Gå til innhold

jonarnes Garasje - Arbeidsbenk

Recommended Posts

jonarnes
Skrevet (endret)

også lot du det være fuktig en god stund før du svabret det vekk? Føler du det ble mer motstandsdyktig nå enn før?

Prøvde så godt jeg kunne med det jeg hadde av Ashforden, men tror det hadde blitt mye bedre med 5-10 liter ekstra. Tror at fordi jeg hadde for lite produkt på gulvet så blir heller ikke motstands dyktigheten så bra som den burde vært

Så jeg mener at de beregningene på hvor mange liter som trengs per m2  ikke stemmer. 

Endret av jonarnes
jonarnes
Skrevet

Se hva som kom ! :)  Bestillte fra Verktøyspesialisten.no
SAM_2865_zpsflg9goeq.jpg

SAM_2882_zpsxblvsiu8.jpg

Ellers så holder jeg på med sparkling og fuging av tak og vegger. Er heldigvis ferdig med å male utsiden, deilig følelse :D

• Liker 1
  • DCN Poeng 4
  • 1 month later...
Skrevet (endret)

Da var taket ferdig. Gjenstår bare et malingstrøk til på veggene så er de også ferdige.               Men jeg vil ikke anbefale folk å sparkle kun skruhullene, da dette medfører mye pussetimer. For mellom platene er det skrått og da må en bruke begge hendene og jobbe tett på hvert hull ved pussingen. Ville istedet gått for akryl eller lignende neste gang.

Produkter som ble brukt: Jotun finsparkel, glassfiberremse,10mm Casco bunnfyllingslist, jotun universal grunning i tak, casco akryl i sprikker.

Hadde denne mellom tak og vegg, for å få en bedre fuging av skillet og fylle opp mellomrommet. 

SAM_2886_zpstzmiaeb0.jpg

Slik ble det sparklet

SAM_3041_zpsxlmvdjwr.jpg

Ferdig pusset

SAM_3063_zpsfbe7eht1.jpg

Taket påbegynt maling

SAM_3075_zpscm8q0flh.jpg

Der er taket ferdig :D. Veggene er malt med 1 strøk med Butinox's oljedekkbeis. Og den dekket ikke noe særlig bra, men tror nok det er en bra maling med tanke på holdbarhet og smuss. Jeg avslutter med fargen 934 "DIS" som er litt lysegrå, dette for å få lttt forskjell mellom tak og vegg.

SAM_3086_zpsepdwhzdq.jpg

Endret av jonarnes
Problemer med "tomrom" mellom linjene
  • DCN Poeng 1
Skrevet

Vi har gipsplater som har sparkelkant rundt hele plata så du får et sømløst tak, bare til info.

MEN gud for en pervers garasje :P, kjenner jeg er bare LITT misunnelig

Skrevet (endret)

Har da bestillt meg det meste av det jeg trenger for å fullføre el- installasjonen. 

http://elmaterialer.no/

BILDE PRODUKTNAVN MODELL ANTALL PRIS 
(EKS. MVA)
SUM 
(EKS. MVA)

FORDELINGSKAP 2RAD 24 MODULER IP65 ABB FORDELINGSKAP 2RAD 24 MODULER IP65 ABB

12754    kr. 571.25 kr. 571.25  
THW 4,2x38 Skivefeste m skrue Schneider Electric THW 4,2x38 Skivefeste m skrue Schneider Electric

1377148    kr. 2.60 kr. 104.00  
Lysarmatur Philips El.ballast. TCW060 2xTL5-49W HF IP65 ikke inkl. lysrør Lysarmatur Philips El.ballast. TCW060 2xTL5-49W HF IP65 ikke inkl. lysrør

910503667618    kr. 261.20 kr. 2,612.00  
Lysarmatur Philips El.ballast. TCW060 TL5 HF 2x28W IP65 ikke inkl. lysrør Lysarmatur Philips El.ballast. TCW060 TL5 HF 2x28W IP65 ikke inkl. lysrør

910503611318    kr. 214.83 kr. 214.83  
Kursfortegnelse 52PL1010 SELVKLEB.A4 Kursfortegnelse 52PL1010 SELVKLEB.A4

2446002    kr. 23.65 kr. 47.30  
Elko dimmer RS16/1-10V LRE Polarhvit Elko dimmer RS16/1-10V LRE Polarhvit

1471455    kr. 696.58 kr. 696.58  
Stikkontakt Utvendig 32A 3Pol+J 230V 9H IP44 ABB Stikkontakt Utvendig 32A 3Pol+J 230V 9H IP44 ABB

1542342    kr. 106.00 kr. 106.00  
Støpsel 32A 3Pol+J 230V 9H IP44 ABB Støpsel 32A 3Pol+J 230V 9H IP44 ABB

332-P9    kr. 71.00 kr. 71.00  
VEGGKANAL TYPE GK-70110RW 2m OBO Bettermann VEGGKANAL TYPE GK-70110RW 2m OBO Bettermann

1219100    kr. 161.80 kr. 647.20  
Endestykke til WDK GK-70110RW OBO Bettermann Endestykke til WDK GK-70110RW OBO Bettermann

1219160    kr. 28.16 kr. 28.16  
FRONT/LOKK TIL GK-70110RW KANAL OBO Bettermann FRONT/LOKK TIL GK-70110RW KANAL OBO Bettermann

1219175    kr. 53.16 kr. 212.64  
Elko stikkontakt dobbel innfelt jord og barnevern RS1091 Polarhvit Elko stikkontakt dobbel innfelt jord og barnevern RS1091 Polarhvit

1510727    kr. 59.60 kr. 417.20  
STØPSEL GUMMI 1,5MM2 IP44 STØPSEL GUMMI 1,5MM2 IP44

16438    kr. 25.58 kr. 51.16  
Støpsel vinkel 10-16A 250V med jord Støpsel vinkel 10-16A 250V med jord

10027    kr. 11.39 kr. 22.78  
FIRKANTLOKK F.VEGGBOKS L562 PH FIRKANTLOKK F.VEGGBOKS L562 PH

1233782    kr. 30.00 kr. 60.00  
Elko bryter RS16/2 Innfelt 2 pol Polarhvit Elko bryter RS16/2 Innfelt 2 pol Polarhvit

1410222    kr. 72.00 kr. 72.00  
Enkel installasjonsboks 71GD6 RAL 7011 OBO Bettermann Enkel installasjonsboks 71GD6 RAL 7011 OBO Bettermann

1278217    kr. 28.50 kr. 171.00  
Endret av jonarnes
lagt inn link
  • DCN Poeng 1
Skrevet

Da er veggene ferdigmalt. Endte opp med 3 strøk for å få de dekket godt nok. Nedenfor ses fargeforskjellen på tak/ vegg

SAM_3095_zpsv1ievk7r.jpg

Ellers så har jeg trekkt alt av ledninger til taklys som kommer på mandag. Før jeg monterer armaturene så skal trafoene byttes ut med dimbare trafoer 1-10V :wub:

SAM_3093_zpswewz66wj.jpg

• 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Fikk det bestillte elektro matriellet her en dagen (lysarmaturer, kanaler, kabel, sikringsskap og automater)

SAM_3099_zpsqflhmlor.jpg

Da var det bare å sette igang, for dette er jo bare kos. Byttet alle HF ballastene til dimbare ballaster 1-10V. Gikk endel 0,5mm2 armaturledning når jeg skulle bygge disse om, så jeg fikk ikke gjort alle ferdige. Men har fått bestillt mer ledning. Fikk bare tak i 100m, og jeg trenger 8 meter :blink: På bildet ser en også størrelseforskjellen på trafoeneSAM_3130_zpspwvm91qu.jpg

Alle armaturene er montert opp, har også fått opp HEB 140 stålbjelken som løpekatten skal være på.

SAM_3132_zpsh63gbz6d.jpg

Denne er festet i HEB220 stålbjelken som er inni taket, festet den med M16 8.8 Bolter. 

SAM_3124_zpsk3mqkvs5.jpg

Venter på ledning til armaturene og lysrør (49W 865 + 28W 865). Blir kult å få testet dimme funkskjonen B) 

Endret av jonarnes
  • DCN Poeng 2
  • Moderatorer
Skrevet

Hvis det bare er vanlig 0,5mm ledning kunne du vel bare kjøpt litt på biltema\thorshov eller liknende? De selger jo 10 og 25 metersruller.

Visste ikke at lysrør lot seg dimme :huh:

Skrevet (endret)

Desverre ikke så enkelt, det må være entrådet 0,5mm som kan tåle 430V (utgangsspenning fra trafo)

Joda de kan dimmes bare du har rett trafo.  Trafoene koster 650kr stk i norge, men heldigvis så har vi ebay :thumbs:

Endret av jonarnes
  • 4 weeks later...
Skrevet

Lenge siden noe oppdatering nå. 

Her har jeg tatt ut alt før vask av gulv. Ble brukt saltsyre og så kraftvask for å fjerne evt rester. Gulvet var på forhånd slipt. 

SAM_3147_zpst3a27o7z.jpg

Snekkrene har også vært innom og gjort ferdig innrammingen rundt garasjeporten. Nede i høyre del av bildet ser dere Hva jeg brukte til å spre saltsyren med. Ei blomsterkanne 

SAM_3150_zps1as7u0ds.jpg

Der var alt inne igjen og så er det bare å vente på at gulvet skal tørke. Lot det tørke i ca 2 uker. 

SAM_3159_zps88pm6wui.jpg

Imens så fikk jeg felt inn rørene til strøm, slik at disse går rett inn i kanalen som skal på veggen. Her ble det brukt murbor, vinkelsliper og meisel på murboremaskinen

SAM_3163_zps5rvvceiv.jpg

Slik ble det. Monterte også en 5cmx7cm planke over murkanten, denne holder også rørene på plass :). Må nok male denne planken, men har ikke bestemt meg for hvilken farge enda.

SAM_3169_zpsftvzjazg.jpg

Så var det bare å få på plass litt elektrisk. Her blir det brukt kanal som føringsvei og rør inne i vegg der det er praktisk. Da er det lett å legge opp noe nytt senere.

Det meste av El utstyr ble kjøpt på elmaterialer.no

SAM_3182_zpsku4dm7dd.jpg

Men kunne ikke bare gjøre kose jobber, gulvet var nå tørt nok til å kunne sparkles og repareres. Viste seg å være gøy det også :D

Brukte et produkt som heter Uzin NC 182, dette var et veldig bra produkt og kunne brukes til alt av ujevnheter og sprekker. Overflatene som skulle sparkles måtte primes først. Primeren ser ut som melk.

SAM_3189_zpsaum39f1p.jpg

Slik så betongen ut rundt hullene til sakseløfteren. 

SAM_3187_zpszhoidkif.jpg

Dette er underveis. For å få den rette blandingen på sparkelet brukte jeg ei kjøkkenvekt. Til å stryke sparkelet utover brukte jeg ei 20cm bred sparkel brett

SAM_3186_zps98doz05o.jpg

Her begynner det å tørke. Etter det var tørket ble ujevnheter pusset med sandpapir. Måtte sparkle 2 ganger for å bli fornøyd

SAM_3195_zpsuubjtsx1.jpg

Sparklet også mange små hull og sprikker

SAM_3220_zpstti6v4u1.jpg

• DCN Poeng 4
Skrevet (endret)
2 timer siden, johnsen90 skrev:

Ser bra ut :D

46 minutter siden, bsa skrev:

Detta blir gull til slutt:thumbup:

Takk :fun:

Hvor var jeg. Jo når gulvet var ferdig sparklet så bestemte jeg meg for å få vekk sakseløfteren og sette den på plass, så slipper den å stå ute når gulvet skulle males.

Så da måtte olje fylles på tanken (ca 15liter) og slanger kobles til. Trakk også kabel og monterte 3 fas stikkontakt. Høres enkelt ut, men når vi skulle heve løfteren så ble det liksom ikke trykk på systemet. Ble derfor en del feilsøking. Snudde fasene blant annet. Men det var ikke før jeg fikk en hydraulikk ekspert på besøk at vi fant ut at den manuelle ventilen skulle stå inne. For å få den til å stå inne måtte den trykkes inn og vris. Dette stod det ingenting om i bruksanvisningen.   

SAM_3197_zps1ej07of9.jpg

25mm rør rett inn i 3 fas stikkontakten. Pfxp 3x6mm2 kabel tilkoblet 25A sikring

SAM_3218_zpsvkwvdkwu.jpg

For å flytte sakseløfterene så brukte vi 2 stk jekker og stropper. Sakseløfterene veier ca 250kg stk

SAM_3221_zps44n9ls40.jpg

SAM_3226_zpsytety1sd.jpg

Kjøpte meg kabeltrommel på Clas ohlson og Led batterilykt med krok og magnet på baksiden. Kan trygt anbefale både trommel og lykta :)

SAM_3204_zpszo4n31iu.jpg

SAM_3217_zpsrdqapdjq.jpg

Da var det klart for epoxy! Gulvet ble nøye støvsugd før vi la grunningen (Resuseal WB). Alt som ble brukt er kjøpt fra Epoxygrossisten

SAM_3228_zpsptcap3ir.jpg

Vi foretrakk 25cm jordan rulle. Denne tålte 2 komonent produkter bra og la epoxyen jevnt ut over. Også viktig med lange skaft på rullene

SAM_3227_zps8k6nyxqw.jpg

Etter Resuseal WB ble det lagt Resucoat HB og drysset i flakes underveis. Når strøket med flakes hadde tørket gikk vi over med 180 papir og pusset vekk løse flakes og ujevnheter.

Til toppstrøket brukte vi Resutop Clear epoxy. Denne var vi uheldige med på første forsøket. Vi blandet 5 kg og helte litt ut i et rullekar. Satte igang og malte gulvet utover, men mot slutten så merket jeg at spannet var glovarmt :eek:. Rullene oppførte seg også merkelig, det virket som om vi smurte ut lim. Da måtte vi bare stoppe opp, fikk ringe epoxygrossisten neste dag.

Da fikk vi vite at større blandinger herdet fort (20min), og det var viktig å spre mest mulig ut over gulvet og i rullebrett. Dette fungerte perfekt og vi fikk ikke dette problemet igjen. 

SAM_3354_zpsglczfdfu.jpg

Gulvet ble meget bra, heldigvis :thumbs:

SAM_3359_zps6xscn72u.jpg 

SAM_3356_zpsew9yojkh.jpg

SAM_3357_zpshzbqzbty.jpg

Endret av jonarnes
  • DCN Poeng 17
Skrevet

Lest hele tråden nå og dette ser bare helt rått ut! Virkelig enda en drømmegarasje :)

Min bilpleielogg

- Bmw F11 520d M-sport

-(X)Bmw e92 325d Hartge 2009. 

• 3 weeks later...
  • Moderatorer
Skrevet

Ser at du først la ashford formula på gulvet, men etterhvert kom det på epoxyliknende stoff istden? Hva er årsaken til at du gikk vekk fra ashford? Lurer da det er aktuelt å evt legge asford. Ble gulvet for mørkt? Eller ville du bare ha noe som så bedre ut? Eller var det rett og slett et problem at asford ikke var helt væskeavstøtende?

Skrevet
Sitat

Prøvde så godt jeg kunne med det jeg hadde av Ashforden, men tror det hadde blitt mye bedre med 5-10 liter ekstra. Tror at fordi jeg hadde for lite produkt på gulvet så blir heller ikke motstands dyktigheten så bra som den burde vært

Så jeg mener at de beregningene på hvor mange liter som trengs per m2  ikke stemmer

Jeg tror at ashford kan fungere, men da er det bedre med for mye produkt enn for lite. Og så er det jo også slik at jo mer ashford gulvet blir polert/ vasket jo bedre skal det bli. Men er ikke så mangen som gidder eller har gulvskure maskin.

Gulvet ble ikke noe nevnverdig mørkere med ashford. Det ble ikke væskeavstøtende.... men det er sikkert på grunn av for lite produkt.

• Moderatorer
Skrevet

Så hvis det hadde blitt væskeavvisende  hadde du troligvis beholdt løsningen med ashford?

Det var vel vesentlig mindre forarbeid før påføring av asford, vs påføring av epoxy?

Skrevet

Ja det blir jo selvfølgelig mye mer arbeid med forarbeid når en skal ha epoxy, for da skal alt av sprikker, hull og ujevnheter bort. Er liksom ikke noe vits i å bruke 10000kr på epoxy hvis du skal drite i grunnarbeidet ;)

Kunne nok hatt ashford ei stund men... Jeg tror nok den endelige løsningen hadde med tiden blitt epoxy eller fliser uansett. Både med tanke på at det ser bedre ut, men også fordi jeg ville sparkle vekk ujevnhetene rundt sakseløfteren

• Moderatorer
Skrevet

Skjønner. Vurderer litt frem og tilbake hva jeg skal gjøre med ny garasje. Ingenting avgjort for min del enda, men ville høre litt med noen som faktisk har prøvd ashford.

Skrevet

Fått montert opp diverse utstyr som slange og strøm trommel.

SAM_3381_zpseytzx20b.jpg

Fått montert varmepumpen. Når det var -5 ute klarte den å holde 19grader. Skal isolere mesteparten av muren så sparer jeg enda mer strøm. Må si den ser bra ut på tross av at det står Hyundai på den :P

SAM_3397_zpsu8fs5suz.jpg

Hver gang jeg skrudde av lyset i garasjen så ble det bekmørkt naturligvis. Men jeg ønsket å få en løsning der jeg kunne se selv om lyset var av. Vurderte nattlampe og nødlys blant annet.

Endte opp med å prøve en Led stripe(fra jula) jeg hadde liggende, det ble perfekt så da limte jeg den fast på varmepumpen.

SAM_3402_zpsknlwv7wy.jpg

Her skal veggen isoleres. Brukte lekter på 2x2 og satt de fast i veggen med betongskruer fra biltema. Takpapp mellom lekter og betong. 

SAM_3408_zpstx5vqemi.jpg

SAM_3414_zpsmavwbu8k.jpg

Mot betongen har jeg grunnmurs papp (knotteplast) og så blir det 5 cm isolasjon. Nederst blir det aluminiums beslag. Så skal alt kles med 15mm OSB plater
SAM_3411_zpscgzh7xm8.jpg

SAM_3415_zpsxpr3t5dm.jpg

• DCN Poeng 5
Skrevet

Har hatt problemer med at det har kommet vann inn i garasjen under porten. Trodde dette kanskje forsvant etter at gulvet ble malt, men dengang ei. Da ble det bestillt inn weather stop 20mm gummi list

Så da mellom alle regnbygene klarte jeg å få den montert ^_^

weather%20stop_zpshhi844tw.jpg

Slik ser den ut! Virker som god kvalitet

SAM_3433_zps59tzl0yi.jpg

Tørket gulvet før prøvemontering

SAM_3423_zpsmoivqsgl.jpg

Kuttet gummilisten til med tapetkniv.

SAM_3440_zps0ddwsncb.jpg

Etter litt justeringer så kunne jeg merke opp hvor den skulle ligge

SAM_3435_zpsqcilwpli.jpg

Brukte limen/ fugemassen som fulgte med i settet. "Mighty strength"  :lol:

SAM_3417_zpsh7bhn0cl.jpg

SAM_3441_zps4tdrhgpf.jpg

Slik ble resultatet! Nå kommer nok ikke vannet inn tenker jeg  :D

SAM_3443_zpsh0aotufl.jpg

• DCN Poeng 8

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår