Gå til innhold

Hans Marius sin garasje v2


Recommended Posts

Hans Marius
Skrevet
2 minutter siden, slip skrev:


Hehe ja, lett å være etterpåklok 😅 Ikke lenge igjen før du er ferdig nå da, ser jo veldig bra ut! 

Ja - planen er å få inn litt ølbryggingsutstyr her, da tenkte jeg det var greit med vann og avløp. Har en varmekabel liggende sammen med vannrøret hele veien til huset. Tenkte også kanskje sette inn en sånn mini-varmvannstank nedi skapet under vasken for å ha litt varmvann. For å slippe å tømme tanken på avfukteren hele tiden så la jeg opp et rør i veggen fra nede ved avløpet og skrått opp til en veggboks der jeg tenker ha avfukteren montert på veggen. Får se hvordan det blir. Får jo så masse idéer og tanker når man leser her inne 😂 Takk :) 

Joda, ser enden på visa nå heldigvis 😅

 

Kult! Tok ikke sjansen på å ha permanent vann inn siden du egentlig må ha oljeutskiller her i området 😑 Men går å funderer på om jeg på sikt skal setteopp en utekran som jeg bare kobler hageslangen til fra utekrana på huset om sommeren. Da er det jo pr def ikke permanent så det burde kunne gå greit 😛 Men vi får se om det i det hele tatt blir plass til det...

 

Veldig greit med eget avløp til avfukter ja så du slipper å tømme :) Ja har fått mye ideer selv av garasjene til folk på forumet her, samt alt som ligger på facebook og ikke minst youtube 😬 Men får ta det litt etter litt. Blir ikke billig med slike prosjekter uansett 😂

 

Skrevet

Sjekket med kommunen, slapp heldigvis oljeutskiller :) Ja, det går jo an. Greit å ha muligheten til å kunne skylle ting. 

 

Hehe ja kjenner til det så alt for godt. Dyrt å lese forum 😄

Hans Marius
Skrevet
4 timer siden, slip skrev:

Sjekket med kommunen, slapp heldigvis oljeutskiller :) Ja, det går jo an. Greit å ha muligheten til å kunne skylle ting. 

 

Hehe ja kjenner til det så alt for godt. Dyrt å lese forum 😄

Jøss, heldig med den. Hvilken kommune bor du i? Rart det skal være så stor forskjell på slike ting fra sted til sted 🤔 Ja greit å ha den muligheten også hadde det vært morro med en vegghengt høyttrykkspyler, men det blir nok i alle fall litt frem i tid. Tror ikke samboeren er helt klar for flere investeringer i garasjen nå på en stund 😛 

  • Haha 1
Skrevet
16 minutter siden, Hans Marius skrev:

Jøss, heldig med den. Hvilken kommune bor du i? Rart det skal være så stor forskjell på slike ting fra sted til sted 🤔 Ja greit å ha den muligheten også hadde det vært morro med en vegghengt høyttrykkspyler, men det blir nok i alle fall litt frem i tid. Tror ikke samboeren er helt klar for flere investeringer i garasjen nå på en stund 😛 

 

Ullensaker. Fikk beskjed om at sålenge jeg ikke skulle ha smøregrav så var det ikke krav om det👌

 

Hehe, hørtes kjent ut :D 

 

Hans Marius
Skrevet

Endelig ferdig med fuging av gulvet :D Så da er bilene inne igjen for vinteren. 

 

H3x0CWI.jpg

OhB3VdO.jpg

MTa089C.jpg

1h1mgFR.jpg

 

Fikk også endelig festet bukken ordentlig til betongen. Bukken skulle festes med M16 ekspansjonsbolter, så startet med å bore hull til hver av boltene med 16 mm betongbor med slagdrill. Med passe lengde å stramme mutteren ble det 8 cm av bolten som skulle ned i hullet. La på et par cm og tapet opp 10 cm på boret.

ENFbGiK.jpg

gxQtJXY.jpg

dbuL5Fi.jpg

 

Støvsugde så støvet som ble av boringen og brukte deretter trykkluft for å blåse ut det som var igjen i hullet.
IKOKsFU.jpg

2Yag0mf.jpg

LLBaQ21.jpg

Slo så ned boltene med hammer og trekte til med 100 nm som skal være riktig moment for M16 bolter :) 

EwrxQ51.jpg

eLSkaAA.jpg

RYrMnxG.jpg

tGKS0v5.jpg

 

Rakk også å få flislagt litt mer av veggen i dag, så det nærmer seg ;) 

zmSVNtA.jpg

7pGUQTj.jpg

  • Liker 4
  • DCN Poeng 3
Skrevet

Den siste kantflisa der var.... NICE! 😍

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

 

Hans Marius
Skrevet
6.12.2022 - 8.54, Klykken skrev:

Den siste kantflisa der var.... NICE! 😍

Hehe, jo takk 😅 Brukte litt tid på å få det bra, men traff vel ganske greit ^^

 

Ellers fylte dattera ett år i dag og feiret med å være i barnehagen i 4 timer for første gang, så da fikk jeg tid til å gjøre litt mer i garasjen 😛 Ser ut som hun trives i barnehagen, så det blir trolig grei fremgang nå på innspurten 🤞Rakk å flislegge 2/3 av veggen på den ene siden og satser på å bli ferdig med resten i morgen.

ToKz5Uo.jpg

iajEify.jpg

DZuLlEu.jpg

 

  • Liker 1
Hans Marius
Skrevet

Dagens innsats. Deilig med god fremdrift om dagen når vesla er i barnehagen :) Satser på jeg blir helt ferdig med flisleggingen i morgen også blir det vel kanskje lott fuging i helga.

BNV8QFU.jpg

urWhe9N.jpg

2I4tYrf.jpg

  • Liker 2
Hans Marius
Skrevet

Da var endelig fuging ferdig :D Har også brukt x antall timer på å vaske alle overflater for å få bort støv fra fliskuttingen 🙈 Helt sinnssykt hvor mye støv det blir og det kommer seg inn over alt... Fikk brukt dagen på å legge silikonfuge i hjørnet mellom gulvflis og veggflis, samt tec7 mellom veggflis og walls2paint platene. I tillegg fikk jeg malt plattformen jeg hadde laget til avfukteren med samme farge som veggen. Så stikker den seg ikke så frem lenger ;) 

 

JA9ApeQ.jpg

Rkp7m6C.jpg

45gdYLm.jpg

cwGSDmD.jpg

DqmLaas.jpg

Jnul3pf.jpg

e3TsZ0E.jpg

 

Morgendagen blir nok brukt til å ta en siste vask av overflater som har blitt vasket en gang, før jeg går i gang med skuring av gulvet med fugeslørfjerner. Det er et greit slør på nesten alle fugene på gulvet så de ser hvite ut, selv om de egentlig er grå som dere ser av fargen på sillikonfugene over. Når det er gjort erdet egentlig bare impregnering av flisene som står igjen før garasjen er "ferdig". Det kommer nok til å ta litt tid å bo seg til og plassere ting i skuffer og skap, men det er nok en fin syssel i romjula :) Har også litt annet småtteri som skal opp på veggene, men det kan det hende kommer til å drøye litt. Vi får se hva tid og penger strekker til 😛 

  • Liker 2
  • DCN Poeng 1
Skrevet

Ser meget bra ut dette her.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Hans Marius
Skrevet
10 timer siden, Tommy skrev:

Ser meget bra ut dette her.

Takk for det Tommy :) Skal bli godt å bli ferdig så jeg kan bruke litt tid på detailing igjen.

 

Rakk å få litt mer ferdig i dag også. Fikk vasket over resten av overflater og utstyr som har ligget i garasjen og støvet ned og pakket ned det meste i skuffer og skap. Fikk også skrudd fast benkeplatene med riktig mellomrom mellom innredningen, slik at det er plass til kjøleskap på sikt. Det ble en god runde med fugeslørfjerner på det meste av gulvet. Lot set ligge å virke ganske lenge og gikk over større flekker samt størknet flislim med en liten flattrekker. Kommer nok til å pirke litt på flekker jeg ikke så i denne runden, men tror jeg fikk med det aller meste. Har ikke rukket å sjekke hvordan det ble etter gulvet tørket enda, men krysser fingrene for at fugene er mer grå enn hvite nå 🤞 I tillegg rakk jeg endelig å få vasket av støvet på den stakkars motorsykkelen 🙈 Den har stått og sett ganske forlatt ut den siste tiden, så godt å få tilbake blåfargen :) Vasket den ordentlig med avfetting før den støvet ned, så det ble kun en runde med 2 bøtter og Optimum no rinse blandet ut som rinseless wash. Så nå er egentlig garasjen mer eller mindre ferdig. Mangler som sagt et kjøleskap, litt mer lys på veggene, få opp tv'en på veggen, verktøytavle og muligens et skap eller annen form for oppbevaring ved behov, men byggmessig blir det ikke store endringer fremover. 

IftMUcQ.jpg

xqX3sFL.jpg

vw2RLxf.jpg

BKbPjK4.jpg

xdutz4V.jpg

  • Liker 6
  • DCN Poeng 3
Hans Marius
Skrevet
8 timer siden, ///Jacobsen skrev:

Virkelig en drømmegarasje 😍

Takk for det 😄 Ja den har endt opp med å bli det jeg mener er den optimale garasjen for bilpleie +++

 

Har brukt litt ledig tid til å få sortert litt og plassert mer ting i skuffer og skap. Tror jeg har funnet en ganske grei fordeling, men vi får se om jeg flytter om litt etter hvert 😊 

 

Har tenkt litt på om jeg kanskje skulle filme en liten "garasjetour". Noen som har interesse for det? Kanskje ting du får litt bedre inntrykk av på film enn på bilder. 

  • 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Hadde egentlig håpt å få gjort litt mer i jula, men har vært liggende med spysjuken i nesten ei uke.... Men i går var jeg klar for en ny runde og fikk vasket over de siste stedene det manglet med fugeslørfjerner. Ser det ikke er helt 100% borte, men det får være bra nok tenker jeg. Gulvet kommer ikke til å være så rent at du ser fargen på fugene 80% av tiden uansett. Fikk også vasket over hele gulvet med flisvask slik at det var klart for impregnering i dag. Impregneringa ble påført med trykkanne og skal ligge å tørke til i morgen. Bestilte de siste led armaturene rett før jul og de dukket også opp i går. Så da ble det en liten økt for å montere dem også :) 2 stk på 90 cm under vinduene på ene langveggen og resten på 120 cm, hhv 24 og 32 w og alle sammen fargetemp på 4500k. Skulle egentlig ha en kaldere farge, men klarte å bestille feil og oppdaget det ikke før de var montert 🙈 Men vi får se hvordan det funker med disse i første omgang. Skulle det være behov for en kaldere farge for å se hologrammer og coating kan jeg montere det senere, da jeg har en bryterkurs til i de samme tilkoblingspunktene som ikke er i bruk enda.

dm7wSHL.jpg

j9acOMs.jpg

0tkf58n.jpg

qxxEwW1.jpg

Fld9Gcl.jpg

w2C99G0.jpg

78rCXm8.jpg

 

  • Liker 3
Hans Marius
Skrevet

Litt småskruing i dag også :) Fikk endelig bestemt meg for plassering av veggfestene jeg har til poleringsmaskiner og pads. Ble veldig fornøyd med utnyttelsen av plassen med å ha maskinene hengende på den ene siden av skapet. 

7VhVZfi.jpg

Var også så heldig at jeg fikk hylle til luftverktøy/drill fra garage15 og elektrisk skralle av frøkna, så da ble hylle montert slik at skralle, drill og muttertrekker fikk plass :) 

ZvLEHXf.jpg

bJAgGQw.jpg

Selv om hylla er rød og resten av innredningen er grå/svart synes jeg det passet fint, siden Teng Tools skapet mitt står rett under ;) 

 

Har også vært og handlet verktøytavler i dag, så det blir det neste som skal opp :) 

 

  • Liker 3
Hans Marius
Skrevet

Godt nyttår alle sammen :) Ble en kort økt på fredag så rakk å feste verksted pc'en under benken i hjørnet vha noen vinkelbraketter og et par stropper jeg hadde liggende. Greit å få den opp fra gulvet, både mtp at vann kan bli liggende på gulvet ved vask, samt at det er plassbesparende. 

LjpqWH7.jpg

LEYDe44.jpg

EibfJwA.jpg

 

Fikk også montert tre av de fire verkstedtavlene jeg har kjøpt. Må se litt hvordan det blir når jeg får opp tven om det er noe vits i å montere en til nærmere veggen. Nå står det stort sett bare igjen veggfeste og tv, samt litt kabling for å få koblet ting sammen :) 

z44CpDT.jpg

  • Liker 2
Hans Marius
Skrevet

Litt nettverksjobb i dag. Fikk satt opp kanal i det ene hjørnet og dratt CAT5 fra under benken og frem til punktet jeg skulle ha aksesspunktet. Fikk også montert switch med PoE og terminert kabler i switchen og aksesspunktet. Mangler litt "cable management" under benken, men tenker jeg tar det når resten av kablene til skjermen er på plass :) 

O2U9goO.jpg

d6sRPja.jpg

G7JRFv2.jpg

 

 

Hans Marius
Skrevet

"cable management" ferdig og montert test armaturen jeg kjøpte som lys under skapene på ene siden. Gjemte kabelen bak verktøytavla og vha en kanal, så det ble relativt ryddig :) Testa at tv'en og pc'en funka siden jeg satte de bort, så nå mangler bare veggfeste som ifølge posten er her på torsdag.

qQK0wy9.jpg

C2cu7TR.jpg

 

Hans Marius
Skrevet

Fikk melding fra posten om at veggfeste allerede hadde kommet, så da klarte jeg ikke vente med å montere det :) Måtte frem med fein saga for å kutte litt i hjørnelista og kanalen for å få plass, men ble godt fornøyd med resultatet. Monterte også den siste verktøytavla når jeg fikk bekreftet at det var plass til den selv med skjermen montert på veggfestet. Siden veggfestet er svingbart kan jeg få skjermen helt inntil langveggen ved siden av høyskapet når den ikke er i bruk, eller når jeg skal søke etter noe også kan den svinges ut i rommet slik at jeg ser skjermen bedre fra midten av rommet hvis jeg spiller av et klipp fra youtube eller lignende.

 

WyqNXk9.jpg

c6kjvxB.jpg

DeOzgci.jpg

 

  • Liker 3
Hans Marius
Skrevet (endret)

Enda litt småtterier jeg har puslet med de siste dagene. Fikk bilde av RS6'en som jeg tok på ferietur i Geiranger i fjor i stort format til å ha på veggen. Gjorde seg bra på veggen synes jeg :) 

A0z8hJh.jpg

 

Har vært på utkikk etter et glasskap til LSP produktene mine, men har ikke funnet noe som har passet inn. Endte derfor til slutt opp med å kjøpe et skap på Jysk som i utgangspunktet var lakkert trehvit. Mattet ned alle delene, maskerte opp og malte med ett strøk heftgrunning og 3-4 strøk dempet sort, slik at det ville mer eller mindre gå i ett med veggen. Litt pirkarbeid og det ble ikke heeelt 100%, men absolutt godkjent i mine øyne 😛 

coPFZsG.jpg

qtSQdxa.jpg

qj4nxxQ.jpg

dabLEsg.jpg

rGwT4lG.jpg

6gnRdxM.jpg

whCn8fp.jpg

 

Veldig greit å få samlet alle LSP produktene ett sted og siden de som regel ser ganske ålreite ut, hvorfor ikke ha de på utstilling :rolleyes:

 

Som dere kanskje ser har det sneket seg inn en Google home mini på bildene også. Så da er garasjen offisielt en del av smarthuset. På sikt er tanken å få både portåpneren og dørlåsen på nett så jeg har mulighet til å fjernstyre disse. Det kommer nok også et kamera her inne etter hvert ;) 

Endret av Hans Marius
  • Liker 1
Hans Marius
Skrevet

Enda litt mer organisering i garasjen :) Fått kjøpt meg både sortimentesker med veggfeste, oppheng med magnet til sprayflasker og diverse opphengskroker. Fikk satt opp en del av dem i dag og prøvde meg litt frem med oppsett. Syntes det ble ganske greit i første omgang i alle fall :D 

wSy7xz7.jpg

GuYNSJg.jpg

gWODIwh.jpg

Hans Marius
Skrevet (endret)
Skrevet (endret)

Stilig garasjebygg!! 😁🥳🥳

 

Hvor har du kjøpt drensrennene?

Disse er vel tette?

 

Jeg har en isolert garasje med varmepumpe, avfukter og flis med fall mot porten så det kan bli veldig isete rundt port når det kjøres inn bil med snø ... Ønsker å støpe ned noe sånt. 😬

Bygde i 2016, men dessverre ble ikke dette gjort.

Endret av -Erlend-
Hans Marius
Skrevet
23 timer siden, -Erlend- skrev:

Stilig garasjebygg!! 😁🥳🥳

 

Hvor har du kjøpt drensrennene?

Disse er vel tette?

 

Jeg har en isolert garasje med varmepumpe, avfukter og flis med fall mot porten så det kan bli veldig isete rundt port når det kjøres inn bil med snø ... Ønsker å støpe ned noe sånt. 😬

Bygde i 2016, men dessverre ble ikke dette gjort.

Takk for det :) 

 

Kjøpte de på Monter, men de har dem på de fleste byggevarekjeder. De er tette, men jeg har borret hull flere steder ned til den drenerbare massen under grunnmuren slik at smeltevann kan renne ut.

 

Hvis du ser den forrige garasjetråden min kan du se hvordan jeg gjorde det når jeg støpte ned tilsvarende renne i eksisterende betong. Regner med det er tilsvarende du må gjøre i tillegg til å kutte flis :) 

Skrevet
3 timer siden, Hans Marius skrev:

Takk for det :) 

 

Kjøpte de på Monter, men de har dem på de fleste byggevarekjeder. De er tette, men jeg har borret hull flere steder ned til den drenerbare massen under grunnmuren slik at smeltevann kan renne ut.

 

Hvis du ser den forrige garasjetråden min kan du se hvordan jeg gjorde det når jeg støpte ned tilsvarende renne i eksisterende betong. Regner med det er tilsvarende du må gjøre i tillegg til å kutte flis :) 

 

Supert! Har sett din forrige tråd nå, og det blir samme løsning som meg ja tenker jeg. Siden jeg legger flis over igjen inntil rista så får jeg også skjult nedstøpingen av renna. Da blir det jobb til sommeren! Takk!

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår