Jump to content
Kenneth Nilsen

Kenneth's Evo VI Tommi Mäkinen Edition

Recommended Posts

Kenneth Nilsen

Tja, det er jo moro med lesestoff, og det er jo kjekt med en liten arbeidslogg for min egen del også. 

Derfor bestemte jeg meg for å lage en tråd rundt min søndagsbil. 

 

  • Mitsubishi Lancer Evolution VI (6,5) Tommi Mäkinen Edition
  • RS2-versjon
  • 2000-modell 
  • Originalt fra fabrikk som venstrestyrt
  • Importert fra Sverige

 

Dette er en sjelden bil på verdensbasis som er en fabrikkbygd, venstrestyrt (majoriteten er høyrestyrt) Tommi Mäkinen RS2. Bilen er lakkert i fargen "Satellite Silver" og har montert på dekoren som var tilvalg ved kjøp av bilen. Bilen har gått ca. 104 000 km, og det foreligger full historikk på den. Bilen har originalt 280 HK med den velkjente 4G63-motoren til Mitsubishi. Unikt med Tommi Mäkinen Edition (heretter kalt TME) er at innmaten i turboen er av titanium som gir den raskere spool-up, og høyere omdreininger. Videre så er understellet og interiøret også eget for TME. 

 

Min bil har vært hos JRM-Racing i Stockholm for diverse oppgraderinger, så den yter noe mer effekt. ;)

Bilen veier 1395 kg, og har naturligvis firehjulstrekk. Velbalansert og gode ytelser gjør dette til en bil som vekker alle sanser, smilene...og hornene. 

Fra fabrikk gjorde TME 0-100 km/t på 4,3 sekunder. 

 

 

I og med at så godt som alle snur seg etter bilen, både av utseende og av lyden, så er det vel på sin plass med noen bilder.

(dette er etter jeg fikk strammet den opp litt til utstilling etter jeg kjøpte den) 

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2706.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2726.jpg

 

:ph34r:

Edited by Kenneth Nilsen
  • Like 24
  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blankbil / polishduden

Grisetøff! Husk å passe godt på den, ikke mange igjen som ikke har blitt stjålet eller kjørt i fillebiter

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kenneth Nilsen
16 timer siden, Blankbil / polishduden skrev:

Grisetøff! Husk å passe godt på den, ikke mange igjen som ikke har blitt stjålet eller kjørt i fillebiter

Nei, det stemmer det. 

Opplaget på akkurat denne modellen skal være under 200 stk. som venstrestyrt TME RS2 når den var ny mellom 1999-2001.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kenneth Nilsen

Etter at jeg hentet bilen ble det ikke helt unaturlig en skikkelig vask i første omgang. 

Vasken besto av diverse midler som Surfex, Iron-X, Nerta AD, CG Citrus W&G, etc. En vanlig 2BM for å drepe all beskyttelse som lå igjen på den. 

 

test1-4.jpg

 

test1-10.jpg

 

test1-12.jpg

 

test1-14.jpg

 

test1-18.jpg

 

 

Var jo ikke så ille i lakken heller, og bærer preg av og være velhold!

 

test1-22.jpg

 

test1-20.jpg

 

test1-23.jpg

 

test1-30.jpg

 

test1-43.jpg

 

 

 

Edited by Kenneth Nilsen
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kenneth Nilsen

Så måtte jeg jo frem med litt tyngre skyts etterhvert også. ^_^

 

test1-41.jpg

 

test1-39.jpg

 

test1-40.jpg

 

test1-37.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26c8.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26b4.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26ae.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26b7.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26b3.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26c7.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26c3.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26bc.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26ba.jpg

  • Like 1
  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kenneth Nilsen

Satte også på dekal øverst i frontruta som jeg syns bilen kledde godt. 

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26ca.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26d0.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26d5.jpg

 

 

Også var det jo tid for å sette prikken på i-en etter korrigering og polering. 

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_271f.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26e1.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26e0.jpg

 

 

Stilte ut bilen på et Japantreff på Mobile Hamar helgen etter, og vant "Peoples Choice" blant Supra'r, R32, R33, R34, GTR, RX-7, etc. Så det var jo moro! :fun:

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2727.jpg

 

  • Like 5
  • DCN Point 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kenneth Nilsen

Utover dette har det blitt litt småtteri igjennom vinteren. 

 

 

RalliArt girkule

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2734.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2733.jpg

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_273b.jpg

 

 

Nye gulvmatter og bagasjeromsmatte i samme utførelse

 

IMG_2419.jpeg

 

 

Ryddet opp i motorrommet, og montert alu.rør fra turbo til et åpent filter.

 

F706CDDA-4A2C-4A68-9513-F9AF4FB60504.jpg

 

 

Byttet fra blanke til oransje blinklys

 

IMG_3027.jpeg

 

IMG_3030.jpeg

 

 

Kjøpt mindre felger for å få litt mer dekk. 

 

IMG_0185.jpeg

 

IMG_0195.jpeg

 

IMG_0186.jpeg

 

 

Ellers så står den og støver ned mens vi hører på litt musikk sammen og snakker om fine, tørre veier til sommern igjen. 

 

0BDA9CBB-4054-4FAB-B8C3-036260322672.jpg

 

09EA2269-7615-4632-AA43-D15DD8D6B600.jpg

 

DD36F151-2F01-4823-B69C-BCE956B352DD.jpg

  • Like 12

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommy

Skikkelig grom bil, som har havnet i de rette hender.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
FinnIsaksen

Råtøft! :thumbs:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Robin S

Dette er gromt! Fortsett å dele :thumbs:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kenneth Nilsen

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. ^_^

 

Videre planer før sesongen er som følger:

  • Skifte registerreim og balanserinsgreim
  • Skifte vannpumpe, hydrauliske strammere og alle løpehjul
  • Skifte ventilløftere som er kortet ned 3mm grunnet kjent fenomen - "Evotick"
  • Pusse opp bremsecalipere foran og bak 
  • Få på dekk på felgene (235/45R17 Yokohama Advan)
  • Montere justerbart senkesett med camberplater
  • Restaurere diverse (klips, holdere, festepunkter, slanger, etc.) 

Den skal ikke senkes noe mer enn den er bak, men slippe den ned tilsvarende foran. TME er levert med Bilstein-oppsett for asfalt-rally, så den er høy foran kontra bak. Jeg skal bare jevne det ut da jeg ikke har noen planer om å kjøre rally med den. :P

Edited by Kenneth Nilsen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hans Marius

Flott bil du har fått deg Kenneth :D Regner med den kommer til å bli dullet med slik den fortjener ;) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

Gratulerer så mye. Godt slike sjeldenheter havner i gode hender :)  

Edited by alexanderst
Skriveleif
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kenneth Nilsen

Takk! Ja, moro å ha fått tak i noe unikt som jeg kan kjøre både rolig på landevei og samtidig piske på bane om jeg vil. 

 

Fikk bekreftet levering på Yokohama Advan Sport tidligere i dag, så da blir det å justere coilovers snart. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis

Legendarisk kjøremaskin, som bare vil stige i verdi. :)
Stusser litt på at du gidder å montere åpent filter på den, så jo hel og pen ut den orginale filterboksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kenneth Nilsen
14 minutter siden, Knutis skrev:

Legendarisk kjøremaskin, som bare vil stige i verdi. :)
Stusser litt på at du gidder å montere åpent filter på den, så jo hel og pen ut den orginale filterboksen.

 

Helt klart. 

 

Tja, gir verken mer eller mindre effekt - men er glad i turbolyden.

Også er ikke den originale boksen ideell med tanke på 4-5 vinkler opp mot 90°.

 

100% reverserbart, naturligvis. ^_^

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
truhaa

EVO er knall, Denne er det bare å holde i strekk så vil den stige i verdi.. Har en 9r selv her som jeg har hatt siden ny, turbo og 4x4 er aldri feil :D 

 

Har justerbart Ohlins road and track her som har sittet på en EVO IX, vet ikke om de passer på TME, men de går i allefall på 7, 8 og 9, Har også rotiform NUE i 10" 18 om du vil ha noen "utstillingsfelger" på denne, de er på 5x114,3 et18, så de bygger bra utover.. Bare å sende en PM :) 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kenneth Nilsen

Har omsider fått dekkene. Jeg falt på Yokohama Advan i 235/45R17 - ett av kriteriene var naturligvis dekk fra Japan. :ph34r:

 

De var så stive i dekksidene at de slet med å få de på felgen i det hele tatt. Viste seg at man kun kunne monteres disse en vei. Og vi forsøkte først med montering fra baksiden i tilfelle noen av maskinene skulle ripe felgen, men det var dessverre ikke et alternativ, så etter noen forhåndsregler og kvalitetssikring fikk vi sklidd de på riktig vei - uten et eneste merke. 

 

IMG_0411.jpeg

 

IMG_0414.jpeg

 

IMG_0413.jpeg

 

IMG_0415.jpeg

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...