ErikH

3M demodag avholdt - bilder og erfaringer

83 innlegg i emnet

Denne demo dagen kom egentlig litt tilfeldig, da jeg i utgangspunktet kun hadde noen 3M spørsmål jeg hadde maila inn til 3M og som jeg venta på svar fra. Så fikk jeg en telefon fra Tom Stensrud fra 3M Autoprodukter, med 25+ års erfaring i bransjen. Det viste seg at han skulle til Stavanger uansett og gjerne var villig til å kjøre en demo for oss i distriktet. Da kunne jeg få besvart de spørsmål jeg hadde + andre som driver med dette på hobby basis i området kunne komme innom å få se "first hand" fra en med lang fartstid i bransjen.

For meg var dette helt perfekt da jeg selv er i startgropa på dette og en unik sjanse til å lære ting skikkelig. Det er lett å bli forvirret når man leser på diverse forumsider og det finnes mange måter å gjøre ting på. Det finnes så mange produkter og teknikker osv. at det er lett å gå i surr. Heldigvis viste det seg at Tom, med sin erfaring, demonstrerte og fortalte på en slik måte at ting ble litt oppklart, ihvertfall for meg. All ære til folk her på forumet, men det er ingenting som å se på når en med 25+ års erfaring i bransjer viser hvordan det skal gjøres.

Før jeg går videre må jeg si at jeg har ingen tilknytning til 3M i det hele tatt, dette er kun for privat interesse og jeg tjener ikke noe på dette her.

Så da var vi vel en 10-12 stykker som møtte opp i opplastingshallen på Aftenblad Trykk, plenty av plass og greit lys.

Tom Stensrud (t.h.) forklarer litt om 3M systemet.

post-589-1237730061_thumb.jpg

Første prøveobjekt, en rød golf 3 med ganske kraftige riper på panseret, hva måtte til her ?

post-589-1237730194_thumb.jpg

post-589-1237730227_thumb.jpg

Jeg spurte Tom om dette med minst aggressive metode først, noe han tildels sa seg enig i, men med hans erfaring ville han kjørt på med våtslip med en gang for å spare tid. Alikevel viste han oss minste aggressive metode først, ved å bruke EFC (gul kork i 3M systemet) på gul waffle pad.

post-589-1237730374_thumb.jpg

Tom er igang

post-589-1237730395_thumb.jpg

post-589-1237730508_thumb.jpg

Dette skulle jo, som han hadde påpekt også, ikke være nok. EFC (Extra Fine Cut) har bare litt slipemidler og viste seg rask å ikke være nok. Men som han sa så hadde han holdt på lenge nok (20 min.) så ville nok etterhvert EFC'en ha tatt en del riper.

post-589-1237730534_thumb.jpg

Så da var det bare å få fram bæ-bæ'en med en gang og FCP (Fast Cut Plus med mye slipemidler) og grønn kork.

post-589-1237730602_thumb.jpg

post-589-1237730729_thumb.jpg

post-589-1237730789_thumb.jpg

Og så FCP på grønn pad (grønn kork, grønn pad, enkelt ikke sant)

post-589-1237730839_thumb.jpg

50/50

post-589-1237730865_thumb.jpg

Joda - dette fungerer fint. Og så går det veldig lite tid da den er silikon fri så her behøver det ikke jobbes så mye som silikon baserte polisher.

Folket diskuterer...

post-589-1237730952_thumb.jpg

Oppsummering på denne biten: Desto mer hastighet desto mer jobber slipemidlene og desto mer slipes det. Ikke vær redd for å bruke roterende, sålenge du beveger den i et greit tempo går det helt fint. Ta noen småpauser for å la lakken hvile. Det ble veldig fint veldig fort, noe som er positivt for oss som har kone og unger og andre forpliktelser her i verden. 3M produktene virker altså som et skikkelig "real-world" produkt hvor du får resultater med en gang og ikke behøver å jobbe deg ihjel.

Så var det våtslip - noe jo Tom ville begynt på med panseret på den røde golfen med en gang, men eier var litt skeptisk så inn med ny bil....en grønn Cordoba med dårlig panser der også...og mye steinsprut.

Tom viser oss en halvmåne, fleksibel slipe"kloss" som han kjørte 1000 våtslipepapir med først. Og merk at han IKKE la papiret i vann 24 timer el.l. før han satte igang, det var bare å dyppe det i vannet ettersom han jobbet. Tom sa at et par drag med 1000 papiret fra 3M tok rundt 1 my (klarlakk på nye biler var rundt 40-50 my) og at 3000 papiret tok en halv my, så her var det bare å kjøre på.

post-589-1237731199_thumb.jpg

Etter 1000

post-589-1237731364_thumb.jpg

Så litt kontollspray (eller vinduspuss...)

post-589-1237731446_thumb.jpg

Etter 3000

post-589-1237732116_thumb.jpg

Så buffing med FCP og grønn pad

post-589-1237731528_thumb.jpg

Så EFC og gul pad

post-589-1237731553_thumb.jpg

OH YESS ! Herlig resultat.

post-589-1237731575_thumb.jpg

Tom viste også et sytem som heter Trizac (tror det het det) som er beregnet spesielt på små skader, steinsprut o.l. Det er en kloss med et lite rundt papir som kan sette på i bunn med forskjellige grader som ellers, spray på kontrollspray og kjør på

post-589-1237731649_thumb.jpg

Etter..

post-589-1237731695_thumb.jpg

Så kjørte han for hånd på først EFC og mikrofiber deretter Ultrafina og mikrofiber.

post-589-1237731753_thumb.jpg

Bra resultat her også !

post-589-1237731775_thumb.jpg

Merk at dette var en demo så ting ble ikke avsluttet perfekt.

Alt i alt var dette enormt lærerikt og jeg tror de fleste andre som deltok også synes dette. Fint om dere andre som deltok sier noe om hva dere synes !

Til slutt - Tom skulle demonstrere 3M sin clay bar men han hadde ikke mer igjen. MEN - han sa at en clay bar fint kunne brukes om igjen - det var bare å la den ligge i varmt vann og vri den opp så var den god som ny.

Håper dere synes det var grei lesing.

Og her er et par tilbud som han sa at 3M forhandlere skulle få nå - kunne jo vært greit

post-589-1237733591_thumb.jpg

som er med medium padder

post-589-1237733604_thumb.jpg

som er med små/mini padder

Dette siste bildet vet jeg ikke hvorfor kommer......

post-589-1237731412_thumb.jpg

Endret av My2Cents
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott writeup Erik :D Det var morsomt å få se 3M-produktene live, og kunne spørre litt spørsmål.

Lærte mye om disse produktene, og synes det var et bra arrangement. Jeg kommer også neste gang vi kjører event i stavanger ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

utrolig fin tråd! Virka som er flink kar!! Heldige dere som var der :) 3M virker veldig spennende ;) maaaange som bruker det

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra skrevet My2cent. Var helt slik som du beskrev det.

Jeg stilte meg også som interessert men litt skeptisk for å la han svare for seg slik at vi kunne få maks utav produktene. Han ordla seg bra og ærlig. Ikke en typisk selger, mer en ærlig demonstrerer.

Han likte også godt at vi var engasjerte detailere, og ikke bare bittre lakkerere som han som oftest demonstrerte til.

Selv så synes jeg at 3M er på lik linje med menzerna som jeg bruker mest, men jeg likte geniale fargesystemet. (f.eks blå pad mot blått produkt). Tom selv brukte MYE produkt i forhold til hva jeg selv bruker når jeg polerer.

Han brukte ingenting vann eller form for fuktighet under poleringen. Produktene tålte mye rpm, 1500-2500rpm var egnet tempo. De klumpet når det ble for varmt.

3M støvet veldig lite, utenom når han polerte med ull..

Våtsliping er noe alle bør tørre å gå i gang med, men selfølgelig så bør alle skaffe seg et testpanel.

Våtsliping på lakk uten klarlakk ville Tom ikke ambefale, da det var lett å gå igjennom.

Demonstrasjonen svarte til forventningene og vell så det.

Kjekt at så mange tok turen bortom :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det flere ting jeg stusset over gitt.

Så ut som et fint tiltak dere satte igang iallefall. Bra dere fikk noe ut av det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Her var det flere ting jeg stusset over gitt.

Hva da ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som et kjempeopplegg, bare synd jeg ikke hadde anledning til å bli med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At han brukte 1000 g papir som det fineste papiret syns jeg var litt grovt, da det er nesten det lakkerere bruker for å klosse grunningen på en bil med.

Stusset også litt på at han ville gått på med våtslip først. Og at papiret tar 1 my på noen pass var lite syns jeg. Jeg tar f.eks. 1 my med 2000 g papir med noen pass. Det med at han hadde gått på med våtslip først syns jeg er skummelt da han ikke vet om f.eks. forrige korrigering kanskje endte i våtslip? Da har han plutselig ikke 30-40 my å jobbe med.

Grunnen til at jeg legger papiret i vått noen timer først er for å myke opp kantene, så hvis jeg skulle dra kanten borti en opphøyning på panseret så vil ikke jeg risikere å kjøre den stive kanten borti å lage en dyp ripe. Derfor syns jeg det er greiere å våtslipe med bløtlagt papir. Ja, jeg har også testet med papir som ikke ligger i bløtt.

Og det at han har 25+ år med erfaring vil nødvendigvis ikke si at det alltid er det beste - så det er uvesentlig! ;)

Til mitt "forsvar" igjen vil jeg si at jeg digger noe av 3M produktene, men liker å stille meg kritisk til ALT av produkter og teknikker inntil jeg har selv prøvd og opplevd dette pga risiko for å ødelegge mer enn man korrigerer. Noe jeg har vært vitne til flere ganger.

Endret av whiplash
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ja My2Cents, kjempebra writeup og godt initiativ du har tatt mtp en 3M demodag. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grunnen til at jeg legger papiret i vått noen timer først er for å myke opp kantene, så hvis jeg skulle dra kanten borti en opphøyning på panseret så vil ikke jeg risikere å kjøre den stive kanten borti å lage en dyp ripe. Derfor syns jeg det er greiere å våtslipe med bløtlagt papir. Ja, jeg har også testet med papir som ikke ligger i bløtt.

Jeg gjør det samme selv, men de som gjør dette daglig er vel neppe redd for stive kanter tenker jeg, både fordi mange bruker "dyrere & finere" papirtyper, samt at de har noe mer erfaring enn mange av oss ;)

Endret av kazzper
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår deg whiplash.

Han hadde selfølgelig ingen aning om hvordan sist korigering var, men mulig at eier fortalte han om dette før han satte i gang. Noe Tom konstaterte opp til flere ganger var at "Dette her er 3M sine produkter, og må ikke sammenlignes med andre våtslipepapir". 1200 papir fra 3M var ikke det samme som 1200 papir fra et annet merke..

Ser tanken med våte kanter, men maaange timer i vann skal ikke være et must vell? Bare spør, da jeg ikke har prøvd før.

Det var ikke kant på klossen hans, da det ble en bue når han la papiret rundt. Halvrundingen vell og merke..

Endret av NeDD
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forstår deg whiplash.

Han hadde selfølgelig ingen aning om hvordan sist korigering var, men mulig at eier fortalte han om dette før han satte i gang. Noe Tom konstaterte opp til flere ganger var at "Dette her 3M sine produkter, og må ikke sammenlignes med andre våtslipepapir". 1200 papir fra 3M var ikke det samme som 1200 papir fra et annet merke..

Ser tanken med våte kanter, men maaange timer i vann skal ikke være et must vell? Bare spør, da jeg ikke har prøvd før.

Det var ikke kant på klossen hans, da det ble en bue når han la papiret rundt. Halvrundingen vell og merke..

Så det han sier er at 3M sitt 1000 grit papir ikke er samme som andre 1000 g papir?

Er ikke et must, men er en grei sikkerhet som ikke koster noen ting. Et tørt våtslipepapir vil være stivere under bruk enn et bløtt et, og da er det lettere å gjøre skade hvis du skulle komme borti en kant som har annen oppbygning enn den flaten du jobber med. Og kjøre du et slipepapir inn med den spisse kanten først, så gjør du garantert skade. Derfor legger iallefall jeg papiret i bløtt for å være litt sikrere på en suksess. ;) Men nei, ingen nødvendighet - kun egen bruksteknikk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så det han sier er at 3M sitt 1000 grit papir ikke er samme som andre 1000 g papir?

Har ikke testet 3M sitt papir selv, men vet at det er hinsides forskjell på f.eks Unigrit kontra "vanlig" våtslipepapir selv om de har samme gritverdi.. og hvis 3M's papir er i nærheten av så bra som Unigrit er det definitivt verd pengene ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dette er kjempebra, virker som det kanskje er litt mye "hyping" av noen produkter her inne.

Mye som blir hyped ja. Men også veldig mye brukbare erfaring som er verdt å ta med seg og teste!

Har ikke testet 3M sitt papir selv, men vet at det er hinsides forskjell på f.eks Unigrit kontra "vanlig" våtslipepapir selv om de har samme gritverdi.. og hvis 3M's papir er i nærheten av så bra som Unigrit er det definitivt verd pengene ;)

Okei, men da er jo kanskje det som er tilfellet her da. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall writeup og bilder her... så ut som en lærerik demoaften dette...

Minsta aggresve først gjelder stort sett for oss som ikke jobber med dette daglig, en som har jobbet med dette noen år ser ofte hva som må til for å fjerne riper og swirls når han titter på bilen, men som nevnt er dette en grei pekepinn for oss som polerer 2-3 biler i året og ikke 2-3 biler i uka. Pirex har nok droppa det for en stund siden han også tipper jeg..

Våtslip/slip vet jeg mange gjør forskjellig, kommer ann på hva og hvor mye du skal ta med det, kjører du over en hel bil så er det nok best med våtpapir, er det et lite felt kan 2-3 pass med tørt papir være ok også, samme med dette som over, erfaring har mye å si.. liker best vått selv de få gangene jeg har rota med lakk sliping

Uansett knall lesing og bra av 3M å ta en demo for andre en billakkere også, markedet på mer avansert bilpleie vokser jo her på berget også ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har flere ganger måtte ha våtslipt, uten å ha latt papiret ligge i vann først..

Og HVER eneste gang, har jeg fått dype riper som har nesten vært umulig å få vekk..

Jeg bruker stort sett bare 3m Imperial papir.

Så mitt tips iallefall til alle som skal prøve våtsliping, legg papiret i vann minst 12 timer før det skal slipes!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var vel ikke det vanlig "tynt" papir han brukte? Virket som det var litt tykkelse på det. Dette var sirkelformede papir, og når han brettet det rundt denne halvmånen, så var det en helt jevn kant, ingen skarp kant å spore der.

Eier av bilen som ble tatt sa vel at den "aldri" var tatt før, og det var ingen riper jeg kunne se etter våtslipinga.

Han sa vel at det ikke skulle være nødvendig å legge disse papirene i bløtt før man skulle slipe. Det var ikke noe problem med at papiret fikk skarpe kanter.

Edit: papiret var vel som en litt tykk tortilla, noe skumfyll, og den var helt myk.

Endret av Eirik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minsta aggresve først gjelder stort sett for oss som ikke jobber med dette daglig, en som har jobbet med dette noen år ser ofte hva som må til for å fjerne riper og swirls når han titter på bilen, men som nevnt er dette en grei pekepinn for oss som polerer 2-3 biler i året og ikke 2-3 biler i uka.

Jeg droppet den teorien etter 3 biler jeg. SIP og ull eller cutting pad så er det bankers.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har flere ganger måtte ha våtslipt, uten å ha latt papiret ligge i vann først..

Og HVER eneste gang, har jeg fått dype riper som har nesten vært umulig å få vekk..

Jeg bruker stort sett bare 3m Imperial papir.

Så mitt tips iallefall til alle som skal prøve våtsliping, legg papiret i vann minst 12 timer før det skal slipes!

Godt tips!

Better safe than sorry :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har slettet mye her nå, de som ikke liker det tar det med meg på PM..

3M demodag avholdt - bilder og erfaringer

Nuff said...

hold denne tråden innen 3M og demodagen de hadde der...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive