Gå til innhold

S&S #4 Pontiac Trans Am

Recommended Posts

Kontorpult (Øystein)
Skrevet

Yessda, tid for enda en S&S. Dette er vel den mest lærerike og gøyale jobben jeg har hatt. Skikkelig matt og sliten lakk, så ut som om noen hadde torturert den med stålbørster i vaskemaskina... I tillegg til stein hard lakk, så ble det en utfordring, men det er bare artig! 

Lånte garasje av bileier/naboen, da han hadde en grei garasje å holde på i. Hadde egentlig masse bilder fra vaskeprosedyren, men jeg glemte å sette i minnekortet ... Vel, nok om det. Vaskeprosedyre ble som følger; Asfalten til naboen ble først spylt grundig for å unngå at Prickbort gjør skade. Prickbort på tørr lakk, toppet med SurfexHD etter 2-3min, da det var mye sol. Deretter Korrosol, som fant ekstremt mye, rant rødt i hele gårdsplassen. Deretter claying av hele bilen. Været rakk akkurat til at jeg fikk den inn til tørk :) 

zFLgq11.jpg

Inn til tørk:

lpWSpDf.jpg

ws8i5Ly.jpg

Tilstandsbilder:

Eier hadde lakkert opp igjen noe, og det hadde reagert med eksisterende lakk. Gikk ikke vekk med hverken clay eller avfetting, så dette ble kjørt over med maskin.

W1LJkgh.jpg

Skikkelig slitent og skjollete tak, så ikke ut...

ugQMfG3.jpg

Panser:

R8VDRk5.jpg

Hele bilen så egentlig slik som dette ut, matt og stygg.

Kombotesting pågår...

e1RBxHW.jpg

Her sleit jeg rævva av meg, kjørte sikkert 30-40 runder før jeg fant rette komboen. Såpass hard lakk at Orange Uber og MCP2500 ble finsteg og Gul Uber og HCC400 ble grovsteg. Ergo en 2-stegs jobb. Lakken var såpass sliten at jeg ikke fikk vekk alt, men i samråd med bileier kom vi frem til at det er glans hovedsaklig han ville ha, så noe mer jobb var ikke noe vits å legge i det. Er også en bruksbil og amerikaner med en svær motor, og ikke akkurat noe showcar. Skal omlakkeres til vinteren, men bileier ble så fornøyd at han ville drøye det et år og heller konsentrere seg om det tekniske. :) 

Alt ble maskert opp, krom både i lister, dørhåndtak og låser. :)  Her er jeg ferdig med bagasjelokk,++:

BIefPaq.jpg

Liten bakplate og pute på, klar for bakfanger!

wayTVbl.jpg

50/50 Bakfanger

yi8L0n5.jpg

Litt håndpolering av detaljer må til, speil og innvendig i dørhåndtak.

ksppeqK.jpg

Tar en kombotest/stikkprøve,etc av panser, og ser om det går fint med samme kombo her, og det gjorde det :) 

rOALnvX.jpg

50/50 panser. Her ble vanlig kombo kjørt over lakk. Klistremerker ble kjørt på 1 i fart og med Orange Uber og MCP2500 med høyt press. Ble tålelig greit :) 

GhbdhgZ.jpg

50/50 Panser/Skjerm

y5YiY5l.jpg

Nærbilde:

RAU8Orf.jpg

Enda et, her ser dere at det ikke ble 100%

L0fVFdM.jpg

Polering ferdig, voks neste:

k5RQq80.jpg

Voks ble Collinite 845, en god og holdbar voks. Ble lagt både på lakk og klistremerker.

98VVpNU.jpg

meNzGSU.jpg

Ble ikke brukt noe jåleri av dekkfornyer, etc, da detta ikke er noe jålebil akkurat ;) 

Ferdigbilder, det høljeregner ute, så ikke noe utebilder, dessverre. :( 

aEHzthD.jpg

YWtMycb.jpg

U0GEQpq.jpg

TLdjo2K.jpg

aYYIopY.jpg

qm7nVJP.jpg

7H88ay5.jpg

EmhcAwe.jpg

Hau2H7F.jpg

Satt å sikla på dissa setene, tenk å kunne ta en skikkelig oppfrisking av dissa....

oDzBSFX.jpg

Tidsforbruk: 25 timer

Takk for titten :) 

(har forsøkt å sensurere regnr på alle bilder, setter pris på om noen sier ifra om jeg har glemt noen)

• Liker 1
  • DCN Poeng 22

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

Saab 900 87'   Ford Transit 19' 

Ford Transit 10'   Citroen Jumper 20'

S&S:  #1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

hmsilset
Skrevet

Det var da voldsomt som den lakken så ut :/ Bra jobba, for alle skavankene så ut til å være langt nedi lakken.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-Silset bilpleie 

Kontorpult (Øystein)
Skrevet
Akkurat nå, hmsilset skrev:

Det var da voldsomt som den lakken så ut :/ Bra jobba, for alle skavankene så ut til å være langt nedi lakken.

Jepp, den var helt grusom! Ca. halve bygda var innom å så på den mens jeg arbeida, så har vel fått ryktet på meg nå :P Ble ganske hardt kjør, ja :) Takk! Har allerede fått meg ny jobb til helga; En Cadillac ;) 

• DCN Poeng 3

Mvh. Øystein

S&S:  #1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

hmsilset
Skrevet
35 minutter siden, Kontorpult (Øystein) skrev:

Jepp, den var helt grusom! Ca. halve bygda var innom å så på den mens jeg arbeida, så har vel fått ryktet på meg nå :P Ble ganske hardt kjør, ja :) Takk! Har allerede fått meg ny jobb til helga; En Cadillac ;) 

Håper du legger ut tråd om den bilen også :) Det er ett kjekt og alikevel krevende rykte! Kjekt når det kommer folk innom nå og da.Krevende å svare ja og nei på nye jobb tilbud ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-Silset bilpleie 

Kontorpult (Øystein)
Skrevet
2 minutter siden, hmsilset skrev:

Håper du legger ut tråd om den bilen også :) Det er ett kjekt og alikevel krevende rykte! Kjekt når det kommer folk innom nå og da.Krevende å svare ja og nei på nye jobb tilbud ;)

Blir nok til det, ja, har jo speilrefleks og hele pakka, så hvorfor ikke. ;)  Har også fått forespørsel fra div andre, så har nok tidsfordriv fremover. Bare å glede seg til sommerferie med bedre tid :) 

• DCN Poeng 1

Mvh. Øystein

alexanderst
Skrevet

Ble jo mange hakk bedre denne. Hele bilen skulle vel vært våtslipt regner jeg med :)

Kontorpult (Øystein)
Skrevet
2 minutter siden, alexanderst skrev:

Ble jo mange hakk bedre denne. Hele bilen skulle vel vært våtslipt regner jeg med :)

Takk! Ja, denne var virkelig sliten, vil nok tro det hadde måtte blitt lagt ned enda mer arbeid for å få den perfekt. Enten våtsliping eller roterende maskin. :) 

Mvh. Øystein

Kontorpult (Øystein)
Skrevet
51 minutter siden, Audi S8 skrev:

Ja her fikk lakken et godt glans løft, den lakken der var bra slitt hehe.

Cred!

Takker :) Ble bra dette, ja, eier var iallefall storfornøyd :) 

Mvh. Øystein

Gunnarmikal
Skrevet

Godt jobba, ser ut som lakken skulle hatt seg noen runder med roterende og ull eller rett å slett lakkeres på ny. Mye av ripene ser ut til å sitte nedi lakken,sikker på at den ikke ble brukt som arbeidsbenk før? :P

cred:thumbs:

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

einarhelge
Skrevet

Ble jo veldig fin denne, bra jobb du har lagt ned her:) skinnsetene får du nok noen gromme 50/50 bilder av hvis du får tatt de senere ;)

grønn knapp!

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

Kontorpult (Øystein)
Skrevet
2 timer siden, D.Mikalsen skrev:

Du fikk nå i hvert fall frisket opp mattheten på denne rå bilen, men du burde gjerne hatt en roterende maskin for å bøte med dette her :) For å få denne skikkelig fin så er det en storjobb som krever mye riktig utstyr og masse arbeidstimer :)

Jepp, det jeg tenkte selv etter mange kombotest-runder og fant ut at dette fikk jeg ikke strøkent. Bileier var heller ikke ute etter direkte showcar finish, men få vekk matthet i lakken :) Takk!

2 timer siden, Gunnarmikal skrev:

Godt jobba, ser ut som lakken skulle hatt seg noen runder med roterende og ull eller rett å slett lakkeres på ny. Mye av ripene ser ut til å sitte nedi lakken,sikker på at den ikke ble brukt som arbeidsbenk før? :P

cred:thumbs:

Skal nok lakkeres på ny denne, men blir nok utsatt et år og understell blir gjennomgått til vinteren igjen. Mulig jeg kommer til å ta denne en runde neste år også med samme kjøret. Men det får jeg se :) Takker!

44 minutter siden, einarhelge skrev:

Ble jo veldig fin denne, bra jobb du har lagt ned her:) skinnsetene får du nok noen gromme 50/50 bilder av hvis du får tatt de senere ;)

grønn knapp!

Takk! Ja, de skinnsetene hadde vært noe å gått på! Synd økonomien stopper det ;) 

16 minutter siden, maitruckz skrev:

Kan begynne å lure på hva folk vasker bilene sine med...

Den der hadde likevel vært artig å få skikkelig smooth! Men da tror jeg det må lades med skarpere skyts som noen av de andre også nevner. 

Cred for godt mot og arbeidsinnsats ;)

Detta er nok enda en av disse "gamlekara" som mener det holder med vannslangen, svamp og såpe... Jeg prøvde å prate han til fornuft, men neh, virket ikke som han var noe særlig tess til det, så fant fort ut at det var håpløst ;) Han kjøpte den forøvrig nylig, så ikke hans skyld dette. Hans blå forrige amerikaner var faktisk blank og fin :) Blir som nevnt opplakkert denne, veldig mye steinsprut og lakkrust som må taes tak i, som kanskje ikke syntes så godt, så den blir nok strøken :) Takk!

Mvh. Øystein

Skrevet

Å fytti grisen. Blir lei meg av å se slike bilder. River langt inn I sjela.

Vel, bra jobba. Synes du fikk utrettet svært mye på beskjedne 25 timer.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Kontorpult (Øystein)
Skrevet
57 minutter siden, kaw skrev:

Å fytti grisen. Blir lei meg av å se slike bilder. River langt inn I sjela.

Vel, bra jobba. Synes du fikk utrettet svært mye på beskjedne 25 timer.

Hehe, fikk store øyne selv når jeg inspekterte den :) Takker!

Mvh. Øystein

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår