Gå til innhold

jonarnes Garasje - Arbeidsbenk

Recommended Posts

Skrevet

Dette var planen (tegnet i sketchup)

I 3D
Visualisering
garasjebilde_zps6194e568.png

Litt off-topic, men hvor er denne visualiserings saken i sketchup? Den var faktisk ganske genial?

Mvh

Raymondo

"Bilen min skal være så ren at det kan utføres operasjoner i baksete" - Ivar Hoff

"Bilen er utrolig god, men mennesket er ikke godt nok for bilen" - Lars Sponheim

Biler:

VW Touran 2012 170Hk DSG

Skoda Octavia 2014 180 TSI (Konebil)

Mercedes Vito 2002 110CDI - Hvit m/ hint av krokan (Arbeidshesten)

Peugeot Partner 2008 (Litt usikker på hvorfor jeg kjøpte denne)

Mine S&S: Subaru Impreza STI Killer - Porsche Carrera 996 4S - VW Transporter 4-Motion - Range Rover Sport HSE -

Audi A4 Avant - Audi RS5 V8 FSI - Audi 80 CL - AC Cobra - Porsche 991 GT3

Skrevet

Gå på menyene øverst. trykk camera, trykk så på match new photo. :thumbup:

Takk skal du ha =) :thumbup:

Mvh

Raymondo

"Bilen min skal være så ren at det kan utføres operasjoner i baksete" - Ivar Hoff

"Bilen er utrolig god, men mennesket er ikke godt nok for bilen" - Lars Sponheim

Biler:

VW Touran 2012 170Hk DSG

Skoda Octavia 2014 180 TSI (Konebil)

Mercedes Vito 2002 110CDI - Hvit m/ hint av krokan (Arbeidshesten)

Peugeot Partner 2008 (Litt usikker på hvorfor jeg kjøpte denne)

Mine S&S: Subaru Impreza STI Killer - Porsche Carrera 996 4S - VW Transporter 4-Motion - Range Rover Sport HSE -

Audi A4 Avant - Audi RS5 V8 FSI - Audi 80 CL - AC Cobra - Porsche 991 GT3

Skrevet

Dette blir spennende og følge opp:-) når regner du med og være ferdig? Jeg er i gang selv med planlegging av garasje, ikke riktig like mange kvm men tenkte rundt 7x5-6 mtr. Hvilken sakseløfter skal du ha? Mulig og få komme og se når du er ferdig med garasjen for å få litt inspirasjon? [emoji4]

Skrevet (endret)

Regner med å få garasjen tett til jul. (bestillingstid på port)

Blir nok billøfter fra nordic lift siden jeg har støpt hullet til deres sakseløfter

Er bare å komme å se når jeg er ferdig. Greit å lære av andre sine feil :P og kanskje få noen ideer

Endret av jonarnes
  • Admins
truhaa
Skrevet

Gromt. Gleder meg til å se det ferdig.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet

Viktig å teste garasjen! :D

Er fornøyd med størrelsen og høyden. Er mye plass der inne.

SAM_1550_zpsc966d6e8.jpg

Her skal det bli fall og sarnafilbelegg med beslag på kanten

Desverre så har det vært dårlig vær, men ser bra ut fremover :D

SAM_1538_zps3a1c18b8.jpg

Slik er løsningen på trebjelker inni Stålbjelkene (HEB220)

SAM_1533_zps7ecd27ba.jpg

Her er et bilde som viser hvor stor garasjen er.

En grei dobbel garasje, ikke noe 6mx6m her nei ;)

SAM_1562_zps480d33ec.jpg

Skrevet

ser jo kanon ut dette ;) kjørte i rundkjøringa der her om dagen. liker måten du har utnyttet deg av plassen til garasjen maximalt da B)

Skrevet (endret)

Fantastisk garasje. :)

Måtte du til med noe form for brannkrav? Tenker da spesielt med tanke på porten. Denne er vel under åtte meter fra huset ditt(?), i tillegg virker det som hele garasjen er nærmere nabotomten enn fire meter, og nærmere nabohuset enn åtte meter.

Er litt i dialog med kommunen selv ang. dette nå, og har fått med meg at det er veldig mye forskjellig tolkning av regler rundtom i kommunene.

Endret av awt

- 07 Opel Astra 1.4 - 15 BMW X4 30d -

Min garasje - Mine biler

Skrevet (endret)

Takker :D

Husker ikke helt dette med brannkrava. Men det er forskjellige krav alt ettersom hvor stor garasjen er, dette går på hvor mye energi som en eventuell brann vil generere.

Når garasjen er større enn 70kvm må et godkjent firma ordne med søknad og stå ansvarlig for bygging.

Har ikke sett noe form for brannsikring på garasjen min....så da sjekket jeg opp med snekkeren og fikk beskjed om at løsningen er i henhold til brannkrav. :blink:

Her står litt info om garasjesøknad karmøy kommune:

http://www.karmoy.kommune.no/no/tema/bolig-og-eiendom/bygging/veiledninger-for-byggesoknader/filer/veiledninger-for-byggesoknader-revidert-2013/garasje-bod-og-lignende-rev.2013-pdf.pdf

Endret av jonarnes
johime(joakim)
Skrevet

Steike for en størrelse, heldig er du! Her i kommunen kikker alle brannkrav inn over 49kvm, da er det på med gips å alt det styret :)

Skrevet

Takker :D

Husker ikke helt dette med brannkrava. Men det er forskjellige krav alt ettersom hvor stor garasjen er, dette går på hvor mye energi som en eventuell brann vil generere.

Når garasjen er større enn 70kvm må et godkjent firma ordne med søknad og stå ansvarlig for bygging.

Har ikke sett noe form for brannsikring på garasjen min....så da sjekket jeg opp med snekkeren og fikk beskjed om at løsningen er i henhold til brannkrav. :blink:

Her står litt info om garasjesøknad karmøy kommune:

http://www.karmoy.kommune.no/no/tema/bolig-og-eiendom/bygging/veiledninger-for-byggesoknader/filer/veiledninger-for-byggesoknader-revidert-2013/garasje-bod-og-lignende-rev.2013-pdf.pdf

Kravene har jeg god kontroll på, og det er nettopp derfor jeg spør, da de ikke samsvarer helt med det jeg har fått beskjed om fra kommunen. :)

Vil tro den store forskjellen her er at du selv ikke står ansvarlig, og at et firma kjenner godt til hva som går gjennom, og hva som kan "tøyes" litt, mens en stakkars privatperson må følge det hele til punkt og prikke.

Min garasje - Mine biler

• Admins
truhaa
Skrevet

Detta blir gromt.. har 48kvm her, og det blir fort lite ja, så ville nok hatt noen kvm ekstra om jeg bygde nå.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet

awt: Garasjen er 6meter fra egen bolig og 6 meter fra naboens hus.

Har fått naboen til å skrive under på å plassere garasjen minst 0,5m fra nabogrensa, havnet på 0,8 meter fra grensen hans.

Dette var litt pga grunnforhold.

Skrevet

Flott garasje:) man SKU hatt en slik selv!;)

Instagram

Facebook

Kamikaze Certified,Detailer

Max Protect Certified,Detailer og Car Care Center.

Always Dry Certified,Detailer og Car Care Center.

Gtechniq Certified,Detailer og Car Care Center.

Skrevet

awt: Garasjen er 6meter fra egen bolig og 6 meter fra naboens hus.

Har fått naboen til å skrive under på å plassere garasjen minst 0,5m fra nabogrensa, havnet på 0,8 meter fra grensen hans.

Dette var litt pga grunnforhold.

Man må til med brannkrav (REI30/REI60 alt etter som) så lenge garasjen er nærmere nabotemt enn fire meter, og nærmere bygning enn åtte meter. REI60 (som er aktuelt for meg) er ikke så vanskelig å oppnå, så den er grei, selv om det naturligvis fordyrer byggingen endel.

Når det gjelder garasjeporter (samt dører og vinduer) gjelder samme krav her, men det finnes ikke garasjeporter med disse godkjenningene på markedet, så det er derfor jeg ble litt nyskjerrig på hvordan denne ble løst her. Spesielt siden du tydeligvis er nærmere enn åtte meter om du kikker ut porten. :)

Det som er ekstra idiotisk oppi alt dette er jo at selv om kravene i utgangspunket er like over hele landet, er det opp til hver enkelt kommune hvordan det skal tolkes. Derfor har f.eks. Haugesund kommune litt andre regler, og det samme med Tysvær kommune.

Min garasje - Mine biler

Skrevet

Har impregnert betongveggene med Heidi tett i toppen.

Har også forsterket bæringen under stålbjelkene.

Satser på tett tak i løpet av uken...

Skrevet (endret)

De er nå begynt på taket. :) Har også gitt beskjed at jeg vil ha utedøra flyttet 10cm opp.

Bedre med en kant inn i garasjen og fall utenfor.

Må forhøre meg med priser på sikringsskap påvegg (garo, abb, schneider)

Må tenke mer på :huh: :

Utelys (noe som lyser nedover)

Bør jeg tette veggene med plast?

Ting som jeg har tenkt ut i det siste:

-Har bestemt meg for å gå for en elektrisk vinsj på en løpekatt i taket, muligheter for motorbytter.

-Jeg har funnet en alarm som kan brukes både i hus og garasje HER

-Lysrør armaturer Phillips T5 2x49W og 965 lysrør http://tekodaelmaterialer.no/belysning-no/lysrorarmaturer-no/lysarmatur-philips-el-ballast-tcw060-2xtl5-49w-hf-ip65-ikke-inkl-lysror-no

- Metallhalgogen lyskaster til poleringsjobber

- Strømkurser

- Kryssfiner nede på vegg og obs plater oppe.

- male kryssfinerplatene med bengalakk (enkelt å holde rent)

- gips i tak

Her er elektro tegningen (første utgave)

Elektrotegninger_zps8b19b219.jpg

Endret av jonarnes
  • DCN Poeng 1

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår