Gå til innhold

Øystein's Saab 99 1977mod


Kontorpult (Øystein)

Recommended Posts

Kontorpult (Øystein)

The time has come... Ny bil i hus! Denne gang en sliten Saab 99 som skal pusses opp. Gådd 320000km, men motor har vært byttet en eller annen gang. Hentet i et skogholt noen mil unna meg :) Finner mye godsaker i skævven her... 

Men denne SKAL på veien. EU-kontroll blir om ikke lenge. :) 

 

2016-06-05 17.30.46.jpg

Sitter en 2l forgasser i denne med 4-trinns manuell. Starter og går pent, tross 15 år uten skilt! Og den har hverken servo eller ABS ;)  Trenger litt rustsveising her og der, men bærende er veldig pent. Trenger nytt interiør og noe nytt el.opplegg, da det er noe jalla greier her og der. Masse artig jobb for en lang sommerferie og Bilmek-linja til høsten :) 

 

2016-06-05 18.56.45.jpg

 

Ble hentet på henger, naboen som sjåfør og bil, samt lånt henger. Best det, da seter er løse :) 

 

2016-06-05 20.27.59.jpg

 

Foreløbig er tanken å bytte plugger, pluggledninger og tenningsdeler. Så se hva en EU-kontroll vil si. Denne skal garantert på veien, med mindre rusta har spist den opp. Men det har den ganske sikkert ikke :) 

 

2016-06-05 21.58.37.jpg

 

Pøser på med masse bilder imorgen :) 

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Gratulerer :) Satt på med en sånn til og fra fotballkamp noen ganger på 80 tallet :) Husker dem gikk helt ok. Det gjorde ikke alle biler på den tiden ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)
22 timer siden, hmsilset skrev:

Gratulerer :) Satt på med en sånn til og fra fotballkamp noen ganger på 80 tallet :) Husker dem gikk helt ok. Det gjorde ikke alle biler på den tiden ;)

Takker :) Går helt greit, ja. Gleder meg til å få den på veien :) 

 

Bilder:

Lite rusthull i karroseri ved kanal;

jnVFtY3.jpg

 

Passasjerdør, rusthælvette.. Frem med lappesaker..

XR5QilI.jpg

 

Er i tillegg et bittelite hull i innerskjermen høyre bak, det er nok en lett fiks :) 

 

Omlakkert i 1989 denne, så er noe spor etter dårlig grunnarbeid:

SCH2vNE.jpg

cZWnLoN.jpg

n16ANCD.jpg

9iPor83.jpg

 

Gule lys i grillen er så tidsriktig, helt knall! Må få inn ei ny lyspære der :) 

gm6y2VP.jpg

caOP76B.jpg

 

6Gc3U5w.jpg

IynMM5x.jpg

IOULRjp.jpg

iedgxJA.jpg

 

Hele bilen innvending har jeg vasket ned med grønnsåpe og litt eddik, var grusomt møkkete og fettete. Ble mye bedre og triveligere. Den mangler teppe, midtkonsoll og riktige seter. Men dette blir det skikk på etter EU-kontroll :) 

  • DCN Poeng 2

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Da er planen lagt, skal til byen i helga og handle inn litt diverse;

 

To-Do:

- Ribbe ut hele interiøret, slipe ned rust. Kappe vekk rundt eventuelle rusthull og popnagle to plater på begge sider. Så masse tectyl over hele gulvet og under. La det tørke og handle inn gulvteppe (som mangler).
- Neste på planen er dørene, disse har digre rusthull og er morkne, naboen som er sveisekyndig mener det ikke er noe å reparere, og siden det "bare er" noen dører, så blir det glassfibersparkel her for å få det beste ut av de. Mulig bytte de senere :) 

- Bensinslangen fra motor, inn i bilen og bak til under bakseter skal byttes. Denne er morken i motorrommet og lappet en haug ganger. Rett og slett livsfarlig. Kvalitet skal handles inn :) 

- Så skal bremser demonteres og smøres opp, venter med å bytte før etter EU-kontrollen. 

 

Har et pent interiør i sennepsgul (samme som baksetet som sitter i) på hånd, samt et gummiteppe, som var originalt på denne. Midtkonsoll har jeg også på hånd, alt av samme person i Saab-klubben :) Må også ha tak i noen bedre dekk, da disse er sprekt opp og ikke kjørbare. :) 

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandera

Denne tråden har jeg gått glipp av. Bra du har fått tak i SAAB igjen :) Ser selv etter bil nr. 2/kosebil/prosjektbil, men har mest lyst på og900. Bra du gir denne nytt liv :thumbup:

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)
5 minutter siden, sandera skrev:

Denne tråden har jeg gått glipp av. Bra du har fått tak i SAAB igjen :) Ser selv etter bil nr. 2/kosebil/prosjektbil, men har mest lyst på og900. Bra du gir denne nytt liv :thumbup:

Jepp, blir morro dette. Denne skal på veien igjen, så blir det nok bruksbil på meg etterhvert. 99 er ganske kule biler, små og lettkjørte som tar seg godt frem. Ønsket egentlig og900 selv, men klarte ikke å dy meg når den dukket opp i nabobygda. Så bare MÅTTE hente den! Ser overkommelig ut dette også, og med en motor som fungerer, så er det håp :) Ser fram til å få tak i litt utstyr og dill, så jeg kommer igang. Sommeren er laaang :D 

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Fått gjort litt div idag, begynte med å slipe ned og støvsuge reservehjulsbrønn og legge et lag tectyl;
c5lAECl.jpg
Skal også legge et lag på undersida også for å blokkere mest mulig fuktighet. :)

 

Begynte med litt kobling av bil-anlegg, kanskje ikke helt rett ende, men til en avveksling fra klissete tectyl. Broren min hjalp meg litt her :)
7NW2I5Z.jpg
YcIQMTx.jpg

Har planer om å sette den nymoderne radioen i hanskerommet, for å skjule den og skape et mest mulig tidsriktig inntrykk inne i bilen. Har en kasett-radio som skal inn når jeg får tak i midtkonsoll, men det blir bare pynt :)

 

Satte inn en "panserbryter" og lys under kanten i bagasjerommet. LED-lister fra Kina som lyser ekstremt. Høyttalerkasse er også på plass, litt tidsriktig på en måte. Skal også ha ei basskasse i reservehjulsbrønna, skjult mest mulig :)
Q7LxfpO.jpg
PfId5li.jpg

 

Planer for morgendagen er å begynne med tectyl inne i bilen, først ribbe ut alt interiør :)

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Gikk videre på gulvet på passasjersiden med tectyl, som jeg trodde var uten hull. Men neida, den tåpelige falske dreneringspluggen skjulte dette med litt kakking med skrutrekker... Så da blir det kapping og popping av plater her også før tectyl. :)
KJhd8r9.jpg

 

Fant forøvrig noen skatter skjult bak klimaanlegg-kanalene. Den eldste enkroningen er fra 1967! Altså 10 år gamlere enn bilen :)
bwNRuIM.jpg

 

Stakk en tur til naboen som holder mye på med restaurering, og lånte litt utstyr og plat. :) Klar for action imorra!
NpbNRXJ.jpg

 

Og hvis noen lurer; Han er ikke ensom her i gården ;) 
nr7kgK6.jpg

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Han fikk seg et bad idag. Noe han sårt trengte etter 15år stillstand, og helt sikkert ikke vaska :) Har påspandert meg skumkanon, så da fikk jeg prøvd ut denne idag. Kun den enkle til hageslangen, men den får duge. :) 
1tOyHFu.jpg

RlCBKB0.jpg

 

Fant ut at det lekker vann inn i reservehjulsbrønna, via både antenna og skjøten til gummipakninga til bakluka. Litt Tec7 fikser vel biffen. Plast og speilkapper fikk Owatrol Polytrol samtidig, så nå er den hakket mer presentabel til en EU-kontroll. Viktig at den ikke ser ut som ei røys. Teppe og midtkonsoll har jeg også på hånd, så det blir hentet. Så bruker jeg bare de setene jeg har til jeg får tak på et interiør :)
HkfHQyc.jpg

 

Har planer om å ta en vask av felger imorra, og hjulkapsler er snart på vei i posten. Felger er planen å pulverlakkere de jeg har :)
dG5pPCW.jpg

 

Så nå mangler egentlig bare å få lappet sammen gulvet, tectylere det og få inn interiør før EU-kontroll :)
GX7JD3O.jpg

  • DCN Poeng 1

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Fikk dette bildet tilsendt av eieren den står på nå og som er behjelpelig med salgsmld. :)
DHULmWX.jpg
Blir nok fotballfelger på den, når jeg ser dette bildet :)

 

Kjørte 40mil totalt på søndag for å hente deler, midtkonsoll og teppe :D Hadde heldigvis 5 andre ærend på turen, så det var ikke bare på grunn av dette :) Sykkelen i forgrunnen er en av mange gamle sykler jeg har og har hatt :)
jquibg1.jpg

 

Det har høljeregna de dagene jeg har hatt mulighet til å skru, så det har det ikke blitt noe særlig av. Men tid har jeg nok av :)

  • DCN Poeng 2

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)
21 timer siden, Pusene skrev:

Blir alltid glad av å lese log og historier hos deg Øystein! Gleder meg til fortsettelsen, ser bra ut så langt!

Takk skal du ha! Blir nok noe gulvfiks fremover nå, sommerferie, så da har jeg god tid :) 

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Ble litt småpusling idag, og med litt hjelp av broren min her og der. Fått kappa hull i gulvet og lagd til plat for å poppe fast under, blir quick-fix i og med at jeg ikke har sveiseapparat tilgjengelig nå. Blir nok sveist fast til høsten når jeg kommer opp på skoleverkstedet med den :)

 

Fikk tak i ny lysbryter, da den som sto der var knekt og lodda til, montert og fungerer. Men litt løen, så må nok skaffe en reserve :)
1LHu4Vd.jpg

 

Har trukket opp ledninger til basskasse ferdig, så det kommer under teppet, måtte legge strøm over på førerside og inn ved døra der. Ble lagt svart strømpe utenpå for å lage det litt mer nøytralt :)
wScBWzJ.jpg
UJ29yso.jpg
RRoCPf0.jpg

 

Kupelys fungerte ikke, og konkluderte fort med at bryterne i dørene var defekt. Byttet de ut med noen fra Biltema, vipps, lys!
A0KUrUw.jpg
NLHKjFZ.jpg

 

Kappet ut rusthullet i gulvet og fikk skaret ut en ny plat, bøyer den til, borer og popper imorgen. Masse tectyl så blir det nok bra :)
vHYaa7T.jpg

 

1stk nyvasket ng9-3 og en 99 :)
RCSUoW9.jpg

 

Han har godt selskap også, to gamle og tidsriktige sykler ;) Hadde forrige uke 4stk, men måtte se meg nødt til å skjære ned på antallet, ble litt trangt i gårdsplassen :)
9jdDTIC.jpg

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det står et par sånne DBS-sykler som det i et skur etter opprydning i borettslaget, håper de ikke blir kastet. De der går det vel an å få en tusenlapp eller to for nå i disse dager? Uansett, utrolig kul bil, interiøret så ganske så helt og pent ut? Greit å beholde mest mulig orginalt på en sånn bil hvis du har planer om å tjene penger på å selge den videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)
1 time siden, DS3PO skrev:

Det står et par sånne DBS-sykler som det i et skur etter opprydning i borettslaget, håper de ikke blir kastet. De der går det vel an å få en tusenlapp eller to for nå i disse dager? Uansett, utrolig kul bil, interiøret så ganske så helt og pent ut? Greit å beholde mest mulig orginalt på en sånn bil hvis du har planer om å tjene penger på å selge den videre.

De er verd endel, spesielt i Oslo distriktet. Men kommer helt ann på tilstand, alder og type. Er det nyere enn 90' så er det uinteressant for samlere :) F.eks den lille delbare Kombien min går for et sted mellom 2-4 tusen i strøken stand, alt etter type av de Kombiene igjen :) Men en tusenlapp for en vanlig DBS fra 60/70/80 er nok oppnåelig om de er i grei stand :) Vintage Bikes Norway si FB gruppe er et fint sted!

 

Mangler komplett interiør i 99'n, så det må jeg skaffe. 3 forskjellige farver nå :P Har absolutt ingen planer om å selge, denne forblir i mitt eie, om ikke annet enn som sommerbil :)

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er verd endel, spesielt i Oslo distriktet. Men kommer helt ann på tilstand, alder og type. Er det nyere enn 90' så er det uinteressant for samlere [emoji4] F.eks den lille delbare Kombien min går for et sted mellom 2-4 tusen i strøken stand, alt etter type av de Kombiene igjen [emoji4] Men en tusenlapp for en vanlig DBS fra 60/70/80 er nok oppnåelig om de er i grei stand [emoji4] Vintage Bikes Norway si FB gruppe er et fint sted!

 

Mangler komplett interiør i 99'n, så det må jeg skaffe. 3 forskjellige farver nå [emoji14] Har absolutt ingen planer om å selge, denne forblir i mitt eie, om ikke annet enn som sommerbil [emoji4]

Perfekt sommerbil, hadde vært stilig å hatt de syklene på en orginal takgrind. Da kunne du rulla ned på Grünerløkka og fått mange fine blikk, hehe. Lite som slår å cruise rundt på veteransykkel eller -bil en varm sommerdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)
50 minutter siden, DS3PO skrev:

Perfekt sommerbil, hadde vært stilig å hatt de syklene på en orginal takgrind. Da kunne du rulla ned på Grünerløkka og fått mange fine blikk, hehe. Lite som slår å cruise rundt på veteransykkel eller -bil en varm sommerdag.

Original takgrind står på handlelista. Venter bare på at det skal dukke opp en i nærområdet. Da blir det nok sykkel på taket skal du se :) Blir nok også noen få mm senk, noen tøffere originale felger og en klassisk gummispoiler på bakluka :) Meeen blir nok en stund til, bare det å handle inn dekk er jo som svindel for oss ungdom med studentøkonomi... Godt man har tida på seg :) 

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og ikke la deg friste til kinadekk. Jeg hadde en liten episode her for to uker siden hvor dekket delte seg ifbm. forbikjøring. En ting er slitestyrke og veggrep, men selve konstruksjonen er også av tvilsom karakter. Dette var dekk fra 2015 som fulgte med bilen. Se etter brukte kvalitetsdekk på finn som er få år gamle om du skal spare litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)
1 time siden, DS3PO skrev:

Ja og ikke la deg friste til kinadekk. Jeg hadde en liten episode her for to uker siden hvor dekket delte seg ifbm. forbikjøring. En ting er slitestyrke og veggrep, men selve konstruksjonen er også av tvilsom karakter. Dette var dekk fra 2015 som fulgte med bilen. Se etter brukte kvalitetsdekk på finn som er få år gamle om du skal spare litt.

Er planen dette, om det ikke er så mye mønster, er det nok for noen mil til neste sommer igjen, da blir jeg 18. = høyere lønn og mer jobb ;) Nå er første prioritet å få den på veien. Skal fikse ferdig gulv og gjøre den klar for EU ila uka :) 

  • DCN Poeng 1

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Da var været endelig på min side, så har fått gjort endel idag :)

Fikk tak i popnagler og bensinslange fra Tess her om dagen, så fikk poppa fast plata idag. Ble litt køddent med vinkelslipern, og siden slikt stuff til sånt ikke er mulig å drive opp her i gokk, så ble det bor og dremel. Funka ganske greit, så tenker jeg kjører det på det lille hullet rett ved bensinslangen også, så slipper jeg altfor mye styr med å fjerne og sikre bensinslangen. Holder nok med litt vått avispapir da :)
kENaYxT.jpg

 

Etter å ha poppet dette og grunna det godt, så kom jeg på tanken å bruke Owatrol Olje istedenfor Tectyl. Fordelaktig at man slipper klisset ved senere restaurering og man ser om det har rusta noe. La to strøk idag, legger et ekstra imorra, så får det tørke. Deretter samme prosedyre på andre siden også. Lukter noen uker, men det forsvinner. Brukte det med godt hell i og9-3'n jeg hadde til reservehjulsbrønna etter en heavy lekkasje :)
gftXLiL.jpg

 

Under kanten bak passasjerdør har det rusta friskt, her var det tettet med noe byggskum aktige saker (typisk Uvdal-fiks), røska det vekk, og bilder sier vel sitt...
ECce9Oi.jpg
s0j9tUQ.jpg
VLkgZQw.jpg

Her er det bare å bytte hele delen først som sist, popping nytter nok ikke her, så dette må nok sveises. :) 

 

Bensinslangene i motorrommet ble så byttet. De fra plastrør til pumpe og fra pumpe til forgasser. Skal bytte slangeklemmer også, men det hadde jeg ikke på hånd :) Må bytte luftrør fra filter til gasser, så om noen har, gi meg et hint!
LVfjAXh.jpg

 

Jekka den så opp på klosser foran, da jeg mangla to bukker. Så for å brenne minst mulig clutch ble det jekk ;)
EEjVSEo.jpg

 

Deretter jekka jeg den opp på bukker bak. Jekka i bærebruinnfestning med en plankebit mellom. Støtta godt opp med leca under :)
5z9UD99.jpg


Har ikke jekk til å få den høyere, men det får duge. Skal tross alt bare finpusse og tectylere de poppa platene. + litt rengjøring og rustbeskytting av understellsdeler ala bærebruer. :) Og med studentbudsjett er det bare å spikke og spare på alt som spares kan. ;)
RT9KNpz.jpg
mUBzO16.jpg

 

Planen for imorgen (eller som dere sikkert har skjønt, neste arbeidsdag*, da jeg jobber med værforbehold) er å slipe ned popnaglene, tette sprekken med Tec7 for å få det tett (om det kommer i Posten til da) og tectylere både under og over rundt hullet for å skjule mest mulig av jallamekket :)

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...