Gå til innhold

Anders' Mitsubishi Galant -02 [SOLGT 15/9-16]

Recommended Posts

Anders MK
Skrevet (endret)

For å våge meg på å poste et innlegg her inne, drar jeg like greit til med en "showcase" i samme slengen ;) En litt forsiktig showcase, da, for jeg har ikke direkte mye å vise frem i forhold til de fleste andre her inne. Dette er en nybegynners forsiktige start på å vise fram bilen sin (min aller første bil...) i et forum som dette, hvor den kanskje ikke hører hjemme i det hele tatt.

Min bil er en Mitsubishi Galant stasjonsvogn, 2002 modell. Den har en 2.0 liters bensinmotor med 133 hester (ponni'er?), og har gått nå ca. 195 500 kilometer. Akkurat passe ;) Gjennom sine kilometer på norske veier har den pådratt seg enorme (!) mengder steinsprut på panser og på frontfanger, for ikke å glemme diverse riper og skrammer her og der. Men den er overraskende pen i selve lakken (tatt i betraktning at det tydelig har vært en familie-bil), den har ikke veldig mye swirls/vaske-riper, i vanlig lys iallfall ;) Men den har pådratt seg mye rust på 2 stk. bakskjermer, men har planer om å fikse på dette. I dag var jeg innom en (privat) mekaniker og forhørte litt om pris og sånt på kun selve sveisinga. I tillegg kommer lakkering, hjulbuene som må kjøpes løse...

Jeg kjøpte bilen i 2014 i mai måned, nesten halvannet år før jeg kunne ta lappen. Da så jeg den i bruktbil-rekka hos en lokal Toyota-forhandler og falt litt pladask. Prøvde den, og en rar stemme i hodet mitt sa at denne bilen var meg, det var den jeg ville ha. "Den her må jeg ha!". Faktisk hadde jeg akkurat i den perioden tenkt på at jeg ville ha en Mitsubishi Galant som min første bil, så denne dukket opp til rett tid :P BMW, Audi, Volkswagen, Volvo... neida, det ble Mitsubishi. Siden det har jeg ikke gjort noe særlig med den, annet enn å kjøre litt (men lite, for å "spare" den til jeg forhåpentligvis får lappen denne høsten 2015), og vasket og dullet med den, innvendig og utvendig. Mye mer enn det som egentlig har vært nødvendig. Men... det er liksom eneste måten jeg kan tilbringe noe særlig tid med bilen min, da! Det er nesten tortur å ha en bil stående, men ikke lov til å kjøre :(
Jeg har også satt inn litt nytt musikkstæsj, dog ikke veldig mye rart foreløbig; en ny 2-din spiller, en forsterker og en basskasse... må ta litt om gangen  ;)

Jeg er som sagt riiimelig grønn i bilpleie, eller detailing, men jeg leser og lærer, og vil gjerne lære meg å behandle bilen penest mulig. Og jeg lærer fortere enn forventet! Lista over ting og produkter som etterhvert må kjøpes inn for "riktig" bilpleie blir stadig lenger, og mer og mer kostbar for en 17-åring med deltidsjobb i dagligvarebutikk... ;)

Denne tråden vil nok aldri bli spesielt imponerende eller full av bilder av en kjempestrøken bil. Men jeg håper på å dele små oppdateringer når det faller meg inn om hva jeg har gjort med bilen, noen erfaringer o.l. Vil bruke den litt som en logg for egen lærdom. Også håper jeg også på at jeg kan senere kan se tilbake i tråden og legge merke til egen fremgang  :)

Jeg kan til slutt røpe at jeg har bestilt senkefjærer, og som nevnt før, fjerning av rust i hjulbuer er på gang  :) Man kan jo flytte inn og ha en romslig bolig mellom hjul og skjerm på disse Galant'ene  <_<  Den er jo uforsvarlig høy foran...

Noen få bilder må jeg vel legge ut av bilen, da, som den ser ut nå. Og som dere ser, den skriker etter litt senk, noen nye felger/dekk kanskje, og diverse annet rart. Får se med tiden hva som skjer!

De tre første bildene er gamle (fra sensommer'n i fjor), men tar det jeg har, også har jo lite forandret seg fra i fjor som sagt.

IMG_2816 (2).jpg

IMG_2820 (2).jpg

IMG_2828.JPG

Et front-bilde fra i år ;)

IMG_3802.JPG

Kunne vært noen bedre bilder som IKKE var tatt ved husveggen da, men det kommer nok ved senere anledning :) (Og første innlegget skulle egentlig ikke bli så langt, sorry... har problemer med å stoppe å skrive :P)

Endret av Anders MK
  • DCN Poeng 3

The more you clean, the more you’ll notice it's dirty. If you’re not careful you’ll end up polishing the inside of the tyre valves and then not wanting to use your car if it’s raining. This behaviour is called “being a concours enthusiast” and it’s very dangerous. Many “concours enthusiasts” go on to be murderers.
- Jeremy Clarkson

Skrevet

Heisann.

Forumet ser nok ganske overveldende ut men jeg har funnet ut takhøyden er ganske stor. Jeg var selv nube for ett par måneder siden. Så her er det bare å fyre på.

Vi (les madammen) har selv tilsvarende bil i sedan stående ute på gården. Absolutt en god bil. Vi har riktignok 2l automat, men den er langt sprekere enn vår 2011 modell Mondeo 2.0 diesel med 116 ponnier

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Kontorpult (Øystein)
Skrevet

Jeg er 16 1/2 år og har vært med på forumet en stund, holdt på med bilen jeg hadde, en grønn Citroën ZX fra 98. Hvis du påstår din bil har mye steinsprutskader har du ikke sett panseret på denne... For det var ille. :P Solgte den nylig, da jeg ikke fikk råd til nye vinterdekker, og hadde ikke hjerte til å sette den bort i vinter, men er fult igang med å lete etter et nytt prosjekt. ;)

Senkefjører burde på plass, ja, helt enig! Det var planen på ZX'n, da den liksom "hevet" seg over fartsdumper, og var ikke spess pen i den høyden. Men nytten gjorde den :)

Og detailer på budsjett ER utfordrende, jobber i dagligvare jeg og, og man må liksom kjøpe litt ettersom økonomi, kjipt når man liker blanke biler! Men, men.

Fin bil, forresten. Liker disse bilene :)

(Når vi snakker om å ikke klare å slutte å skrive, så tror jeg vi er to..)

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

Saab 900 87'   Ford Transit 19' 

Ford Transit 10'   Citroen Jumper 20'

S&S:  #1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Dette blir nok bra. Takhøyden er stor og alle er likestilt her. Det er opp til deg hvor langt du vil gå. Les "bitt av basillen" ;)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

cheffen
Skrevet

Fine biler det her! For inspirasjon kan du sjekke Simen sin Galant-showcase :) Du finner den om du søker. Ellers er Christer på forumet en ringrev på Galant.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Anders MK
Skrevet (endret)

Heisann.

Forumet ser nok ganske overveldende ut men jeg har funnet ut takhøyden er ganske stor. Jeg var selv nube for ett par måneder siden. Så her er det bare å fyre på.

Vi (les madammen) har selv tilsvarende bil i sedan stående ute på gården. Absolutt en god bil. Vi har riktignok 2l automat, men den er langt sprekere enn vår 2011 modell Mondeo 2.0 diesel med 116 ponnier

Godt å høre at det er lov for alle, og en ting er sikkert; dette er jo det perfekte sted for læring og inspirasjon (til hva man skal bruke månedslønna på) ;)

Joda, de går helt greit disse 2-liter'ne, hvertfall på flata og i nedoverbakke, hehe  B) I litt brattere oppoverbakker merker man jo at den kan bli litt dau spesielt med mye last i form av folk eller bagasje etter Sverige-turer e.l. Men sånn er det jo med bensinbiler, også sammenligner jeg vel bilen med en ganske sprek (i mine øyne) A6 med TDI-motor, da det er foreldrene mine sin bil som blir mest brukt mens jeg fremdeles øvelseskjører. Og den er en litt annen verden i motbakke, ja :)

Jeg er 16 1/2 år og har vært med på forumet en stund, holdt på med bilen jeg hadde, en grønn Citroën ZX fra 98. Hvis du påstår din bil har mye steinsprutskader har du ikke sett panseret på denne... For det var ille. :P Solgte den nylig, da jeg ikke fikk råd til nye vinterdekker, og hadde ikke hjerte til å sette den bort i vinter, men er fult igang med å lete etter et nytt prosjekt. ;)

Senkefjører burde på plass, ja, helt enig! Det var planen på ZX'n, da den liksom "hevet" seg over fartsdumper, og var ikke spess pen i den høyden. Men nytten gjorde den :)

Og detailer på budsjett ER utfordrende, jobber i dagligvare jeg og, og man må liksom kjøpe litt ettersom økonomi, kjipt når man liker blanke biler! Men, men.

Fin bil, forresten. Liker disse bilene :)

(Når vi snakker om å ikke klare å slutte å skrive, så tror jeg vi er to..)

Man ser det ikke på bilder tatt på avstand særlig godt, men dessverre er panseret pent pynta med en tåke av steinsprut-prikker   :ph34r: Jeg har vurdert å få det omlakkert, men det er ikke første prioritet nå. Først blir rust og senkefjærene (som allerede er mine, foreløbig på vei i en pakke), pluss å kjøpe inn en del utstyr til vask og "oppshining" ;) Mange ting jeg kunne tenkt meg til bilen altså, og hadde jeg brukt alt jeg hadde fått inn kunne den blitt grei, men så vil jeg jo gjerne spare litt også da... så jeg kan kjøpe meg hus med garasje en dag  :D 

Ikke dårlig å være 16 1/2 og drive aktivt med bil da. Jeg visste om ordene "vask" og "polering" den gangen, men voks etter polering eller hensikten med å bruke flere typer avfetting hadde jeg aldri hørt om ;) Ei heller "vaskehanske"...

Godt å høre at flere enn meg har litt skravletrang iblandt, Øystein!  :D

Dette blir nok bra. Takhøyden er stor og alle er likestilt her. Det er opp til deg hvor langt du vil gå. Les "bitt av basillen" ;)

Det er veldig godt å høre at det er plass for andre enn de erfarne som gjør alt med perfekt resultat! Vi får se hvor langt jeg kommer etterhvert, men "dessverre" har jeg nok en tendens til å bli bitt av slike basiller (snakker av erfaring og tidligere hobbyer som har tatt litt av...)

Gratulerer med kjekk tralle, selv om du har hatt den en stund! :)

Takk for det! Da jeg kjøpte den var jeg nok litt skeptisk på om jeg kom til å like den like godt når jeg ble 17 og 18. Men saken er, at det gjør jeg! Så det er iallfall et godt tegn. Liker bilen veldig godt. Føler den passer til meg, rett og slett. Jeg er vel litt utradisjonell som person, og mens "alle" andre på min alder gjerne kjøper VW Passat, Mercedes eller BMW 3-serie (for ikke å glemme diverse gamle Volvo'er), har jeg kjøpt Galant. Og heldigvis - jeg har fått litt ros for valget mitt, da, det er flere enn meg som syns det er fine biler faktisk  :rolleyes:

Ser bra ut denne!  ;) Du gleder deg vel en haug til du har lappen i hånda.  ^_^

Næææh, hvordan i all verden kunne du tro noe sånt?  :D Joda, litt gleder jeg meg kanskje... til å kjøre rundt i min egen bil - alene, uten masete mor eller far (eller begge deler) i bilen!

Fine biler det her! For inspirasjon kan du sjekke Simen sin Galant-showcase :) Du finner den om du søker. Ellers er Christer på forumet en ringrev på Galant.

Joda, som nevnt liker jeg dem veldig godt! Så har jeg liksom vokst opp med en del Mitsubishi'er rundt i familien, så jeg har kanskje blitt litt påvirket  :blink: Og jada, jeg har allerede sett mye fra disse to inne på Mitsubishi-Klubben, hvor jeg har vært registrert en god stund allerede. At man kan bli mer enn inspirert er helt sikkert, makan til dedikasjon til bil, altså!  :)

Endret av Anders MK

The more you clean, the more you’ll notice it's dirty. If you’re not careful you’ll end up polishing the inside of the tyre valves and then not wanting to use your car if it’s raining. This behaviour is called “being a concours enthusiast” and it’s very dangerous. Many “concours enthusiasts” go on to be murderers.
- Jeremy Clarkson

Kontorpult (Øystein)
Skrevet

Har vel vært ganske den samme grunnen at jeg endte opp med Citroën, mor og far har hatt 7 stykker på rekke, og mange andre i familien som kjører det. Men nå sikter jeg litt mot Saab, etter at far skaffet seg det, utrolig gode biler. Havnet innpå her når jeg drev å Googlet litt rundt etter det med polering, så jeg ble vist værende her. Bilen kjøpte jeg i Januar, to uker etter 16års dagen min. :)

Jeg pleide å unngå å parkere panseret i direkte sollys, for da så det skikkelig ille ut, rimelig sikker på at jeg hadde den største steinsprutskaden på panseret på hele forumet her... Men det positive var at det ikke fantes rust på den, hverken i karosseri eller understell. :)

Har faktisk ikke vurdert Galant før, og heller ikke Mitsubishi, men tror jaggu jeg skal ta en titt etter en. Ingenting er vel egentlig som når man skal lete seg opp en bil å kjøpe, med helt frie tøyler? ;)

Apropos "skravletrang", tror ikke "iblandt" passer inn der altså, hehe ;)

Mvh. Øystein

S&S:  #1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Skrevet

ALLE biler hører hjemme her, har man en bil og liker å stelle med denne er du på rett sted.

Det er interessen og viljen til å gjøre ting bra som bør/skal telle på dette forumet.

Kjør på!

Anders MK
Skrevet

Har vel vært ganske den samme grunnen at jeg endte opp med Citroën, mor og far har hatt 7 stykker på rekke, og mange andre i familien som kjører det. Men nå sikter jeg litt mot Saab, etter at far skaffet seg det, utrolig gode biler. Havnet innpå her når jeg drev å Googlet litt rundt etter det med polering, så jeg ble vist værende her. Bilen kjøpte jeg i Januar, to uker etter 16års dagen min. :)

Jeg pleide å unngå å parkere panseret i direkte sollys, for da så det skikkelig ille ut, rimelig sikker på at jeg hadde den største steinsprutskaden på panseret på hele forumet her... Men det positive var at det ikke fantes rust på den, hverken i karosseri eller understell. :)

Har faktisk ikke vurdert Galant før, og heller ikke Mitsubishi, men tror jaggu jeg skal ta en titt etter en. Ingenting er vel egentlig som når man skal lete seg opp en bil å kjøpe, med helt frie tøyler? ;)

Apropos "skravletrang", tror ikke "iblandt" passer inn der altså, hehe ;)

Er gjerne tilfeldigheter det der med interesser og sånt, ja. Man finner et forum og begynner å lese noen tråder og se litt bilder, og plutselig så er man litt fanget og må lese litt til. Og enda litt til. Og til slutt ender man opp som totalt "frelst" :P 

Ikke rart du har blitt Citroën-fan, forresten, med alle de Citroën'ene  ;)

Men jeg syns absolutt du bør vurdere Mitsubishi Galant, altså! He-he  :D Jeg må iallfall bare anbefale det, selv om jeg er litt "innhabil" :P Det er gode biler, ikke minst driftssikre motorer, så det er vel "japansk kvalitet". Også ser de utrolig bra ut i mine øyne, da :wub: Ikke er de dyre heller (uten at jeg vet noe om budsjettet ditt), de begynner jo å dra på årene, men det kan dukke opp noen skikkelig fine biler til en skikkelig fin pris noen ganger, hvis du titter litt inne på Finn.no nå og da. Noen er entusiasteide og veldig strøkne for alderen, mens andre er svært slitne og rustede etter mange år med familietransport (spesielt stv, kanskje...). Også noen midt i mellom, da. Men ja, uansett hva det blir så har du helt rett - den friheten med å kunne velge "hva man vil" er fantastisk! (Still remember some of that)  :rolleyes:

ALLE biler hører hjemme her, har man en bil og liker å stelle med denne er du på rett sted.

Det er interessen og viljen til å gjøre ting bra som bør/skal telle på dette forumet.

Kjør på!

Det er veldig hyggelig å høre, Chras, så takk for det  :D

• DCN Poeng 1

- Jeremy Clarkson

Anders MK
Skrevet (endret)

En pakke med diverse bilpleie-stæsj bestilt, da BilNerden hadde så enkel betaling via nettbank :D 
I bestillingen var blant annet en skumkanon (hihi, gleder meg som en unge!), Surfex HD, Collinite 845-voks, Korrosol til felgvask, noen sprayflasker, og litt mikrofiberkluter. Etter å ha betalt kom jeg selvfølgelig på at jeg hadde glemt noe billig, men vesentlig; overgangen til skumkanon/høyttrykksspyler. Bestilte den umiddelbart etterpå, så da håper jeg at de legger den sammen med den store pakka, bare ba dem i kommentarfeltet om å gjøre det og unnlot å betale de 100 ekstra fraktkronene, som er litt sure penger. Så nå får vi se hvor greie de er! He-he.

Lite tid til vask og stell akkurat nå om dagen, full jobbing nå en ukes tid til, og slik har det vært den uka som har gått. Heldigvis blir det litt penger av det. Og så har jeg plutselig masse tid til å teste ut vaskeutstyr.

Nå er jeg i gang, ja... uff B)

Endret av Anders MK

- Jeremy Clarkson

dj john
Skrevet

En pakke med diverse bilpleie-stæsj bestilt, da BilNerden hadde så enkel betaling via nettbank :D 
I bestillingen var blant annet en skumkanon (hihi, gleder meg som en unge!), Surfex HD, Collinite 845-voks, Korrosol til felgvask, noen sprayflasker, og litt mikrofiberkluter. Etter å ha betalt kom jeg selvfølgelig på at jeg hadde glemt noe billig, men vesentlig; overgangen til skumkanon/høyttrykksspyler. Bestilte den umiddelbart etterpå, så da håper jeg at de legger den sammen med den store pakka, bare ba dem i kommentarfeltet om å gjøre det og unnlot å betale de 100 ekstra fraktkronene, som er litt sure penger. Så nå får vi se hvor greie de er! He-he.

Lite tid til vask og stell akkurat nå om dagen, full jobbing nå en ukes tid til, og slik har det vært den uka som har gått. Heldigvis blir det litt penger av det. Og så har jeg plutselig masse tid til å teste ut vaskeutstyr.

Det ordner dem :) Ofte jeg glømmer no å bestiller rett etterpå for så å spørre pent :)

• DCN Poeng 1
  • Forhandlere
polishduden
Skrevet

Send mail også så fikser de det :)
  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Simen
Skrevet

Velkommen til forumet Anders. Flott førstebil dette! Som du sier, må du få tatt rusten og få på senk + fetere felger. I tillegg er det veldig enkelt å skaffe grøftelys til den fangeren. Og noen Avance/Sport-sideskjørt hadde jo ikke vært feil. Og vr4-spoiler bak. Og soting. Og... Ok da, det får holde i første omgang ;)

Har ikke hatt Galant siden i vinter, og savner bilen allerede. De er meget gode å kjøre og bra biler! Synes de er ganske greie å skru på også. Også ser de jo utrolig bra ut. Er glad jeg har en Galant for hånden. Må bare få solgt Sigma'en først :)

Følger med her!

Anders MK
Skrevet

dj john og polishduden; tror det ordner seg, sendte en mail og fikk svar (på lørdag og greier!), og det virket ikke til å være noe stort problem, heldigvis :)

Skulle bestilt dette noen dager før... da kunne jeg testa ut det nye utstyret når jeg først hadde fri nå i et par dager :P Jaja, en uke igjen, så blir det litt mer tid til den slags. Skal bare håve inn massevis av penger først! He-he.

Velkommen til forumet Anders. Flott førstebil dette! Som du sier, må du få tatt rusten og få på senk + fetere felger. I tillegg er det veldig enkelt å skaffe grøftelys til den fangeren. Og noen Avance/Sport-sideskjørt hadde jo ikke vært feil. Og vr4-spoiler bak. Og soting. Og... Ok da, det får holde i første omgang ;)

Har ikke hatt Galant siden i vinter, og savner bilen allerede. De er meget gode å kjøre og bra biler! Synes de er ganske greie å skru på også. Også ser de jo utrolig bra ut. Er glad jeg har en Galant for hånden. Må bare få solgt Sigma'en først :)

Følger med her!

Tusen takk, Simen! Rusten er fremdeles "under utredning", har faktisk fått et tips om en annen person nå som muligens kan fikse det, så forhører meg litt her og der. Og de nye fjærene ser ut til å komme i morgen eller tirsdag :) Så nå blir det å prate med denne mulige sveise-mannen, og så krysse fingrene for at det ordner seg der. Det skal gjøres, må bare finne ut hvem som skal være så "heldige" å få oppdraget ;) Vil jo at det skal bli bra også, så overlater ikke bilen til hvem som helst! Hehe!

De nye fjærene tenkte jeg at et verksted skulle få ta seg av, samtidig kan jeg bytte ut bremseskivene og slippe en ganske ubehagelig form for massasje i kroppen hver gang jeg tråkker på bremsepedalen... de skal byttes før oktober uansett, greit å få tatt det og fjærer i samme slengen.

Så har jeg tenkt på omtrent alt det andre du nevner, faktisk, og jeg skal ikke utelukke at iallfall noe av det kommer til å skje etterhvert :D Jeg går og lurer litt på om jeg skal bruke vinter'n på å se etter noen nye felger (og sommerdekk), blir mer og mer fristet til å gjøre det, for det gjør definitivt mye med utseendet. Må finne noen jeg virkelig liker isåfall, og kjøpe når jeg har litt penger på bok. En eller annen slags spoiler kunne blitt veldig bra, og soting (og grøftelys, som også er veldig fint!) er på lista over mulige oppgraderinger. Først litt direkte vedlikehold som å ta rust og bytte slitedeler, så kan jeg ta slike ting som ikke er så kjempeviktig å få gjort like fort ;) Det blir å ta ting litt etterhvert, men det er jo det som er så fint; det er ingen bråhast, og jeg kan ta ting litt når jeg har lyst, råd og jeg føler at det passer meg :)

Håper du får solgt den flotte Sigmaen veldig fort, Simen, så du kan få en annen flott bil på plass! :D Skjønner at du savner å ha Galant, altså! Var ute på en kjøretur i dag, og den er ikke så ille, nei :wub:

• DCN Poeng 1

- Jeremy Clarkson

Anders MK
Skrevet (endret)

Jøss, visste ikke at det var julaften i dag!? ;) Fant noe jeg likte i Posten på jobben, og tok det med uten at noen så det.

IMG_3889_zpsvygqbmb3.jpg

IMG_3891_zpslp9937gx.jpg

Så nå klør det rimelig bra etter å få dem på! Verksted-time for bytte av fjærer og bremseskiver bestilles i morgen... håper det er en ledig fortere enn svint! :)

Endret av Anders MK

- Jeremy Clarkson

Anders MK
Skrevet

Jeg håper det blir bra, Bakken! Det er 35*/15 :D Så får vi håpe det blir lavt nok :P Jeg liker ikke for lavt, også vil jeg jo gjerne ha plass til litt større felger i disse hjulbuene, da. Har sett litt på noen få felger i dag. Nå har jeg en ekkel følelse av at jeg må kjøpe nye sommerdekk, haha.

Off topic, men... nå sitter jeg og øver på teoriprøva, som jeg tenker å ta i morgen. Så håper jeg at det går bra. Jeg har ikke spesielt god tid på meg, tror jeg, hvis jeg vil ha oppkjøring i tide (den 26. oktober). Jeg har somla lenge nok med teorien - kunne tatt den i april. Men jeg har fått beskjed om at jeg kan bestille oppkjøring når jeg har tatt teoriprøva, hvis jeg forstod trafikkskolen rett. Så jeg håper det kan gå i boks, ville vært en lettelse :) Orker ikke vente lenger enn nødvendig...

- Jeremy Clarkson

Anders MK
Skrevet (endret)

Riper når bilen "skinner" i sola er ikke særlig pent, og jeg har trodd at det har vært lite av det på Galanten. Men etterhvert som jeg henger meg mer opp i det og studerer nærmere, er det ikke så rent få slike vaskeriper, nei :( Spesielt på tak og panser, virker det som...

Et par solskinns-bilder av lakkens tilstand.
IMG_3913_zpsrdfdgqny.jpg

IMG_3917_zpsu9lidteq.jpg

Poleringsmaskin vurderes sterkt... eller bare å få noen til å ta jobben for meg i første omgang, kanskje. Men polering må uansett gjøres, og det er slitsomt for hånd, så... :P 

Endret av Anders MK

- Jeremy Clarkson

Kontorpult (Øystein)
Skrevet

Det å ta en bil for hånd er tidkrevende og noget slitsomt, har tatt to biler selv for hånd, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det igjen, med mindre det skjer et eller annet drastisk... Det blir nok bra med senkefjører, ja! For den er jo kolosalt høy foran, hvorfor de har funnet på det, kan man jo spørre seg om. ;)

Mvh. Øystein

Anders MK
Skrevet (endret)

Det å ta en bil for hånd er tidkrevende og noget slitsomt, har tatt to biler selv for hånd, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det igjen, med mindre det skjer et eller annet drastisk... Det blir nok bra med senkefjører, ja! For den er jo kolosalt høy foran, hvorfor de har funnet på det, kan man jo spørre seg om. ;)

Sant at det er slitsomt (og tar mye tid), men største fordelen med maskin tror jeg må være at man faktisk får gode resultater av det, altså at man kan fjerne litt riper i lakken. Jeg vil gjerne få fjernet det som fjernes kan, for å si det sånn, og da nytter det ikke å stå og gnikke... hehe, syns jeg ser noen prøver å hånd-korrigere bort riper på en hel bil :P 

Angående senk - i morgen kveld kjører jeg bilen på verksted med fjærene i bagasjerommet. Forhåpentligvis henter jeg den på tirsdag, men da plutselig med fjærene inne i hjulbrønnen, hehe :D Jeg gleder meg nå til å se resultatet. Det blir nok ikke veldig lavt - dog mye bedre, og forhåpentligvis passe i mine sære øyne.

Hvordan gikk det med teoriprøven? :huh:

Oi, det har jeg glemt å nevne, selv om jeg tenkte på det. Det gikk bra! Bestod med 1 feil :D Hadde jeg ikke trodd på forhånd. Men FOR en lettelse å være ferdig med det ufattelig kjedelige stoffet der. Nå kan jeg gå videre med litt mer "artige" ting, om slikt kan sies om kjøreopplæring. Tror kjøreskolen kan bestille oppkjøring for meg også nå, om jeg forstod dem rett. Så da håååper jeg på 26. oktober...

I dag var det på tide, når jeg endelig hadde en fridag, å teste ut vaske/bilpleie-stæsjet jeg fikk i posten for noen dager siden. Så da ble det en kjapp bilvask i dag :) Den var skitten, ja... mer grundig vask senere i uka eller noe, da tenkte jeg å legge på et nytt lag voks også (Collinite 845). Har prøvd den litt på panseret, da, bare for å jukse litt.

Bil full av lort...

IMG_3902_zpsjpukis5h.jpg

Korrosol fant også litt rusk å spise på. Helt ufattelig illeluktende middel, ble direkte kvalm en stund etterpå. Men fy, så effektivt... og fy, så kul farge :D 

IMG_3906_zpst11ggc9u.jpg

IMG_3907_zpsb9ufilue.jpg

Til sammenligning så tok jeg litt på felgene på bilen til foreldrene mine også. De er ikke spesielt nøye med felgvasken... :ph34r:

IMG_3921_zpsxfhal5to.jpg

Også, litt skum-moro med min nye kanon!

IMG_3910_zpscf4qt63z.jpg

IMG_3909_zpskyg2am9w.jpg

Endret av Anders MK

- Jeremy Clarkson

• 1 month later...
Skrevet (endret)

En liten update, for skravletrangens skyld.

Det er lørdag, og endelig litt tid til noen småsysler ;) Det er surt og kaldt ute i dag, noe som vitner om at høst og vinter er på vei. Grøss og gru. Men, samtidig; det er perfekt tid for å gjøre vinterfelgene klare. Så klare som de kan bli.
Forrige vinter satt det bare noen gamle, halvveis ihjelrustede stålfelger på bilen, siden jeg nesten ikke kjørte med den da uansett. Men et ekstra sett sommerdekk fulgte med når jeg kjøpte bilen. Dekkene på disse var så godt som utslitte, men felgene (stusselige 15") passet rett på vinterdekkene, som fortsatt varer en stund. Så... da satt jeg selvfølgelig vinterdekkene på de gamle sommerfelgene :) Og selv om disse felgene også er slitne og har noen skrammer og merker her og der, er det definitivt bedre enn rustne stålfelger med oppskrapede pynte-kapsler utenpå...

Men skitne, DET er de. Så nå er prosjektet å få av mest mulig skitt og lort. Og det sitter godt... det som sitter på nå, er det jeg ikke klarte å få av med børste og såpevann forrige gang jeg prøvde (før jeg tittet her inne) :P

Skitt og lort...

IMG_3942_zpsswzm4h7v.jpg

IMG_3941_zpsglxvz0yn.jpg

IMG_3944_zpsisefuqjt.jpg

Korrosol fikk litt å gjøre...
IMG_3945_zpsga7y6jlm.jpg

Ganske lilla :P 
IMG_3946_zps0fl5o7wt.jpg

IMG_3948_zpswngdqrlc.jpg

IMG_3949_zpsknv5mohm.jpg

IMG_3952_zps8hpnqnp0.jpg

Tre av fire etter Korrosol. Men det er fortsatt ganske ille på innsiden - så jeg tror jeg må prøve noe annet også. Prickbort har jeg prøvd før, med noe suksess. Jeg vet ikke om det blir effektivt enda en gang, men kan jo prøve når de er tørre.
IMG_3953_zpsyxsdue44.jpg

Og nå lukter det Korrosol av hele meg... fy som det der lukter av det greiene der.

Endret av Anders MK

- Jeremy Clarkson

Skrevet

En massakre ble det jo! ;)

Hvis prickbort ikke tar nok er sitrusspray eller label off fra biltema verdt å teste.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår