Gå til innhold
rogersolmyr

Tesla Model X - full Modestabehandling hos Solmyr

Recommended Posts

rogersolmyr    3 037
rogersolmyr

Da var det klart for en ny bil som skulle få en full behandling hos Solmyr Autodetailing. Denne gangen en perlehvit Tesla Model X. Bilen hadde noen utfordringer mht vond lukt pga oppkast som måtte ordnes opp i, og samtidig ville eier ha full pakke med Modesta-coating på lakk og rens av interiør forøvrig.

 

Bilen ble levert til meg på jobben i Oslo, og jeg kjørte selv bilen til Askim. Må si at det var en spesiell opplevelse å kjøre denne. Utrolig hvor kvikk en så tung bil kan være. Uansett kunne jeg jo ikke akkurat råkjøre med en kundebil, og den kom selvsagt trygt frem til Askim.

 

Bilen så bra ut, men litt preget av 9 mnd bruk var den jo.

DSC01463_zps5bhlhk1p.jpg

22 tommers hjul...

DSC01464_zps2p3tlmhp.jpg

DSC01466_zps37o8xfoq.jpg

DSC01467_zps5ww6tff2.jpg

Lyst skinninteriør krever alltid litt ekstra.

DSC01469_zpslssjjyru.jpg

DSC01470_zpsiqz178xn.jpg

DSC01471_zpshthecl5e.jpg

Slik så det altså ut før jeg begynte med bilen, men slik skulle den ikke forbli. Begynte med å påføre Alu-Devil Special fra Tuga Chemie.

DSC01474_zpskakkx5nf.jpg

Jeg hadde ikke prøvd denne felgrensen før, så interessant å se hvordan den fungerer.

DSC01475_zpsgkv1ezcu.jpg

DSC01477_zps8z4aawt0.jpg

Ikke de værste felgene å prøve seg på, men Alu-Devil var fin å påføre. God trigger på flaska og lett å fordele utover felgen. Har også god heft slik at den ikke bare renner av.

Tuga Devil Cleaner avfetting ble påført lakk istedet for Prickbort som jeg vanligvis bruker.

DSC01478_zpsnpd956cs.jpg

Fungerte greit nok den også, men igjen - ikke så veldig møkkete bil.

La skum fra Autoglaze utenpå avfettingen og alt fikk stå og kose seg en stund.

DSC01479_zps4oftxszv.jpg

DSC01482_zpst72rvriq.jpg

Etter ca 5 minutter spylte jeg av og påførte Korrosol for å løse opp metallpartikler som satt igjen i lakken.

DSC01483_zpsz0j7be5w.jpg

DSC01484_zpsjyb6iodr.jpg

DSC01488_zpsbdedco5x.jpg

Og den fant faktisk en god del å jobbe med. Det syns jo uansett ekstra godt at Korrosol jobber på hvit lakk.

Etter nok en avspyling var det tid for berøringsvasken.

DSC01491_zpsig3i9esn.jpg

DSC01490_zpso9qvgm3b.jpg

Enda en avspyling, og da var bilen å betrakte som ren, i alle fall utvendig.

DSC01492_zpsdnlw1r8x.jpg

DSC01493_zpsqo3pdhkj.jpg

Men ikke innvendig...

DSC01494_zps8im52dfe.jpg

Det var også en eim av oppkastlukt fra bakseteområdet, så her måtte det gjøres rent.

DSC01495_zpsgzf0oitk.jpg

DSC01497_zpsknq0vfwl.jpg

DSC01501_zps99xoa9u6.jpg

Begynte med en grundig støvsuging etter å ha tatt ut løse matter.

DSC01503_zpspavoxbhl.jpg

Der støvsugeren ikke klarer å få opp alt er en litt stiv børste et godt hjelpemiddel.

DSC01504_zpsyvsii8vb.jpg

Kriker og kroker må ikke glemmes

DSC01507_zps7cjqv27c.jpg

DSC01508_zpsm6e8gvoe.jpg

DSC01512_zpszkd61wep.jpg

DSC01514_zpsn3dq37az.jpg

DSC01515_zpsf4jbukn6.jpg

En litt mindre børste er kjekk på litt mindre flater...

DSC01523_zps6turdciw.jpg

DSC01524_zpsp3pmgtwg.jpg

Setene ble renset med Swissvax Leather Cleaner Forte og en merkelig børste.

DSC01526_zpsfeudcxfd.jpg

Kun forsiktig børsting og ingen gnukking. Skal bli rent, men uten å ødelegge noe.

DSC01527_zpscecd9rae.jpg

Skinnratt renses på samme måte

DSC01528_zpsrsbr63ta.jpg

Resten av interiøret ble renset med Green Clean 1:10 og mikrofiber.

DSC01530_zpsthqyhsro.jpg

DSC01532_zps9bsfl6qs.jpg

DSC01534_zpsm5r23jvk.jpg

DSC01536_zpsnouaxo5h.jpg

Bare så vidt måkevingedørene fikk åpnet seg ordentlig inne i garasjen.

DSC01538_zpsqnimmio9.jpg

De løse mattene ble våtrenset.

DSC01540_zpshvoef0xd.jpg

DSC01541_zpsjx6mq1e8.jpg

DSC01542_zps3cgtvpm2.jpg

DSC01544_zpsxzflhntz.jpg

DSC01545_zpsxkpasc6f.jpg

DSC01549_zps0kxcqjnh.jpg

Og siden det var kastet opp i bilen valgte jeg å damprense teppene i tilleg til våtrensen. Dette for å ta knekken på eventuelle bakterier og andre ulumskheter som måtte ligge igjen. Jeg gikk også over skinnseter og gulvet i bilen med damp, uten at det ble tatt noen bilder av akkurat det.

DSC01546_zps2kyrg0ls.jpg

Fotsatte så med videre detailing av interiøret. Diverse børster er kjekt å ha.

DSC01553_zpsndnboxbj.jpg

DSC01557_zpsx5if1fhb.jpg

DSC01558_zpsdhtjsvof.jpg

DSC01564_zpswvoshlzb.jpg

DSC01565_zpsm9fretkc.jpg

DSC01567_zpsf6i0eiqt.jpg

DSC01568_zpsiq2f4g0p.jpg

DSC01570_zpsgnmhilh3.jpg

Hodelykt er et kjekt hjelpemiddel.

DSC01572_zps6t7nm4nr.jpg

Vinduer ble tatt med Swissvax Crystal

<DSC01574_zpsoo9nab8t.jpg

Når jeg fornøyd med rensen av interiøret fikk alt tørke over natten. Det var fortsatt litt lukt igjen etter uhellet med oppkast, og for å bøte på det fikk det nyinnkjøpte Ozonapparatet prøve seg. Stilte timeren inn på 1 time og lukte igjen alt av dører og vinduer.

DSC01575_zpskcjvx9di.jpg

DSC01577_zpsnooangt6.jpg

Etter en time satte jeg klimaanlegget på gjenluft (resirkulering) og kjørte ozonapparatet i 30 minutter til. Dette for å få renset opp litt i luftekanalene også.

Da var interiøret tatt, og oppkastlukt borte vekk. Da var det tid for lakk.

Lakkmålingene viste jevne verdier mellom 120 og 140 my

DSC01579_zpslwmurllq.jpg

DSC01582_zps6tbe5kyb.jpg

Det var litt vaskeriper, disse syns ikke så godt på hvit lakk og bilder var vanskelig. Men kan kanskje skimtes her.

DSC01586_zpsvn1rin7g.jpg

DSC01589_zpskpwtyxpg.jpg

Teipbiten er der for å han noe å fokusere på.

Til poleringen testet jeg litt forskjellig og endte opp med Menzerna FG 400 på grønn Rupes pute. Passende Rupes Bigfoot-maskin ble brukt.

DSC01593_zpsw6w109t6.jpg

DSC01595_zpsblwifmp7.jpg

Rupes Bigfoot 21 passet bra på de store flatene på denne bilen.

DSC01599_zpszwnfvlta.jpg

Baklyktene var usedvanlig ripete på en såpass ny bil, men etter en runde med Rupes Mini ble de bedre.

DSC01601_zpsk6kbkgjv.jpg

DSC01603_zpsevo86r23.jpg

Rupes Ibrid Nano var hendig på trange plasser og rundt emblemer.

DSC01605_zpsz6knq8go.jpg

DSC01609_zpslir6pgoy.jpg

Noen steder var selv Rupes Ibrid Nano for stor

DSC01612_zps2dorqm47.jpg

Og da er det frem med Q-tips

DSC01614_zpsi6ah3rdb.jpg

DSC01615_zpsaxzgguar.jpg

DSC01617_zpsceanatpt.jpg

Kombinasjonen av Menzerna 400 og grønn Rupes-pute avsluttet fint og når poleringen var ferdig kjørte jeg en ekstra runde med wipe-down med silikonfjerner.

DSC01628_zpsyymqp75i.jpg

DSC01629_zpsnyyi5v2e.jpg

Dette for å gjøre klart for Modesta P-01A primer. Denne skal påføres, gjerne i to omganger før man legger selve Modesta Coatingen.

DSC01631_zpsyhhtci6j.jpg

Primer ble påført med Rupes Bigfoot 21 og gul pute. Først en gang, så ventet jeg 3 timer før neste lag.

DSC01632_zpsz29rfca9.jpg

Etter 3 nye timers venting var det klart for legging av coating. Valget av coating denne gang var Modesta BC-04.

DSC01636_zpsranpv9rm.jpg

Den skal påføres med våt mikrofiber-pad, haze i ca 2 minutter før den buffes av med våt (men ikke rennende) mikrofiberklut. Til slutt så buffes det av med tørr mikrofiber.

DSC01633_zpsdij0tdhr.jpg

Dårlig med bilder av selve prosessen. Her kreves det full konsentrasjon, og dessuten var klokken ca midt på natten....

Gode hjelpemidler var godt lys, stoppeklokke på mobilen og energidrikk :-)

DSC01634_zpsaf8isfkf.jpg

Når Coating var lagt og bilen gjennomgått x-antall ganger for å forvisse meg om at det ikke lå igjen noen produktrester var det tid for herding med IR-lampe.

DSC01637_zps3sf2folf.jpg

12 minutter med 60 grader på hvert panel var oppskriften her.

DSC01640_zpsrxle4zpw.jpg

DSC01641_zpseorusno8.jpg

Mens herding pågikk benyttet jeg tiden til å legge Swissvax Leather Milk på skinnsetene.

DSC01643_zpskqkscb3y.jpg

La også Adam Polishes glassforsegling på alt av vinduer, dette ble ikke fotografert av en eller annen grunn.

Neste punkt på programmet var hjul og bremsekalipere.

DSC01659_zpshn9iz4sk.jpg

DSC01653_zpshfqnjwvb.jpg

DSC01655_zpsl1lhdtrf.jpg

Hjul ble tatt av, ett om gangen og bremsekalipere ble renset med Green Clean.

DSC01644_zpsyiiyblc0.jpg

Kalipere ble satt inn med Swissvax Autobahn.

Felgene ble grundig rengjort.

DSC01647_zpspqyuwzvc.jpg

og dekksider skrubbet

DSC01648_zps0q6qstp6.jpg

DSC01649_zpsqvk9xf05.jpg

Deretter ble alt tørket og renset med silikonfjerner. Til slutt ble felgene beskyttet med CarPro Dlux.

DSC01656_zps4jnemdbj.jpg

Hjulene ble satt på igjen, og boltene ble etterstrammet til ca 175nm

DSC01650_zpsvzgm0hh5.jpg

Lister og utvendig plastikk ble til slutt gitt en omgang. Plast ble satt inn med Nanolex Rejuvenator, og metall-lister fikk en liten runde de også med en metal-polish fra Autoglaze.

DSC01663_zpswpmodpzi.jpg

Ser ok ut nå

DSC01664_zps4liu2tb5.jpg

Men en liten tur ut i solen for å se om det var noe mer som måtte gjøres.

DSC01665_zpsj4nsikbc.jpg

DSC01666_zpsu6ixw6o3.jpg

DSC01667_zps1nptfqyi.jpg

DSC01669_zps4l5bbd9d.jpg

DSC01673_zpsiwkhhcib.jpg

DSC01674_zpsmqxr5koz.jpg

Det så stort sett bra ut, men litt hadde jeg jo selvsagt glemt. Under panseret var det litt støvtørking som måtte gjøres. Her påførte jeg Scholl Neo.

DSC01676_zps0u3sdici.jpg

Vinduene så heller ikke helt bra ut, så det ble en strafferunde her, men så var det klart for ferdigbilder.

DSC01680_zpsnfdlqce1.jpg

DSC01685_zpsyzk3qnh5.jpg

DSC01690_zps35zptdoo.jpg

DSC01697_zpsk6031fq6.jpg

Til slutt plasserte jeg en vaskebøtte, med Carpro Reset shampoo, vaskehanske, tørkehåndkle, Prickbort og en flaske med Modesta quick-detailer i bagasjerommet.

DSC01703_zpsjcuv0dd8.jpg

Eieren kom med tog til Askim sent 2. pinsedag for å hente bilen. Og slik var altså min pinse i år.

 

Endret av rogersolmyr
  • DCN Poeng 59

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsen90    640
johnsen90

Super jobb som vanlig fra de grønne skoger i Askim :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge    364
einarhelge

En av de få plassene man får lidenskapelig spa for bilen vet du har lagt mye arbeid ned i tidligere biler men dette er kanskje den største jobben du har gjort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 783
Audi S8

Herlig jobb Roger, det er ikke akkurat noen små biler dette, eg brukte mye lengre tid innvendig, der er mye dill som tar tid på desse bilene å :) ser ut som Modesta har starta å komme litt mer tilbake nå :) 

du er dyktige! :thumbs:

Cred!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kaw    300
kaw

Sykt lekkert som alltid.

 

Du fikk den styggeste andungen til å skinne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Exint / Voodoo    10
Exint / Voodoo

Pent stykke arbeid og et bra løft.

Godt å se det er fler enn meg som bruker Tuga. Hvordan er du fornøyd med det?

Selv er jeg veldig fornøyd med de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 037
rogersolmyr
7.6.2017 - 20.51, johnsen90 skrev:

Super jobb som vanlig fra de grønne skoger i Askim :)

 

Tusen takk Patrick

7.6.2017 - 21.45, Arild skrev:

Knall som alltid fra deg 👍🏼

Takker og bukker.

7.6.2017 - 22.12, einarhelge skrev:

En av de få plassene man får lidenskapelig spa for bilen emoji1.png vet du har lagt mye arbeid ned i tidligere biler men dette er kanskje den største jobben du har gjort?

Tusen takk for hyggelige ord. Dette var en stor jobb ja, mye arbeid, men det har nok vært et par vesentlig vanskeligere biler innom :-)

8.6.2017 - 4.53, Audi S8 skrev:

Herlig jobb Roger, det er ikke akkurat noen små biler dette, eg brukte mye lengre tid innvendig, der er mye dill som tar tid på desse bilene å :) ser ut som Modesta har starta å komme litt mer tilbake nå :) 

du er dyktige! :thumbs:

Cred!

Ja, det er en svær bil med mye detaljer, og Modesta liker jeg å jobbe med. Tusen takk André.

8.6.2017 - 6.39, kaw skrev:

Sykt lekkert som alltid.

 

Du fikk den styggeste andungen til å skinne

Tusen takk

8.6.2017 - 10.37, Voodoo skrev:

Pent stykke arbeid og et bra løft.

Godt å se det er fler enn meg som bruker Tuga. Hvordan er du fornøyd med det?

Selv er jeg veldig fornøyd med de.

Takk for det. Tuga-produktene ser lovende ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
FinnIsaksen    784
FinnIsaksen

Kjempejobb og inspirerende lesning :thumbup:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera    1 058
Magnera

Flott S&S med mange gode elementer og de ekstra touchene som ozon, coating, våt- og damprens som hever nivået på jobben betydelig :thumbs:

Snadder!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 037
rogersolmyr
11.6.2017 - 15.46, Armanic skrev:

Hyggelig lesestoff!

Så hyggelig, tusen takk.

11.6.2017 - 19.53, FinnIsaksen skrev:

Kjempejobb og inspirerende lesning :thumbup:

Takker

13.6.2017 - 9.12, Magnera skrev:

Flott S&S med mange gode elementer og de ekstra touchene som ozon, coating, våt- og damprens som hever nivået på jobben betydelig :thumbs:

Snadder!

Denne bilen krevde alle disse tingene. Tusen takk.

15.6.2017 - 21.16, Freakshow skrev:

lekkert! :D

takker og bukker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

Veldig fin s&s med nok et flott stykke arbeid :) .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 037
rogersolmyr
17.6.2017 - 9.16, dj john skrev:

Veldig fin s&s med nok et flott stykke arbeid :) .

Tusen takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×