Gå til innhold
Jan Roger

S&S BMW X3, 2011

Recommended Posts

Jan Roger

 

 

Jan Rogers S&S #1

BMW X3, 2011

 

 

Min første jobb som jeg tar litt betalt for og benytter anledningen til å lage min første S&S samtidig. 

 

En kollega spurte om jeg kunne løfte lakken på hennes BMW X3. Hun hadde noen små "skader" og merker som irriterte. Glad for å bli spurt og for å få en ny bil å lære på ble en symbolsk sum og tidspunkt avtalt. 

 

Bilder fra ankomst og en første sjekk. 

 

 

 

 

DSC_2994_zpsyudrltb5.jpg


DSC_2996_zps2f0mitup.jpg

 

 


DSC_2997_zpshvygtr8d.jpg

 

 


DSC_2998_zps67i8lakm.jpg

 

 


DSC_2999_zpso98i6m7o.jpg

 

 


DSC_3000_zps8gzgpgnz.jpg

 

 


DSC_3001_zpsg4jk8qc3.jpg

 

 


DSC_3002_zpsezutmylz.jpg

 

 


DSC_3003_zps4orclvvm.jpg

 

 


DSC_3004_zpsokntlzk7.jpg

 

 


DSC_3005_zpsudhwgg6y.jpg

 

 


DSC_3006_zpsvykvaste.jpg

 

 

 

 

Kjemikalier og utstyr til en god DCN vask er klar. Viktig med en god  "Mis en place"

 

 

DSC_3010_zpswoqpcune.jpg

 

 

 

 

Starter med P21 på felger og Prickbort fra vinduer og ned


DSC_3007_zpsu2o0ehh7.jpg

 

 


DSC_3008_zpsprqmwl9k.jpg

 

 

Været er perfekt for vask så kjemien får virke i 6-7 min. 


DSC_3011_zps7lcbi05a.jpg

 

 


DSC_3012_zpsyu8iuouf.jpg

 

 

 

 

Surfex HD i blanding 1:5 over hele bilen.  Får virke i ca 5-6 min


DSC_3013_zpsrpzsupad.jpg

 

 

 

 

Skummer ned med skumkanon fra Kina fyllt med CG Pink


DSC_3014_zpstubiz5ce.jpg

 

 

Elsker å se at systemet virker og skiten renner av. 


DSC_3015_zpsd1b5nvlf.jpg

 

 


DSC_3016_zpsg10kz73f.jpg

 

 


DSC_3017_zpso1kvoaqs.jpg

 

 


DSC_3018_zpsu5fymdyi.jpg

 

 


DSC_3019_zpsqwr10fck.jpg

 

 

Går over kriker og kroker med diverse børster

 

 


DSC_3020_zpstcubquqd.jpg

 

 


DSC_3021_zps4hoyyyco.jpg

 

 


DSC_3022_zpskeqmyezr.jpg

 

 

Spyler av. Mens lakken tørker litt før Korrosol tar jeg en runde i dørkarmer og motor. En stund siden dette var tatt sist. 

Dørkarmene ble satt in med Surfex HD 1:5 mens motor fikk Meguiars motor vask. 

 

 


DSC_3023_zpsmi6dbo7t.jpg

 

 


DSC_3024_zpsjl6zznnv.jpg

 

 


DSC_3025_zpsuftkdlwp.jpg

 

 


DSC_3026_zpse3nfkvrz.jpg

 

 


DSC_3027_zpska14ntyx.jpg

 

 


DSC_3028_zpsixaf6pne.jpg

 

 

Litt ekstra kosting på vanskelige steder i dørene før avspyling. Høytrykk funker bra også på trange steder. 


DSC_3029_zpsedlzqcza.jpg

 

 


DSC_3030_zpsqrdi0rur.jpg

 

 


DSC_3031_zps0r7rb0dq.jpg

 

 


DSC_3032_zpseh6z2rw4.jpg

 

 

Felger og hjulbuer får en grundig berøringsvask med Wheel woolies og Ammo wheel soap i egen bøtte


DSC_3033_zpspzkhply0.jpg

 

 


DSC_3034_zpsz6xr7wcv.jpg

 

 

Så var det tid for Korrosol fra vinduer og ned. Fant en del så tror ikke dette har vært prøvd før. 


DSC_3036_zpsasa3ayzf.jpg

 

 


DSC_3037_zpstubmadsy.jpg

 

 


DSC_3038_zpsd51e3vsq.jpg

 

 


DSC_3039_zpstthsbayz.jpg

 

 


DSC_3040_zpshd5d2ovl.jpg

 

 


DSC_3041_zpsmveduk82.jpg

 

 


DSC_3042_zpsrbczv3kz.jpg

 

 


DSC_3043_zpsxg6umd6t.jpg

 

 


DSC_3044_zpsq6kvhl6j.jpg

 

 


DSC_3045_zpsq3dz31w0.jpg

 

 

 

 

Klar for berøringsvask. Ammo Foam Paint Cleaner som smøring. 

 

 


DSC_3046_zps1rlkfeyv.jpg

 

 


DSC_3047_zpsesyhjzqe.jpg

 

 

Vasker halve bilen og spyler av før resten tas. 


DSC_3049_zpsrnsn8ixq.jpg

 

 

 

 

Medium clay fra SW og Ammo foam som smøring funker bra. Fant noe. 

 

 


DSC_3050_zpsyrldebyk.jpg

 

 


DSC_3051_zpsc8x5ytml.jpg

 

 


DSC_3052_zpsk7m5jidg.jpg

 

 

Spyler av bilen etter runden med clay før siste steg for kvelden.  Å gå over frontruten med knivblad. Bruker AG fast Glass som smøring her. Var ganske mye motstand så vil tro dette vil spare fremtidige viskere en del. 

 

 

 

 Tørker så bilen og kjører den inn i garasjen. Klar for korrigering.

 


DSC_3053_zpsjxbrfuiw.jpg

 

 

Neste dag starter med en grundigere sjekk av lakktilstand. En del swirls som jeg ikke klarte å fange på film i dette lyset samt en del RDS


DSC_3054_zpsth627hmv.jpg

 

 


DSC_3055_zps6sobqhri.jpg

 

 


DSC_3056_zpsuouysidb.jpg

 

 


DSC_3059_zpshgf7pk9q.jpg

 

 

 

DSC_3060_zpsmo3yhfnc.jpg

 

 


DSC_3063_zpstxvvvdby.jpg

 

 


DSC_3064_zps9ecwbdmd.jpg

 

 


DSC_3065_zpsm59uq6de.jpg

 

 


DSC_3066_zpsnuxas3vg.jpg

 

 


DSC_3067_zpsmbaqddmv.jpg

 

 


DSC_3072_zps1ujxtsgs.jpg

 

 

DSC_3088_zpszn0vm7on.jpg

 

 


DSC_3089_zpsbp9oebka.jpg

 

 


DSC_3087_zpszc63fscb.jpg

 

 

DSC_3105_zpsmfbwxgk1.jpg

 

 


DSC_3106_zpszc6meetj.jpg

 

 


DSC_3107_zpsvcuz1x5v.jpg

 

 

 

 

 

Gode målinger rundt hele bilen. Snitt mellom 130- 160

 

 


DSC_3073_zpsaujnqvds.jpg

 

 


DSC_3075_zpsivrqqrdx.jpg

 

 

 

 


DSC_3078_zpsqcesdfa1.jpg

 

 

 

 


DSC_3082_zpsyi9qlodv.jpg

 

 


DSC_3083_zpsesuobpqq.jpg

 

 

 

 


DSC_3084_zpsmxigwqkj.jpg

 

 


DSC_3085_zps9wfp9kpa.jpg

 

 

Ferdig maskert og klar for test av kombo.  Lander på MG Microfiber cutting pad og MG 205. Følte at dette tok bra samt avsluttet bra. Begynnte å tvile litt på egen evne til å finne slør og rester etter en såpass grov kombo så tok en 50/50 hvor jeg kjørte ene siden med MG 105 på gul Rupes. Klarte på ingen måte å finne forskjell så slo meg til ro med at resultatet var bra nok. 

 

Herfra ble det en del tilfeldige bilder og ikke så mange "etter" bilder. Slet en del med å få rett fokus på kameraet og det  begynte å stjele litt for mye tid så prioriterte å polere i stedet for å knote med det. Skal finne ut av det til neste S&S 


DSC_3090_zpslnlfizss.jpg

 

 


DSC_3092_zpsach2jjce.jpg

 

 

 

 Begynnte med å våtslipe en skade ved venstre bakre hjulbue. Første en runde med 2000 så 3000.  Fikk fjernet alt så fornøyd med første slipe jobb. 

 

 


DSC_3103_zpswlxo9ghl.jpg

 

 

 

 


DSC_3104_zpsyobn0fn3.jpg

 

 

 En liten 50/50 

 

IMG_1303_zpsb45zyufc.jpg

 

 

En del riper fjernet


DSC_3109_zps9dgvizoj.jpg

 

 

Ble en liten strafferunde her. 


DSC_3114_zpsr5ce5ify.jpg

 

 


DSC_3115_zpsfucsvlxu.jpg

 

 

Før 

 


DSC_3117_zpsheutmiyx.jpg

 

 

Etter


DSC_3118_zpslm4qbcur.jpg

 

 

Kommer seg....


DSC_3119_zpsslikdwqx.jpg

 

 

 

 En del å jobbe med på bakluken også. 


DSC_3121_zps33uswp3d.jpg

 

 


DSC_3122_zpsiyghoduo.jpg

 

 

 


DSC_3126_zpsaaojztuk.jpg

 

 

 


DSC_3127_zps63cyjlcz.jpg

 

 

 

 

DSC_3128_zpsxrqqaqyr.jpg

 

 

En tilhenger som har sklidd inn i bakluken.  


DSC_3123_zpsyrafq4df.jpg

 

 

 

 Fant ut at det sikkert var raskest å slipe ned denne også. 

Etter 2000 grit

 

DSC_3124_zpsvcvvxlru.jpg

 

 

Etter 3000 grit


DSC_3125_zpsxzk3zp0h.jpg

 

 

Bakskjermen hadde en del, som vanlig. 

Før

 


DSC_3129_zps8zfh8udx.jpg

 

 

Etter

 


DSC_3130_zpslvur7oet.jpg

 

 

 Etter korrigering var det mye støv så kjører ut for en runde med skum. 

 

 


DSC_3131_zps4papes7c.jpg

 

 


DSC_3132_zpsunhwelqw.jpg

 

 


DSC_3133_zpsmpfhw6rs.jpg

 

 

 

Spyler og tørker med MG Water Magnet 

 

 


DSC_3134_zpsjzg7oz1s.jpg

 

 

 Bilen var godt holdt innvendig men tok en shining av interiøret og en ekstra runde på pedaler. 


DSC_3135_zpspq4zfb11.jpg

 

 

 


DSC_3156_zpsabjwbr4u.jpg

 

 

Så gikk jeg over å spot korrigerte med Krauss 3"  med MG Cuttingpad og MG 205


DSC_3136_zpsotcedbpk.jpg

 

 

Vinduer fikk en runde med HD Glass

 

 


DSC_3138_zpsaurmoeej.jpg

 

 

 

Dekksider fikk AMMO Mud Tire Gel

 

 


DSC_3139_zpsaancimmi.jpg

 

 

 

Litt godlukt i fotbrønnene 


DSC_3140_zps6ucdq8ed.jpg

 

 

 

VRC på skiltholderne 

 

 


DSC_3141_zpspbbdsoxz.jpg

 

 Så en runde med IPA før siste steget

 

DSC_2954_zpsqg9qnqqm.jpg

 

 FUSSO som LSP


DSC_3142_zpspb2luneq.jpg

 

 

 Fusso klar til buffing


DSC_3143_zpspcirszul.jpg

 

 

 Litt ferdigbilder

 

 

DSC_3155_zpsxywnic4z.jpg


DSC_3154_zps0ydmssjb.jpg


DSC_3151_zpsawef9oid.jpg


DSC_3147_zpshcfrgzek.jpg


DSC_3148_zps7sfitsgq.jpg


DSC_3149_zpsgmpijqaq.jpg


DSC_3146_zpsre7dozfp.jpg


DSC_3144_zpsdbln4soa.jpg

 

DSC_3152_zpsnb2tssqu.jpg


DSC_3153_zpsni2ocysq.jpg

 

Læringspunkter etter denne jobben:

  • Det blir mye raskere varmeoverføring til plastpanel. Varmen transporteres ikke like raskt vekk. Holdt på å gå på en smell. 

  • Rengjøring av pad etter hver kjøring stjeler tid men gir en finere finish 
  • Ta flere bilder etter at skader og panel er rettet opp. 
  • For liten garasje er no herk. Heldigvis er byggesøknad sendt kommunen og ny 8*8,5 garasje på gang. :thumbup:

 

Takk for at du tok deg tid til å se gjennom denne. Tips og tilbakemelding tas imot med takk. 

 

Tidsbruk ca 20 timer

  • DCN Poeng 47

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freakshow

vanvittig flott løft! :thumbup: ser du bruker mye ammo produkter, er du fornøyd? og hva har du i samlingen? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Roger
10 minutter siden, Freakshow skrev:

vanvittig flott løft! :thumbup: ser du bruker mye ammo produkter, er du fornøyd? og hva har du i samlingen? :D

Takker. Har alle tre regimentene + Reflex. Er godt fornøyd med produktene, spesielt såpene og Hydrate. Reflex er lett å legge og buffes også enkelt av igjen. Er usikker på holdbarheten men den gir en fin glans. Plum (wheel cleaner) er også bra men blir veldig dyr. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mikeb

Den ble fin ja :thumbup:;)

Trang garasje er ikke noe unskyldning for å ikke kapre noen fine bilder av riper/skader. Prøv i mørka( enten i garasje uten lys eller når mørkt ute), fokus kamera på et lite område og helst du vil ha lyskilde litt lengre unna mens kameraet nærmere. Derifra bare å finne riktig vinkel. Blir sikkert bedre neste gang ;) 

 

Champagne farget BMW. Godt med litt pleie. 

AMMO direkte fra USA eller noen i EU har på lager?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge

Denne S&S kan du være stolt av å vise frem til fremtidige kunder som spør om referanser

Hentet frem igjen den flotte glansen som BMWen ble levert med da den var ny, om ikke bedre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john

En verdig utført detailers jobb utført  på en fin Bmw.Fin s&s B) Grønn knapp trykt:thumbup:.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Roger
7 timer siden, mikeb skrev:

Den ble fin ja :thumbup:;)

Trang garasje er ikke noe unskyldning for å ikke kapre noen fine bilder av riper/skader. Prøv i mørka( enten i garasje uten lys eller når mørkt ute), fokus kamera på et lite område og helst du vil ha lyskilde litt lengre unna mens kameraet nærmere. Derifra bare å finne riktig vinkel. Blir sikkert bedre neste gang ;) 

 

Champagne farget BMW. Godt med litt pleie. 

AMMO direkte fra USA eller noen i EU har på lager?

Takker. Kan nok dessverre ikke skylde på annet en egne ferdigheter her nei. Takk for tipsene, skal teste det ved  første anledning :thumbup:

 

Jeg kjøpte inn ladningen rett fra USA. Blir litt i frakt men var såpass nyskjerrig at jeg måtte prøve :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen

Denne holdt på å gå meg hus forbi her, kjempe flott jobb på denne X3en :thumbup: Her er det meste tatt tak i ser jeg, grønn knapp er trykket. Blir også kjekt når ny garasje kommer på plass, en kan aldri ha for mye plass ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Roger
23.10.2016 - 9.40, einarhelge skrev:

Denne S&S kan du være stolt av å vise frem til fremtidige kunder som spør om referanser emoji4.png

Hentet frem igjen den flotte glansen som BMWen ble levert med da den var ny, om ikke bedre emoji106.png

Takk for det. Hyggelig tilbakemelding ☺️

 

23.10.2016 - 10.39, dj john skrev:

En verdig utført detailers jobb utført  på en fin Bmw.Fin s&s B) Grønn knapp trykt:thumbup:.

Takker :)

 

 

6 timer siden, D.Mikalsen skrev:

Denne holdt på å gå meg hus forbi her, kjempe flott jobb på denne X3en :thumbup: Her er det meste tatt tak i ser jeg, grønn knapp er trykket. Blir også kjekt når ny garasje kommer på plass, en kan aldri ha for mye plass ;)

Takk for det. Ser virkelig frem til å komme igang ja. Behovet er skrikende :wacko:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
anaustad

Hei!

 

Flott S&S :)

 

Du jeg ahr et lite spm. Ser du bruker egen felgsåpe, Ammo Wheel Soap. Ser du en hensikt med å bruke egen felgsåpe, samt er du fornøyd med prouktet? 

 

Mvh

 

Anders

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Roger
3 timer siden, anaustad skrev:

Hei!

 

Flott S&S :)

 

Du jeg ahr et lite spm. Ser du bruker egen felgsåpe, Ammo Wheel Soap. Ser du en hensikt med å bruke egen felgsåpe, samt er du fornøyd med prouktet? 

 

Mvh

 

Anders

Takk for det. 

 

Opplever at Ammo Wheel tar bremsestøvet veldig lett og etter at jeg begynte å bruke den synes jeg at felgvasken gikk litt lettere. Er fornøyd :thumbup:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole M

Skikkelig fin S&S dette her! :) Har to spørsmål: Hvordan fjernet du polishrestene (eller hva det nå var) på plast rundt hjulbue? Og behandlet du plastikken rundtom? Så veldig svart og fint ut på bildene! :thumbup:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
anaustad
11 timer siden, Jan Roger skrev:

Takk for det. 

 

Opplever at Ammo Wheel tar bremsestøvet veldig lett og etter at jeg begynte å bruke den synes jeg at felgvasken gikk litt lettere. Er fornøyd :thumbup:

Skjønne, skjønner :)

 

Kjøpte du direkte fra Ammo sin nettside? Finner ikke noen shipping priser.... Ble frakten dyr? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Roger
11 timer siden, anaustad skrev:

Skjønne, skjønner :)

 

Kjøpte du direkte fra Ammo sin nettside? Finner ikke noen shipping priser.... Ble frakten dyr? 

Ja kjøpte direkte. På en ordre på 400$ var frakten 40$. 

 

20 timer siden, Ole M skrev:

Skikkelig fin S&S dette her! :) Har to spørsmål: Hvordan fjernet du polishrestene (eller hva det nå var) på plast rundt hjulbue? Og behandlet du plastikken rundtom? Så veldig svart og fint ut på bildene! :thumbup:

Takk for det. Det var polishrester som var på hjulbuen. Gikk på flekken med rein Surfex HD på halvstiv børste å jobbet det godt inn. Denne gangen behandlet jeg plasten med CG Tire &Trim. Synes den er ok men holder ikke så lenge. Kjøper nok Polytrol neste gang. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8

Meget fin S&S og et kjempe fint løft dette :):thumbs: ja på plast må man være litt mer forsiktig,  rupes mini føler eg er litt bedre på plast om man må bruke mindre pads på plast, den du bruker nå med liten bakplate, tok den frem her en dag å hadde glemt hvor mye tyngre det var å jobbe med den og den er litt mer "brutal" om man kan kalle det det, men eg klarte meg lenge med den maskinen også hehe

 

Klart når du får opp en garasje så blir ting litt kjekkere også, da får man stå innadørs å kose seg :)

Cred

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera

Flott start på S&S karrieren! Lys bil stjeler mye tid når en skal ta litt bilder. Gled deg til en godt slitt med mørk farge kommer på tunet ;) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×