Gå til innhold

Hans Marius sin garasje v2

Recommended Posts

Hans Marius
Skrevet
2021-8-18 - 10.51, awt skrev:

Vet du sånn ca. hvor mye sekskantlysene bygger i høyden?

Må alle kobles sammen for at det skal virke, eller kan du la være å koble til en "strek" og det fortsatt fungerer?

Har selv vurdert disse, men har skinne til portåpneren midt i taket, så litt usikker på hvordan jeg skal løse det.

Uten å ha målt på dem så vil jeg tippe de bygger ca 4 cm. De er seriekoblet så alle i serie må være sammenkoblet for at alle skal lyse, men kan kun koble 12 i hver serie. Så måtte ha 4 serier i mitt oppsett 😊 Kan i verste fall trekke en kabel mellom armaturene der portåpneren står, eller sørge for at det blir en serie på hver side.

• Liker 1
Hans Marius
Skrevet

Det har igjen skjedd litt og jeg kan vel si meg ferdig med det meste jeg hadde håpet å få gjort før vinteren kommer. Fikk hjelp av en kompis som er installatør til å koble ferdig sikringsskapet, slik at jeg kunne ferdigstille resten av veggen. Fikk så hjelp av brodern til å montere porten, så nå kan jeg endelig få låst igjen garasjen 😄 Har også fått foret ut vinduer og listet nesten alt, men mangler rundt døra som nok må vente til jeg er ferdig med å flytsparkle. Listet også rundt loftsluken, slik at selve luken bare hviler på listene.  

Så litt bilder av prosess og resultat 😊

4kvp6JV.jpg

TL90vW8.jpg

y6A4lFp.jpg

JYBZve4.jpg

Bomma litt på noen av hullene til veggboksene, så måtte gå noen strafferunder med sparkel

en7t2R1.jpg

CpsM2Za.jpg

tOu6wZ6.jpg

D4RGQVl.jpgGRmVdxO.jpg

j1fpjcY.jpg

uajNsYW.jpg

9xHHM9p.jpg

UgjisLw.jpg3ydAw7g.jpgdLE7WL4.jpg

qUWYKRY.jpg

NYCVuq6.jpg

sLVo3iq.jpg

• Liker 3
Hans Marius
Skrevet

Den garasjen din er faktisk for strøken🙈

Du fikk ikke plass til litt større port?😝

Utrolig stilig med de lysa gjenspeilet i bilen. Og bilen er jo utrolig flott også.

Mulig å få en film av lyden på den?😍🙈

Hans Marius
Skrevet
19 timer siden, JR skrev:

Den garasjen din er faktisk for strøken🙈

Du fikk ikke plass til litt større port?😝

Utrolig stilig med de lysa gjenspeilet i bilen. Og bilen er jo utrolig flott også.

Mulig å få en film av lyden på den?😍🙈

Tusen takk for det 😊 Samboeren driver å klager på at hun ikke har fått svarte montakter inne, men at jeg skulle ha det i garasjen 😅 Nei portåpningen var beregnet til så stor port som mulig 😛 Meget fornøyd med hvordan lyset ble også, selv om jeg ikke er heeelt ferdig med det heller 😉

Kan legge ut en liten filmsnutt i tråden til bilen 😉

Skrevet
2 timer siden, Hans Marius skrev:

Tusen takk for det 😊 Samboeren driver å klager på at hun ikke har fått svarte montakter inne, men at jeg skulle ha det i garasjen 😅 Nei portåpningen var beregnet til så stor port som mulig 😛 Meget fornøyd med hvordan lyset ble også, selv om jeg ikke er heeelt ferdig med det heller 😉

Kan legge ut en liten filmsnutt i tråden til bilen 😉

Hehe, ja det er noe med det. La opp sorte kontakter i hagestua og skal ha i garasjen. Får samme klager her🙈

Audi har gjort en utrolig bra jobb med lyden i de nye RS-modellene. Får aldri nok🤩🙈

Hans Marius
Skrevet
23 timer siden, JR skrev:

Hehe, ja det er noe med det. La opp sorte kontakter i hagestua og skal ha i garasjen. Får samme klager her🙈

Audi har gjort en utrolig bra jobb med lyden i de nye RS-modellene. Får aldri nok🤩🙈

Har mye å si for helheten med elko pluss, så det var ingen alternativ her 😉 Ja lyden på de bilene er deilig allerede med original RS eksos. Kunne tenkt meg litt mer turbolyd og litt høyere eksoslyd pluss mer "pops and bangs". Så det blir nok på sikt annen eksos, downpipe og luftfilter 😁

Skrevet

Fin garasje! Naboene er sannelig sjalu. Jeg liker belysningen din. Hva inspirerte deg til å gjøre dette? Hvor lang tid tok det? Jeg tenker også på å montere noe lignende i garasjen min.

Hans Marius
Skrevet
7 timer siden, BenteH skrev:

Fin garasje! Naboene er sannelig sjalu. Jeg liker belysningen din. Hva inspirerte deg til å gjøre dette? Hvor lang tid tok det? Jeg tenker også på å montere noe lignende i garasjen min.

Takk for det 😊 Om de ikke er sjalu så lurer de vel på om jeg ser dårlig da det lyser relativt godt ut av vinduene når det blir mørkt 😅 Ble vel ganske inspirert av Ammo NYC som var en av de første jeg har sett som kjøpte den type bikubedesign led-barer. I tillegg har jeg gjort en del research og kom frem til at det i kombinasjon med led spotter ville være en av de beste kildene til lys for polering. Selve monteringen av led-barene tok vel ca 2 dager. Spottene tok vel ca 1 dag om du ser bort fra tiden som gikk med på å montere takplater og trekke strømkabler til taket.

Skrevet
8.9.2021 - 20:29 Uhr, Hans Marius schrieb:

Vielen Dank für das 😊Wenn sie nicht eifersüchtig sind dann wundern sie sich wohl , wenn ich schlecht aussehen , da es relativ gut aus den Fenstern leuchtet , wenn es dunkel wird 😅wahrscheinlich ganz von Ammo NYC inspiriert wurde , die eine der ersten war , habe ich gesehen , die diese Art gekauft von Bienenstock Design LED-Leisten. Außerdem habe ich etwas recherchiert und bin zu dem Schluss gekommen, dass es in Kombination mit LED-Spots eine der besten Lichtquellen zum Polieren wäre. Die eigentliche Montage der LED-Leisten dauerte ca. 2 Tage. Die Spots haben wahrscheinlich etwa 1 Tag gedauert, wenn man die Zeit außer Acht lässt, die für die Montage von Dachbahnen und das Ziehen von Stromkabeln auf das Dach aufgewendet wurde.

Ich dachte, es würde länger dauern. Starke Leistung! Sie haben Recht, LED-Leuchten sind am besten, wenn Sie Ihr Auto polieren möchten. Wo steckst du eigentlich all deine Werkzeuge? Das ist das größte Problem in meiner Garage. Es sieht immer so chaotisch aus..

Skrevet

Ser utrolig bra ut. :)

Noen spesiell grunn til at porten ikke går lengre opp langs taket? Planer om lagringsplass over der?

- 07 Opel Astra 1.4 - 15 BMW X4 30d -

Min garasje - Mine biler

Hans Marius
Skrevet (endret)
4 timer siden, BenteH skrev:

Ich dachte, es würde länger dauern. Starke Leistung! Sie haben Recht, LED-Leuchten sind am besten, wenn Sie Ihr Auto polieren möchten. Wo steckst du eigentlich all deine Werkzeuge? Das ist das größte Problem in meiner Garage. Es sieht immer so chaotisch aus..

Ja, es hat nicht wirklich lange gedauert, die Mühe hat sich also gelohnt. Im Moment steht das Werkzeug nur auf dem Boden, plant aber, entweder Garagenarmaturen oder Küchenarmaturen von ikea zu installieren. Aber das wird wohl erst nächstes Jahr sein...

17 minutter siden, awt skrev:

Ser utrolig bra ut. :)

Noen spesiell grunn til at porten ikke går lengre opp langs taket? Planer om lagringsplass over der?

Takk for det 😊

Egentlig var det mest pga pris😛 Var en del dyrere om jeg skulle hatt port helt opp til taket og jeg så ikke helt poenget siden jeg ikke kommer til å ha biler over 2,15 inn dit uansett. Må ha porten nede når jeg har biler på bukken, men det bør nok ikke være noe problem det heller 😉

Endret av Hans Marius
Hans Marius
Skrevet
6 timer siden, awt skrev:

Var helst i forhold til bil på bukk jeg tenkte på, men var ikke klar over at det var endel dyrere. :)

Ja jeg må bare sørge for at porten aldri åpnes hvis jeg har en bil løftet opp på bukken 😊 Tror jeg skal kunne klare å finne en løsning som automatisk hindrer porten fra å åpne seg i nettopp dette scenarioet. Men tror faktisk at det ikke blir et problem hvis jeg har mine egne biler vendt med fronten ut på bukken og ikke for langt opp. Men dette må jeg måle litt på 😅

Skrevet
14.9.2021 - 21.11, Hans Marius skrev:

Ja jeg må bare sørge for at porten aldri åpnes hvis jeg har en bil løftet opp på bukken 😊 Tror jeg skal kunne klare å finne en løsning som automatisk hindrer porten fra å åpne seg i nettopp dette scenarioet. Men tror faktisk at det ikke blir et problem hvis jeg har mine egne biler vendt med fronten ut på bukken og ikke for langt opp. Men dette må jeg måle litt på 😅

Jeg har koblet opp litt smarthus løsninger, nettopp på grunn av dette.

Jeg satte inn en føler som sier ifra når hovedstrømmsbryteren på løftebukken er på, og da blir strømmen kuttet til porten.

Novoferm har et koblingsskjema på dette. Veldig kjekt iallefall. Da slipper jeg at kona glemmer seg og åpner porten når jeg har bil på bukken.

Hvis jeg skal åpne porten med bil på bukken, slår jeg bare av hovedstrømsbryteren.

Skrevet

Vi vil jo få ganske lik garasje og ser at du har valgt dampsperre 2etg og på vegger i garasjedelen. Mulig du har skrevet noen om det, men fant ikke noe under den raske scrollinga🙈

Kan du forklare hvorfor du gjorde slik og evt. hvor du fant info om det? 

Flere mailer til SINTEF er sendt, men får ikke svar😞

Hans Marius
Skrevet
17.9.2021 - 9.06, BenteH skrev:

Jeg vurderer også om jeg skal kjøpe hyller av høyere kvalitet. Jeg så disse hyllene hos arbeidskollegaen min i garasjen. https://www.mysortimo.no/no/produkter/mobilt-arbeid/mobile-arbeidsstasjoner-workmo
Dette er flere mobile arbeidsstasjoner. Men jeg tror de er ganske praktiske. Spesielt hvis du vil jobbe ute. 
Arbeidskollegaen min er veldig fornøyd med det.

Har også vurdert flere forskjellige produsenter av garasjeinnredning. Problemet mitt er den kanten jeg har inn til veggen pga lecablokkene og den støpte muren. Ønsker i utgangspunktet å få satt skapene oppå denne for å få de helt inntil veggen, samt at de ikke har bein som går ned i gulvet. På denne måten blir det lettere å gjøre rent under dem, men da må jeg finne noen som kan skrus på veggen. Dette har jeg ikke funnet noen som kan hittil, annet enn kjøkkeninnredning 😒

17.9.2021 - 19.53, Niebelheim skrev:

Jeg har koblet opp litt smarthus løsninger, nettopp på grunn av dette.

Jeg satte inn en føler som sier ifra når hovedstrømmsbryteren på løftebukken er på, og da blir strømmen kuttet til porten.

Novoferm har et koblingsskjema på dette. Veldig kjekt iallefall. Da slipper jeg at kona glemmer seg og åpner porten når jeg har bil på bukken.

Hvis jeg skal åpne porten med bil på bukken, slår jeg bare av hovedstrømsbryteren.

Ja mente jeg så det var en slik mulighet på porten. Er novoferm den jeg har også 😊 spørs om jeg må få til noe lignende hos meg for sikkerhets skyld. 

Hans Marius
Skrevet
18.9.2021 - 13.24, JR skrev:

Vi vil jo få ganske lik garasje og ser at du har valgt dampsperre 2etg og på vegger i garasjedelen. Mulig du har skrevet noen om det, men fant ikke noe under den raske scrollinga🙈

Kan du forklare hvorfor du gjorde slik og evt. hvor du fant info om det? 

Flere mailer til SINTEF er sendt, men får ikke svar😞

Jeg valgte å ha dampsperre i taket i andre etg for å ha varmt loft. Valgte også å ha det i veggene fordi brodern som er tømrer anbefalte det 😅 har ikke spurt han direkte om problemstillingen med dampsperre og plater med baderomsmaling, men han sa i alle fall ikke noe om at det ville bli problemer når jeg snakket med han om planene mine så satser på det går bra 🤞

Skrevet
8 timer siden, Hans Marius skrev:

Jeg valgte å ha dampsperre i taket i andre etg for å ha varmt loft. Valgte også å ha det i veggene fordi brodern som er tømrer anbefalte det 😅 har ikke spurt han direkte om problemstillingen med dampsperre og plater med baderomsmaling, men han sa i alle fall ikke noe om at det ville bli problemer når jeg snakket med han om planene mine så satser på det går bra 🤞

Ja har skjønt at man skal ha dampsperre mot yttervegg eller kald rom. Skal jeg da ha dampsperre i taket i garasjedelen ca 1 meter ut? Innenfor kneveggene i 2etg så vil det jo være kaldt..

Hans Marius
Skrevet
5 timer siden, JR skrev:

Ja har skjønt at man skal ha dampsperre mot yttervegg eller kald rom. Skal jeg da ha dampsperre i taket i garasjedelen ca 1 meter ut? Innenfor kneveggene i 2etg så vil det jo være kaldt..

Hvor du velger å ha dampsperra avhenger vel av hvor du skal ha isolasjonen. Hvis du isolerer slik jeg gjorde i skråtaket helt ut i vinkelen kan du plastre til samme sted på takstolene. Hvis du derimot velger å dra isolasjonen ned til kneveggene kan du plastre ned langs disse. Jeg valgte å ta plastre helt ned i vinklene for å få mest mulig tilgjengelig lagringsplass bak kneveggene 😊

Skrevet
25 minutter siden, Hans Marius skrev:

Hvor du velger å ha dampsperra avhenger vel av hvor du skal ha isolasjonen. Hvis du isolerer slik jeg gjorde i skråtaket helt ut i vinkelen kan du plastre til samme sted på takstolene. Hvis du derimot velger å dra isolasjonen ned til kneveggene kan du plastre ned langs disse. Jeg valgte å ta plastre helt ned i vinklene for å få mest mulig tilgjengelig lagringsplass bak kneveggene 😊

Ahh..Skjønner😊

Lagring i knevegger er jo greit. Men hvordan plastrer man rundt der? Må man skjøte og tape da?

Det blir nok ikke isolert i 2etg på en stund. Har det noe å si?

Hans Marius
Skrevet
8 timer siden, JR skrev:

Ahh..Skjønner😊

Lagring i knevegger er jo greit. Men hvordan plastrer man rundt der? Må man skjøte og tape da?

Det blir nok ikke isolert i 2etg på en stund. Har det noe å si?

Ja det var en drittjobb. Måtte skjære i plastikken slik at du får den på hver side av kneveggene også må du tape rundt med egen dampsperretape for å få det tett.

Vil vel egentlig ikke tro det har så mye å si om du ikke skal isolere 2.etg med det første. Regner med du heller ikke kommer til å varme opp i garasjen på vinterstid da, siden varmen kommer til å gå rett opp og ut? Hvis du gjør det vil jo fuktigheten bare gå opp og bli luftet ut på loftet. 

Skrevet
3 minutter siden, Hans Marius skrev:

Ja det var en drittjobb. Måtte skjære i plastikken slik at du får den på hver side av kneveggene også må du tape rundt med egen dampsperretape for å få det tett.

Vil vel egentlig ikke tro det har så mye å si om du ikke skal isolere 2.etg med det første. Regner med du heller ikke kommer til å varme opp i garasjen på vinterstid da, siden varmen kommer til å gå rett opp og ut? Hvis du gjør det vil jo fuktigheten bare gå opp og bli luftet ut på loftet. 

Planen er at jeg skal få lagt plater så langt inn i taket at jeg kan montere porten, så tidlig som mulig. Så legger jeg resten av taket etterhvert og legger i isolasjon fra toppen, altså fra 2etg, før jeg legger gulv der.

Men da trenger jeg ikke noe dampsperre I taket i garasjedelen.

Garasjen vil nok bli oppvarmet noe npr den er ferdig isolert, for at ikke kjemikalier skal bli ødelagt.

Hans Marius
Skrevet
15 timer siden, JR skrev:

Planen er at jeg skal få lagt plater så langt inn i taket at jeg kan montere porten, så tidlig som mulig. Så legger jeg resten av taket etterhvert og legger i isolasjon fra toppen, altså fra 2etg, før jeg legger gulv der.

Men da trenger jeg ikke noe dampsperre I taket i garasjedelen.

Garasjen vil nok bli oppvarmet noe npr den er ferdig isolert, for at ikke kjemikalier skal bli ødelagt.

Hvis jeg forstår deg riktig så ville jeg hatt dampsperre i skråtaket med en gang hvis du skal ha oppvarming etter du har isolert skråtaket. Ellers risikerer du nok at fuktigheten går opp og setter seg i isolasjon og dermed mugner. 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår