Gå til innhold
Magnera

S&S 2012 BMW 740xd M Sport

Recommended Posts

Magnera    1 021
Magnera

2012 BMW F01 740xd M Sport i 475 Black Sapphire Metallic

20198904964_afb0ca275c_k.jpg

(Klikk på bildene og bla med piltastene for større bilder og rask navigering)

Jeg laget min første S&S av en Blå VW Sharan for en uke siden. Nå var tiden kommet for polering og S&S av egen bil. Målet mitt var å fjerne litt mikroriper som jeg klarte å lage når jeg buffet av Collinite 476s som hadde tørket på lakken. Skulle jeg klare å fjerne litt mer lakkdefekter og få opp glansen enda ett hakk ville det bare være en stor bonus. 

 

Bilen hadde fått seg ett lite skumbad og vask kun ett par dager i forveien. Så den var ikke utpreget skitten når jeg skulle starte Lørdagsmorgen. Litt møkk skulle kjemikaliene likevel klare å finne.

20837743245_adc5e08ce0_k.jpg

20844877911_fb2c6f7138_k.jpg

20811184166_a9eecb1d03_k.jpg

20649488718_48eabd15e1_k.jpg

20837536645_2ff83ecda5_k.jpg

 

Saddel brown dakota skinn (LCD5) og matt fineline nature dekorlister.  

20837554855_2e0662ffce_k.jpg

 

Etter at før-bildene var knipset var det bare å sette i gang med vasken. Litt av utstyret ser du under på lagbildet. 

Prickbort i liten sprayflaske med rød ring, Surfex HD 1:3 i stor sprayflaske med rød ring. Autofoam 1:2 i foamlance flasken (i grønt). 

20649602358_ec60c12ab6_k.jpg

 

Prickbort ble lagt på lakkerte flater og fikk virke i ca 10 minutter. Dersom det begynte å vise tegn på å tørke la jeg på litt til. 

20650870389_34be87e1f5_k.jpg

 

Mens prickbort fikk jobbe fylte jeg opp felgbøtten min. Her snakker vi murerbøtte fra Coop Bygg med grit guard i bunn. Wheel Woolies, en svamp til å vaske baksiden av felgspilene og en liten børste med litt elektrikertape til å jobbe inn avfettingen eller såpen med. Som såpe i bøtten brukte jeg noe gammel blitema kombinert såpe og voks som jeg hadde liggende. 

20649566980_ec23fdf6b8_k.jpg

 

Skyllevannsbøtten er snart klar for dyst.

20649632978_38d2efcfe2_k.jpg

 

Dagens såpe ble G Wash dosert med 4 drøye korker. Liker godt denne såpen og den lukter godt. Bruker normalt MG Wash and Wax, men trenger ikke voks i såpen nå som bilen skal strippes og poleres. 

20811354086_7e0975177e_k.jpg

 

Så var det tid for Surfex HD 1:3. Bilen så ren ut før jeg startet, men prickbort og surfex fikk bort enda mer dritt. 

20844773421_f6e4c0572c_k.jpg

 

Surfex og Prickbort fikk kose seg noen minutter sammen før Foam Lance og Auto Foam 1:2 ble med og oppgraderte festen til ett skikkelig skumparty! :D

20837661365_bac01b6213_k.jpg

 

Mens trioen festet til 80-talls slagere fra radioen var det klart for felgbøtten. Her skulle jeg tatt en ekstra runde med svamp (eller en skikkelig dekkbørste) for dekksidene ble ikke helt rene.

20649628050_c23f9d8f6c_k.jpg

 

Felgene er vasket og Auto Foam har fått virke i kanskje 10 minutter eller mer mens jeg vasket felgene. Tid for å finne frem høytrykksspyleren og spyle bort skummet.

20216731473_31cb15c99d_k.jpg

 

Ser ut som trioen har funnet og fått bort endel møkk fra bilen. Flotte saker!

20811440906_ffc77365ab_k.jpg

 

Omtrent da jeg var ferdig med avspyling dukket dagens folkehjelpere opp. Da måtte jeg flytte bilen litt slik at de fikk ut ambulansen. Bilen fikk så stå å lufttørke mens jeg slo av en prat med de som skulle på vakt denne lørdagen. 

20649789428_ed11386cb5_k.jpg

 

 

Så var det tid for Auto Finesse Iron Out. Denne tørket veldig raskt på lakken, så jeg forsøkte meg med GTechniq W6 istedenfor. W6 satt lenger og fikk dermed tid til å jobbe. Sprayhode er også bedre på denne enn på Auto Finesse sin, som var greit når større deler av bilen skulle dekkes og ikke bare felgene. Siden W6 også tørket relativt raskt denne varme dagen (sikkert den varmeste dagen så langt i år) ble det lagt på kun en side av bilen om gangen før det ble spylt av. Litt å jobbe med fant den ihvertfall. 

20811508286_6c8a15f713_k.jpg20811533686_4b843cbdd2_k.jpg

 

Tid for claybar. Biltema sin clay liquid er erstattet med en liten dæsj Victoria Wax Super Soap og vann. Dette funket bedre enn biltema sin og gav en bedre glid og ikke noe film/rester som lå igjen etterpå.

20828287572_232fcfad84_k.jpg

 

Claybaren fra biltema går litt i oppløsning i kontakt med Victoria Wax Super Soap. Men det så stort sett ut som det kun er den dritten claybaren fanger opp som "flasser" av. En slags selvrensende claybar. Ikke dumt ^_^ 

20215227704_14f42d02a8_k.jpg

 

Jeg fikk fort lei av det dårlige sprayhode til biltema flasken og helte clay liquiden min over i en mer passende sprayflaske. Disse sprayflaskene kommer godt med! Ett og ett panel ble clayet og så spylt av. 

20649798630_34245b594a_k.jpg

 

Så var det tid for å tørke bilen. MF ble fuktet og vrengt opp før jeg startet. 

20649809030_d4ec384810_k.jpg

 

Simenhbe dukket opp like før jeg var ferdig og hjalp til med lakkinspeksjon, lakkorrigering av litt større riper og defekter og litt generelle tips.

20215265144_61333ca3cc_k.jpg20651159829_0e7c435bad_k.jpg20649861790_6d4b4dafc1_k.jpg

 

Ready for action!

Vi testet litt komboer som Rupes blå pad med grønn polish, grønn/ grønn. Begge disse etterlot seg en grå hinne på lakken. Så testet vi Rupes UHS/UHS og den korrigerte nok og avsluttet flott. Så resten av bilen ble tatt med Rupes Bigfoot 21 med UHS pad og UHS polish. På områder hvor Rupes 21 blir for stor (som jo er ganske store deler av bilen, selv på en 7 serie) tok Rupes 75 mini over. På minien ble det gul pad og UHS polish. UHS polish på blå rupes pad fungerte dårlig for denne operatøren, den kastet polish i alle retninger. Det var i starten nokså komplisert å ikke slenge polish overalt med Rupes 21 også. Når jeg fordelte på hastighet 1 og gikk gradvis opp mot 3 og fordelt polishen godt utover kunne jeg snart ta maskinen opp til 6 uten av publikum opp på rad fem ble dekket av polish spray. 

20649973770_f95d7cdff1_k.jpg

 

Det var veldig få 50/50 bilder som jeg var fornøyd med, men bildet under viser, helt til venstre, den grå hinnen som Rupes blå med grønn polish etterlot seg. I midten er det ikke polert og helt til høyre (fra omtrent midt i bildet og til høyre) er det polert med UHS/ UHS.

20651274739_96606b2846_k.jpg

 

Litt lettere å se skillet mellom upolert og polert med UHS på dette bildet

20845091621_4b777c780f_k.jpg

 

Simen hadde tatt med seg sitt eget leketøy og fikk prøve seg på de styggeste ripene som lå over noen fylte steinsprut helt fremst på panseret. 

20811647746_fed91f6f93_k.jpg

Dette tok knekken på uhumskhetene og Simen takket for seg før jeg for avgårde på Jula etter litt mer, og sårt trengt, arbeidslys. Lampen som jeg lånte når jeg polerte Sharanen hadde ikke overlevd.

 

Etter at arbeidslys var på plass gikk jeg over med Bigfoot mini for å ta bort noen små hologrammer som roterende hadde etterlatt seg og som vi ikke så tidligere. 20650050988_31c94c8009_k.jpg

 

Kan leve med dette! :D

20828491672_36df4310a7_k.jpg

 

Nå som panseret var ferdig var det bare å kjøre på videre. 80-talls slagere fortsetter å fylle garasjen og nyinnkjøpt pose med M&M holder meg med et stabilt høyt blodsukker. Glemte helt 50/50 av døren under, var så gira over den ekstra glansen jeg fikk :D

20838077155_aaa5c2526f_k.jpg

 

Noen 50/50 klarte jeg likevel. Steinspruten kommer klarere frem, men det gjør glansen også :D

20838086665_66461aa8ec_k.jpg

 

På bagasjelokket hadde solen og jeg laget ekstra mye vannmerker slik at det skulle bli en fin 50/50 :P

20811818806_c3083482e9_k.jpg

20215500754_9af3e1c8a1_k.jpg

20845244451_75b21f9723_k.jpg

20845254701_ae11768d92_k.jpg

 

Lørdags-middagen ble veldig enkel denne helgen. Jeg var kommet så godt i gang og hadde ikke lyst på pause. 

20838169065_369385be39_k.jpg

 

Etter middag ble bilen kjørt ut av garasjen og snudd slik at jeg fikk bedre arbeidsforhold.

20806059611_674eea2e8c_k.jpg

 

Det er blitt sent på lørdagskvelden, og jeg er tom for maskeringstape. Hadde noe tape fra Clas Ohlson, men den la igjen så mye limrester at jeg valgte gjenbruk istedenfor. Det fungerte veldig greit og ble dagens miljøvennlige innslag. 

20838179785_d3cba3e87b_k.jpg

 

Det nærmer seg slutten :D

20215582234_23fccc5b6e_k.jpg

 

Før jeg tok kvelden var det blitt Søndag, og bilen hadde fått ett lag med Fusso Coat. Det gikk dessverre ikke helt smertefritt da voksen la igjen skjolder og hologrammer. Noe gikk bort når jeg buffet av engang til senere på morgenen, men det meste ligger igjen. Litt plagsomt. Etter litt googling og lesing her på forumet kan det se ut som det finnes litt forskjellige og totalt motsatte løsninger på dette. Fra for lite produkt (du må mette lakken) til alt for mye produkt (du skal nesten ikke se at du har lagt det på). Fusso må fjernes og nytt lag må på eller bare legg på ett nytt lag og buff raskt av. Her er det sikkert mange veier som leder til Rom. Hvilke jeg tar har jeg ikke bestemt meg for. 

EDIT: Skjoldene forsvant etter tre vask, brukte Autobrite Magifoam (denne får ligge mens jeg vasker felgene) og vasket over med vaskehanske og Meguiars Wash and Wax. Brukte ikke noe surfex da jeg ønsket å se hvor mange vanlige vask som måtte til. 

20217337683_4779f09d87_k.jpg

 

Søndagsmorgen var det opp på beina igjen og klar for å starte på interiøret. Det ble med førersetet. For en nydelig dag og for en varme vi fikk. Og jeg hadde ikke tenkt å bruke tiden inni bilen denne dagen når værmeldingen fra Tirsdag av er heller begredelig. 

 

Jeg har jo brukt opp maskeringstapen min, så det ble en litt så som så 50/50 av førersetet. Men det førersetet var blitt sinnsykt drittent i sommer, rengjorde de i slutten av Juni og nå så det ikke ut. Nederst er det rengjort med Auto Finesse Hide Leather Cleaner. Øverst er restene fra en skitten sommerbak. Auto Finesse Hide Leather Conditioner ble satt inn før jeg stakk ut i solen og tørket dykkerutstyr. 

20650171320_9ea5b1cf51_k.jpg

20845354861_10947f9ae4_k.jpg

 

Okay litt tid i bilen skulle det bli, men ikke til arbeid. Tok en liten tur for å fange noen blikk og handle litt jordbærB). Og ikke minst for å ta noen ferdigbilder

20633467080_550ffa2fe7_k.jpg

20633530388_e1618e5c82_k.jpg

20821514985_ee79e7fa4a_k.jpg

20200523673_f4d94dbc07_k.jpg

20821513285_da6bc8859c_k.jpg

20633527658_c282a56b44_k.jpg

20828576431_7c777abf50_k.jpg

20828576281_7a0f216710_k.jpg

20812022732_f26a637eb6_k.jpg

 

Jeg ble veldig fornøyd med resultatet og dette har gitt mersmak! Brukte 15 timer på denne jobben fra Vask til Forsegling. 

 

Takk for hjelpen til Simenhbe! Og takk til DCN for all kunnskap som er delt på dette forumet! :D

 

Endret av Magnera
Fusso skjolder forsvant etter tre vask med Magifoam og Meguiars Wash and Wax
  • DCN Poeng 49

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simenhbe    123
Simenhbe

Så ut til å bli skikkelig bra det der! Cred/liker/poeng/whatever er levert!

Overrasket over at lakken på denne var mye mykere enn forventet. Var nok litt ambisiøst å gå rett på med blå pad her, så vi får ta det på min regning. Forventet egentlig at lakken skulle føles som granitt, sånn som min gjør ;)

Prøv en skikkelig runde med surfex og håndvask før du prøver deg på å strippe fussoen. Det funket på en sort bil jeg la fusso på :) Og hvis du ikke gjorde det nå, legg ett og ett panel neste gang. Det gjør stor forskjell.

Du får si fra en gang du er i området så jeg kan se resultatet :)

 

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 021
Magnera

Så ut til å bli skikkelig bra det der! Cred/liker/poeng/whatever er levert!

Overrasket over at lakken på denne var mye mykere enn forventet. Var nok litt ambisiøst å gå rett på med blå pad her, så vi får ta det på min regning. Forventet egentlig at lakken skulle føles som granitt, sånn som min gjør ;)

Prøv en skikkelig runde med surfex og håndvask før du prøver deg på å strippe fussoen. Det funket på en sort bil jeg la fusso på :) Og hvis du ikke gjorde det nå, legg ett og ett panel neste gang. Det gjør stor forskjell.

Du får si fra en gang du er i området så jeg kan se resultatet :)

 

Jeg syntes den var flott før, men nå synes jeg den er blitt rå :D

Trodde også den skulle være mer komplisert å jobbe med, men godt UHS var handlet inn etter varme anbefalinger herfra. 

Jeg la fusso panel for panel, på panser og tak delte jeg det inn i to deler. Buffet av når jeg var ferdig med panelet, da var fussoen begynt å haze. Prøvde å legge så tynne lag som mulig. Skal prøve med noen vanlige vasker og litt surfex så ser jeg hvordan det ser ut. Det er jo ikke ille, bare litt kjipt etter alt det arbeidet :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen    237
cheffen

Du kan også prøve å buffe Fussoen med en fuktig MF først, deretter med en tørr.

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 021
Magnera

Du kan også prøve å buffe Fussoen med en fuktig MF først, deretter med en tørr.

Jeg antar at det ikke fungerer nå, men rett etter jeg har lagt Fusso så burde jeg prøvd å buffe med fuktig MF og så en tørr MF? Greit å ha det i bakhodet visst det blir stripping av Fusso og nytt lag! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen    237
cheffen

Ta et par vask og se hvordan den oppfører seg. Sannsynligvis får du det bort.

Ja, fuktig og så tørr MF når du legger Fusso. Du kan nok også legge et nytt lag Fusso uten å strippe det som ligger der nå. Likt vil nok løse likt. Men prøv å vaske først.

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
immortell    47
immortell

Kudos for flott jobb på en nydelig børse!

Utrolig flott bil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 021
Magnera

Kudos for flott jobb på en nydelig børse!

Utrolig flott bil!

Tusen takk! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Robin S    1 828
Robin S

Nydelig bil og veldig bra 2. S&S! UHS har jeg også brukt på flere karbon sort og safirsorte BMW å det gir et godt resultat :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 021
Magnera

Speilblank!B)

Jeg ble godt fornøyd med dette! :D

Nydelig bil og veldig bra 2. S&S! UHS har jeg også brukt på flere karbon sort og safirsorte BMW å det gir et godt resultat :)

Takk skal du ha! Det er godt mulig det er en av dine S&S hvor jeg har plukket opp av UHS fungerer bra på safirsort :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 021
Magnera

Flott resultat på en nydelig bil!

Takk skal du ha! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sortehaug    671
Sortehaug

Ser det ut som et kjemperesultat! :) Blei veldig blank :thumbs: Fussoen er litt vanskelig ja, har opplevd det samme selv. Vrien sak egentlig :P Cred levert :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    682
Conkey

Veldig pent alt i denne s&s'en! Fusso holos forsvinner nok etter en vask og to. Jeg fikk samme hos meg men  2 vask og borte var de

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 021
Magnera

Ser det ut som et kjemperesultat! :) Blei veldig blank :thumbs: Fussoen er litt vanskelig ja, har opplevd det samme selv. Vrien sak egentlig :P Cred levert :) 

Takk skal du ha! Jeg er godt fornøyd. Og satser på at Fussoen blir bedre etter noen vask. 

Veldig pent alt i denne s&s'en! Fusso holos forsvinner nok etter en vask og to. Jeg fikk samme hos meg men  2 vask og borte var de

Takk! Krysser fingrene for at du har rett!

Så veldig bra ut! :D

Meget pen bil BTW! :)

Takk takk! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 771
Audi S8

Kjempe fin S&S og resultatet så klart :) som nevnt over vask vil ofte hjelpe, men også om du ser dette etter påføring at man buffer over med våt mf så en tørr men bruk fornuft så man ikke skaper mikroriper i prossessen

Cred!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 021
Magnera

Kjempe fin S&S og resultatet så klart :) som nevnt over vask vil ofte hjelpe, men også om du ser dette etter påføring at man buffer over med våt mf så en tørr men bruk fornuft så man ikke skaper mikroriper i prossessen

Cred!

Takk skal du ha!

Vi får se hva noen runder med vask gjør med Fussoen. Synes det er litt rart at vask skal hjelpe på et produkt som skal henge i månedsvis. Trodde ikke noen få vask var nok til å "slite" ned forseglingen nok til at den så bra ut? Med mindre det som gir skjolder osv. ligger helt i øverste lag av forseglingen?

Har en avtale om å hjelpe en kompis med en rød MR2 om ett par uker, skal forøke våt klut tørr klut trikset da. Og skal selvsagt være forsiktig. Det er mikroripene jeg påførte BMWen etter at jeg la Collinite 476s som gjorde at jeg begynte å lese meg opp på polering :D 

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen    237
cheffen

Lurer på om ikke dette til en viss grad oppstår pga. svetting fra voksen. Om jeg er helt på bærtur får andre korrigere meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×