Gå til innhold
Hans Marius

Hans Marius sin 2010 Audi S4

Recommended Posts

Hans Marius

Som kanskje noen av dere har fått med dere fra tråden om gamlebilen så endte jeg opp med å kjøpe ny bil for en liten stund siden.

 

Jeg har generelt vært veldig fornøyd med A4'en, både når det kom til opplevd kvalitet, quattro systemet og draget i motoren, men mye vil ha mer som det heter :) Så allerede for ett år siden startet jeg autosøket på finn for å holde litt øye med markedet med følgende kriterier: Audi, S3 (sedan), S4, S6, RS4, RS6 mellom 2003 og 2015 og pris opp til 400 000,-. Jeg gikk en del runder med meg selv når det kom til om jeg skulle gå for en S eller RS modell, men endte til slutt opp med at en RS både ville bli for dyr i innkjøp og bruk (enn så lenge), samt at jeg ikke hadde samvittighet til å kjøre en RS på vinterføre i salthelvette her på østlandet. 

 

Etter hvert som tiden gikk ble jeg mer og mer bestemt for at det måtte bli en S4 i B8 karosseriet. Sparingen ble startet og etter sommerferien i år ble noe billigere enn først ventet så var jeg klar til å kjøpe bil. 

 

I perioden jeg vurderte mellom S og RS var jeg innom en forhandler ikke så langt unna hovedkontoret til jobben (Wangen Auto) som drev med import av mye S og RS modeller fra Sveits og Tyskland og fikk prøve en S4 med ABT tuning som også gjorde meg frelst :) Etter en lengre samtale med eieren fikk han en smørbrødliste av hva slags bil jeg var ute etter slik at han kunne si ifra om noe skulle dukke opp. 

 

Listen bestod i korte trekk av følgende: 

S4 avant fra 2009 og nyere, km stand rundt 100 000, så lite rust som mulig, enten svart med black line, blå eller rød, S4 delskinn seter med alcantara.

 

Så fikk jeg en dag i høst en mail fra han med info om en bil de hadde på tur inn som kunne være interessant for meg:

- 2010 mod S4 avant

- Svart lakk med black line

- Gått 97 000 km

- Original motor og alle servicer fulgt på merkeverksted

- Gått i Sveits og eid av 1 eldre eier (veldig lite rust)

- Panoramatak

- Webasto

- Skinnseter med ventilasjon

 

Jeg var først litt skeptisk siden den ikke hadde de setene jeg hadde lyst på, men jeg endte opp med å ta en tur å se og prøve den. Etter jeg fikk kjørt meg en tur med setene og kjent hvor gode de var, i tillegg til å tenkt litt over hvor deilig det var med ventilasjon i setene (hadde kjørt en Mustang med slike seter i USA i sommer) så ble jeg overbevist. Resten av bilen var også i veldig god stand og var fast og fin. At den hadde Webasto gjorde heller ingen ting her på Østlandet :) 

 

Etter jeg fikk gått grundig over alle kriker og kroker med LED lykt fant jeg kun et par flekker med rust i hjulbuene bak. Diskuterte litt frem og tilbake med forhandler om dette og ble enige om at de kunne ta denne rusten ved en eventuell understellsbehandling av samarbeidspartneren deres. De hadde også tatt en del bilder under bilen, så vi ble enige om at jeg skulle få de på mail og komme med tilbakemelding om hva jeg syntes etterpå.

 

Et par dager senere fikk jeg bildene på mail og også dette så veldig bra ut. Pris ble så diskutert og når begge parter var fornøyde med prisen så ble det kjøp :) 

 

Prisen inkluderte understellsbehandling med Mercansol og sandblåsing av eventuell rust, så den ble sendt på det før jeg kunne hente den. Så den 30. November ble bilen hentet og turen fra Hamar til Lillehammer har vel ikke vært så morsom noen gang (enda så mye vegarbeid det er etter den veien...). 

 

Så til litt bilder av bilen:

ajRy31c.jpg

cBea7a3.jpg

cqtohf3.jpg

ru2Kx1T.jpg

zUjmg9o.jpg

tlCDzQ3.jpg

Rq0utHc.jpg

mxKL6f5.jpg

CYRlhsM.jpg

YAlLIey.jpg

xzJ5ASX.jpg

Ul8JExl.jpg

cq78HW8.jpg?1

mArV2GS.jpg

Q8YFxR5.jpg

Bilder under før understellsbehandlingen ble utført.

H1wKVg1.jpg

cBYBvtm.jpg

E51ObRu.jpg

HRBO4lg.jpg

aCy27OZ.jpg

4Y1qsEA.jpg

RjSkceG.jpg

6r3BovG.jpg

vPPUwRu.jpg

XZo6FPS.jpg

 

Bilen hadde aldri hatt vinterfelger så jeg fikk med et sett med originale RS6 18" felger med nye piggfrie vinterdekk. Sommerfelgene var visstnok kantkjørte og så ikke noe bra ut, så de ble sendt til lakkering. Har ikke fått igjen disse enda, men de ble lakkert i gunmetall med noe ekstra flakes. Dette er samme RS6 felgene som på vinter, men i 19". Disse kommer nok til å bli byttet ut etter hvert, men de går i alle fall til å begynne med :) 

 

Utstyrslisten som ligger registrert i Møller sitt system sier forøvrig som følger:

0FA L FAD Standard manufacturingsequence
0G7 L GES Tiptronic
0HV L AED Vehicle class differentiation 8K0

0JH L GKV Weight category front axle weight range 8
0LF L SIZ Special plates/stickers/safety certificates for Switzerland 

0ST L SAU Labels/plates in German and French
0TD L ZFM Front and rear floor mats
0U0 L KRQ Fuel quality 98 RON
0VC L BTA Information kit in German
0W1 L AKZ Label for central electric German-speaking countries
0Y1 L KLZ Standard climatic zones
0YL L GKH Weight range 11 installation control only, no requirement forecast
1A2 L KRS Fuel system for SI engine with direct injection (FSI)
1AT L BRS Electronic stabilization program (ESP)
1BL E DAE Suspension/shock absorption (closed-loop)
1D0 L AHV Without trailer hitch
1EX L TYP Special identification plate for EC for M1 passenger vehicle
1G8 E RER Breakdown set
1KE L BAH Disc brakes, rear
1LJ L BAV Disc brakes, front
1N3 L LEN Speed-related variable steering assist (Servotronic)
1PD L ABR Wheel bolts with anti-theft protection (unlockable)
1S1 L BOW Tool kit and jack

1SA L TWU Without additional front underbody guard
1T2 L VBK Warning triangle
1VH L TWL Installation parts for sixcylinder engine
1X1 L ATA Four wheel drive
1XX L LRA Leather trimmed multifunction sports steering wheel w/ Tiptronic
1Z6 P KRM Increase in initial standard fuel filling
2D0 L CWV Without cd enhancing underbody panel
2H1 E CHA "drive select"
2K3 L SFS Reinforced bumpers
2WA L ZBR Without additional tires
2Z0 E TYZ Deletion of model designation
3B0 L ZKV Without additional child seat anchor
3FU E DEI Big roof system
3G0 L KSI Without child seat anchor front (ISOFIX)
3GN E LBH Variable cargo area concept
3L5 P SIE Electric seat adjustment for both front seats
3M3 L SZL Passenger car design
3NZ L HIS Rear seat bench unsplit, backrest split folding
3Q1 L KOH Rear headrests

3S2 E DAR Black roof rails
3X2 L DLS Load-through provision
3Y4 E SSR Roll-up sun screen for rear side windows
4A4 E SIH Seat heater for front and rear seats separately controlled
4E9 E SDH Trunk lid power closing with operating lever inside
4F2 E TKV Central locking system "Keyless Entry"
4GQ L WSS Windshield in heatinsulating glass
4KC L SSH Side and rear windows in heat-insulatingglass
4L6 E IRS Breakaway interior rear view mirror, automatically dimming
4UE L AIB Air bag for driver and front seat passenger
4X4 E SAB Side air bag, front and rear with curtain air bag
4ZE E ZIE Black moldings
5C0 L KSA Without special body measures
5D7 L TRF Carrier frequency 868 MHz without panic button
5J3 L HES Deflector vane
5K4 L LAC Transport protection cover (shape- adapted system) with additional transport protection measures

5RU L ASR Right exterior mirror: convex (large viewing field)
5SL L ASL Left exterior mirror: aspherical
5TG L EIH Decorative aluminum inserts, dulling
5XK L SON Sun visors on driver's and passenger side
6E3 L MAS Front center armrest
6EP L ZKS Additional stone guard body covers
6F3 L DFO Emblems
6FA E BBO Components without special surface appearance
6M0 L GPS Without tie down straps/net/pocket
6NJ L HIM Standard molded headlining
6SJ E KBB Trunk floor covering, reversible mat (rubber/fabric)
6V1 L HEB Rear trim panel (ECE)
6W1 L KZV License plate carrier front (large)
6XK E ASE Exterior mirrors: automatically dimming,electrically foldable/adjustable/heated
7AA L EDW Electronic vehicle immobilization device
7B3 L STD 12-volt socket(s)
7D5 P CDW DVD player

7E0 L WSA W/o heat accumulator/auxiliary heating
7F9 L SAG Plastic/leather gearshift knob/handle
7G0 L FVS Without preparation for VTS (vehicle tracking system)
7HA L LUM Without leather
7K0 L RDK Without tire pressure warning light
7L7 L SNA Regenerative braking with 12.5 V
7M2 L EIL Scuff plates in door apertures with "S" badge
7MG L AGM Emission standard EU5
7P1 L LOR Power adjustable lumbar support in frontseats
7QA L CDR Without CD/DVD for navigation
7T6 P NAV Navigation system (MID)
7X4 E EPH Park distance control, front and rear
7Y0 L SPU Without lane change assistant
8BP L HSW Bi-functional headlight with gas discharge lamp
8GR L GEN Alternator 150 A
8K4 L FLS Separate daytime running lights NAR

8N7 E SWS Windshield wiper intermittent control with light/rain sensor
8Q5 E LWR Headlight-range adjustment, automatic/ dynamic with dynamic bending light (AFS 1)
8SK L SBR Taillight assemblies with diodes (LED)
8T1 L GRA Cruise control system (CCS)
8WB L NES Front fog lights
8X1 L SWR Headlight washer system
8YQ P RAO Radio "HIGH"
8Z5 L MKU Not hot country
9AQ E HKA Air conditioning plus
9M9 P ZUH Parking heater with radio remote control
9P3 L SGK Seat belt reminder, electric contact in buckle
9Q4 E MFA Multi-function display/onboard computerwith check control
9VK E LSE Sound package "1"
9WC L AUD Without "Multimedia" in vehicle
9Z0 L BTR Operating voltage 12V
9ZF E VTV Mobile phone preparation with hands-freespeaking system
A00 L SAH No self-collection
A51 L HER Audi AG

A8S I AUS Standard equipment
AQ0 L QUA Standard-production quality
AV1 L LRV Driving on the right
B0A L BLB Component parts set without country-specific design requirement
B13 L TPL Type approval Switzerland
C13 E COC Operating permit, alteration
C2R L RAD Alloy wheels 8J x 18
D11 L MOT 6-cyl. SI engine 3.0 l/245 kW
(24V) TFSI, homogeneous Base engine is TC6/TE8/TM8
E0A L AAU No special edition
EA0 L ASG Without subsequent warranty
EW0 L WAR Without maintenance contract
F0A L FZS No special purpose vehicle, standard equipment
FA0 L SVO Control of standard production
FC0 L IND Without customized installation
FN0 L MDS "S" variant
FQ0 L QGM Standard production wheels
G1D I GSP 7-speed automatic transmission for four-wheel drive vehicle
GH1 L HAG Basic rear axle differential

GP1 L PAM Vehicles with special upgrade measures

GS4 L APP Applications
H7U L REI Tires 245/40 R 18 93Y
J0B L BAT 520 A (92 Ah) battery
K8D I KAR Station Wagon Variant/Avant
L0L L LEA Left-hand drive vehicle
N5W E SIB Leather seat covering
NT0 L TSP Transit coating (type 1)
NY0 L BGK Standard battery/alternator capacity
PK6 G Auxiliary heating / ventilation with remote control
PNG G Satellite Navigation system - HDD-based
PS8 G Climate-controlled comfort seat
PV1 G Electrically adjustable front seats
Q2J P VOS Comfort front seats
QE1 E ALG Tray areas package 1
QF0 L BDH Without receiver (car phone)
QH1 P SPR Voice control
QQ1 L LCP With additional lights (interior lighting)
QV3 E TVE Digital radio reception

S3G E SNR Vehicles with special conversion/ installation
TC6 I GMO 6-cylinder gasoline engine 3.0 l unit 06E.C
U2A L INS Instrument insert with km/h speedometer,radiocontrolled clock, tachometer and trip odometer
UF7 E ESS Electric interface for external use
UH2 E FSB Parking brake
V0A L REL Tires w/o specification of tire brand
VC0 L GRT W/o remote-controlled garage door opener
X4B G National sales program Switzerland
YBE G Versione promozionale
YTA G Audi exclusive inlays

 

Jeg har nok noen planer for bilen fremover, men de er ikke spikret enda så det er bare å følge med :) 

 

Prøvde Vossen felgene fra A4'en for å se hvordan de passet, men jeg konkluderte egentlig med at de blir litt små i hjulbuene på B8 karosseriet.

mDQKznw.jpg

4s8W1mM.jpg

Litt for stor avstand fra hjulbuen også med originalt understell

uveQnmY.jpg

hqmFu29.jpg

NtNJhLQ.jpg

Men innpress var ganske spot on

gRmHyTe.jpg

Endret av Hans Marius
  • Liker 8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
The Punisher

Grattis med gøy bil! Morsome motorer! Regner med det blir chip og reimhjuls oppgradering? Går alvorlig godt da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius
49 minutter siden, The Punisher skrev:

Grattis med gøy bil! Morsome motorer! Regner med det blir chip og reimhjuls oppgradering? Går alvorlig godt da!

Takk for det :) Etter det jeg har lest så skal de være ganske potente ja, så både chip og reimhjul++ er nok under kontinuerlig vurdering ja ;) 

38 minutter siden, johnsen90 skrev:

Sprek bil. Gratulerer

Takk takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
MadsF

Gratulerer med utrolig flott bil, liker felgene(har samme selv) selv om de kanskje ikke ble slik du hadde tenkt:D

Ser du vurderer tuning,  kan hjelpe deg med det hvis det blir aktuelt^_^

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius
22 timer siden, MadsF skrev:

Gratulerer med utrolig flott bil, liker felgene(har samme selv) selv om de kanskje ikke ble slik du hadde tenkt:D

Ser du vurderer tuning,  kan hjelpe deg med det hvis det blir aktuelt^_^

Takk for det :) Er egentlig veldig fornøyd med utseende på Vossen felgene, men da til A4'en de ble bestilt til :P De ble liksom så små i hjulbuene på denne :ph34r: Så blir nok 20" på denne etter hvert og skal ikke se bort ifra at det blir felger fra samme produsent :rolleyes:

 

Blir nok tuning etter hvert ja. Tror det blir bytte av reimhjul og chip. Hvordan er tuningen du leverer hvis det blir byttet reimhjul på kompressoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius

Da var første mod og utbedringer på bilen gjort :) 

 

Startet med vask av hele bilen så den var ren og pen og klar til å jobbes med.

Deretter et par før bilder:

xR0mKDF.jpg

AAD80Lk.jpg

 

Som dere kanskje skjønner er det bakruteviskeren som skal få bøte med livet på denne bilen også :P

 

Skrudde først av mutteren som holdt på plass viskrearmen før jeg fikk vridd av selve armen. Tok så av dekselet på innsiden av bakluka så jeg kom til motoren. Demonterte motor og plugget slangen til spylevæsken. Tørket så godt av rundt hullet med 3M GPAC og lot det lufttørke før jeg la på et fint lag med det medfølgende svarte limet rundt pluggen og presset den inn i hullet. Satte så på en tapebit på baksiden av pluggen for å holde press på den i 1 time som anbefalt. Da så det slik ut:

HmnvcPc.jpg

På innsiden:

Az4oMY4.jpg

 

Etter 1 time la jeg et veldig tynt lag med lim i sprekken rundt pluggen. Dro så utover limet med fingeren slik at det ble jevnt. Tørket bort overflødig lim og lot det så stå til dagen etter. Dro så av plastikkbeskyttelsen på oversiden av pluggen og dette ble resultatet :) Veldig fornøyd med hvordan det ble på denne også.

 

dGUSYrI.jpg

dhscWN8.jpg

tKWmJGJ.jpg

 

Neste som ble gjort var å ettermontere DAB+ adapter. Valget falt denne gang på Nordab sin enhet. Denne emulerer en CD under media menyen men kostet til gjengjeld 1/4 av hva en brukt original DAB+ mottaker koster....

 

Lokaliserte først den originale DAB mottakeren. Denne sitter bak dekselet i bagasjerommet på førersiden. Mellom denne og bilen skulle altså Nordab enheten kobles med den medfølgende fiberovergangen. Så måtte ledningen til DAB antenna flyttes over fra original mottaker til ny. Til slutt måtte jeg finne permanent 12V og jord til mottakeren. Fant det best å koble meg inn på spenningstilførselen til den originale mottakeren. Lagde et lite snitt i kabelen og tvinnet den nye rundt og loddet sammen ledningene. 

cWbl2gr.jpg

Trakk så frem jordkabel fra et eksisterende felles jordpunkt:

YRBSDdM.jpg

 

Førte så denne ledningen bak braketen der den nye mottakeren ble montert. Endte opp med å montere den under braketen da den passet perfekt der hvor den ikke ville ha mulighet til å bevege seg eller være utsatt for fukt. 

 

6JQN3X0.jpg

ITCLzky.jpg

0Jo0nz3.jpg

 

La en fin løkke til fiberkabelen og stripset den fast passe løst så det ikke skulle være noe fare med at den kom i skade for å bli knekt.

IHWZGk4.jpg

 

Hadde selvsagt ikke elektrikertape tilgjengelig, så det ble litt krympestrømpe rundt der jeg hadde koblet 12V kabelen til det originale ledningsnettet. Dette ble ok, men skal få tapet det litt bedre så fort jeg får kjøpt meg en rull :P

 

Det ferdige resultatet så slik ut i menyen :) 

rEJyeOL.jpg

5jyQ4lv.jpg

 

Lyd ble det også :P Har ikke fått testet mottaket enda, men siden det er brukt den originale takantennen bør det være ganske bra :) 

  • Liker 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius

Lå en liten pakke i postkassa når jeg kom hjem fra jobb på fredag, så da passet det fint at jeg skulle jobbe litt i garasjen i helga :)

 

Gule skiltlys kan vi ikke ha

syYojTr.jpg

Ny vs gammel. Fulgte med motstand og overgang til ledningen så her var det plug and play.

A4tfpvl.jpg

WEmTTDW.jpg

Etter:

6dOeD4k.jpg

Ingen feilmeldinger heller :)

sEXSgp0.jpg

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×