Jump to content
Sign in to follow this  
kaw

S&S Mondeo mk4 - IGL Quartz

Recommended Posts

kaw

top_zpsn1q0keby.png

Test av IGL Quartz ecocoat

Bil: Ford Mondeo Mk4,5

Årsmodell : 2011

Km: 118.000

Farge: Electric White

Lakktype: Tre sjikts perlemor

Lakk Hardhet: Medium Hard

Timeforbruk: 44 timer fordelt på 4 dager

Innledning:

Jeg har lenge tenkt på å lage en skikkelig S&S på egen bil, men har aldri kommet meg dit at jeg har fått gjort det. Så når Hans Audun Arnes fra Alien Autospa tilbød å teste ut ny coating fra IGL fikk jeg det tuppet i baken som jeg trengte for å sette i gang.

Jeg hadde som mål for denne jobben og ta skrittet ett steg videre mot å "leke" med de store gutta i miljøet.

Jeg har alltid hatt en stor forkjærlighet for å ha blank og ren bil, men det var først for noen år siden jeg snublet over dette forumet og ting virkelig begynte å balle på seg. En nybegynner maskin ble kjøpt inn for noen år siden, og dette ga mersmak. Ett kurs hos SwisWax ga blod på tann og det var slik jeg møtte @Bjarte92 -Bjarte Normann som nå er å regne som en av mine nærmeste venner. I senere tid har jeg jobbet tett sammen med Bjarte på Smedmoen Autospa og dere vil også se at jobben er utført i hans lokaler. Bjarte har også bidratt med noen arbeidstimer på bilen og stått for veiledning ved legging av coatingen.

Nedvask:

Alle jobber starter med en skikkelig DCN vask. Det gjør selvsagt også denne, men grunnet underkjølt regn dagen før jeg skulle begynne måtte bilen først deises. Ett tykt islag på omtrent 5mm dekket så si hele bilen.

igl-1_zpsngefipdw.png

igl-2_zpspkxxzooc.png

igl-3_zps7cbnbimc.png

Når isen var fjernet møysommelig med varmt vann og plukking av stor flak tok jeg noen bilder for å vise hvor møkette "skomakerens sønn" egentlig var.

igl-4_zps5eoseofj.png

igl-5_zps0rtidn05.png

igl-6_zpsygwuq7xn.png

Så var det klart for litt kjemi. Chem-Tech sin Tartech ble spredd over hele bilen, med unntak av ruter. Denne ble toppet med Korrotech. Liker veldig godt at disse produktene kan legges oppå hverandre. Det sparer for det første mye tid, men det virker også som de fungerer langt bedre enn annen metall partikkel fjerner som legges på våt lakk. Blandingen fikk kose seg i omtrent 10 minutter. I mellomtiden fikk felgene en runde med Nerta sin wheelshine super. Som bildene viser så var det nokk av piggdekk støv og finn selv om det kun er 5 uker sist bilen fikk en runde med samme blandingen.

igl-8_zps7zcfvlu4.png

igl-9_zpsg41bfquu.png

igl-10_zpsnnjr58kx.png

igl-11_zps1ogic9k4.png

Det hele ble så toppet med ett lag Nerta Active Diamond. Motorrommet som fra før hadde fått Tartech fikk også en runde skum.

igl-12_zpsk2e0qvxj.png

igl-13_zpsgs3sxfmk.png

Etter spyling var det klart for håndvask. Bøtta ble skummet opp med Nerte Superresin polish red. Aner ikke hva svampen på bildet kalles. Men den er i hvertfall super effektiv. Også levert av Chem-Tech. Tørk ble gjort med mitt favoritt håndkle fra G-Tech

igl-14_zpsunaggq1s.png

Korrigering:

Tilbake i lokalet ble bilen rullet opp på bukken før skvettlapper og sparkelister på dørene ble fjernet for å få rengjort skikkelig. Bilen skal få påmonttert sideskjørt til våren, så jeg var spesielt spent på om lakken under skvettlappene som har sittet der siden den var ny fortsatt var inntakt. Noe den heldigvis var. Under ene terskellisten derrimot hadde bilen alt fått Mondeo sjuka med en liten rust prikk.

igl-15_zpsmflphpbi.png

igl-16_zpsywsytjee.png

igl-17_zps2qlnayng.png

igl-18_zpsvljnjzeb.png

igl-19_zps5jch4a4i.png

igl-20_zpstf37d3mm.png

Siden planen var å fylle alt av steinsprut på bilen så ble det en liten inspeksjon runde med markering der det var behov for fylling. Tok kun bilde av panseret her, var der det var verst. Ellers var det stort sett snakk om ett par fyllinger per dør. Lakk dybde målingene viste relativt gode verdier til Ford å være, mellom 210 og 230um med unntak av panseret som jeg viste var omlakkert. Det er vel derrimot å forvente at denne har noe tykkere lakk enn "normalen" siden den har ett ekstra sjikt med lakk i forhold til normal metallic lakk.

igl-22_zpsac8qjy7i.png

igl-24_zpsrau1ncxv.png

igl-25_zpsmuqhdsty.png

igl-26_zpsu96y0gqc.png

En nødvendig debadging måtte til. Går ikke an å ha slike merker på bilen når en er detailer. Ble seende mye cleanere og penere ut

igl-27_zps65ultxig.png

Så over til noen få tilstandsbilder. Jeg måtte rask innse at med det kamera utstyret jeg har, den foto kunnskapen jeg har, samt en hvit lakk med masser av pigmenter i gjorde det tilnærmet umulig å ta tilstandsbilder. Dette er de beste. Og de lyver, den var lang verre enn bildene viser.

igl-28_zps8fmp2wwf.png

igl-29_zpshcgb08qh.png

igl-30_zps5mmp7uvo.png

Når det gjelder combo testing på denne så har jeg polert den en gang tidligere med Menzerna fg400 og gul Uber pute etterfulgt av Menzerna fg2500 med grønn pute. Jeg viste derfor hva denne komboen kunne utrette. For å teste noe annet ble det kjørt ett forsøk med Etalon Et 1010. Det ville jo tross alt vært moro å ta hele bilen med produkter fra Alien Autospa. Testen ble kjørt på microfiber pad. Dessverre måtte den gi tapt mot det jeg opplever stort sett alltid er vinneren for tiden. Angel Wax sin Resurrection. Også denne på microfiber pute på Rupes 21. Plast detaljer ble kjørt med samme polish men på ullpute fra Remitech.

Jeg har ikke til vane og telle pass, men jeg tipper det ble omtrent 6 pass. Sprer på 1. Kjører opp til 4,5 uten alt for mye press før jeg avslutter igjen med ett pass på 2. Flere av panelene ble grovkjørt flere runder for å få det ripefritt.

Angel Wac Resurrection avsluttet veldig fint på denne lakken. Her er det ikke kjørt wipdown enda.

igl-31_zpsztolh8li.png

igl-32_zpsgaedve53.png

igl-33_zpsuxsmth6s.png

Fortsette videre rundt bilen med grovkjøring med tar først en runde på pianolakken og chrome speilene. Her var det mulig å få noen 50/50 biler. Både speil og pianolakk er kjørt med Angel Wax Regenerate. Pianolakk med Gul Uber pute og speil med Orange Uber pute.

igl-34_zpscz5tuqxf.png

igl-35_zpskidmf3is.png

igl-36_zpse5j6lmit.png

igl-37_zpsxd800pkm.png

Grovkjøring fortsetter. Bjarte får lov å være med på ett bilde siden han tar det å ikke være "sjefen" i dag så bra

igl-38_zpshzze57nc.png

igl-39_zpsrlcdwwgx.png

igl-40_zpsmtcouaeu.png

igl-41_zpsduaj6kze.png

Dekk sidene og skvettlapper ble behandlet med Angel Wac Corrona. Skvettlappene kunne fått coating, men siden disse forsvinner i mars når sideskjørtene og baksjørt kommer på ble det valgt å legge vanlig plast fornyer på disse. Corrona gir for øvrig fantastisk fine dekksider.

igl-42_zpsjzjpamih.png

igl-43_zps2cbap7ik.png

Detalt arbeidet fortsette. Krom listene hadde tydelige merker etter å ha blitt vasket mye med Ative Diamond. Denne er veldig hard mot krom men også super effektiv. Så det er vel prisen og betale. Kjekt er det i hvertfall med mini maskin "tannbørste" for å polere sånt. Blå Rupes pute med Ressurection var resepten både på listene og på tak railsen. Tok også en kjapp runde på lyktene for å være sikker på at coatingen skulle få god vedheft.

igl-44_zpsusjnxrsw.png

igl-45_zps1zw6u1ft.png

igl-46_zpsf6bdnvxy.png

igl-47_zps0omoibmr.png

Fin steget på denne ble for øvrig kjørt med Gul Rupes pute og Angel Wax sin Redemption. Avsluttet med Ipa, selv om dette egentlig ikke skal være nødvendig før en legger primer.

Coating:

Så var det klart for stjernen i denne tråden. IGL Coating med den kjekke tillegegenskapen og være miljøvennelig.

Primeren til IGL heter Precoat og er en spray coat som kun gnis utover. Hans Audun anbefalte å begynne på panseret og spre rett på panelet for å få mettet kluten for så å fortsette med å spraye rett i kluten. Primeren var svært lett å legge. Luktet ingenting og etterla seg ett svært lovende blankt ressultat.

igl-48_zpsxenssv2g.png

igl-49_zps0syozjnj.png

igl-50_zpsekypsd0z.png

igl-51_zpspf9ckqjr.png

igl-52_zpsuqalf8ys.png

igl-53_zpsosiqg870.png

Så til det som var mest spennende, selve coatingen. Denne skal påføres med aplicatoren som følger med i pakken. Her går det dessverre litt galt. Coatingen jeg har mottatt har begynt og halvveis herde i flasken. Den kommer ut som ett seig lim.

igl-54_zps3udra0d0.png

igl-55_zpshlnwxgve.png

igl-56_zps6otjkrvn.png

Klokken er nå 12:30 på fredag og jeg har tatt meg fri fra det som er min egentlige jobb i to dager for å holde på med dette. Jeg har kun en bil, og denne må være klar til mandag morgen når jeg trenger den på jobb. En halvdesperat telefon ned til Hans Audun hos Alien Autospa gir kun en mulig løsning om jeg skal få bilen klar til mandag. Det må bli en Oslo tur for å hente en ny flaske. Jeg blir sendt ned til Johnny Kjølås hos OPT bilpleie, en person jeg for øvrig er svært glad jeg fikk muligheten for å stifte bekjentskap med.

Det er fortsatt bare ett problem. Jeg har ingen bil. Forden har jo tros alt allerede fått over 20 arbeidstimer, så det er uaktuelt å kjøre den. Løsningen blir å låne en bruktbil hos forhandleren under oss. Så småstresset reiser en bonde til byen i denne flotte doningen.

igl-21_zpsewjrhrhi.png

Som plaster på såret reiser jeg i tilegg hjem fra Johnny med IGL ecocoat Window ruteforsegling som jeg kommer til litt senere.

Lørdag morgen starter jeg på igjen med legging av coating. Bjarte følger spent med, han er noe overtrøtt i dag tror jeg

igl-57_zpsbe3qtpsc.png

igl-58_zpsdwdhvxlb.png

igl-63_zpsudlrjbuw.png

Coatingen legges ved 21 grader i 30% luftfuktighet. Noen som skal være helt perfekt i henhold til bruksanvisning. Selve produktet er super enkelt å legge. Selv for en som ikke har all verden med erfaring fra coating fra før. Den lukter ikke noe og det er en befrielse å kunne legge coating uten maske slik jeg er vant med. Strent tatt skal det heller ikke være nødvendig å bruke hansker, så de er mer en vane enn en nødvendighet. Produktet legges med aplikator og buffes av etter 10 minutter. Buffingen går veldig lett med unntak av der den ble liggende nærmere 15 min. Da er den litt stickey. Jeg glemte tiden.

igl-59_zpsskn6ip3m.png

igl-60_zpsg2bbsfq2.png

igl-61_zpskpwyjyef.png

igl-62_zpsodldguhx.png

igl-64_zpsucvco2g7.png

igl-65_zpsnlppmty4.png

igl-66_zpselldo70a.png

igl-67_zpsbvr402gw.png

igl-68_zpsvomjqaab.png

Resultatet blir speilblankt, selv på hvit bil. Jeg oppfatter også produktet som drøyt i bruk. Mondeo er en relativt stor bil og jeg brukte under halve flasken. Og da er alt behandlet. Også plast, lykter og chrome.

igl-69_zpspnvehhnt.png

igl-70_zps3svlqn3n.png

I utgangspunket skulle en kunne legge top coat etter ett par timer men denne ventet jeg med til søndag. Jeg setter i stede i gang med interiøret.

Interiør:

I forkant av interiør jobben har Tommy Rønningsveen fra Storefot Bilpleie vært innom med en flaske Koch Chemie Pol Star som han hevdet var super å bruke på Alcantara. Så jeg var jo svært spent på hvordan dette ville fungere, spesielt siden jeg alltid har vært veldig skeptisk til å rense alcntara.

Jeg starter med noen skamfulle bilder av hvordan bileieren har det inni egen bil, og hvordan det ser ut etter en god rengjøring

igl-71_zps6wfa5bdi.png

igl-72_zpsmmziqvuj.png

igl-73_zpspxruvwxp.png

igl-74_zpsvlaybbpq.png

Så var det å kaste seg over interiøret med børste, klut og Nerta sin interior cleaner på flaska.

igl-75_zpscli2sxkz.png

igl-76_zpsdp4xcxob.png

igl-77_zps5ml1jxbi.png

Sjåfør siden var ett kapittel for seg selv. Her ble tornado tatt i bruk for å få pedaler, sparkeplate og gummi under teppe mattene rene. Det funker fjell. Nerta blanding i tornadoen.

igl-78_zpsw8hdpwh4.png

igl-79_zpsgwt8d7ko.png

igl-80_zpsggucyqwi.png

Så var det tid for å rense Alcantara'n noe jeg gruet meg litt til. Jobbet inn PO med interiør detalj børste og tørket forsiktig opp igjen med klut. Det ble ingen flekker i ettertid og ingen nupper, men skitt fikk PO ut. Det er det ingen tvil om.

igl-81_zpsvbinkh3q.png

igl-82_zpsve2skrpi.png

igl-83_zps4gzrnr71.png

Skinn ble så renset med Colcourloch mild og satt inn med Colcourloch Leather Shield.

igl-84_zps9roxy4s5.png

igl-85_zpsexw7ybio.png

igl-88_zpsizr8q7lw.png

Jeg hater gummi matter og bruker teppe matter hele året. Disse hadde ikke vært renset på 1,5 år da jeg kjøpte bilen. Fant ut jeg skulle teste ut PO til rensing av disse da den luktet så utrolig godt. Må si den beit godt fra seg. Pol Star er nok min nye favoritt for innvendig vask. Rensemaskinen fikk ut mye fine minner gjennom 1,5 år og 26.000km

igl-86_zpsbk8ztuyn.png

igl-87_zpsktnwl6vf.png

igl-89_zpscfvocpcf.png

igl-90_zps60vihbbc.png

igl-91_zpsqfwmcumn.png

igl-92_zpswf7eavba.png

All plast ble til slutt satt inn med Nerta Cocpit protector og vinduer renset på innsiden med Maguaiers sin glass rens

Top Coat:

IGL sin top Coat har fått det passende navnet Premier. Denne sprayes på samme vis som primer. Jeg fant det enklere å spraye rett på lakken her og gni utover med klut i stede for i filla slik det var anbefalt. Jeg tror i utganspunktet ikke det har noe å si hvordan en legger den så lenge en er systematisk med hvor du går over. Den er nemmelig helt umulig å se hvor en har lagt eller ikke.

igl-93_zpslcxowebm.png

igl-94_zpsadvaaqtx.png

igl-95_zpsogmb9efi.png

Dybden i lakken etter behandling er det derrimot ingenting å klage på. Dette ser fantastisk ut. Jeg ble så revet med at jeg valgte å legge to lag med top coat. Jeg er også svært begeistret over hvordan den får effekten i lakken min til å poppe.

igl-96_zpsnllsfbpa.png

igl-97_zpskabcrp5h.png

igl-98_zpsiebmkek0.png

igl-99_zpspxqig7lh.png

igl-100_zps1u1lkcba.png

igl-101_zps9ypuyrhq.png

igl-102_zpsyebexrmf.png

igl-103_zpse90zbtbw.png

igl-104_zps0kvi38un.png

igl-105_zps1mxlg4g2.png

igl-106_zpsizhirjrx.png

Glass forsegling:

IGL ecocoat Window er en tokomponent glass forsegling. I pakken følger det med en primer cleaner og to filler for påføring sammen med coating klossen. Selve cleaneren Glass + er noe av det mest effektive jeg har sett. Rutene blir skinnende blanke, men denne støver en god del, så neste gang jeg skal bruke denne kommer jeg til å legge glass forseglingen før jeg legger lakk forsegling slik at jeg kan ta støvet som ente på lakken med IPA.

igl-107_zpstlu6wpyo.png

igl-108_zpsykp40vus.png

Glass coatingen er som sagt en tokomponent, så det følger med pipetter og blandebeger i pakken. Det føles ganske hardcore å måtte blande denne selv. I forhold til lakk coatingen er denne noe hardere å buffe, men etterlater seg ett perfekt ressultat.

igl-109_zpsilnrlypq.png

igl-110_zpss4wqurox.png

igl-111_zpscadjqfgg.png

igl-112_zpsq4t2jcdj.png

Motor og dørkarmer:

Motor deksler ble satt inn med G-Tech T1 og alle dørkarmene ble vokset med Angel Wax sin Guardien.

igl-113_zps5kdvjvym.png

igl-114_zpssnfllcyx.png

igl-115_zpsuzzxouja.png

Vurdering av Coating:

Alt i alt er jeg super fornøyd med coating teamet. Og det blir så absolutt ikke siste gangen jeg legger IGL. Det er selvsagt for tidlig å si noe om holdbarheten og jeg har ikke testet vann skrekken, men hva brukervennelighet anngår er dette ett supert produkt. Den er 9H noe som bør gjøre at jeg kan slappe litt mer av når folk beveger seg rundt bilen min. Jeg kommer til å oppdatere tråden med erfaringer videre.

I mellomtiden snuser jeg på Kenzo, som er Premium coatingen deres. Denne ville det vært kult å få testet.

igl-116_zpsokww5ovl.png

igl-117_zpsuyhbzzwe.png

Ferdig bilder:

Dette er definnetivt den mest omfattende jobben jeg noen sinne har gjort og ikke minst den størst S&S jeg har skrevet. Jeg vil på ingen måte kalle meg en bilpleier enda. Alle innspill om forbedringer tas imot med stor takk.

Tusen takk til Alien Autospa både for tilliten og for gratis produkter. Håper dere er fornøyd med ressultatet dere fikk tilbake

1441367207.png

og til slutt. En hel bråte med ferdig bilder. Enjoy!!!

igl-118_zpsxjd1mjp6.png

igl-119_zpsg3zcabrs.png

igl-120_zpsjavkdhon.png

igl-121_zpsjsrcw7ml.png

igl-122_zpsapmc3p4u.png

igl-123_zpsgyq0zvit.png

igl-124_zpsbtrqihto.png

igl-125_zpswexns9ui.png

igl-126_zpsvniobope.png

igl-127_zpsmnprgkry.png

igl-128_zpsdctj7lov.png

igl-129_zpsrsjxuk0q.png

igl-130_zpsvpb5wtwo.png

igl-131_zpsoqhn5oth.png

igl-133_zpstekuzjyr.png

igl-134_zpsx2rnri41.png

igl-135_zps2mehbfh1.png

igl-136_zpstnywyjp9.png

igl-137_zpsqolg2c1n.png

igl-138_zps74q5u6q0.png

igl-139_zpsmxsydiwh.png

igl-140_zpsjzjr8z6x.png

igl-141_zpskvi0ytfs.png

Edited by kaw
  • DCN Point 38

DieselDyret

Det er bare å bøye seg i støvet . Dette ble STRØKENT :-)

• DCN Point 1

Audi S8

Meget lekkert dette, har polert en mondeo i samee farge herlig farge, men litt merklig å polere, kunne ikke kjøre så lenge med produkta før den klabba seg litt, men herlig popping av den, dette vart supert, blir kjekt å følge med produktet fremmover :)

fin S&S dette med gode bilder og bra beskrevet :)

Cred!

• DCN Point 1

Alien Autospa AS

Tusen takk for en meget flott S&S Kim-André :)

Og takker deg for at du har gitt oss tilliten til å bruke vårt produkt på din bil ;)

• DCN Point 1

dj john

Kjempe bra utført detailing..ble jo super shinee B).Cred:thumbup:

• DCN Point 1

Magnera

Veldig fin S&S med mye gode beskrivelser og spennende nye produkter! Thumbs up :thumbs:

Mulig jeg ikke fikk det med meg, men hva var herdetiden på disse coatingene? Kan de alle tre legges rett etter hverandre?

• DCN Point 1

kaw
7 minutes ago, Magnera said:

Veldig fin S&S med mye gode beskrivelser og spennende nye produkter! Thumbs up :thumbs:

Mulig jeg ikke fikk det med meg, men hva var herdetiden på disse coatingene? Kan de alle tre legges rett etter hverandre?

Du kan legge coating rett etter primer, også er det to timer herdetid på selve cotingen før du kan legge Premier top coat. 

Samme gjelder rute contingen 

Magnera
2 minutes ago, kaw said:

Du kan legge coating rett etter primer, også er det to timer herdetid på selve cotingen før du kan legge Premier top coat. 

Okay, takk for svar! :D

• DCN Point 1

einarhelge

Du får en cred fra meg!

Respekt for dine evner, den hvite forden ble blank! :wub:

Flott skrevet s&s, Alien fikk gull igjen for coatingen de sponset :thumbup:

• DCN Point 1

kaw

Tusen takk for tilbakemeldinger alle sammen. Det er å lese slikt som gjør det meningsfylt å legge ned så mye arbeid i en S&S

Jeg kommer til å holde tråden oppdatert med hvordan det går med coatingene. 

Så langt må jeg si meg svært imponert med hvor lite skitt som fester seg. I ettermiddag tok jeg meg en tur til Lillehammer. En strekning på 50km på saltet motorveg, i tillegg har bilen alt rullet i diverse forhold siden mandag. Til nå ligger det kun litt skitt nederst på dørene. Mildt sakt imponert 

• DCN Point 2

Freakshow

dette var virkelig lekkert! :D og meget bra skrevet! :) gode bilder og sjenrelt en fin S&S! :)

Cred ^^

alexanderst

Knalltøff farge på denne Mondeoen. Følger med spent på produktet jeg også. :)  

D.Mikalsen

Flott utført jobb og en nydelig S&S tråd med gode beskrivelser å flotte bilder :) Flott bil dette her. Spennende beskyttelse, blir kjekt å følge med på denne videre, du får holde oss oppdatert :)

longbow
16.12.2016 - 18.53, kaw skrev:

Hva temperatur og luftfuktighet bør den legges i da? 

• DCN Point 1

kaw
On 24.12.2016 at 2:26 PM, longbow said:

Jeg har ett bilde av tempen jeg la i. 21 grader. 

@Alien Autospa AS kan få svare mere utfyllende om legge temp og fuktighet så slipper jeg skrive noe som ikke stemmer. Opplevde at bruksanvisningen ikke samsvarte helt med de Hans Audun sin anbefaling. La blant annet bare ett lag Quartz selv om det står to lag på dokumentet som følger kittet.

Alien Autospa AS
4 timer siden, kaw skrev:

Jeg har ett bilde av tempen jeg la i. 21 grader. 

@Alien Autospa AS kan få svare mere utfyllende om legge temp og fuktighet så slipper jeg skrive noe som ikke stemmer. Opplevde at bruksanvisningen ikke samsvarte helt med de Hans Audun sin anbefaling. La blant annet bare ett lag Quartz selv om det står to lag på dokumentet som følger kittet.

24.12.2016 - 14.26, longbow skrev:

Tempratur mellom 5 og 40c

Luftfuktighet mellom 50% og 60%

Mvh Johnny

Jonas88

Meget fin S&S! Cred gitt! Blir spennende å følge med her på holdbarheten:thumbs: