Gå til innhold

Topplister


Populært innhold

Viser høyest rangert innhold siden 16. jan. 2018 på alle områder

  1. 41 poeng
    Audi RS4 - Gammal krigar - Heisann og velkommen til denne S&S! Etter en lang vinter & vår med mye jobb/skole og lite bilpleie, har jeg endelig fått tid til gjøre en skikkelig detail og dokumentere den I en liten by som Sauda så stikker de fire RS audiene seg godt ut, nå var det dags for å ta den tredje. Bilen som skal under lupen er en bil som har holdt seg vanvittig godt i pris de siste 7-8 årene og som jeg tror er en kommende klassiker, nemlig Audi RS4 B5. Med flere andre pågående prosjekter så passet det veldig bra at kunden hadde forståelse for dette og jeg kunne ha bilen så lenge jeg ville. Deilig å slippe det stresset å heller kose meg noen timer innimellom. Eier var også av typen som vil ha bilen skikkelig på stell, noe som gir meg en ekstra motivasjon. - Overlevering og første inspeksjon Ser ut som noen har forvekslet sideskjørt og stigtrinn... Eier informerte om at klarlakken på to av felgene hadde løsnet. Jobben med felgene begrenset seg derfor til detaljvask da de sannsynligvis skal inn på omlakkering. - Går i gang med standard nedvask, men først må skiltholderene av - KC Teerwasche 4 min, Surfex HD 1:5 5 min - KC Vorreininger B i skumkanon 6 min Avspyling, deretter ND Iron Remover som får ligge 5 min før ny runde skum og detailerbrush i panelsjøter etc. - KC Aktivwasche er en sikker vinner til berøringsvasken - ND Microfiber drying towel i aksjon. Bruker vindusruten til å kna vannet inn i fibrene slik at det absorberer bedre, deretter strykes det forsiktig over lakken. - Inn til tørk, blåser ut vann fra panelsjøter og pakninger med trykkluft og tørker over med håndkle etterpå. - Inspeksjon og lakktilstand Som forventet er denne 18 år gamle bilen omlakkert i flere omganger, en hellakkering og diverse paneler. Tilstanden på lakken var preget av litt vaskeriper og noen grove skader rundtom. Har heldigvis litt lakk å jobbe med siden den er omlakkert. Varierende lakkmålinger fra 138-318 my. Venstre fremskjerm Venstre førerdør Høyre bakstolpe Høyre fremdør Høyre fremskjerm - Venstre bakdør Bakfanger høyre side Førerdør - Etter en kjapp runde med claybaren begynner jeg forsiktig med Rupes medium skumpute og KC F5.01 medium polish for å se hva det gjør med lakken. Grei forbedring, men det etterlot seg mye av de groveste ripene men samtidig la den igjen en haze. Altså for fin til grovsteg og for grov til finsteg - Over på favoritten Rupes blå mikrofiber og KC H8.02 Heavy Cut. Den lager skikkelig gode mikroriper, men da vet jeg at det kutter bra. Tester Rupes medium pute og KC M2.01 fin polish Og der sitter´n! - Venstre fremskjerm - Ripe høyre bakdør Reduseres Men lar litt ligge igjen, i praksis er den usynlig. - En av forespørslene fra eier var om jeg kunne gjøre noe med skinnet på setene fremme. Etter en kjapp inspeksjon konkluderer jeg med at setene må demonteres. Kjører de elektriske setene i ønsket posisjon og kobler fra batteriet. Av med endestopperene Ut med klipsen i fremkant Så er det frakobling av 3 plugger og mane frem alle kreftene og konsentrere seg om å liste setene ut fremdøren. Vipps! Taper kontaktene for å ikke få vann etc. ned i disse ved senere rens - Inspeksjon av seter Fører venstre sidevange Passasjer høyre sidevange Sittepute førerstol Høyre sittepute sidevange førerstol Rigger til et stillasbord med tildekking Renser alt skinn med Colourlock Leather Cleaner Strong Bruker litt sitrusrens på de vanskelige flekkene Setter tekstilet inn med KC Merhzwckreininger (si det kjapt 10 ganger etter hverandre) interiørsåpe Varmt vann i IPC Foma Mimo rensemaskin - Støvsuger og renser inne i bilen når jeg først er i gang Godt med skitt i vannet En stor fordel med å ta ut fremsetene er albuerom til å jobbe inne i bilen - Mattene får en omgang tornador og rensemaskin - Skinnreparasjon Jeg var hos Car-Spa i Oslo for en stund siden på et to dagers skinnrep kurs, og kjøpte med et startsett for skinnreparasjon. Har ikke fått praktisert så mye enda men både @Car Spa og @_Makki_ gav god support når jeg hadde spørsmål under denne jobben, fort å glemme litt detaljer. Kurset kan virkelig anbefales! - Finner frem litt godsaker til jobben. Renser med solvent cleaner Pusser lett ned med leather sanding pad Litt leather filler i kutt Dabber primer på skinnet før lakkering, det skal kjennes litt "sticky" ut når det tørker Begynner med fargeblanding. Sort og litt hvit, deretter justere gråtonen til den sitter. Dette kan ta 5 minutter, eller to timer.. Brukte vel 20 minutter denne gangen. Bruker en renset hodepute til fargematching. Dabber litt farge, tørker det med varmepistol og inspiserer, justerer fargen til jeg er fornøyd. Blander i crosslinker (herder), ca 2% Lakkerer tre tynne lag Bruker varmluftspistol på ca. 180 grader for å tørke underveis, alltid hånden i nærheten for å kjenne varmen Til slutt 3 strøk top coat matt med 1% crosslinker blandet inn - Ingen av strukturene jeg hadde passet noe særlig, så da måtte jeg kopiere eksisterende. - Varmer opp silikonpaden til den blir meget varm og ryker litt. Presser paden inntil skinnet og letter deretter litt på presset. Holder i ca. 30 sekunder. Det nylakkerte skinnet mister litt struktur, viktig å prente inn nytt for at det skal bli likt som de andre delene. - Før Etter - Før Etter Langt fra perfekt og det kan bli bedre enn dette. God læring var det uansett og det ble en forbedring. Lærepunkter; - Pusse jevnere over hele skinndelen - Jobbe mer med leather filleren - Lakkere enda tynnere - Jobbe mer med å printe inn struktur - Setene blir tildekket og satt til side, jobber videre med korrigering av lakken Rupes LHR75 i aksjon på panser Har selv hatt B5 og kjenner bilen godt, da blir terskelen lav for å demontere deler som jeg vet går lett av. - Høyre A-stolpe - Venstre fremskjerm - Så til sideskjørtene som var ganske så mishandlet på begge sider av bilen. Etter en liten test med heavy cut konkluderte jeg med at det var fornuftig å våtslipe her. To drag med 1500 grit Deretter 2000 grit En god del kjøring med 3000 grit, fortsatt ligger det dypeste igjen Grov og finpolering Legger litt igjen, mener dette var så mye som var fornuftig å korrigere - Gjentar prosessen på høyre side, ikke like galt her men det måtte våtslipes - En annen skade som måtte smake slipepapiret var bakfangeren på høyre side Blir litt kosting når en holder på med bakfanger.. - Noen småskader på bakfanger, spot våtslipes med 2500 og 3000 grit - - Høyre fremskjerm - Baklykter 50/50 - Høyre B-stolpe Grovsteg og mellomsteg Finsteg - Felgene demonteres for en detaljvask, mangler ferdigbilder her. - Maskeringsjobben ved hellakkeringen må jeg si var av suspekt kvalitet. På begge sider har det kommet en del lakk inn i knekken innenfor bakdørene. Det var veldig ujevnt og hvitt. Dørene har også fått kjørt seg - Jeg våtsliper og polerer litt og ser om det er mulig å gjøre det bedre Joda, muligheter her.. Brukte sikkert to timer på egen regning for å nøysommelig pusse ned og polere her, litt småredd for å gå gjennom lakken også. Resultatet ble sånn helt passe, hadde tatt ekstremt lang tid å gjøre innsiden her 100%. - Frontlykter får seg en runde, ganske matt på innsiden her dessverre - En del riper rundt håndtak, ordnes med nano polisher og rupes ibrid nano - Kjører finsteg rundt hele bilen og klargjør for lakkforsegling med to runder wipedown - Gtechniq Crystal Serum + 2 lag ExoV3 Litt mye struktur i lakken, men blankt blir det jo - Monterer tilbake setene - Pianolakken rundt girspaken var ganske herpet, gjort på sekunder å få denne ut så da måtte jeg bare prøve å ordne litt - Litt skitt på girkula også - Kjører en god runde ozonsanering, 20 minutter + 15 minutter med klima på resirk. - Litt småplukk rundtom. Tok også en runde på eksos stussene, men bildet uteble. - Polerer rutene med Gtechniq G4 og forsegler med G1 Ligger å godgjør seg noen minutter - Ferdigbilder! Her har det skjedd noe galt med kamerainnstillingene, så må bare beklage at de ble skikkelig dårlige.. Ser ut som at jeg har scannet bildene fra et gammelt engangskamera Kommer sterkere tilbake.. Tidsforbruk: Ca. 55 timer over 15 dager Takk for titten!
  2. 39 poeng
    Denne porschen var innom for en liten oppstrekk. Bilen har fått pleie tidligere, hos en kunstner som jeg ikke kjenner navnet på, å den har også nylig vært på tysklandstur, så det var litt å rydde opp i. Her er noen bilder fra da den ankom. Starter med Tuga Aludevil special på felger, og prickbort på lakk Etter avspyling og litt lufttørking, så er det en runde med IronX Så legger jeg et lag med Surfex HD 1:5 over hele bilen. Etter et par minutter, så dekker jeg dette med et skumlag med Rupes Double clean. Å mens dette jobber, går jeg over kriker og kroker med en detailbrush. Dekksider skrubbes. Kommer ut litt møkk her Så klargjøres gritguard bøtta med SV car bath Skummer opp såpen Finner frem Gold nugget for berøringsvask Starter ovenfra og jobber meg nedover Felgene får en runde med wheel wollies Så blir det foretatt en grundig avspyling Å her ligger vannet helt flatt, så det er ingen beskyttelse på lakken. Etter litt lufttørking, så kan man fremdeles se noen av insektene som ikke helt vet hva som traff dem i 200+ km/t Tar en runde med clay, for å fjerne litt mere av disse Så tørkes bilen med Carpro fat boa Tørket, og på plass i garasjen Starter med litt støvsuging Vinduer vaskes med SV crystal og lofritt papir Plast deler i interiør får en runde med SV quick interior finish Skinn blir renset med SV leather cleaner og skinnbørste Her er møkk etter halve sitteputen Et par 50/50 bilder Det var en ripe i skinnet på sidestøtten på førerstolen. Nyere biler er ofte oppgitt med sort farge på interiør, men det er egentlig antrasitt, å det kan man lett se ved å legge noe sort inntil Pusser rent med en healer pad Vasker over med lighter fluid Antrasitt farge Legger på fargen med tilhørendes svamp Tørker med varmluft Ser litt bedre ut nå Etter 3 timer, så påføres SV leather milk Bombrikken i bilen var som vanlig veldig skjemmendes i frontruten, så den måtte jeg fikse litt på. Setter en sort tape over serienr på den, slik at dette avdekkes ved behov Så fikk den et par strøk med sort lakk Så til litt lakktilstand, som bestod av lette swirls, og ja........ se selv Lakktykkelsen var ganske normal, å ingen paneler var omlakkert. Bilen maskert opp, å klar for litt korrigering Selv om jeg hadde clayet, så var det som forventet mye insektsrester igjen, så her måtte det litt mere til en den 1-stegs jobben som jeg hadde planlagt Finner frem bigfootmaskinene, og Rupes blå ullputer, og blå polish Det er viktig å fordele polish over hele putene, når man bruker ull, ikke bare 3-5 erter slik som på skumpad. Her er en frihånd 50/50, hvor høyre side er tatt Å denne komboen avslutter utrolig fint Venstre side Mini fikk også jobbe litt Så da insektsrestene var ryddet bort, så kunne den planlagte 1-stegs jobben begynne, å som vanlig, min favoritt combo med Rupes Gul skumpad, og SV cfp regular. Da er vi i gang Lykteglass får også en runde Mini er fin å ha på bl.a støtfangere 50/50 på bakskjerm Kom seg nå. Nano måtte også plukkes frem. 50/50 på spoiler 50/50 på baklykt Kamikaze scale remover er gull verd, når man skal fjerne slikt rundt emblemer. Etter en god runde med maskinen, så er resultatet slik, å da er det klar for litt LSP Det blir SV Utopia på denne Legges på i et tynt lag Buffes av etter 10-15 min med SV microfluffy Felgene fikk en runde med SV Autobahn Dekksider ble behandlet med SV pneu RainX på frontrute Så noen ferdigbilder, å beklageligvis ikke så mye sol denne dagen. *********** BILDER ER IKKE TILLATT BRUKT, UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE ***********
  3. 38 poeng
    Hei, Dette blir min første S&S, men jeg skal prøve å få loggført en detaljert gjennomgang av denne gamle Forden. Jeg fikk beskjed at dersom jeg virkelig ville sette produktene jeg bruker på prøve kunne jeg ta denne, for den så helt jævlig ut! Joda, det stemte det, og her kan du se selv; Her var det bare å sette igang, men jeg orka ikke å begynde inne i bilen, så jeg åpna alle dører for å lufte ut, mens jeg begynte å rengjøre i bagasjerom. Jeg prøvde først å vaske med Nerta Interior Cleaner, men dritten satt veldig, så da ble det Chem-Tech Tartech og Nerta Blue Diamond som ble løsningen, og da løsna dritten fint, her ser du resultatet; Etter bagasjerommet var ferdig tok jeg kvelden. Neste dag hadde jeg komt frem til at jeg ikke orka å sitte inne i bilen å rense alt, så da ble alle seter skrudd ut; Nå var det bare å begynne! Jeg satt igang med støvsuging, og da ble det jo betraktelig mye bedre allerede; Etter dette begynte jeg med taket og jobbet meg nedover. Det var jo mugg over alt (!), men det løsnet rimelig greit med skinnbørste og Nerta Interior Cleaner. så var det dags for Nerta Interior Cleaner på sprayflaske og Foma Mimo rensemaskin med reint vann i beholderen; Da var vi endelig ferdig med alt «fast» inventar, og det er bare setene igjen. Her er bilder etter rensen innvendig; Nå var det bare å sette igang med setene, det var jo like mye mugg på de; Som dere kan se var der trekk på setene, og orginale seter under trekket. Desse var heldigvis hele, men mye mugg på desse også...Jeg satt igang med samme prosedyre her med Nerta Interior Cleaner på sprayflaske, tekstilbørste og Foma Mimo rensemaskin. På skinnet ble det brukt Interior Cleaner og skinnbørste. Resultatet ble over all foventning; Så ble setene skrudd inn igjen, og resultatet ble sånn; Så ble reservehjulet vasket med Tartech, Korrotech og Nerta Wheelshine Super. Etter det hadde tørket ble det lagt Angelwax Elixir dekkfornyer på; Når alt var på plass igjen så ble ozonmaskinen kjørt noen runder. Den ble flyttet på litt forskjellige steder for å ozonere mest mulig. Endelig ferdig innvendig. Nå var det tid for en rask shine utvendig. Her ble det brukt Tartech, Korrotech og Nerta Blue Diamond som forvask. Nerta Wheelshine Super til felgvask, Angelwax Angelwash vaskesåpe i bøtta. Etterpå ble bilen clayet med Angelwax Claybar og Angelwax Über-Lube. Etterpå ble bilen tørket, maskert og inspisert. Lakkdybde målinger ble utført. Her ser dere noen 50/50 bilder under poleringen. Hele bilen ble polert med Rupes LHR15MKII, grønn rupes pute og Angelwax Regenerate. Grunnet noen lave målinger fokuserte jeg på å få igjen fargen og glans. Endel riper var igjen i lakken. Bilen ble tilslutt vokset med Angelwax Enigma. Her ser dere sluttresultatet; Mye kunne vært gjort for å drage dette enda lenger, men alt i alt har bilen fått seg et ordentlig løft og eier ble fornøyd
  4. 38 poeng
    Denne bilen følte jeg kvalifiserte til en S&S og ikke bare logg-bilder som jeg som oftest publiserer for tiden. En Ferrari er vell alle detailers drøm å få under fingrene, og når det er den aller første som triller inn i detailergarasjen er det som en liten detailerdrøm som går i oppfyllelse. Med en 3,9 liters V8-er motor med twinturbo og 670hk med en vanvittig lyd, så er det vanskelig å ikke kjenne adrenalinet og lysten til å levere et perfekt resultat. Avtalen var vår mest eksklusive pakke med full Kamikaze coating og kompett interiør inkl. skinnbehandling. Alle nødvendige detaljer skulle også utbedres. Vell 40 arbeidstimer over 4 dager tidligere enn introbilde, så gikk vi i gang. Første øyekast sa meg at bilen hadde blitt utsatt for en litt for kjapp vask, manglende felgrens og hadde blitt parkert under noen dryssende trær: Startet dermed med en nøye og komplett DCN vask. Prickbort, surfex, korrosol og skum på lakk: P21S 1:0 på felger og surfex 1:3 på dekk: Bilen ble avspylt, kjørt inn og tørket. Felgene ble tatt av og blåst tørre med trykkluft før det var ut for en enda nøyere vask: Fortsatt noe asfaltprikker igjen, vi kjører en runde til - denne gang med Teerwâsche siden felgene var våte: Dekksidene trengte også en ny runde med avfetting og skrubb for å få ut enda mer skitt: Ferdig vasket, tørket og ble lufttørket noen timer innendørs: Gamle limlodd ble fjernet: Taperesten ble fjernet: Alle felger ble polert med gul rupes: Liten 50/50 som viser at de blir litt lysere og blankere. Høyre side ripefri og ferdig: Ferdig med èn felg: Felgene ble så wipet med monopol: Felgene fikk så 2 runder med Kamikaze felgcoating med ca. 2 timers mellomrom: Felgboltene fikk en runde med metalpolish: Alle fire kalipperne ble steamet: Blåst med trykkluft og klar for lett korrigering: Disse ble også vasket med monopol og coated to lag: Interiøret ble så påbegynt med støvsuging: Stoffmattene måtte renses med våtrenser og skinnrens: Ferdig renset og ligger til tørking: Alt skinninnteriør og stolene ble så renset med pad og første etter behov: Fant litt skitt, særlig på dørtrekk og førerstol: Alt skinn ble satt inn med skinnmelk noen timer senere: Frontfanger, panser og sideskjønert er foliert. Dette ble oppdaget under vaskingen. Måtte derfor ta litt forhåndsregler på hvilke defekter som kunne fjernes og ikke: Lakken var meget bra jevnt over fra før av, kun litt riper her og der + lette vaskeriper så det ble testet finsteg for å fjerne lette vaskeriper og høyne glansen: Sideskjørtet før og etter: Nede på døren var det noen få riper: Nederst på dørene var det endel steinsprut. Noen var dessverre for dype til å gjøre noe med, mens resten ble betydelig forbedret med 2 eller 3 runder med korrigering: Etterbilde: Før bilde lenger bak: Etterbilde samme sted: Speil hadde noen vaskeriper: Baken hadde noe overaskende pig-tales, dette har nok kommet av de som sist korrigerte bilen: Etterbilde: Lakken var ellers fin, så her er noen random bilder av videre polering: Ibrid´n fikk kjørt seg på mange områder på denne bilen. Her er noen av dem: Oppdaget litt polish eller voksrester fra forrige som behandlet bilen. Disse ble fjernet: Baklyktene hadde noen striper, så de ble grov- og finkorrigert: Ble bra igjen nå: Lakken ble så wipet med monopol. 2 runder rett etter hverandre: Kamikaze Miyabi ble lagt på all lakk som ikke hadde folie: Lagt i retningen som vannet renner av bilen: Hazet i ca. 12-13 minutter. 52% fuktighet i garasjen, så denne var meget lett å buffe av: Emblem fikk seg en liten runde med metallpolish: Samme med eksosen: Pakningen var noe uttørket så hele dørpakningen fikk to tynne lag: Kupèfilteret ble støvsuget: Panserlåsen ble renset med cleaner fluid og satt inn med SV Shield: Spylervæske ble påfylt for å unngå fingermerker på panseret i nær fremtid: Ryggen på setene er av karbon, så de ble renset med cleaner fluid og satt inn med Swissvax Shield: Samme ble også gjort med midtkonsollen: Interiøret ferdig: Innerskjermer ble så vasket og satt inn med Bare Bones: Første coating hadde nå herdet i 8 timer, så bilen ble lett tørket for evt. støv som hadde kommet på bilen: Kamikaze ISM PRO ble så funnet frem og lagt på all lakk, ulakkert plast og på folierte panel: La kun et panel om gangen her: Wipet etter ca. 5 minutter: Alle vindu ble vasket med glasscleaner fra Rupes: Så ble vinduene vasket med monopol før side- og bakrute ble behandlet med Kamikaze Windowcoat: Lakken klar for herding: All plast i motorrommet fikk SV Motorshine: Dekke ble behandlet med dekkfornyer og montert med riktig moment: Eksosstussene ble behandlet med Stage Rim coat de også: Neste dag ble bilen tørket for evt. støv, og ble behandlet med et lag Kamikaze overcoat: Ferdigbilder: Takk for titten. * Bilder ikke lov å gjenbruke uten godkjenning.
  5. 38 poeng
    Heisann! Lenge siden sist... Håper dere har hatt en flott 17.mai feiring og en fin pinse. Her har det var nydelig vær de siste ukene, som vil si at alle biler nå er gule av pollen... I vinter og vår har det ikke skjedd store greiene, tatt en en-stegs på en V70 og en wash&wax på en BMW M4 Eier av denne bilen kontaktet meg på fb, visste godt hvem han var fra før - så ble enige om en 2 stegs med coating på denne. Eier kom til meg hvor jeg overtok bilen. Her var det ekstremt mye å ta seg til, selvom bilen kun hadde rullet rundt 60.000km.. Brette opp ermene og gjøre klar colabrettet, for dette ville bli en hektisk helg. Ved ankomst: Noe møkkete.. Produkter som ble benyttet ved vask: Autoglaze ultra NXT Surfex HD1:5 Koch Chemie VoreinigerB ca. 5% Koch Chemie Felgenblitz 3D HD Yellow degreaser Britemax Grimeout Koch Chemie Activewashe Koch Chemie medium clay med Actviewashe som lube. Startet med å spyle av bilen før jeg la NXT: La så over Surfex for å fukte litt ettersom det var litt kveldssol ute, toppet det hele med VorB, testes i min nye Idrobase Piuma. Dekk ble skrubbet med Britemax grimeout, mens felger fikk en runde med 3D HD Yellow degreaser. Husker ikke heeelt blanding på denne.. Så ble det litt snøtt med bilder fra fjerning av metallpartikler, håndvask, clay og tørk... Så litt bilder av lakk tilstand, veldig blass lakk enkelte plasser, mye RDS og masse swirls.. En god del å rydde opp i, bakfanger var helt herjet så det var begrenset med hva jeg fikk gjort med denne, men den skulle lakkeres opp og komme tilbake igjen til meg ved en seinere anledning. Litt variable målinger. Har nok gått sine runder i maskin av tidligere eier vil jeg tro.. Etsemerker fra fuglebæsj Max: 120um, min: 83,3um, gjennomsnitlig grei tykkelse. Produkter brukt på lakk: Grovsteg: Koch Chemie H8.02 3D HD CUT+ 3D HD lammeulls pad for roterende Koch Chemie lammeulls pad for roterende Flexipads pro wool cutting disc for DA Rupes coarse wool for Mini og Nano. Finsteg: Koch Chemie F5.01 Koch Chemie M2.01 3D HD Polish+ Rupes fine pad Koch feinschleife pad (Gul) Koch Chemie SIL wipedown 1:4 x2 til wipedown. Maskiner: Rupes LH19ES Rupes LHR15 mk2 Rupes Mini Rupes nano ibrid. Her var jeg litt sløv underveis, ble mye jobb og lite bilder.- Men noe ble det selvsagt! Cuttecutte Fått fjernet det meste av riper på speil Piano level ekstrem før: Etter Sjåførside: Div 50/50 dører M-sport striper korrigert med nano Ble litt hologrammer og kjørespor etter grovsteg, prøvde ¨rydde opp med nye rotary fine til Rupes og dette ryddet meget godt opp, men føler meg mer komfortabel med DA til finsteg når jeg hadde dårlig med tid.. Her er det kjørt Gul/gul rupes på roterende Avsluttet ganske pent! Passasjerside bakdør Nyrene trengte en strekk, også disse i pianosort Martin Furuseth stakk innom en tur @Furuseth Detailing Her er bildene som taler for seg om bakfanger... Her er det våtslipt med P2500 og korrigert opp med roterende og ull, samt tatt finsteg. Turte ikke gå hardere til verks her... Ekoss ble polert opp med 3D HD Metall og coatet med ett lag Max Protect V3. Gjorde ferdig finsteg kl0230 natt til søndag og var klar for første lag med coating og begynte å wipe. så krølla det seg.. Jeg trodde det var jeg som var svett, problemet var at det hadde blitt så rått ute, og denne fuktige lufta hadde trukket inn i garasjen. Begynte å wipe, men her var det bare å gi opp... Det var bare å krysse fingrene for at det hadde bedret seg utover søndagen, så jeg fikk lagt ett lag med coating. Jeg kom på søndag og det var straks mye tørrere i lufta og jeg fikk wipet ned som jeg skulle. Beskyttelse lakk: Max Protect UNC-R (Skulle legge V1 i bunnen) Max Protect Silk Coat 4timer etter påføring av UNC-R. Beskyttelse felg: Max Protect V1 (Herdet 12timer) Max Protect V3 Max Protect UTC på dekk Beskyttelse glass: Max Protect WSR for fjerning av waterspots Koch Chemie SIL Max Protect UGC Pro, 3 lag på frontrute og 2 lag på sideruter og bakrute, samt speil. Vasket innvending med Storefot sin glassrens. Felger får V1 Ferdige med V3 Så var det klart for coating av lakk, Joachim "Laffe" Lafotn @Unge_Lafton stakk innom, fikk i oppgave om å buffe coating! Ble god av varm! 17 grader temp i garasjen, ganske optimal temp for UNC-R. "Buffe coating?? Ikkenoe problem!" "Å herregud.. Er vi ferdige snart??" Har ingen flere bilder av påføring av coating, men tok noen bilder et par timer etter coating var lagt! Her kommer div bilder av lakk og div, Disse bildene er uredigerte RAW-filer, så her er det ikke trikset med noe.. UTC Kunde fikk med service hanger, info om coatingen og en wunderbaum som lukter DIGGESEN Skilter fikk ett lag med UNC-R Tulle litt Noe cola må man regne med at det går... Så var det tid for silk coat og ferdig stillelse, tørke vekk støv og diverse kriker og kroker, dette har jeg ikke bilder av, så går rett til ferdigbilder Trenger du byggestrøm forresten? hehe, neida. joda Det var alt for denne gang, ble utrolig lite søvn denne helga. 40timer på 3 dager. Håper denne S&Sen falt i smak! Takk for meg i denne omgang -DISSE BILDENE TILLATES IKKE BRUKT ANDRE STEDER UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE.-
  6. 38 poeng
    Denne hadde stått lagret i 10 år, å hadde nettopp fått en gjennomgang teknisk, å eier ønsket å få gitt den et løft kosmetisk også. Desverre så hadde det meste av chrome begynt å irre, så det kunne ikke reddes, men fikk alikevel hentet frem litt glans i den. Her er noen bilder fra ankomst Starter med en runde Tuga Alu devil på felgene (disse var nye, så var ikke så mye å finne her) Så ble det Prickbort fra vinduer og ned, som fikk virke i ca 5-6 min, før avspyling Så etter litt lufttørking, så ble det en runde med IronX Å her ser man på chrome fangerene at det er irret igjennom, og det har begynt å komme rustflekker. Fant litt på karroseriet også Etter avspyling av IronX, så ble hele bilen, inkl. motor rom dynket i Surfex HD 1:5, å dette ble dekket av et lag med Rupes Double clean fra skumkanonen etter ca 2-3 min Går over kriker og kroker med detailbrush Klargjør bøtta med SV carbath og Gold nugget vaskeredskap Skummer opp såpen Starter fra toppen og jobber meg nedover Avspyling Tørkes med Carpro fat boa På plass inne, så taes sitteputer ut, for bedre adkomst (disse er klipset på plass, å taes ut på et minutt) Starter så med å støvsuge hele bilen Det var ganske skittent i taket, å ettersom dette er gammel tynn filt, som er limt på tre, så tør jeg ikke bruke våtrenseren, i frykt for at limet slipper. Så løsningen ble Rupes MPD og en MF Å etter litt jobbing, så ble det mye bedre. Dørsidene er i skai, å får samme behandling. Her er dørside før vask Etter vask Vindus lås bak, før rens Etter rens Understell til setene ble også vasket Vinduer vaskes med Rupes glassrens, og lofritt papir Så var det tid for litt skinnrens, å her ble det brukt SV leather cleaner Rupes Nano med hestehårsbørste er også meget effektiv på skinn. Her ser skinnet perforert ut, men hullene er bare preget inn i skinnet, de går ikke igjennom. 50/50 Pute nede til høyre ferdig renset 50/50 Så var det tid for tepperens, her ble det brukt børste, Rupes MPD, og foma combivac Jobber inn MPD med børsten Skyller og suger opp, å her kan man se en 50/50 av teppet i bagasjerommet Ferdig renset (var et par gamle oljeflekker som jeg ikke klarte å få helt bort) Så ble det samme prosedyre inne i bilen Å når man ser på rensevannet i fomaen, så er det mye gammel morro her. Treverk inne i bilen ble satt inn med SV wood polish Legges på for hånd Så fikk alt skinn en runde med leather milk, og en runde nr 2 etter ca 4 timer. Innstegslistene fikk en runde med SV metal polish Her er en 50/50 Så var det tid for all chrome utvendig, å her bruker jeg et polerings sett fra Biltema, med tilhørendes poleringsmiddel. Det ble brukt flere typer rondeller på drillen. Her er et før bilde Etter noen runder med polering, å som jeg nevnte, så er det meste "too far gone" men fikk litt forbedring, å litt mere glans 50/50 på grill Så over til lakktilstanden. Bilen har vært omlakkert, å det var noe småfeil i lakken her å der etter lakkering, men her er ikke poenget å lage en concourse bil, men heve glansnivået, å gi den en god beskyttelse, slik at den er lett og vedlikeholde. Lakktykkelsen lå på +/- 500my Tilstanden var generelt matt lakk, med en del swirls, og noen rds Testet ut SV cleanerfluid medium professional på gul rupes pute, å den ga det resultatet jeg var ute etter. Ikke lett farge å ta bilde av, men her er et par 50/50 En dypere ripe som fikk litt ekstra oppmerksomhet (var vel 4-5 slike rundt på bilen) Rupes nano, med blå pute og blå polish Kjører 2-3 pass Å det ble straks mye bedre Her er en 50/50 på bagasjeluke Nano måtte også brukes på de litt mere utfordrendes stedene. Så var det klart for å legge litt voks, å da finner vi frem SV Utopia Legges nøye i et tynt lag Buffes etter ca 10 min Dekksider får en runde med SV Pneu Alle gummilister behandles med SV seal feed Så til noen ferdigbilder ***** BILDER ER IKKE TILLATT BRUKT, UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE *****
  7. 36 poeng
    Denne var innom for en liten oppfriskning. Avtalen var en 1-stegs med voks, demontering av hjul for behandling, fylle 6-8 steinsprut, polere opp midtkonsoll, og skinnbehandling. Men som de fleste kjenner til, så går det som regel ikke som planlagt, å det blir litt ekstra arbeid. Her er noen bilder fra ankomst. Bilen er en 2016 mod, kjørt ca 30000km Starter med Tuga Aludevil special på felgene, og prickbort på karosseri. Begge deler finner litt å jobbe med Etter litt lufttørking, så påføres IronX Denne finner også litt Så legger jeg et lag med SurfexHD 1:5 over hele bilen, inkl motor rom Dette dekkes med et skumlag av Rupes Double clean Å mens dette virker, så går jeg over kriker og kroker med detailbørste, og skrubber dekksidene med en stiv børste Er en del møkk som kommer ut her. Så blir gritguard bøtta klargjort med SV car bath Skummer opp såpen Finner frem Gold nugget til å ta berøringsvask med Starter fra toppen, og jobber meg nedover Avspyling Å her ser man at vannet ligger rimelig flatt på lakken, som tilsier at det ikke er noe beskyttelse igjen på den. Tørkes med Carpro Fat boa På plass inne Her ser man noen av steinsprutene som skulle fylles. Finner frem taperullen, å markerer de som skal fylles, å som dere ser, så ble de 6-8, til nesten 40. Klargjør Loew-Cornell pennen Fyller i ca 2/3 med farge, og 1/3 med klarlakk, ettersom det ikke er anbefalt med ren klarlakk i denne, pga at den er for tykk/seig, til at den kommer fint ut av pennen. Blander den forsiktig med rengjøringsnålen. Så er det bare å gå i gang med finarbeidet Etter fylling, så blir pennen nøye rengjort med tynner. Så til en av utfordringene, som jeg hadde sjekket, da jeg bokket inn bilen, å det var at det var ganske tynn lakk på denne Å dette skaper litt utfordring, når det kommer til å slipe ned toppene på fyllingene, så her ble det tatt forsiktig med bare 3000 papir. Så går jeg over alle punktene med Rupes Nano og SV cfp strong. Så var det over til interiøret, tar en runde med støvsugeren. Å så var det denne midtkonsollen som trengte en oppfriskning. Dette er en type plast, å desverre var det noen få riper som jeg ikke klarte å få helt bort, men den ble betraktelig mye bedre. Rupes Nano, med gul pad, og SV cfp regular. 50/50 etter første pass Slik, da ble den litt bedre Rattet, og spesiellt alcantaraen hadde sett bedre dager Så jeg finner frem SV Alcanta Her er en 50/50 etter en runde med rens Å møkka som sitter igjen i kluten etter dette lille området. Høyre side med alcantara renset. 50/50 på skinn Møkk etter rens av skinn Så settes skinnet inn med SV leather milk Så ble resten av skinnet renset og behandlet Noen 50/50 bilder Så ble vinduer vasket på innsiden, med SV crystal, og lofritt papir Skinn settes inn med SV leather milk Hjulene ble avmontert for behandling Vasker av smårester av møkk, som ikke ble borte under bilvasken. Bruker Rupes MPD 1:5 Så blir det tatt wipedown med Carpro eraser Calipperene får en runde med polish 50/50 Wipedown Finner frem Carpro Dlux Påføres på calippere, senterkopper og felger Her har jeg tatt av påføringsklossen, og bruker bare kluten for å komme til. Buffer av etter ca 10 min. Dekksider får en runde med SV Pneu Motor rom blir behandlet med SV Motor Shine Så var det klart for å gå i gang med lakken. Jeg startet med å gå over panseret en ekstra runde med grovpolish, før den planlagte 1-stegs jobben begynner. Rupes LHR15MK2 med original bakplate, uten washermod, men litt nedpusset støvkappe. Rupes blå ullpad og SV cfp strong Kjører en test Dette ser helt akseptabelt ut Så litt lakktilstander ellers på bilen. Den bar preg av for det meste swirls, noen RDS, og litt holos De få RDS som var, ble tatt med Rupes Nano og Blå/blå Rupes Denne ripen på bakfangeren, var så dyp, at den ikke kunne fjernes helt, men ble betraktelig dempet. Så var det klar for resten av poleringsjobben, å det ble tatt med Rupes Gule puter, og SV cfp regular Noen 50/50 bilder Action 50/50 på speilhus Nano ble flittig brukt på trange plasser 50/50 på frontfanger Mini var også i drift en god del. Lykteglass poleres 50/50 bakskjerm 50/50 baklykt Scangrip lampene mine er uunværlige når jeg jobber. B-stolpen får pleie 50/50 Ferdig Jeg var ikke helt fornøyd med alle steinsprutene som jeg hadde våtslipt, men turde ikke å slipe mere, så da fant jeg frem shark blade, å "kuttet" resten av toppene. Polerte opp igjen det aktuelle området, prøvde først med SV cfp regular å Rupes gul ullpad. Det tok ikke nok, så da ble det byttet til Blå rupes, med blå ullpad, å det gjorde vei i vellinga. Måtte så over med gul skumpad, med SV cfp regular, for å hente opp siste glansen, og tilføre prevaks oljer før voksingen. Det var noe grums mellom emblemene. Da er dette vidundermiddelet greit å ha Et par dråper på en detail stick Voila Så spretter vi en ny krukke med SV Utopia Legges nøye på i et tynt lag Etter 10-15 min så buffes den av Rainx på frontrute Hjul monteres. Trekkes til med rett moment Så til ferdigbildene ********** BILDER ER IKKE TILLATT BRUKT, UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE **********
  8. 35 poeng
    VW Golf - Winter Detail - - Hei og velkommen til denne S&S, produsert i de dype nedfrosne vestlandsfjorder! Fikk forespørsel for en god stund tilbake om å ta en strekk på golfen til en tidligere kunde sin kollega. Tok en kjapp inspeksjon den gang og visste det var en del og ta tak i her. Tidspunkt ble avtalt og arbeidsomfanget var kun eksteriør da kunde ønsket å ta innvendig selv. - Bilder ved ankomst - Tilsynelatende normalt skitten vinterkjørt bil, går i gang med KC Teerwasche. Som en kan se av bildene så er det ikke akkuratt 20 varmegrader, så her fikk kjemikaliene god virketid. - Etter 12 minutter dynkes hele bilen i BH Surfex HD 1:5 som får ligge i 10 minutter før avspyling. - Har for øvrig fått ny tidsregning, før og etter varmtvannsvaskeren 65 grader på vannet hjelper godt! - Berører forsiktig lakken på bakluke og dører for å kjenne om det er mer godsaker igjen på lakken. Og du verden jeg trengte ikke kjenne mye for å forstå at det her var mye snadder i vente, for dette kjentes ut som 60 grit sandpapir. Frem med lykten for å inspisere hva forurensingene i lakken var. - Akkuratt, hundrevis av metallpartikler på sidene og bak. Typisk resultat på brukt sort bil der en ikke ser det og eier ikke har kunnskap om det. En god indikasjon hvordan mye det var kan vi se av skiltplaten bak. - Frem med ND Iron Remover. Det ble totalt 4 runder med 10 minutter virketid for å få has på alt. - Berøringsvask med KC Aktivwasche Tørker med ND Microfiber Drying Towel - Ser ikke direkte pent ut i innkjørselen etter en slik runde. Utfordrende vaskeforhold blir en naturlig årsak til at det utføres færre jobber vinterstid hos meg. - Inn i garasjen, blåser vannet ut fra pakninger og sprekker med trykkluft - Inspeksjon Reagerte her på stor forskjell i mengder riper på bakfanger og tilstøtende panel som hadde mye mer. Nevnte dette for eieren, han sa bakfanger ikke har vært lakkert selv om det her ser slik ut. Dyp ripe høyre fremskjerm Hologram på panser - Obligatorisk runde med claybaren, forventet å finne noen småting. Kan ikke stå ute i 5 minusgrader med asfaltfjerner og metalloppløser i timevis heller. Lakktilstanden var såpass at det uansett måtte korrigeres ganske kraftig, så ikke verdens undergang om claying skulle foråsake noen småriper. Den fant noen metallpartikler, knødd klumpen noen ganger så dette er fra venstre side dører. - Øverst på ønskelisten står lakkdybdemåler som kan måle sjikt og dermed kun klarlakken for seg, https://www.staypro.no/maleinstrumenter/tykkelsesmaler/sjikttykkelsesmaler/defelsko-positector-200-badv-sjikttykkelsesmaler Men enn så lenge så blir det kun antagelser. Her virket målingene ganske tynne, noe jeg hadde i tankene under korrigeringen. - Lader opp en blå rupes MF pad med KC Heavy Cut, god kjøretid og kanongode kutteegenskaper. Panseret var ikke det verste, men komboen gir nok cut. Glansen var ikke den beste, men her blir det nødvendig med 2 steg uansett for å oppnå et godt resultat. - Pianolakk ble polert i 3 steg, først heavy cut Deretter rupes gul pute og KC F5.01, så rupes hvit pute og KC M2.01 - En hype vi alle har sett er Kamikaze Beast bakplatene til Rupes DA maskinene, tenkte jeg skulle dele mine tanker og erfaringer rundt disse. Jeg har disse bakplatene til min LHR75 mini og LHR21. Den umiddelbare forskjellen var ingen forskjell, kan ikke si at det ble mindre vibrasjon. Det jeg merket var at borrelåsen på kamikaze bakplaten havarerte etter et par timer kjøring og kastet mikrofiber paden til helskottan, fikk ny tilsendt. Og om en borrelås feiler på enten pad eller bakplate, så er det mye kjekkere om bakplaten er laget av skum og ikke maskinert aluminium. En annen ting er det at originalbakplaten til rupes er fleksibel, som gjør at paden former seg bedre til underlaget og bevarer rotasjon når en kjører i knekker og konturer på paneler, eksempelvis som på bildet under. Samme gjelder når det er snakk om en LHR15 eller LHR21. Mulig jeg tråkker på noen tær her, men dette er mine erfaringer og jeg mener at original bakplatene er bedre for de fleste arbeidsoppgaver. - Tilbake til korrigering - Et dypere sår bak høyre førerdør Litt forsiktig våtslip med 3000 grit Pga. tynn lakk ble denne dempet og ikke 100% fjernet Men den er i praksis usynlig - Innstegslister har fått kjørt seg, det ble dog ikke kjørt veldig mye korrigering her av nevnte grunner - - Ble litt dill rundt emblemene Sauser godt inn med polish og stryker forsiktig med Qtips for å løsne scale Dynkes i silikonfjerner 1:4 og renses med mikrofiber håndkle, deretter blåses det med trykkluft Forurensninger fjernet, over til polering med autotriz nanopolisher 2.0 Ble greit til slutt - Baklukeåpneren har naturlig nok fått kjørt seg Prøver ullpaden på nanopolisheren Kom til å ordnet det meste - Tillater meg å legge ut to overredigerte bilder av meg selv in action - Tankene svirrer og går i takt med poleringsputen.. Jeg ser en haze, vil F5.01 og rupes gul gi en god finish med mye glans? Maskerer opp en 50/50, her ser en grunnen til å kjøre finsteg etter komboer som kutter bra på aktuell lakk. Tilsynelatende ripefritt og "blankt", men det kan bli bedre. - - Inntørket fett på dørmekanismer, fjernet gammelt fett og satt inn med nytt. - Kjører finsteg over hele bilen, da ser det slik ut So you think you can dance? - Wipedown med silikonfjerner 1:4 Lakkforseglingen denne gang ble KC 1-K Nano, som er lakkforseglingen jeg ofte bruker når kunder ikke er interessert i å legge penger i Gtechniq CS/CSL+ExoV3. Rask å legge, lett å buffe av og bra resultat - Felgene har vært ute til detaljvask og får en runde P2.02 polish med skumcone på drill. Gammelt loddklister fjernes med rødsprit og plast barberblad - Felgene monteres og dekksider får litt shine - Clayer frontruten og klargjør den til Aquapel ruteforsegling Opp og ned Frem og tilbake Buffer hardt med en mikrofiber, deretter en ny tørr mikrofiber for å få bort alle rester - Eier presiserte at jeg ikke behøvde å ta innvendig, men rutene var ekstremt skitne så de måtte jeg bare ta. Skitt fra frontrute innvendig Bakrute - Ferdigbilder! Hadde store forhåpninger om et værvindu for å ta ferdigbilder utendørs, men snøværet ville ikke gi seg så da får vi ta til takke med innendørs bilder. Tidsforbruk: 20 timer Takk for titten!
  9. 35 poeng
    2010 BMW F11 520d MSport Jobb avtalt via forumet. Kun polering denne gangen alt annet fikset eier selv. @Freakshow ønsket en liten Show and Shine så her kommer den. Eier ordnet med skikkelig nedvask før hjemfarten fra Påskeferien. Så clay og metallpartikkelfjerner utgikk fra vasken ved mottak Skitten og klar for spabehandling Teerwasche og Rupes Double clean starter ballet Etterfulgt av litt Washking skumsåpe Etterfulgt av litt Washking skumsåpe Autobahnn på felgene Rupes shampoo og gold nugget Tilstandsbilder Kombotesting, endte med Rupes blå pad og Koch Chemie heavy cut for grovsteg Bedre sent enn aldri med litt lakkmålinnger. Ca 100-130 my på alle panel Før- og etterbilde. Med en og to runder grovpolering Lyktepuss Før- og etterbilde Før- og etterbilde Før- og etterbilde Før- og etterbilde Før- og etterbilde Deler av padteam 50/50, refleksjon av plastikk til venstre i bildet 50/50 Før- og etterbilde Ut i solen nedvask før voks Dagens voks Ferdigbilder Takk for titten!
  10. 34 poeng
    BMW E82 1M, Valenica Orange. Hei og velkommen. Denne tråden vil bli lang, ettersom det var mye jobb og jeg valgte å dokumentere mesteparten av prosessen bilen gjennomgikk hos meg. Som mange har fått med seg (?) er min lille "bod" nokså liten og jobbene blir litt mer tungvinne å gjennomføre enn i en stor enkel eller dobbel garasje. Jeg skal ta dere med på hele prosessen! Denne tråden vil kun være utvendig og er dokumenter med rundt 90 bilder. Historien: Eieren og en kompis av han fløy ned til Tyskland på en lørdag formiddag, kjøpte bil og på vei hjem fikk jeg spørsmål om jeg kunne gjøre noe med den. Det ville jeg SELVSAGT ettersom jeg er BMW fan (eier 2 stk per nå) og jeg er også fan av WhiteDetails på YouTube. En av mine favorittvideoer er hans detail av en valencia orange E82 1M og mye av min jobb ble, i på visse punkt desverre, veldig lik. "Direkte" fra Tyskland kom de til meg på søndag for å vise bilen og jeg kunne ta en titt. Vi avtalte tidspunkt, pris og hva som skulle legges av beskyttelse, men grunnet en kald vår måtte jeg utsette jobben noen uker for å kunne legge coating. Ankomst: Bilen var ikke spesielt skitten, ettersom eier hadde kjørt den lite de 4 ukene han hadde den. Som jeg visste fra før, har dette vært en autobahn bil og det var derfor veldig mye steinsprut på bilen. Jeg tok av skiltene og begynte på bildeserien. Litt småting som jeg fikk sett med en gang, var bla eksostuppene som var utslitte. Noe ugjevnt støvlag i felgene Litt små skrapemerker Ellers var det litt gummirester rundtforbi Vask: Bilen dynket i KC Teerwasche og så en runde Nerta AD, nokså mild, for å få fjernet første lag. Eier hadde lagt noe "Biltema voks greier" på bilen så litt avrenning var det. Måtte ta noen bilder ettersom fargen poppet veldig mot den mørke asfalten. Mens bilen fikk stå litt, tok jeg av et hjul og begynte på dette. Dette er fordi bilen skal stå med en side inn mot veggen og jeg må derfor vaske disse + coate de ferdig, før jeg kjører bilen inn. Dette for å spare litt tid mens hjulene ordner seg selv, kan jeg vaske bilen. Før: Etter teerwasche, med felgenblitz på Med hjulet av, får selvfølgelig også hjulhuset en avfetting og avspyling. Mens hjulhus og hjul står med avfetting, fikk all lakk en runde Gtechniq W6. Jeg topper W6 med felgenblitz for å fukte opp W6en etter en stund. Når dette har stått lenge nok, får lakken en runde Nerta AD igjen og hjulet detaljkoster kriker og kroker, og spyler av etterpå Motorrommet: Dynket i Nerta AD og litt teerwache på noen punkter. (tok ikke bilde av dette) Alt spylt rent, håndvasket og bilen tørket utvendig. Åpner alle dører og luker for å tørke. Litt polish/voksrester Ferdig tørket, så tar jeg av det andre hjulet (bak) Ferdig grovvasket i fremre hjulhus. Hjulet står til tørk Ble nokså rent Gtechniq Panel Wipe og C5 wheel armour ble påført... ... mens bakhjulet koste seg med felgenblitz Fant også en liten skade på hjulet der det har blitt opplakkert (dette var deler av desverre biten av introen) Fikk ikke hjulet helt rent her pga. lakken var lagt oppå uten at felgen var helt ren. Dette sees kun når man studerer felgen nøye. Hjulene monteres med momentstav på 135nm på Makitaen. Da er begge hjulene ferdig montert og bilen klar for endel dager i garasjen I garasjen: Bilen ble kjørt inn og jeg visste hva første del på planen måtte være, fylle lakk i steinsprut. Jeg brukte rundt 2 timer på å finne alle hvite prikker og legge farge i dem. Det ble bedre med litt farge på Ble litt til overs også... ;-) Steinsprut ifylt, så var det på tide med to hjul til. Bilen jekket opp... ... og hjulhuset fotografert Felgene her var i ca samme stand som de andre to Mens avfettingen jobbet på hjulene og hjulhusene, fikk motoren seg en liten shine Dynker godt med AF dressle og blåser det rundt Tørker så av det overflødige med en microfiber og vips, ferdig Hjulhuset etter grovvask felger med felgenblitz litt rask avgnikking av eksostupper felger vasket Noe rusk igjen, så kjører en runde teerwasche til imens går jeg tilbake til eksostuppene med disse Ble bedre, men de er veldig slitte Hjulene ferdig vasket, del 2 Den ene var også blitt lakkert og ikke ordentlig rengjort på innsiden før lakk. Felgene ble så coatet med C5 og satt på igjen. Alle hjulbuer fikk bare bones før hjulene ble satt på. Pusset litt på steinspruten for å få dem flate igjen Så var det tid for korrigering. Litt bilder av tilstand, selv om jeg visste mye hva jeg gikk til fra før. Generelt vaskeriper og noe rds rundtforbi. Her regnet jeg med jeg kunne peise på med korthåret ull og KC H8 som ville være en sikker oppskrift, men ville teste menzerna 300 også. Denne var grovere og avsluttet mye mer lurvete enn H8, så jeg jobbet videre med den. 1 pass med menz 300 og ull 1 pass med KC H8 og ull Litt detaljer mens man holder på holder oppe panser for å korrigere bedre på kanten 2 runder grovkorrigering tok det meste, gikk så tilbake til noen områder som trengte litt mer omtanke Snudde så bilen og tok grovkorrigering på den. Etter dette satt jeg bilen midt i garasjen og gikk på med rupes gul pad og M2 Siden ferdig finkorrigert Og detalj på bakfanger LSP ble Gtechniq Crystal Serum Light Mens denne herdet, ville jeg forsøke litt mer på eksosen ettersom jeg ikke var helt fornøyd, men de var for ødelagte. Ferdig med CSL La så en runde med Liquid Crystal 10 timer etterpå, for å toppe CSL for å få litt mer hydrofobi. Ferdigbilder før avlevering:
  11. 30 poeng
    1996 Honda Acura NSX Da var det tid for noe litt eldre og litt annerledes enn de vanlige tyske godbitene. En Honda NSX fra 1996. Ved ankomst Eier hadde nylig fått bilen og ønsket en liten 1 stegs for å få frem litt mer refleksjoner i den svarte lakken. Bilen hadde endel steinsprut som vanlig foran, men hadde ellers veldig lite RDS ellers i lakken. Positivt overrasket over hvor bra den faktisk så ut! Noen riper som skiller seg litt ut bak på bilen Da er det tid for å starte showet. Først en nedvask så langt det lar seg gjøre i solen. Startet med å ta innstegslister og dørkarmene Så var det Teerwasche fra vinduene og ned Noen så dusjer med vann for at det ikke skulle tørke inn Etter Teerwasche og Surfex var det tid for skumbad fra Nerta Lister ol. får en touch med pensel for å irritere opp rusk og rask Rupes shampoo i bøtten Felgbøtten Liten lufting før bilen kjøres inn i garasjen Flere tilstandsbilder innendørs Rupes gul/gul kombo skal testes først Det ble for grovt for denne lakken, som ble matt etter gul/gul komboen Frem med en svært lite brukt polish, Rupes ultra fine Det hjalp på. Men det som skulle være en 1-stegs ble nå en 2-stegs 50/50 Før, etter Rupes gul/gul og så etter 2-steg med Rupes hvit polish på gul pute Husker egentlig ikke hvorfor jeg tok dette bildet, men med myk og følsom lakk blir det viktig å holde putene rene underveis Liten før og etter Før og etter Før og etter bak på vingen Før og etter på baklysene, fikk bort ripene men plasten var enda litt falmet Frihånds 50/50 etter 1-steget Før og etter på pianolistene Liten runde på vinduene med siste rest av sampleflasken fra CarSpa, godt jeg har en til liggende Ut i solen for en liten inspeksjon. For sterk sol og varme til at det ble vask nå, så bilen ble kjørt inn igjen og jeg gikk løs på interiøret Syntes den ser bra ut for å være 22 år gammel! Da solen var på vei ned og skyggen dekket vaskeplassen var det tid for en vask for å få bort polishrester og støv Voks ble Dodo Juice Engel Tribute Wax Så litt ferdigbilder i de siste solstrålene for dagen Takk for titten!
  12. 30 poeng
    BMW 320d Detailed by Mikalsen Eier ønsket å friske opp sin bil i forbindelse med et eventuelt salg. Han har vært mye frem og tilbake om å selge eller ikke. Jeg fikk oppgaven med å strekke den opp. Dette var en jobb som ble utført i sommeren som var, jeg hadde og i denne anledning fått tilsendt en IGL Quartz 30 ml kit fra Alien Autospa som jeg skulle teste ut. Jobben omhandler en 2-stegs jobb for å friske opp lakken samt en lett innvendig jobb. Husker ikke nøyaktig km stand. Denne S&S holder vanlig Mikalsen standard Ankomst: Vasketeamet på plass i kjent stil: Litt riper i sollyset: Det er ikke akkurat bra vaskevær når solen steiker på en mørk lakk, men jeg måtte vaske den denne dagen for å bli ferdig. Starter med å spyle av litt drit samtidig kjøle ned lakken før avfetting: Starter med Autoglaze Ultra fra vinduer og ned - Spyles av relativt kjapt: Surfex HD er neste ut i en blanding på 1:5 - Dekker hele bilen, skyggeside først så solside. Skumlegger med engang etterpå, skummet før dryppe litt før jeg spyler av - Går så over en runde med korrosol på felger og sidene av bilen: Etter avspyling så starter jeg håndvask med CG sin citrus såpe, vasker bilen i stykkvis pga solen steiker på lakken: Bilen blir så avspylt og clayet før tørk: Måler litt lakktykkelse, var bra lakk på denne: Litt tilstandsbilder, mye å ta tak i - Lakken var og veldig matt: Noe som har satt seg på tvers av panseret her også: Videre - Litt steinsprutskader og mer riper: Maskert opp og finner fram litt produkter fra koch og diverse puter for kombo testing: Her har jeg kjørt litt forskjellig, vinner var koch heavy cut med spider pute på roterende, denne kuttet veldig godt og lagde ikke så mye etterarbeid. Nederste panel til venstre her er kjørt med roterende, spider og koch heavy cut: De to første her har jeg kjørt litt mildere komboer, de klarte ikke å bøte med de dypeste ripene: Felt til høyre her er kjørt med spider pute og koch heavy cut, da fikk jeg nærmest med meg alt på 1 runde med 5-6 passes på ca 1200 rpm og litt press med roterende: Litt videre, ser litt forskjell her: Forskjerm før grovsteg: Forskjerm etter grovsteg: 50/50 forskjerm: 50/50 side: Andre forskjerm 50/50: Side etter: Feil side av streken på siden av bilen: Rett side av streken på side av bilen: Litt mer 50/50 fra andre side av bilen: En veldig dyp ripe som gikk igjen her, denne ble kun dempet så godt som mulig uten å fjerne for mye lakk: Mer 50/50 fra siden: Side 50/50 i mørket: Feil side av streken i mørket: Rett side av streken i mørket: Panser før: Panser etter: Panser fra siden før: Panser fra siden etter: Etter jeg var ferdig med maskinarbeidet, så var det ut for nedspyling, jeg tok også for meg et veldig skittent motorrom. Det ble dessverre glemt etterbilder her - Men her er det ene bilde jeg tok, så får en et inntrykk av et uberørt motorrom på mange år : Så over til lakkbeskyttelsen, IGL sin Quartz - Kittet koster rundt en 1450 kr as I write, jeg brukte kun selve coatingen og prøvde litt premier etter jeg hadde lagt coatingen. Det var mye snakk om at denne coatingen var så lett å legge så jeg var veldig spent. Jeg valgte også å bytte den murklossen som følger med kittet med en application pad jeg er kjent med. Forskjellen på de er selvsagt størrelsen, men også skum område der en ligger produktet i, der er igl sin applicator pad litt hardere og grovere enn Max Protect sin, så jeg brukte den jeg er kjent med pga jeg ikke ville lage noe ugang på lakken: I kittet følger det med: 30 ml Coating 60 ml Precoat 60 ml Premier 1 stk Applicator pad 2 stk silke myke påføringskluter Garanti lapp Klistremerker til å sette i døren Jeg begynte forsiktig med denne og la panseret først, her fikk coatingen ligge i 7-8 min før jeg buffet av, jeg trodde coatingen skulle være lettere å jobbe med og jeg sleit litt med buffingen. Etterhvert gikk det bedre, men det var ikke dette inntrykket jeg hadde av coatingen når det gjaldt buffing, trodde det skulle være veldig enkelt, hehe. Jeg fortsatte videre på hele bilen og det gikk helt greit, jeg ble imidlertidig litt skuffet da jeg trodde den skulle være enklere å jobbe med. Jeg prøvde å vente 10 min på et panel, det skulle jeg aldri gjort, ble mildt sagt svett, jeg prøvde også 5 min, da gikk det mye bedre. Når jeg var ferdig med hele bilen så lot jeg den stå i 3-4 timer før jeg gikk lett over med Premier, denne sprayer jeg lett i en klut og tar 1 panel om gangen, buffer først med Premier også over med tørr ubrukt klut rett etter. Jeg lot bilen stå til dagen etterpå og da var coatingen fått satt seg skikkelig og det så veldig bra ut på lakken. Hvis jeg skal si noe positivt så luktet den ikke så mye, kvaliteten virker bra og virker som den er holdbar. Jeg skal inspisere denne til våren og ta en konklusjon om holdbarheten. Det er hyggelige folk som fører disse produktene og en får veldig god service. Hvis jeg skal si noe negativt så er det prisen og applicatoren. Ellers veldig fornøyd med å få teste produktet, gjenstår å se på holdbarheten om det er skikkelige greier. Det skal mye til for å vende over en Max Protect mann Ferdigbilder i garasjen: Ferdigbilder på kaien: Tidsbruk: 30 timer over 4 dager. Takk for at du tok deg tid til å se igjennom denne S&S
  13. 29 poeng
    Hadde egentlig ikke tenkt å lage noen S&S på denne da det skulle være en 1-stegs plankekjøring og coating med "lett" innvendig rens. Bilen hadde tidligere vært leasingbil, så ny eier hadde tatt godt vare på den siste året var meldingen. Tenkte at da var utgangspunktet greit viss den hadde blitt behandlet for 12 mnd siden og ikke blitt så veldig mye forverret etter det. Fasiten var noe annet, så det ble litt knapt med bilder av prosessen, men så at det ble noen blinkskudd tross alt, så da er det verdt å dele. Kjørte bilen inn for å starte oppryddingen innvendig først: Måtte så tømme bilen for alt boss, matter, barnestoler og et lass med annet utstyr før vi støvsuget Lettere sjokket, snudde fokus til positivt og kjørte bilen ut. Startet så med full DCN vask: Jobbet videre med interiøret. Glemte førbilder av interiøret, men det var vannflekker og søl på alt av puter. Ryggsetene var mye bedre, så sparte meg for bare halvparten av rensetiden på ryggene. Ble dessverre kun et bilde av rensevatnet etter kun setene: Måtte begynne på lakken for å danne en mening av riktig kombo siden bestillingen var en 1-stegs jobb på denne bilen: Pianolakken hadde ikke bare riper og swirls, det var skraper i tillegg som ikke kunne reddes: Ingen haze irl, så det er kameraet som lurer oss her: Baklyktene før og etter: Før og etter bakfanger: Panseret måtte tas 2-stegs pga de dype ripene. Før og etterbilde. Ble kun 95% bra: Dørene ble korrigert 2 ganger og i tillegg med overlappinger for å få ønsket resultat: Det gjaldt på dørene ellers og skjermene også fant vi fort ut: Hele bilen ble godt wipet med Monopol, i to runder for å være helt sikker at alle polisholjer er borte før coating: Kamikaze Miyabi coating: I mellomtiden denne herdet så ble det tid for skinnrens, skinnmelk, gummimatter og alt av vindu o.l. Gummimatter fikk to runder School Boost, men det var ikke nok. Mattene var gråhvite fra før av, men kom seg mange hakk. Innstegene var også veldig slitte, disse fikk to runder silkshine, men det trakk også bare rett inn og det var ikke så mye farge å hente pga slitasjen: Takboksen var ny og fikk bare en manuell runde med SV cleanerfluid og SV Shield som beskyttelse. Ingen etterbilde dessverre: Kamikaze ISM Pro ble lagt som toppcoating: Ferdigbilder: Nærmere 30 timer gikk med på denne jobben, så det ble endel timer mer enn antatt. Men gøy å se resultat til slutt.
  14. 29 poeng
    Oppdraget denne gang var så gøy at jeg tenkte å gå for en Show`n Shine igjen Fikk spørsmål om å korrigere og coate en Audi RS4 slik at den var godt beskyttet for lang tid. Avtale ble gjort og en helg ble satt av. Selv om bilen så ren ut ble det selvfølgelig gjennomført en nøye DCN-vask med de vanlig produktene: Underspylt mens avfettingen godgjør seg: Hele lakken ble så avspylt: Skånsom håndvasket fra topp til bunn: Detaljer ble tatt med skånsom børste: Bilen ble så avspylt og tørket: Felger ble demontert og tatt ut for en grunndig håndvask: Alle kalippere ble steamet, skrubbet, polert og coated: All lakk ble kjørt med Carpro Essence: Fant en dyp ripe på skjermen som måtte grovkorrigeres. Før og etterbilde: Lette vaskeriper på døren ble tatt hånd om. Før og etter: Random actionbilde: Alt karbon. Sideskjørt, defuser og div detaljer ble tatt med Rupe nano og mini: Pianolakken på b-stolpene er alltid klar for en 50/50: Alt piano forran fikk seg også en runde med minien: Et forsøk på 50/50 bilde av de uthevede Audi-ringene. Høyre side tatt: Hele bilen ble så wipet med Monopol: Lakken var så klar for Kamikaze Miyabi: Alle vinduer fikk Kamikaze Intenso Window coat: Lakken ble så toppet med Kamikaze ISM Pro: Motorrommet ble lett shinet: Lakken fikk dagen derpå en runde med Kamikaze Overcoat: Hopper litt i dagene her. Felgene ble satt inn med Kamikaze coating og dekkfornyer: Et par raske ferdigbilder før eieren hentet bilen. Ser googledocs har kompriemert disse litt hardt dessverre: Takk for titten.
  15. 29 poeng
    BMW 530D Space Grey, Haagensen Autospa Da var det klart for en ny S&S igjen, litt spesiell er min første S&S under nyoppstartet firma. Bilen som skulle få seg en oppfriskning denne gangen var en fullspekket BMW 530XD med 37000km på telleren. Bilen bærer fargen Space Grey som er en veldig hard lakk noe som betydde at det ikke var så mye slitasje i lakken, men det som var der måtte også jobbes endel med for å få bort, så her ble det utført i hovedsak en 1 stegs behandling, men panelene med mest slitasje fikk 2 steg. Ved ankomst. Her kan man se saltet har bygd seg opp imellom panelene. Av med skilter for å komme godt til. Vasketeamet besto av Waxd Strike, Surfex HD 1:5, Koch VBN i skumkanon (skumming ble droppet da det var -7 grader ute) North Detailing Iron Remover, Felgenblitz og Koch AW i bøtta. Påførte alt av kjemi innendørs før jeg kjørte bilen ut i kulda og spylte av før den ble kjørt inn for ny runde med kjemi, og så ut for avspyling igjen. Vel ferdig forvasket ble det håndvask med Autoglaze goldnugget og Wheel woolies på hjula. Felgene fikk 2 lag med Kamikaze Stance Rim Coat på vinteren som holder meget godt enda. Bilen ble så clayet med Bilt Hamber medium clay, denne fant endel, for det meste nederst på kanaler. Etter clay ble bilen avspylt og tørket. Tilbake neste morgen, selvfølgelig ble dagen startet med kaffe Ved lakkinspeksjon var det for det meste vanlig bruksslitasje, men også noen dypere riper. Det var også haugevis med waterspots som satt skikkelig godt. Her var det bare å hive seg rundt å teste komboer, tilslutt endte jeg opp med å kjøre store deler av bilen med Koch HC blandet med en liten ert Koch Feinschleif på hvit Koch pute, noe som la igjen et veldig flott resultat. En dypere ripe som hadde gått igjennom klarlakken som vi fikk dempet noe. Den lille knekken ved bagasjerommet hadde også normal slitasje, noe mer enn på resten av bilen, men dette ble også strøkent etter overnevnte kombo. Noen styggere på bakfanger som også måte bøte med livet. Diffuseren var også full i riper, heldigvis var det mye mykere lakk her så da ble en av mine favoritt polisher dratt frem, nemlig 3D HD Adapt, sammens med Flexipads MF, og dette ryddet fint opp. Samme kombo ble også kjørt på baklykter. Tenker å legge inn en ekstra tjeneste som jeg kan ta betalt for "Grundig rens av innsiden av paneler med DA maskin" Til taket som var det panelet med desidert de verste waterspots'ene ble det funnet frem Scholl S1 og hvit detailing mafia pad. Dette tok alt som var av waterspots og la utrolig nok igjen et meget godt resultat, men her ble det kjørt over med HD Adapt og mf etterpå for å hente ut det siste lille. Det var også en dypere rett ripe på taket som vi fikk nesten fjernet helt. Før Etter No more waterspots Pianolister, ja det var det mye av på denne bilen, alt ifra hele undersiden av speilhus, til alle lister rundt vinduene. Her ble det kjørt med litt forskjellige komboer, men i hovedsak Koch HC på en grov pute som grovsteg og hvit rupes på en fin pute som finsteg, dette la igjen et flott resultat. Ved ferdig polering ble det foretatt wipedown med Koch silikonfjerner på alle lakkerte overflater, før coating ble lagt. Denne gangen falt valget på CarPro C.quartz UK. Påførte ett og ett panel i gangen, hvor store paneler som panser og tak ble delt opp i to. Alle vinduer hadde også en god del waterspots som måtte bort før legging av Gyeon View. Alle vinduer ble vasket ned med Scholl Ice, før de ble renset med Gyeon Cleanse og medfølgende kloss. Gyeon Cleanse ble jobbet med på småområder og med sirkel bevegelser før det buffes av med en fuktig klut. Resultatet før og etter ble da seende slikt ut. Etter at alt glass var renset så den medfølgende klossen slik ut, så her var det tydelig mye inngrodd dritt og andre forurensninger. Vinduer ble så gått over med wipedown før Gyeon View ble lagt i 2 lag på alle ruter og speil. Motorrommet var også litt skittent så her ble det gått over med Scholl Spam og en MF. Bilen ble også satt på vedlikeholdslading da den varslet om lavt batterinivå. Det ble så foretatt full støvsuging innvendig, lett skinnrens med Colourlock Mild og tilslutt beskyttelse av skinnet i form av Colourlock Shield. Waxd sin skinnbørste er meget flott til en lett rens av skinn, men til mere skittent skinn så blir børstene for myke. Shield påføres i en tørr mf klut og påføres tynt utover alt skinn og skal tørke inn. Gikk over resten av interiøret med APC, mf og en liten detailingbørste. Viktig å gi litt stell til gullrekka også. For å toppe det hele ble det sprayet litt Koch Fresh Up i hver fotbrønn. T1 ble påført dekksider og det lille som var av utvendig plast. Så til noen ferdigbilder, som ikke akkurat skriker kvalitet Dessverre er det mørkt 90% av tiden ennå så det ble bilder inne denne gangen, menmen man får gjøre det beste ut av hva man har :/ Tidsbruk på denne jobben ble ca 30 timer fra Søndag til Torsdag. Det var det for denne gangen, men lønner seg å følge med videre, enten her eller på min facebook side (https://www.facebook.com/HaagensenAutospa/), så kan jeg love dere at det minst kommer en meget tøff bil frem mot sommeren Takk for meg!
  16. 28 poeng
    Eieren av denne Volvoen ønsket å få fjernet noen dype riper på panseret, samt nødvendig korrigering etter behov av lakken. Coating av lakk, felger og vindu som beskyttelse. Bilen er en 2017 modell som er godt påpasset, ikke mye swirls eller vaskeriper, men litt her og der var det å finne. 25 grader denne dagen, så bilen ble plassert i skyggen for å unngå direkte sollys under DCN-vaskeprosess: Bilen ble kjørt inn og hevet for å jobbe videre med felgene: Felgene ble satt inn med asfaltfjerer i to omganger for å få bort det som ikke bort av felgrens og avspylting. Endel inngrodd på forhjulene. Ekstra runde med sterk surfex på dekksidene. Håndvasket som avslutning: Felgene i bunn ligger på gummiklosser, ikke direkte på bakken: Endel delvis løse limrester fra limlodd som kunne vippes enkelt av. De mer fastsittende ble tatt med rundell: Poleres med Blå Scholl og S20: Wipes med monopol og coates med Kamikaze Stage Rimcoat i to omganger i løpet av kvelden: Skiltene fikk seg også samme behandling: Kjørte testspot med grov korrigering på de dype ripene eieren hadde påpekt. Før test: Ikke fornøyd. De vannrette ripene gikk ikke bort: Kjørte derfor 2000g og 3000g våtsliping: Nærbilde for å sjekke om ripene er borte. Bingo: Grovkorrigert for å fjerne våtslipemerkene: Etterbilder: (Kun tatt dette området.) Noen rds ellers rundtom. Her fra nedre del av døren: Samme bakdør hadde litt merker og andre riper: Alt gikk bort: Baklyktene før og etter: Pianolakken før og etter: Hele bilen ble så wipet to runder med monopol før den fikk lufttørke litt og var klar for første lag. Kamikaze Miyabi: Denne ble påført på 2-3 paneler om gangen. Hazet ca. 15 minutter før den ble buffet. Herding ca. 8 timer: Topplaget ble Kamikaze ISM PRO. Denne legges på kun 1 panel om gangen, og buffes etter ca. 5-6 minutter. Vanskelig å prioritere bilder siden man er så fokusert og nøye på tørkingen: Dette fikk herde i ca. 22 timer før jeg la Kamikaze Overcoat som en ekstra beskyttelse på toppen: Vinduene ble behandlet med Kamikaze Intenso Windowcoat. Tynt lag fordeles utover og buffes etter ca. 10 minutter: Ferdigbilder og klar for utlevering:
  17. 27 poeng
    Det går en stund mellom hver gang det blir tid til en skikkelig arbeidslogg, men på denne jobben var vi 2 og 3 mann så da kunne jeg ta litt bilder når det var behov. Her skulle vi rekke å korrigere så mye som mulig før glanspolering, Miyabi coating og over coat i tillegg til å ta bilen fullstendig innvendig fra fredag til søndag kveld. Ringte derfor to gode venner/ kollega Vidar hos Baltzersen Autospa ( @Splendid )og Josè som også figurerer i flere av mine andre S&S men som ikke er på dette forumet :) Som vanlig ble det jobbet natt og dag frem til 5minutter før overlevering. Garasjen min var full så vi stod i lånte lokaler denne gangen Pleietrengende var en to år gammel Tesla model s med gode 60k km bak seg i fargen obsidian black metallic. En drøm å jobbe med i forhold til Solid black, men likevel sensitiv. Målet her var blankere bil. Dempe så mye som mulig innenfor tidsrammen og legge en coating som beskytter den sorte lakken lang tid fremover. Vi starter med noen bilder av bilen slik den så ut under overlevering. Sprekker og krakkelering i begge blinklys og alle baklysene. Litt typisk Tesla dessverre, men de pleier i heldigvis å være flinke til å rydde opp i det. Viskere ble satt i service stilling og bilen ble skummet med Nerta ADF før vi begynte for å gi Tartech en litt mer takknemmelig oppgave. Slik såpen og vannet la seg på bilen så det ut som det lå en beskyttelse på lakken fra før på enkelte paneler, men ingenting på sidene. Tartech sprayes nedenfra og opp til vinduene. Finner en del å jobbe med. Spesielt bak. Korrotech jobber. Vanskelig å se på sort bil. Finner ikke avskrekkende mye, men noe er det. Før Korrotech ble spylt av ble bilen skummet ned en gang til. Etter dette lå vannet ganske dødt. Nå er det som eventuelt lå der av beskyttelse borte hvertfal Rupes shampo i bøtta. Håndvask ovenfra og ned. Etter en liten inspeksjonsrunde måtte det også clayes en runde for å få bukt med siste rest. Vi tørker over bilen og blåser ut litt fukt fra lister etc. før vi tar en inspeksjon for å se hva som venter oss. En av de største skadene var på passasjerdør hvor det var kraftig ripet opp gjennom lakken og noe blåmaling satt fast i noen av ripene. Kommer tilbake til dette senere. Nederst rundt hele bilen så det nesten sandblåst ut. Helt matt lakk... Høyre bakskjerm Bakdør. Mer bakskjerm. Rimelig matt lakk på speilet også Her ser det ut som en luftslange eller slange fra en høyttrykksvasker har ligget over forskjermen. Så først ut som det var overspray her, men tror det var kjemi som har fått tørke inn. Vår nedvask klarte ikke å ta dette så det blir en jobb for poleringsmaskinen. Før vi startet kjørte vi noen lakkmålinger. Det var store hopp i verdi selv på samme panel, men totalt sett ikke det værste vi har sett på en Tesla. Første test på det værste panelet på bilen. LHR21 mk2, Flexipads ull og Angelwax Regenerate (medium cut). Dette fungerte relativt bra og avsluttet greit nok til at vi kunne kjøre Redemtion (ultra fine) på sluttsteget. Nederst på bilen og på de mest utsatte stedene fikk flere runder med Regenerate. før vi gikk videre. Da komboen satt ble resten av bilen maskert med kamikaze kabuki. Vi skjønte at vi kom til å dra en "all-nighter"++ så vi unnet oss en skikkelig lunsj før vi hev oss over grovsteget! Her er vidar i gang med nevnte kombinasjon men med LHR15es maskin. 15/21 mkII, mini og 2xnano ble også brukt. Mens vi korrigerte hev Josè seg over felgene. To av hjulene så relativt nylakkerte ut, mens det så ut som det manglet klarlakk på innsiden av de to andre. Nerta wheelshine super, shampo og clay ble brukt til nedvasken av felgene og Nerta på dekksider med børste for å dra ut møkk av gummien. Clayfighter (noen som tok SNES referansen?) Felgene ble polert opp med Angelwax medium og gul Rupes pute på Nano. Metallpolish på hjulbolter og wipedown med Monopol før Kamikaze Stance rim coat ble lagt på hele sulamitten. Et godt steg opp fra slik de så ut! Hjulbolter strammet til etter Tesla specs 175nm. 50/ 50 av grovsteg på dør Så tar vi tak i de dypeste ripene. Slik så frontfanger ut før: Betraktelig bedre etter! Skramme under lyset før: Etter: Og så den største skaden i passasjerdøren. Her var det så dypt at det må lakkeres hvis det skal bli bra, men vi fikk dempet det mye å fjernet blåmalingen. Startet med å claye ut malingsrestene som var øverst og nederst på skaden. Polerte så mye vi turte og etterpå så det slik ut etter grovsteget. Vanskelig å ta bilde av, men noe bedre ble det og enda litt bedre etter finsteget. I rett lys er det bare den lille bulken som er igjen som synes. På speilet så det ut som det manglet klarlakk på en flekk øverst til høyre på speilet, men det var heldigvis bare en overfladisk skade i klarlakken som vi fikk helt bort. Etter: Så til skaden i bakfangeren. Denne er kjip midt i knekken så her ble det tatt litt og litt til vi ikke turte mer i frykt for å gå gjennom lakken. Men det ble veldig mye bedre. Før: Etter: Her ved bakluken var det også en større defekt. Denne gikk ikke helt bort Før: Etter: All krom var foliert så her gikk vi ikke på grovere enn gul Rupes pad, nano og medium Angelwax. Finsteget i full gang. Nå begynner det å hjelpe. Så gikk vi over bilen med Rupes penlight å lette etter flere defekter eller områder vi hadde misset. Rettet opp i et par ting til å kjørte wipedown på hele bilen. Klare for å legge coating. Valget falt på Kamikaze Miyabi. Den hardeste Kamikaze coatingen. her er Vidar i action: Etter å ha tatt hver vår halvdel av bilen gikk vi over hverandres arbeid å buffet av et par steder vi hadde bommet. Her var klokken rukket å bli 06:00 søndag morgen etter nesten 24timer konstant jobbing kun avbrutt av en lunsj. i tillegg var det nedvask, inspeksjon, testing og maskering fredag kveld så vi var så slitne at vi unnet oss tre timer på øye før vi begynte innvendig på bilen som vi jobbet med helt frem til kunden kom å hentet bilen. Slik så det ut innvendig Startet med å støvsuge hele kupeen, trunken og frunken. Oppunder panser, bagasjeluke og alle dørkarmer og innsteg ble vasket. Pedaler vasket ned Ruter vasket innvendig og utvendig med Scholl Ice Skinnet var ikke så ille så det ble bare renset med skinnrens og SV børste. Ble fin forskjell. Her er venstre halvdel av sete renset. Alle matter ble vasket og satt inn med Scholl Boost. Skinnet ble satt inn med Fenice leather protector Så ble dekksider satt inn med Angelwax Elixir og all utvendig ulakkert plast satt inn med Angelwax Corona Vi lot Miyabi herde så lenge som mulig å la til slutt Kamikaze Overcoat på all lakk. Til slutt ble skilter montert igjen å vi unner oss noen bilder av ferdig bil. Dessverre er bildene litt hardt komprimert ser det ut som. Bildene viser virkelig ikke hvor blank denne egentlig ble
  18. 24 poeng
    En liten S&S på en jobb som ble gjort i høst Bilen er en Porsche 911 50th Anniversary Edition som fikk et lite løft før vinterlagring. Det ble gjort en 2-stegs polering før Modesta BC-04. Steg 1: Rupes LHR21 MKII/75E Mini, Flexipads Microfiber og Shine Supply Flat Top Steg 2: Rupes LHR15 MKII/75E Mini, Rupes Fine Pad og Shine Supply Classic Polish
  19. 23 poeng
    2004 Honda CBR 1000 RR Repsol edition - MaxProtect Kjøpte i fjor vår motorsykkel, men kjørelyst trumfet poleringslyst helt til den ble parkert sent i Oktober i fjor. Bestemte meg for å ta en god runde på den i vinter for å dempe PMS (Parkert Motorsykkel Syndrom) Følgende utstyr og kjemikalier ble brukt i prosessen; -Nilfisk Poseidon 2 høyttrykkspyler -Autoglaze powerwash i skumkanon -Autoglaze Ultra som avfetting -P21S som felgrens -CG Citrus wash i bøtta -ND svamp -Autoglaze Water Wizard til tørk -3D HD cut til grovsteg -3D HD Polish til finsteg -Blå Rupes pute til grovsteg -Gul Rupes pute til finsteg -Rupes iBrid Nano -Rupes mini -Autoglaze IPA som wipedown -Autoglaze pink worker til buffing av coating -To lag MaxProtect UNC-R på lakk og plast -To lag MaxProtect V3 på felger og metall (Svingarm, eksos etc.) -MaxProtect silk coat etter coating En sen oktoberdag begynte jeg med nedvask av sykkelen før vinteren. Hele sykkelen ble dynket i Autoglaze ultra, P21S på felger, skumlagt med Autoglaze PowerWash og håndvasket med Bilnerdens spesialsvamp med CG Citrus og CG Cleanslate i bøtta. Noen tilstandsbilder før vask; Sykkel dynkes i Autoglaze Ultra Felger i P21S Skumlegges med Autoglaze PowerWash Spyles av før håndvask med CGCitrus og CG cleanslate for og strippe siste rest av tidligere beskyttelse Ferdig vasket og klar for inspeksjon Vanskelig lakk og få tatt gode bilder av, spesielt de oransje partiene, men vi gir det et forsøk. Ganske tydelig på at det ikke var gjort stort her på sykkelens 13 årige fartstid. Her var det bare å brette opp ermene og gyve løs Først ut var grovsteget. Her vekslet jeg litt på Rupes Mini og nano, med både blå og gul pute avhengig av hvor godt de klarte å følge kurvene i kåpene. 3D HD cut var en umiddelbar vinner på grovsteget, fjernet det aller meste, støver ikke og lett å buffe av. En del 50/50 bilder etter grovsteg underveis. Akkurat her på forskjermen måtte det våtslipes et par partier som var meget dype. Gikk på med 2000 grit opp til 3000 og polere opp med 3D HD Cut. Felger var SS lakk av mye samme hardhet som på kåpene. Her ble det brukt Rupes Nano med gul pute, og HD Cut for og fjerne riper og oksidert lakk. På Metall ble det for det meste brukt Nano og 3D HD Metal. På de ekstra utilgjengelige stedene ble det brukt microfiberkluter med samme middel. Forsøk på en liten 50/50 på forhvilere. Venstre stang er polert. Etter metallet var tatt begynte jeg å tenke på eksosen som jeg synes var alt for lang i forhold til hekken. Kortet den inn ca 7 cm, og fikk på nye emblemer, slik at den gikk omtrent jevnt med baklyset. Dette passet i mine øyne mye bedre Bremsecalipere og fremgaffel på sykkelen som er av aluminium hadde dessverre fått kjenne på Nerta's vrede, og blitt svært misfarget. Her ble det bare vasket med Aceton og penslet på svart caliperlakk i påvente av glassblåsing og pulverlakkering neste vinter. Så var det dags for finsteg over hele sykkelen. Da gikk det i Rupes Mini og Nano med gul pute, og HD Polish. Ingen bilder av dette dessverre. Så ble hele sykkelen gått over med Autoglaze IPA blandet 50%50 med batterivann som wipedown før coating. Det ble lagt to lag UNC-R på alt av lakk og plast, to lag V3 på felger, samt V1+V3 på metall og aluminium. Dette ble toppet med silk coat, før den fikk godgjøre seg noen uker i kjelleren for herding. Så tittet brått vårsola frem i Mars, og endelig kunne sykkelen tas ut i sollyset for noen ferdigbilder. Siden sist hadde sykkelen fått nytt skiltoppheng, samt byttet til sotet vindskjerm da den fulgte med når jeg kjøpte sykkelen. Nytt kjede, drev og bakdekk gjorde seg godt. Måtte ut å prøve en liten time når været først bydde seg. Dette ga sitt utslag i møkkete sykkel, og en sjans til å teste coatingens vannskrekk. Skummes ned med Autoglaze PowerWash og spyles av etter noen minutter Resultatet? WOW! Dette blir lett å holde rent fremover, og for en vannskrekk Totalt tidsbruk er litt usikkert da jeg brukte et par timer her og der gjennom hele vinteren, men over 20 totalt ble det nok. Takk for titten Eventuelle bilder tillates ikke brukt uten min godkjennelse og kreditering.
  20. 23 poeng
    VW Boble Detailed by Mikalsen Wow, det er veldig lenge siden jeg har publisert en S&S tråd her. Jeg tok imot litt produkter til test fra Car Spa for en stund tilbake og lovet å lage en liten S&S tråd om det. Tråden er særdeles forsinket sammen med masse annet. Men her er en liten S&S tråd, ikke vanlig standard, men bedre enn ingenting. Bilen er en VW boble med 95000 km på telleren som vi har lånt i ca 1 år nå av svigers pga bmwen har vært på verksted. Målet var å friske den litt opp i lakken før vi leverte den tilbake. Jobben omhandler en liten 2-stegs jobb og test av Car Spa sine produkter. Ankomst: Produkter som skal testes til vask: Jeg starter med Teerwashe som er en asfalt og tjærefjerner fra vinduer og ned, denne skal brukes konsentrert og på tørr bil for best effekt (Jeg lot dette virke 4-5 min): Jeg ligger Vorreiniger B som er en alkalisk forvasksåpe over hele bilen i en blanding på 1:10 (Jeg lot dette virke 4-5 min): Jeg bruker Vorreiniger B som skum, ca 2 cm i skumkanon og en liten skvett med Nano magic shampoo før jeg fyller resten av flasken opp med vann (Jeg lot dette renne 3-4 min før avspyling): Jeg påfører Felgenblitz på felger og på sidene av bilen fra vinduer og ned + hekken. Felgenblitz er en pH nøytral felgrens/metallpartikkelfjerner som brukes konsentrert og en god på å fjerne metallpartikler, bremsestøv, overflaterust m.m (Jeg lot denne virke ca 5-6 min): Etter avspyling, bruker jeg Nano Magic shampoo som såpe i bøtten til håndvask: Spyler godt av bilen: Spyler alltid godt av asfalten etter vask: Inn i garasjen for litt tørk, maskering og inspeksjon - Lakktykkelse var fra 80-110 um: Mange plasser har blitt hobbylakkert gjennom årene: Solkremmerker: Her har jeg kjørt en runde med roterende - koch chemie gul pute og koch heavy cut - Det fungerte godt på denne lakken. Ble ikke 100% ripefritt, men skulle ikke legge så mye i denne lakken, kun en oppfriskning. 2-steget kjørte jeg koch orange pute sammen med koch chemie høyglans/antihologram poleringsmiddel. Stor forskjell ble det uansett, litt 50 / 50: Jeg ville gi denne en god beskyttelse, hadde dessverre ikke noe Swissvax voks igjen, så ble brukt Fusso. Jeg er ikke noe fan av denne beskyttelsen da det er et evig herk å legge denne med fuktige og tørre kluter, samt at en må buffe seg ihel. Jeg har prøvd denne flere ganger, hvis du har en skikkelig lykt og vet hva du skal se etter så blir det nærmest aldri bra med mindre du håndvasker bilen 1-2 ganger etter du har lagt den. Her er noen enkle ferdigbilder: Litt om produktene: - Teerwashe: God på å fjerne asfalt og tjære, denne var effektiv. Denne er kanskje litt mer effektiv enn de andre jeg har prøvd tidligere, eneste negative var at den var vanskelig å fjerne fra asfalten min selvom jeg hadde fuktet denne godt på forhånd. - Vorreiniger B: Denne kan brukes som både alkalisk avfetting og i skumkanon, det likte jeg veldig godt. Det var grei lukt på den og den var effektiv. Nå har jeg prøvd denne i litt forskjellige blandinger, og den er nærmest på høyde med Surfex HD som jeg er veldig fan av. Det jeg likte spesielt godt var at den kunne lage skum og. - Felgenblitz: Denne brukte litt lengre tid på å reagere enn de andre metallpartikell avfettingene jeg er vandt med, men når den fikk stå litt så virket den veldig godt og gjorde det den skulle. - Nano Magic Shampoo: Veldig godt såpe som skummet godt i bøtten og luktet sinnsykt godt, en god såpe. Denne sammen med Vorreiniger B i skumkanonen lagde skikkelig tykt og kompakt skum også, det var imponerende. - Green star som er et universalt rengjøringsprodukt, altså en APC, har jeg brukt litt, denne er ingenting å utsette på, jeg har brukt den i en 1:40 blanding og vasket mest interiør, og det fungerer veldig bra. - Silikonfjerneren er konsentrert isopropanol, denne brukte jeg som wipedown før jeg la Fusso på denne bilen. Ingenting å utsette på den. - Poleringsputene til koch: Putene er veldig solide, dem tåler mange vask i maskinen og avsluttet veldig pent sammen med poleringsprouktene til koch. Jeg har brukt disse en del før, det er helt topp puter, men jeg savner en mellomting mellom den hardeste (hvite) puten dem har og den gule som er mellomhard. - Poleringsmidlene til koch: Dette er virkelig gode produkter som jeg har brukt mye. De har reddet meg mange mange ganger, produktene lukter lite, støver lite, lang kjøretid og avslutter veldig bra på de fleste lakktyper. Veldig vanskelig å gjøre noe feil med koch sine poleringsmidler. - Colourlock kit - Skinnrens kit: Dette leverer i alle retninger, har ingenting å utsette på dette. Rengjøringsproduktet er drøyt i bruk og man trenger ikke bruke mye av det for å få et bra resultat. Det er som de fleste andre skinnrens produkter, det masseres inn i skinnet uten press også tørkes vekk med et hånkle eller microfiberklut. Etterpå så forsegler en med Colourlock shield og svamp. Et virkelig solid produkt. Det var noen produkter jeg ikke fikk testet, protectorwax og plast star. Alt i alt, utrolig imponert over produktene til Car-Spa og de produktene jeg har testet. Jeg har god erfaring med putene og poleringsproduktene dems, det var og kjekt å bli kjent med vaskeproduktene dems, det er gode produkter. Tidsbruk: 14 timer over 2 dager. Skal få lagt ut noen flere S&S på løpende bånd her de nærmeste dagene, har en del liggende som må ut. Håper den lille tråden faller i smak selvom det ikke er helt vanlig standard
  21. 22 poeng
    2018 VW GOLF GTI PERFORMANCE Hei til alle, en ny S&S fra meg. Dette er egentlig en helt ny bil. Eieren oppdaget defekter i lakken som han ikke viste helt hva var, viser seg at klargjøringen hos fabrikken/forhandler sviktet litt. Vi avtalte utvendig lakk korrigering og Gyeon Mohs+ keramisk coating som beskyttelse. Begynner med litt bilder ved levering Begynner med Gyeon Tar som fikk stå og jobbe i noen min. for fjerne litt asfaltprikker Så ble bilen skummet ned med Gyeon Foam . Avspylt etter 5min Vasker så de trange plassene med detailbørste og Gyeon Bug&Grime Gyeon Iron brukes som neste steg for å fjerne metallpartikler Finner litt Så er det felg og dekk vask Håndvask utført med Gyeon Bathe og vaskehanske Bilen kjørt inn i og tørket Litt tilstandsbilder av lakken, ser sånn ut på hver panel av bilen. Noen plasser mer og andre mindre. Slipemerker, RDS, vaskeriper fra klargjøringen. Det meste altså. Veldig synlig i lys og sol. Mer bilder underveis Par bilder av lakk dybdemålinger, varierer fra 100-130um Kombo brukt på meste parten av bilen, skulle ønsket jeg hadde en bedre gruppebilde å vise av puter og midler, men var fokusert på selve jobben enn å ta bilder. Det var mye å gjør. Grov steg Meguiars MF Puter og Gyeon Compound. Fin steg Rupes/Uber puter og Gyeon Polish. Slipemerker og riper funnet i skjermen Skjermet ferdig korrigert Taket før og etter bilde Før og etter bilderr av panser, før bilde viser ikke småriper men de var der som på alle andre paneler. Man må bruke lys fra andre vinkler for å få fram forskjellige defekter Rupes Nano brukt på meste parten av støtfanger foran Bakskjerm før og etter bilder Dører - før og etter bilder Skånsom håndvask var iallefall ikke en del av klargjøring hos forhandleren. Før og etter bilde Skjerm, før og etter bilde Litt før og etter bilder av bakluke, lykter og støtfanger bak Etter mange timer bak Rupes maskiner, så var det på tiden å beskytte lakken på denne fine bilen. Flere lag av GYEON Q2 MOHS+ påføres, slik at denne lakken holde seg fin og blank i mange år framover. Da har vi kommet til ferdig bilder av bilen. Alle bilder tatt i garasjen p.g.a. dårlig vær ute.
  22. 21 poeng
    Chevrolet Tahoe - 1 stegs behandling: En kort S&S for å dele litt bilder av myk amerikansk lakk. Enjoy! Avfettet og skummet inne, men spylt og håndvasket ute: Støvsuget interiøret: Bilen har stort sett vært maskinvasket siden forrige behandling. Det viste godt igjen: Kjørte videre med taket: A-stolper: C-stolper: Dør: Skjermer: Dørhåntak: Speil: Bakskjerm: Støvfjerning og scaleremover: Bilen ble levert med både sommer- og vinterdekk, så de fikk en runde med dekkfornyer etter de var nøye vasket: Bilen ble så wipet. Forskjermer, panser og et par steder måtte kjøres på nytt med Rupes gul/gul for å fjerne litt haze. LSP for anledningen: Buffe og ferdigbilder: (Vindu og plast ble behandlet etter bildene fra garasjen ble tatt) Utebilder ble tatt morgen dagen etter, før utlevering.
  23. 20 poeng
    En bil litt utenom det vanlige innom for et par uker siden. En Lamborghini Huracan som trengte litt omsorg og kjærlighet Eier har denne som bruksbil og da også med vinterhjul og skistativ. Sånt kan vi like! Bilen fikk 2-stegs polering, lakkforsegling fra Gtechniq. En runde med rens og beskyttelse innvendig ble det også. Ved ankomst: Litt inspeksjon etter vask: Etter en rask test ble det klart at det var knallhard lakk på denne. Da var det bare å lade kanonen Interiøret fikk en grundig rens og beskyttelse fra Gtechniq: Ferdigbilder i nydelig sommervær Takk for titten
  24. 20 poeng
    BMW E30 M3 Bilen er en orginal 1987 modell med nyrestaurert S14B23 motor. Lakken er av fargen lacksilber og bilen er tilnærmet orginal. Bilen har nå stått i uten motor i det mest av dette tiåret og eieren fikk endelig til siste innspurt i vinter/vår. Ikke det at han ikke har stått på med alt det andre som å totaltrestaurere bilen under de siste årene, men motoren måtte sendes avsted. Dette koster jo litt. Lånte et bilde av undersiden fra eier. Når motoren var i, syntes jeg det var på tide å gi den en liten shine utvendig også. Bilen har blitt sveis på, dekket til x-antall ganger og flyttet rundt, men bar ikke så mye preg av dette, dog var det litt riper å rydde opp i. Lakken har litt lakkdefekter som er synlig på noen bilder, og det vurderes en hellakkering, men foreløpig blir det med dette. Felgene som egentlig er på bilen, BBS RS, trengs litt restaurering før de monteres. Bilen stod beleielig til i stort lokale, så tilgang rundt bilen var litt annet enn i min lille "bod" Hele bilen ble strippet for støv og gått over med IPA før vi begynte. Det meste av ting på bilen var støv så ingen behov for vask. Ble brukt flexipads/meguiars mf cut og AW Regenerate på hele bilen da dette tok nok og avsluttet bra. IPA er KC Silikon og voksfjerner. Lakken toppet med Fireball Fusion paste wax. Litt inspeksjon: Panser Kanalskjørt: Så var det å få teipet opp alt som ikke trengte poleringsmerker: Poleringsteamet satt klart. Åpnet opp det meste for å kunne polere tett til kantene uten å gå ut over nabopanel: Rupes Mini; som skapt for bakfangeren: Tørket også ut av de trange plassene: Spoileren ble demontert for å kunne polere både den og bakluken ordentlig: Litt lyst bilde, men det kom seg greit her: Spoileren blir tatt under: Ferdig montert igjen: Ferdigbilder: Bonusbilde:
  25. 19 poeng
    2013 Audi A6 Allroad Litt morgenstemning mens en venter på at dagens bil skal dukke opp Og der var den. Litt skitten og klar for vask Siden solen var på plass benyttet jeg muligheten til å få ett førsteinnrykk av hvordan lakken så ut. Ved første glans ser det bra ut! Teerwasche, Rupes double clean og Gyeon Iron ble brukt til nedvask sammen med litt Nerta skum Etter vask var det tid for claybar. Bilt Hamber sin clay med litt Victoria super soap som clay lube. Ukjent og umerket for eier var hele bilen dekket i rød maling/ lakk. Etter mye arbeid med clay ble lakk og vinduer glatte igjen Slikt feires med enda en runde skum Liten inspeksjonsrunde etter nedvask I rett lys og vinkel ser den helt strålende ut Så en tur innendørs. Helt greit ettersom været holdt på snu Gode målinger, men mye variasjon pr panel Godt igang med litt testing, her var det hard lakk og Rupes Blå med Koch Heavy cut ble løsningen for en ett stegs. Selv med denne komboen ble det endel RDS igjen Før og etter Liten runde på frontlyktene også Før og etter, litt dårlig fokus på etterbilde dessverre Før og etter på førerdøren. Noe dypere riper som blir igjen Før og etter Solen titter igjennom skylaget og inn i garasjen 50/50 50/50 Før og etter Close up før og etter Før og etter Før og etter Baklykter før og etter Etter polering var det ut og en liten vask for å fjerne polishrester før bilen skulle vokses Ferdigbilder! Og ja, bilen har en litt spesiell farge som jeg ikke husker navnet på. Ser delvis grå, svart og litt brun ut.
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×