Jump to content
Sign in to follow this  
Kontorpult (Øystein)

Øystein's Peugeot 406 SW 2,0l Diesel 90hk

Recommended Posts

Kontorpult (Øystein)

Den gode gamle Saab'n min reiste til ny eier, og denne dukket da opp i en lokal kjøpe/selge-FB-gruppe. Avtalte å møte henne i byen og kjørte den en kort tur. Kjentes thight og fin ut, og kanaler var hele for rust. Så i mørket blei det kjapp handel, kjapp cash og papirskriving, så var den min. :)

PpscryV.jpg

Kom ut til en pen bil dagen etter, rimelig fornøyd med handelen, tross at jeg kjøpte den i full fart :) 

btC5fbC.jpg

4Ro1YFU.jpg

Kjente feil er at det er hull i eksos mellom katalysator og turbo, så det suser skikkelig i turboen og den høres ut som en traktor... Bakpotta har gjort sitt, men ellers virker den hel og grei, tror det blir en lett skuring å få den gjennom EU :)

ysuD91q.jpg

Forrige eiers jallamekk... 

y6ko1A9.jpg

Veldig hel og pen inni, desverre har det vært røyka i den av eierne før hun jeg kjøpte den av, ca. to år siden, så blir nok full rens etterhvert. Lukter ikke så ille :) 

hiCoAMm.jpg

g4IBvJ0.jpg

Mangler desverre hengerfeste, så dette står på planen over å få montert. :)

2sUjewC.jpg

Trengs også to nye sommerdekk og to nye vinterdekk etter feil hjulstilling. Blir nok å oppgradere sommerfelger og bruke nåværende alufelg fra sommerdekk til vinterdekk :) 

Må si det var herlig å sette seg inn i en bil med servo, 5 gir, eksisterende lydisolering og med et forbruk på laaangt under litern, etter 200mil i en gammal SAAB :) Rimelig stor forskjell fra 1977 til 2003 :) 

Og prisen på vidunderet? 3500kr+årsavgift og tre måneder på meg til å fikse EU :) 

Skitbillig og nok en litt mer sikker drivlinje enn Mercedes, som jeg opprinnelig hadde tenkt på. Kun rulla 220000km denne så :) 

Fremtidsplanene er slik;

Kjøre på EU og få en mangellapp på bilen

Fikse eksos+evt andre ting fra EU. 

Kjøpe et sett alufelg til sommerdekk og kjøpe nye dekk. 

Lakkere opp panser og en kanal pga mye steinsprut. Ellers er den veldig godt bevart i lakken :) 

Ellers blir det en kjedelig bruksbil, som skal holdes i skikk fremover. Kommer nok en S&S av den, for swirls er det nok av :) 

• DCN Point 10

Kontorpult (Øystein)
6 timer siden, Freakshow skrev:

Gratulerer med ny bil! :)

Tusen takk! Deilig med en skikkelig bil igjen :) 

Guffa igjen hullet foran katalysator med eksospasta, vipps, så var motorlampa borte. En mindre irriterende ting ;) Men bråker like mye da...

Kjørt noen mil med den nå, storfornøyd, håper den bringer meg traust gjennom de to neste ukene i utplassering i byen :) 

Sammen med den vakre bilen til mor. Her i gården går det kun i fransk for tida :) 

IMG_20170317_170240.thumb.jpg.2703711268d3583f839310b05a5020be.jpg

Fant seg en lillebror, en slik ble jeg tilbudt å bytte Saab'n i, men det ble aldri noe :) 

IMG_20170317_180424.thumb.jpg.039154b80bfb994227853170fade1fb3.jpg

Sol og vår :D Gleder meg til å kunne begynne sesongen :) 

IMG_20170319_114747_1.thumb.jpg.4e9c97fec44a615bf31fd70e0eb63ea2.jpg

• DCN Point 3

Kontorpult (Øystein)

Lenge siden nå, ikke skjedd så veldig mye, men litt har det :) 

Den fikk en vask for noen uker siden, med litt sminking og diverse. :) 

17RuN49.jpg

La om til sommerdekk og felger rett før påske :) 

MpTOV8s.jpg

Så to uker etter var det bare å hive på vinterdekka igjen....

vYpBDEC.jpg

Ny katalysator ble montert for ikke så lenge siden :) 

L9hge1P.jpg

Ellers har det ikke skjedd annet enn 6000km kjørt på 1,5 måned. Og blitt brukt til litt av hvert, som en bruksbil :) 

0t7ibzJ.jpg

RCPqq1L.jpg

Hvis noen lurer, så er sykkelstativ til å henge på bakluka noe realt møkk. Værste dritten jeg har kjøpt, forskyver seg og må strammes mange ganger når man har fullt lastet stativ, samt at det riper lakken, men igrunn ikke så nøye på denna sliter'n ;) 

iTDAnb9.jpg

Ellers skal den på EU på onsdag, går nok ikke gjennom, men får en mangellapp. Blir nok til å selge den, da jeg har fått lærlingplass over fjellet i Nesbyen, verdens værste kjærrevei, slo neddi selv med denna himmelhøye Peugeot'n... Så Citroen C5 blir nok det jeg kommer til å kjøpe meg nå, behagelig bil når det blir mye pendling over fjellet, samt at ønsket om automat fortsatt er tilstede. Og ikke minst hengerfeste, så jeg slipper møkka til å henge på bakluka :) 

• DCN Point 1

Christer

Faen skal du med så mange sykler da? Holder det ikke med én? :)

• DCN Point 2

Kontorpult (Øystein)
14 minutter siden, Christer skrev:

Faen skal du med så mange sykler da? Holder det ikke med én? :)

Ehm. Jeg har bare 10 stykker til.... Tjene penger på det andre annser som skrot, det er det jeg gjør ;) Tjente noen lapper på det lasset der, og enda et lass til helga... :) 

• DCN Point 2

Kontorpult (Øystein)

Ble et par mangler på EU, bla to stab.stag, et fjærbeinslager og bakpotte. Ikke så ille det egentlig :) 

Fikk nye stab.stag og fjærbeinslager på fredag :) 

owsk7kI.jpg

Fjærbeinslager trengtes! Det delte seg i to, og tror ikke dette ga den beste glidninga akkurat... ;) 

ScZpMz4.jpg

Skal bytte bakpotte og ei styrekule imorra, som jeg oppdaga under bytting av fjærbeinslager. Da blir den nok tipp topp for ei stund fremover :) 

necBaOg.jpg

Går traust som et esel denna! Beste bilen jeg har hatt hittil :)

nIIlf2l.jpg

Neste på planen er å montere hengerfeste. Det er utrolig kjekt å ha, så slipper jeg drittstativet til å ha på bakluka :) En service med ny motorolje og filtre skal den også få. Og så fort jeg er ferdig på skola blir det full interiørrens, da det har blitt skikkelig møkkete av mine mekanikerklær ;) Litt dulling av lakk blir det nok også, men ikke noe fancy greier, en enkel runde og voks får holde. Ikke noe glansbilde denna :) Tross alt en rein bruksbil :) 

Flytter over fjellet til Hallingdal og Nesbyen i august, der har jeg leid meg et hus med en grei isolert garasje. Plass til en bil med kjempegod plass rundt, så blir nok stas å kunne gå enda djupere i bilpleie-universet nå :)