Gå til innhold

Hans Marius sin garasje v2

Recommended Posts

Hans Marius
Skrevet
14.11.2021 - 13.06, Meringdal skrev:

Kanonfin garasje dette - var det mye styr å få lyset i taket beint osv.? har sett på dette selv til eget garasjeprosjekt :)

Takk for det 😀 Det gikk egentlig ganske greit. Siden denne modellen hadde en ramme så målte jeg først opp for å få den riktig plassert i rommet. Deretter startet jeg med første hexagon i en ende og fortsatte bare å bygge på med noen kontrollmål underveis. Så litt knot, men med litt tålmodighet så gikk det ganske greit 😉

• 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Det skjer ikke så veldig mye med garasjen om dagen siden vi teller ned dagene til termin 😅 Men har fått gjort litt småtteri på loftet og fått brukt opp det jeg hadde igjen av rest, kapp og emballasje til vegg og takplatene for å få må mest mulig plater utenpå plasten på loftet også. Gjør det litt enklere å stable ting helt inn i skråtaket uten å punktere dampsperra 😀

FtsiMUh.jpg

Qe94DhI.jpg

KBLPzUa.jpg

a2AQW6q.jpg

Blir nok ikke så mye fremdrift i vinter regner jeg med, men det neste som står på planen er å få handlet inn kompressor som skal stå på loftet, samt en vinsj/talje som skal henge over loftsluken for å heise opp litt tyngre ting du ikke klarer å bære opp mens du går opp stigen ✌️

• Liker 4
  • 1 month later...
Hans Marius
Skrevet

Kom hjem til en pakke som stod å ventet på meg på fredag 😁

mTOE4DL.jpg

Bestilte meg 90 liters kompressoren fra Moe & Co i tillegg til en elektrisk vinsj på 400 kg til å henge på loftet. På den måten vil det være mulig å få litt tyngre ting opp dit uten å måtte drasse det med opp stigen. I tillegg kan jeg bruke den ved behov om jeg f.eks skulle ha behov for å henge motorsykkelen opp i stedet for å løfte den med løftebukken som kommer på sikt.

KN5pxRS.jpg

00Z8R1a.jpg

Vet det er flere her inne som har denne kompressoren, så er det noen som kan bekrefte at det er nok med de 330 ml olje som fulgte med? Ut fra den relativt beskjedne bruksanvisningen som fulgte med skulle det nå olje opp til et nivåmerke, men jeg klarte ikke å se at det gikk så høyt med den olja som fulgte med.

Skrevet

Prisen skinner gjennom på bruksanvisningen. Jeg fylte bare på oljen som fulgte med, glasset ble nokså fult av det i mitt tilfelle. Den har nå gått i 6 år uten noe særlig hikke. Bare litt lekasjer som oppstår som følge av vibrasjonene så er bare å stramme til.

Hans Marius
Skrevet
10.1.2022 - 11.11, Simen skrev:

Nice! Grattis med ny kompressor! :D

Takker 😁 Greit å få på plass egen permanent og få et ordentlig opplegg på slanger etter hvert.

12 timer siden, overlay skrev:

Prisen skinner gjennom på bruksanvisningen. Jeg fylte bare på oljen som fulgte med, glasset ble nokså fult av det i mitt tilfelle. Den har nå gått i 6 år uten noe særlig hikke. Bare litt lekasjer som oppstår som følge av vibrasjonene så er bare å stramme til.

Ja gjorde det, men funker vel til sitt bruk... Voldsomt å bruke noe særlig mer på kompressor mtp bruk fremover også. Så du tolket bruksanvisningen til at det maks og min oljenivå var topp og nunn på det vinduet? Forstod det som at det var de merkene i gjengene til der påfyllingslokket skulle være, men mulig jeg misforstod 🤔 I så fall fylte det opp til ca midt på glasset så det stemmer vel kanskje ganske bra.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Hans Marius skrev:

Takker 😁 Greit å få på plass egen permanent og få et ordentlig opplegg på slanger etter hvert.

Ja gjorde det, men funker vel til sitt bruk... Voldsomt å bruke noe særlig mer på kompressor mtp bruk fremover også. Så du tolket bruksanvisningen til at det maks og min oljenivå var topp og nunn på det vinduet? Forstod det som at det var de merkene i gjengene til der påfyllingslokket skulle være, men mulig jeg misforstod 🤔 I så fall fylte det opp til ca midt på glasset så det stemmer vel kanskje ganske bra.

Jeg har litt luft på toppen, så mellom midten og toppen har jeg holdt meg. Ja, begrenset hvor mye jeg gadd å putte i kompressor. Med uendelig budsjett hadde det blitt skruekompressor eller en annen stempelkompressor med noe lavere støy nivå. Jeg har ikke isolert loft så har den i garasjen, og det jomer greit når den starter opp.

Hans Marius
Skrevet

Enda et steg lenger i helga 😁 Fikk laget en patent på skinne som jeg festet i takstolene og fikk festet talja på skinna. Så nå kan jeg heise opp tyngre ting opp på loftet og dra talja over til siden så den ikke blokkerer åpningen når jeg ikke bruker den 😉

Startet med å kappe til de tykkeste firkantede stålrørene biltema har til riktig lengde. Kappet så til en vinkelprofil i jern som passet inni stålrøret for å stive opp konstruksjonen. Kappet så to stolpesko jeg hadde funnet som passet til mitt bruk, slik at jeg kunne skru de med franske treskruer i 2x6" som jeg hadde festet i takstolene. Borret hull i disse til å feste stålrøret og borret så to hull i hver ende på røret som passet over ens med stolpeskoene. Bilde under med testmontering av M10 bolter for å feste de i hverandre.

6vYONyw.jpg

vmMjsFO.jpg

6D2LPdr.jpg

Stolpesko montert i 2x6"

ZvKAGGB.jpg

Stålrør montert

NFX8t3O.jpg

Og takke montert 😄

YayqkrB.jpg

anvnJwO.jpg

La også opp en dobbelt stikk til talja som jeg monterte i midten. På denne måten kan talja flyttes maks i begge retninger uten å dra i ledningen.

YuJ4SFD.jpg

LG6Fsxa.jpg

Det eneste jeg nå må se litt på er å kanskje forlenge ledningen til fjernkontrollen. Slik det er nå må jeg være oppe på loftet for å betjene talja, så det setter jo sine begrensninger på bruken 😛

Til slutt en kjapp film av talja in action.

https://i.imgur.com/P9NxsoP.mp4

• Liker 2
Skrevet
16.1.2022 - 23.14, Hans Marius skrev:

Det eneste jeg nå må se litt på er å kanskje forlenge ledningen til fjernkontrollen.

Ganske rart at den e så kort! Blir ikke stål lenken for kort også?

Hans Marius
Skrevet
20 minutter siden, Robbie's skrev:

Ganske rart at den e så kort! Blir ikke stål lenken for kort også?

Jo igrunn, men spørs nok om talja egentlig er beregnet på å henge i taket på en "normal" høyde garasje eller lignende. Da hadde den nok vært lang nok til å få tak i fra stående stilling. Stålwieren blir nok også for kort ja, så må enten skjøte eller bytte den til en lengre.

Hans Marius
Skrevet

Og da var ledningen til fjernkontrollen byttet til en som var hakket lenger 😁 Hadde liggende 10 meter 5G gummikabel jeg uansett skulle bruke mellom ute og innedelen på airconditionen, så da tok jeg ca 3 meter til fjernkontrollen. Brukte en 2,5 kvadrat enleder som strekkavlaster og det ser ut til å funke gull 😉

hQYDRZk.jpg

GGgX3bt.jpg

qbS5QHy.jpg

1JQ53fJ.jpg

GPTv5qT.jpg

5soEU6I.jpg

• 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet (endret)

Ny helg, nye fremskritt. 

Fikk endelig en kjølemontør til å koble inne og utedelen til varmepumpa, så da er det endelig jevn "billig" varme i garasjen, i alle fall i forhold til å bruke vifteovn.

xzmWx1B.jpg

6tZlcnY.jpg

Har fått handlet inn både 15  meter slangetrommel til trykkluft, diverse koblinger, vannutskiller, og kabeltrommel til strømmkabel. For å være sikker på at mest mulig luft kommer igjennom systemet fra kompressoren gikk jeg for 3/8" slange og JWT 320 euro koblinger. Siden kompressoren står på loftet og loftet også er isolert kom jeg frem til at det meste av kondens og vann vil komme fra selve tanken, så monterte vannutskilleren rett etter tanken på loftet. Derifra klamret jeg slangen langs takstolen ned og og igjennom taket. Her blir det på sikt montert et y-led for å kunne føre en "kurs" bort til arbeidsbenken når den er klar, men i første omgang er den kun skjøtt direkte mot slangetrommelen. 

M7uWEHD.jpg

uhJYYrk.jpg

h2V8Oyz.jpg

3Ncfw15.jpg

Till slutt ble det montert kabeltrommel på 25 meter, så da bør det være mulig å få strøm og trykkluft der det trengs 😄 Mangler litt smpplukk med å feste slanger og kabler ordentlig, men spørs om den finishen må vente til innredningen er på plass.

jLZgQ0t.jpg

Endret av Hans Marius
  • Liker 3
  • 2 weeks later...
Skrevet

Æ må nu bare ærlig innrømme.. djevelsk misunnelig på den garasjen. 

Hans Marius
Skrevet
8.2.2022 - 8.23, Janko skrev:

Æ må nu bare ærlig innrømme.. djevelsk misunnelig på den garasjen. 

Hehe, jo takk for det 😅 Begynner da å komme seg selv om det fortsatt gjenstår en del før jeg kan kalle den "ferdig" 😄

Tommy
Skrevet

Har du bryter på stikk kontakt til kompressor? Jeg har også min på loftet, å har lagt opp strømbryter på kontakten til den, nede i garasjen ved lysbryteren, slik at jeg skrur av strømmen til kompressoren, nå jeg forlater garasjen.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Hans Marius
Skrevet
12 timer siden, Tommy skrev:

Har du bryter på stikk kontakt til kompressor? Jeg har også min på loftet, å har lagt opp strømbryter på kontakten til den, nede i garasjen ved lysbryteren, slik at jeg skrur av strømmen til kompressoren, nå jeg forlater garasjen.

Har bryter til lysene på loftet, men ikke til stikkontaktene. Håpet var at systemet er såpass tett at kompressoren ikke må starte opp i tid og utide for å holde trykket oppe. Hittil ser det ut til å gå bra i alle fall 😁

Skrevet
10.2.2022 - 20.51, Hans Marius skrev:

Har bryter til lysene på loftet, men ikke til stikkontaktene. Håpet var at systemet er såpass tett at kompressoren ikke må starte opp i tid og utide for å holde trykket oppe. Hittil ser det ut til å gå bra i alle fall 😁

Anbefaler deg å skru den av når du ikke bruker den. Fatters sin begynte brått å lekke og sto derfor å jobbet og jobbet og jobbet

Hans Marius
Skrevet
12.2.2022 - 22.25, overlay skrev:

Anbefaler deg å skru den av når du ikke bruker den. Fatters sin begynte brått å lekke og sto derfor å jobbet og jobbet og jobbet

Hadde han samme kompressor? Vet du hvor det ble lekk?

Skrevet
11 timer siden, Hans Marius skrev:

Hadde han samme kompressor? Vet du hvor det ble lekk?

Samme kompressor ja. Mener det begynte å lekke ved trykkregulatoren. Jeg hadde også en lekkasje der, men det skjedde under bruk

Hans Marius
Skrevet
13 timer siden, overlay skrev:

Samme kompressor ja. Mener det begynte å lekke ved trykkregulatoren. Jeg hadde også en lekkasje der, men det skjedde under bruk

Hmm, spørs om jeg må se litt på det da. Var det i selve koblingene mellom regulator og rør? Så det bare trengtes noen runder med teflontape liksom?

Skrevet
1 time siden, Hans Marius skrev:

Hmm, spørs om jeg må se litt på det da. Var det i selve koblingene mellom regulator og rør? Så det bare trengtes noen runder med teflontape liksom?

Min trengte jeg bare å stramme litt på koblingene. Men fatters sin tror jeg bare sprakk og måtte bytte hele regulatoren

• 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet
  • 1 month later...
overlay
Skrevet
15.2.2022 - 21.35, Hans Marius skrev:

I helgen hadde denne ristet seg løs og trengte en stramming forresten. Første gang denne har trengt det.

IMG_20220330_162749.jpg

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår