Jump to content
Sign in to follow this  
Hans Marius

Hans Marius sin garasje v2

Recommended Posts

Hans Marius

Etter å ha blitt lurt med av dama på visning på nabohuset i vinter så endte det plutselig med kjøp. Bare en uke etter jeg fikk det siste av kjøkkeninnredningen på plass i den gamle garasjen :ph34r:

Det nye huset har eksisterende dobbeltgarasje som er ganske så nøyaktig like stor som den jeg har i dag, men med noe brattere vinkel på takstolene som gir et noe større rom på loftet. Jeg var tidlig klar på at om det skulle være aktuelt å legge inn bud på boligen skulle det enten være tomt til å bygge garasje, eksisterende garasje som var stor nok eller mulighet for å bygge på. I dette tilfellet trodde jeg lenge det ikke var mulighet å utvide, da tomta er på 660 kvadrat og bruttoareal på huset er 240. Med en reguleringsplan som tillater 35% utnyttelsesgrad skulle det i teorien ikke være mulig å bygge på. Men etter flere telefoner til kommunen fikk jeg bekreftet at det var mulig, da over 50% av underetasjen var under det som var regnet som grunnplan. Da skulle kun halvparten av bruksarealet i underetasjen telles med og det var i så måte nesten 24 kvadrat igjen å bygge på :) Når også banken ga oss klarsignal ble bud gitt og etter en liten runde ble huset vårt.

Overtakelse er ikke før 1. Juli, men for å være sikker på at jeg kan starte med byggingen med en gang så ble søknadsprosessen startet for ca 1 måned siden. Fulgte guiden til direktoratet for byggkvalitet og laget skisser selv i google sketchup, så etter 3-4 dager så var alt av vedlegg klart. Gikk en runde med naboene som heller ikke hadde noen innvendinger og sendte søknaden inn 30. Mars. Allerede 2 uker etter tikket godkjennelsen inn :D Så da er jeg klar til å bygge til 1. Juli.

Planen som ble sendt inn ser ut som følger:

image.png.0109c8471680ab0b91ffd5d895dc89b0.png

image.png.3a1229683de9820d0d0e6a87040529e9.pngimage.png.934ff6e55c396d6fad3afbc9fcfcb659.png

image.thumb.png.c5deab020b872870b4c78ea99428770b.png

image.thumb.png.ec607f81641cdc0370a33cb31954d5e2.png

image.thumb.png.899e64653c138273a02ad5e81b7173cd.png

image.thumb.png.a496767b1f086e7c4a1fec12922cffe4.png

image.thumb.png.184ac50f486afedb2a076b2a80ec05b9.png

Garasjen slik den står i dag er satt opp ganske idiotisk, da veggen portene er på er vegg med skråtak. Det er i dag 2 single porter og jeg ønsker å gjøre samme greia som på forrige garasje, slik at jeg setter inn en dobbel port på 5,5 meter. Dette går ikke i dag da stolpen imellom de to portene er bærende for taket. Planen er dermed å ta av tak og takstoler og snu dem 90 grader.

I tillegg er planen å bygge på garasjen i lengderetningen med 210 cm. Når taket er snudd vil dette være relativt enkelt ved å støpe en ny plate, sette opp reisverk og 3-4 nye takstoler.

Når vi uansett tar av det gamle taket så er også planen å heve taket i selve garasjerommet med 70 cm for å få god høyde til å løfte med bukk :) Vi bytter i tillegg sutaksplatene som garasjen i dag er bygget med, med vindtettplater. På denne måten vil det bli mulig å isolere skråtaket i stedet for gulvet på loftet og dermed også få isolert loft.

I stedet for å skjære til vindtettplater imellom stendere slik det ble gjort på den gamle garasjen tar vi like greit av all kledning og fester dem utvendig og kler på nytt. På denne måten vil jeg få noen ekstra cm bredde, og muligens isolere med mer enn 15 cm i vegger som det ble gjort på forrige.  

Innvendig blir det mye likt som i den forrige, med Ikea innredning på veggen i bakkant. I det nye gulvet i fremkant sørger jeg for å støpe inn rist på innsiden av porten for å ta unna smeltevann og resten av gulvet kommer til å bli avrettet med fall mot porten. Vurderer om jeg også skal legge gulvvarme i samme slengen. Jeg er heller ikke sikker på hva jeg ender på av topplag på gulv denne gangen. Epoxy, fliser eller gummifliser som i den gamle er alternativene det står mellom. Det blir også skjært ut i den eksisterende betongen slik at jeg kan felle inn en Techlift S7 sakseløfter. Med hevingen av taket skal det være mulig å nesten utnytte maks løftehøyde på en normal stasjonsvogn. 

Planen er å kunne gjøre det aller meste av denne jobben i sommerferien sammen med brodern, rett etter vi tar over. Jeg har dog på følelsen av at jeg kommer å til å få det travelt, så avretting, varmekabler og bukk må gjøres i runde 2. 

Det er to tinge jeg grubler mest på om dagen.

Den første er hvordan grunnforholdene er under garasjen og der jeg skal støpe ny plate. Jeg har et lite håp at jeg skal slippe fjell, men siden gata heter Gneisen så er det vel en stor sjanse for at det ikke skjer :P Plata til garasjen er trolig ikke mer enn maks 15 cm, så jeg må helt sikkert senke nivået på de drenerende massene der jeg skal pigge opp gulvet til bukken for deretter å støpe ny plate under.  

Det andre er hvilken port jeg skal gå for. Siden jeg skal inn med bukk ønsker jeg selvsagt å utnytte takhøyden maks, så å kunne slippe den tverrgående stanga som portåpnermotoren sitter på er et must. Det gjør også at jeg må ha en motor som kan festes på alternativ måte. Har sett en del på forumet her at det er flere løsninger på problemet, men ikke helt kommet frem til hva jeg bør gå for. Porten blir som sagt 5,5 meter bred, så motoren må kunne løfte såpass. Noen som har forslag her?

Ellers så er ikke alle planer klare her og det blir helt sikkert endringer etterhvert som tiden går :) 

image.png

Edited by Hans Marius
  • Like 1

Niebelheim

Jeg gikk for Novoferm port.

Porten min er 5.5x2.25m

Motoren står på og følger skinnen.

En kompis har likedan port, og han har brukt den problemfritt i 2 år nå.

Hans Marius
24.4.2020 - 18.04, Niebelheim skrev:

Jeg gikk for Novoferm port.

Porten min er 5.5x2.25m

Motoren står på og følger skinnen.

En kompis har likedan port, og han har brukt den problemfritt i 2 år nå.

Se der ja :) Men ser fortsatt det er en tverrgående bjelke i bakkant. Har du den montert hos deg? Ser det er noen som har laget egne braketter i hvert hjørne der den tverrgående bjelken ville vært festet, så det er kanskje også en mulighet her🤔 

Niebelheim
34 minutter siden, Hans Marius skrev:

Se der ja :) Men ser fortsatt det er en tverrgående bjelke i bakkant. Har du den montert hos deg? Ser det er noen som har laget egne braketter i hvert hjørne der den tverrgående bjelken ville vært festet, så det er kanskje også en mulighet her🤔 

De kommer og monterer den om et par uker, men jeg snakket med de om denne bjelken, og den kunne man fjerne etter at skinnene var montert. Denne hadde kun en funksjon om å holde riktig avstand under montasje.

Froggzy

Hvilket program har du tegnet i? Sketchup? Sitter og funderer på å begynne å tegne garasjedrømmen selv :)

Hans Marius
4.8.2020 - 12.15, Froggzy skrev:

Hvilket program har du tegnet i? Sketchup? Sitter og funderer på å begynne å tegne garasjedrømmen selv :)

Google Sketchup ja :) Veldig intuitivt og enkelt å komme i gang med.

Når det kommer til status på garasjen så har jeg kommet godt i gang. Har tatt en del bilder også, så skal se om jeg får oppdatert litt bedre om litt.

Hans Marius

Da er det endelig på tide å oppdatere denne tråden med litt fremdrift og bilder :)

Først, noen bilder av utgangspunktet:

50417340276_3cbeba5362_k.jpg

50417340196_cac17619a9_k.jpg

50416646958_23d1e4b30a_k.jpg

50416645823_03504f9326_k.jpg

50417503227_e1a01d100c_k.jpg

Vi tok over det nye huset egentlig den 1. Juli 2020, men pga litt velvilje fra de gamle eierne fikk vi lov til å starte med bygging av den nye garasjen allerede den 30. Juni. Planen var å bruke nesten 2 uker av ferien i år på bygging.

Jeg startet med en gang å markere ut den ekstra plata som skulle støpes og gikk i gang med å grave ut området. Da prosessen foregikk med hakke, spade og trillebår gikk det ikke superfort og med en rygg med prolaps i tillegg var det vel kanskje ikke det smarteste jeg har gjort :P Var som sagt litt spent på grunnforholdene, men jeg hadde flaks da det var fine masser som gikk greit å grave bort for hånd, med unntak av 2-3 relativt store steiner. Ingen fjell å se, men heller ingen leire eller lignende, så trengte ikke å tenke på masseutskifting for å få drenerende masser. Da jeg hadde fått gravd ned nok ble det lagt på noe av den grusen som før lå oppå duken for å få gode masser å kunne komprimere på toppen. Leide meg hoppetusse og fikk det komprimert før det var klart for støp. Lagde forskaling klar og med god hjelp av brodern fikk vi med nød og neppe lagt på XPS og EPS før betongbilen kom. Valgte å gå for ferdig armert betong slik at vi slapp å tenke på det. Når vi hadde fått på betongen dyttet vi også ned samme type renne som jeg brukte i den gamle garasjen. Også denne gangen fløt renna opp, så brukte paller og trevirke med noen grove granittelementer til å holde de nede. 

Så litt bilder av prosessen. Ble dessverre ingenting av gravingen:

50417339281_a779090985_k.jpg

50417339156_7289920be4_k.jpg

50417502487_cd8607a704_k.jpg

50417503397_b07efd328a_k.jpg

50416645673_3110944a70_k.jpg

50416645613_81e128dedf_k.jpg

50417338766_9f00d7feb0_k.jpg

50416645548_53874f1cb1_k.jpg

50416645463_872aefd584_k.jpg

Når støpen var ferdig var det bare å gå på riving av kledningen. Fikk med meg svigers nesten en hel uke som håndlanger, noe jeg setter stor pris på. Ellers hadde jeg nok ikke rukket så mye jeg hadde ønske om igjennom ferien. Prøvde å rive kledning så skånsomt som mulig, slik at det var mulig å bruke noe av det igjen når vi skulle ha på kledning igjen.

50417502872_93da02cce2_k.jpg

Takstein ble også demontert og tatt vare på til den skal opp igjen.

50416645303_6477af03b6_k.jpg

50416645268_6222b32d5b_k.jpg

50417338361_81ee6f4911_k.jpg

50417502672_da691eadc0_k.jpg

Så skjer det plutselig en hel del frem til neste bilde :P Fikk med brodern og fattern en helg i tillegg til svigers og da fikk vi gjort mye. Takstolene ble demontert og nytt reisverk ble bygget oppå det gamle for å få økt høyden med 70 cm. Vi bygget dobbelt toppsvill på den gamle høydenog den nye høyden. Deretter ble takstolene montert på nytt men med riktig vinkel. Jeg hadde ikke fått svar fra produsenten av takstoler tidsnok, så fikk heller ikke levert de siste 4 takstolene jeg trengte før litt over en måned etter denne seansen. Vi fikk dermed kun montert vindtettplater på den gamle delen av garasjen. 

50417338241_b8227543fa_k.jpg

Neste runde fikk vi opp reisverk på den nye delen av garasjen og montert vindtettplater på alle vegger.

50416645093_54d8b3667b_k.jpg

50417338056_d3f5d8386f_k.jpg

Ser at jeg ikke har noen flere bilder av garasjen nå, men de siste takstolene er nå montert og tak og vegger er tette med vindtett. Det er også ferdig med sløyfer og lekter og jeg har fått på ca 40% av panelen. Har også fått opp en del av taksteinen så den ligger på taket. Jeg endte på en Novoferm port, så den ligger også klar til montasje i garasjen. Det kommer riktignok til å ta litt tid før den blir montert. Målet nå er å bli ferdig med utvendig kledning og takstein før snøen kommer, så jeg har slik sett ikke veldig god tid :P Så får jeg heller pusle med isolering, trekking av strømkabler og montering av plater igjennom vinteren.

Edited by Hans Marius
  • Like 6

Gizmo

Dette blir ei flott furtebu 😜

Bjørnar68

Ser ut til at du kommer til å få en flott garasje. Jeg har. nettopp fått montert Hörmann porter i min nye garasje - den ene porten er nesten 5,5 meter bred. Jeg valgte aksling-motor slik at jeg slipper den kjeden som går bakover i taket. Meget fornøyd med disse.