Gå til innhold

Hans Marius sin garasje v2

Recommended Posts

Hans Marius
Skrevet
21 timer siden, overlay skrev:

I helgen hadde denne ristet seg løs og trengte en stramming forresten. Første gang denne har trengt det.

IMG_20220330_162749.jpg

Good to know. Kan nok være greit å gå over alle koblinger og skruer en gang iblant på denne skjønner jeg...

• 3 months later...
Hans Marius
Skrevet (endret)

Da var det endelig ferie og feriepenger, slik at jeg kan få gått videre med neste steg i garasjen :P Med ei på 7 måneder i hus har det vært begrenset med både penger og tid, men fikk øremerket ei uke og en del av feriepengene for å få gjort litt mer med gulvet. Siden neste på tapetet var nedfelling av bukk må det også gjøres helt ferdig før garasjen kan tas i bruk igjen, så her er det bare å bli ferdig. 

Startet med å få levert en del betong og flytsparkel

cP3h8oX.jpg

Planen er å støpe 3 cm med betong for å få støpt ned varmekablene, samt å få hele gulvet tålelig rett. Dette har jeg tenkt til å gjøre selv, med litt hjelp. Deretter har jeg tenkt å sette bort jobben med å få støpt et lite fall på totalt 2 cm fra bakerst i garasjen, frem til 0 ved porten med flytsparkel. Jeg tror jeg har bestemt meg for fliser, så fallet vil nok ikke hjelpe mye, men litt :) 

Videre ble sakseløfter fra Unilift bestilt, så da var det bare å merke opp hvor de skulle stå og starte å skjære betong.

o6hCbJQ.jpg

9j2HE4w.jpg

rePRKHs.jpg

2NBqMxk.jpg

Når det var gjort var det bare å ta pigghammeren fatt 😷

zXBTayS.jpg

3ktRlz7.jpg

sY7VyeG.jpg

10 cm betong før jeg var nede på isolasjonen

5ZONsOK.jpg

Pigget klart til å legge rør frem til kontrollpanelet også

atFSDgY.jpg

Brønn nr 2

h7nG9dR.jpg

rFPbGFC.jpg

Og siste bilde fra i dag

HeBOxd6.jpg

Gravd ut nok masse i den ene brønnen, så her er det klart til å ha tilbake litt pukk og komprimere før det er klart for å støpe bunnen :) Fortsettelse følger...

Endret av Hans Marius
  • Liker 5
  • DCN Poeng 1
Hans Marius
Skrevet

Tok litt tid før jeg fikk oppdatert tråden, men skjedde litt mer forrige uke før turen gikk til Trøndelag på ferietur.

Etter å ha gravd ut nærmere 1 kubikk masse fra begge hullene, målt til og komprimert, ble de fylt med XPS og armeringsnett og gjort klar for støyp av såle. 

791GRns.jpg

Så ble såla støpt med 15 cm B20 betong som fikk stå å tørke til dagen etter. 

yGrj0lu.jpg

Videre ble det gravd ut hull mellom brønnene og fikk trukket 75 mm k-rør. Fikk også lagt ett fra der kontrollpanelet skal stå og frem til den nærmeste brønnen. Fikk så laget forskaling av rester jeg hadde igjen fra bygginga (heldigvis, siden prisen på 2x6 er helt sinsyk for tiden 😆). Laget to høyder med 2x6 på den ene og en høyde med 2x6 og en høyde med 2x4 på den andre. Lagde hull til k-rørene og fikk tredd dem ned i hver sin brønn og målt de til å stå riktig. Så var det klart for støping av vegger.

Om9nt51.jpg

2zOsx5a.jpg

S3Vv4GU.jpg

Brukte en liten strime med byggskum for å være sikker på at det ble tett fra såla og i alle sprekker.

r12Btgc.jpg

Så ferdig støpt 😁

ySnD2Hx.jpg

Det siste jeg rakk å gjøre før vi reiste nordover var å demontere forskalingen. Så nå får betongen stå å herde i litt over ei uke før det skjer noe mer :)

QGjUy9Y.jpg

6xNAWyd.jpg

MG9zYkU.jpg

Det neste som står for tur er vasking av gulv og priming, før det er klart for å legge varmekabler, nivåføtter og deretter støp av 3 cm over hele gulvet og deretter flytsparkle fall mot porten. Ser frem til å bli ferdig med gulvet nå kjenner jeg...

• Liker 2
DetailedByTAB
Skrevet

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke melde meg inn i forumer igjen, men... 
Først og fremst må jeg si at jeg ble veldig inspirert av posten din @Hans Marius. Jeg sitter selv i nesten "samme båt" når det gjelder lys. Jeg googler og googler og googler. 

Kan jeg spørre hva du gjorde med spottene? La du opp downlights-bokser eller bare strøm til sånn "ca der du skulle ha det"? Jeg driver og kler inn taket i garasjen hjemme. Det mangler bare panel, alt annet er ferdig (av tidligere huseiere). Det er også lagt opp shitload med strømbokser i taket, men ser ut som alt går på samme kurs. Planen er å splitte halvparten i to (men det får elektrikeren gjøre). Tenkte jeg skulle gå for samme løsningen som deg, for det så jo utrolig bra ut. Yes, nå er jeg skikkelig copycat 😅

Hans Marius
Skrevet
10 timer siden, DetailedByTAB skrev:

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke melde meg inn i forumer igjen, men... 
Først og fremst må jeg si at jeg ble veldig inspirert av posten din @Hans Marius. Jeg sitter selv i nesten "samme båt" når det gjelder lys. Jeg googler og googler og googler. 

Kan jeg spørre hva du gjorde med spottene? La du opp downlights-bokser eller bare strøm til sånn "ca der du skulle ha det"? Jeg driver og kler inn taket i garasjen hjemme. Det mangler bare panel, alt annet er ferdig (av tidligere huseiere). Det er også lagt opp shitload med strømbokser i taket, men ser ut som alt går på samme kurs. Planen er å splitte halvparten i to (men det får elektrikeren gjøre). Tenkte jeg skulle gå for samme løsningen som deg, for det så jo utrolig bra ut. Yes, nå er jeg skikkelig copycat 😅

Hyggelig at du endte opp med å melde deg inn her for å kommentere 😄 Siden jeg har isolert loftet er det ikke isolasjon i mellom garasjedelen og loftet, derrfor valgte jeg å droppe downlightbokser. Som du ser på innlegget av når jeg la opp strøm til spottene målte jeg opp ca hvor spottene kom til å sitte også la jeg igjen godt med PLS (downlightkabel) hvis jeg bommet litt. Siden hullene til spottene var store nok til at jeg klarte å tre inn en god del av armen kunne jeg fiske frem ledningene jeg hadde lagt opp etter takplatene var på plass. Siden jeg har benyttet pillene til SG er det to "kurser" som går til hver pille og videre til hver sin rekke med spotter. Da har jeg muligheten til å justere disse kursene både med SG appen og Bluetooth bryteren som står sammen med resten av bryterne til lyset i garasjen ;) Bare å kopiere i vei :D Håper å få testet oppsettet litt bedre når det kommer til detailing når jeg er ferdig med gulvet, men det jeg har testet hittil ser det ut til å fungere ganske så bra. Må fortsatt ha en Scangrip lampe på stativ til hovedlys, men resten av lyset er med på at jeg ikke må flytte på det hele tiden :)  Håper det svarte på spørsmålet ditt.

• 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Tilbake fra ferie og fått gjort en del mer di siste dagene. Gulvet begynner å nærme seg ferdig, men ser at jeg ikke rekker det før ferien er slutt, så det siste som mangler nå vil nok gå en del tregere enn resten dessverre...

Startet i alle fall når jeg kom tilbake med å vaske over gulvet godt med Salmiak for å få det rent til primer.

hPAjlgW.jpg

xwkkz9g.jpg

Gulvet fikk så tørke nesten helt før jeg gikk over med Mira sin primer blandet ca 1:3.

dc7HhrX.jpg

Primeren fikk så tørke til dagen etter før jeg startet å legge varmekabler. Gikk for 3-fas til varmekablene og dermed tre kabler på 1500 W hver og 68 meters lengder. Dette ga en CC på 15,5 cm, men det ble nok ikke det over alt som man kan se av bildene. Tror uansett det ble ganske så bra, siden de uansett vil varme opp betongen og varmen vil spre seg. Brukte limpistol til å feste kablene til betongen.

NPYSMue.jpg

fRZKyRW.jpg

OBaGXxv.jpg

KOLeZnd.jpg

Siste steg før støping var så å sette ut nivåpinner. Målet var å få 2 cm fall fra innerst i garasjen og ut til porten. Før jeg startet trodde jeg gulvet var relativt flatt, men det viste seg at det var 3 cm fall fra innerst til slutten på den gamle delen og deretter fall på ca 1,5 cm feil vei på den nye delen. Det ble derfor ganske tykt lag i skillet mellom ny og gammel plate for å få 3 cm overdekning over varmekablene over alt, samt fallet på 2 cm over hele gulvet. Siste bilde før det var klart for støping:

y9PxLQK.jpg

Med hjemmelaget disser og 2 betongblandere gikk jeg, fattern, brodern og en kompis løs på støpinga. Det gikk ca 3 timer fra første blanding til vi var ferdige, så det gikk egentlig relativt greit :) Lot det være igjen ca 1 cm av nivåpinnene over hele gulvet, slik at vi kan gå over med flytsparkel til slutt for å få det 100% rett og klart for fliser (tror jeg...). Denne jobben blir dog satt ut, da jeg ikke tror jeg klarer å få det bra nok selv. 

bbbf76X.jpg

NttUEmX.jpg

Ukd0c8p.jpg

w4Z0ORu.jpg

kvHZUJ6.jpg

rOhcYyH.jpg

HPzFdzK.jpg

Og til slutt et par bilder fra i dag hvordan det ser ut nå :) Hvis alt går etter planen blir det flytsparkling en gang til uka.

C963VOr.jpg

oxQcWpJ.jpg

nZQqBkJ.jpg

OX8gVrA.jpg

3RxQTmH.jpg

3PfAOql.jpg

Som dere ser på de siste bildene blir det en ganske grei kant fra renna ved porten og opp til det nye gulvnivået. Her må jeg nok prøve å lage en skråkant ned og deretter litt opp igjen mot enden av plata for å ikke få for stor forskjell på hver side av renna. Ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre dette enda, men det blir nok etter resten av garasjen er avrettet :)

• Liker 5
Skrevet

Hei igjen.

DU bestilte hexagon lys fra Aliexpress ikke sant?

Kom det toll i tillegg? Vet du om alt må være koblet til eller om man kan splitte rammen. Jeg har garasjeportåperen montert direkte i taket, så den kommer i veien :(

Hans Marius
Skrevet
3.8.2022 - 15.44, JR skrev:

Hei igjen.

DU bestilte hexagon lys fra Aliexpress ikke sant?

Kom det toll i tillegg? Vet du om alt må være koblet til eller om man kan splitte rammen. Jeg har garasjeportåperen montert direkte i taket, så den kommer i veien :(

Det stemmer :) Nei det tror jeg faktisk ikke. Klarer ikke å finne igjen noen betalinger på toll/mva i alle fall. Mulig det var med i betalingen så butikken fikset det, men jeg tror egentlig ikke det heller. Du må ikke ha alle koblet sammen nei. Det er tre strømtilkoblinger som skal benyttes, da du ikke kan koble mer enn 21 "enheter" i serie pga strømtrekket. Så sørger du for å planlegge litt så får du til det :) 

Skrevet
14 timer siden, Hans Marius skrev:

Det stemmer :) Nei det tror jeg faktisk ikke. Klarer ikke å finne igjen noen betalinger på toll/mva i alle fall. Mulig det var med i betalingen så butikken fikset det, men jeg tror egentlig ikke det heller. Du må ikke ha alle koblet sammen nei. Det er tre strømtilkoblinger som skal benyttes, da du ikke kan koble mer enn 21 "enheter" i serie pga strømtrekket. Så sørger du for å planlegge litt så får du til det :) 

Okei. Han snakket om at han setter pris til toll til 800kr. Så blir jo ikke så mye.

Han sendte bilde av koblingene, så virker som lott oppgradert modell kanskje.Screenshot_20220806-110506_AliExpress.thumb.jpg.0789070f14f333698a385565eab750b6.jpg

Hans Marius
Skrevet
6.8.2022 - 11.07, JR skrev:

Okei. Han snakket om at han setter pris til toll til 800kr. Så blir jo ikke så mye.

Han sendte bilde av koblingene, så virker som lott oppgradert modell kanskje.Screenshot_20220806-110506_AliExpress.thumb.jpg.0789070f14f333698a385565eab750b6.jpg

Ja hvis det var samme selger du er i kontakt med så er nok koblingen i enden oppgradert. Var kun ledninger med kontakter i hver ende på de jeg har. Men fortsatt mulig det er samme prinsipp at du har flere tilkoblinger til 230 V, slik at det fortsatt lar seg gjøre å bruke :)  

Hans Marius
Skrevet

Etter litt intens planlegging de siste dagene har jeg endelig kommet frem til oppsett på garasjeinnredningen. Jula har kjørt 20% på Hard Head innredningen sin den siste uken, så har brukt mye tid på å undersøke hva slags erfaringer folk har hatt med denne. Utfra det jeg har funnet ut konkluderte jeg med at den er mest for pengene (i alle fall til denne prisen) opp mot mitt bruk. Sendte derfor inn en bestilling nå nettop, så får vi se hvor fort det sukker opp :) Har jo uansett ikke klart gulvet helt enda, så det må nok stå innpakket en stund er jeg redd 😛 

Drøyer litt med å avsløre helt hva jeg gikk for, men dere kan se tegninger av planen under :) 

image.thumb.png.603ec76aab10f3f5480cf86bb7a36dd3.png

image.thumb.png.6401c80fad3bc4cce8269c89430b0a33.png

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Hans Marius skrev:

Etter litt intens planlegging de siste dagene har jeg endelig kommet frem til oppsett på garasjeinnredningen. Jula har kjørt 20% på Hard Head innredningen sin den siste uken, så har brukt mye tid på å undersøke hva slags erfaringer folk har hatt med denne. Utfra det jeg har funnet ut konkluderte jeg med at den er mest for pengene (i alle fall til denne prisen) opp mot mitt bruk. Sendte derfor inn en bestilling nå nettop, så får vi se hvor fort det sukker opp :) Har jo uansett ikke klart gulvet helt enda, så det må nok stå innpakket en stund er jeg redd 😛 

Drøyer litt med å avsløre helt hva jeg gikk for, men dere kan se tegninger av planen under :) 

image.thumb.png.603ec76aab10f3f5480cf86bb7a36dd3.png

image.thumb.png.6401c80fad3bc4cce8269c89430b0a33.png

Mye man skal planlegge når alt skal være perfekt 😛

Sett mye på Jula sin innredning jeg også. Virker som man får mye for pengene.

Eneste minuset for min del er at de ikke har hjørne, så tror jeg ender opp med Biltema sin etterhvert.

Går så trådt fremover nå, så innen jeg er klar med innredning, så har sikkert Jula kommet med hjørne 😛

Hans Marius
Skrevet
8 timer siden, JR skrev:

Mye man skal planlegge når alt skal være perfekt 😛

Sett mye på Jula sin innredning jeg også. Virker som man får mye for pengene.

Eneste minuset for min del er at de ikke har hjørne, så tror jeg ender opp med Biltema sin etterhvert.

Går så trådt fremover nå, så innen jeg er klar med innredning, så har sikkert Jula kommet med hjørne 😛

Ja helt klart. Utrolig hvor mange timer jeg har sittet igjennom sette prosjektet for å prøve å tenke igjennom alt, men det er garantert ting jeg har glemt når jeg er "ferdig" 🙈 Litt enig i at det skulle vært hjørneskap. Litt rart at de ikke har det siden de har bilde av det på eksempeloppsettet sitt, men mulig det ikke er tilgjengelig i Norge eller noe 🤷‍♂️ Fant uansett ut et oppsett som egentlig fungerte bedre uten hjørne hos meg, så derfor set ikke ble utslagsgivende :) Sakte men sikkert er bedre enn ingenting. Har tatt over tre år hos meg også og er enda ikke ferdig...

• 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Litt fremgang i garasjen denne uka også. Murer var her og fikk flytsparkla gulvet ferdig, så nå er det klart til å legge flis :) Overflaten så veldig bra ut, så må barefå kontrollmålt med laser hvordan fallet ble.

lC52azd.jpg

gB0MNDo.jpg

6qggM7R.jpg

Ganske grei kant på nesten 5 cm ved porten ned til rista, så må få støpt en skrå kant der etter hvert. Må også få flytsparkla så det er plant helt ut til grusen, da støpen ikke er 100 prosent plan der. Så litt småplukk jeg må prøve å få gjort etter hvert.

Fikk også melding på tirsdag at verkstedinnredningen hadde kommet til det lokale Jula varehuset, så må få hentet det etter hvert. Kommer uansett ikke til å få monteret det som skal stå på gulvet før flisene er på plass.

Fikk også oppdatering på leveringstiden på løftebukken og den hadde selvsagt stått coronafast i kina en stund og var først nå på båt. Så ser ikke ut som den er her før i midten av Oktober... Men for å se på den positive siden så er jeg i alle fall sikker på at støpen har herdet godt nok innen den tid 😛 

• Liker 2
Hans Marius
Skrevet
Akkurat nå, Hans Marius skrev:

Innredning har ankommet :D Ble greit lass fra Jula også 😅 Så får vi se hvor fort det blir montering...

6Ymrxt9.jpg

1wiAdWW.jpg

Se der ja. Gleder meg til å se hvordan det blir. Ser de har 25% igjen. Veeeldig lyst til å kjøpe, men må nok vente litt.

Hans Marius
Skrevet
21 timer siden, JR skrev:

Se der ja. Gleder meg til å se hvordan det blir. Ser de har 25% igjen. Veeeldig lyst til å kjøpe, men må nok vente litt.

Ja tror det kan bli veldig bra, men blir nok ikke helt med det første at jeg får satt det opp... Må vente til flisene er lagt og det er litt uvisst hvor fort jeg får gjort 😛 Ja de har 25 prosent nå så fikk tilbake 1000 kroner når jeg hentet innredningen :) Enda mer sikker på valget mitt nå i alle fall, så får vi se hvordan den opplevde kvaliteten er over tid.

• Liker 1
Hans Marius
Skrevet

Fikk gjort litt småtteri i helga også. Fikk hengt opp veggskapene som er det eneste jeg får gjort permanent enda. Siden plasseringen av festehullene på skapene ikke nødvendigvis passer helt over ens med stenderne og plasseringen jeg ønsket festet jeg to bord som ble skrudd i stenderne på tre steder, så kunne jeg montere skapene der set passet best :) Det ble litt annerledes enn jeg først hadde planlagt,men jeg tror det ble veldig bra. Skapene er akkurat passe høyt slik at jeg kan rekke de fra gulvet, men fortsatt ha plass til andre ting på veggen under. I tillegg er de perfekt høyde til å plassere høyttalerne på.

87ulFhx.jpg

FQOt8Zq.jpg

• Liker 2
Hans Marius
Skrevet

Startet første dag med pappaperm med å drive litt i garasjen når vesla sov. Så fikk montert høyskapet og plassert ut alle skapene der de skal stå. Tror dette kan bli bra :)

H2KRG6J.jpg

• Liker 1
Hans Marius
Skrevet

Dagene i pappaperm fører til mange korte økter i garasjen, så litt småtteri har jeg fått gjort de siste dagene. Har fått trukket høyttalerkabler og loddet på bananplugger i ene enden på begge kablene. Litt usikker på nøyaktig plassering av forsterker enda, siden innredningen ikke er permanent plassert, så den enden er ikke klar enda. Med kabel fra Audioquest og plugger  fra Nakamichi bør det være muligheter for godt signal mellom forsterker og høyttaler :) Ingen bilder av dette riktignok.

I tillegg har jeg fått flytsparkla gulvet i de to brønnene. Gulvet ble ikke 100% rett etter den første støpen også kom jeg frem til at jeg burde støpe ned rør til å ta unna evt smeltevann som renner ned i brønnene. Greit at bukkene ikke ligger å bader i saltvann om vinteren. Endte derfor med å borre 5 stk 20 mm hull ned til den drennerbare massen i hver av brønnene og banket ned 20 mm rør i hullene. Borret flere hull nederst på rørene slik at vannet skulle få flere veier å gå hvis det skulle bli mye. Støpte så ca 1 cm og sørget for at det ble flatt. Håper i alle fall det, men det vil fort vise seg ved kontrollmål i morgen når det har tørket 😛 Siden brønnene måtte være minst 33 cm dype og endte opp med å bli nærmere 36 etter varmekablene ble nedstøpt så regner jeg med det blir ganske passe med 1 cm som også var minimumtykkelse på denne flytsparkelen. 

l9lXfXk.jpg

UkSMoqy.jpg

tqfpRHQ.jpg

GY9f47G.jpg

Har også forsøkt å støpe skråkant ned mot rista i front av garasjen i flere runder for å få det bra. Må nok ha en runde til før jeg blir fornøyd og helst en runde med slipemaskin tillegg. Ingen bilder av dette enda, men det kommer :) 

Har kjøpt inn flislim og venter på tilbud på fliser før jeg kan handle. Har sett meg ut noen 60x60 fliser som ser ganske ganske bra ut, samt de vanlige "garasjeflisene" på 30x30 som megaflis har. Så får vi se hvem som kommer på tilbud først.

• Liker 2
Hans Marius
Skrevet

Ny dag og ny økt. Denne gangen fikk jeg endelig støpt ferdig partiet fra rista og ut til enden av plattingen. Denne var ikke rett etter betongstøpen, siden jeg hadde helt glemt å sette ned rista når vi støpte. Så når vi dyttet den ned etter det egentlig var riktig nivå på støpen endte det med å bli litt høyere nivå rundt den. Fikk derfor flytsparkla dette partiet slik at det er helt rett og så det ikke blir så massiv høydeforskjell på hver side av rista. Var litt redd det ville bli for høyt til at porten gikk helt ned, selv om det kun ble støpt 1 cm på det minste, men det gikk heldigvis veldig bra. Så nå er det helt tett mellom port og gulv :) I tillegg fikk jeg gjort siste runde med støp for å få en relativt grei skråkant fra rista og opp til gulvnivå i bakkant. Må nok slipe over denne så den blir litt penere, men ble fornøyd med hvordan det ble. 

Så litt bilder av seansen og resultatet.

0DUkf3U.jpg

sLXDyF6.jpg

nKiJ1hp.jpg

qL7C0MQ.jpg

K2wF3u9.jpg

AQRUuk9.jpg

Fikk også skjært av rørene som stakk opp i brønnene og ryddet opp litt, men når jeg gjorde dette klarte jeg å få et relativt dypt kutt med tapetkniven, så ble en litt amputert dag som endte opp med to sting hos legevakta...

Så da tar jeg helga, god helg 🍷 :) 

• Liker 3
Hans Marius
Skrevet

Kjapp økt i dag også fot å rydde opp litt og endelig få inn bilene igjen. Nå er brønnene helt ferdige og klare til bukken kommer. Mangler litt sliping her og der, men er også stort sett klar for flislegging. Så får vi se hvor fort det blir handlet fliser.

WhrC3e6.jpg

i9ST52X.jpg

qhQiY8R.jpg

• Liker 3
Skrevet

Ser unektelig bra ut! 🤩

Hvor høy er kanten opp fra rist til ok garasjegulv?

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår