Gå til innhold

Øystein's Ford Transit 2019' 130hk aut

Recommended Posts

Kontorpult (Øystein)
Skrevet

Endelig nesten ny bil på meg 😁 

Etter å ha saumfart Finn for varebil med ståhøyde, falt valget på en 2019mod Ford Transit, som selvfølgelig sprengte budsjettet 😆 

Men det var vel verdt det! Her har jeg automat, ACC, aircondition, Webasto motor/kupévarmer, el.justering på førersete, stor navigasjon m/Android auto, ryggekamera, stort display i speedometeret, etc etc. Masse utstyr jeg bare kunne drømt om før, og ikke minst er det støy og komfortmessig som å kjøre en personbil. 😊 

Planen for denne er at det skal bli min rullende pendlebolig, rastløs som jeg er, så liker jeg å være på farten ofte, og da ser jeg ikke poenget med å leie seg et dyrt rom i bofellesskap når jeg kan parkere utenfor jobb 😊 

Planene er litt to-delt, den ene delen et selve bilen og den andre delen et bodelen i varerommet. 

Planene for selve bilen er å ta en runde med poleringsmaskin, få beskyttet lakken slik at det blir lettere renhold utover vinteren. Til våren så skal jeg få tatt endel småbulker og riper her og der, jeg fikk den en god del billigere enn andre i markedet, i tillegg til at jeg fikk forhandlet inn noen gode ekstralys som er integrert i grillen. De skal monteres i begynnelsen av Oktober sammen med klargjøring av bilen, da jeg valgte å ta den med dagen etter kjøp istedenfor å måtte vente noen uker. Ellers er det foreløbig ikke så mye annet som skal gjøres på denne biten, den skal holdes mest mulig stilren uten for mye dilldall 😊

PY7DLT4.jpg 

Adn2Vja.jpg 

Selve bodelen blir det mye snacks og cash ut etterhvert 😁 

Her skal det inn 3stk 300Ah Lithiumbatterier, en 3000W inverter, to stk 70A DC-DC ladere/dynamo hurtiglader, solceller på taket og alt skal driftes på batteristrøm. Tilogmed stekeovn og induksjonstopp. Ja, jeg jobber med batteristrøm og Lithium batterier 🤓 

Autoterm Planar 4KW dieselluftvarmer er allerede montert for å holde den varm gjennom vinteren, den skal isoleres skikkelig, det skal inn parkettgulv, seng, kjøkken og dusj/toalett.. Planene er mange - Stay tuned, vil oppdatere her 😊

DeUVFhW.jpg 

Voldsomt stas for en 21-åring med en så ny bil, men dette blir "husleia" mi på sikt - Og et mye friere liv. Trenger ikke å pakke kofferten eller bekymre meg for om jeg har fått med alt. Det er bare å vri om tenninga og dra 😊

• Liker 3
  • DCN Poeng 1

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

Saab 900 87'   Ford Transit 19' 

Ford Transit 10'   Citroen Jumper 20'

S&S:  #1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

• 1 month later...
  • 8 months later...
Skovdahl
Skrevet

Dette høres spennende ut! Skjedd noe her siden sist?

Den diesel/luftvarmeren er knallgod. Bare husk at de skal ha service på brennkammer etter ca. 1500 timer. Den som står i firmabilen, slet jeg ut på et år..da hadde den varmet i nesten 5000 timer. Var ikke så villig til å varme lengre da gitt. 

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

• 10 months later...
Kontorpult (Øystein)
Skrevet

Denne tråden ble visst helt glemt bort 😅

En liten update på hvordan ting står til nå, snart to år etter kjøp :) 

Dette er jo en ren bruksbil som blir brukt hardt i og med at jeg bor fulltid i denne som det eneste hjemmet mitt, ofte vanskelig å finne steder å vaske, og enda vanskeligere å få polert og tatt vare på den når man er ute og farter. Etter å ha kjørt gjennom skogsveier hvor ting skraper langs siden, lastet ting ut og inn av bilen og generelt brukt den hardt, så har den fått en god del skrammer og merker her og der, som sklir godt inn blant de bulkene som allerede var på den etter 60000km som budbil :) Litt flaut å si det, men den har ikke vært vasket i hele vinter heller ... 

Nå har jeg kjørt den fra 60000km til 120000km, det har vært helt problemfritt foruten et dynamohavari og at det ble skiftet bremser rund baut på 85000km. Det er forøvrig tid for nye bremseklosser igjen allerede etter kun 35000km, så her slites det bremser som bare det med 3,5t vekt og ofte en 4-500kgs tilhenger etter. Men noe annet kan man vel ikke forvente når man har automat og ACC, samt kjører mye fjelloverganger i Norges land. To Nord-Norge turer har det allerede blitt, og et par turer ellers i Norge, samt mye pendling mellom Østlandet og Kristiansand ifbm jobb. Jeg har en veldig fleksibel jobb og jobber mye hjemmekontor fra van'en, som åpner opp for lengre turer, som at jeg nå har vært tre måneder på veien i Nord-Norge, snødekt landskap, snøstorm i Mai, steinras over veien, vakker natur, midnattssol og egentlig bare lange late dager :) 

Utvendig er bilen stort sett som sist, annet enn at det er montert ei markise fra Profftelt.no og at det er montert Laxer LED integrert i grillen :) 

spacer.png

Noen ganger har jeg med meg tilhenger, men stort sett så kjører jeg uten av praktiske hensyn. Nordover i år så måtte jeg ha med meg sommerhjul, siden jeg skuille være her oppe gjennom et sesongskifte :) 

spacer.png

Lite som slår midnattssol i Nord-Norge kl 02:30 :) 

spacer.png

Interiøret i bilen er nesten som en liten hybel, her har jeg alt jeg trenger. Oppvaskmaskin, stekeovn, induksjonskoketopp, kaffemaskin, blender, kjøleskap og fryser, vask m/kran og 100l vanntank, 32" TV og lydplanke, 3x 24" dataskjermer og kontorstol og dieselvarmer. Alt dette er driftet av 2x 300Ah Lithiumbatterier, med 2x 70A DC-DC ladere, en 2000W Inverter og et 200W Solcellepanel. Det er også to store 60A Batteriladere for lading fra landstrøm. Her står jeg lett 3-5 dager med hyppig bruk, noen ganger lengre og noen ganger kortere alt etter hvor mye strøm jeg bruker. Jeg lader opp igjen fra tomt til fullt med 5 timers kjøring, og solcellene hjelper ofte på og dobler antall fricamp-dager om sommeren før det er tomt. Det er et opplegg til 70-80k, men det vil være tjent inn iløpet av noen år mtp at jeg ikke har noen strømregning :) 

Dieselvarmeren har gått rundt 6000 timer med varme helt problemfritt uten noen service, så det er veldig bra. Viftene har gått hele 14000 timer og fungerer helt strålende enda. Autoterm-dieselvarmere er definitivt skikkelig kvalitet og robuste saker. Dieselvarmeren henter friskluft fra en ventil i taket, som fungerer som ventilasjonen min. Sammen med Armaflex som isolasjon, er det greit varmt gjennom hele vinteren, selv ned i -30gr. Jeg er en varmblodig type, så jeg plages ikke så mye av kulde :) 

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

Layouten har vært endret et par ganger, da behovene har endret seg underveis. Bla overgang fra fast kontorjobb til hjemmekontor, da ble det bygget et kontoroppsett med kontorstol, som jeg er veldig fornøyd med, men har endt opp med å ikke bruke - Da senga og TVen er minst like behagelig å sitte å jobbe i, eller så tar jeg med meg hele kontoret utendørs på fine dager. Så det ryker nok når jeg kommer sørover, så flyttes kjøleskap og fryser dit, mens der det står nå skal det lages en dusjløsning. Nå har jeg kun et lite kasettoalett som må tømmes, det fungerte i praksis helt fint når jeg har fartet i sivilisasjonen (sør for porten til Nord-Norge), men her oppe er det totalt håpløst å både tømme disse, og finne offentlige toaletter å bruke, så det fylles opp fort... Målet mitt er å klare meg mest mulig off-grid og klare meg ihvertfall to uker på ressursene jeg har i bilen, derav har jeg gått til innkjøp av et komposteringstoalett, som vil gi meg mye bedre kapasitet, ingen lukt og mye mer hygienisk. Dette skal også inn i dusjen med ventilasjon ut av bilen. Det blir nok noe oppgradering av solceller også for å bli mer uavhengig og produsere mer av sin egen energi :) 

Jeg har nå levd dette nomadelivet i snart to år og stortrives med det. Savner å kunne ta bedre vare på bilen og holde på med bilpleie, men med kjøremønsteret mitt, er nok denne utkjørt lenge før snittalderen til bilparken i Norge. Det er tross alt en bruksting som vil tilsvare en husleie i det lange løp, men med en mye større frihet. Vurderer å sette av tid til å få tatt en skikkelig poleringsrunde på den, men vi får se hva man får tid til. Sommeren blir full av backpacking-eventyr med telt og tog/buss til en avveksling :) 

Skal prøve å kikke innom llitt oftere og slenge inn en oppdatering nå og da :) 

• Liker 12

Mvh. Øystein

S&S:  #1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

• 1 month later...
Kontorpult (Øystein)
Skrevet

En liten update :) 

I helga ble det en spontantur på 200mil til Ørsta, for å hente ei venninne som havarerte med van'en som hun også bor i. Dessverre var det et totalt motorhavari, så alle tingene ble plukket ut og bilen vraket. Men min gikk som en drøm hele veien, null stress med 750kg tilhenger :) 

spacer.png

Tilbake i Kristiansand for noen ukers jobb på kontoret, ble det tilogmed årets første vask 😅 Det trengtes etter at måkene hadde skiti ned hele bilen :) 

spacer.png

Jeg bestilte også et mopedstativ til hengerfeste fra 24MX. Planen er etterhvert å kjøpe seg en moped for å komme seg rundt lokalt, men i mellomtiden fungerer det ypperlig til å ha sykkelen på også. Solid og bra sak, mye bedre enn de fleste sykkelstativ jeg har forsøkt før :) 

spacer.png

Etter Nord-Norge turen ble det bygget om endel i bilen, kontoret ble fjernet, kjøleskap og fryser flyttet, bygget inn og det ble bygget en dusj, samt montert et Natures Head Composting toalett som jeg er veldig fornøyd med. Brukte alfor mye penger på det, men det er gull verdt å slippe å tømme kloakk hver tredje-fjerde dag :) TVen over senga ble erstattet av de tre skjermene jeg hadde i kontoroppsettet og det ble laget hylle bak for kler og andre ting :) 

spacer.pngspacer.pngspacer.png

spacer.pngspacer.png

Igår ble det også kjøpt inn en portabel Aircondition, som er helt gull å ha nå i varmen. Den varer kun 6 timer på batteribanken min, så det er ikke noe man kan drifte veldig lenge på fricamp, men helt gull når man har tilgang på landstrøm. Siden jeg skal jobbe store deler av sommeren på Sørlandet med tilgang til strøm på jobb, var dette et must å ha :) 

Utløpet ble foreløbig kjørt rett opp i takventilen, men planen er å lage en ventil i veggen slik at det kan slippes rett ut på kortere distanse :) 

• Liker 8

Mvh. Øystein

• 1 month later...
Kontorpult (Øystein)
Skrevet

Jeg har hatt noen prosjekter som er gjennomført med van'en siden sist :) 

Laget hull og utløp til AC i skyvedøra for å slippe å trekke den helt opp i taket. Vært veldig fornøyd med denne løsningen i sommer :) 

spacer.pngspacer.png

200W Solcellepanelet ble fjernet til fordel for et større solcelleopplegg. Samtidig ble det oppdaget at hele taket over frontruta var pepra med steinsprut og rust... Fantastisk på en 3,5 år gammel bil. Ford sier selvsagt at dette ikke går på garanti da det er ytre påvirkning 🙄

spacer.pngspacer.png

Nytt solcelleanlegg på totalt 1005W ble montert opp. Brukte mye tid på dette, men vel verdt det - Nå er jeg 100% selvforsynt med solcellestrøm og trenger ikke å bekymre meg for strøm de seks sommermånedene i året :) 

oLAJNTq.jpg

3ccECJC.jpg

For å ta knekken på rusta endte jeg opp med å finne frem bengalack, owatrol olje og malingsrulle... Ikke det mest staselige å gjøre på en 3,5 år gammel bil, men jeg er hverken villig til å legge penger i dyr lakkering eller gå på med det selv, så her ble det gjort enkelt og holdbart. Ikke så detaljmessig pent, men det duger og gir van'en et litt kulere uttrykk :) 

Dette er jo en bil som får 35-40kkm på tellern i året, er med på eventyr overalt og får kjenne på å bli brukt, så det nytter rett og slett ikke å holde lakken i tipp topp shape. Den vil mest sannynlig være utkjørt godt før snittet :) 

SekomA5.jpg 

O0z0M1r.jpgjQRFsN4.jpg

Jeg bestilte også Starlink siden dette har blitt tilgjengelig i Norge sør for Oslo nå, kommer for resten av norge i første kvartal 2023. Dette kommer til å utgjøre en mega forskjell på det å bo i en van, kunne campe på steder uten mobildekning og allikevel ha internett - Spesielt sørover i Europa som ikke har like bra utbygd mobilnett som vi har i Norge :) 

gaXkotu.jpg

Jeg var også på Burning Van 2022 i Kinnekulle Stenbrott ved innsjøen Vanern i Sverige for en liten stund siden. Totalt 250 vans innom iløpet av helga, fantastisk god stemning og masse inspirasjon å hente :) 

GsfoSHJ.jpg 

b6abnDO.jpg 

Ellers har jeg noen planer om å endre oppsettet over senga med skjermer, jeg er ikke helt fornøyd med dette, så det blir å finne ut noe annet smart her :) 

• Liker 5
  • DCN Poeng 1

Mvh. Øystein

Skrevet

Bra jobba! Og for en utrolig spennende reise dette må være. Det kunne jo blitt laget en tv-serie ut av dette hehe 😁 

Kos deg videre på reisen! Spent på neste prosjekt 👍

Kontorpult (Øystein)
Skrevet
8 timer siden, SD88 skrev:

Bra jobba! Og for en utrolig spennende reise dette må være. Det kunne jo blitt laget en tv-serie ut av dette hehe 😁 

Kos deg videre på reisen! Spent på neste prosjekt 👍

Veldig fornøyd hittil ihvertfall. Friheten av et hjem på hjul og hjemmekontor er ganske unik, får oppleve mye mer enn man ellers ville, og får en mye mer romslig økonomi :)

• Liker 1

Mvh. Øystein

Skrevet (endret)
8.9.2022 - 16.53, Kontorpult (Øystein) skrev:

Veldig fornøyd hittil ihvertfall. Friheten av et hjem på hjul og hjemmekontor er ganske unik, får oppleve mye mer enn man ellers ville, og får en mye mer romslig økonomi :)

Dette skjønner jeg, hjemmekontor har uten tvil mange fordeler, det er på mange måter drømmen til veldig mange. Kos deg videre på reisen og fortsett med oppdateringene 🙂👌

Endret av SD88
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår