fikk også en runde med maskinen Så måtte Enzo også få en runde med maskinen. Denne bilen ligger det en stor tråd på her på forumet, fra noen år tilbake (ligger link i slutten av tråden) Her er Bigfoot maskinen i gang, men gul Rupes pute, og Swissvax cleanerfluid pro regular. Et par 50/50 Nano er fantastisk til slike jobber (hadde ikke denne sist gang jeg tok denne bilen, så da ble det mye håndarbeid, og kreative løsninger med forlengere og spotpads. Ferrari F12 TDF fikk litt vask og voks, denne er klargjort hos AutoXO Sport av DavidRS her på forumet, å så fremdeles fin ut. Mercedes 300SL og Ferrari 599GTO som også fikk en lett runde med maskin, før et lag med voks Ferrari LaFerrari hadde også ankommet stallen, å denne trengte litt oppmerksomhet på lakksiden, da den hadde stått på et lager i utlandet i et år, å noen har også vært litt uvørne med poleringsmaskinen tidligere, men dette rydder vi fint opp i. Lakktilstand 50/50 Før Etter Action shot Toppes med min egen Swissvax UTOPIA Ferdig Litt lyd, å motoren var varm her, så ikke det store kaldstart brølet Å så fikk jeg også være med en tur Så fikk også Porsche 918 spyder litt pleie, med polering av carbon, og ellers vask og voks. Det ble nesten en uke og en del timer i denne garasjen, å jeg må si at jeg føler meg priviligert som får lov å jobbe på disse kunstverkene. Å til dere som alltid lurer på dette, så JA disse bilene går på Norske skilter, å er det fint vær på sørvestlandet, så skal du ikke se bort fra at du kan treffe en eller flere av disse på veiene rundt her. Linker til tidligere tråder på EB110, ENZO, og Dino ********** BILDER ER IKKE TILLATT BRUKT, UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE **********
  10. 1 poeng
    Her er en 458 italia, i en nydelig grå metallic (som viser at ferrarier ikke trenger å være røde) Noen bilder fra ankomst Starter med P21s på felger Og prickbort på lakk, som får virke ca 10 min før avspyling Legger et lag med microavfetting i motor rommet Finner litt møkk å jobbe med Etter denne runden, så ble det en runde med IronX Så ble hele bilen, inkl motor rom skumlagt, men CG c+wg og CG gr Går over kriker og kroker med detailbrush Her dras det av enda mere møkk Klargjør bøtta med SV car bath, og skummer opp Berøringsvask, som starter fra toppen og nedover Avspyling Tørker med miracle dryer På plass inne, så starter jeg med støvsuging Skinn blir renset med SV leather cleaner 50/50 på sidestøtten på sitteputen Er nok av skinn å rense Alcantara i stolene ble renset med SV alcanta og detail brush Tørkes rent med MF Rupes multipurpose degreaser på litt div plasser En runde med metalpolish, her en 50/50 på fotstøtten All karbon inne i bilen ble vokset med SV scuderia Bakside av stoler Vinduer vasket med rupes glass cleaner SV leather milk på skinn CG fabric guard på tepper Bagasjerommet foran støvsuges SV leather milk på skinnremmer Så en runde med CG fabric guard Plasten rundt fikk en omgang med SV protection matt Ferdig Så til motor rommet, her gikk jeg over en runde med rupes mpd og mf Så ble det en runde med SV opaque pre cleaner på matt lakk Her er et 50/50 etter påføring av opaque voks SV protection matt på plast Ferdig Så ble bilen maskert Tilstanden på lakken var ganske bra, men litt swirls, noen hologrammer og noen få rds Lakktykkelsen var grei 204my i snitt Finner frem favoritt comboen min, rupes duetto, gul rupes pad, og SV cfp regular. Kjører en test på panseret Ser ut til å fungere bra, tar det lille av swirls som er, og gir en bedre dybde i lakken. Noen rds på fremskjerm. Borte (brukte flex roterendes, med SV rubbing pute, og Menzerna FG400) Litt håndarbeid blir det fort på slike biler. 50/50 på frontlykt Vingene i fronten trengte litt oppfriskning 50/50 Rupes mini på trange plasser Så var det ripen på bakfangeren etter litt jobbing, så forsvant den. 50/50 på baklykt action Plukket av ferrari emblemet på motorlokket, for bedre adkomst Her var det noen dypere riper, men ikke noe problem for denne karen. 50/50 på emblem etter metal polish Setter på ny dobbelsidig tape På plass En del riper i dørhåndtak Litt jobbing med håndpad med Menzerna FG400 Bedre nå Dette ser bra ut, så da kan vi finne frem litt LSP Ble SV Utopia på denne Legger tynt på i rette linjer Etter ca 15 min, så blir den buffet av Eksos før Etter en runde med SV metal polish Hjulene ble avmontert Før vask Vasket Disse får en runde med SV autobahn Dekksider får Pneu Vasker inne i hjulhus Så en runde med CG bare bones SV autobahn på calippere. Ferdig Settes tilbake med moment Rainx på frontrute Ferdigbilder Tidsforbruk 19 timer *** BILDER ER IKKE TILLATT BRUKT, UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE ***
  11. 0 poeng
    Denne porschen var innom for en liten oppstrekk. Bilen har fått pleie tidligere, hos en kunstner som jeg ikke kjenner navnet på, å den har også nylig vært på tysklandstur, så det var litt å rydde opp i. Her er noen bilder fra da den ankom. Starter med Tuga Aludevil special på felger, og prickbort på lakk Etter avspyling og litt lufttørking, så er det en runde med IronX Så legger jeg et lag med Surfex HD 1:5 over hele bilen. Etter et par minutter, så dekker jeg dette med et skumlag med Rupes Double clean. Å mens dette jobber, går jeg over kriker og kroker med en detailbrush. Dekksider skrubbes. Kommer ut litt møkk her Så klargjøres gritguard bøtta med SV car bath Skummer opp såpen Finner frem Gold nugget for berøringsvask Starter ovenfra og jobber meg nedover Felgene får en runde med wheel wollies Så blir det foretatt en grundig avspyling Å her ligger vannet helt flatt, så det er ingen beskyttelse på lakken. Etter litt lufttørking, så kan man fremdeles se noen av insektene som ikke helt vet hva som traff dem i 200+ km/t Tar en runde med clay, for å fjerne litt mere av disse Så tørkes bilen med Carpro fat boa Tørket, og på plass i garasjen Starter med litt støvsuging Vinduer vaskes med SV crystal og lofritt papir Plast deler i interiør får en runde med SV quick interior finish Skinn blir renset med SV leather cleaner og skinnbørste Her er møkk etter halve sitteputen Et par 50/50 bilder Det var en ripe i skinnet på sidestøtten på førerstolen. Nyere biler er ofte oppgitt med sort farge på interiør, men det er egentlig antrasitt, å det kan man lett se ved å legge noe sort inntil Pusser rent med en healer pad Vasker over med lighter fluid Antrasitt farge Legger på fargen med tilhørendes svamp Tørker med varmluft Ser litt bedre ut nå Etter 3 timer, så påføres SV leather milk Bombrikken i bilen var som vanlig veldig skjemmendes i frontruten, så den måtte jeg fikse litt på. Setter en sort tape over serienr på den, slik at dette avdekkes ved behov Så fikk den et par strøk med sort lakk Så til litt lakktilstand, som bestod av lette swirls, og ja........ se selv Lakktykkelsen var ganske normal, å ingen paneler var omlakkert. Bilen maskert opp, å klar for litt korrigering Selv om jeg hadde clayet, så var det som forventet mye insektsrester igjen, så her måtte det litt mere til en den 1-stegs jobben som jeg hadde planlagt Finner frem bigfootmaskinene, og Rupes blå ullputer, og blå polish Det er viktig å fordele polish over hele putene, når man bruker ull, ikke bare 3-5 erter slik som på skumpad. Her er en frihånd 50/50, hvor høyre side er tatt Å denne komboen avslutter utrolig fint Venstre side Mini fikk også jobbe litt Så da insektsrestene var ryddet bort, så kunne den planlagte 1-stegs jobben begynne, å som vanlig, min favoritt combo med Rupes Gul skumpad, og SV cfp regular. Da er vi i gang Lykteglass får også en runde Mini er fin å ha på bl.a støtfangere 50/50 på bakskjerm Kom seg nå. Nano måtte også plukkes frem. 50/50 på spoiler 50/50 på baklykt Kamikaze scale remover er gull verd, når man skal fjerne slikt rundt emblemer. Etter en god runde med maskinen, så er resultatet slik, å da er det klar for litt LSP Det blir SV Utopia på denne Legges på i et tynt lag Buffes av etter 10-15 min med SV microfluffy Felgene fikk en runde med SV Autobahn Dekksider ble behandlet med SV pneu RainX på frontrute Så noen ferdigbilder, å beklageligvis ikke så mye sol denne dagen. *********** BILDER ER IKKE TILLATT BRUKT, UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE ***********
  12. 0 poeng
    Det er nå snart 1,5 år siden jeg gikk til innkjøp av egen bolig og sammen med den boligen fulgte det med en dobbelgarasje Allerede på visning begynte tankene å gå til hva jeg kunne gjøre med garasjen for å få den best mulig tilpasset mitt bruk. Det gikk riktignok over et år før jeg fikk startet å gjøre noe som helst med den, men i sommer startet jobben med å oppgradere den. Garasjen har en flate på ca 43 kvadrat (6,5 * 6,5 m) og hadde en vanlig etg samt "loft" for oppbevaring på dragerne. Det er støpt plate, men de har ikke brukt "helikopter" for å få det helt rett, så det er litt ujevnheter på gulvet. Det var kun satt opp utvendig panel slik at det ble delvis tett, med 2 stk 1-lags vinduer og 1 uisolert dør samt 2 manuelle uisolerte porter. Det var lagt opp en 16A kurs fra huset og inn til garasjen som fordelte seg ut på 1 utvendig og 1 innvendig stikkontakt, samt 2 lysarmaturer i taket. Planene for garasjen gikk litt frem og tilbake etter hva som var mest hensiktsmessig mtp kost/nytte. Det er blant annet ikke høyt nok under taket til at jeg følte det var vits å sette inn en bukk av noe slag (en saksebukk nedfelt i gulvet kunne gått, men ble allikevel ikke vurdert). Jeg hadde opprinnelig lyst til å kunne vaske bilen innvendig om vinteren med HT, men dette ville ført til at jeg på en eller annen måte måtte få gravd inn vann til garasjen. Det ble litt for omstendelig så som et kompromiss har jeg planlagt utfra at jeg skal kunne vaske bilen med 2BM og ONR eller lignende uten rennende vann. Planen på sikt er å fjerne den lille "veggen" mellom portene og sette inn en stor port med motor. Det kan også hende det etter hvert blir gjort et forsøk på å rette opp gulvet og evt få litt fall ut mot porten, samt pigge opp en renne rett på innsiden av porten og sette opp en rist over. Når det kom til det elektriske anlegget valgte jeg å grave inn en kurs til så jeg til sammen har 2 stk 16A kurser i garasjen. En som er felles til alt av lys og stikkontakter, mens den andre er til en dedikert dobbel stikk for varme (1-fas vifteovn) og HT. Det skal også settes opp til sammen 6 stk LED armaturer fordelt med 4 i tak og 2 på vegger. Skissene under viser hvordan det var før og hvordan planen er: Jeg har dessverre ikke vært noe flink til å ta bilder av selve byggeprosessen, så det får bli med forklaring av hva som ble gjort frem til hvordan det ser ut i dag. Første steg i planen var i alle fall å få garasjen isolert slik at jeg kunne ha en garasje som holdt + grader igjennom vinteren 2018/19 samt bedre lys, en ekstra kurs og flere stikkontakter. Startet med å lekte ut mellom stendere også ble vindtettplater skjært til passende størrelse og spikret inn mellom stendere. Deretter ble det isolert med 100 mm isolasjonsplater i sideveggene og 70 mm i bakveggen (dette for å stjele så lite som mulig i lengderetning da det blir trangt nok som det blir). Satte så opp koblingsbokser og dro k-rør og kabel før veggene ble så plastret med dampsperre. Dragerne i taket ble også lektet opp før det ble satt inn 150 mm isolasjonsplater og plastret med dampsperre. Alle åpninger ble tettet med byggeskum. Til innvendige vegger og tak falt valget på Huntonitt, da disse skal tåle noe fukt/vann (så det ikke er fare om det skulle sprute litt under vask) samt at de tåler å henge opp litt uten at det må festes i stenderne. Disse ble i typen mikrofuge klassisk hvit. Når disse ble satt opp ble det skjært ut til å sette inn en gammel loftluke som fattern hadde liggende. Denne er ikke isolert, men planen er å få etterisolert den med isoporplater. Den må også males da den har sett sine bedre dager På loftet er rester av tak og veggplater brukt for å ha et delvis gulv så jeg kan oppbevare dekk/felg og annet tjafs. Veggene er satt opp på lecablokker, så etter veggene var ferdig isolert ble lecablokkene slammet med hvit Weber slemmemørtel. Det siste jeg gjorde i sommer var å sette opp stikkontakter og brytere. Den nye kursen er ikke koblet i sikringsskap enda og jeg mangler å sette opp armatur da jeg ikke har fått kjøpt dette enda... Nå rett før snøen kom fikk jeg også satt opp 2 stk panelovner som står på laveste instilling og holder garasjen frostfritt som var målet for nå Så litt bilder av hvordan det ser ut pr 29.12.18. Lås til loftsluken ble av den lette typen fra biltema Et dårlig bilde av loftet Det neste som skal gjøres er som sagt å få satt opp armatur i tak og vegger, koble den siste kursen samt gjøre klar for å sette opp utelys (det er trekt kabel og satt opp bryter for dette men ikke koblet). Det mangler som dere ser også noe småplukk med lister og utforing til vinduer samt litt maling. Dette håper jeg å få gjort relativt kjapt på nyåret. Videre blir ny port planen for sommeren igjen, samt at jeg vil få satt inn et Ikea kjøkken på bakveggen. Det kommer til å bli trangt, men med den kjøkkeninnredningen som bygger minst i dybde så skal det gå akkurat å få bilen innenfor
  13. 0 poeng
    Som kanskje noen av dere har fått med dere fra tråden om gamlebilen så endte jeg opp med å kjøpe ny bil for en liten stund siden. Jeg har generelt vært veldig fornøyd med A4'en, både når det kom til opplevd kvalitet, quattro systemet og draget i motoren, men mye vil ha mer som det heter Så allerede for ett år siden startet jeg autosøket på finn for å holde litt øye med markedet med følgende kriterier: Audi, S3 (sedan), S4, S6, RS4, RS6 mellom 2003 og 2015 og pris opp til 400 000,-. Jeg gikk en del runder med meg selv når det kom til om jeg skulle gå for en S eller RS modell, men endte til slutt opp med at en RS både ville bli for dyr i innkjøp og bruk (enn så lenge), samt at jeg ikke hadde samvittighet til å kjøre en RS på vinterføre i salthelvette her på østlandet. Etter hvert som tiden gikk ble jeg mer og mer bestemt for at det måtte bli en S4 i B8 karosseriet. Sparingen ble startet og etter sommerferien i år ble noe billigere enn først ventet så var jeg klar til å kjøpe bil. I perioden jeg vurderte mellom S og RS var jeg innom en forhandler ikke så langt unna hovedkontoret til jobben (Wangen Auto) som drev med import av mye S og RS modeller fra Sveits og Tyskland og fikk prøve en S4 med ABT tuning som også gjorde meg frelst Etter en lengre samtale med eieren fikk han en smørbrødliste av hva slags bil jeg var ute etter slik at han kunne si ifra om noe skulle dukke opp. Listen bestod i korte trekk av følgende: S4 avant fra 2009 og nyere, km stand rundt 100 000, så lite rust som mulig, enten svart med black line, blå eller rød, S4 delskinn seter med alcantara. Så fikk jeg en dag i høst en mail fra han med info om en bil de hadde på tur inn som kunne være interessant for meg: - 2010 mod S4 avant - Svart lakk med black line - Gått 97 000 km - Original motor og alle servicer fulgt på merkeverksted - Gått i Sveits og eid av 1 eldre eier (veldig lite rust) - Panoramatak - Webasto - Skinnseter med ventilasjon Jeg var først litt skeptisk siden den ikke hadde de setene jeg hadde lyst på, men jeg endte opp med å ta en tur å se og prøve den. Etter jeg fikk kjørt meg en tur med setene og kjent hvor gode de var, i tillegg til å tenkt litt over hvor deilig det var med ventilasjon i setene (hadde kjørt en Mustang med slike seter i USA i sommer) så ble jeg overbevist. Resten av bilen var også i veldig god stand og var fast og fin. At den hadde Webasto gjorde heller ingen ting her på Østlandet Etter jeg fikk gått grundig over alle kriker og kroker med LED lykt fant jeg kun et par flekker med rust i hjulbuene bak. Diskuterte litt frem og tilbake med forhandler om dette og ble enige om at de kunne ta denne rusten ved en eventuell understellsbehandling av samarbeidspartneren deres. De hadde også tatt en del bilder under bilen, så vi ble enige om at jeg skulle få de på mail og komme med tilbakemelding om hva jeg syntes etterpå. Et par dager senere fikk jeg bildene på mail og også dette så veldig bra ut. Pris ble så diskutert og når begge parter var fornøyde med prisen så ble det kjøp Prisen inkluderte understellsbehandling med Mercansol og sandblåsing av eventuell rust, så den ble sendt på det før jeg kunne hente den. Så den 30. November ble bilen hentet og turen fra Hamar til Lillehammer har vel ikke vært så morsom noen gang (enda så mye vegarbeid det er etter den veien...). Så til litt bilder av bilen: Bilder under før understellsbehandlingen ble utført. Bilen hadde aldri hatt vinterfelger så jeg fikk med et sett med originale RS6 18" felger med nye piggfrie vinterdekk. Sommerfelgene var visstnok kantkjørte og så ikke noe bra ut, så de ble sendt til lakkering. Har ikke fått igjen disse enda, men de ble lakkert i gunmetall med noe ekstra flakes. Dette er samme RS6 felgene som på vinter, men i 19". Disse kommer nok til å bli byttet ut etter hvert, men de går i alle fall til å begynne med Utstyrslisten som ligger registrert i Møller sitt system sier forøvrig som følger: 0FA L FAD Standard manufacturingsequence 0G7 L GES Tiptronic 0HV L AED Vehicle class differentiation 8K0 0JH L GKV Weight category front axle weight range 8 0LF L SIZ Special plates/stickers/safety certificates for Switzerland 0ST L SAU Labels/plates in German and French 0TD L ZFM Front and rear floor mats 0U0 L KRQ Fuel quality 98 RON 0VC L BTA Information kit in German 0W1 L AKZ Label for central electric German-speaking countries 0Y1 L KLZ Standard climatic zones 0YL L GKH Weight range 11 installation control only, no requirement forecast 1A2 L KRS Fuel system for SI engine with direct injection (FSI) 1AT L BRS Electronic stabilization program (ESP) 1BL E DAE Suspension/shock absorption (closed-loop) 1D0 L AHV Without trailer hitch 1EX L TYP Special identification plate for EC for M1 passenger vehicle 1G8 E RER Breakdown set 1KE L BAH Disc brakes, rear 1LJ L BAV Disc brakes, front 1N3 L LEN Speed-related variable steering assist (Servotronic) 1PD L ABR Wheel bolts with anti-theft protection (unlockable) 1S1 L BOW Tool kit and jack 1SA L TWU Without additional front underbody guard 1T2 L VBK Warning triangle 1VH L TWL Installation parts for sixcylinder engine 1X1 L ATA Four wheel drive 1XX L LRA Leather trimmed multifunction sports steering wheel w/ Tiptronic 1Z6 P KRM Increase in initial standard fuel filling 2D0 L CWV Without cd enhancing underbody panel 2H1 E CHA "drive select" 2K3 L SFS Reinforced bumpers 2WA L ZBR Without additional tires 2Z0 E TYZ Deletion of model designation 3B0 L ZKV Without additional child seat anchor 3FU E DEI Big roof system 3G0 L KSI Without child seat anchor front (ISOFIX) 3GN E LBH Variable cargo area concept 3L5 P SIE Electric seat adjustment for both front seats 3M3 L SZL Passenger car design 3NZ L HIS Rear seat bench unsplit, backrest split folding 3Q1 L KOH Rear headrests 3S2 E DAR Black roof rails 3X2 L DLS Load-through provision 3Y4 E SSR Roll-up sun screen for rear side windows 4A4 E SIH Seat heater for front and rear seats separately controlled 4E9 E SDH Trunk lid power closing with operating lever inside 4F2 E TKV Central locking system "Keyless Entry" 4GQ L WSS Windshield in heatinsulating glass 4KC L SSH Side and rear windows in heat-insulatingglass 4L6 E IRS Breakaway interior rear view mirror, automatically dimming 4UE L AIB Air bag for driver and front seat passenger 4X4 E SAB Side air bag, front and rear with curtain air bag 4ZE E ZIE Black moldings 5C0 L KSA Without special body measures 5D7 L TRF Carrier frequency 868 MHz without panic button 5J3 L HES Deflector vane 5K4 L LAC Transport protection cover (shape- adapted system) with additional transport protection measures 5RU L ASR Right exterior mirror: convex (large viewing field) 5SL L ASL Left exterior mirror: aspherical 5TG L EIH Decorative aluminum inserts, dulling 5XK L SON Sun visors on driver's and passenger side 6E3 L MAS Front center armrest 6EP L ZKS Additional stone guard body covers 6F3 L DFO Emblems 6FA E BBO Components without special surface appearance 6M0 L GPS Without tie down straps/net/pocket 6NJ L HIM Standard molded headlining 6SJ E KBB Trunk floor covering, reversible mat (rubber/fabric) 6V1 L HEB Rear trim panel (ECE) 6W1 L KZV License plate carrier front (large) 6XK E ASE Exterior mirrors: automatically dimming,electrically foldable/adjustable/heated 7AA L EDW Electronic vehicle immobilization device 7B3 L STD 12-volt socket(s) 7D5 P CDW DVD player 7E0 L WSA W/o heat accumulator/auxiliary heating 7F9 L SAG Plastic/leather gearshift knob/handle 7G0 L FVS Without preparation for VTS (vehicle tracking system) 7HA L LUM Without leather 7K0 L RDK Without tire pressure warning light 7L7 L SNA Regenerative braking with 12.5 V 7M2 L EIL Scuff plates in door apertures with "S" badge 7MG L AGM Emission standard EU5 7P1 L LOR Power adjustable lumbar support in frontseats 7QA L CDR Without CD/DVD for navigation 7T6 P NAV Navigation system (MID) 7X4 E EPH Park distance control, front and rear 7Y0 L SPU Without lane change assistant 8BP L HSW Bi-functional headlight with gas discharge lamp 8GR L GEN Alternator 150 A 8K4 L FLS Separate daytime running lights NAR 8N7 E SWS Windshield wiper intermittent control with light/rain sensor 8Q5 E LWR Headlight-range adjustment, automatic/ dynamic with dynamic bending light (AFS 1) 8SK L SBR Taillight assemblies with diodes (LED) 8T1 L GRA Cruise control system (CCS) 8WB L NES Front fog lights 8X1 L SWR Headlight washer system 8YQ P RAO Radio "HIGH" 8Z5 L MKU Not hot country 9AQ E HKA Air conditioning plus 9M9 P ZUH Parking heater with radio remote control 9P3 L SGK Seat belt reminder, electric contact in buckle 9Q4 E MFA Multi-function display/onboard computerwith check control 9VK E LSE Sound package "1" 9WC L AUD Without "Multimedia" in vehicle 9Z0 L BTR Operating voltage 12V 9ZF E VTV Mobile phone preparation with hands-freespeaking system A00 L SAH No self-collection A51 L HER Audi AG A8S I AUS Standard equipment AQ0 L QUA Standard-production quality AV1 L LRV Driving on the right B0A L BLB Component parts set without country-specific design requirement B13 L TPL Type approval Switzerland C13 E COC Operating permit, alteration C2R L RAD Alloy wheels 8J x 18 D11 L MOT 6-cyl. SI engine 3.0 l/245 kW (24V) TFSI, homogeneous Base engine is TC6/TE8/TM8 E0A L AAU No special edition EA0 L ASG Without subsequent warranty EW0 L WAR Without maintenance contract F0A L FZS No special purpose vehicle, standard equipment FA0 L SVO Control of standard production FC0 L IND Without customized installation FN0 L MDS "S" variant FQ0 L QGM Standard production wheels G1D I GSP 7-speed automatic transmission for four-wheel drive vehicle GH1 L HAG Basic rear axle differential GP1 L PAM Vehicles with special upgrade measures GS4 L APP Applications H7U L REI Tires 245/40 R 18 93Y J0B L BAT 520 A (92 Ah) battery K8D I KAR Station Wagon Variant/Avant L0L L LEA Left-hand drive vehicle N5W E SIB Leather seat covering NT0 L TSP Transit coating (type 1) NY0 L BGK Standard battery/alternator capacity PK6 G Auxiliary heating / ventilation with remote control PNG G Satellite Navigation system - HDD-based PS8 G Climate-controlled comfort seat PV1 G Electrically adjustable front seats Q2J P VOS Comfort front seats QE1 E ALG Tray areas package 1 QF0 L BDH Without receiver (car phone) QH1 P SPR Voice control QQ1 L LCP With additional lights (interior lighting) QV3 E TVE Digital radio reception S3G E SNR Vehicles with special conversion/ installation TC6 I GMO 6-cylinder gasoline engine 3.0 l unit 06E.C U2A L INS Instrument insert with km/h speedometer,radiocontrolled clock, tachometer and trip odometer UF7 E ESS Electric interface for external use UH2 E FSB Parking brake V0A L REL Tires w/o specification of tire brand VC0 L GRT W/o remote-controlled garage door opener X4B G National sales program Switzerland YBE G Versione promozionale YTA G Audi exclusive inlays Jeg har nok noen planer for bilen fremover, men de er ikke spikret enda så det er bare å følge med Prøvde Vossen felgene fra A4'en for å se hvordan de passet, men jeg konkluderte egentlig med at de blir litt små i hjulbuene på B8 karosseriet. Litt for stor avstand fra hjulbuen også med originalt understell Men innpress var ganske spot on
  14. 0 poeng
    Litt om meg for de som har interesse av det. Finn kaffekoppen og godstolen, for dette ble langt.. Jeg er snart 35 år, og er inne i mitt 8. år som gift. Har 2 småjenter på 5 og 6.5 år. Bor i Hommelvik, mellom Trondheim og Stjørdal. Har en 2000 Audi S6, 2014 Skoda Superb og en ombygd 1986 Honda VT1100. Jeg holder meg hovedsaklig til VAG produkter, da jeg har hatt og holdt på mye med det de siste 15 årene. Har dessuten Vag-com som gjør at jeg enkelt tar diagnose og programmering på egne biler. I 2002 startet jeg som bilmekaniker lærling på Stjørdal, og etter oppnådd fagbrev startet jeg i Januar 2005 som biloppretter lærling hos en forhandler i Trondheim som solgte Chrysler, Jeep og dodge, og etterhvert også Volvo og Land Rover. Etter oppnådd fagbrev det, så fortsatte jeg en stund. Det var der jeg fikk min første smak på lakk korrigering. Jeg ble blant annet satt til å pusse og slipe evt lakksig og støv. Der brukte jeg roterende maskin og 3M produkter. Sjefen min hadde satt for seg at vi skulle være blant de beste lakkverkstedet i Trondheim, koste hva det koste vil. Og det kan jeg nok påstå at vi var på den tiden. Bilene skulle også være vasket både utvendig og innvendig, uavhengig hvor stor jobb det var på de. I 2010 ble jeg med sjefen min og tok over et lakkverksted. Kvaliteten vi leverte skulle være den samme som før, så det ble lagt ned mye jobb i å ordne opp verkstedet og kjøpe inn utstyr. Vi klarte i løpet av 1 år løftet omsetningen fra 1.7 mill, til 7.2 mill. Vi startet opp et mekanisk verksted i samme bygg (med meg som eneste mekaniker) i tillegg til oppretting og lanseringen vi hadde fra før. Så kom det barn.. Dessuten begynte jeg å bli lei av å jobbe 16 timers dager (som ikke går så godt med små barn i huset) Så i 2014 startet jeg på et turbin laboratorium i Trondheim som industrimekaniker. Der driver jeg med modelltester av vannturbiner før de blir produsert til kraftstasjonene. Etter å ikke holdt på så mye med bil i de siste 5 årene (misforstå meg rett, jeg har skrudd og reparert på bilene mine, men ikke noe bilpleie, etter alle årene med korrigering og vasking), så kjente jeg litt glede i å vaske bilene mine igjen, og begynte sånn smått å handle inn litt produkter og maskiner. Personlig er jeg litt som Matt i Obsessed Garage (for de som hører/ ser på han) Jeg blir fort besatt av de tingene jeg holder på med. Rett og slett oppslukt. Om det er å pusse opp hus (lære snekkering), skifte vannrør (lære rørlegging) eller skifte alt av ledninger og kontakter i huset til skjultanlegg (lære elektriker arbeid) så legger jeg sjela mi i det, og klarer ikke å slippe det før jobben er gjort som den skal. Kan fort bruke flere måneder på å lese, undersøke og snakke med folk om det jeg skal gjøre før jeg gjør det. Håper å få satt opp meg en garasje etterhvert. Har begynt å undersøke litt på det nå, og det tar opp hele hodet mitt. Håper på å bruke de neste 2-4 årene på å planlegge garasjen skikkelig før det blir bygging. Foreløpig låner jeg garasjen hos foreldrene mine når noe må gjøre (som jeg har gjort i de siste 20 årene). Men jeg har også en utrolig snill sjef, som lar meg få bruke verkstedet på jobb etter eget ønske. Vi får se hva tiden bringer. Jeg har litt lyst å starte litt smått med detailing igjen, og evt starte opp ENK etterhvert om det passer seg sånn. Mulig det kommer noen S&S etterhvert, men foreløpig er jeg i "innkjøringsmodus" og trenger noen flere biler å øve meg på først. Hvis du har lest helt ned hit, så fortjener du virkelig en medalje. Jeg vet ikke om jeg har orket å lese så mye selv engang.. Takk for tålmodigheten. -Michael-
  15. 0 poeng
    Liten oppdatering er vel på sin plass. Ikke mye spennende som skjer. Corradoen står slik å venter på vår... Rakk akkurat å oppgradere anlegget litt i båten med både spiller og høyttalere før den ble satt på vinterlagring. Så gleder meg til å bruke både bil og båt til våren. Fikk presset inn en liten salgsshine på en Outlander i helgen S&S her Også tatt en Rav4. Og ellers coatet 24 felger og oppdatert første side med S&S på M3 som var innom og min egen Outlander. Ingen problemer med å få tiden til å gå for tiden
  16. 0 poeng
    Da var første mod og utbedringer på bilen gjort Startet med vask av hele bilen så den var ren og pen og klar til å jobbes med. Deretter et par før bilder: Som dere kanskje skjønner er det bakruteviskeren som skal få bøte med livet på denne bilen også Skrudde først av mutteren som holdt på plass viskrearmen før jeg fikk vridd av selve armen. Tok så av dekselet på innsiden av bakluka så jeg kom til motoren. Demonterte motor og plugget slangen til spylevæsken. Tørket så godt av rundt hullet med 3M GPAC og lot det lufttørke før jeg la på et fint lag med det medfølgende svarte limet rundt pluggen og presset den inn i hullet. Satte så på en tapebit på baksiden av pluggen for å holde press på den i 1 time som anbefalt. Da så det slik ut: På innsiden: Etter 1 time la jeg et veldig tynt lag med lim i sprekken rundt pluggen. Dro så utover limet med fingeren slik at det ble jevnt. Tørket bort overflødig lim og lot det så stå til dagen etter. Dro så av plastikkbeskyttelsen på oversiden av pluggen og dette ble resultatet Veldig fornøyd med hvordan det ble på denne også. Neste som ble gjort var å ettermontere DAB+ adapter. Valget falt denne gang på Nordab sin enhet. Denne emulerer en CD under media menyen men kostet til gjengjeld 1/4 av hva en brukt original DAB+ mottaker koster.... Lokaliserte først den originale DAB mottakeren. Denne sitter bak dekselet i bagasjerommet på førersiden. Mellom denne og bilen skulle altså Nordab enheten kobles med den medfølgende fiberovergangen. Så måtte ledningen til DAB antenna flyttes over fra original mottaker til ny. Til slutt måtte jeg finne permanent 12V og jord til mottakeren. Fant det best å koble meg inn på spenningstilførselen til den originale mottakeren. Lagde et lite snitt i kabelen og tvinnet den nye rundt og loddet sammen ledningene. Trakk så frem jordkabel fra et eksisterende felles jordpunkt: Førte så denne ledningen bak braketen der den nye mottakeren ble montert. Endte opp med å montere den under braketen da den passet perfekt der hvor den ikke ville ha mulighet til å bevege seg eller være utsatt for fukt. La en fin løkke til fiberkabelen og stripset den fast passe løst så det ikke skulle være noe fare med at den kom i skade for å bli knekt. Hadde selvsagt ikke elektrikertape tilgjengelig, så det ble litt krympestrømpe rundt der jeg hadde koblet 12V kabelen til det originale ledningsnettet. Dette ble ok, men skal få tapet det litt bedre så fort jeg får kjøpt meg en rull Det ferdige resultatet så slik ut i menyen Lyd ble det også Har ikke fått testet mottaket enda, men siden det er brukt den originale takantennen bør det være ganske bra
  17. 0 poeng
    Med sensorer så mente jeg et par andre jeg har som som ikke har noe med selve avfukteren å gjøre Avfukterne skal avfukte lufta som er inni garasjen, har man ventiler vil det bli sirkulert fuktig uteluft inn som avfukter da igjen må avfukte. Men det er stort sett bare et større problem på regnversdager og andre dager med veldig høy luftfuktighet ute. Har 2 små ventiler åpne på 2 av vinduene så man får inn litt friskluft, samt at garasjen er sjeldent 100% tett Fordelen med Meaco DD8L er at det er en sorpsjonsavfukter ikke kompressor. Så den fungerer i kalde garasjer ned mot 0 grader. Under det så vil vannet fryse i beholder så vil ikke fungere. Uansett anbefalt å bruke slangen så man slipper tømme hele tiden. En kompressorbasert avfukter krever minst 12-15 grader men er ikke veldig effektiv før godt over 20 grader. På maks vil den bruke ca 650W strøm hvor mesteparten av det får man igjen som varme. Før jeg fikk varmepumpe var det nok til å holde litt lunk i en 50m2 isolert garasje. Nivå 1 på den er ca 300W. Meaco sin kan du stille inn til å gå kontinuerlig eller sette ønsket nivå. Setter man feks 40% vil den starte av seg selv når fuktigheten er over det. Går den 20% over satt verdi vil den automatisk gå for fult til det er under. Bør være høy prioritert å få bort vannet først. Ligger det alltid en dam der nytter det ikke hva man gjør. Der jeg bodde før var det en uisolert mur garasje. Med 4 ventiler. Var stort sett rundt -1 til 0 eller noen grader der kalde vinterdager men sykt høyt luftfuktighet, var det mildere yte var det enda verre. Bremseskivene så ikke ut etter en natt og verktøy som lå der rustet. Så et en kald garasje med lufting er "bra" for bilen er litt mer nja. Da skal man ha noen minus grader isåfall Nå med oppvarmet garasje, stengte ventiler og avfukter er det aldri rustbelegg på bremseskivene, lavt fuktnivå selv med våte biler med litt snø er tatt inn, ikke fukt på vinduer osv.
  18. 0 poeng
    Julekonkurranse på Detailers Club Her er tråden du skal poste bilde av "Bil i vinterlandskap" for å delta i konkurransen om å vinne Chemical Guys The Best Detailing Kit Husk: Bare et bilde pr bruker Hold tråden KUN til bilder Lykke til og takk til Scandicshine for spons av premie
  19. 0 poeng
    NYBILBEHANDLING - RENAULT ZOE Hei til alle og velkommen til denne S&S'en. Fikk inn en helt ny Zoe til utvendig behandling, ble levert til meg 3 dager etter overtagelse. Bilen er fabrikkny, men etter å ha utført lakk inspeksjon så ville man ikke trodd det. Dårlige klargjøringer hos forhandlere før utlevering til kunde slutter aldri å overraske. Begynner først med bilder ved levering Spyler av hele bilen først, lakken er tidlig vis blitt behandlet av forhandler med noe. Beklager for litt dårlig bilde kvalitet av vaskeprosessen, det blir fort mørk ute nå. Brukte Scangrip lykter ute for bedre lys. Starter med å vaske felger og dekk først. Surfex HD 1:10 sprayes på felger, dekk og hjulbrønn, spyles av etter ca. 5min. virketid slik at minst mulig gnikking etterpå må til for å få det rent og fint der. Her ble først Gyeon Iron metallpartikkelfjerner først påført som fikk virke i noen minutter og deretter ble felgene vasket med diverse børster. Surfex HD ble her igjen spayet på i hjulbrønn og vasket med børster. Dekk vasket til slutt med Vikan børste og Surfex HD. Ferdig. Fortsetter videre med vask av karosseriet. Påfører først Gyeon Bug&Grime, virketid 5min. Legger Gyeon Foam oppå Vasker med detailbørste i trangere plasser Deretter spyler jeg av bilen Sprayer nå på Gyeon Tar for å fjerne asfaltprikker som var finne på bilen. Noen var det på nedre del av forskjermer og dører, men ikke noe spesielt. Var litt mer kun på innerskjerm på venstre siden bak som jeg måtte jobbe med litt for å få vekk. Deretter var det tid for håndvask av bilen. Claying av bilen er også meget viktig, uansett hvor ny eller gammel bilen er. Dette tar ikke lang tid og er meget viktig steg i vaskeprosessen for å få overflaten på lakken helt ren. Helt ren overflate vil gi deg bedre og raskere resultater under maskinpoleringen, hvis overflaten ikke er helt ren da kan du lage mer ujevnheter i lakken enn det var fra før av og du kan slite med å få en blank og fin resultat. Claybaren finner en del Bilen ble til slutt kjørt inn i garasjen og tørket med tørkehåndkle og trykkluft. Deretter noen bilder fra lakkdybdemåling. Panser Tak Dør Bakskjerm Bakluke Så ble det utført inspeksjon av lakken før lakk korrigeringen, ingen pen syn for å vær en nybil. Hologrammer Da var det på tide å rette opp i dette. Litt før og etter bilder fra lakk korrigeringen, begynner med panseret først Taket Speilhuset Bakskjerm Dør Sideskjørt Forskjerm - Før Etter Støtfanger foran - Før Etter Forskjerm på andre siden Bakluke full av hologrammer Før og etter bilde Støtfanger bak Før og etter bilder Da var jeg ferdig med lakk korrigeringen og her en bilde av litt maskiner og produkter som ble brukt for denne jobben. Da er det tid for beskyttelsen. Felger ble beskyttet med Gyeon Rim felg coating og dekksider med Gyeon Tire. Alle utvendige vinduer behandlet med Gyeon View-settet Lakkens overflater beskyttet med Gyeon Q2 DuraFlex keramisk coating som består av en Basecoat og en Topcoat Da har vi kommet til ferdig bilder av bilen, tatt i garasjen p.g.a. at det småregnet ute og i tillegg var det mørkt. Takk for at du tok deg tid å se gjennom denne S&S'en! Kommer mer i 2019 :-). GOD JUL OG GODT NYTTÅR TIL ALLE SAMMEN! :-)
  20. 0 poeng
    21.Desember.2018 Liten førjulsoppdatering på prosjektet. Fått gjort unna det som var av rustsveising på bilen, og det er det vanlige med jekkfester som er blitt fikset. Kittet rundt sveisen så dette burde holde en stund, gjenstår en runde med litt farge på og sauefett i kanaler. Siden bilen er ribbet innvendig tok jeg likså godt å malte hele bunnen med Ruststop fra Wurth. Litt brun i bunnen rundt om så malte fint over alt sammen Maler i vei Ferdig resultat Neste prosjektet innvendig er å legge nye isolasjonsmatter og legge opp kabler til anlegg, og div instrumenter i midtkonsollen. Kabler til Oljetrykk, oljetemp og oljenivå. deutch kontakt 3D printet noen kontakter til oljetemp, voltmeter og laptimeren. Må trekke noen nye kabler og koble dette opp så tenker eg det blir bra til slutt Vasket deler av innsprøytningen i ultralydvasker, men resultatet ble ikke helt perfekt så får prøve en runde til med kanskje litt sterkere blanding og mer varme. Før Mangler vist etterbilde, men det får vi ordne og legge ved neste oppdatering.. Påbegynt å lage deksel til pluggene, siden dette lengre ikke er å få kjøpe. Litt usikker på om det blir frest i plast eller aluminium, evt. støypt i glassfiber Montert i bil for å se. Ellers kom jeg over noen ny stabstag til bilen, E500 fremme (28MM) Og custom bak på 19mm som er 1mm større en hva evo 1/ evo 2 har
  21. 0 poeng
    Bmw i3 Maraton Editon 2017 var inne for nødvendig korrigering og coating. Sensitiv lakk på nivå med Tesla Modell S 2013-2014, så her var det bare å medregne goooood tid. 2 steg på lak og panser, mens 3 steg på resten av lakken for å fjerne de berømte mikrofiber ripene. Skånsom vask: Startet med det "enkle", altså vanlig pianolakk på panser, speil osv. Her er en 50/50 fra panseret: Venstre bakskjerm så bra ut ripemessig, så denne ble tatt etterpå. Før og etter: Pluggen til ladekontakten hadde gnikket på skjermen, så her ble det flere runder for å rette opp vertfall 97%: Festet en liten tape-bit for å indikere hvor ladepluggen skal henge: Så ble det verre. Dørene så slik ut: Kjørte på videre med grovsteg og mellomsteg etter behov. Sensitiv lakk så det ble mikrofiber riper etter dette og wipedown, så et "fin-fint" steg måtte kjøres. Her er bilde før finsteg. Regner med at folk som har tatt lignende lakk kjenner godt igjen denne tilstanden: Etterbilde på samme skjerm: Kamikaze Miyabi ble lagt på alt lakk, og tørket med den fineste silkehånds bevegelsen man klarer: Skilt fikk Stance Rim Coat: Kamikaze Zipang ble fulgt opp dagen derpå: Denne fungerer også meget bra på ulakkert plast: Interiøret ble støvsuget: Batteriet ble ladet: Ferdigbilder: Dette var årets siste bil. Nå er det tid for julevask og litt optimalisering i garasjen. Jaggu har det blitt behandlet noen biler i år, når jeg ser på tomgodset som har blitt tatt vare på:
  22. 0 poeng
    Lenge siden jeg har posta noe om garasjen. Etter at jeg ble ferdig nede så var ikke lysten der til å fortsette på loftet, der la jeg bare gulvspon. Men nå har jeg hatt ett røsk og fått på plass det elektriske. Samt utlekting av gavl og oppløft, så jeg får plass til isolasjon. Tenker dette blir et fint gutterom Så har jeg i sommer også endelig fått vann inn i garasjen, så nå slipper jeg inn på vaskerommet for hver minste ting.
  23. 0 poeng
  24. 0 poeng
    Handler det meste av produkter jeg trenger på Bilpleiebutikken i Fredrikstad. Flott butikk, og de som jobber der er utrolig hjelpsomme :-). MEN, nå har de altså sluttet å ta inn Surfex HD til fordel for eget produkt WAXD PURE? What??? Hvorfor? Tok en tlf til Scandicshine og spurte hvorfor, fikk det utfyllende svaret at de hadde byttet merke. Kjenner jeg er skeptisk. Hva er deres erfaringer med WAXD PURE, når det opp mot Surfex HD på noen måte? Har testet det en gang, og det ga ikke samme "godfølelsen" som Surfex HD. Det er jo ikke verdens største problem, kan jo kjøpe Surfex HD andre steder, men kan ikke forstå at Scandicshine velger å kutte ut et produkt de selger i bøtter og spann av. De faser ut et produkt kunden vil ha, hva slags kundebehandling er det? Er det jaget etter større profitt ved å selge egetutviklet produkt som ligger bak? Jeg vet ikke, men jeg tillater meg å stille spørsmålet. Hvis svaret på mitt spørsmål er ja, får Scandicshine et stort minus i boka mi! Bilpleie er alvorlige saker, ikke tull med basisprodukter vi "må" ha :-). Lars Erik Thiesen
  25. 0 poeng
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×