Gå til innhold

S&S Tesla Model S (blå 2017)


Recommended Posts

krister461
Skrevet (endret)

En gang i fjor kom Tesla med ny Autopilot-HW. Når de i tillegg hadde de en latterlig god rentekampanje (0,25% på lån) og min grønne hadde holdt seg svært godt i verdi så ble det bytte.

 

Dessverre var både grønn og brun gått ut av produksjon så denne gangen gikk jeg for Deep Blue Metallic. Nå, ett år og 40.000km seinere var det på tide med en rask poleringsrunde.

 

Jeg har vasket bilen fint og etter en del utprøving har Gyeon Wetcoat blitt favoritten og blitt benyttet med ujevne mellomrom. Dette har dessverre litt gitt skjolder som kunne være greie å få bort sammen med diverse merker som kommer ila et år.

 

Før oppstart var bilen sånn passe skitten:

DSC03014.thumb.jpg.161a1d4be33a30d8d528c9c56f26c5b8.jpgDSC03016.thumb.jpg.522af5a23f5da385bff63577a1794fb2.jpgDSC03018.thumb.jpg.f6290320515464eb337c9d319431b1fc.jpg

Dagens vaskepakke bestod av noen favoritter:

DSC03019.thumb.jpg.830372653cd5ff61bcb0aeb979ab9656.jpg

  • -          Min etter hvert trofaste Nilfisk E145.3 med en bildyse jeg ventet altfor lenge med å kjøpe.
  • -          Bøtte med gritguard
  • -          Surfex HD blandet ca 1:7
  • -          Prickbort
  • -          P21S
  • -          Autobrite MagiFoam
  • -          Chemical Guys Mr. Pink
     

Starter med å spraye P21S på felger:

DSC03021.thumb.jpg.19265418a8a7c23d66a785e2ea283757.jpg

 

Prickbort fra vindu og ned:

DSC03024.thumb.jpg.28dabb8fd021c1902c744688d0013231.jpg

 

Surfex på hele bilen:

DSC03031.thumb.jpg.7ce68134330b5b11e9fa2c832a92c88f.jpg

 

Får virke pittelitt, men ikke lenge da det er litt vind og spor av sol:

DSC03034.thumb.jpg.2935019ef6025d0472fb69b4a1aed1a7.jpg

 

Skum liker vi:

DSC03036.thumb.jpg.ba08923f5a2b0f83d089df31412d55d2.jpg

 

Virker pittelitt:

DSC03039.thumb.jpg.e278c4f448d9899f23cc2fb55f6e5ea9.jpg

 

Spyler av:

DSC03042.thumb.jpg.02e9135d4682e8465d4be534ca12ac67.jpg

 

Wetcoaten ligger fint fra sist:

DSC03040.thumb.jpg.19ffde13ae0bca11c59ea0f7230b852c.jpg

 

Finner frem litt Korrosol siden det er poleringstid, selv om jeg aldri har tid til å ta denne på tørr bil og jeg sjeldent ser at den tar noe – spesielt ikke på sommerstid:

DSC03044.thumb.jpg.44ce606c211bb0ca978527e257f4edc9.jpg

 

Ny utgave av min favoritthanske. Synes jeg får mye bedre følelse og kommer bedre til med hanske. Og men denne kjenner jeg godt om det er noe drit som sitter ekstra og jeg ser på hansken hvor mye drit den drar bort:

DSC03045.thumb.jpg.108b4bea7a9aefa157c9b85b7ed9e7cf.jpg

 

Mr. Pink i bøtta:

DSC03050.thumb.jpg.3edb146119b62a4bbe82d20585981d2d.jpg

 

Skum liker vi:

DSC03058.thumb.jpg.6f3e8490eeab54f0feeca6d8185a11d5.jpg

 

Ready:

DSC03059.thumb.jpg.5decfd0266988466a1a1f81ccd71e7f0.jpg

 

Når bilen er vasket og spylt bruker jeg resten av vannet og en gammel hanske til å ta felger og litt rundt kanten på hjulbuer etc:

DSC03060.thumb.jpg.4cfdd149686bf0fa564dce76c93d841e.jpg

 

Ny runde P21S før felgvask:

DSC03065.thumb.jpg.268a8307634e8f7135a4b5b4c74f8dd1.jpg

 

Bruker appen til å flytte bilen litt slik at jeg lettere får tatt hele felgene:

DSC03066.thumb.jpg.3c28898ef223f8eddf500647a74cb1d9.jpg

 

Tørketid:

DSC03067.thumb.jpg.c45299d73e136be4ee4f93491597ddd7.jpg

 

Går over med et tørt håndkle for å ta siste dråper:

DSC03068.thumb.jpg.e4c25a8e8f2fbf009d39cefbc7b060ec.jpg

 

Klar for inspeksjon:

DSC03069.thumb.jpg.8fa2a2a530e6040e804c3e6c2ffb9170.jpg

 

Markerer merker med teip før bilen blir kjørt inn:

DSC03080.thumb.jpg.3c4b5ab59d019d0c953ad0e94060604e.jpg

 

Bose QC20 sammen med LG V30 gir overaskende god lyd og bra støydemping når man skal polere:

DSC03082.thumb.jpg.b2321c351369c8bfba54eca3049ed62b.jpg

 

Jeg har ikke tid til å gi hele bilen to-stegs. Så, velger først en grov kombo for å fjerne de tydeligste merkene og tar jeg en lettere kombo over hele bilen. Grov-komboen er gul uber-pute og Menzerna 300:

DSC03081.thumb.jpg.cdd0713bbd3f938d7bc8725265c16dac.jpg

 

Nytt denne gangen er at jeg har en Rupes Mini til de minste områdene. Denne er ikke noe særlig mindre enn Kestrel DAS-6 Pro med liten bakplate, men den vibrerer litt mindre og korrigerer forhåpentligvis litt bedre. Det er uansett praktisk å ha to maskiner slik at man lettere kan veksle mellom store og små puter.

 

Har for øvrig ikke tålmodighet til å ta gode bilder under polering, så det får bli som det blir.

 

Speilene har fått seg litt steinsprut og mye innsektmerker etter noen langturer, deriblant til Middelhavet i sommer:

DSC03083.thumb.jpg.832178fd38f6617a484d1e953d3817a9.jpg

 

Bedre:

DSC03084.thumb.jpg.7ed15a5034f47aab57041980e9e280cc.jpg

 

Ene A-stolpen har fått seg noen fettmerker som ikke går bort i vask:

DSC03087.thumb.jpg.c74565bbc67c9a99366d9e318562abe1.jpg

 

Borte:

DSC03088.thumb.jpg.bc3b5df90feb4b2b2a1d71de773d349f.jpg

 

Noen har selvsagt dunket borti passasjerdøren:

DSC03089.thumb.jpg.7f7f2389c04a04a06a287db87402c229.jpg

 

Borte:

DSC03090.thumb.jpg.7a696b7d8cbcf4b275c31e08cb8d7166.jpg

 

Frontfangeren ser like gale ut som speilene:

DSC03091.thumb.jpg.1a6d18a9b443816690b21818d299e010.jpg

 

Bedre:

DSC03092.thumb.jpg.31fb099403c227008f06b1311fd37d09.jpg

 

Bakfangeren blir fort skrapete – usikker på om det er jeg eller ungene som skraper bort hele tiden:

DSC03095.thumb.jpg.80f6e51950b6099500e2dd3c08f472d1.jpg

 

Bedre:

DSC03096.thumb.jpg.5d841d7502419642549f1c72c2ae43f6.jpg

 

Et merke til i bakfangeren:

DSC03097.thumb.jpg.a53ec275ca68ae9d65e1ceea63afc763.jpg

 

Borte:

DSC03098.thumb.jpg.562ecdbb5bdece808073fbcfb3147bc3.jpg

 

Tesla-er får notorisk mye steinspurt foran hjulbuene bak. Denne gangen har jeg klar folie foran hjulbuen, men burde nok hatt det på bakdøren også:

DSC03099.thumb.jpg.e8b0c6252bb66727d1b116cfa14ede1a.jpg

 

Hjelper i alle fall litt med en rask poleringsrunde:

DSC03100.thumb.jpg.3771ddaf5ed9695b59fe34dd53dea0a8.jpg

 

Høyre side før:

DSC03102.thumb.jpg.4bf180801cfeec40f9e850005e53edee.jpg

 

Etter:

DSC03103.thumb.jpg.c78c9c8a6abe608842c735ba27917937.jpg

 

Nå er det slutt på morroa og jeg teiper opp panseret for å finne en kombo som korrigerer litt og avslutter fint:

DSC03104.thumb.jpg.f1c592f407185aecdd7e8cee54622a3f.jpg

 

Prøver først grønn Uber med Menzerna 2500:

DSC03105.thumb.jpg.9a40a69b72bf64238f5193fcc9057f4a.jpg

 

Det funket egentlig veldig bra, men prøver blå Uber og Menzerna 4000 for å se om det gir noe ekstra glans:

DSC03106.thumb.jpg.e14a7cce46b3f05591709f1a47c7b89c.jpg

 

Var ikke noe mere glans å hente der, så holdt meg til grønn + 2500 for å få litt korrigering også. Kjørte all lakk med denne komboen, uten å dra frem kameraet.

 

Wetcoaten hadde også laget litt skjolder på glasstak og sidevindu, som tok en runde med svart Uber og Menzerna 4000 for å fjerne disse:

DSC03107.thumb.jpg.2a39472eb4474d6e65d9a3b06d45d7f9.jpg

 

Deretter var det ut for å fjerne poleringsstøv og rester. Dynket først bilen i Surfex:

DSC03110.thumb.jpg.4b33cc8e2db6af0fdd76214b322fc268.jpg

 

Skum liker vi:

DSC03112.thumb.jpg.fc3c384537508f9d68b6c1da99428829.jpg

 

Vannet ligger rimelig flatt etter avspyling:

DSC03114.thumb.jpg.6cda537681774f45f4b7579b47bd21c5.jpg

 

Finner frem Wetcoaten:

DSC03113.thumb.jpg.2aa070ee27bd387c1aa17e15fb6537b0.jpg

 

Sånn, det var bedre:

DSC03115.thumb.jpg.a949ae3697ab37825ace2b98e4f2a5d0.jpg

 

Bilen tørkes og ferdigbilder kan tas på fast plass:

DSC08658.thumb.jpg.a3fbaa1c6308a7199a53d04145b55d76.jpg

DSC08662.thumb.jpg.9455aa95283fa676e2342a8798363f10.jpg

DSC08671.thumb.jpg.2390061508647974360536140657aa87.jpg

DSC08672.thumb.jpg.9c3ab84877be0318875cf7f12f19201a.jpg

DSC08675.thumb.jpg.21ddc23e161ba4943b589f8927ae8e10.jpg

DSC08664.thumb.jpg.0ae21e0ee90788655e02e834c1e5ba9e.jpg

DSC08665.thumb.jpg.6e86f909e28c9c4db6e85ee9caa08258.jpg

 

Det siste bildet fikk besøke Photoshop også for å prøve å få frem fargen enda litt bedre:

DSC08667-P.thumb.jpg.a29ffa78f1c19e4546d213cb618e79d2.jpg

 

 

Totalt gikk det vel i underkant av 10 timer.

 

Takk for denne gang. :)

 

Endret av krister461
  • Liker 5
  • DCN Poeng 9
_Makki_
Skrevet (endret)

Fin jobb!

Tenkte bare å si fra at den vaskehansen til Megs er laaangt ifra så god som disse var før. Både innmat og mikrofiber kjennes tynt og dårlig ut. Jeg har hatt flere av disse tidligere gjennom årene men på et tidspunkt har disse kommet med noe jeg mener er elendig kvalitet.

Endret av _Makki_

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Skrevet

Godt jobba, flott farge du valgte :)

Liker måten du korrigerer; inspiserer og tar så evt spots der det er behov for grov korrigering og så en runde 2500.

Erfarte nettopp det samme som deg; etter bruk av Menzerna PF2500 prøvde jeg et område med SFP 3800, men klarte ikke å se mer glans.

 

Men personlig hadde jeg spandert en mer holdbar sealer til slutt, liker veldig godt holdbarheten på Menzerna Power  protect Ultra. Er griselett å legge. Topper den gjerne med carnuba-voks etter et par timer.

(Sier jeg uten å egentlig vite holdbarheten på den Wetcoatingen du bruker ;)   )

krister461
Skrevet
10 timer siden, _Makki_ skrev:

Tenkte bare å si fra at den vaskehansen til Megs er laaangt ifra så god som disse var før. Både innmat og mikrofiber kjennes tynt og dårlig ut. Jeg har hatt flere av disse tidligere gjennom årene men på et tidspunkt har disse kommet med noe jeg mener er elendig kvalitet.

Ja, jeg merket forsåvidt at denne var lysere og en del simplere enn de jeg har hatt tidligere. Får vel se meg om etter en annen vaskehanske med god følelse neste gang.

 

6 timer siden, joo skrev:

Men personlig hadde jeg spandert en mer holdbar sealer til slutt, liker veldig godt holdbarheten på Menzerna Power  protect Ultra. Er griselett å legge. Topper den gjerne med carnuba-voks etter et par timer.

(Sier jeg uten å egentlig vite holdbarheten på den Wetcoatingen du bruker ;)   )

Ja, det var det da. Holdbarheten på wetcoaten er vel middels, men den er så utrolig lett å legge at det er null problem å holde den ved like. Eneste minuset jeg ser er disse skjoldene som lett kommer, men lever greit med de til jeg finner noe jeg liker bedre. :)

FinnIsaksen
Skrevet

Flott jobb og S&S :) Ikke noe beskyttelse annet enn wetcoat altså? :huh:

 

Har du erfaring med Bose QC25/35 hodetelefoner kontra pluggene?

Jeg har brukt QC35 hodetelefoner hundrevis av arbeidstimer, godt fornøyd men lurer på om ørepropper i form av QC20 eller QC30 hadde vært like greit. Kan av og til bli litt svett i ørene av øreklokkene.

S&S:  Audi RS4 // Audi RS5 // Audi RS6 // Porsche Cayenne // BMW X1 // BMW X3 // BMW X3 Alpina White // BMW X5 // Mercedes GLC // Audi Q5 // Porsche GT3 CS

 

Garasjen - Isaksen`s RS6

 

Rupes Advanced Level Instructor - Gtechniq Accredited Detailer

krister461
Skrevet
4.9.2018 - 22.06, FinnIsaksen skrev:

Flott jobb og S&S :) Ikke noe beskyttelse annet enn wetcoat altså? :huh:

 

Har du erfaring med Bose QC25/35 hodetelefoner kontra pluggene?

Jeg har brukt QC35 hodetelefoner hundrevis av arbeidstimer, godt fornøyd men lurer på om ørepropper i form av QC20 eller QC30 hadde vært like greit. Kan av og til bli litt svett i ørene av øreklokkene.

Nei, synes wetcoat funker bra nok. Fin vannskrekk og drit er relativt lett å vaske av.

 

Har bare testet QC25 og QC35 noen få ganger. Tror pluggene er ganske like i støydemping og lydkvalitet - spesielt dersom de får en god kilde ala V30. Har Beoplay H9i selv, men orker ikke jobbe med de (og de matcher ikke Bose på støydemping, dog er noen hakk over på lydkvalitet).

Skrevet

Angående plugger vs øreklokker så synes jeg pluggene demper bedre men klokkene spiller litt bedre. Sikkert pga større elementer i dem..

  • 3 weeks later...
Skrevet

flott liten S&S! eneste jeg stusser på er at du ikke legger en skikkelig voks eller sealer når du først har polert xD
men men! lekkert arbeid uansett! :D

Max Protect Certified Detailer

 

Freakshows E39 530DAT

 

 

Skrevet

Flott S&S, den fargen der er så fin [emoji7]

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Skrevet
21.9.2018 - 23.48, Freakshow skrev:

flott liten S&S! eneste jeg stusser på er at du ikke legger en skikkelig voks eller sealer når du først har polert xD
men men! lekkert arbeid uansett! :D

Min beskjedne erfaring tyder på at voks og sealer gir bedre holdbarhet, men ikke så veldig mye bedre beskyttelse. Så, når wetcoat er så lett å legge og "etterfylle", så sparer jeg meg for jobben med boks og sealer. :)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår