Gå til innhold

Hans Marius sin garasje v2


Recommended Posts

Hans Marius
Skrevet

Skjedd lite nytt i garasjen i det siste, men fikk litt ånden over meg denne uka og fikk endelig montert de ekstra trykktankene jeg har hatt liggende, samt satt opp noe flere hyller for å få utnyttet plassen litt bedre på loftet. Trykktankene er noen digre beist, så var et svare slit å få rigget de til på rett plass men det gikk til slutt. Har koblet de inn på kompressiren med et t-ledd, men det er kran på inngangen til tankene så jeg kan skru de fra om jeg ikke ønsker å fylle de også. Siden det fortsatt er litt lekk i systemet vil som regel alt trykket være borte når jeg starter med noe og da tar det naturlig nok betydelig lengre tid å fylle opp disse to tankene i tillegg. Som regel kan jeg bare stoppe kompressoren etter noen minutter da jeg har nok trykk til å fylle luft i dekk eller kjøre bukken som ikke krever så mye. men om jeg skal slipe eller gjøre noe som uansett krever mye luft må jeg uansett fylle opp alle tre tankene, så da får kompressoren bare stå å jobbe en stund. Greit å endelig få de i drifte etter snart 2 år(?) som de bare har ligget å tatt plass :P Skulle gjerne fått tankene lenger ut til siden, men de er så høye at de må bare ligge der de ligger. 

MpKUTf5.jpg

VrQ1ZaX.jpg

bYz32vm.jpg

4UzVhRj.jpg

Godt med litt ekstra hyller når en handler deldebil :P 

 

  • Liker 3
  • 2 months later...
Hans Marius
Skrevet

Slo til på ny tv i stua på black friday, så da ble den gamle flyttet ut i garasjen for å erstatte den gamle. Greit med en liten oppgradering fra 46 til 55 tommer og fra full HD til 4K :) 

uuU2kNR.jpg

I tillegg hadde fruen kjøpt et ny Teng Tools skuffeseksjon til å bygge på skapet jeg har fra før. Har begynt å gå litt tom for skuffer til verktøy, så var greit å få utvidet litt. Med den nye seksjonen montert var det akkurat så jeg fikk opp "hylla" på toppen uten at den kom i konflikt med verktøyopphenget. Skulle jammen tro det var meningen ;) 

Ttcr0Cr.jpg

 

  • Liker 4
  • 6 months later...
Hans Marius
Skrevet

Ikke veldig mye nytt som skjer med selve garasjen om dagen, selv om jeg sitter å planlegger litt mer fremover. Har blant annet konkludert med at det er litt lite lys (!) når jeg polerer, men da spesifikt på veggene litt oppe på veggen. Det eksisterende lyset har fungert meget bra til tiltenkt bruk, men ved polering av RS6'en nå i vår/sommer har jeg opplevd at jeg har manglet lys i vinkelen skrått ned fra veggen. Så da blir det nok til at jeg benytter den bryterkursen jeg allerede la opp ledninger til ved bygging og monterer lys litt oppe på veggen. Tror nok det blir hexagon lys her, da de har vist seg å fungere bedre enn forventet til å se riper, spesielt i blåfargen på RS6'en. 

 

I tillegg går jeg og sikler på ny HT spyler, type vegghengt med slangetrommel. Vi får se hvor fort dette blir noe av, men det blir i så fall i kombinasjon med på få lagt opp en vannkran slik at jeg har semipermanent vann inn i garasjen ved å skru på vann inn på en hagekran som jeg monterer på garasjeveggen.

 

Det jeg faktisk har gjort siden sist er å montere Big Boy Blowr Mini+ på veggen i garasjen. Har hatt denne en god stund, men siden brorparten av bilvask har blitt gjort på jobb der det er vaskehall har den stått der. Har nå byttet jobb og mistet denne muligheten, så fremtidig vask blir nok gjennomført hjemme og da ble Big Boy'en med hjem. I stede for å kjøpe originale veggfester satte jeg bare opp to kroker fra biltema til selve blåseren, samt en redskapsholder fra Biltema for slangen. Synes det fungerte vel så bra, i alle fall til ca 200 kr mot opp mot 1000 for originalt :) 

OmjjZqx.jpg

r3l7LtG.jpg

 

  • Liker 3
The Car Cave
Skrevet

Tror kanskje jeg kopierer opphenget ditt. Har ikke bigboi, men en snarlik. En blåser beregnet for hunder, men kraftig nok. Litt lei den slangen som ligger og vrir seg i skapet, vil gjerne ha det opp på vegg. Har vurdert å sette den på en tralle også, da jeg ofte vasker ute.

 

Bigboi har vel også en vegghengt HT-spyler, hvis du vil kjøre samme stil. Har selv en fra Foma som jeg er veldig fornøyd med. Er ca samme pris og spec tror jeg. Ellers er det vel Kranzle som sies å være state of the art.

Hans Marius
Skrevet
16 timer siden, Eiko Garage skrev:

Tror kanskje jeg kopierer opphenget ditt. Har ikke bigboi, men en snarlik. En blåser beregnet for hunder, men kraftig nok. Litt lei den slangen som ligger og vrir seg i skapet, vil gjerne ha det opp på vegg. Har vurdert å sette den på en tralle også, da jeg ofte vasker ute.

 

Bigboi har vel også en vegghengt HT-spyler, hvis du vil kjøre samme stil. Har selv en fra Foma som jeg er veldig fornøyd med. Er ca samme pris og spec tror jeg. Ellers er det vel Kranzle som sies å være state of the art.

Har også hatt den på gulvet ved tørking tidligere, da med original slange og det var noe hærk å flytte den rundt for å nå rundt hele bilen. Siden jeg investerte i lengre slange så har intensjonen hele tiden vært å få hengt den på veggen for å slippe å ha den i veien og dette tror jeg vil fungere ganske bra. Prisen var det heller ikke noe å si på som sagt 😊 Hengte den ved porten slik at det skal være mulig å kunne tørke biler som både står i og utenfor garasjen. 

 

Ja har sett på Bigboi Washr pro, så den er nok med i vurderingen. Har sett at de har slitt litt med at sikringen på den slår ut hele tiden, men da på 110v anlegg, så mulig det ikke er noe problem i Norge med 230. Ellers er helt klart Kranzle høyt på lista, men de er også litt vel dyre. Så får se hva jeg ender opp med når det skal oppgraderes 😁

Hans Marius
Skrevet

Det går endelig mot slutten for carporten også etter snart to år in the making. Planen har hele tiden vært å få lagt fliser, men det har dratt ut. I tillegg ser det ut til at jeg har feilberegna litt, så det er selvsagt 5-6 kvadrat for lite fliser og de har gått ut av produksjon i den typen... Så endte opp med å lage en klar avslutning rett utenfor sporet til bilen i carporten med de flisene jeg har. Har egentlig litt lyst til å legge garasjefliser i plast da de er betydelig lettere å tilpasse inn mot fjellet. Så spørsmålet er om de vil overleve i vær og vind hele året i lang tid fremover 🤔 

 

Uansett, ferdig med å legge flisene som skal legges så mangler bare å få fuget litt til så er jeg i mål. et par bilder av resultatet så langt. Igjen er jeg ikke noen flislegger, så det er ikke på langt nær likt over alt, men det er vel bedre enn ingenting i alle fall.

 e76n3HZ.jpg

HZvp6Nt.jpg

 

  • Liker 1
  • 6 months later...
Hans Marius
Skrevet

Har gått med tanker om veggmontert HT spyler lenge uten at det har blitt noe med meg, men nå skjer det endelig litt :) For å ha spyler montert på veggen har jeg ønsket å ha vann semi permanent i garasjen først. Pga reglene om oljeutskiller ved permanent innlagt vann ble ikke det aktuellt, men har tenkt som så at om jeg setter opp en utekran som jeg kan koble på vannslangen som er koblet til utekrana fra huset så er den ikke permanent i den forstand at den vil være frakoblet hele vinteren og kan kobles av ved evt inspeksjon (uansett hvor lite sannsynlig det er). Gikk derfor til innkjøp av litt rør og koblinger fra Biltema, samt utekran fra Megaflis. Tok et par timer forrige helg og fikk skrudd sammen rørene slik at det er klart og montert på veggen, så mangler det å bore hull i veggen og montere utekrana og koble den til resten av rørene. Når jeg først legger opp til uttak for HT spyler la jeg også opp til en tappekran for å bruke til vaskevann og lignende ca midt på veggen. Må også ha opp en hylle over uttakene før spyler kan komme på plass. Hylla blir plassert delvis rett over uttaket og derifra videre motsatt vei av sikringsskapet, slik at jeg ikke risikerer at det renner vann inn dit. Spyler og trommel er ikke helt klart enda, men siden jeg samarbeider litt med Detailerslab så blir det nok en god kobinasjon fra utvalget deres :D

DFBjGZa.jpg

nozPagO.jpg

 

 

  • Liker 2
  • 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Fikk ferdigstilt opplegget til vann etter jeg fikk handlet meg litt byggskum. Fikk spruta litt av det inn i hullet rundt røret som går fra ytterveggen og inn slik at det er tett og isolert rundt. Gjorde et testforsøk med å dra en vannslange fra utekrana på huset, men fikk ikke noe vann ut av krana i garasjen. Prøvde å kappe røret inni utekrana som skal stenge tilførsel og hindre at vannet fryser i røret litt kortere da jeg var redd for at den var for lang og dermed stengte for vann inn i systemet uansett hvor langt ut krana var skrudd, men uten hell. Ga opp siden det var 10 minus så får heller se litt på dette til våren hvis det fortsatt ikke virker da. 

3Ah4fIY.jpg

TQIrCr7.jpg

AgyUGTh.jpg

 

Skal få malt rundt røret der det kommer inn når jeg vet at alt fungerer så det blir svart der også :) 

 

Fikk også fikset en annen ting som har latt vente på seg. Har ønsket å ha en sikkerhetsbryter på porten slik at ingen får åpnet den hvis det står en bil på bukken. Det er en slik bryter innebygget i portåpneren, men den er beregnet på å sikre at andre dører i garasjen er stengt for å kunne stenge porten. Altså er bryteren avhengig av en NC (normaly close) bryter for at porten skal fungere. Planen var å koble denne inn på startbryteren slik at det i det minste ikke var mulig å åpne porten om bukken var påskrudd. Dette ville altså gitt motsatt funksjonallitet fra hva jeg ønsker slik sikkerhetsbryteren er koblet. For å komme rundt dette kjøpte jeg derfor et rele på rekkelkemme beregnet på 230V med både NO og NC terminaler. Den ble så koblet slik at når nødstoppbryteren slår over gir den 230V til releet som slår seg om og inverterer både NO og NC terminalene. Jeg kunne da koble sikkerhetsbryteren til porten mot NC terminalen som blir NO når nødstoppbryteren slås på og dermed forhindrer drift på porten. Siden det var bittelitt ekstra plass på rekkelkemmen til automatsikringen til bukken fra før passet dette releet perfekt inn der. Veldig happy med løsningen, så nå kan jeg være trygg på at frøkna ikke risikerer å åpne porten når hun kommer hjem uten å vite at RS6'en står på bukken :P 

TZx7QoM.jpg

n6KaYYB.jpg

 

  • Liker 2
  • 2 months later...
Hans Marius
Skrevet

Etter litt diskusjon med chatgpt på hvorfor jeg ikke fikk vann fra krana fant jeg ut at det rett og slett var utekrana som var problemet. Jeg fikk vann når jeg koblet en direkte slange mellom de to utekranene som var ganske kort, men ikke om jeg koblet på slangen jeg har gravd ned eller en 25 meter slangetrommel. Siden det er tilbakeslagsventil i utekrana så strupet den såpass ned vannmengde og trykk inn at den ikke klarte å få vann opp til kranene. Skrudde derfor opp krana igjen og fjernet tilbakeslagsventilen og da fungerte det som tiltenkt :) Så da mangler jeg bare ny høytrykksspyler og slangetrommel...

 

Slo også til på ei pakke med poleringsmaskiner her i vinter, så ble en mk1 Rupes LHR21 og LHR15, samt en liten luftdreven 75 på meg. Har jo LHR15 fra før, men den har stoppet for meg litt sporadisk, så da tenkte jeg det var greit med en i reserve. Maskinene begynner å dra på årene, men de var nesten ikke brukt og mtp prisen jeg betalte for dem så gjør de nytta bra for min del i forhold til å kjøpe de nye MK3 maskinene. Fikk også hengt de opp på skapet sammen med de andre, så alt er ryddig :) 

mpWM8hP.jpg

 

  • Liker 1
  • 1 month later...
Hans Marius
Skrevet

Det tok sin tid å få på plass trommel og HT spyler, men før helga dukket de endelig opp :D Så da har jeg endelig veggmontert HT spyler med trommel på fjær med lang nok slange til å nå rundt bilen som står ute på gårdsplassen til vask (22 m). Spyleren ble montert på en metallhylle og gardenaslange fra det øverste uttaket på veggen og inn på spyleren. Whip mellom spyleren og trommelen ble også perfekt lengde til den planlagte plasseringen. Satte opp et par kroker på veggen også slik at jeg kan henge pistolen fast på veggen når den ikke er i bruk. Har ikke fått testet spyleren ordentlig i bruk enda, annet enn at jeg sjekket at den fungerte med dysene jeg fikk med. Enn så lenge veldig fornøyd med oppsettet og takk til Detilerslab for god service, veiledning og god pris på pakka :) Oppsettet består av en Kranzle 10/122 TS, Faicom trommel med MTM Kobra blå slange. 

 

Hylle på plass

ztsUskH.jpg

v38nMxz.jpg

 

På plass før whip var festet

JEtH1Ht.jpg

cYuV33U.jpg

Gp4Pa4h.jpg

E7Aa9nt.jpg

 

Og alt festet pent og pyntlig :) 

RmmRXU4.jpg

tn8EWAZ.jpg

Vb0aa91.jpg

 

  • Liker 2
  • DCN Poeng 3
The Car Cave
Skrevet

Som skrevet over, flott oppsett! 

 

Har selv en IPC Foma vegghengt med innebygd trommel. Fornøyd så langt, spesielt med spyleren, men opphenget og trommelen er plastikk, og det kjennes. Er nok hakket mer solid og bedre kvalitet det du har satt opp her, og 22 m slange bør duge. Jeg har 15 m og rekker greit rundt bilen når den står på utsiden, og da henger spyleren nesten 6m inn i lokalet.

Hans Marius
Skrevet
15 timer siden, Gizmo skrev:

Flott oppsett 👍🤩

Takk for det :D  Veldig happy selv!

7 timer siden, The Car Cave skrev:

Som skrevet over, flott oppsett! 

 

Har selv en IPC Foma vegghengt med innebygd trommel. Fornøyd så langt, spesielt med spyleren, men opphenget og trommelen er plastikk, og det kjennes. Er nok hakket mer solid og bedre kvalitet det du har satt opp her, og 22 m slange bør duge. Jeg har 15 m og rekker greit rundt bilen når den står på utsiden, og da henger spyleren nesten 6m inn i lokalet.

Takk takk :) Ja den virker i alle fall ganske solid denne trommelen, både på konstruksjon og vekt. Var relativt tungt å balansere på gardintrapp med trommelen på skulderen når den skulle monteres på veggen 😅 Har ikke prøvd å strekke ut hele slangen enda, men hadde vel 10 meter slange på AVA'n og når den stod rett utenfor porten så rakk jeg ca 75% rundt bilen der den normalt står. Nå som trommelen er ca 2 meter inn og 2 meter opp så skal jeg klare å komme rundt med god margin både når den står der den normalt pleier å stå, samt om det blir flyttet litt rundt. Bør kunne spyle mesteparten av uteområdet som trengs spyling også (fliser og beleggningsstein :) ). 

  • Liker 1
overlay
Skrevet

Er en drøm å få det fast montert som du har gjort der, men de oppsettene jeg har funnet synes jeg koster litt mer enn det smaker :D 

Hans Marius
Skrevet
27.5.2026 - 16.26, overlay skrev:

Er en drøm å få det fast montert som du har gjort der, men de oppsettene jeg har funnet synes jeg koster litt mer enn det smaker :D 

Helt klart en investering som ikke er verdt det for alle. For min del var det ikke en nødvendighet å bytte HT spyler, da AVA'en fortsatt holder greit koken etter 6(?) år og spesifikasjonsmessig er det jo samme vannmengde og litt høyere trykk på den kontra Kranzle maskina. I virkeligheten synes jeg nok Kranzle spyleren er hakket bedre til bilvask også er det positivt at det er justerbart trykk på den så jeg kan skru det ned om jeg skal spyle mye dørkarmer og lignende. Men selv om den alu stanga som holder trommelen på AVA'en oppe har knekt så den er litt trå å få ut slangen på så hadde jeg strengt talt klart meg fint med den fremover om jeg bare hadde byttet den (koster vel bare 3-400 kr mener jeg). Så den store oppgraderingen for min del var rett og slett å minske forarbeidet når jeg skal vaske. Når det å vaske bil allerede er litt langt bak i prioriteringsrekkefølgen i familien så er det godt å bare kunne skru på vann og strøm og dra ut slangen og sette i gang, i stedet for å måtte dra ut spyleren og sveive ut vannslange inn på spyler og ut fra spyler. I tillegg til at jeg nå gikk for lang nok slange til å komme runt hele bilen som er veldig deilig :) Nå skal det sies at jeg fikk en veldig god deal på det som trengtes, så det ble vel ca 20 000,- for alt, så selv om det er dyrt så er det ikke sååå dyrt heller for et oppsett jeg forhåpentligvis kan ha i mange år fremover. Men så var ikke dette den oppgraderingen som ble først prioritert i garasjen heller, så det er en tid for alt :) 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår