Jump to content
Sign in to follow this  
Reidar

S&S 1970 Mercedes 280SE 3,5 V8

Recommended Posts

Reidar

Da kommer årets første S&S fra meg. Dette er en jobb som har gått over en del helger og startet i begynnelsen av januar og ble avsluttet nå i midten av mars.

Denne gangen er det en nydelig klassiker fra 1970 med 3,5 liters V8`er som eier har restaurert over ca 4 år. Her er det ikke mye deler som er hyllevare så restaurering innebærer stort sett renovering av de deler en har på bilen, noe som både tar tid og er kostbart.

Med ny lakk på bilen var ønsket om en enda bedre finish utgangspunktet for denne jobben.

Avtalen ble da at bilen skulle våtslipes for så å rubbes og poleres opp igjen, dette for å fjerne noe av strukturen (appelsinhuden) i lakken. Det beste hadde vært å gjøre en slik jobb før montering av fangere, lister, lykter osv så her er det noen små områder i fronten og bak på bilen som bare har blitt polert grunnet veldig trang tilkomst.

Bilen har blitt kjørt litt samt at den har vært på henger til tyskland for å få nye gulvtepper så en full vask før oppstart var helt på sin plass.

 

Skilter ble værende på da det ikke var ønske om å demontere noe på bilen.

 

Før oppstart.

 

802_5832.jpg

 

802_5833.jpg

 

802_5834.jpg

 

802_5835.jpg

 

802_5836.jpg

 

802_5837.jpg

 

802_5838.jpg

 

Først ut var P21s på felger og Prickbort over hele bilen.

 

802_5840.jpg

 

802_5841.jpg

 

802_5842.jpg

 

Etter 7-8 minutter ble Prickbort toppet med Surfex HD 1:5 som fikk nye 7-8 minutter.

 

802_5843.jpg

 

802_5844.jpg

 

802_5845.jpg

 

Siste avfetting i denne coctailen var Nerta Active Diamond skum. Her hadde jeg bare lånespyler med en enklere variant av skumkanonen, derav tynt skum. Dette fikk ligge på i 4-5 minutter før avspyling.

 

802_5846.jpg

 

802_5847.jpg

 

802_5848.jpg

 

Så var det Iron-X sin tur. Som sagt så hadde bilen vært på en liten europa reise stående på henger så da har den nok fått med seg litt partikler på kjøpet.

 

802_5849.jpg

 

802_5850.jpg

 

802_5851.jpg

 

802_5852.jpg

 

Dekksider måtte også få litt oppmerksomhet og ble dusjet i Surfex HD 1:5 før de ble skrubbet med børste. Var ikke så mye å finne her.

 

802_5853.jpg

 

Håndvasken var neste trinn og ble utført med Carpro Reset i bøtta og Swissvax Washpuddel som vaskeredskap. Tørkejobben ble tatt av CG Miracle Dryer som vanlig.

 

802_5854.jpg

 

802_5855.jpg

 

802_5856.jpg

 

Så til lakkinspeksjon. Her så egentlig hele bilen ryddig og fin ut med tanke på riper, men panser var nylig omlakkert og her hadde lakkerer signert sitt verk i form av skikkelige kjørespor. Forutenom det var det strukturen som var i tankene og som var hovedmål for denne jobben.

 

802_5859.jpg

 

802_5860.jpg

 

802_5861.jpg

 

802_5862.jpg

 

802_5863.jpg

 

802_5864.jpg

 

802_5865.jpg

 

802_5869.jpg

 

802_5870.jpg

 

Bilen ble så maskert opp og lakkmålinger ble tatt. Viste målinger er et ca snitt etter 10-15 målinger pr panel for å forsikre seg om at det ikke var noen verdier som var unormalt lave i forhold til resten.

 

802_5868.jpg

 

802_5871.jpg

 

Høyre forskjerm.

 

802_5873.jpg

 

Høyre dør

 

802_5875.jpg

 

Høyre bakskjerm.

 

802_5876.jpg

 

Bagasjelokk.

 

802_5877.jpg

 

Venstre bakskjerm.

 

802_5878.jpg

 

Venstre dør.

 

802_5879.jpg

 

Venstre forskjerm.

 

802_5880.jpg

 

Panser.

 

802_5882.jpg

 

Tak.

 

802_5883.jpg

 

Takluke.

 

802_5884.jpg

 

Så var det bare å hive seg igang med selve jobben. Her ble ulike slipeklosser og 3m 2000 papir funnet frem. Startet på høyre forskjerm. Denne bilen har 2 linjer som er langsgående hele siden på bilen. Her ble det brukt en del tid for å slipe inntil disse kantene. Videre følger bilder underveis.

 

802_5885.jpg

 

802_5886.jpg

 

802_5887.jpg

 

802_5888.jpg

 

802_5890.jpg

 

802_5892.jpg

 

802_5893.jpg

 

802_5894.jpg

 

802_5895.jpg

 

802_5897.jpg

 

802_5898.jpg

 

802_5900.jpg

 

802_5903.jpg

 

802_5905.jpg

 

802_5905.jpg

 

802_5908.jpg

 

802_5909.jpg

 

802_5910.jpg

 

802_5911.jpg

 

802_5913.jpg

 

802_5914.jpg

 

802_5915.jpg

 

802_5916.jpg

 

Etter at hele bilen var slipt med 2000 papir var det greit å ta en liten vask for å få bort en del lakksøl. Kjørte da en runde med Surfex HD 1:5 og avspyling.

 

802_5917.jpg

 

Neste trinn var da 3000 papir. Her hadde jeg ikke fått tak i papir fra 3M så denne runden er tatt med Rupes Duetto og medfølgende slipe pads.

 

802_5918.jpg

 

802_5919.jpg

 

802_5921.jpg

 

802_5923.jpg

 

802_5924.jpg

 

802_5925.jpg

 

802_5926.jpg

 

802_5927.jpg

 

Da var bilen ferdig slipt og tidforbruket til nå var rundt 35 timer. 

Startet så testing av grovkombinasjon for å rydde opp i sliperiper. Metabo roterende med ull og Menzerna 400 ble vinneren her.

Videre følger bilder fra grovsteget.

 

802_5928.jpg

 

802_5930.jpg

 

802_5931.jpg

 

802_5932.jpg

 

802_5934.jpg

 

802_5935.jpg

 

802_5958.jpg

 

802_5961.jpg

 

802_5962.jpg

 

802_5963.jpg

 

802_5965.jpg

 

802_6047.jpg

 

802_6048.jpg

 

802_6058.jpg

 

802_6059.jpg

 

802_6060.jpg

 

802_6061.jpg

 

802_6062.jpg

 

802_6066.jpg

 

802_6067.jpg

 

802_6068.jpg

 

802_6069.jpg

 

802_6070.jpg

 

802_6072.jpg

 

802_6074.jpg

 

802_6142.jpg

 

802_6143.jpg

 

802_6144.jpg

 

Grovsteget hadde nå lagt igjen en solid mengde med støv så en vask måtte til før neste steg kunne begynne. Det ble da en ny runde med Surfex HD 1:5 og avspyling og bilen ble så tørket med trykkluft.

 

802_6146.jpg

 

802_6147.jpg

 

802_6148.jpg

 

802_6152.jpg

 

Trillet så bilen tilbake og konstaterte at grovsteget hadde lagt igjen en solid mengde kjørespor som forventet :)

Ny kombinasjon for et mellomsteg ble så testet og valget her falt på Rupes blå skum pads med blå polish. Dette ryddet brukbart opp i det som var av kjørespor men la igjen en litt blass finish.

 

802_6155.jpg

 

802_6157.jpg

 

Her er venstre forskjerm kjørt med blå/blå.

 

802_6159.jpg

 

Venstre dør kjørt med kun grov kombo.

 

802_6160.jpg

 

Litt fortsettelse på mellomsteget.

 

802_6161.jpg

 

802_6162.jpg

 

802_6164.jpg

 

_DSC0079.jpg

 

_DSC0080.jpg

 

_DSC0082.jpg

 

_DSC0084.jpg

 

_DSC0090.jpg

 

_DSC0091.jpg

 

Også mellomsteget støvet ganske bra så før finsteget skulle kjøres var det bare å trille vogna bort til vaskeplassen igjen.

Ny runde med Surfex HD 1:5 med 5-6 minutters virketid før hele bilen ble toppet med Nerta Active Diamond skum, denne gangen fra egen skumkanon. Kriker og kroker ble godt over med detailkost mens skummet virket.

 

_DSC0092.jpg

 

_DSC0094.jpg

 

_DSC0095.jpg

 

_DSC0096.jpg

 

_DSC0097.jpg

 

Gikk med to ruller tape på denne jobben :) 

 

_DSC0099.jpg

 

_DSC0100.jpg

 

_DSC0101.jpg

 

_DSC0102.jpg

 

_DSC0103.jpg

 

_DSC0104.jpg

 

_DSC0105.jpg

 

_DSC0106.jpg

 

_DSC0107.jpg

 

_DSC0108.jpg

 

_DSC0109.jpg

 

_DSC0110.jpg

 

_DSC0111.jpg

 

Også denne gangen ble bilen tørket med trykkluft.

 

_DSC0112.jpg

 

_DSC0114.jpg

 

Bilen ble så trillet tilbake og stod nå klar for finsteget. Også her ble det testet ulike kombinasjoner men valget falt på Rupes gul skumpad med gul polish.

 

_DSC0115.jpg

 

_DSC0116.jpg

 

_DSC0118.jpg

 

_DSC0119.jpg

 

_DSC0120.jpg

 

Hjulkapsler ble funnet frem for å motta sin del av pleien. Disse har lakkert senter i bilens farge.

Metall ble tatt med 3D HD Metal Polish på Rupes mini mens lakkert senter ble håndpolert med Carpro Essence.

 

_DSC0123.jpg

 

_DSC0124.jpg

 

_DSC0125.jpg

 

_DSC0126.jpg

 

Høyre polert, venstre urørt.

 

_DSC0127.jpg

 

_DSC0128.jpg

 

Etter at finsteget var kjørt ble hele bilen gått over med Monopol silikonfjerner før det ble kjørt en runde med Carpro Essence som primer for coatingen. Denne hever også glansen enda et hakk :) 

 

_DSC0131.jpg

 

_DSC0133.jpg

 

Trange steder i fronten og bak ble håndpolert.

 

_DSC0132.jpg

 

Mens Essence fikk herde en liten stund fikk dekksider oppmerksomheten og ble behandlet med Carpro D-lux og monterte så på kapslene til slutt.

 

_DSC0134.jpg

 

_DSC0135.jpg

 

Begynte så på detaljer bak på bilen hvor fangere fikk 3D HD Metal Polish.

 

_DSC0136.jpg

 

Øverste del er tatt, nederst urørt.

 

_DSC0137.jpg

 

Så var det tid for selve lakkbeskyttelsen på lakk. Her falt valget på Carpro Finest V6. Ny runde med Monopol silikonfjerner først, frem med coating og maske og begynne. Påførte ett panel om gangen, coatingen fikk så flashe i 4 minutter før buffing. Lag nummer 2 ble lagt på samme panel umiddelbart etter buffing av første laget. Hjulkapsler fikk også samme coating.

 

_DSC0138.jpg

 

_DSC0139.jpg

 

_DSC0140.jpg

 

_DSC0141.jpg

 

_DSC0142.jpg

 

_DSC0143.jpg

 

_DSC0145.jpg

 

_DSC0147_1.jpg

 

Når coatingen var lagt var det tilbake til resterende detaljer rundt om hvor plast på bakfanger fikk Carpro D-lux og stjerne på bagasjelokket ble montert tilbake.

 

_DSC0146.jpg

 

 

 

_DSC0148.jpg

 

Crome var det nok av på denne bilen og alle steder ble 3D HD Metal Polish benyttet.

 

_DSC0155.jpg

 

_DSC0158.jpg

 

_DSC0159.jpg

 

_DSC0160.jpg

 

Nå var det bare glass som stod igjen. Her ble det Carpro Forte hele veien rundt og startet med glasspolishen først.

 

_DSC0161.jpg

 

Oljer fra glasspolish ble fjernet med Carpro Eraser. Denne ble også brukt for å vaske vinduene på innsiden og fungerte meget godt til det.

 

_DSC0162.jpg

 

_DSC0163.jpg

 

Så til selve coatingen for glass. Alle ruter fikk ett lag mens frontrute fikk 2 lag.

 

_DSC0164.jpg

 

Så var det tid for å rulle vogna ut for litt ferdigbilder. Fikk desverre bare overskyet og grått vær men lover bedre bilder når våren kommer :)

Interiør og motorrom er ikke gjort noe med men tar likevel med noen bilder derfra.

 

_DSC0166_1.jpg

 

_DSC0167_1.jpg

 

_DSC0168_1.jpg

 

_DSC0169_1.jpg

 

_DSC0170_1.jpg

 

_DSC0171_1.jpg

 

_DSC0172.jpg

 

_DSC0173.jpg

 

_DSC0174.jpg

 

_DSC0175.jpg

 

_DSC0176_1.jpg

 

_DSC0177_1.jpg

 

_DSC0178_1.jpg

 

_DSC0179.jpg

 

_DSC0180.jpg

 

_DSC0181.jpg

 

_DSC0182.jpg

 

_DSC0183.jpg

 

_DSC0184_1.jpg

 

_DSC0185.jpg

 

_DSC0186.jpg

 

_DSC0187.jpg

 

_DSC0189.jpg

 

_DSC0190.jpg

 

_DSC0191.jpg

 

_DSC0192.jpg

 

_DSC0193.jpg

 

_DSC0194.jpg

 

_DSC0195.jpg

 

_DSC0196.jpg

 

_DSC0197_1.jpg

 

_DSC0198_1.jpg

 

_DSC0199.jpg

 

_DSC0200.jpg

 

_DSC0201.jpg

 

_DSC0202.jpg

 

 

Takk for titten :) 

 

BILDER TILLATES IKKE BRUKT UTEN FORFATTERS SAMTYKKE.

 

 

Edited by Reidar
  • DCN Point 54

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kontorpult (Øystein)

Heftig jobb! Ble utrolig strøken på en nydelig gammel klassisk Mercedes. Cred for den jobben :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

Nydelig behandling utført på en av tidenes flaggskip. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blankbil / polishduden

Meget bra Reidar :) Imponerende stykke arbeid!! Blir vel flere sånne jobber etter hvert får en håpe på!

Edited by polishduden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vennesla-BilSpa

Nydelig utført arbeid

Her må kunden si seg godt fornøyd, bedre kan det vel ikke gjøres:thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Robin S

Fantastisk! Stor jobb som krever stor tolmodighet. Givende når resultatet blir så bra :thumbs:

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Veldig fin opprydding etter lakkering på en skikkelig klassiker! :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommy

Strøken jobb Reidar. (ps, skiltet viser på et av de siste bilden hvor du legger coating)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Johans

Helt greit å sitte på vakt og kunne kose seg med en S&S av ett slikt kaliber! Må si kvaliteten på jobbene, S&S'ene, kunnskapsnivåene og resultatene ligger skyhøyt for tiden, virkelig interessant og lærerikt. 

 

morsomt å se en tilsynelatende strøken bil bli løftet så mange hakk, cred!  :thumbs:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vårhus

Rett og slett nydelig Reidar. Har ventet lenge på denne s&s`en :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
D.Mikalsen

Fantastisk jobb fra deg Reidar, som vanlig :) Jeg har jo sett litt bilder på facebook at det var noe på gang, skjønner nå hvorfor det har tatt sin tid med å lese denne S&S`en. Virkelig god jobb på et smykke av en klassiker. Jeg ser Tommy har allerede nevnt at skiltet vises på det ene bilde her rett under bilde som du har lagt på dlux ved plastfanger. Jeg lurte også på hvordan du sladder til skiltene, har du et spesielt program? Jeg får det til på photobucket, men syntes ikke det er så lett og lurer på om det finnes et enklere alternativ. Igjen, fantastisk jobb nok engang fra deg!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reidar

Takker for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen :) 

Til sladding av skilter bruker jeg photoshop hvor man bare kopierer fargen fra skiltplaten og bare maler over tallene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Audi S8

Et herlig stykke arbeid du har gjort her, fin S&S dette :):fun:

Cred

Share this post


Link to post
Share on other sites
cheffen

Ikke til forkleinelse for noen andre, men det er noe litt annerledes med S&S fra Talset Autocare! Tror det handler om meget god kvalitet på bildene :)

 

Cred er en stor selvfølge - rett og slett en knallgod jobb!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Simenhbe

Wow, dette var strøkent! Skikkelig omfattende jobb på en bil som var så bra i utgangspunktet :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ONYX

Veldig flott jobb:) Imponert:thumbs:En interessant og lærerik S&S.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reidar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger fra dere siste også ☺

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmsilset

Fantastisk stykke arbeid på denne :) Blir målløs! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...