Jump to content
_Makki_

Tire blooming

Recommended Posts

_Makki_

Det kommer stadig nye medlemmer her. Tenkte det kunne vært greit med litt info ang det brune fenomenet..

Litt google translate her og der så ikke slakt norsken min :P

Det er store sjanser for at du har opplevd ”tire blooming” uten å vite det. 
Tire blooming er det som fører til at et dekk ser brunt ut. Det nye settet med dekk som du må skrubbe igjen og igjen for å få dem til å se svart ut eller dekkene på en bil du ofte vasker ser ut som er nærmere sjokoladefargen enn de er svarte?

ANTI-OZONANT
Anti-ozonant er sannsynligvis noe du aldri har hørt om. Anti-ozonstoffer brukes i de fleste alle ytre gummi- og plastdeler til en eller annen grad, men de er mest utbredt i dekkproduksjon. Anti-ozonanter holder plast og gummi fra å bli tørr, sprø, oksydert eller sprekker. Det gjør dette ved å forhindre at overflaten av materialet oksiderer og holder materialet bøyelig.

TIRE BLOOMING
Dekkgummiblandinger er utformet på en måte som gjør at anti-ozonanter kontinuerlig kan arbeide seg mot utsiden av dekket, og som sådan holder den ytre overflaten og sideveggen bøyelig og motstandsdyktig mot oksidasjon.
Når anti-ozonanter når utsiden av dekket og blir utsatt for luft og fuktighet, oksyderes det, og resultatet blir en brunaktig rest. Begrepet for dette stygge, brune dekkutseendet er tire blooming.
FELGRENSER SOM SKIFTER FARGE OG TIRE BLOOMING
Felgrenser som bl.a metallpartikelfjernere kan ha en akselererende effekt på oksidasjon av anti-ozonant. Reaksjonen du ser når bremsestøv blir til en rødaktig er på en svært forenklet måte oksidasjon. Kjemien reagerer med metallpartikler og begynner å oppløse den.
Dekk som ikke har blitt renset riktig før eller har ikke blitt renset for lenge, vil ha betydelige mengder av anti-ozonanten bygget opp på dekkets overflate. Når en felgrens kommer i kontakt med denne oppbyggingen, vil det faktisk akselerere blomstringen. På grunn av dette er det viktig å regelmessig skrubbe dekk for å fjerne oppbyggingen av anti-ozonant og "døde" gummien. 

Ikke legg all skylden på silicon!
I årevis har det blitt sagt at silikonbaserte dekkfornyere er skyldige for brune dekk. Mens silikonbaserte dekkfornyere kan være en grisete og klistrete løsning for å gjøre dekkene dine blanke, er det ikke alltid det skyldige i det brune problemet.
Brune dekk relatert til silikon skyldes at silikon vil holde bedre på skitten på dekksider. Det brune belegget kan ofte også være vanskelig å fjerne ved bruk av vannbassert avfetting eller APC.
Så ikke tro på historier at det er kun ditt valg av dekkfornyer er eneste grunnen til det brune belegget. Silikon-, vannbaserte eller løsemiddelbaserte dekkfornyere kan brukes og dekkene kan fortsatt ha masse tire blooming. Det er dekkens overflate og / eller mangel på riktig rengjøring som har skylden mer enn det du har behandlet dekk med!

Hvordan fjerne tire blooming?
Å fjerne tire blooming er egentlig en enkel prosess. Bruk et godt vannbassert avfettingsmiddel eller APC og en stiv børste bør være mer enn nok til å fjerne selv den verste belegget. Husk å skylle dekkene veldig godt med rent vann etter hver rengjøring for å fjerne eventuell kjemisk oppbygging.

Det kommer tilbake, det er bare et spørsmål om når
Hvert dekk vil ha en annen mengde tire blooming.  Noen dekk kan ”blomstre” veldig sakte, mens andre vil blomstre nesten foran øynene dine. Mengden anti-ozonant og måten dekket er designet på for å presse det til overflaten bestemmer hvor raskt eller sakte det skjer. 
Uansett, en ting er sant – grundig dekkrengjøring og dekkfornyer vil forhindre eller i det minste redusere utseendet på det brune fenomenet!

• Like 17
  • DCN Point 7

FinnIsaksen

Så kommer 1000kr spørsmålet. Aceton, ja eller nei?

Jeg installerte nylig tire stickers fra Tirestickers.com, en gjeng som jeg tror har god peiling på hva angår dekksider. I installasjonsbeskrivelsen står det at dekksider må rengjøres med aceton og en klut gjentatte ganger, helt til det ikke kommer mer skitt.

I mitt tilfelle fikk jeg utrolig mye brun/sort guffe av dekksidene, å etter å ha gjentatt 3-5 ganger var de helt rene og klare til påliming av bokstaver. Du verden da så dekkene bra ut!

Har prøvd å googlet å gjort research, å jeg kan ikke finne at aceton har negativ innvirkning på gummi ved kortvarig eksponering. Nedsenking av gummi i aceton over lenger tid ville kanskje ha begynt å løse opp gummien, men når det er snakk om sekunder så virker det som at den kun tar skitt på overflaten.

Det er nå 1 mnd siden jeg gjorde dette, jeg kan i alle fall ikke se noen negativ innvirkning. Om det ikke har negativ innvirkning på gummien, er det fortsatt et spørsmål om det er gunstig å bruke.

Grunner for:

- Dekkene blir 100% rene

- Mulig bedre heft for dekkfornyer

- Det går veldig kjapt

- Slipper å skrubbe dekk i vaskingen å mulig ripe felg

Grunner imot:

- Lukter herk, damper, nødvendig med maske

- Kan muligens gjøre skade på felg (evt. dekk?)

- Kostnad? (Brukte 3 dl på 4 dekksider, ca 25-30kr) Samt bruker gjerne opp en mikrofiber og to om du ikke har gode engangskluter.

Edited by FinnIsaksen
  • Like 1
  • Confused 1

Magnera

Aldri hørt om dette før, men det virker troverdig. Syntes jeg har mye mer "tire blooming" etter at jeg ble mer seriøs på bilpleiesiden og begynte med spesifikke felgrenser. 

Blir spennende å lese hva folket vet om Aceton også, der har jeg ikke noe å bidra med.

Dennis

Har også irritert meg over dette så veldig fin info om hva som er årsaken og hva som hjelper :) 

Ergyl Sedefi

Isopropilalkohol kan brukers på gummi uten å skade den.  

IKKE bruk nitro thinner. Den etser gummi og plast. 

Mr.rs4

Skulle akkurat spør om dette, så leser jeg om det her😁

Mr.rs4

Hva er erfaringene ed aceton og isopropanol for de så har prøvd dette?