Gå til innhold

S&S – VW E-Golf (Night Blue Metallic 2014)

Recommended Posts

krister461
Skrevet (endret)

TLDR: For de som vil slippe mas så er det bare å scrolle ned til bildene starter.

Etter å ha kjørt over 50 000km i elbil så var det på tide å også bytte ut familiens bil nr. 2 i en elbil også. Bilen som skulle byttes ut var den høyt undervurderte Honda Civic 06  jeg har hatt siden den var ny. Jeg kunne skrevet mye om hvorfor denne er genial, men nå var den altså klar for utskiftning.

Noen av grunnene til at jeg liker elbil så godt er:

·       Bilen har full tank hver morgen.

·       Prisen på drivstoffet er en brøkdel av prisen til bensin/diesel.

·       Motorens moment er alltid tilgjengelig og ikke avhengig av et visst turtall.

·       Varmeanlegget fungerer umiddelbart og trenger ikke vente på at motoren blir varm.

·       Når jeg skal ut å kjøre kan jeg alltid velge å ha 22 grader i bilen før jeg starter, selv om det skulle være -10 eller +40 ute.

·       Det er ingen motor som forstyrrer når jeg vil høre på god musikk.

Valg av bil var litt vrient, men ikke veldig:

·       VW E-up, Renault Zoe m.fl. ble for små.

·       Nissan Leaf: Not my cup of tea.

·       Kia Soul: Komfortabel bil som gir mye for pengene. Men, den ser litt boksete ut, interiøret litt kjipt ut og den var relativt lite inspirerende å kjøre.

·       Mercedes B-klasse: Er ikke helt venner med utseendet og mangel på hurtiglading gjør den for begrenset.

·       BMW i3: God å kjøre, men setene var dårligere enn jeg hadde forventet. Er ikke helt komfortabel med utseendet heller.

·       VW E-golf: Litt traust utseendet og litt trang i forhold til hva vi er vant med. Men gode kjøreegenskaper og god kvalitetsfølelse (om man velger skinnseter) gjorde at vi endte opp med denne.

E-golfen ble kjøpt for et par uker siden og har stått ute og samlet pollen mens gamlebilen ble klargjort for salg. Nå er den solgt og E-golfen kan få seg en rask shine før den får sin fortjente plass i garasjen. E-golfen er forøvrig ca. 2 år gammel og har 30 000 km på telleren.

Nye sommerfelger var kjøpt inn og lå klar til å erstatte de ikke-fullt-så-pene «hjulkapslene» som stod på bilen. Disse ble behandlet med Collinite 845 og Duragloss "Wet Look" Tire Shine.

DSC02000-1_zpsj8zfy6kf.jpg

DSC01884-1_zpsqa7k8yhk.jpg

Starter fredags kveld med noen før-bilder.

DSC01875-1_zpsgujolkby.jpg

DSC01879-1_zpszdp0akmw.jpg

DSC01881-1_zpsrn5j1h3q.jpg

Har prøvd å lære familien at man også på denne bilen kan åpne og lukke bagasjerommet uten å røre lakken.

DSC01878-1_zpsr2wu0cc7.jpg

DSC01880-1_zpsi7qamxbe.jpg

Vasketeamet ble samlet. Fra venstre: Surfex HD med sommerblanding (1:15), Prickbort, Autobrite Magifoam i skumkanonen, Korrosol, P21S og til slutt Meguiars NXT Generation Car Wash.
DSC01882-1_zpsw4rsizxo.jpg

Bil ble kjørt opp på vaskeplass.

DSC01883-1_zpsvcbtwzel.jpg

Starter med Prickbort på tørr lakk fra vinduer og ned.
DSC01885-1_zps4nm0yo38.jpg

Fortsetter raskt med Surfex HD – er påpasselig så ingenting tørker inn i kveldsolen.

DSC01886-1_zpsr98qsvt8.jpg

De to jobber i lag på lakken.

DSC01888-1_zpssiczoljy.jpg

Høytrykkspyler Nilfisk E145.3 er klar til dyst.

DSC01887-1_zpsw01vvel5.jpg

Legger skum oppå Prickbort og Surfex.

DSC01890-1_zpslijjmdif.jpg
DSC01892-1_zps8tklew1t.jpg

Er mest dekkene som er skikkelig dritten (er litt gammel drit på asfalten også).

DSC01894-1_zpsqipkgavs.jpg

Avspylingstid.

DSC01899-1_zpsj0ewpglz.jpg

Avspylt.

DSC01901-1_zpsdbakutch.jpg

Ikke mye beskyttelse på lakken.

DSC01900-1_zpsn7avfmpr.jpg
DSC01903-1_zps4hs4ivih.jpg
DSC01905-1_zpsrkq7qw1y.jpg

På et område av taket vil ikke vannet ligge flatt av en eller annen grunn.

DSC01904-1_zpschxxrj2r.jpg

Lar bilen tørke pittelitt før jeg slenger på Korrosol. Men, jeg er en mann av tiden og forventer effektivitet så det blir ikke lenge.

DSC01908-1_zpsnasvxvg8.jpg

Alltid vanskelig å se om den finner noe på mørk bil.

DSC01909-1_zpst7xnobwm.jpg

Etter avspyling er man klar for håndvask. Såpe, bøtte med Grit Guard og vaskehanske finnes frem. To-bøtte-metoden har jeg sluttet med da jeg så lite effekt så lenge forvasken var grundig. Synes også det er mye mer behagelig å jobbe med vaskehanske enn svamp.

DSC01902-1_zpso9imjm4j.jpg

Såpe skummes.

DSC01917-1_zpsmfpf8chl.jpg

Bil vaskes.

DSC01918-1_zpsldt75wj5.jpg

Etter avspyling er det felgene sin tur. Får en runde med P21S. DSC01922-1_zpshk79zwge.jpg

Resterende såpevann kombineres med en dedikert vaskehanske for felger. Også her synes jeg vaskehanske er best. Får det aldri reint nok med børster.

DSC01925-1_zps4hfzpmlt.jpg

Arbeidskrakken er på plass.

DSC01926-1_zpsbfphc6oe.jpg

Ny avspyling.

DSC01929-1_zpse4kxf9st.jpg

Tørker med et godt tørkehåndkle før noe rekker å tørke på lakken. Har mye kalk i vannet så vil unngå dråpemerker.

DSC01930-1_zpsuhogsrvf.jpg

Bruker til slutt tørkehåndkle til å tørke raskt over døråpninger etc. og finner frem et nytt for å ta de siste dråpene som måtte dukke opp.

DSC01931-1_zpsheg0reya.jpg

Går over bilen i sollys og merker de mest synlige ripene med en liten markeringsteip. Først ut er et klassisk merke fra en annen dør.

DSC01932-1_zpsjrzgt4nt.jpg

Bagasjeluken har et par fine vertikale riper.

DSC01933-1_zps9f7oxrzl.jpg

Noen flotte neglemerker e.l. over dørhåndtak.

DSC01934-1_zpsppyth3cb.jpg

Etter lakkinnspeksjon trilles bilen inn i garasjen. Gamlebilen flyttes ut og er klar til å bli hentet av ny eier om en time eller to.

DSC01935-1_zpsdshsbixq.jpg

Jevnt over ser bilen bra ut. De verste merkene skal kunne fjernes eller dempes med en en-stegs-poleringsrunde som er det jeg har tid til denne gangen. Har ingen ambisjoner om å få den 100%, bare fikse det som lett kan fikses.

DSC01937-1_zpsozujyfzq.jpg

Enhver gentleman vet at man fjerner merkelappen på en dress før bruk. Slik er det selvsagt med emblemene bak på bilen også. Jeg mangler en varmepistol, men madammens hårføner er minst like effektiv.

DSC01938-1_zpsk839ijrk.jpg

Limrestene fjernes med Biltemas Label Off.

DSC01939-1_zpsqrmfaopc.jpg
DSC01940-1_zpsynek5mue.jpg

DSC01947-1_zpsptc6azjw.jpg

Jeg har ingen behov for å reklamere for Gumpens Auto, så skiltplatene byttes med noen nøytrale.

DSC01941-1_zpsohuvfjzh.jpg

Skiltene får sorte merker rundt flagg og landkode.

DSC01946-1_zpsxgtl3ndl.jpg

DSC01948-1_zpsaaiktodb.jpg
DSC01949-1_zpsjmztcoic.jpg

4 timers arbeid avrundes med en runde Rain X. Påfører den med klassisk polerpapir og buffer den av med en mikrofiberklut når den har tørket. Ved behov fuktes kluten litt for å forenkle buffingen. Er en fordel å påføre Rain X før polering slik at poleringsstøv ikke fester seg så godt på rutene.

DSC01951-1_zpszg91f8ae.jpg

Lørdags morgen starter med å teipe opp testområde. Må først si at lakk er vanskelig å fotografere. Jeg tok meg ikke tid til å finne frem verken blits, stativ eller systemkamera, så det er ikke alt jeg har fått dokumentert godt med bilder. En stor kudos til de som tar seg tid til dette og mestrer denne typen fotografering!

DSC01954-1_zpstpj6dfog.jpg

Anyways, jeg starter forsiktig med Menzerna SF4000 og blå Uber. Poleringsmaskinen min er en Kestrel Deltalyo DAS-6 Pro som fungerer fint til mitt bruk.

DSC01955-1_zps21vdtzos.jpg

Buffer av.

DSC01956-1_zpsrcmktosw.jpg

Menzerna Top Inspection hjelper til med buffingen ved behov.

DSC01962-1_zpsjhfpn751.jpg

Det ga liten effekt, så jeg fortsetter med Menzerna PF2500 og grønn Uber.

DSC01957-1_zps7i0zr1b6.jpg

Det var litt bedre, men fortsatt en del små riper.

DSC01959-1_zpsmac8aabq.jpg

Kjører på med Menzerna FG400 og oransje Uber.

DSC01960-1_zps8dqewugu.jpg

Denne tok bedre, samtidig som den faktisk avsluttet fint nok til at den kan fungere som en en-stegs. På andre mørke biler har denne gitt et lyst sløv over lakken som har krevd en ekstra runde med finere polish, men ikke denne gangen heldigvis.

DSC01961-1_zpsprjgqukg.jpg

Verifiserer resultatene med en arbeidslampe.

DSC01963-1_zpsy5zois6c.jpg

Men, først vil jeg kvitte meg med de mest synlige ripene. Menzerna FG400 og gul Uber 100mm er det kraftigste jeg har.

DSC01966-1_zps9liqzhns.jpg

Starter med ripen i døren.

DSC01969-1_zpslkhpwsmc.jpg

Borte (og ikke lenger noe å fokusere på på lakken).

DSC01972-1_zpsb6dce2e1.jpg

På hjørne på taket var det noen merker.

DSC01973-1_zpsvwkn1egg.jpg

Borte.

DSC01974-1_zpsjssfkaln.jpg

Vertikale riper på bagasjerommet.

DSC01976-1_zpsjkwqryq8.jpg

Borte.

DSC01977-1_zpsk4ei8vkv.jpg

Kjører en 50/50 av innstegslisten ved bagasjerommet.

DSC01975-1_zpsto4bufh2.jpg

Har satt en teipbit der jeg fjernet emblemet for å fjerne siste spor.
DSC01978-1_zpshugvwggc.jpg

Steinsprutmerke på frontfanger.

DSC01981-1_zpsd8nlqx1d.jpg

Borte.

DSC01982-1_zpstgtb0t4o.jpg

To stk. dørmerker.

DSC01983-1_zpsf4zy7yfm.jpg

Nesten helt borte.

DSC01985-1_zpsyknvcpsj.jpg

Negleriper over håndtak.

DSC01986-1_zpseol5w8pp.jpg

Borte.

DSC01987-1_zpsjlp69ixc.jpg

Merker over hjulbue.

DSC01988-1_zpsyq5fh5xf.jpg

Borte.

DSC01989-1_zpsoc2kgwij.jpg

Flere merker over hjulbue.

DSC01990-1_zpsbrmdpqey.jpg

Nesten helt borte.

DSC01992-1_zpsejtmjqf9.jpg

Nok moro. Nå er det på tiden å gå over resten av bilen. Frem med oransje 140mm Uber-pute.

DSC01993-1_zpsdqtpkaiz.jpg

Temperaturen i garasjen er veldig fin med en dør åpen.

DSC02004-1_zpsdag2pnqr.jpg

Jobber på en stund. Her er bakerste del av taket tatt.

DSC01995-1_zpsi379eote.jpg

Maskering er kjedelige greier, så maskerer bare det jeg må.
DSC02001-1_zpslyapkatv.jpg

Når alle store områder er tatt går jeg over til 100mm pute.

DSC02002-1_zpscv4zjni3.jpg

Obligatorisk 50/50 av speil viser litt av glansen som hentes frem.

DSC02003-1_zpsgirmrl75.jpg

Skifter til PF2500 og grønn 100mm pute for å ta B-stolpe.

DSC02005-1_zpsnjbpguej.jpg

Like obligatorisk 50/50 av B-stolpe.

DSC02007-1_zpsobucw181.jpg

Etter polering er det ut og dekke bilen med Surfex for å bli kvitt poleringsstøv og søl.
DSC02010-1_zpsgqpspxjs.jpg
DSC02013-1_zpsfpdn4yat.jpg

Legger skum oppå før jeg spyler av og tørker.
DSC02016-1_zpssk7hkzac.jpg

Nå som jeg er ferdig med polering og høytrykkspyling kan jeg legge bort de geniale Bose QC20 med fantastisk støykansellering. Ny lydkilde blir Geneva Model XS.

DSC02020-1_zpstxzgttfj.jpg

Inn i garasjen er det endelig på tide å kvitte seg med «hjulkapslene». Jeg løsner alle bolter med en latmannsarm.

DSC02018-1_zpsozngn05v.jpg

Jekker bilen opp og skrur av dekk med et hjulkryss.

DSC02019-1_zpsbu1t923y.jpg

Orker ikke vaske hjulbuer, men de kan nå få seg en dasj med Auto Finesse Dressle.
DSC02021-1_zpsixrehdr5.jpg

Slenger på litt rustløser for å unngå at nye felger gror fast.

DSC02022-1_zpswljjy4yi.jpg

Men SHIEET! Jeg har ikke fått med senterringer til felgene. FØØKKK! På igjen med skvipet og en runde med momentnøkkel må til.

Tilbake til lakken. Fusso Coat er klar. Denne er et herk å jobbe med. Må være rask å buffe, hvis ikke får man en tung jobb. Hvite flekker legger seg i sprekker og i parkeringssensorene. Men, prisen og vannskrekken er gull. Håper holdbarheten er det samme.

DSC02026-1_zpsr4ketbeg.jpg

Uten nye felger er motivasjonen for å ta gode ferdigbilder falmet litt. Men jeg knipser noen og avrunder en 8-timers arbeidsøkt på lørdagen.

DSC02028-1_zpshbooe61w.jpg
DSC02030-1_zps6hbnbhmn.jpg
DSC02033-1_zps9qstwiyx.jpg
DSC02034-1_zps9jekpfl2.jpg

Nedenfor står for øvrig min neste S&S og venter, men den må nok vente en måned eller to før jeg får tid til å ta den.

DSC02035-1_zpstjhmiakz.jpg
DSC02037-1_zpszoqqiivu.jpg

Mandag kommer nye felger på og jeg knipser noen bilder til.

DSC07316-1_zps9pysuhrm.jpg
DSC07317-1_zpszjnkxqbm.jpg
DSC07319-1_zpsuynhxsqz.jpg
DSC07322-1_zpsq3v5vaaq.jpg
DSC07324-1_zpsjtz6ztif.jpg

Takker for titten og evt. tilbakemeldinger. :)

Endret av krister461
  • DCN Poeng 34
Skrevet

Herlig bra jobb! Den fargen popper bra i sola. 

Har tatt 2 biler med samme farge og sliter litt med den siste som er min egen. (Passat Alltrack) Veldig hard lakk er min erfaring og slet med å finne en god kombo.

alexanderst
Skrevet

Kjempefin farge dette. Flott "velkommen-til-familien-shine" du har utført her :D Har en kamerat med identisk bil, men den er preget av røff bruk på grusveier :mellow:

Kjøpte du denne helt ny? Synes det var litt vel mange skavanker til å være en nybil. 

PoliniAerox
Skrevet

Fin S&S og en fin bil. Møtte denne i larvik i går og må si den skilte seg ut fra andre E-Golfer jeg ser. :)

krister461
Skrevet
20 timer siden, m@ts skrev:

Herlig bra jobb! Den fargen popper bra i sola. 

Har tatt 2 biler med samme farge og sliter litt med den siste som er min egen. (Passat Alltrack) Veldig hard lakk er min erfaring og slet med å finne en god kombo.

Mange takk. Ja, det finnes helt sikkert bedre komboer enn den jeg endte med også, men synes det fungerte bra for en rask runde.

19 timer siden, alexanderst skrev:

Kjempefin farge dette. Flott "velkommen-til-familien-shine" du har utført her :D 

Takk takk. :)

6 timer siden, PoliniAerox skrev:

Fin S&S og en fin bil. Møtte denne i larvik i går og må si den skilte seg ut fra andre E-Golfer jeg ser. :)

Takk. Har bilen en tvilling i Larvik? Denne holder seg i alle fall mye lengre vest i landet.

Robbiedeluxe
Skrevet

Felger er som sko.  Dem kan virkelig "gjøre" et antrekk.

• DCN Poeng 1
Freakshow
Skrevet
11 timer siden, Robbiedeluxe skrev:

Felger er som sko.  Dem kan virkelig "gjøre" et antrekk.

well said good sir! well said! :D

Max Protect Certified Detailer

Freakshows E39 530DAT

• 3 weeks later...
D.Mikalsen
Skrevet (endret)

Grattis med ny E-golf i flott farge :) Vell utført jobb også, det er alltid kjekt å få bilen sin på stell. Virkelig flott farge dette og den ser helt fantastisk ut når den er stelt med :thumbup: Grønn knapp!
Edit: Glemte å skrive at felgene så bra ut, disse likte jeg! ;)

Endret av D.Mikalsen

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår