Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 07/17/2019 in all areas

  1. 9 points
    Hei, og velkommen til min første S&S noen sinne Har lenge luska rundt her og beundret deres gode S&S, nå var det min tur til å lage en. Var litt frem og tilbake på om jeg skulle lage S&S på denne, men siden den fikk et såpass løft lot jeg det gå. Som alle andre gangene jeg skulle ha laget S&S ble det mye frem og tilbake med bilder. Og siden de er tatt med telefon, ble de så som så. Mye 50/50 og lite før og etter. Tar selvkritikk der, men er nok ikke siste gangen jeg lager en. SÅ, her har vi altså en BMW X1 i sort metallic fra 2011. Meget slitt i lakken, med et HAV av steinsprut. Fikk med en lakkstift, og ble enige om å fylle de aller værste, men vi ble enige om at hvis dette skulle noen gang bli bra er lakkering eneste utvei. Steinsprang stort sett rundt hele bilen. Til og med tak! Utstyr brukt: Nilfisk E145 (moden for utskifting) Flex PE-14-2 Flex PE8-4 Loew cornell fine line pen Cartec Exterior Cleaner XL Avfetting, Teerwasche Cartec Wheel cleaner Koch chemie Aktivwasche Cartec Refinish 9000 m/ Hvit cartecpute Cartec Refinish 3000 m/ Koch ullpads. Gyeon Silkdryer Gold nugget Div. børster Cartec Refinish Panel Spray Bilen ved ankomst Åpner hele balladen med å spyle vekk den værste møkka med høytrykkspyler. Fortsetter så med avfetting i motorrom, og rundt hele bilen under vinduene. Lar det få en virketid på ca 5 minutter, hvor jeg går over og inspiserer om den finner noe, og så sant den gjorde. Så jeg toppet det hele en gang til og lot virke ytterlige 5 minutter. En av mange smarte triks fra @FinnIsaksen der Skumlegger så hele bilen inkl motorrom med Cartec Exterior Cleaner XL, som er en meget habil forvask! Skummer i to omganger for å kunne gå over motorrom, hjul og kriker og kroker med diverse børster Felger får Cartec Wheel Cleaner. Spyler av, tar håndvask med Gold nugget og Koch Chemie Aktivwasche Motorplast får Cartec Motor fresh. Jeg liker å bruke metallpartikkelfjerner etter at jeg har tatt håndvask. Dette for at jeg tror jeg bruker mindre produkt, og metallpartikkelfjerneren får jobbe med kun metallpartikler. Jeg er heller ikke redd for at metallpartikler skal bli med svampen rundt om kring, da de sitter svært godt. Dette gjenspeiler seg i clay-seansen, da det svært sjeldent er metallpartikler i clayen etter å ha brukt denne fremgangsmåten. Dumt av meg? Hva foretrekker du? Clay ble foretatt med ukjent clay jeg fikk meg i et privatkjøp av en maskin en gang, og ONR som glid. Spyles nok en gang av, og kjøres inn til tørk. Lar stå til neste dag. Som nevnt var det en god del steinsprang på denne bilen, rengjør områdene som skal flikkes i med silikonfjerner, og fyrer i gang Loew Cornell-penna. Resultatet har jeg ikke bilder av, men det ble litt så som så. Jeg var ikke spesielt fornøyd med resultatet men eier var fornøyd. Trenger mere øving på dette! PAKKE! Fikk denne lille lekkerbisken sendt med ekspressfrakt fra Car-Spa. Gleden var stor, og likeså var skepsisen når jeg åpnet pakken. Flex PE8-4 80 En eller annen form for olje har lekt ut av maskina. Ringer Car-Spa for å høre hva jeg skal gjøre. Får beskjed om å enten sende rett tilbake, og få ny, eller tørke av å prøve maskina, og se om problemet vedvarer. Ny kunne jeg få uansett om jeg var skeptisk. Bestemmer meg for å gjøre rent, og prøve. Men ser etter kort bruk at ny olje kommer ut, så maskina blir sendt tilbake, og jeg får ny. I tillegg kom det til tider noen rare lyder, samt noe riv ruskende galt med turtallsreguleringa. Tapet litt opp, her og der, nå og da. Bruker Carpro maskeringstape. Tester komboer. Valget falt på roterende med ull. Switchet litt mellom Cartec Refinish 3000 og Koch Chemie H9.01. Roterende og ull har blitt en ny favoritt til denne type jobb. Utvikler lite varme, rydder fort opp, og behagelig å kjøre med. Høyre forskjerm Her kjørt 1 runde med ull og RF3000. Avslutta greit, men la igjen litt hologrammer. Ingen fare. Skal kjøre 2 steg Høyre fremdør 50/50 Høyre bakskjerm, 50/50 og etter grovsteg. Høyre bakdør, høyre baksjerm Skade etter påkjørsel Ingen sjanse til å få denne 100%, men litt mindre synlig ble den jo. Innsteg til bagasjerom Kanskje noe av det værste jeg har sett. Tidligere eier må ha hatt en bjørn eller lignende som har klatret inn og ut her. Roterende og ull ordner opp. Bagasjeromsluke Venstre bakskjerm Venstre bakdør Før 50/50 Etter grovsteg Venstre forskjerm, før/etter En dråpe er nok 50/50 panser Var fristende å la denne være, til skrekk og advarsel 50/50 spoiler 50/50 Tak 50/50 rundt A-stolpe Frihånds 50/50 fremfanger Finsteg ble kjørt med Cartec 9000 på roterende maskin. Min aboslutte favorittpolish. Kutter bra, avslutter meget habilt i tillegg. Wipet med Panel Spray mellom stegene. LSP Cartec Waxcoat til test på denne bilen. Ble enige om at vi testet denne voksen, så legger vi heller et nytt lag med noe annet lurium hvis tilfellet er at den ikke holder mål. Eier er glad i å vaske bil, så tilbakemeldinger skulle jeg få. Så, over til noen ferdigbilder Trodde jeg var høvelig god til å ta bilder, men tror kanskje jeg skal lese litt mer på fotografering, og få strøm på speilreflekskameraet igjen. Anyways, here you go. Takk for at du leste igjennom hele Skal prøve å være mer strukturert med bildetakning ved neste S&S. Tidsforbruk 32 timer over 7 dager.
  2. 1 point
    Porsche GT3 Clubsport - Das Ringtool - - Hei og velkommen til denne S&S! Etter midlertidig endring i jobbsituasjon de siste fire månedene, hadde jeg endelig tid til en skikkelig detail! En kamerat satt meg i kontakt med en slektning som ønsket en oppstrekker på bilen sin, en 2004 Porsche 911 GT3 Clubsport med 53000km på telleren. Første møtet var i min garasje der vi snakket om hva en slik jobb innebærer, samt avtale om inspeksjon av bilen hos eier. Noen uker senere var jeg å kikket på bilen der jeg fikk danne meg et bilde av omfanget og gav mine anbefalinger. Det ble avtalt tidsrom der jeg kunne ha bilen i drøye to uker når eier skulle på ferie. - Ankomst - Nedvask Åpner med et par spray KC Felgenblitz på felgene og KC Teerwasche på sidene fra vinduer og ned, samt bakenden - Etter 5-6 minutter får hele bilen en runde BH Surfex HD 1:5 - 5 minutter etter skummes hele bilen med KC Vorreininger B (1:4 i flasken, ca 1:20 på bilen) - Bilen blir reskummet etter 5 minutter for lengre virketid - Etter en liten runde med detailerbørsten rundt omkring og avspyling ser det ut til at all asfalt og veismuss har sluppet taket. Fortsatt en del nupper på alle paneler. Spot tester KC Reactive Rust Remover på dør, bakfanger og panser, finner en god del metallpartikler på alle panelene. Det blir dermed en solid runde metallpartikkelfjerner på hele bilen, fyller litt på fra toppen etter hvert og lar det sitte i ca. 30 minutter. Høyre dør Venstre dør Venstre forskjerm Bakluke Frontfanger - Når metallpartikkelfjerneren jobbet, benyttet jeg anledningen til å vaske inne i dørkarmer, samt under bakluke og panser. Etter avspyling av metallpartikkelfjerner var det blitt betraktelig bedre. - Går videre med håndvask, KC Aktivwasche i bøtten. - Tørker med ND Mikrofiber drying towel - Inn i gnikkebua Var forut meg selv når jeg senket sakseløfteren ned i gulvet for et snaut halvår siden. Hadde ikke hatt nubbesjangs å kjøre denne bilen direkte opp på sakseløfteren når den lå direkte på gulvet - En runde clay på hele bilen, finner noe metall men ikke så omfattende. - Blåser godt ut av pakninger og panelsjøter og tørker over bilen, den får stå å dryppe av seg til neste dag. - Inspeksjon Det var en god del knallharde polishrester i panelsjøter, plast og diverse krinker og kroker. Tar en god runde med silikonfjerner og Q-tips/mikrofiber å fjerner det meste, det sitter dog ganske godt enkelte plasser. Går videre med litt maskering. Deretter demontering av hjul. - Felger Pleier å utsette felgvasken til slutten av jobben, men var i godt vaskehumør og dro på med felgene. Her var det litt å ta tak i Når det er såpass mye asfaltbelegg så åpner jeg alltid med KC Teerwasche og lar denne ligge en god stund, topper den opp og sysler litt med andre ting i mellomtiden. - Etter litt arbeid med felgbørste, en ny runde Teerwasche og en kjapp syrerunde er det stort sett innbrent metall igjen. Dette var ganske omfattende, men etter lang virketid og litt manuelt arbeid med skapell, clay og plast barberblad ble det noelunde bra. La godt merke til at den ene fremfelgen var i betraktelig bedre tilstand enn den andre, her har det enten vært utskifting eller omlakkering. Felgen som var i god tilstand hadde heller ikke det innbrente metallbåndet fra bremseskivene, så dette har skjedd før den ene felgen ble omlakkert eller skiftet. - Lakkmåling Erfaringen fra Positector 200 B/ADV så langt er positiv, men det er alltid litt justering av Lo- og Hi-limit for å få korrekte verdier. Det blir som regel en underkjent måling eller veldig rar verdi om noe er feil. Det som er greit da, er at om målingen blir underkjent så kan jeg bruke siste måling og justere Lo/Hi til jeg får frem noe fornuftig. Den grafiske fremstillingen hjelper også på til å lede meg inn på rett sti. Måler klarlakken til mellom 61-85my, bunn notering på panseret. Får ikke målt mer enn et sjikt på panseret, trass mye justeringer av Lo/Hi. Noen som gjetter hva som er på gang her? Toppnotering 85 mikroner på bakluken. - Overspray Tilstanden bar preg av en overspray, noen gjenstridige metallpartikler, et par RDS og en del steinsprang. Første observasjon ble gjort under befaring hos eier, her ser det ut til at noen har lakkert gitter på frontfanger uten tilstrekkelig avdekning. Det var sorte lakkdråper på hele frontfanger, panser og høyre fremskjerm. Antar et sted rundt 300 dråper. Etter å ha forsøkt litt clay og sandpapir, finner jeg den beste løsningen til å være tålmodighet i kombinasjon med skalpell og en stø hånd. - Litt frempå med pussepapiret på frontfangeren etter hvert, og jaggu var det ikke paint transfer på både pussepapir og poleringspute! Mitt første møte med single stage lakk (SS), lurer fælt på hvorfor akkuratt frontfangeren er SS og resten konvensjonell farge/klarlakk. - Lakktilstand Høyre framskjerm Høyre bakskjerm Bakvinge Bakvinge Venstre bakskjerm Bakfanger Dyp ripe bakluke Bakfanger høyre side Bakfanger høyre side Bakfanger venstre side Høyre baklykt Venstre dør/sideskjørt Høyre dør, dyp ripe Høyre fremskjerm, to dype riper Høyre sideskjørt Høyre dør Høyre dør Høyre dør - Utbedring av steinsprang Eier har levert med original petrobasert lakkstift. Bruker tynn plaststick å legger i lakk på alle punkter som har behov for det. Frontfanger og sidene på bilen hadde særdeles stort behov for dette.. - Fremsiden av sideskjørtene var såpass slitt at det gikk forbi mine produkter og evner. Hadde nok lakk og valgte å ta en liten "nødreparasjon" her for å pynte på grisen Etter to runder bak alle fire hjul så ble det helt greit egentlig. På tide å lære seg smart repair å gjøre det skikkelig heller? - Korrigering Åpner alltid med Rupes Gul skum og KC F5.01 medium polish for å "kjenne" på hvordan lakken er. Lakken her viser seg å være medium, overnevnte kombinasjon gav en super finish men la igjen for mye defekter. - Lader opp Rupes blå ullpute og KC F9.01, denne tar defektene på en til to runder. Bruker Gul skum og F5.01 som finsteg. Før Etter to runder grovsteg og en runde finsteg, ser en del gassbobler på panseret men finishen er god. - Lader opp til ein knakande god 50/50 på bakvingen. Krummingen på bakvingen er et godt eksempel på hvorfor jeg stort sett bruker ull fremfor mikrofiber, det er mye lettere å holde rotasjonen i gang når paden former seg til panelet. Ulempen er at ull ofte støver litt mer. 50/50 Etter finsteg - Diverse Eier fremmet ønske om fjerning av klistermerker på innsiden av bak- og frontrute, samt fjerning av GoPro fester på frontrute og over skilt på bakfangeren. Bruker litt varme og fiskesen, fjerner restene fra klisteret med plastikk barberblad og rødsprit. - Bilskiltet fremme var festet med grov borrelås, observerte på første inspeksjon av den ene var i ferd med å løsne. Renset og la inn en 3M bit bak denne. - Bilen blir satt på vedlikeholdslading på nettene. - Korrigering Vol. 2 Ønsker helst å unngå demontering så langt det går, selv om det fristet å ta av vingetoppen for å komme til med LHR75. Brukte isteden Ibrid nano i stor grad for å ta områdene rundt og under vingen. - Fjerner litt scale rundt emblem - Autotriz Nano polisher på roterende er kjekk å ha... ...men en kommer langt med skumcone på drill, om den brukes forsiktig. Inne i denne knekken er det umulig å komme til effektivt med andre maskiner. - Inne i dørhåndtakene er det Nano polisheren som stikker av med gullmedaljen - Venstre baklykt Før Etter - Bakfanger høyre side Før Etter - Venstre sideskjørt Før Etter - Dørkarmene var ganske slitt, la litt ekstra energi i å få disse presentable. Høyre dørkarm Før Etter - Venstre dørkarm Før Etter - Sparte det beste til slutt, sliping av lakktopper og korrigering av SS lakk på frontfangeren. Hurra for paint transfer Relativt stor fan av skumcone - Alle før/etter bilder har naturlig nok vært med finsteget kjørt, for bildene sin skyld. Finsteget for hele bilen gjøres først når alt av grovkorringering er ferdig, her med nano i aksjon under bakvinge. - Den reine fasen Etter mye labbing og støving fra poleringen er det dags for gulvvask. Har vært på forsiktig utkikk etter en skikkelig svaber en god stund, kom tilfeldigvis over denne Delaval svaberen (864kr inkl. mva.) på ferietur. Shoutout og to tommler i været for Kvam Fruktlager AS i Øystese (av alle plasser) - Åpner porten, sola titter innom for å si at lakken er klar til coating. - This house (garage) is clean. To runder med wipedown så er lakken klar til forsegling. - Lakkforsegling Etter tidligere erfaringer er medium/myk lakk med tett farge en utfordring når en skal legge Gtechniq Crystal Serum/CSL. Etter et par forsøk ser jeg tendenser til at dette vil forringe finishen, og lander på å legge to lag Gtechniq EXOv4, som også fungerer fint som stand alone coating. - Har forresten fått meg en liten whiteboard tavle i garasjen! Jeg synes det er litt hendig å kunne visualisere utestående punkter, det blir også en liten huskeliste. https://www.clasohlson.com/no/Whiteboardtavle-58,5-x-43,3-cm/44-1665?gclid=Cj0KCQjw9pDpBRCkARIsAOzRzisMaru61HUvD6BpPipPoE7v31aYXSqq1Fn0Te6UxAGDpAwqs25m6pYaAsk-EALw_wcB - - Ferdig lakkforseglet, da ryker maskeringstapen. - Vakker bil! - En shine i motorrommet, KC Motorplast påført med børste og mikrofiber - Interiør Bruker tornador og støvsuger for å få has på støv og skitt på en effektiv måte. - Ut med putene i bøttestolene Tornador og støvsuger Det er et par hundre gjenstridige hår og nupper som verken vil forlate åstedet ved bruk av støvsuger, tornador eller klisterrulle. Da er det frem med pinsetten! - Matter blåses inn med KC Mehrzweckreininger. IPC Foma Mimo med varmt vann i beholderen vasker ut såpen og suger opp. - Ruter innvendig og utvendig renses med KC Glass Star Kjører en obligatorisk runde med Ozongeneratoren, 30 minutter etterfulgt av 15 minutter med ventilasjonsanlegget på resirkulasjon. Deretter luftes det ut noen timer, før jeg blåser over alle tekstiler med Tornador og støvsuger på nytt. Siste hånd på verket blir KC Refresh Cockpit Care på alle plastpaneler og et par spray med CG New Car Smell. - Diverse Vol. 2 Hjulhusene hadde behov for litt TLC med KC Gummi- og Plastfornyer. Før Etter Bremsekalippere hadde klarlakk slipp, fastbrent metall og en del punkter uten lakk. Begrenser meg til rengjøring, da en må relakkere for å få disse bra. - Det ble en runde på stussene med Autosol og Meguiars metal polish, litt vanskelig å få det bra pga. tilkomst. Før Etter - Det øverste høyre gitteret på frontfangeren var løsnet, dette ønsket jeg å gjøre noe med. Punkterte en Sikaflex tube som hadde størknet i tuppen. Avkappet Q-tips og stødig hånd. Trer inn fiskesnøre og løfter gitteret opp, ferdig arbeid. - Felger Vol. 2 Åpner med filtermaske og Aceton, et kjapt rapp over gummien så forsvinner tire bloomingen lett. - Felgene får seg en runde F5.01 på skumcone for å utbedre litt riper og heve glansen. - To runder wipedown Forsegles med Gtechniq C5. - Ferdigbilder! Tidsforbruk: 45 timer over 7 dager Takk for at du tok deg tid til å lese gjennom denne S&S!
  3. 1 point
    Tydelig bevis på at tiden fyker.. forrige innlegg i 2017 😂 Litt skjer men lite kommer på forum Fikk spørsmål om å farge to stoler..endte opp med full innvendig rens pluss farging. Bildene er direkte fra mobil telefon type billig så her er absolutt ingen Wow faktor på kamera fronten Cayenne som trolig har gått helt uten vask å stell Slik var den ved ankomst. Ganske trist med kaffe i seter å alle dørsider Jeg begynte bak... Flekker å hundehår i skjønn forening Ble jo bedre Tok ut framsetene. Det gav god plass for rens av bak seter. Leie tilstander Blir ganske greit kun med rens. Dør sider og terskler så virkelig ikke ut Fikk renset og herjet litt Framstolene ble renset og farget opp fullstendig med unnatak av ryggputen. Jeg tok noen skader på ryggen og fjernet press merker samtidig fikk ikke lastet opp så mye bilder som jeg ville så det blir rett på slutt resultatet 😍 Lyse seter er gjerne ikke så ille likevel
  4. 0 points
    Kom igjen'a folkens... 1. Overflaten man ser på videoen etter avspyling er jo våt. Man ser de tørre partiene rundt dørsprekkene øverst. 2. Videoen er klippet. Lenger ut i filmen ser man en overflate som ligner den våte flaten man så tidligere i videoen. Helt usannsynlig og meget lite troverdig. Spesielt siden videoen er klippet. Den dagen noen finner opp en prewash skumsåpe som fjerner trafikkfilm og etterlater seg en 100% ren bil kun ved avspyling så skal jeg kjøpe i bøtter og spann av det produktet.
  5. 0 points
  6. 0 points
    Hei! Har akkurat kjøpt en svart Alpina D3 sedan som er OK i lakk(litt vaskestriper) og planlegger å lakkere opp panser, evt frontfanger for å bli kvitt autobahn-sporene. Skulle gjerne hatt en pris på en god utvendig behandling inkl keramisk coating av bil og felger. Jeg har planer om å sette Alpina stripesett(frontfanger og sider) på bilen og ønsker også pris på montering av dette. Ingen hast!
  7. 0 points
    En liten bestilling hos storefot, hyggelig med en liten godbit☺
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...