Gå til innhold

Behandling av syreskadet Aluminiumfelger


91DUB

Recommended Posts

2000 -> 3000 -> 5000 grit

Så roterende + produkt som tilsvarer 6-8 i cut (MG sin skala). Deretter ned til 4 i cut og tilslutt skikkelig finpolish. Så det blir en muli-step prosess dette ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 -> 3000 -> 5000 grit

Så roterende + produkt som tilsvarer 6-8 i cut (MG sin skala). Deretter ned til 4 i cut og tilslutt skikkelig finpolish. Så det blir en muli-step prosess dette ja

Det der er jeg ikke helt med på...

Hvilken roterende produkter kan jeg bruke ? og hvor kan jeg kjøpe det

hva er Cut står for ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiars #105 har 12 i cut

Meguiars D151 har ca 6 i cut

Meguiars #205 har 4 i cut

alt dette er ihht til Meguiars sin cut-skala. Cut = hvor kraftig produktet er

www.godkjemi.com fører Meguiars - mulig www.blankbil.no også har noe igjen

Ellers så har du Scholl-serien (scandicshine) og 3M (godkjemi) som mange bruker. Der kjenner jeg ikke cut-skalaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har Autoglym sin ( som jeg tror er groveste jeg har) , har swissvax sin metalpolish( også ganske grov ). Meguiars ( litt finere ) og så Mothers i væskeform som er veldig fin ?

Endret av 91DUB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

jeg har Autoglym sin ( som jeg tror er groveste jeg har) , har swissvax sin metalpolish( også ganske grov ). Meguiars ( litt finere ) og så Mothers i væskeform som er veldig fin ?

De produktene du har der er beregnet for hånd, og har så og si ikke cut i forhold til de andre produktene det er snakk om her. Tenk deg at de cut produktene beregnet for roterende poleringsmaskin skal fjerne ripene, ikke skjule, og metall polishen skal få det speilblankt etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Brukte metalpolish sammen med ull på roterende her jeg og det funka bra det...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg må kjøpe inn noe andre ting hvis jeg skal polere de speilblank... noe maskinutstyr og andre poleringsmiddel og 5000 papir ???

men hvor kan jeg kjøpe utstyr til maskin og diverse ?

og hvilken Metal polering med forskjellig "cut" anbefaler dere ?`?

Endret av 91DUB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Her til lands kan du jo ta en titt på samarbeidspartnerne til DCN. De er alle sammen meget bra, og har det meste du trenger. 

Om du vil gå for butikker i utlandet, er f.eks Autogeek og Shinearama bra butikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe pridukter med CUT scala .... har letet uten hell , har noen av dere noe sider til disse type produkter ?

og er det ikke sånn at de CUT produktene skal brukes på Lakk og ikke aluminium .. ????

oja en ting til . er det slik at disse CUt produktene brukes ETTER poleringen med Metal polish eller før ?

fordi jeg har problemer med å få OVERFLATEN jevn , eller uten småhull og riper når jeg polrer med metal polish

Endret av 91DUB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Cut skala er noe produsentene av nesten alle proff produkter bruker for å gjøre det lettere for folk å vite hvor "grov" det aktuelle middelet er. Kan fort nevne opp noen produsenter og liste opp fra grovest til finest:

Megs

Diminishing:

MG#105

MG#205

3M

FCP

EFC

UFSE

Scholl

S03 Gold

S03

S17

A15

S30

S40

Det finnes dog flere produkter fra disse produsentene, men di jeg har listet opp er de mest vanlige!

Du kan jo f.eks sjekke denne testen som Bernhard og Brynjar her på forumet gjorde for å finne ut hvilken polish som er grovest.

Disse middlene er laget for å brukes på lakk, men du kan nok fint bruke dem på metall også! Så bruker du en metall polish til slutt eventuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okej sånn jeg har skjønt det da ...

1.jeg bør kjøpe noe puter til roterende maskin?

2. kjøpe 3 forskjellige poleringer med forskjellig grovhet ?

3. pusse felgene med sandpapir ( fra grov til fin )

4. polere med grov til fin polering med roterende maskin

5. til slutt med Metal polish ??

er dette '' riktig '' måte å gå fram på da ?

hvor får jeg kjøpt pads og polering med forskjellig CUT finner nesten ingen steder på nett.

trenger veldig direkte svar her takk :)

dette er ett av siste spørsmålene mine, hvis noen klarer gi meg et skikkelig svar her skal jeg klare gjøre resten selv :)

Takk så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Mulig jeg har forklart meg dårlig her, men så og si alle poleringsmiddler beregnet for proffbruk med maskin (roterende) har en eller annen grad CUT. Det er bare hvor kraftig cuten er eller ikke er.

Hvis vi tar Scholl serien som du får hos www.scandicshine.no så er dette det groveste middelet (det med mest CUT) om du ser bort ifra S0 som egentlig er våtsliping på flaske ;)

Der ser du hvem som har mest CUT på den som har lavest nummer:

S0

S03 Gold

S03+

S17

S30

S40

Håper du skjønte litt mer nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda skjønte det med cut veldig greit jeg :)

men jeg tenker bare med våtpapir så gjør jeg den GROVESTE jobben og så går jeg over til for eks S17 og så til slutt S40 og SÅÅÅ polere med metalshine ????

blir ikke det bra da gitt ?

hehe ja ikke sant Anders :D

vi får se om jeg klarer å knekke denne koden her med polering av alu og slik kanskje jeg bynner å hjelpe andre folk også med polering :)

Endret av 91DUB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit folkens :)

da har jeg funnet ut NY vei å gå så nå er det å bestille ! :)

skal jeg kanskje heller bare bestille flere Baller og kjegler ???? istedenfor puter ?

fordi jeg har ikke roteringmaskin men bare en veldig god Borremaskin :D

eller dette :

http://www.eastwood.com/buffing/metal-buffing/buff-kits/aluminum-polishing-kit-13-pc-set.html

Endret av 91DUB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit folkens :)

da har jeg funnet ut NY vei å gå så nå er det å bestille ! :)

skal jeg kanskje heller bare bestille flere Baller og kjegler ???? istedenfor puter ?

fordi jeg har ikke roteringmaskin men bare en veldig god Borremaskin :D

eller dette :

http://www.eastwood.com/buffing/metal-buffing/buff-kits/aluminum-polishing-kit-13-pc-set.html

Du kan jo ta en titt på denne tråden: http://www.detailersclub.no/forum/topic/5566-statoil-kopp-2009-mod/

Aluminium er litt mykere og greiere å jobbe med enn stål men prinsippet er det samme. Våtsliping til glatt men matt finish etterfulgt av egnet poleringsmiddel gjør alt metall speilblankt. Jeg synes AutoSol er et kjempefint middel til formålet, også på aluminium. Jeg har vært med på å polere opp aluminiumsdetaljer på mc med AutoSol. Det blir speilblankt hvis du bruker nok tid. På en felg vil nok Powerball eller lignende være et bedre egnet redskap enn pads/ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger : http://www.gasolin.no/index.php?main_page=index&cPath=30

Det holder kanskje med det øverste sette.

Litt info:

Valg av utstyr

Du trenger en benksliper/polermaskin eller en drill med spindel (TSERHT6). Maskinen bør ha en omdreiningshastighet på 2-3000 o/min. Tallene gjelder for 150 med mer. polerskiver, større skiver krever lavere hastigheter for å unngå ”kladding”.

Skiver

150 med mer. skiver er store nok til å gi god avstand fra spindelen, samtidig som de ikke har for stor diameter for drillen.

For mindre deler og svake driller anbefaler vi 100 mm. skiver. Disse er mer letthåndterlige.

Pasta

Pasta leveres med ulik grovhet. Fin pasta kan benyttes på grove skiver, men grov pasta bør ikke benyttes på fine skiver. Skiven blir da forurenset med grove partikler og høyglansegenskapene blir ødelagt. Normalt benyttes to skiver og to pastaer separat.

Pasta

Abramax

Mørk grå

Pasta for grovpolering av stål og rustfritt. Velegnet for fjerning av slipemerker fra 180/220-papir

Brillmax

Gul

Medium pasta for stål og rustfritt

Sunblue

Lys blå

Pasta for høyglanspolering av stål og rustfritt. Velegnet for fjerning av slipemerker fra 320-papir

Maxfin

Lys grønn

To-i-en grov- og finpolering av alle typer metaller. Velegnet for fjerning av slipemerker fra 360/400-papir.

Chromax

Rosa

For høyglanspolering av alle typer metaller, velgnet for aluminium og glansing før forkromming.

Mirrormax

Hvit

Ekstra fin pasta for maksimal glans på mykere metaller: Også egnet for plast.

Forberedelser

Bruk vernebriller og hansker

Forarbeid

Riper og skader på emnet må slipes bort med slipepapir eller slipepasta. Legg merke til at polerpastaen fjerner slipemerker under korning 400, det er derfor ikke nødvendig å slipe med svært fint papir. Vi leverer slipepasta for bruk på sydde tøyskiver. Denne pastaen gir en halvmatt overflate og er mer skånsom enn slipepapir. Finnes i følgende korninger:

Klargjøring av polerskiver

Den groveste skiven monteres på maskinen. Start maskinen slik at skiven roterer. Press grov pasta forsiktig mot skiven. Friksjonen gjør at pastaen smelter og avsettes på skiven. Skiven er klar til bruk når den er dekket av et tynt lag pasta.

Polering

Arbeidsstykket presses forsiktig mot den roterende skiven: ikke bruk for mye krefter, la skiven gjøre jobben. Øk trykket etter behov, men ikke press så hardt at maskinens turtall reduseres kraftig eller at pastaen smelter og avsettes på arbeidsstykket. Beveg arbeidsstykket frem og tilbake over skiven for å unngå overoppheting.

Pastabelegget slites av etter hvert, og slipeeffekten avtar tilsvarende. Ny pasta påføres som nevnt ovenfor.

Enhver metalloverflate består av ujevnheter, ”topper” og ”bunner”. Disse ujevnhetene reflekterer lyset i alle retninger og gjør at metallet ser matt ut. Ved å polere reduserer man høyden på toppene slik at lysstråler reflekteres mer ensrettet. Målet er å oppnå en helt jevn overflate, uten topper og bunner. Arbeidsstykket bør angripes fra alle kanter, slik at toppene slipes ned fra alle sider.

Grovpoleringen etterlater en jevn, matt overflate. Man kan aldri oppnå høyglans kun med grovpolering, uansett hvor mye man jobber.

Man må derfor bytte til finere skive og pasta for den siste finishen. Polering til høyglans er mer tidkrevende enn grovpolering, men med litt tålmodighet blir resultatet svært bra.

Etterbehandling

Alt bart metall vil oksidere etter polering, dermed forsvinner glansen etter hvert. Bar aluminium kan etterbehadles me V130 Alu Magic for å opprettholde glansen over tid. Man kan også behandle metallet med 10200 Diamond Clear klarlakk. For ekstrem holdbarhet anbefaler vi P600 Glisten PC tokomponent klarlakk.

Endret av espn86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...