Gå til innhold

Øystein's Citroen Xantia 1,8l 99'


Kontorpult (Øystein)

Recommended Posts

Kontorpult (Øystein)

Ny bil i gårdsplassen etter at min forrige Peugeot ble påkjørt og kondemnert. Valget falt selvfølgelig på fransk; disse får man jo kasta etter seg for omtrent ingenting, og er komfortablel og driftsikre ;) Svever over fartsdumper i denne... Dette er altså min 8ende bil på drøyt tre år... Litt ufrivillig, men men. Skader ikke med bensinbil igjen iallefall :) 

 

IYQOcEF.jpg

 

Planen for denne har jeg ikke helt bestemt meg for... Men jeg håper på å få tid og komme i form nok etter kollisjonen til ta en shining over den før snøen kommer. Såpass bra i lakken at den er verdt å legge i litt arbeid på :) Om den går gjennom vinteren uten større problemer, så får den nok en real gjennomgang både teknisk og lakkmessig. Bla noe lakkflass og en gammel skade som sparkelen har sprukket opp på, samt at det flasser av noe blanding av beskyttelse og lakk fra kanalen. Ellers er den rustfri i dørkarmene bak, hvor det pleier å være den sikre død for disse, så den er helt klart verdt litt påkost :) 

 

wfGJmOq.jpg

I riktig "fransk stil", gule lys er obligatorisk på fransk ;) LED-bjelka skal nok av, senest til våren, lyser bra, men ser rimelig idiot ut :P

 

Ellers er planen å kjøpe seg varebil til våren for å unngå å bruke den til min andre hobby, gamle norskproduserte sykler ;) Økonomien blir ganske mye bedre etter nyttår, så da åpner det for å kunne eie flere biler, da blir det lettere å holde denne i sjakk lakkmessig. Erfaringsmessig blir det litt mye bulker og skraper når man drasser rundt på 6 sykler og skal prøve å skyndte seg litt i samme slengen... :) 

0nm3OXv.jpg

Dette var forøvrig lasset jeg ble påkjørt med, jeg setter lastesikring som prio 1, så alt hang like fint på bilen selv om hun som kjørte på meg nok hadde 30-35 og traff i sida :) 

 

Bilpleie har blitt lagt litt på hylla denne sommeren pga flytting og begynnelse av læretida, men planen er å ta det opp igjen iløpet av vinteren og danne et enkeltmannsforetak for å kunne ta på seg litt flere oppdrag ila sesongen. Fått to biler på tampen av året nå, så da får jeg litt å pusle med noen helger fremover :) 

  • Liker 1

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Kontorpult (Øystein)

Skjedd litt småtteri det siste, blant annet byttet gasskuler. Mye styr frem og tilbake til jeg omsider fikk det tett. De gamle pakningene ble brukt om igjen, så fungerte det gull :) Nå er fjøringa foran helt himmelsk! Bare de bak igjen til våren, men de får verksted ta seg av. Rusta og møkk der gitt... 

IMG_20171028_202200.thumb.jpg.53dd6449466166c981b1c4de6e5b0480.jpg

IMG_20171028_202218.thumb.jpg.c39d8ed8fa448b24b11df1e615d92e1f.jpg

 

La ut på en litt lengre kjøretur idag, og skulle kjøre forbi. Glad i turtall som jeg er drar jeg opp i 7000omdr, *PÆNG* sier det, så begynner den å bråke som en romrakett og skrangle og slå..... Slakker av og legger meg inn igjen, tar av på ei sidelomme og slenger hydraulikken i høyeste posisjon, titter kjapt under bilen og ser at eksosklemma på bakre og eneste potte har rusta tvert av. Easy fix, slenger bilen rundt og svipper innom jobben, opp på bukken og leter i en roteskuff, finner ei klemme og slenger på. Tett og fint igjen nå, tenkte umiddelbart store utgifter, men da ble det heldigvis ikke det :) 

IMG_20171031_173354.thumb.jpg.55a1e61baa4a9284447dfa880e45472e.jpg

 

Nå står bremser for tur på lista, da bakre går på stålet og de foran ikke er av det beste :) 

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Kontorpult (Øystein)

Fikk sleng og fronta inn i autovernet, kontra ut i grøfta... Ble litt jobb på meg her gitt :( 

ggJgZja.jpg

 

Hadde den på bukk på jobben idag og fikk retta opp i skiltet, fjerna div ødelagt plast bak fangeren og justert LEDbaren på ny :) 

vvLeHp2.jpg

 

Hele fronten er fortsatt skjev og må nok ribbes helt ned for å bli 100% dessverre. Forskjermen fikk seg også en trøkk:

qec6ACT.jpg

 

Jeg fikk bytta tennplugger også, ble merkbar bedre gange :) Samt rattakselkrysset rett etter torpedoveggen ble smurt opp, klassisk at disse begynner å gå tregt, og de selges ikke nye lengre, så da må man bare smøre litt nå og da :) 

Pdj5DZ8.jpg

AAgerHU.jpg

 

Nyvasket og ferdig for kvelden :) Dessverre forsvant grillen på prøveturen, den hang visst ikke fast den... 

pX9cjkA.jpg

 

Neste på planen er ny frontlykt og se etter en delebil. Bremsene ligger også i bilen i påvente av å bli byttet :) 

  • Liker 1

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei. Har en Xantia 2000 mod som skal skrotes. Har nye kanaler liggende og ei ny ventilblokk til automat kasse som jeg vil selge. Vet du om noen som kunne være intressert så gi meg et vink. Mvh Bjørn Rosenberg , Rena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...