Gå til innhold

Topplister


Populært innhold

Viser høyest rangert innhold den 26. mars 2019 på alle områder

  1. 1 poeng
    I midten av november hadde vi besøk på jobben min av to karer fra www.merkasol.no og Drop Off. Disse ville ha en demonstrasjon for sitt Keramiske coating. Produktet kan sammenlignes med andre coating produkter. Men etter som jeg har hørt, så fraråder flere andre leverandører å bruke sitt produkt på plastikk, de bruker egne produkter til dette. Drop Off derimot kan også brukes på plastikk, og du vill få ett perfekt resultat. Plastikken ser nesten våt ut, og holder seg slik vask etter vask. Drop Off tåler også de fleste såper og asfaltfjærnere du måtte utsette den for. Drop Off har 5 års garanti, så lenge du bruker lisensiert forhandler og har bilen inne på vask/kontroll en gang i året. Resten av året må du selvfølgelig vaske bilen selv, på mest mulig skonsom måte. :-) Mens de var på besøk, så googlet jeg litt og fant ikke så mye info. Fortalte da at jeg driver med litt detailing på hobbybasis og legger ut litt bilder osv her på DCN og Facebook. Spurte så om jeg kunne få en slik flaske til en billig penge mot at jeg lagde en liten "how to"/test av produktet på min egen bil. Dette var de veldig positiv til. De fleste her inne vet nok sikkert hvordan slike produkter fungerer. Men lager likevell en "how to" :-) Først ett bilde av flaska med selve Coatinga. Lager en liten S&S først av jobben jeg gjørde på bilen før jeg la på Drop Off. Vask av bil ble gjort på vanlig måte som før de fleste detailing jobber. Først Prickbort og ett lag med en blanding med Bilthamber og en annen stærk såpe. Dette fikk virke i ca 8-10 min. Så trykkspyling nedenfra og opp, for å unngå å spyle av såpa etterhvert. Så ble den satt inn med Iron X for å leite etter piggstøv, som det er litt av her på vestlandet. Var noe å finne her, men ikke så mye. På felgene var det derimot litt mer. Pga lav temp så la jeg ett lag med Bilthamber over å lot dette virke i noen minutter. Bilen ble spylt på ny, og var nå klar for berøringsvask med CG citrus i bøtta. Tak og panser først, og så jobbet jeg meg strategisk nedover på sidene, og bakerst til slutt hvor den var mest skitten. Bilen ble kjørt inn i oppvarmet garasje (ca 20 grader) og tørket med luft bak lister, dørhåndtak og speil osv. Så en runde med CG Miracle dryer. Så noen bilder av hvordan bilen såg ut. Den var gått ca 15500km på ganske nøyaktig 1 år når jobben ble utført. Ble beskyttet med CG Jet Seal og CG Hard Core voks når den var ny. Men ble oppgradert til Swisswax Shield ca i mai. (?) Riper på bakfanger. To steinsprut på dør venstre bak og venstre foran. Den første med en bulk som bonus :-( Diverse. Så til den skaden som irreterte meg mest, utenom parkeringsbulkene. Har konkludert med at dette kommer fra når vi var på fjellet hvor det var villsauer som gikk rundt bilene. Tipper en av dem har smakt litt på lyktespylerdeksele mitt. Dørhåndtakene ble demontert for å komme til skikkelig bak. Så var det å finne rett kombo av maskin, pads og produkt. Her var jeg utrolig heldig og traff mer eller mindre på første forsøk. Maskinene som ble brukt var Rupes 21es og Rupes mini. Delte høyre bakdør i to, og prøvde med Scholl sin lilla cutting pad og Rupes blå. Denne tok ripene ganske bra, men etterlot seg litt holos. Rengjord med kontrollspray og prøvde steg 2. Først med Rupes gul/gul, men dette ble for grovd, og lagde mer holos. Prøvde da med Rupes hvit/hvit, og resultatet ble bra. Bestemte meg da for at dette ble oppskrifta. Fant frem spot rapair våtslipekittet og gikk over parkeringsbulkene med 2500 og 3000. Dette ble ikke 100%, men mye bedre. Etter våtsliping ble det "ryddet opp" med roterende maskin og en godt brukt Meguiar`s rød rubbing pute. Så over til det alle liker, 50/50 :-) Fikk ikke tatt så mangen, men noen ble det. Diverse steinspruter ble også lagt i og våtslipt og ryddet opp med samme oppskrift som parkeringsbulkene. Prøvde å legge i ripene på lyktespylerdekslene å våtslipe disse også, men ble ikke bra. så den ble levert til omlakkering. Døråpninger og dørhåndtak ble også tatt en runde. Så noen bilder av bilen ferdig korrigert. Ikke 100% Men godt nok mtp tida jeg hadde til rådighet dagene mellom helga og julaften. Pga kaldt vær lot det seg ikke å vaske bilen etter polish. :-( Men fikk med Drop off Cleaner som er som en kontrollspray. Har ikke datablad på den atm. men den lukter veldig som isopropanol o.l. Denne ble benyttet på hele bilen før jeg satt i gang å sette den inn med coatinga. Når en flaske med Drop Off åpnes, må den brukes innen 48 timer pga herdeprossessen starter når luft kommer til. Den må også få tørke i 24 timer før den kan leveres/kjøres ut etter behandlingen. Heller du den på gulvet og venter til den stivner, så skal du i teorien klare å skjære den av og ende opp med en "lefse" Her er det jeg fikk med til behandlingen. Cleaner, Drop Off, påføring pads (må kjøpes selv), sertifikat og ett mærke til å sette på bilen. Siden jeg var alene i garasjen, var det litt vanskelig å ta bilder av det man trenger to hender til. Men prøver å forklare så godt det går. Sprayer Cleaneren på microfiber å rengjør ett og ett panel om gangen. Drop Off MÅ buffes av før det har fått 10 minutter, eller så vil du måtte våtslipe det av. Så her må man være veldig nøye. Ta ett panel om gangen og påfør Drop Off i linjer, ikke sirkler. Bruk godt med lys slik at du ser hvor det er påført. Sett ringeklokke på 7 minutt. og la det tørke. Når ringeklokka ringer tørker du først av det som fremdeles er fuktig med en egen microfiber. Denne må kastes etter bruk, da den blir hard. kan til nøds brukes til å rengjøre felger, innerskjermer o.l. etterpå. Men ikke på lakk. (Litt rot i rekkefølge av hvor jeg tok bilder av påføring og buffing) Når det fuktige er tørket, bytter man ut til en mykere microfiber og bøffer til det er tørt. Jeg var litt usikker på hvor mye som ville være igjen i flaska etter en hel bil, så når jeg var ferdig utvendig og såg at det var mer igjen, så fortsatte jeg inni døråpninger. Lykter med plastikkglass kan også beskyttes (glemte å ta bilder) Og plastikkdetaljer. Dørhåndtakpakninger ble rengjort med surfex Dørhåndtak ble montert og fikk tatt noen bilder av ferdig "produkt" i garasjen. Dagen etter når de 24 timene var gått måtte bilen brukes. Og da var det selvfølgelig mørkt. Så har ikke fått tatt skikkelige bilder ute enda. Men dette skal jeg få fikse etter en skikkelig vask. I skrivende stund (en uke etter behandling) har jeg kun fått spylt den med Prickbort og Meguiar`s Hyper wash i skumkanona. Ble selvfølgelig ikke 100%, men du værden så mye lettere det er å holde bilen rein nå.
  2. 1 poeng
    2012 BMW M6 Cabriolet, Haagensen Autospa Heisann! Ny S&S fra min side, noe kortere enn de andre jeg har pleid å skrevet før, men hadde ikke planlagt å lage noen S&S av denne, men det ble da som vanlig en liten slump med bilder, så tenkte at jeg kunne hive sammen noe da dette er en bil litt utenom det vanlige! I disse vintertider var det noe så motstridene som en BMW M6 cabriolet Individiual som skulle under kniven 2012 modell som har levd mesteparten av sitt liv i Tyskland og Spania, så lakken var deretter ganske fin, men noen vaskeriper og diverse andre skavanker finner man jo alltid! På denne ble det utført en utvidet salgsklargjøring da eier planlegger å kvitte seg med bilen. Dette besto da av en full nedvask som alltid, motorvask, 1 stegs polering (noen plasser ble det kjørt 2 steg for å fjerne RDS), rens og impregnering av cab, innvendig vask, noen små reperasjoner av skinninteriøret og rens av alt av skinninteriør. Ved ankomst, mest sannsynlig det mest skitne dere noen gang vil se en M6 cab Da det var -16 grader ute når jeg mottok bilen startet jeg med en å ta en motorvask innendørs. Motorrommet ble dynket i Autoglaze Ultra og Surfex HD før det ble jobbet inn med kost og spylt. Avsluttet med School Boost som fikk tørke inn, før overflødige rester ble buffet av. Neste dag var det heldigvis ikke så kaldt så da fikk jeg kjørt ut bilen og tatt nedvask. Denne ble utført etter standard DCN prosedyre. Autoglaze Ultra på fuktig bil som fikk virke i 10 min, toppet med Surfex 1:5 på lakk og cab og Koch Chemie AWC på felger som fikk virke i ytterlige 10 min før bilen ble skummet ned med Koch Chemie Vorreininger B. Dette fikk godgjøre seg i ytterlige 5 minutter før bilen ble spylt nedenifra og opp. Etter bilen var spylt av fikk den lufttørke i noen minutter før den ble dynket i Koch Chemie Felgenblitz for å fjerne evnt metallpartikler. Denne fant svært lite og ble spyllt av etter 10 minutter. Så kom medfølgende håndvask med Koch Chemie AW i bøtta før bilen ble kjørt inn å clayet, avspylt og tørket. Renset samtidig cab taket ved bruk av en mildere blanding av Surfex HD, børster og Foma Mimo rensemaskin. Bilen fikk så stå til neste dag slik at cab taket tørket skikkelig og var klar til impregnering. Neste dag ble flater rundt cabrioleten maskert opp, og Koch Chemie Cabriodach Versiegelung påført i 2 lag. Denne fikk tørke/herde i en time. Tok så en dråpetest etterpå og jeg har desidert funnet meg en ny favoritt innen tekstil/cab forsegling! Og så videre til poleringen. Denne lakken var kjempehard, en av de hardeste jeg har vært borti, såvidt meg bekjent er det også en Individual lakk, så det kan kanskje ha noe med saken å gjøre. Men tilbake til jobben, her ble bilen i utgangspunktet polert med ett steg. Komboen besto da av 2 dråper Koch Heavy Cut og 2 dråper med Koch Feinschleifpaste på hvit koch skum pad. Dette tok ca alt av vaskeriper som var, samtidig som det la igjen ett plettfritt resultat. Ble ikke tatt så mange bilder under selve poleringen, men legger med noen før og etter bilder. Før Etter Side om side Før Etter Før Etter Og så var det ett meget stygt merke på hjulbuen på høyre bakskjerm, her nevnte eier at han hadde vært borti noe. På denne ble det først polert med Koch Heavy Cut på roterende og ull, før jeg gikk over med en-stegs komboen på DA maskin. Før Etter Det var også noen slitasjemerker rundt tanklokket, kanskje ikke så rart på en bil med 4.4l V8 Før Etter Flere før og etter bilder. Under dørhåndtaket på førerdøren var det en ekstremt sjenerende ripe som var forholdsvis dyp. Denne ble spot-våtslipt med kloss og P3000 papir før den ble polert opp med ull/roterende og en-stegs komboen og DA. Fikk ikke bort ripen helt, og med noe lave målinger på lakktykkelse på døren ga jeg meg på det jeg følte var trygt, men fikk skjult ripen veldig mye, og sees vel bare av de som vet den er der. Før Etter Eksosstussene fikk også en oppfriskning. Her ble det brukt Autosol og 3D HD Metal polish. Dessverre var noe av chrome belegget på enden skadet og hadde flasset slik at selve utløpet ble ikke så pent.. Før Etter Pianolister/Shadowlinelister utvendig ble polert opp med Britemax Virtue og en fin pad. Vinylen/hardplast rundt cab ble behandlet med Koch Chemie Top Star. Tilslutt ble hele verket toppet med Swissvax Utopia på lakk, Max Protect UGC-Pro på glass og Koch Chemie PSS på dekk og gummi. (Bildet lånt ifra en tidligere S&S) Det ble ikke tatt noen bilder av innvendig behandling. Ferdigbilder! På en slik bil er det også obligatorisk å fjerne toppen ved ferdigbilder! Tidsforbruk på denne ble rundt 35 timer fordelt på 15 dager. Takk for at du tok deg tid til å lese, og så håper jeg at det falt i smak!
  3. 0 poeng
    Har alltid lyst å ha denne bilen i fargen/finishen satin chrome, men enn så lenge har prisnivået ligger på 4-5 ganger det av vanlig wrapfolie (fra 3M, Avery etc), så det har vært helt uaktuelt. Men har nå skaffet en liten testrull fra et litt mindre kjent merke, som kanskje ikke er like lett å montere/jobbe med. Men første test gikk iallfall greit.
  4. 0 poeng
    Har bil uten HUD for første gang på flere år nå da det ikke var mulig å oppdrive alle riktige kombinasjoner på nyere bruktbil. Savner det hver dag... Selv om jeg har virtual cockpit i Audi nå. Så ja, du er i hvertfall en av få
  5. 0 poeng
    Må vel legge ut min drømmebil, hadde aldri trodd jeg skulle eid denne 😍 Har faktisk utrolig lite bilder,blir så klein når jeg skal ta bilder og folk driver og kiker 😆 Kun 2 bilder med godskiltet så langt.
  6. 0 poeng
    Får lyst til å skru når jeg leser sånne tråder - men så kommer jeg på at sist gang jeg skrudde så hadde jeg lyst til å tenne i både bil og garasje.
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Opprett ny...