Gå til innhold

Hans Marius sin garasje v2

Recommended Posts

Hans Marius
Skrevet

Fikk tid til å ta noen bilder av hele garasjen etter de siste justeringene jeg har gjort. Dessverre veldig dårlig fokus på det meste, så har prøvd å redde det i post med varierende resultat 🙄

V29hqr3.jpg

gj2Pw2H.jpg

m80EaFq.jpg

FEFxCs5.jpg

tWJAALk.jpg

u2GwXva.jpg

gF6mwoy.jpg

VjelL1y.jpg

9vLKNoR.jpg

WPHaoND.jpg

kQQuT8D.jpg

siiWVm9.jpg

gWODIwh.jpg

sYc1dPD.jpg

UlmDBif.jpg

9zZfft5.jpg

GoXy7Pr.jpg

oKhQGRW.jpg

3dQSMP8.jpg

kMrbbPg.jpg

aKdQ7Qa.jpg

TLb2gh8.jpg

• Liker 5
  • DCN Poeng 2
Tommy
Skrevet

Ble meget bra dette.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Hans Marius
  • 4 weeks later...
Hans Marius
Skrevet
10.2.2023 - 13.09, Gizmo skrev:

Fantastisk bra 👏👏👍

Takk :)

7.3.2023 - 19.11, johnsen90 skrev:

Lenge siden jeg har vært inne og sett oppdateringene dine nå :) 

Veldig bra :D 

Takk for det 😄 Fornøyd med hvordan det ble selv også.

• 3 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Fikk gjort en liten upgrade her om dagen. Siden jeg prøver å få et mest mulig sømløst smarthus via google home ønsket jeg å kunne åpne og lukke porten via google. Fikk tips om en enhet på aliexpress til 200 kr så ga den en sjanse :) Enheten består av et rele som er koblet til wifi og styres via app/google som er koblet inn på garasjeport motoren på "bryter" koblingene. I tillegg er det koblet en magnetbryter til releet for å kunne vise om porten er åpen eller lukket. Lett å montere og fungerer ypperlig. Anbefales :D 

1ragXL6.jpg

1OXNd7e.jpg

d02KfQr.jpg

VuciDPz.jpg

Har også kjøpt inn overvåkningskamera som jeg satser på å få montert i helga.

• Liker 2
Hans Marius
Skrevet

Fikk satt opp overvåkningskameraet i dag, så da er bilene trygge :) 

zeIYwNG.jpg

1G11RrQ.jpg

Fant også ut at jeg skulle hatt litt flere stikkontakter på benken og gjerne noen USB porter. Så endte opp med å felle inn en pop-up kontakt i den ene benkeplata. Ble egentlig ganske bra.

19mEBo9.jpg

cxRboDw.jpg

Nå har jeg tatt meg fri et par dager ekstra i påsken, slik at jeg kan få litt kvalitetstid i garasjen med RS6'en, då gleder meg til å få brukt garasjen til det den har vært tiltenkt :D 

• Liker 3
  • DCN Poeng 1
Hans Marius
Skrevet

Fikk montert fester til kost og svaber på veggen, så da er de løftet fra gulvet se også :) 

g6lRnNP.jpg

I tillegg fikk jeg klamret en CAT6 kabel fra garasjeportmotoren og bort til motoren til bukken. For å hindre at porten åpnes mens det står en bil oppe på porten er planen å finne en måte å koble hovedstrømsbryteren på motoren til bukken mot nødstoppen til garasjeporten. Dessverre er nødstoppen en "normaly open" kobling, så om jeg kobler den til hovedstrømsbryteren vil porten kunne åpnes når bryteren er på og ikke av slik jeg ønsker. Så må prøve å finne noe som inverterer denne koblingen. Hvis ikke må jeg bare montere en ekstra bryter på bryterpanelet også må jeg bare prøve å huske å skru den på hver gang jeg skal bruke bukken.

ihuBw6p.jpg

• 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Har endelig fått brukt garasjen til det den er laget for og kan bekrefte at det meste fungerer som tiltenkt :D Spesielt lyset er jeg veldig godt fornøyd med. Med kun ett stativ med Scangrip lampa jeg kjørte med meg rundt var det ingen riper som unngikk øynene mine 😎 Dessverre er nok brønnene til bukken litt kort inn i garasjen, slik at bilen min med de jekkepunktene som er på den blir litt nærme porten.   

Se for øvrig linken under for poleringsrunden jeg hadde på RS6'en i påsken: 

• Liker 3
  • 1 month later...
Hans Marius
Skrevet

Endelig fikk jeg montert de siste utforingene til porten, så da er jeg helt ferdig ferdig med selve byggingen av garasjen :) Det er mulig det kommer en liten oppgradering på luft/kompressorfronten, men vi må se om jeg får plass først :P 

2htJiUO.jpg

AGqMdxM.jpg

rDl7t5C.jpg

• Liker 5
  • 5 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Nå som garasjen er "ferdig" måtte jeg jo starte et nytt prosjekt :P Driver å snuser på en vinterbil for å skåne RS6'en, men ønsker å slippe å skrape is og måke snø av bilen om vinteren. Så da ble prosessen med å bygge carport påstartet. Ble en god runde for å finne ut om jeg i det hele tatt kunne bygge noe mer og evt hvor stort. Har en relativt stor veranda, og fant ut at det kunne vært ypperlig å utvide den og bruke plassen under som carport. Da var det også litt enklere å få det igjennom hos "dragen" 😅 Jeg fikk dessverre ikke bygget like stort som jeg ønsket, men det skal være mulig å parkere en bil under. Når vi først skulle utvide verandaen valgte vi å dimensjonere den for å kunne ha et badebasseng eller boblebad på 1000 liter + den snømengden vi har her på Lillehammer. Så det ble relativt grove limtredragere. 

Startet også denne gangen med å lage skisser i Google Sketchup for å få et inntrykk av hvordan det kan bli.

image.thumb.png.7830aac3886bfee2bf1af3c27a9cd3ad.png

image.thumb.png.efc9181634e8760301ed733007b753f0.png

image.thumb.png.69f47f993bfd12aec74a5ae5924fc7f2.png

image.thumb.png.33e206d188ab51200db34c66af705921.png

Det var allerede støpt en platting under der verandaen ville bli, men det måtte støpes litt til for å få den stor nok. Det ble derfor naturlig å starte der.

NQflom9.jpg

TctSBfS.jpg

XPJa0Sb.jpg

wzgYQFP.jpg

Deretter ble det målt opp og skrudd fast stolpesko.

6c7lXCk.jpg

Så var det klart for stolper og reisverk. 

4IODyqN.jpg

gKJju0X.jpg

mmZxM5A.jpg

Bjelkelag

6Yyo1pu.jpg

Så bjelkelaget. Endte opp med å måtte skjære ut deler av 2x6" til bjelkelaget for å få dem til å passe over blekket som lå over den eksisterende drageren på boden under. Måtte også lage "ny" cc60, da vedkommende som satte opp den gamle verandaen enten hadde vært full, eller bare valgte avstand mellom bjelkene på måfå. Var alt mellom 43 til 62 cm.

Du2H4o9.jpg

2vZpnt6.jpg

rHtQ8MH.jpg

For å kunne ha bilen tør når den står under carporten valgte jeg tiltak light for å holde det tett. Måtte klippe litt rundt de eksisterende bjelkene for å få plass og stiftet duken rundt og guffet på med tettningsmasse rundt. Så krysser fingrene for at det blir tett.

0sCLQze.jpg

6F4usej.jpg

Så var det gulvet som stod for tur :) 

noRbaLJ.jpg

zcZl6Cp.jpg

0ofB2Wu.jpg

vh1JdbJ.jpg

ZRAOlSH.jpg

Så langt har jeg kommet hittil. Da det er relativt hektisk på jobb om dagen er det lite tid til byggingen, så det går litt sakte fremover. Men har et litt hårete mål å bli ferdig med den før jeg går ut i ferie, da jeg har et annet prosjekt jeg skal gjøre i ferien (les belegningsstein). Så vi får se hvor mye jeg rekker. Så lenge jeg får den klar til vinteren igjen er egentlig det det viktigste, selv om det hadde vært fint å kunne bruke verandaen litt i sommer også :) 

• Liker 7
Klykken
Skrevet

Det jobbes! Fantastisk gjennomføringsevne, synes jeg :D Dette blir bra!

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

• 4 weeks later...
Hans Marius
Skrevet
19.6.2023 - 8.50, Klykken skrev:

Det jobbes! Fantastisk gjennomføringsevne, synes jeg :D Dette blir bra!

Takk for det :) Det går nok en del ekstra tid til tenking når du ikke gjør dette til vanlig, men det går seg til etter hvert ;)

Fikk gjort litt til før vi tok en ukes ferie i Trøndelag, så slik ser det ut i dag. Regner med det blir en hel del mer fremgang i ukene fremover nå som tiden er reservert til dette.

gH0UiS5.jpg

OEnUfd6.jpg

tAh9Uak.jpg

TwfDEDR.jpg

Fikk også hentet meg to digre lufttanker som stod i garasjen som en kompis nylig kjøpte. Siden han ikke hadde bruk for dem lurte han på om jeg kunne bruke dem. Dum som jeg var sa jeg ja til dette og hadde et svare strev med å få løftet tankene opp på loftet i garasjen. Nå ligger de i alle fall der, så får vi se når jeg får koblet de til den eksisterende kompressoren :P Det bør i alle fall bli nok kapasitet med disse tankene til å kjøre større luftutstyr, men det kommer også til å ta sin tid å fylle de opp...

wYXfg3J.jpg

• Liker 3
Hans Marius
Skrevet

Etter to relativt effektive dager er jeg ferdig med carporten :) Ble ganske fornøyd med resultatet, men det er jo alltid litt småtteri en kan pirke på. Det ser ut til at undertaket er ganske så tett også, men må nok guffe på med litt mer tettningsmasse et par steder for å få det helt tett. Festet også lekter i en høyde på 190 cm for å lagre restmaterialer under tak. Valgte å gå for denne høyden for å ha litt plass til materialer, da det er tvilsomt at det vil være behov for å parkere en bil på over 190 cm her. Så da mangler det bare å få dama til å male, mens jeg går videre til neste prosjekt som er belegningsstein :P 

Litt bilder av resultatet:

TYXOYkP.jpg

Kj6tb06.jpgj4KZD5g.jpg

Dldp8wr.jpg

tt6ZKiK.jpg

OU8il6p.jpg

Na3jQjc.jpg

Var forresten litt uheldig med kanten på betongplata når jeg skulle rygge inn en henger, så måtte støpe opp igjen deler av hjørnet...

Xzlgfvc.jpg

• Liker 3
Hans Marius
Skrevet

Litt fremgang har det også blitt med prosjekt brostein, men for en drittjobb altså 💩 

Startet med å skrape av det som var igjen av løs grus på gårdsplassen, da denne var tiltenkt skråningen på den ene siden av garasjen. Hadde egentlig trodd det var mer, men han som brøyter hos oss har tydeligvis klart å dra med seg nesten alt ila de siste årene... Det ble i alle fall akkurat nok til at jeg fikk dekket skråningen som tiltenkt.

Før:

GFq02rf.jpgBlcD4xT.jpg

Etter: 

qMOD5j8.jpg

tJBgeZL.jpg

Deretter startet jobben med å flytte på masse for å få riktig fall. Valgte å ha ett fall fra innkjøringen til carporten og rett ned mot veien, samt fra garasjen og skrått ned mot innkjøringen. Endte opp med å leie minigraver en dag, da det var fryktelig hardt. Sparte meg nok en del tid på dette, i tillegg til at jeg måtte grave opp en del større stein det var godt å ha gravemaskin til å flytte på. Det var ei som var helt klar på at hun måtte sitte på også når jeg kjørte :P

N6yJyzT.jpg

G8oe3uo.jpg

1lg8tiX.jpg

qi2C28N.jpg

ghsEcxw.jpg

Brukte terassebord som lirer og 2x6" som rettholt for det meste da det var det jeg hadde for hånden. Endte opp med å kun hente ett lass med ca 0,5 tonn 0-32, ellers klarte jeg meg med massen som var der fra før. Tok 3-4 prøvehull først for å sjekke hva slags masser det var under grusen og der var det heldigvis 40-50 cm med tilnærmet 0-64 drennerbar masse. Valgte derfor å ikke bytte ut noe av massen som allerede var der og heller ikke legge duk. 

IkJXbza.jpg

uvWMxLy.jpg

Etter avretting av bærelag og komprimering med hoppetusse.

c70gJPE.jpg

rA7ZdYF.jpg

Endte så opp med 3 lass på ca 1,5 tonn 0-4 for å fylle opp 3 cm for å legge stein på. Det skulle jo selvsagt bøtte ned når jeg skulle til med dette, så var søkkvåt under hele seansen i går og i dag. Massen hadde til og med så mye vann i seg at hoppetussa stoppet opp og bare gravde seg ned 🙈 Så må sikkert gå over igjen en lien tur i morgen om det har tørket opp litt, før jeg starter med steinlegging. 

cDQaPWB.jpg

6wjHeKB.jpg

uNRUSym.jpg

61Gsbqs.jpg

Fortsettelse følger :) 

• Liker 3
Hans Marius
Skrevet
  • 3 weeks later...
Hans Marius
Skrevet
28.7.2023 - 10.07, Magnera skrev:

Ser bra ut! :D

Takk takk :)

Ble endelig helt ferdig med belegningsstein forrige uke og det var bare akkurat, siden Hans kom å banket på her også. Godt å ha det ferdig i alle fall og fallet så ut til å fungere som det skulle :) Mot slutten ble jeg litt usikker på om steinen kom til å ligge i ro om jeg ikke fikk avsluttet den mot kantstein siden jeg egentlig ikke hadde tenkt til å legge helt inntil fjellet/steinmuren. Ble ikke helt enig med meg selv, men endte til slutt opp med å bruke en del granittstein jeg hadde liggende å laget en ordentlig avslutning mot brosteinen. Synes det ble ganske ok, men må se om jeg finner på noe litt penere å bruke området mellom fjell/steinmur og granittsteinen, siden det ser litt uferdig ut med bare grus slik det er nå. Har tenkt litt på hvit rullestein, men vi får se. Ble en runde med kaldasfalt i skille mellom gammel asfalt og ene kanten på steinen. Så noen runder med tussa over alt, og flere runder med fugesand. Så får vi se om det kommer ugress i fugene eller ikke :P 

cLpDguh.jpg

huqORm6.jpg

4VeKqyt.jpg

3EkboyC.jpg

yGPUCSi.jpg

Har fått grunnet deler av den nye delen av verandaen i helga, men er så tett mellom skurene at det er mer eller mindre håpløst å få malt noe... Så det kommer nok til å ta litt tid før det blir helt ferdig 😬

• Liker 3
  • 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Det skjer stadig litt småtterier for finpussen på carporten :) Har fått ett strøk grunning og to strøk maling på hele carporten, samt et tredje på alt under tak da det selvsagt har regna i hele helga... 

Her etter 1 strøk maling:

jFNnP8w.jpg

Men siden det regna så fant jeg ut at jeg fikk holde på med ting under tak og da ble det montering av lys og stikkontakt :) Fikk en testlampe fra grossist da jeg vurderte alternativer til lys i garasjen som jeg bare har hatt liggende siden da, så da tenkte jeg den var passe til dette bruket. Dette er også en SG lampe med justerbar temperatur (6000k - 4300k), så selv om det ikke er så veldig stort behov for å justere her så er det kjekt å ha :P Satte også opp en IP44 dobbel stikkontakt på den ene stolpen, slik at jeg har mulighet til å koble til alt fra kappsag slik den har stått nå, eller varmeapparat/defa til vinterbil. Så da mangler det kun et siste strøk på rekkverk og toppbord samt å beise gulvet på den nye verandadelen om jeg rekker der før vinteren. Krysse fingrene for litt opphold til uka ;)

EKaIj8o.jpg

l4z21U0.jpg

EyshDFF.jpg

Testet forresten hvordan det passet med konebilen i carporten. Med fronten inn så passet det perfekt med åpning av fremdørene imellom stolpene. Det er jo en del av bakenden som går utenfor, men den er i utgangspunktet ikke beregnet på så lange biler. Uansett vil det jo gjøre at en slipper å skrape is og snø av frontrute og brorparten av bilen som er hovedpoenget med den. Ganske passe bredde ble det også synes jeg :) 

Vw6K5dq.jpg

PKAyyrE.jpg

zreb8oc.jpg

• Liker 2
Meringdal
Skrevet

Her har det skjedd en del siden forrige gang jeg var innom - godt jobba! Kan jeg spørre hvilken avfukter du bruker? Jeg har lagt opp tilluft fra balansert ventilasjonsystem og tenkte å ha kun en ventil for å få ut overtrykket - men mangler noe til å ta fukten.

Tar gjerne også imot tips på armaturene du har på veggene :)

• 3 weeks later...
Hans Marius
Skrevet
28.8.2023 - 19.00, Meringdal skrev:

Her har det skjedd en del siden forrige gang jeg var innom - godt jobba! Kan jeg spørre hvilken avfukter du bruker? Jeg har lagt opp tilluft fra balansert ventilasjonsystem og tenkte å ha kun en ventil for å få ut overtrykket - men mangler noe til å ta fukten.

Tar gjerne også imot tips på armaturene du har på veggene :)

Takk for det :) Ja det har vært grei fremgang i år også. Avfukteren jeg bruker er Meaco sin DD8L Zambezi etter tips fra Dennis her inne. Denne skal vistnok også fungere godt ved lavere temperaturer, noe ikke alle gjør. Har vært fornøyd med den så langt i alle fall, både ved bruk i den forrige garasjen og denne. Det tar naturlig nok litt tid å få det tørt når det er mye snø som blir dratt inn om vinteren og det er så høyt under taket. 

Armaturene på veggene ble kjøpt på ebay, nærmere bestemt disse  i 4500k verson :) 

• 2 months later...
Hans Marius
  • Admins
truhaa
Skrevet

Hvor kjøpte du det?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Hans Marius
Skrevet

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår