FinnIsaksen 1 038 Skrevet 9 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 9 Juli, 2019 (endret) Porsche GT3 Clubsport - Das Ringtool - - Hei og velkommen til denne S&S! Etter midlertidig endring i jobbsituasjon de siste fire månedene, hadde jeg endelig tid til en skikkelig detail! En kamerat satt meg i kontakt med en slektning som ønsket en oppstrekker på bilen sin, en 2004 Porsche 911 GT3 Clubsport med 53000km på telleren. Første møtet var i min garasje der vi snakket om hva en slik jobb innebærer, samt avtale om inspeksjon av bilen hos eier. Noen uker senere var jeg å kikket på bilen der jeg fikk danne meg et bilde av omfanget og gav mine anbefalinger. Det ble avtalt tidsrom der jeg kunne ha bilen i drøye to uker når eier skulle på ferie. - Ankomst - Nedvask Åpner med et par spray KC Felgenblitz på felgene og KC Teerwasche på sidene fra vinduer og ned, samt bakenden - Etter 5-6 minutter får hele bilen en runde BH Surfex HD 1:5 - 5 minutter etter skummes hele bilen med KC Vorreininger B (1:4 i flasken, ca 1:20 på bilen) - Bilen blir reskummet etter 5 minutter for lengre virketid - Etter en liten runde med detailerbørsten rundt omkring og avspyling ser det ut til at all asfalt og veismuss har sluppet taket. Fortsatt en del nupper på alle paneler. Spot tester KC Reactive Rust Remover på dør, bakfanger og panser, finner en god del metallpartikler på alle panelene. Det blir dermed en solid runde metallpartikkelfjerner på hele bilen, fyller litt på fra toppen etter hvert og lar det sitte i ca. 30 minutter. Høyre dør Venstre dør Venstre forskjerm Bakluke Frontfanger - Når metallpartikkelfjerneren jobbet, benyttet jeg anledningen til å vaske inne i dørkarmer, samt under bakluke og panser. Etter avspyling av metallpartikkelfjerner var det blitt betraktelig bedre. - Går videre med håndvask, KC Aktivwasche i bøtten. - Tørker med ND Mikrofiber drying towel - Inn i gnikkebua Var forut meg selv når jeg senket sakseløfteren ned i gulvet for et snaut halvår siden. Hadde ikke hatt nubbesjangs å kjøre denne bilen direkte opp på sakseløfteren når den lå direkte på gulvet - En runde clay på hele bilen, finner noe metall men ikke så omfattende. - Blåser godt ut av pakninger og panelsjøter og tørker over bilen, den får stå å dryppe av seg til neste dag. - Inspeksjon Det var en god del knallharde polishrester i panelsjøter, plast og diverse krinker og kroker. Tar en god runde med silikonfjerner og Q-tips/mikrofiber å fjerner det meste, det sitter dog ganske godt enkelte plasser. Går videre med litt maskering. Deretter demontering av hjul. - Felger Pleier å utsette felgvasken til slutten av jobben, men var i godt vaskehumør og dro på med felgene. Her var det litt å ta tak i Når det er såpass mye asfaltbelegg så åpner jeg alltid med KC Teerwasche og lar denne ligge en god stund, topper den opp og sysler litt med andre ting i mellomtiden. - Etter litt arbeid med felgbørste, en ny runde Teerwasche og en kjapp syrerunde er det stort sett innbrent metall igjen. Dette var ganske omfattende, men etter lang virketid og litt manuelt arbeid med skapell, clay og plast barberblad ble det noelunde bra. La godt merke til at den ene fremfelgen var i betraktelig bedre tilstand enn den andre, her har det enten vært utskifting eller omlakkering. Felgen som var i god tilstand hadde heller ikke det innbrente metallbåndet fra bremseskivene, så dette har skjedd før den ene felgen ble omlakkert eller skiftet. - Lakkmåling Erfaringen fra Positector 200 B/ADV så langt er positiv, men det er alltid litt justering av Lo- og Hi-limit for å få korrekte verdier. Det blir som regel en underkjent måling eller veldig rar verdi om noe er feil. Det som er greit da, er at om målingen blir underkjent så kan jeg bruke siste måling og justere Lo/Hi til jeg får frem noe fornuftig. Den grafiske fremstillingen hjelper også på til å lede meg inn på rett sti. Måler klarlakken til mellom 61-85my, bunn notering på panseret. Får ikke målt mer enn et sjikt på panseret, trass mye justeringer av Lo/Hi. Noen som gjetter hva som er på gang her? Toppnotering 85 mikroner på bakluken. - Overspray Tilstanden bar preg av en overspray, noen gjenstridige metallpartikler, et par RDS og en del steinsprang. Første observasjon ble gjort under befaring hos eier, her ser det ut til at noen har lakkert gitter på frontfanger uten tilstrekkelig avdekning. Det var sorte lakkdråper på hele frontfanger, panser og høyre fremskjerm. Antar et sted rundt 300 dråper. Etter å ha forsøkt litt clay og sandpapir, finner jeg den beste løsningen til å være tålmodighet i kombinasjon med skalpell og en stø hånd. - Litt frempå med pussepapiret på frontfangeren etter hvert, og jaggu var det ikke paint transfer på både pussepapir og poleringspute! Mitt første møte med single stage lakk (SS), lurer fælt på hvorfor akkuratt frontfangeren er SS og resten konvensjonell farge/klarlakk. - Lakktilstand Høyre framskjerm Høyre bakskjerm Bakvinge Bakvinge Venstre bakskjerm Bakfanger Dyp ripe bakluke Bakfanger høyre side Bakfanger høyre side Bakfanger venstre side Høyre baklykt Venstre dør/sideskjørt Høyre dør, dyp ripe Høyre fremskjerm, to dype riper Høyre sideskjørt Høyre dør Høyre dør Høyre dør - Utbedring av steinsprang Eier har levert med original petrobasert lakkstift. Bruker tynn plaststick å legger i lakk på alle punkter som har behov for det. Frontfanger og sidene på bilen hadde særdeles stort behov for dette.. - Fremsiden av sideskjørtene var såpass slitt at det gikk forbi mine produkter og evner. Hadde nok lakk og valgte å ta en liten "nødreparasjon" her for å pynte på grisen Etter to runder bak alle fire hjul så ble det helt greit egentlig. På tide å lære seg smart repair å gjøre det skikkelig heller? - Korrigering Åpner alltid med Rupes Gul skum og KC F5.01 medium polish for å "kjenne" på hvordan lakken er. Lakken her viser seg å være medium, overnevnte kombinasjon gav en super finish men la igjen for mye defekter. - Lader opp Rupes blå ullpute og KC F9.01, denne tar defektene på en til to runder. Bruker Gul skum og F5.01 som finsteg. Før Etter to runder grovsteg og en runde finsteg, ser en del gassbobler på panseret men finishen er god. - Lader opp til ein knakande god 50/50 på bakvingen. Krummingen på bakvingen er et godt eksempel på hvorfor jeg stort sett bruker ull fremfor mikrofiber, det er mye lettere å holde rotasjonen i gang når paden former seg til panelet. Ulempen er at ull ofte støver litt mer. 50/50 Etter finsteg - Diverse Eier fremmet ønske om fjerning av klistermerker på innsiden av bak- og frontrute, samt fjerning av GoPro fester på frontrute og over skilt på bakfangeren. Bruker litt varme og fiskesen, fjerner restene fra klisteret med plastikk barberblad og rødsprit. - Bilskiltet fremme var festet med grov borrelås, observerte på første inspeksjon av den ene var i ferd med å løsne. Renset og la inn en 3M bit bak denne. - Bilen blir satt på vedlikeholdslading på nettene. - Korrigering Vol. 2 Ønsker helst å unngå demontering så langt det går, selv om det fristet å ta av vingetoppen for å komme til med LHR75. Brukte isteden Ibrid nano i stor grad for å ta områdene rundt og under vingen. - Fjerner litt scale rundt emblem - Autotriz Nano polisher på roterende er kjekk å ha... ...men en kommer langt med skumcone på drill, om den brukes forsiktig. Inne i denne knekken er det umulig å komme til effektivt med andre maskiner. - Inne i dørhåndtakene er det Nano polisheren som stikker av med gullmedaljen - Venstre baklykt Før Etter - Bakfanger høyre side Før Etter - Venstre sideskjørt Før Etter - Dørkarmene var ganske slitt, la litt ekstra energi i å få disse presentable. Høyre dørkarm Før Etter - Venstre dørkarm Før Etter - Sparte det beste til slutt, sliping av lakktopper og korrigering av SS lakk på frontfangeren. Hurra for paint transfer Relativt stor fan av skumcone - Alle før/etter bilder har naturlig nok vært med finsteget kjørt, for bildene sin skyld. Finsteget for hele bilen gjøres først når alt av grovkorringering er ferdig, her med nano i aksjon under bakvinge. - Den reine fasen Etter mye labbing og støving fra poleringen er det dags for gulvvask. Har vært på forsiktig utkikk etter en skikkelig svaber en god stund, kom tilfeldigvis over denne Delaval svaberen (864kr inkl. mva.) på ferietur. Shoutout og to tommler i været for Kvam Fruktlager AS i Øystese (av alle plasser) - Åpner porten, sola titter innom for å si at lakken er klar til coating. - This house (garage) is clean. To runder med wipedown så er lakken klar til forsegling. - Lakkforsegling Etter tidligere erfaringer er medium/myk lakk med tett farge en utfordring når en skal legge Gtechniq Crystal Serum/CSL. Etter et par forsøk ser jeg tendenser til at dette vil forringe finishen, og lander på å legge to lag Gtechniq EXOv4, som også fungerer fint som stand alone coating. - Har forresten fått meg en liten whiteboard tavle i garasjen! Jeg synes det er litt hendig å kunne visualisere utestående punkter, det blir også en liten huskeliste. https://www.clasohlson.com/no/Whiteboardtavle-58,5-x-43,3-cm/44-1665?gclid=Cj0KCQjw9pDpBRCkARIsAOzRzisMaru61HUvD6BpPipPoE7v31aYXSqq1Fn0Te6UxAGDpAwqs25m6pYaAsk-EALw_wcB - - Ferdig lakkforseglet, da ryker maskeringstapen. - Vakker bil! - En shine i motorrommet, KC Motorplast påført med børste og mikrofiber - Interiør Bruker tornador og støvsuger for å få has på støv og skitt på en effektiv måte. - Ut med putene i bøttestolene Tornador og støvsuger Det er et par hundre gjenstridige hår og nupper som verken vil forlate åstedet ved bruk av støvsuger, tornador eller klisterrulle. Da er det frem med pinsetten! - Matter blåses inn med KC Mehrzweckreininger. IPC Foma Mimo med varmt vann i beholderen vasker ut såpen og suger opp. - Ruter innvendig og utvendig renses med KC Glass Star Kjører en obligatorisk runde med Ozongeneratoren, 30 minutter etterfulgt av 15 minutter med ventilasjonsanlegget på resirkulasjon. Deretter luftes det ut noen timer, før jeg blåser over alle tekstiler med Tornador og støvsuger på nytt. Siste hånd på verket blir KC Refresh Cockpit Care på alle plastpaneler og et par spray med CG New Car Smell. - Diverse Vol. 2 Hjulhusene hadde behov for litt TLC med KC Gummi- og Plastfornyer. Før Etter Bremsekalippere hadde klarlakk slipp, fastbrent metall og en del punkter uten lakk. Begrenser meg til rengjøring, da en må relakkere for å få disse bra. - Det ble en runde på stussene med Autosol og Meguiars metal polish, litt vanskelig å få det bra pga. tilkomst. Før Etter - Det øverste høyre gitteret på frontfangeren var løsnet, dette ønsket jeg å gjøre noe med. Punkterte en Sikaflex tube som hadde størknet i tuppen. Avkappet Q-tips og stødig hånd. Trer inn fiskesnøre og løfter gitteret opp, ferdig arbeid. - Felger Vol. 2 Åpner med filtermaske og Aceton, et kjapt rapp over gummien så forsvinner tire bloomingen lett. - Felgene får seg en runde F5.01 på skumcone for å utbedre litt riper og heve glansen. - To runder wipedown Forsegles med Gtechniq C5. - Ferdigbilder! Tidsforbruk: 45 timer over 7 dager Takk for at du tok deg tid til å lese gjennom denne S&S! Endret 10 Juli, 2019 av FinnIsaksen 8 39 Siter S&S: Audi RS4 // Audi RS5 // Audi RS6 // Porsche Cayenne // BMW X1 // BMW X3 // BMW X3 Alpina White // BMW X5 // Mercedes GLC // Audi Q5 // Porsche GT3 CS Garasjen - Isaksen`s RS6 Rupes Advanced Level Instructor - Gtechniq Accredited Detailer Lenke til innlegg Del på andre sider
Andreas Winter 0 Skrevet 9 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 9 Juli, 2019 Helt rått Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Niebelheim 65 Skrevet 9 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 9 Juli, 2019 Helt nydelig som alltid Finn. Dine S&S er virkelig inspirerende. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Gizmo 6 Skrevet 9 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 9 Juli, 2019 Det er en fryd å lese dine S&S 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Arild 1 088 Skrevet 10 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Juli, 2019 Alltid knall det som kommer fra deg Finni Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Stein86 158 Skrevet 10 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Juli, 2019 Sykt imponerende! Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Tyggern 1 739 Skrevet 10 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Juli, 2019 Ble veldig bra dette her Tips, vipp ut frontlyktene (det ligger et verktøy, foran til dette. lang pipe med hendel.) Så er det bare å vippe over en hendel så er hele lykta ute, tar kortere tid en å maskere også 1 Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til innlegg Del på andre sider
Tommy 6 606 Skrevet 10 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Juli, 2019 Dette ble strøkent (som vanlig) Finn, tenker Thomas er meget fornøyd med resultatet. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til innlegg Del på andre sider
johnsen90 648 Skrevet 10 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Juli, 2019 Strøkent :D Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til innlegg Del på andre sider
Conkey 713 Skrevet 10 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Juli, 2019 Nydelig resultat som vanlig. Selv været på ferdigbildene var jo perfekt Siter Min Produktlogg Bilpleielogg [twitter]samfunnspsyk[/twitter] 2013 BMW 525d XDrive 2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S2012 Ford Fiesta 1.252011 Mazda 6 2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde1999 Volvo V70 2.0LT Lenke til innlegg Del på andre sider
Stian.R 25 Skrevet 10 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Juli, 2019 Du er et unikum når det kommer til å pleie biler. Å du er helt rå på å dokumentere det, veldig innholdsrike S&S. Helt rått jobba. Reagerte på at du lot metallpartikkelfjerneren ligge i 30 minutter. Stemmer det? Virket som veldig lenge. Hvor ofte/mange ganger toppet du opp med nytt produkt isåfall? Siter Hilsen Stian RSR Autospa Lenke til innlegg Del på andre sider
Sondre 209 Skrevet 11 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 11 Juli, 2019 Nydelig jobb, meget lekkert! Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
FinnIsaksen 1 038 Skrevet 11 Juli, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Juli, 2019 10.7.2019 - 1.59, Andreas Winter skrev: Helt rått 10.7.2019 - 2.28, Niebelheim skrev: Helt nydelig som alltid Finn. Dine S&S er virkelig inspirerende. Takk for det! Vet selv hvor motiverende og inspirerende det kan være, så det er kjekt å høre 10.7.2019 - 2.59, Gizmo skrev: Det er en fryd å lese dine S&S Takk 10.7.2019 - 6.59, Arild skrev: Alltid knall det som kommer fra deg Finni Takker! 10.7.2019 - 8.30, Stein86 skrev: Sykt imponerende! Takk! 10.7.2019 - 10.01, Tyggern skrev: Ble veldig bra dette her Tips, vipp ut frontlyktene (det ligger et verktøy, foran til dette. lang pipe med hendel.) Så er det bare å vippe over en hendel så er hele lykta ute, tar kortere tid en å maskere også Takk og takk for tipset 10.7.2019 - 10.25, Tommy skrev: Dette ble strøkent (som vanlig) Finn, tenker Thomas er meget fornøyd med resultatet. Takk, satser på han blir fornøyd ja 10.7.2019 - 13.46, johnsen90 skrev: Strøkent 10.7.2019 - 15.57, Conkey skrev: Nydelig resultat som vanlig. Selv været på ferdigbildene var jo perfekt Takker! Været slo plutselig om fra regn til strålende sol, så da ble det litt armer og bein for å få siste hånd på verket og tatt noen bilder før ferietur. Tuklet som vanlig litt med innstillingene og endte opp med litt for mørke skygger, men reddet det inn i lightroom 10.7.2019 - 22.15, Stian.R skrev: Du er et unikum når det kommer til å pleie biler. Å du er helt rå på å dokumentere det, veldig innholdsrike S&S. Helt rått jobba. Reagerte på at du lot metallpartikkelfjerneren ligge i 30 minutter. Stemmer det? Virket som veldig lenge. Hvor ofte/mange ganger toppet du opp med nytt produkt isåfall? Bevares, takk for det! Kjekt å høre slikt, det motiverer til å fortsette med S&S! Angående metallpartikkelfjerneren så ønsket jeg å la det få virke lenge, da jeg hadde gode mistanker om at det hadde sittet lenge. Blir mer tid- og kostnadseffektivt å toppe litt opp, enn å spyle av alt og påføre nytt. Selv etter den solide runden (gikk 1,5 liter), så var det små partikler igjen på tak og bakfanger. 19 timer siden, Sondre skrev: Nydelig jobb, meget lekkert! Takk! 1 Siter S&S: Audi RS4 // Audi RS5 // Audi RS6 // Porsche Cayenne // BMW X1 // BMW X3 // BMW X3 Alpina White // BMW X5 // Mercedes GLC // Audi Q5 // Porsche GT3 CS Garasjen - Isaksen`s RS6 Rupes Advanced Level Instructor - Gtechniq Accredited Detailer Lenke til innlegg Del på andre sider
einarhelge 490 Skrevet 12 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 12 Juli, 2019 Blir helt stum av beundring, for en forvandling så lekkert utført arbeid! Siter Min showcase Mine S&S 2017 VW eGolf S&S 2003 Volvo V70 S&S 2019 Tesla Model X S&S 2017 Aprilia RSV4 RF S&S 2012 Mercedes Benz ML S&S 2017 Volvo XC90 S&S 2015 Subaru Outback S&S 2000 Porsche 911 S&S 2017 Tesla Model S Østergren bilpleie på Facebook S&S 2015 Nissan Xtrail Lenke til innlegg Del på andre sider
Tom Erik Skotheim 0 Skrevet 19 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 19 Juli, 2019 Meget flott S&S, ser du har brukt 45 timer over 7 dager og det er et flott stykke arbeid. Ikke minst all tid det har gått med til å ta bilder og lage denne S&S. Kan jeg spørre hva en slikt omfattende detailing koster? :-) Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
D.Mikalsen 3 068 Skrevet 20 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2019 Helt rått Finn, jeg så igjennom jobben her hin dagen, og fikk sett litt nå også, nydelig resultat på denne rød fargen Detalj arbeidet og er også helt rått samt en flott S&S som vanlig! Kan jeg spørre hvor du kjøper disse skumconesene fra? Siter Mine jobber: Show and Shines Garasjen min: Mikalsens garasje 7x7 Showcase: Mikalsens Audi A3 Coupè - 1.8 TFSI - 2009 mod Lenke til innlegg Del på andre sider
FinnIsaksen 1 038 Skrevet 20 Juli, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2019 (endret) 12.7.2019 - 9.06, einarhelge skrev: Blir helt stum av beundring, for en forvandling så lekkert utført arbeid! Takk 12 timer siden, Tom Erik Skotheim skrev: Meget flott S&S, ser du har brukt 45 timer over 7 dager og det er et flott stykke arbeid. Ikke minst all tid det har gått med til å ta bilder og lage denne S&S. Kan jeg spørre hva en slikt omfattende detailing koster? :-) Takk for det Går 3 timer på bilderedigering og S&S som regel, det kommer utenom. 16,5k inkl. mva. for denne jobben. Hadde blitt nærmere 20k med Crystal Serum Ultra under ExoV4 lakkforseglingen. 14 minutter siden, D.Mikalsen skrev: Helt rått Finn, jeg så igjennom jobben her hin dagen, og fikk sett litt nå også, nydelig resultat på denne rød fargen Detalj arbeidet og er også helt rått samt en flott S&S som vanlig! Kan jeg spørre hvor du kjøper disse skumconesene fra? Takk for det! Kjekk farge/lakk å jobbe med Skumcones får du på Ebay! Bare å søke på "drill foam cone" Endret 20 Juli, 2019 av FinnIsaksen 1 Siter S&S: Audi RS4 // Audi RS5 // Audi RS6 // Porsche Cayenne // BMW X1 // BMW X3 // BMW X3 Alpina White // BMW X5 // Mercedes GLC // Audi Q5 // Porsche GT3 CS Garasjen - Isaksen`s RS6 Rupes Advanced Level Instructor - Gtechniq Accredited Detailer Lenke til innlegg Del på andre sider
Hans Marius 1 232 Skrevet 29 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 29 Juli, 2019 Strøkent enkelt og greit Kos med SS lakk da ^^ Siter Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til innlegg Del på andre sider
Kenneth Nilsen 372 Skrevet 29 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 29 Juli, 2019 Jeg var på ferie når du skrev denne, og jeg er veldig glad for at noen bumpet den! Helt, helt ypperste klasse, Finn! Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til innlegg Del på andre sider
Freakshow 724 Skrevet 25 August, 2019 Rapporter Share Skrevet 25 August, 2019 nydelig som alltid Finn! Siter Max Protect Certified Detailer Freakshows E39 530DAT Lenke til innlegg Del på andre sider
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.