Gå til innhold

3M demodag avholdt - bilder og erfaringer

Recommended Posts

Kenneth Nilsen
Skrevet
Jeg er også sylfersk, og har kun hengt rundt her inntil ganske nylig....likeså skjønner jeg det du sier fordi jeg i starten hadde littegrann av samme oppfatningen selv, helt til jeg begynte å lese mye her inne og så noen sammenhenger.

Det er en ting vi ikke må glemme - det norske detailer-samfunnet er forsvinnende lite - og svært spredt. Jeg er sikker på at om vi hadde gått sammen og møttes på en stor parkeringsplass, så hadde vi ikke greid å jule opp halvparten av de kvinnelige medlemmene i fauske bekkenløsning-forening hvis de stilte mot oss.... :)

- det er faktisk såpass lite at om det ikke var for at leverandørsiden selv er detailere og startet sine geskjefter på nærmest halvideologisk grunnlag, med et ønske om at andre norske detailere skulle kunne kjøpe de beste produktene her i Norge, og slippe å importere dette selv ifra UK/US

- så hadde vi ganske enkelt gått glipp av djevelsk mye moro fordi det slettes ikke er alle av oss som hadde bestilt digre kasser fra feks autogeek.

Og de store kjedene titter neppe engang i vår retning når de vurderer produktsortement, fordi vi ikke er mainstram - vi er ikke massesalg og store innkjøp...vi er en liten flokk, og overhodet ikke interessante som investeringsobjekt for de som selger stort, og da setter ihvertfall jeg veldig stor pris på at noen er så entusiastiske at de prøver å gjøre sin interesse til levebrød ved å forsyne sine medentusiaster med de aller beste produktene tilgjengelig bare et par dagers bestilling unna.

Mangler du en pad eller en prickbort, eller en liten boks voks med rødt kors - eller forsegling til ruta di, ja så fyrer du bare av en bestilling til en person du kan prate med, spørre om ting og ikke minst få hjelp av omtrent når det skulle være....samtidig som du ler når kazzper fyrer av en salve til fordel for sitt produkt, og når pirex fleiper om "skal du bare ha en ?" når noen har bestillingsspørsmål. Disse guttene kan tillate seg dette i trygg forvissning om at alle som leser vet - eller ihvertfal rimelig kjapt får vite at de har bransjetilknytning.

- og dette gjør du nettopp fordi dette forumsamfunnet er så lite og gjennomsiktig......prøv å få oversikt over bransje/ikke bransje på terrengsykkel.no eller på fluefiske.net så ser du at denne mekanismen er unik for det her stedet.

Når du har gjennomskuet "bransjen" på et av de store nettstedene så ser du automatisk at det som på dette forumet er bransje akkurat like godt kan kalles service, for å hevde noe annet vil være veldig urettferdig, alt mens de deler ut i øst og vest av gode, velmenende - og ikke minst faglig forankrede råd.

Vi er voksne mennesker som greier å lese mellom linjene, skille fleip og fakta - Jeg er overbevisst om at alle forstår at et godt produkt ikke blir dårligere selv om det kommer noe nytt som noen synes er bedre...

Det vil dessuten alltid komme noe som er bedre, og her - hvor landets fremste bilpleieentusiaster (+meg :blink: ) samles så er det ikke rart at det som var et "must have" for tre måneder siden ofte er så smått uinteressant idag.

Slik er det, og slik bør det antagelig være aller fremst på spydspissen i en entusiast klubb som det DCN er.

Verden er ikke statisk, og hyping forekommer overalt - også her, men i svært liten grad av bransjen ......hadde det ikke forekommet ville dette rimelig raskt blitt et nokså uinteressant sted hvor de fleste satt og gjespet seg gjennom historie nummer 60 om hvor fortreffelig bananvoksen fra 1996 var. Da er det mye mere moro å lese om alt de råeste handlekongene kjøper, prøver og tester ut, slik at du kan trekke dine egne slutninger og handle de produktene du selv mener er de riktige.

Den dagen DCN teller 8000 medlemmer og 500 er innlogget samtidig må det være andre spilleregler, men så lenge det er gjennomsiktig som ei vestlandsbygd innerst i ei fjordarm her så er kulturen bransje/moderator/vanlig entusiast/psykoentusiast helt fortreffelig etter mitt syn.

Den takhøyden og den gjestfriheten dette forumet fremviser er det få forunt å ha - man blir fort husvarm i en så høflig og uhøytidelig gjeng

Så jeg håper inderlig at det samspillet som lever pr i dag får leve i lang tid fremover.

Oi, oi oi - beklager, jeg mente ikke å mene så mye :blink:

Lover å mene mye mindre i neste innlegg...... :)

Kan jeg bare få tilføye at jeg synes den 3M presentasjonen var hekt fortreffelig - et sted jeg gjerne skulle vært.

:thumbs:

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

• Øivind

12

• Eirik

10

• Bernhard

8

• NeDD

7

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

Skrevet (endret)
Noen som har prøvd LSP produkter fra 3M?

Testet, og KASTET resten av flaska!

-Burde kanskje ikke ha gjort det, men innså ikke da at det egentlig var en god glaze med litt beskyttelse.. :unsure:

Endret av madskh
Skrevet
Ellers så bør moderatorene klippe disse siste svarene ut fra 3M tråden (som var veldig bra :) ) og lage en ny med disse under tilbakemeldinger.

Mvh Dag

Knakende god ide.

Det er flere som har gitt uttrykk for at de fullt ut stiller seg bak de synspunktene som jeg var frivol nok til å

legge frem.

mvh

ståle :)

Skrevet (endret)

Dette forumet er virkelig noe spessielt grunnet friheten til forhandlerne. og at alle kan svare og komme med tips på alle spørsmål. :D Håper det kan fortsette slik

Endret av Citrus
Stein86
Skrevet

Her var det mange gode fornuftige og forklarende innlegg. :thumbup:

Må også få si at dette er et veldig bra forum der det er lett å spør om tips og triks om alt mulig, og i tillegg er det lett å ta diskusjonen/spørsmålene med hver enkelt forhandler om spesifikke bestillinger o.l på PM når det trengs..

Og til slutt må jeg si at det var veldig kjedelig at jeg ikke klarte å komme meg på 3M sin demodag, men skal nok få testet litt 3M selv om kort tid. :D

Skrevet
Og til slutt må jeg si at det var veldig kjedelig at jeg ikke klarte å komme meg på 3M sin demodag, men skal nok få testet litt 3M selv om kort tid. :D

Pakken er sendt :D

Stein86
Skrevet

I frykt for å ødelegge tråden så drister jeg meg til å gi Øivind :thumbs: ...... :)

Hans Marius
Skrevet (endret)
Jeg har flere ganger måtte ha våtslipt, uten å ha latt papiret ligge i vann først..

Og HVER eneste gang, har jeg fått dype riper som har nesten vært umulig å få vekk..

Jeg bruker stort sett bare 3m Imperial papir.

Så mitt tips iallefall til alle som skal prøve våtsliping, legg papiret i vann minst 12 timer før det skal slipes!

Snakket nettopp med Tom som sa at det ikke var 3m Imperial papir han brukte, hvis det hadde vært det hadde han forstått det. Han brukte 3M Trizact papir, kode 50341 for 1000 papiret og 50414 for 3000 papiret...

Endret av My2Cents
Skrevet

Flott å få avklart hvilket papir som ble brukt. Blir vel handlet inn litt av dette. Forstod det som at resten av den seaten også skal våtslipes ^_^ Det ble jo kanonbra.

NeDD
Skrevet

Godt vi fikk en avklaring på dette da. :)

Lakk og verktøy på toppen av Lurahammeren hadde forresten bare våtslipe papir mellom 800-2000 når jeg ringte dem.

Sandtec AS ved brannstasjonen på Sandved hadde "alle" sorter.. Dvs. 3-4000 serien også ;)

Trizact spurte jeg ikke om, men satser på det..

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side

Skrevet (endret)

Tror Trizact bare finnes i 1000 og 3000, rondeller på 75mm og 150mm som Tom brukte.

Jeg kan forøvrig skaffe disse B)

Endret av kazzper
Skrevet
Tror Trizact bare finnes i 1000 og 3000, rondeller på 75mm og 150mm som Tom brukte.

Jeg kan forøvrig skaffe disse B)

Klarer du å hoste opp en pris på disse? :D

Skrevet

Nedd, for min del virker 1000 veldig grovt. Tror ikke jeg tør å bruke grovere enn 2000! Tror det kan bli vanskelig å fjerne sporene etter 1000. Jeg ville prøvd som virtual: 2000, så 3000 for å jevnte ut :)

Skrevet
Nedd, for min del virker 1000 veldig grovt. Tror ikke jeg tør å bruke grovere enn 2000! Tror det kan bli vanskelig å fjerne sporene etter 1000. Jeg ville prøvd som virtual: 2000, så 3000 for å jevnte ut :)

Men vil ikke 1000 papiret "avslutte" mye finere siden det er Trizact?

Skrevet

Det ble jo brukt 1000 og 3000 på seaten som ble våtslipt under demoen. Noen som så spor?

NeDD
Skrevet

Resultatet etter 1000 og 3000 på Seat´n var kanon etter han gikk over med ullpaden.

Men dette virker grovt, og når man er helt ferskt så "kan" man stole på en lakkdybdemåler + telle antall ganger man sliper frem og tilbake for å telle antall my?

Ønsker ikke å drite meg ut på andre deler enn på testbilen ;)

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side

Skrevet (endret)
Klarer du å hoste opp en pris på disse? :D

Ca-priser:

Trizact "P1000" Utslipningsrondell 150mm kr 50,- eks mva

Trizact "P3000" Fin finish rondell 150mm kr 40,- eks mva

NB!

Hvis det er interesse for det stiller Tom gjerne opp og tar en slik demodag i Oslo-området også.. let me know

Endret av kazzper
Skrevet
Ca-priser:

Trizact "P1000" Utslipningsrondell 150mm kr 50,- eks mva

Trizact "P3000" Fin finish rondell 150mm kr 40,- eks mva

NB!

Hvis det er interesse for det stiller Tom gjerne opp og tar en slik demodag i Oslo-området også.. let me know

Dette anbefales på det varmeste ! Hva med å ta med et par andre produkter for å sammenligne, f.eks. Menzerna og Meguiars ?

Skrevet
NB!

Jeg er med hvis han kommer til Oslo området ;)

Skrevet
Jeg er med hvis han kommer til Oslo området ;)

Han bor her ;)

Hvis noen har tips til et sted å stå en ettermiddag så kan han stille på relativt kort varsel så lenge vi blir noen stykker.. det eneste vi trenger er strøm og en vannkran :)

Skrevet (endret)

Var innom en tur hos lakk og verktøy på Lura i dag for å kjøpe litt prickbort (takk for tipset, NeDD!), og der møtte jeg faktisk på Tom :)

Han sa at tilbudspakken skulle være tilgjengelig mot slutten av denne uka, hvis noen i området er interessert. De hadde forøvrig alle poleringsmidlene i butikken, men manglet fortsatt noen kluter for at pakken skulle være komplett...

De hadde halvmåne-pusseklosser også, hvis noen har planer om å sette i gang med våtsliping snart :P

Endret av Anders

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår