Jump to content
Sign in to follow this  
Øyvind G

S&S Volvo 242DL 1980.

Recommended Posts

Øyvind G

Volvo 242DL 1980.

 

IMG_4764-2_1920x558.jpg

 

 

Eier av C10 som ble tatt i fjord hadde lyst på gammel Volvo igjen, så C10 ligger til salgs og han har kjøpt seg en 242 fra 1980. Bilen er importert ifra Finland der den har stått på et museum. Bilen er i god stand rustmessig, kun et par små reperasjoner er utført på den og bilen er meget pen og rett hele veien, også innvendig. 
På en 36 år gammel bil er selvsagt lakken slitt så vi satte igang med en gang bilen var mottatt. Vi holdt på 2 mann (jeg og eier) i ca 14 timer, ca 28 timer totalt der vi korrigerte lakken, rengjorde ruter, skiftet hjul og behandlet gummidetaljer på støtfangere.

 

 

 


Vask.

Startet med å vaske bilen helt ren. Tok ikke mange bilder av dette så jeg lister opp litt av det som ble brukt under skumbildene. 
Skumproduktet som ble brukt er Autoglaze Power wash. Usikker på blandigngsforholdet her da det heller ble "1-2 cm i flasken og resten vann". 

 

 

IMG_4675_1920x1280.jpg


IMG_4676_1920x1280.jpg


IMG_4677_1919x1280.jpg

 

 

Asfalt: Tardis
Forvask: Powerwash
Metallpartikkler: Dette ble faktisk glemt
I bøtta: Poorboys Super slick & Suds + BN svampen
Tørk: Valet Pro Giant plush

 

 

 

 

Inspeksjon av lakktilstand.

 

 

Når bilen var ren og tørr tok jeg en runde med kamera for å ta bilder av tilstanden. Bilen var/er ekstremt ripete på liggende flater + skuldere, men veldig bra på sidene. Misstenker at bilen har fått ny lakk på sidene en gang i tiden. 


IMG_4678_1920x1280.jpg


IMG_4679_1920x1280.jpg


IMG_4682_1920x1280.jpg


IMG_4683-2_1920x1280.jpg


IMG_4683_1920x1280.jpg


IMG_4684-2_1920x1280.jpg


IMG_4684_1920x1280.jpg


IMG_4685_1920x1280.jpg

 


Flekken på panseret er ned til grunning. Ser ut som at noen har hvert her med maskin før.

 

IMG_4685-2_1920x1280.jpg

 

 


Sidene er ikke like slitt som toppen av bilen.

 

IMG_4686_1920x1280.jpg


IMG_4691_1920x1280.jpg


IMG_4692_1920x1280.jpg


IMG_4693_1920x1280.jpg


IMG_4694_1920x1280.jpg

 

 

 


Etter dette ble hele bilen Clayet med Clay fra Blank bil, deretter maskert. 


IMG_4697_1920x1280.jpg


IMG_4698_1920x1280.jpg

 

 


Korrigering.

 

Så var det tid for kombotesting. Dette foregår som vanlig på panseret der det er godt lys og behagelig å komme til. Panser en en av delene med størst lakkslitasje. 

IMG_4699_1920x1280.jpg

Startet med S3 Gold på Gul 3M pute på PDA15. Mye bedre, men ikke helt fornøyd. 

IMG_4700_1920x1280.jpg

 

 

 

 

Puten ble helt brun så her er det ikke klarlakk. 

 

 

IMG_4701_1920x1280.jpg

 

 

 


For å se om vi fikk bort noe mer testet vi grønn 3M. Dette laget mye ugang, så dette er ikke noe for 1 steg. 

 

IMG_4702_1920x1280.jpg

 

 

 


Etter dette testet vi endel forskjellige komboer og endte opp med å kjøre grovsteg med grønn 3M på roterende og fin steg med blå 3M på gul 3M pute med PDA15, mao. 2 steg. Enkelte steder ble det også kjørt 3 steg med gul/gul 3M imellom. 
Kamera ble liggene til vi var ferdig med panser. Resultatet er blankt, men langt ifra ripete fordi ripene er såpass grove og dype som de er. 

 

IMG_4704_1920x1280.jpg


IMG_4705_1920x1280.jpg


IMG_4706_1920x1280.jpg

 

 

 

 

 

 

Fortsatte med taket uten bilder.
Når vi kom til bakluke var det tid for en 50/50. Her ser man tydelig hvor mye bedre lakken blir selv om den ikke blir ripefri. 

 

IMG_4709_1920x1280.jpg


IMG_4710_1920x1280.jpg


IMG_4711_1920x1280.jpg

 

 

 

 


Ferdig med bakluke.

 

IMG_4712_1920x1280.jpg


IMG_4713_1920x941.jpg

 

 

 

 


Så stor fører siden for tur. Her ble også kamera stort sett liggende for å kunne jobbe effektivt, men noen bilder ble det. 

Toppen av dør (kaller det skulder) ferdig med 2 steg. 

 

IMG_4716_1920x1280.jpg


IMG_4717_1920x1280.jpg

 

 

 

 

 

 

Dør for og etter.

 

IMG_4718_1920x1280.jpg


IMG_4720_1920x1280.jpg


IMG_4722_1920x1280.jpg

 

 

 

 

 

 

Div. ferdigbilder av venstre side. 

 

IMG_4724_1920x1280.jpg


IMG_4725_1920x1280.jpg


IMG_4726_1920x1280.jpg


Samme fremgangsmåte på andre siden uten bilder. 

 

 

 

 

 

 

Vask etter korrigering.

 

 

Som dere ser på bildene blir det mye støv og gris når man polerer. Spesielt med SS lakk der putene må vaskes ofte. Derfor pleier jeg å vaske bilen etter korrigering før LSP

Før vi rygget ut for å vaske bilen gikk vi igang med noe vi ikke hadde med utstyr til når bilen ble vasket før korrigering. Børstet gummi på og over støtfangere med SurfexHD 1:1 og neglbørste. Gummien var så skitten at svampen ble svart ved vanlig berøringsvask.


IMG_4727_1920x1280.jpg


IMG_4728_1920x1280.jpg

 

 

 

 

 


Restene i skumflasken ble toppet med vann, så det er litt tynnere blanding med Power wash denne gangen. 


IMG_4730_1920x1280.jpg


IMG_4732_1920x1280.jpg


IMG_4733_1920x1280.jpg


Etter skummet var spylt av vasket vi bilen med BN swamp og Smartwax shampoo.

 

 

 

 

 


Voks og finish.

 

 

Tid for LSP. Lakken fikk Swissvax Concorso. 

 

IMG_4734_1920x1280.jpg


IMG_4736_1920x1280.jpg


IMG_4737_1919x1280.jpg


IMG_4738_1920x1280.jpg


IMG_4739_1920x1280.jpg

 

 

 


Gummi på støtfanger fikk T1. 


IMG_4740_1920x1280.jpg


IMG_4742_1920x1280.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Vask og forsegling av ruter.

 

 

Her var det litt å ta tak i. Det er ikke så lett å se på bildene, men rutene var veldig møkkete. Alle ruter ble vasket med Meguair's glass rens og Nanosvamp.

Tok et bilde av nanosvampen etter innside av bakrute var ren. 

IMG_4744_1920x1280.jpg

 

 

 

 


 Alle ruter fikk G5 utvendig. 

 

IMG_4745_1920x1280.jpg

 

 

 

 


Rene og pene glass ruter.

 

IMG_4747_1920x1280.jpg


IMG_4748_1920x1280.jpg


IMG_4749_1920x1280.jpg

 

 

 

 

 

 


"Nye" hjul.

 

 

Samtidig som jeg holdt på med støtfangere og ruter holdt eier (Martin.S) på med å legge om dekk på sine nyinkjøpte RIAL hjul som han fant på Finn. 

 

 

IMG_4751_1920x1280.jpg

 

 

 

 

 

Felgene ble raskt rengjort samtidig som vi vasket bilen før korrigering. Dekksider ble skrubbet og påført Pneu etter at de nye dekkene var på felgen. 

 

 

IMG_4752_1920x1280.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Ferdig.

 


Etter dette sa vi oss ferdig for denne gang og kjørte ut for å ta noen ferdigbilder. 

 

 

IMG_4755_1920x1280.jpg


IMG_4756_1920x1280.jpg


IMG_4757_1920x1280.jpg


IMG_4762_1920x1280.jpg


IMG_4761_1920x1280.jpg


IMG_4763_1920x1280.jpg


IMG_4764_1920x1280.jpg


IMG_4765_1920x1280.jpg


IMG_4767_1920x1280.jpg


IMG_4768_1920x1280.jpg


IMG_4769_1920x1280.jpg


IMG_4770_1920x1280.jpg


IMG_4771_1920x1280.jpg


IMG_4774_1920x1280.jpg


IMG_4777_1920x1280.jpg

 

 


Imorgen skal vi holde på med litt med motor. Montering av 2 stegs Weber som jeg har liggende og grenrør som Martin har kjøpt brukt. Senere skal det monteres senke fjærer som senker ca 4 cm.

Edited by Øyvind G
  • DCN Point 58

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

Flott løft av en sliten veteran. Morsom farge som skiller seg ut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maitruckz

Denne ble jo råflott! :D Cred!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magnera

Godt jobbet! Nå egner den seg mye bedre på museum etter at dere har fått shinet den skikkelig opp! Og for noen støtfangere, ser kjempestore ut på noen av bildene :-D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Freakshow

god damn for et løft! :D  virkelig nydelig! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Audi S8

Hårre dette vart en blank volvo :) kjekt når man tar seg tid til slike også :)

Cred!

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Gromt løft på en herlig klassiker! :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
WernerH

råbra og morsomt å se gamle slitere bli blanke :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

Takk for positive kommentarer folkens. Setter pris på det. :)

 

Når det gjelder støtfangerne så er de ganske store ja. De stikker nok litt lenger ut enn plastfangerne som der på nyere modeller som f.eks min.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magnera
Takk for positive kommentarer folkens. Setter pris på det.

 

Når det gjelder støtfangerne så er de ganske store ja. De stikker nok litt lenger ut enn plastfangerne som der på nyere modeller som f.eks min.

 

 

 

De holder folk borte fra lakken! Burde gå hele veien rundt som fendere ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden


Herlig brutalt løft. Utrolig hvor sliten en lakk kan bli! Godt jobba


Share this post


Link to post
Share on other sites
Reidar

Herlig løft på en gammel klassiker 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G
6/24/2016 - 19.53, Magnera skrev:

De holder folk borte fra lakken! Burde gå hele veien rundt som fendere ;)

 

Hehe. Du har et poeng der. 

Disse fangerene her er meget solide. Selve fangeren er av aluminium hele veien med unntak av gummien som ligger utenpå. 

 

6/24/2016 - 20.50, polishduden skrev:


Herlig brutalt løft. Utrolig hvor sliten en lakk kan bli! Godt jobba

 

 

Takk. Ja, denne lakken har dessverre levd et hart liv. Det må være noe utover vanlig slitasje her mtp. at lakken ikke er smør myk og ripene er dype. 

 

6/25/2016 - 7.04, Reidar skrev:

Herlig løft på en gammel klassiker 😊

 

Takk. :)

 

 

Har i det siste hjulpet til med endel mekanisk på denne bilen. 

Vi har montert grenrør, Weber (liten 2 stegs), turteller, mynthylle, skiftet bremsekraftforsterker, skiver/kalippere/klosser foran, fjærer/dempere.

 

Ikveld skal vi fortsette litt. Tar med kamera og satser på å få tatt noen flere bilder av den etter vi er ferdig med å skru.

Share this post


Link to post
Share on other sites
D.Mikalsen

Kjempe flott løft på en volvo med nydelig farge :thumbup: Morro å se!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Geir

Love it! Likte spesielt forskjellen på rutene!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...