Gå til innhold
Hans Marius

Mercedes ML 2006 (lakken fra hel....)

Recommended Posts

Hans Marius    1 228
Hans Marius

Mercedes ML 

IMG_5322.jpg

Ja nå burde det ha gått lang nok tid til at jeg kan klare å sette meg ned å skrive denne tråden uten å bli sliten av å tenke på jobben. Fikk forespørsel om å ta en ordentlig grundig runde på denne bilen som eier ganske nylig hadde kjøpt. Bilen hadde ifølge eier ikke vært godt behandlet og det var mye vaskeriper fra automatvask i lakken. Jeg har faktisk ikke polert en Mercedes før, men utfra det jeg har lest og hørt om lakken var jeg forberedt på at den kom til å være hard. Når det i tillegg var en såpass stor bil det var snakk om bestemte jeg meg for å fikse meg fri en dag ekstra fra jobb for at jeg "skulle ha nok tid". Dette skulle imidlertid vise seg å være alt for lite tid allikevel. Eieren ville jeg skulle få den så bra jeg klarte, om dette ble en 2 eller 3 stegs jobb spilte mindre rolle. Jeg hadde mao mulighet til å jobbe så mye jeg ville med den. 

IMG_5203.jpg

IMG_5204.jpg

IMG_5205.jpg

IMG_5206.jpg

IMG_5207.jpg

IMG_5208.jpg

IMG_5209.jpg

IMG_5210.jpg

IMG_5211.jpg

IMG_5212.jpg

IMG_5213.jpg

IMG_5214.jpg

IMG_5215.jpg

IMG_5216.jpg

IMG_5217.jpg

IMG_5218.jpg

Med friskt mot tok jeg imot bilen på fredag ettermiddag og startet med en kjapp inspeksjon av hvordan utgangspunktet så ut. Jeg kunne kjapt konstatere at det var nok å jobbe med her, med lakk som så ut som den var vasket med stålull. Kjørte som vanlig på med samme vaskeprosedyre som før. Startet med vask av felger og dekk med Surfex 1:3, Bilthamber Wheel Cleaner og diverse børster. Så fikk alle paneler fra under vinduene en dusj med Prickbort som fikk virke ca 7-8 min. Resten av panelene fikk Surfex som fikk ligge litt før bilen ble skummet ned med en luguber skumblanding. Denne fikk ligge i ca 5 min før den ble spylt av med HT. Felgene fikk nå en runde med Prickbort mens panelene under vinduene fikk smake på Korosol. Disse fikk litt virketid før samme skumblanding ble påført igjen. Etter litt virketid på denne også ble bilen på nytt avspylt med HT før bilen ble vasket med 2BM med Supernatural Yeti mitt og CG W+G i bøtta. Etter vasken fant jeg ut at det faktisk var igjen noen nupper i lakken, noe det sjelden pleier å gjøre med overnevnte combo. Fant dermed frem en clayklut og dro over hele bilen med Optimum no rinse blandet som QD. Til slutt ble bilen flusjet over med rennende vann før den ble tørket med CG Mammoth tørkehåndkle. 

th_timelapse%20mercedes.mp4

Vel inne i verkstedet kunne jeg så starte med den ordentlige inspiseringen av lakken. Som bildene under viser var det mye vaskeriper samt en hel del RDS

IMG_5219.jpg

IMG_5220.jpg

IMG_5221.jpg

IMG_5222.jpg

IMG_5223.jpg

IMG_5224.jpg

IMG_5226.jpg

IMG_5227.jpg

IMG_5228.jpg

IMG_5229.jpg

IMG_5230.jpg

Så litt lakkmåling. Det viste seg at hele venstre side var omlakkert ifølge målingene. I ettertid fant jeg også ut at dette må ha skjedd i to forskjellige omganger. 

IMG_5232.jpg

IMG_5233.jpg

IMG_5236.jpg

IMG_5239.jpg

Med et snitt på 189 my med verdier varierende fra 335 til 120 var det greit å være litt obs her. 

Jeg hadde egentlig fra før bestemt meg for at om blå rupes på blå pad ga et godt resultat på denne lakken var dette comboen jeg skulle gå for. Dette stemte også ganske greit, men dog trengtes både 2 og 3 runder før alle ripene hadde sluppet taket. Her etter 1 runde.

IMG_5239.jpg

IMG_5241.jpg

IMG_5242.jpg

IMG_5243.jpg

IMG_5244.jpg

IMG_5245.jpg

Litt spøkelser ble det også, men dette regnet jeg med runde 2 skulle klare å fikse greit opp i.

Men så begynte det å gå opp for meg at dette kom til å ta TID. Etter panseret var godkjent kunne jeg med forskrekkelse se av klokka at jeg hadde brukt 4 timer... Det var i overkant av hva jeg hadde beregnet. Resultatet ble bra, men det måtte jobbes mye for å bli kvitt de dype ripene.

IMG_5245.jpg

IMG_5247.jpg

IMG_5248.jpg

Her var det bare å brette opp ermet å kjøre på videre. Dokumentering ble litt nedprioritert pga tiden, men det ble da noen bilder av seansen :)

50/50

IMG_5249.jpg

IMG_5250.jpg

IMG_5251.jpg

IMG_5252.jpg

IMG_5253.jpg

Etter:

IMG_5254.jpg

Mer 50/50

IMG_5255.jpg

Litt frihånds 50/50

IMG_5259.jpg

Før:

IMG_5260.jpg

Etter: 

IMG_5261.jpg

Før:

IMG_5262.jpg

1 runde:

IMG_5263.jpg

2 runder:

IMG_5264.jpg

30/60?

IMG_5265.jpg

IMG_5266.jpg

Før:

IMG_5267.jpg

Etter:

IMG_5270.jpg

IMG_5269.jpg

Bagasjeluke etter:

IMG_5273.jpg

IMG_5274.jpg

Dessverre noen riper det ikke var mulig å fjerne :(

IMG_5272.jpg

IMG_5271.jpg

Før:

IMG_5275.jpg

Etter:

Også her var det noe som ikke kunne fjernes helt.

IMG_5277.jpg

Før:

IMG_5279.jpg

Ca halveis

IMG_5280.jpg

DONE

IMG_5283.jpg

På dette punktet kunne jeg klokke inn nesten 40 timer allerede og jeg hadde ikke startet på steg 2. Jeg hadde jobbet lange dager i helga, samt fra etter jobb på tirsdag til langt på kveld. Men enda manglet mye. Heldigvis trengte ikke eier bilen før fredag morgen, så jeg måtte bare fortsette med bilen etter jobb frem til torsdag.

I tillegg hadde korrigeringskomboen generert så mye støv at jeg fant ut at vask var det beste. Så kl 23.00 på tirsdag kjørte jeg i gang med ny vask på bilen. Sterk skumblanding både i bøtte og skumkanon fikk løst opp det aller meste av støv og polish slik at det ble greit å fortsette med steg 2. 

Så var det klart for litt holojakt.

IMG_5285.jpg

IMG_5287.jpg

IMG_5288.jpg

Det var litt varierende hvor mye hologrammer som var igjen etter korrigeringen. Dette stemte godt med de panelene som hadde blitt omlakkert. Bakfanger og bakluke hadde også blitt omlakkert, men disse panelene var på lik linje med den gamle lakken grei både å korrigere og la ikke igjen så mye hologrammer. Resten av de omlakkerte panelene derimot var det værre med. Hologrammer som var vanskelige å fjerne, samt microriper fra MF enda lakken var knallhard å korrigere. Konge.... Etter mye om og med fikk jeg dog et godkjent resultat vha gul rupes pad og middel samt SV CFP på hvit sonus med kestrel maskin(denne comboen er rett og slett gull verdt når det kommer til holobekjempelse). 

Her et 50/50 bilde som viser at steg 2 helt klart har noe for seg ^^ Panelet ble vasket med GPAC for å være sikker på at det ikke lå igjen noen oljer som kunne skjule noe.

IMG_5289.jpg

IMG_5290.jpg

IMG_5291.jpg

50/50

IMG_5292.jpg

Så ble det klart for diverse småting. Eksos og det som var av alu/metalldeler ble clayet ekstra og fikk en runde med CG Metall Polish på skumpad, 0 grade stålull og MF, ettersom hva som trengtes. Plast fikk smake CG New Trim Look og dekk fikk Meguiars dekkfornyer. Ruter ble renset og forseglet med Nanolotus rens og forsegling. 

IMG_5294.jpg

IMG_5295.jpg

IMG_5296.jpg

LSP på denne måtte nesten bare bli Swissvax Mystery samt Opaque på matte detaljer. Så etter nærmere 60 timer fikk jeg endelig et resultat jeg kunne være fornøyd med. 

IMG_5323.jpg

IMG_5322.jpg

IMG_5325.jpg

IMG_5327.jpg

IMG_5328.jpg

IMG_5329.jpg

IMG_5330.jpg

IMG_5331.jpg

IMG_5332.jpg

IMG_5300.jpg

IMG_5301.jpg

IMG_5302.jpg

IMG_5303.jpg

IMG_5304.jpg

IMG_5306.jpg

IMG_5307.jpg

IMG_5308.jpg

IMG_5309.jpg

IMG_5310.jpg

IMG_5311.jpg

IMG_5312.jpg

IMG_5313.jpg

IMG_5314.jpg

IMG_5315.jpg

IMG_5316.jpg

IMG_5318.jpg

IMG_5319.jpg

Som dere kan se av bildene var det noe småtterier i tillegg til skader som ikke kunne fjernes som var igjen. Disse hadde jeg rett og slett ikke tid eller mulighet til å fjerne, men generelt var jeg greit fornøyd med jobben. Eier ble helt henrykt over resultatet, så det var ingenting å si på jobben fra hans side :) 

Helt til slutt må jeg bare si at jeg er imponert over de her inne som har polert mye Mercedes (F.eks ØHN). Det var ikke før jeg fikk prøve meg på en Mercedes selv at jeg ble klar over hvor hard denne lakken faktisk er. Og når den samtidig er ømfintlig for buffing med MF er det rett og slett ett helvette å jobbe med :P Må nok si at jeg kommer til å være litt skeptisk til å ta på meg en Mercedes senere på bakgrunn av denne jobben :P 

• DCN Poeng 61

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 831
hmsilset

Veldig bra :) Har tatt en stegs på en sånn med Flex DA,gul uber pad og scholl s03 gold, og enda fått helt grei finish.Så lakken er steinhard :) Kred for kjempebra løft!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Been there, done that. Føler med deg ;) 40 timer er ganske effektivt på den lakken der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
robinrl    188
robinrl

Been there, done that. Føler med deg ;) 40 timer er ganske effektivt på den lakken der.

Ja, vi brukte noen timer på MLen vi tok, Robert...

Flott jobbet, Hans Marius! God S&S å lese på en onsdags kveld:thumbs:

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 300
ØHN

Krevende biler dette her, det synes nok de fleste som har prøvd seg. :) 

En flott jobb og et fint resultat! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
RNa    46
RNa

Ble strøken den ja, :)Cred servert.

Vurderte du vannsliping av den lakken? jeg har opplevd det å lette på enkelte kranglete lakker på bla a MB.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 622
Autoglaze / polishduden

For en jobb! Helt konge!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 882
alexanderst

Kjempejobb du har utført her. Går mye i Mercedes her, så ser hva du mener :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    682
Conkey

Meget velfortjent cred her.  Synes denne er verdig vurdering opp mot årets s&s.  Utgangspunktet var jo latterlig.  Godt jobbet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
slendrian    20
slendrian

Kjempejobb Hans Marius =)

Hadde en MB inne til rubbing og polering, der gikk det nesten 8 timer bare på panser

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 228
Hans Marius

Super jobb:)

Takk for det ;)

Veldig bra :) Har tatt en stegs på en sånn med Flex DA,gul uber pad og scholl s03 gold, og enda fått helt grei finish.Så lakken er steinhard :) Kred for kjempebra løft!!

Takk takk Hans Martin ;) Hard lakk er i og for seg greit det, så lenge den er lett å få holofri til slutt :P 

Fantastisk jobba!
Cred i lange baner :D

Tusen takk :D

Takk takk. Godt det ikke bare er meg ^^

Velfortjent cred etter vel utført jobb! :)

Takk for det!

Ja, vi brukte noen timer på MLen vi tok, Robert...

Flott jobbet, Hans Marius! God S&S å lese på en onsdags kveld:thumbs:

Takk for det. Godt du likte tråden ;)

Krevende biler dette her, det synes nok de fleste som har prøvd seg. :) 

En flott jobb og et fint resultat! :thumbup:

Takk takk Øyvind ;) Krevende er nok et beskrivende orda ja :P

Kjempe løft på en stor bil!

Cred!

Takk :)

En bragd i seg selv..dette ble strøkentB)Cred!

Takk for det ;)

Ble strøken den ja, :)Cred servert.

Vurderte du vannsliping av den lakken? jeg har opplevd det å lette på enkelte kranglete lakker på bla a MB.

Takker :) Vurderte våtslip ja, men jeg var litt redd for at det kom til å ta enda lenger tid å fjerne slipemerkene enn ripene i seg selv. Valgte dermed å kun polere denne gangen :)

For en jobb! Helt konge!

Takk takk.

For en bra jobb, cred !

Takk for det :)

Kjempejobb du har utført her. Går mye i Mercedes her, så ser hva du mener :)

Hehe, skjønner nesten ikke du orker :P

Meget velfortjent cred her.  Synes denne er verdig vurdering opp mot årets s&s.  Utgangspunktet var jo latterlig.  Godt jobbet!

Tusen takk for det. Veldig hyggelig å høre :)

Kjempejobb Hans Marius =)

Hadde en MB inne til rubbing og polering, der gikk det nesten 8 timer bare på panser

Takk takk! Ja timene flyr når du vil ha det strøkent :P

Kjemperesultat! 

Takker :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar    2 323
Reidar

Veldig bra jobb og resultat.

Har selv en god kunde med 2 stk sorte Mercedes`er og de er som denne, passe følsomme for microriper men steinhard å korrigere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig