Gå til innhold

Behandling av syreskadet Aluminiumfelger


91DUB

Recommended Posts

hmsilset

som jeg sa det var vanskelig å få bevis på bilder da de er vanskelig å se selv i lyset

men skal få prøve tatt noen bilder i morgen :)

det så ut til å virke men så vet jeg ikke kanskje litt førstegangs luck

Ser godt på ett par av bildene, hvor flekkete det er blitt..håper du får det til.Ellers er det vel bare å pusse ned hele

greia og få dem lakket.Surt, men forandring fryder da om du vil ha en annen farge :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Admins
truhaa

Bare å fordele det på felgen og jobbe det inn på lav hastighet med aku drillen, blir nok bra sort etterhvert, så tørke av og gjenta om det trengs flere runder...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

okej =)

noe spesiell måte å holde balen på ?

ser ut som den er kuttet i deler =)

og skal jeg bruke den Mothers poleringen eller det jeg har kjøpt fra før av ?

Prøv med Mothers sin metalpolish. Er bare å holde den så den treffer der den skal å ikke noen andre steder. Ikke legg den rett på bakken f.eks. ;) Det er riktig at den er kuttet som terninger. Husk kamera da!

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde også vært advarsler med enda større skrift på de syrebaserte felgrensene. Jeg fikk skader i lakken på nyinnkjøpte alufelger for et par år siden da jeg var uoppmerksom et øyeblikk og ikke fikk skylt av felgrensen raskt nok.

Tenk om jeg hadde visst om dcn.no den gangen. Da hadde felgene vært like fine nå. :)

der fins håp for syreskadet lakk å.... http://meguiarsonline.com/forums/showthread.php?t=39655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei damer og herrer

Det har skjedd lite pga kulde(nytter ikke å gjøre noe i boden når det er så kaldt som det har vært)

Men i dag tok jeg meg tid til å ta saken opp igjen.

har brukt 1200 papir med vann og pusset vekk syren.

Etterpå har jeg knikket og polert med Autoglym og så finpolert med Meguiars.

det ble et skinnende resultat ! ! og 0 syreflekker

MEN slik som jeg er perfektsjonist er jeg ikke fornøyd med bittesmå riper fra sandpapiret. det blir blankt og reflekterende overflate men ikke som speil pga de små ripene så jeg prøver tenke ut noe !

BILDER OG VIDERE OPPDATERING KOMMER SNART

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert hjelpe og gå gradvis over på finere og finere papir..opp til 2500.Så polere det

Mvh Erik W
03 Volvo S40. Jobb bil
13 Ford Mondeo Titanium S, barnevogn/ konebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg også at jeg ville ha startet med noe finere enn 1200 da dette er veldig grovt (derav ripene), er ikke helt umulig at "syreflekkene" forsvinner bare med 2000 eller 2500 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann beklager ingen bilder enda men skal prøve få tatt noen neste gang LOVER!

da har jeg skaffet meg 2000 papir og holdt på litt idag også.

Er enda ikke fornøyd med resultatet desværre flekke ble borte men får ikke SPEILblankt resultat...

da har jeg våtslipt nesten hele ytterringen og skuret og gnikket med klut og Autoglym på ene området med Meguiars til slutt på ene del av felgen .

Mens en annen del prøvde jeg med Powerball og Powercone og den ene felgpoleringen i Rød flaske med felg på ( husker ikke navnet i farten )

med Powerball og cone går det veldig dårlig gitt da de blir så vanvittig fort skitten og gnikker bare skiten rundt om...så er ikke happy med Ballen

Noe forslag til annet utstyr ? eventuellt hvor kjøpes ?

Her er en liten samtale med en kar i england som lever av å polere felger :)

------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

Dee :

Hi man i am polishing up my schmidt's aftwe acide damage from wheel cleaner stuff from würth. Now i have rubbed them with 1200 water paper and first polished with Autoglyms metal polish than with Meguiars polis and they get really shiny and paper removes the acid stains. BUT problem is when i point flashlight directly on the wheel i can see small scratches ( so it doesnt get glass polished how i wanted) is that cus i need finer paper ?

here are some pictures :

its in norwegian sorry but you can see pics

========================================

Darren :

1200 grit wet and dry even when used with an oil is not a polishable from media for us,it will still leave deep enough scratches in the surface that you cannot get out with a regular mop and tbh that is a starting grade at best to work from.On a flat faced wheel in either a bad condition or has been previously polished by other unscrupulous firms with the result that the face has 'tramlines' or 'ripples' we will block sand using micro paper from 2000 up to 10,000 grit then move onto mop work.

TH line Schmidtt's come with a factory anodised type coating which is prone to an almost watermarking type defect due to chemicals which burn the treatment and result in the marking of the surface.Use a block and work up to 5000 grit minimum then use a rotary buff and a polishing compound on a soft head with a decent cut to it like autoglym megs meytal polish,then change the head and use alu belgom or similar which has less off a cut to it then move to a three stage finisher like rennaisance

Darren :)

=========================================

Dee :

Cheers a million mate :)

do you have pics of some of the gear you use ?

and do you know any good websites where i can buy good gear ?

Today i tryed with 2000grit and it got little better...but it was hard to make the shiny shurface with Bare hands and towel. or fiber sheet.

i worked my bloddy hands off :P

afterwards i tryed with Powerball and powercone...but little helpfull becouse they get so quick dirty ...so i dont know , That why i hope you can show me some good tools and where i can purchase it :)

Kind regards Dee

Endret av 91DUB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan oppdatere også at jeg har nettop kjøpt :

1 Art 330 Swissvax Metal Polish 50 ml

1 Art 300 Swissvax Autobahn Felg Voks 50 ml

så vi får se hva slags nytte de produktene der har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Som Darren sier der, har du fått tak i slipepapir i gritstørrelse 5000+? Virker som det er det som må til for å få heeelt blank overflate.

Powerballen blir møkkete sier du, blir det svart? Isåfall det betyr at metalpolishen virker, bare kjøre på og så tørke av og inspisere :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

nei ikke 5000 men skal få tak i den også

Ja den blir svart / møkkete og vet at det virker MEN da gnikker man driten rundt omkring....så skulle vasket den for hvert femte minutt :P

nå har jeg fått swissvax metallpolish så jeg skal prøve ut den også.

Men bakpå Autobahn voksen står det at jeg må bruke i sammenheng med Paint RUbber og Cleaner Fluid R ???? MÅ jeg kjøpe dette også nå doh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Som Essie over her sier, trenger du ikke å bruke verken paint rubber (som er SV sin clay) eller cleaner fluid, men og du bruker CF først kommer voksen til å holde lenger :)

Og det med at det blir svart når du bruker metallpolishen, gjør ikke noe. Metallpolishen kommer ikke til å ta mindre eller noe om det har blitt svart. Bare fortsett og gnukke, og gå over igjen etterpå med en ny blanding. Det kommer nok uansett til å bli svart samme hvor lenge du driver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en dag med Misslykket resultat... nå begynner jeg snart å gå tom for ideer...

Får ikke overflaten til å bli SPEILblank som for eks Chrom.

idag pusset(mattet eller børstet slik som de børster alu. ) jeg hele felgen og prøvepolerte et lite område

det ser forsåvidt veldig greit ut på litt avstand men det blir bare IKKE PERFEKT slik jeg vil ha det :(

jeg vetikke hvilken maskiner eller hjelpemiddler jeg skulle tatt i bruk lenger ....Gir ikke opp enda...men i morgen ringer jeg for å finne ut hvor mye det koster å pulverlakkere

senteret og ytterrigene

Her er bildene( greit at bildene er tatt med 5mgp mobil cam og at det ikke viser ALLE detaljene men dere skjønner bildet tror jeg ) :

ps1y.png

.

ps2.png

.

ps3u.png

.

ps4.png

.

ps5.png

.

ps6.png

Endret av 91DUB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Jeg vil nok egentlig si at for at du skal ha sjangs til å fjerne de ripene der, er du nødt til å bruke roterende maskin og en mellomgrov til grov polish beregnet på lakk... Men om du går på for hardt kan du fort gå igjennom chromen så vær OBS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se på den "apelsinhuden" eller rynkene på det ene nærbildet...det er DE jeg prøver å få vekk ....for å få speilblank overflate..

er det i det hele tatt Mulig å få Aluminiumet til å bli som Speil eller Chrom ?

fant noe interresant her :

http://www.poleringsguide.se/polishing-guide-2/

Kunne noen hjulpe meg med å oversette dette ?

You really need to be working on the face of the wheel with a decent width(@2" wide 6-8" diameter)tight stitched mop and a good cutting stage polish,dont know what your using but we use minzerna polishes and it would be the grey polish,move on to a tight stitch on white polishing compound to remove the marks from the grey.Move onto a loose stitched mop and white compound,then onto a loose cotton mop and white compound,then a loose cotton and a pink finishing compound then a loose down mop with the pink. Last stage for proper mirror like finish we would use a yellow ultra fine compound on a down.

repeat these stages with 1" wide tight mops and 2" wide loose mops on your dishes

You can get attatchments to bolt onto your average bench grinder from most hardware stockists to hold a mop,its basically just a screwed spindle

Endret av 91DUB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Men se på den "apelsinhuden" eller rynkene på det ene nærbildet...det er DE jeg prøver å få vekk ....for å få speilblank overflate..

er det i det hele tatt Mulig å få Aluminiumet til å bli som Speil eller Chrom ?

fant noe interresant her :

http://www.poleringsguide.se/polishing-guide-2/

Kunne noen hjulpe meg med å oversette dette ?

You really need to be working on the face of the wheel with a decent width(@2" wide 6-8" diameter)tight stitched mop and a good cutting stage polish,dont know what your using but we use minzerna polishes and it would be the grey polish,move on to a tight stitch on white polishing compound to remove the marks from the grey.Move onto a loose stitched mop and white compound,then onto a loose cotton mop and white compound,then a loose cotton and a pink finishing compound then a loose down mop with the pink. Last stage for proper mirror like finish we would use a yellow ultra fine compound on a down.

repeat these stages with 1" wide tight mops and 2" wide loose mops on your dishes

You can get attatchments to bolt onto your average bench grinder from most hardware stockists to hold a mop,its basically just a screwed spindle

Den "appelsinhuden" du ser på bildet er merker etter pussepapiret... Og det som står der er egentlig nesten det samme som jeg beskrev! At du må begynne med en ganske aggressiv polish og pad og jobbe i små områder om gangen, og deretter bruke en mindre aggressiv combo, helt ned til en finish polish for å få en speilblank overflate!

Og den linken du la ut, der tror jeg nok du hadde kommet til å sett slipemerkene i chromen om du hadde sett nøye!

Endret av gomega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...