Gå til innhold
sandera

Sanders SAAB 9-3 SC

Recommended Posts

sandera    168
sandera

Sanders Saab 9-3 1.9TiD

A25428FC-5170-41C4-9ED4-4C2F0F538CAE_zps

Hepp hepp, ny bil igjen! Denne gangen er det en svensk skjønnhet fra vårt alles konkursrammede favoritt. Har egentlig siklet på disse bilene en stund, men har sittet litt på gjerdet mtp. verdifall, men når denne kom på finn flesket jeg til. Ingenting som tilsier at verdifallet kommer til å roe seg noe særlig, men den er jo så fin ;) Bilen er en 9-3 1.9TiD registrert 03.12.08. Den sto en time unna hvor jeg bor og var rimelig priset, så det ble kjøp. Jeg prøvekjørte den og alt virket OK, så tok meg en time for å tenke å ringte selger og kjøpt´n. Prøvekjørte en hvit en på lørdag, men den var kremhvit og ikke hvit-hvit så den ble ikke med hjem til Lillesand. Forsikringen koster det samme som jeg betaler på bimmeren nå, og drivstoffkostnadene kommer nok til å halveres så dette er en ren ivestering for min del (:))

F7786A1F-9369-4097-B326-74A34F348701_zps6B2B115B-0C66-4922-8C51-897226F55329_zpsCC34872D-D080-4D26-9BF8-A67295C5B147_zpsD8D9F930-E85F-439E-BC56-D8CBEC4F62AF_zpsEDF50B18-1852-44FD-8210-9D2AE8613969_zps

D86EE4FC-05B4-46DD-B82A-B22040DAD7DF_zps

Bilen virker for meg veldig god, både kosmetisk og teknisk. Forrige eier var mekaniker, så den er godt fulgt opp. Alt av krom er lakkert matt svart, litt i tvil om hva jeg synes om dette, men gir det litt tid.
Som alltid når man kjøper bruktbil har man litt og henge fingrene i uansett, og det er også tilfellet her. Den ene frontlykten er ny etter at bilen ble påkjørt med truck, så LED-stripen i lykten er litt blåere på den nye siden enn den gamle. Har ikke funnet ut om man kan bytte kun stripen eller om hele lykta må byttes, men antar det siste.

Førerside med gammel lykt

8CF4DEA2-E344-462B-92B1-5752DDB77C0F_zps

Passasjerside med ny lykt

2439D2BE-E1E7-4A8B-A9DD-6440429A0D59_zps

Sammenligningsbilde

A25428FC-5170-41C4-9ED4-4C2F0F538CAE_zps

Baklyktene har vært lakkert sorte men lakken ble mattet ned og fjernet før salg med 1500 slipepapir, så de er veldig matte. Håper dette kan poleres opp med DA-maskin, om ikke er det billigere å kjøpe roterende enn å kjøpe to nye lykter, så dette er også en vinn-vinn situasjon.

AC8F1965-3E93-4D0D-B394-5A69E1420E63_zps

538F15B7-5DF7-47D5-ACB5-FC9DFB1031E7_zps

Når det har blitt slipet har det også blitt fjernet litt lakk fra karrosseriet, men dette tror jeg ikke skal bli noe problem å få bort.

760FE98F-3767-4A1B-80EC-7B77D208DAC0_zps

Ellers ser det ut som sidespeilene har lidd samme skjebne som alle andre Saaber fra samme tidsrom, nemlig lakkflass på speilinnfestningen. Det har forsåvidt blitt fikset av selger, men det hadde ikke gjort noe om han hadde suset på med litt mer sort lakk over grunningen.

91954B09-8978-4BC8-8D9C-0D9C5728586C_zps

B96B8608-84EC-4131-9F8F-F666CD80966C_zps

Har litt planer, mesteparten er bare småting men noen større ting blir det alltid. Her er foreløpig liste, med stoooort forbehold om at jeg ikke ombestemmer meg.

Endret av sandera
  • DCN Poeng 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kontorpult (Øystein)    323
Kontorpult (Øystein)

Pen bil! Så denne på Finn her om dagen selv, og stusset noe over folien, vet ikke helt om jeg liker det eller ikke, men siden baklyktene har vært sota, så skjønner jeg det bedre. Den så ihvertfall utrolig pen ut, pappa har samme selv, bare ikke facelift (06mod) og beige lakk, den er også faktisk originalt senket fra fabrikk. 120hk som går godt, regner med at din også er det, i og med at det er manuell?

Du skal være glad baklyktene dine er hele, for begge to på sidene og den oppå bakluka på pappa sin er sprekt opp, så han må ha nytt, og det er ikke billig...

Men du har ikke seriøst planer om å ødelegge den nydelige Saab'n med takbøyler? Kjøp heller lastestativ beregnet for bilen uten takbøyler, mye penere uten! Ihvertfall etter min mening, pappa hadde hivd av sine for lengst hadde det ikke vært for at det mangler deksler til å tette hulla etter bøylene, evt bytte hele lista på begge sidene.

Her er forøvrig pappa sin, rein bruksbil, så ikke akkurat noe skjønnhet. 

ZWxZY3ZO

Skal følge grundig med her fremover! Gleder meg til å se resultatet :)

Endret av KontorPult (Øystein)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

Grat'la med ny bil!

Ikke dum den, nei :)

Grazie tanto! Nå gjelder det bare å legge av seg alle uvanene man får av å sladde rundt i billigbil med allerede kantkjørte felger og parkeringsbulker :)

Men du har ikke seriøst planer om å ødelegge den nydelige Saab'n med takbøyler? Kjøp heller lastestativ beregnet for bilen uten takbøyler, mye penere uten! Ihvertfall etter min mening, pappa hadde hivd av sine for lengst hadde det ikke vært for at det mangler deksler til å tette hulla etter bøylene, evt bytte hele lista på begge sidene.

Takk! Nein, dårlig formulert fra meg, mener altså disse som går på tvers av bilen. Har blitt en greie på mine biler å alltid ha takbøyler, til og med Lupoen slapp ikke unna :)

Angående sorte detaljer er det dessverre ikke folie, men lakk, så er litt verre å få av.

120 hk ja, merker at det er en relativt liten motor. Går greit om man bruker girene, men er ikke sammenlignbar med Aero-versjonen med dobbelturbo jeg er "vant" med å kjøre. Lurer litt på chipping også, men så er det jo det med pengene da...

Endret av sandera

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
J. Larsen    178
J. Larsen

Gratulerer homeboy! Drag race når jeg kommer hjem! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Denne så fin ut, gratulerer :) Har vurdert 9-3 SC selv.

Du får legge ut bilder av interiør og :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

Gratulerer! Elsker fronten etter faceliften kom, virkelig lekker! Bare synd de ikke oppgraderte rumpa og..den faller ikke helt i smak med meg :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

Gratulerer med fin bil. :thumbup:

Takk! Kikket mye på Tiguan også, og hadde bestemt meg for at jeg SKULLE ha VAG, men her sitter jeg med denne :)

Se der ja! Gratulerer! Venter spent på updates :)

Tusen takk. Skal prøve å få gjort litt smått snart, men her er det så mye regn at jeg ikke får gjort særlig mye. Håper å få polert opp lyktene snart iallfall, det kan jeg kose meg med innendørs :)

Gratulerer homeboy! Drag race når jeg kommer hjem! 

Challenge accepted!

Denne så fin ut, gratulerer :) Har vurdert 9-3 SC selv.

Du får legge ut bilder av interiør og :)

Det skal jeg gjøre. Var stappet til taket med senkesett, felger, partikkelfilter og div annet som fulgte med når jeg tok bildene, så ble ingen innvendig.

Gratulerer! Elsker fronten etter faceliften kom, virkelig lekker! Bare synd de ikke oppgraderte rumpa og..den faller ikke helt i smak med meg :/

Takk for det, hyggelig å se at jeg ikke blir hatet av Saab-klanen selv om det er diesel ;) Veldig enig i at den er finest foran, og mange liker ikke de store baklyktene, men jeg liker dem egentlig. De er iallfall finere enn US-utgaven. Ser mange bytter til dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

Noen som vet om Saab deler boltsirkel med noen andre spennende biler? Har litt lyst på BBS LM eller Turbo X-felger, men førstnevnte finner jeg ikke noe som passer, og sistnevnte finner jeg bare et sett til salgs, og det er seff i Sverige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristiaan    4
Kristiaan

5x110 er veldig vanlig på saab etter 1998 bortsett fra den nyeste 9-5en som har 5x120.

Turbo-X er helt klart kult, turbinfelgene fra 9-3 er jo også snasne. Hvis du greier deg med 17" så har du straks mer å velge i. En annen løsning er å bruke felger fra VAG med 5x112 og slingrebolter. Dette går, men er hverken lovlig eller helt 100% safe spør du meg.

Hilsen en saab-kar

c2b2e99eba85c7424514c65aaac94809.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
gulliks    46
gulliks

Gratulerer med flott bil! Godt å se det er flere som er glad i SAAB.
Skal følge med her da jeg, hvis alt går etter planen har en 9-3 SC Aero TTiD eller XWD på tunet ganske snart.

Når det kommer til felger så gå for noe originalt fra SAAB, evt Hirsch. Er du heldig å finner ett Turbo X til en høvelig pris slå til, men det kan bli vanskelig. 

Endret av gulliks

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

5x110 er veldig vanlig på saab etter 1998 bortsett fra den nyeste 9-5en som har 5x120.

Turbo-X er helt klart kult, turbinfelgene fra 9-3 er jo også snasne. Hvis du greier deg med 17" så har du straks mer å velge i. En annen løsning er å bruke felger fra VAG med 5x112 og slingrebolter. Dette går, men er hverken lovlig eller helt 100% safe spør du meg.

Hilsen en saab-kar emoji6.png

Akkurat et sånn svar jeg håpet på! Turbinfelger har jeg også tittet på, om det er de felgene jeg tror det er.
Om man kan bruke felger fra VAG er jo plutselig utvalget helt annet... Har aldri kjørt med slingrebolter, men lest mye om det, og trodde det var mer enn trygt nok.

Gratulerer med flott bil! Godt å se det er flere som er glad i SAAB.
Skal følge med her da jeg, hvis alt går etter planen har en 9-3 SC Aero TTiD eller XWD på tunet ganske snart.

Når det kommer til felger så gå for noe originalt fra SAAB, evt Hirsch. Er du heldig å finner ett Turbo X til en høvelig pris slå til, men det kan bli vanskelig. 

Glad i Saab er jeg, førstebilen var en 900og, og siden jeg hadde den har jeg sett på finn hver dag på nye Saaber til salgs.
Aldri kjørt med XWD, men TTiD har jeg rattet endel, og det falt i smak. Sliter fortsatt med å sette nøkkelen mellom setene og ikke på rattstammen, men det er vel litt av gleden :D

DETTE er helt klart innafor prismessig for meg, men 8 timers kjøring er litt mye. Liker heller ikke helt lakkjobben på disse, vil helst ha de som er litt mørkerer.

0626613617.jpg

Ellers prøvde jeg å demontere baklyktene i dag for en kjapp polering, men måtte avbryte når fingra holdt på å dette av i kulden. Hvordan gjør man dette enklest mulig? Løsnet to 9mm muttere og tok ut alle kontakter, men lyktene sitter fortsatt som støpt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristiaan    4
Kristiaan

De felgene er ikke Turbo-X heller. Det er samme felgen med annen farge da. Noe Carlsson edition eller noe. Hvis baklyktene aldri har vært tatt ut kan de ha klistret seg litt fast i karosseriet. Er vel bare 3-4 muttere fra innsiden og litt kraft som skal til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 295
ØHN

Gratulerer med entusiast-bil! Pent eksemplar foruten baklyktene. Men de fikser du greit. Du behøver ikke ta de av hvis du maskerer godt rundt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

De felgene er ikke Turbo-X heller. Det er samme felgen med annen farge da. Noe Carlsson edition eller noe. Hvis baklyktene aldri har vært tatt ut kan de ha klistret seg litt fast i karosseriet. Er vel bare 3-4 muttere fra innsiden og litt kraft som skal til.

Ser ut som det stemmer med Carlsson edition ja, jamfør annonsen.
Mulig de bare er klistret fast, men de satt virkelig godt altså. Dyttet ganske hardt uten en mm bevegelse.

Gratulerer med entusiast-bil! Pent eksemplar foruten baklyktene. Men de fikser du greit. Du behøver ikke ta de av hvis du maskerer godt rundt. :)

Takk for det. Hadde håpet å få av lyktene for å kunne holde på inne i varmen, får sjå i morgen om de plutselig løsner :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristiaan    4
Kristiaan

Sjekket i saab WIS (saab sin digitale reparasjonshåndbok) og EPC (electronic parts catalogue) og kommer frem til at det bare er 4 muttere på hver lykt. Så du må bare legge bort frykten og ta i litt mer. Bare vær obs på at når den løsner så kommer den i full fart, så den ikke går i bakken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 911
Christer

Jeg hadde mattet lyktene helt (og jevnt) for å få en frostet look på dem, men så er jo jeg i overkant glad i frostet look på ting... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

Sjekket i saab WIS (saab sin digitale reparasjonshåndbok) og EPC (electronic parts catalogue) og kommer frem til at det bare er 4 muttere på hver lykt. Så du må bare legge bort frykten og ta i litt mer. Bare vær obs på at når den løsner så kommer den i full fart, så den ikke går i bakken.

Kult! Er dette noe jeg har tilgang til, eller er det bare for de superheldige/priviligerte? Da er det bare å brette opp ermene ;)

Jeg hadde mattet lyktene helt (og jevnt) for å få en frostet look på dem, men så er jo jeg i overkant glad i frostet look på ting... :)

Kunne blitt stilig! Vanskelig å få det fint da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig