Hans Marius

Audi A4 B7 2007 S-line

35 innlegg i emnet

Audi A4 B7

 

IMG_4702.jpg

 

Ja da var det kanskje på tide å få laget en S&S tråd på bilen min også. Jobben ble egentlig gjort i fjord sommer, men siden jeg ikke følte at jeg kom helt i mål med jobben samt litt dårlig tid har jeg ikke fått laget tråd på den før nå. Siden det er en såpass grundig jobb som er gjort innen lakk og interiør så lager jeg en S&S tråd med dette i stede for å poste det i showcase tråden min.

 

Uansett, bilen er som sagt min egen B7 A4. Endelig hadde jeg fått meg en bil det var verdt å polere igjen etter Golfen. Og da måtte jo jobben gjøres ordentlig ;) Jobben bestod av full runde innvendig og utvendig. Så til jobben. 

 

Startet med kalaset med en runde på skinnstolene innvendig. Tapet opp så jeg ikke skulle søle skinnprodukter på stoffet. Til rens ble SV Leather Cleaner Forte benyttet sammen med SV børste. Brukte et vanlig frotehåndkle til å tørke av etterpå.

 

IMG_4463.jpg

 

IMG_4464.jpg

 

IMG_4465.jpg

 

Mye bedre bare etter rens.

 

IMG_4466.jpg

 

Etter jeg hadde renset den ene sideputen fant jeg ut at jeg likegodt kunne skru ut stolene så jeg kom ordentlig til både på setet og under. Vips, begge stolene ute.

 

IMG_4467.jpg

 

Høyre før rens, venstre etter rens.

 

IMG_4468.jpg

 

IMG_4469.jpg

 

Før rens:

 

IMG_4470.jpg

 

IMG_4471.jpg

 

IMG_4472.jpg

 

Slipet ned de stedene jeg skulle farge opp igjen:

 

IMG_4473.jpg

 

Renset så med lighterbensin:

 

IMG_4474.jpg

 

IMG_4475.jpg

 

Fant ut at jeg ikke trengte å maskere med tape på det andre setet. Etter farging på begge setene:

 

IMG_4476.jpg

 

IMG_4477.jpg

 

IMG_4478.jpg

 

IMG_4479.jpg

 

IMG_4480.jpg

 

Så over til stoffet på setet. Før rens:

 

IMG_4481.jpg

 

IMG_4482.jpg

 

MIMO i aksjon. CG 1:16 som rensemiddel.

 

IMG_4488.jpg

 

IMG_4483.jpg

 

IMG_4484.jpg

 

Vann etter rens:

 

IMG_4485.jpg

 

Etter: 

 

IMG_4486.jpg

 

Hele setet ferdig:

 

IMG_4487.jpg

 

Så over til resten av interiøret mens setene fikk stå å tørke. 

 

IMG_4489.jpg

 

Støvsugd:

 

IMG_4490.jpg

 

Gnidd inn med rensemiddel:

 

IMG_4492.jpg

 

Ferdig renset:

 

IMG_4496.jpg

 

50/50 støvtørk:

 

IMG_4493.jpg

 

Setene bak før rens. Ikke så ille utgangspunkt:

 

IMG_4495.jpg

 

Etter rens og skinnmelk.

 

IMG_4505.jpg

 

Bagasjerom etter støvsuging:

 

IMG_4499.jpg

 

Etter rens: 

 

IMG_4502.jpg

 

Plastikkdeler fikk Scholl Purple.

 

IMG_4500.jpg

 

Sidestøttene og andre utsatte steder på setene ble også påsmurt SV Elefantfett. Sete til venstre påført.

 

IMG_4498.jpg

 

MIMO etter rens. Greit mye dritt som satt i interiøret.

 

IMG_4510.jpg

 

Ferdig interiør:

 

IMG_4506.jpg

 

IMG_4507.jpg

 

IMG_4509.jpg

 

IMG_4512.jpg

 

Som siste finish på interiøret så ble det kjørt Nanolotus AC rens.

 

IMG_4513.jpg

 

 

Så var det over til eksteriør. Startet som alltid med vask. Først litt bilder av utgangspunktet:

 

IMG_4517.jpg

 

IMG_4518.jpg

 

IMG_4519.jpg

 

IMG_4520.jpg

 

IMG_4521.jpg

 

IMG_4522.jpg

 

IMG_4523.jpg

 

IMG_4524.jpg

 

IMG_4525.jpg

 

IMG_4526.jpg

 

IMG_4527.jpg

 

IMG_4528.jpg

 

IMG_4529.jpg

 

IMG_4530.jpg

 

IMG_4531.jpg

 

IMG_4532.jpg

 

IMG_4533.jpg

 

IMG_4534.jpg

 

IMG_4535.jpg

 

Startet med motorvask denne gangen. Prickbort og surfex 1:3 rundt omkring sammen med SV detail kost, etterfulgt av skum i form av en blanding av autofoam, CG W+G, surfex og vann. Dette ble gjort i flere runder. Den siste runden fikk så virke mens jeg påførte Ferrobet Felgrens på felger og surfex 1:3 på dekk. De ble så spylt av og påført igjen før det ble foamet ned med samme skumblanding. Så gikk jeg rundt å vasket felg etter felg. 

 

Deretter ble dørkarmer påført surfex 1:16 som fikk virke lenge mens jeg startet på den vanlige lakkvasken. Prickbort på tørr bil fra midt på dørene og ned, surfex 1:3 på resten. Etter dette fikk ligge å virke litt ble det påført skum i form av en blanding av autofoam, CG W+G, surfex og vann. Dette fikk ligge å virke litt før det ble spylt av. Deretter ble iron X påført nedre paneler. Iron X fikk så virke litt før det ble påført en ny runde med skum. Mens dette virket gikk jeg rundt med detail brush i alle kriker og kroker. Eksosstusser ble vasket med Ferrobet Rustvask og detail brush. Så ble skummet spylt av med HT, i tillegg til å spyle dørkarmer. Så ble bilen vasket på vanlig 2BM, med CG W+G i bøtta og Supernatural Yeti mitt fra topp til bunn. Etter vasken ble bilen clayet med clayklut. Til slutt ble bilen flushet over med vann før den ble tørket med Supernatural tørkehåndkle og kjørt opp i verkstedet. 

 

Vaskeseansen kan dere se i videoen under, i tillegg til et par bilder.

 

https://vimeo.com/106491586

IMG_4536.jpg

 

IMG_4537.jpg

 

IMG_4538.jpg

 

IMG_4539.jpg

 

IMG_4540.jpg

 

IMG_4541.jpg

 

IMG_4542.jpg

 

IMG_4543.jpg

 

IMG_4544.jpg

 

IMG_4545.jpg

 

IMG_4546.jpg

 

Så litt inspeksjonsbilder etter vask:

 

IMG_4547.jpg

 

IMG_4548.jpg

 

IMG_4549.jpg

 

Litt har med HT desverre...

 

IMG_4550.jpg

 

Motorrom etter vask:

 

IMG_4560.jpg

 

IMG_4561.jpg

 

IMG_4562.jpg

 

Dempematta ble litt tung... Sugde ut vann med MIMOen og lot den tørke i noen dager. Festet den litt ekstra med dobbeltsidig tape for å holde den på plass.

 

IMG_4565.jpg

 

IMG_4551.jpg

 

IMG_4552.jpg

 

IMG_4553.jpg

 

IMG_4554.jpg

 

IMG_4555.jpg

 

IMG_4556.jpg

 

IMG_4557.jpg

 

IMG_4558.jpg

 

IMG_4559.jpg

 

Rett etter jeg var ferdig med vasken begynte det å regne og tordne noe fælt. Klarte å knipse et par bilder av lynet utenfor verkstedet.

 

IMG_4597.jpg

 

 

Dagen etter startet jeg med vinduene. Hadde bestemt meg for å teste Carpro sitt vinduskitt for å prøve å fjerne noen av ripene i front og bakruta. Har testet litt forskjellig før for nettopp dette formålet, men ikke blitt noe særlig imponert. Var litt skeptisk til dette kittet også, men startet med friskt mot. Utgangspunktet:

 

IMG_4621.jpg

 

IMG_4622.jpg

 

Teamet:

 

IMG_4623.jpg

 

Før

IMG_4624.jpg

 

Etter

IMG_4625.jpg

 

Før

IMG_4628.jpg

 

Etter

IMG_4629.jpg

 

Før

IMG_4634.jpg

 

Etter

IMG_4635.jpg

 

Bakrute før:

IMG_4638.jpg

 

Etter

IMG_4639.jpg

 

Før:

IMG_4641.jpg

 

Etter:

IMG_4642.jpg

 

Ble virkelig imponert over dette middelet. Klarte å fjerne utrolig mye riper fra rutene. Selvsagt ikke de aller dypeste, men de fleste ripene som typisk blir etter vindusviskerne ble borte som dugg for solen etter noen runder :) Kjørte riktignok noen rimelig harde runder med makitaen, med en del press og ca 12-1500 rpm. Passet hele tiden på at det ikke ble for varmt, da det er en fare for at glasset kan sprekke. 

 

Gikk så over til alurailsene. Disse var utrolig skjoldete og stygge. Mest sannsynlig har forrige eier latt en eller annen avfetting ligge for lenge og tørke inn i railsene. Testet både med alupolish og lakkpolish, og fikk best resultat med blå scholl og S3+ med makitaen. 

 

Før:

IMG_4647.jpg

 

50/50

IMG_4646.jpg

 

Etter:

IMG_4648.jpg

 

IMG_4649.jpg

 

Så var det over til lakken. Startet med litt lakkmåling.

 

IMG_4651.jpg

 

IMG_4652.jpg

 

IMG_4653.jpg

 

IMG_4654.jpg

 

Med et snitt på rundt 150 my var det greit med lakk å jobbe med, og siden minste måling var på 103 var det ganske frisk lakk det var snakk om.

 

Fortsatte så med combotesting.

 

IMG_4650.jpg

 

Første combo ut

IMG_4655.jpg

 

Før

IMG_4656.jpg

 

Etter

IMG_4657.jpg

 

IMG_4660.jpg

 

Fortsatt litt igjen

IMG_4661.jpg

 

Neste combo ut

IMG_4665.jpg

 

Før

IMG_4667.jpg

 

Etter

IMG_4669.jpg

 

Også her litt igjen

IMG_4671.jpg

 

Litt hologrammer også her

IMG_4672.jpg

 

Neste combo ut

IMG_4673.jpg

 

Etter

IMG_4674.jpg

 

Litt igjen her også, men minst av de tre.

 

Generelt så var panseret ganske så stygt. Bestemte meg derfor å våtslipe hele driten. I tillegg var det x antall steinsprut som skulle fylles.Fikk testet den nye rupes våtslipemaskina mi godt på denne jobben :)

 

60/40 :P

IMG_4675.jpg

 

IMG_4676.jpg

 

80/20?

IMG_4677.jpg

 

Mens lakken fikk tørke forflyttet jeg meg til taket. Også her var det en god del dype riper jeg ville til livs. Endte med en god del våtslip også her. Som regel ble det brukt 3000 papir, men på de verste stedene ble det startet med 1500 papir og avsluttet med 3000. 

 

Etter våtslip

IMG_4679.jpg

 

Etter polering

IMG_4680.jpg

 

Tilbake til panseret og steinsprutene.

IMG_4681.jpg

 

IMG_4682.jpg

 

Et stygt hakk på dørlista etter noen har smelt døra si i min. Ble forsøkt å legge i lakk for å forbedre, men må nok lakkere hele for å få det bra.

 

IMG_4683.jpg

 

Mens jeg jobbet med rupes maskina og blå mf pads så fant plutselig padden ut at den skulle ta seg en flytur etter den delte seg i to :( Ikke veldig imponert over holdbarheten til padsene, men de tar godt. Endte etter dette med å bytte hyppig mellom to pads for å holde temperaturen nede.

 

IMG_4684.jpg

 

Lagt i lakk

IMG_4685.jpg

 

Slipt ned

IMG_4686.jpg

 

Hele panseret slipt ned med 3000

IMG_4687.jpg

 

IMG_4689.jpg

 

IMG_4691.jpg

 

50/50 polert opp igjen

 

IMG_4692.jpg

 

IMG_4693.jpg

 

IMG_4694.jpg

 

IMG_4695.jpg

 

IMG_4697.jpg

 

IMG_4702.jpg

 

Etter

IMG_4701.jpg

 

IMG_4706.jpg

 

IMG_4707.jpg

 

Litt hologrammer ble det selvfølgelig

 

IMG_4708.jpg

 

IMG_4709.jpg

 

Frihånds 50/50 av bakfanger

 

IMG_4711.jpg

 

IMG_4712.jpg

 

Så var det baklykter som stod for tur

 

Før

IMG_4713.jpg

 

IMG_4714.jpg

 

IMG_4715.jpg

 

50/50 

IMG_4716.jpg

 

IMG_4717.jpg

 

IMG_4718.jpg

 

IMG_4722.jpg

 

Etter

IMG_4720.jpg

 

IMG_4721.jpg

 

IMG_4723.jpg

 

IMG_4724.jpg

 

Så var det denne "badboyen" som skulle til pers :)

 

IMG_4725.jpg

 

IMG_4726.jpg

 

IMG_4727.jpg

 

Målte først for å sikre meg om at jeg hadde nok spillerom.

IMG_4728.jpg

 

Slipt

IMG_4729.jpg

 

Måle på nytt

IMG_4730.jpg

 

Polere opp, og voila :)

 

IMG_4731.jpg

 

IMG_4732.jpg

 

Videre med litt 50/50

 

IMG_4733.jpg

 

IMG_4734.jpg

 

IMG_4738.jpg

 

Enda et merke som skulle bort

 

IMG_4739.jpg

 

Slipe slipe slipe

IMG_4740.jpg

 

Etter

IMG_4741.jpg

 

Da var steg 1 ferdig, og som dere ser av bildene under var det _litt_ støv på bilen. Bestemte meg derfor for å ta en vask for å få bort støv og polishrester.

 

IMG_4742.jpg

 

IMG_4744.jpg

 

IMG_4745.jpg

 

IMG_4746.jpg

 

Pianolakken trengte også litt TLC.

Før

IMG_4754.jpg

 

Etter

IMG_4755.jpg

 

Etter vask så stod steg 2 for tur. Steg 2 bestod denne gangen av gul rupes på gul rupes pad. Det ble også kjørt en kjapp runde med CFP med Kestrel DA helt til slutt for å sette prikke over i'en.

 

Litt hologrammer  igjen.

IMG_4747.jpg

 

IMG_4748.jpg

 

IMG_4749.jpg

 

IMG_4751.jpg

 

Før

IMG_4757.jpg

 

Etter

IMG_4758.jpg

 

Pianolakk før

IMG_4762.jpg

 

Pianolakk etter

IMG_4763.jpg

 

Neste på agendaen var LSP. På lakk falt denne gang valget på SV Insignis, ruter fikk Gtechniq G1, og plast fikk CG New Trim Look.

 

IMG_4766.jpg

 

IMG_4767.jpg

 

IMG_4768.jpg

 

Da var endelig min egen bil presentabel for omverdenen. Noe småtteri var det fortsatt igjen, men grunnet litt dårlig tid på slutten måtte det bare bli slik. Har også en god del mer jeg hadde tenkt til å gjøre, men det for heller komme senere. Enjoy :)

 

IMG_4769.jpg

 

IMG_4770.jpg

 

IMG_4771.jpg

 

IMG_4772.jpg

 

IMG_4773.jpg

 

IMG_4774.jpg

 

IMG_4775.jpg

 

IMG_4776.jpg

 

IMG_4777.jpg

 

IMG_4778.jpg

 

IMG_4779.jpg

 

IMG_4780.jpg

 

IMG_4781.jpg

 

IMG_4783.jpg

 

IMG_4784.jpg

 

IMG_4785.jpg

 

IMG_4786.jpg

Endret av Hans Marius
62

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert arbeid :thumbs:  Har selv problemer med å finne tid til min egen bil. Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi dæven for et stykke arbeid! :) Knallbra levert  :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en god kombinasjon med et flott arbeid, nøaktighet og writeup. Kjempejobb du har utført her, cred er gitt. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble vakkert :) nydelig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Outstanding  :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra!! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget omfattande og bra jobb!  :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar hatten av og bøyer meg i støvet for en utmerket jobb :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert arbeid :thumbs:  Har selv problemer med å finne tid til min egen bil. Cred

Takk for det. Det blir liksom aldri til at en tar seg tid til egne kjøretøy. Men jammen er det godt når man endelig tar seg tid til det :)

 

Oi dæven for et stykke arbeid! :) Knallbra levert  :thumbs:

 

Takker ;)

Dette var en god kombinasjon med et flott arbeid, nøaktighet og writeup. Kjempejobb du har utført her, cred er gitt. :)

Takk og takk. Hyggelig at du likte resultatet :)

 

Dette ble vakkert :) nydelig :)

Takk :)

 

Outstanding  :D

Takk for det Tommy ;)

 

Kjempe bra!! :)

Thanks :D

 

Meget omfattande og bra jobb!  :thumbs:

Takk for det! Tok sine timer også :)

 

Tar hatten av og bøyer meg i støvet for en utmerket jobb :)

Takk for det. Hyggelig med slike tilbakemeldinger :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott å lære litt om ruteslip. Virkelig et godt stykke arbeide på en flott bil! Grønn knapp trykket.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grønn knapp trykket.  :thumbup: 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en førsteklasses jobb på alle måter. Grønn knapp er trykket hardt og lenge.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Himmel og hav for en jobb! Dette var inspirerende og imponerende! :D CRED!! :thumbs: 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en grundig utført jobb,og sluttresultatet ble jo mega bra :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid jobb på egen bil, dette var en lang S&S med masse gode bilder og ikke minst et veldig godt resultat :) Deilig å kjøre rundt i en bil som ser så bra ut, cred levert! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt fantastisk :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken jobb! Mektig imponert

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid godt å få sin egen bil løftet så grundig at kun enkelt vedlikehold er det som trengs videre. Flott jobb som trakk fra flere års bruk. Veldig bra! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive