Gå til innhold
Torby

2001 Volvo V70, Mistralgrønn metallic

Recommended Posts

Torby    204
Torby

2001 Volvo V70, Mistralgrønn metallic.

Enda en bil jeg har lovet lenge å detaile, og fikk litt tid denne helga, om enn avbrutt av en heidundranes fest på lørdag. Ble derfor tatt over 3 dager, men nok av avbrudd. Brukte vel omlag 15 timer totalt tenker jeg. Kun utvendig detail + motorrom.

Finfin lakk å jobbe med dette, medium hard synes jeg, ikke noe voldsomt problem med kjørespor. Vanskelig å se riper på denne fargen, så litt "kjedelig" sett med detailerøyne, men fikk da fram metallicen igjen. :) Prosessen ble omtrent som beskrevet under:

Vask

1. Vasket felger med Espuma Revolution og EZ felgbørste. Dekksider og hjulbuer med Surfex HD.

2. Prickbort på tørr bil, fra vinduene og ned. KCL Micro Royal blandet på slump på resten av bilen.

3. Foamet med Espuma Activo.

4. Håndvask med Chenille Mitt, Megiuars Mitt, Meguiars Shampo Plus og 2BM.

5. Tanklokk, døråpninger etc vasket med Surfex HD og børste.

6. Clay med Riccardo gul og Meguiars Last Touch 1:2 som lube.

7. Foamet med Espuma Activo.

8. Motorrom vasket KCL Micro Royal.

9. Tørk.

Korrigering etc

1. Menzerna SIP på Grønn Uber (Fangere, dørstolper og bakluke).

2. Menzerna SIP på Oransje Uber.

3. Menzerna PO85RD på Blå Uber.

4. Avfetting med Surfex HD for å fjerne oljer etter polish.

5. Vinduer vasket med Meguiars Glass Cleaner.

Beskyttelse + finish

1. Meguiars #21.

2. Swissvax Viking.

3. Swissvax Pneu Matt på dekksider.

4. Swissvax Autobahn på felger.

5. Black Wow! og Swissvax Protection Matt på utvendig plast.

6. Chemical Guys New Car Smell under setene.

7. Meguiars Silicone Free Dressing i hjulbuer.

8. Motorrom behandlet med Chemical Guys Silk Shine Dressing.

STOR takk til Whiplash (Kenneth) for lån av utstyr jeg ikke har selv (enda..)!

- Baron

- Sungun

- Bakplate type mini

- PTG

Over til bilder... (litt random rekkefølge i dag)

Ved ankomst.

DSC_5391.JPG

DSC_5392.JPG

DSC_5393.JPG

DSC_5394.JPG

DSC_5396.JPG

DSC_5397.JPG

Felg/dekk/hjulbue-kombo.

DSC_5398.JPG

DSC_5399.JPG

DSC_5400.JPG

DSC_5402.JPG

Asvaltfjerning.

DSC_5404.JPG

DSC_5405.JPG

DSC_5406.JPG

DSC_5407.JPG

DSC_5408.JPG

DSC_5409.JPG

KCL Avfetting på resten av bilen. Blandet på slump i Biltema lavtrykksprøyte. Ei meget god avfetting!

DSC_5411.JPG

DSC_5412.JPG

DSC_5413.JPG

DSC_5414.JPG

DSC_5415.JPG

Foamet med Espuma Activo.

DSC_5416.JPG

DSC_5417.JPG

DSC_5418.JPG

Etter avspyling. Ikke mye 'skydd' igjen på lakken her gitt...

DSC_5419.JPG

DSC_5420.JPG

Motorrom.

DSC_5421.JPG

DSC_5422.JPG

DSC_5423.JPG

DSC_5424.JPG

Deretter ble det håndvask og tørk (glemte bilder), og så clay. Fikk fjernet resten av asvaltflekkene, samt en del furukvae-rester..

DSC_5426.JPG

Foamet en gang til for kosens skyld.

DSC_5427.JPG

Etter avspyling. Fin wetlook.. ;)

DSC_5429.JPG

Tørkekombo. CG Miracle Dryers og Espuma tørkehåndkle.

DSC_5430.JPG

Vaskebøtter post-washi-washi.

DSC_5431.JPG

Rullet innomhus.

DSC_5432.JPG

Deretter stjal lånte jeg Baron' til Mr. Nakkesleng for få blåse ut litt vann fra kriker og kroker.

DSC_5434.JPG

DSC_5435.JPG

Så "lånte" jeg PTG'n til sistnevnte og tok noen målinger. Overraskende tynn lakk synes nå jeg. Jevnt over rundt 110 - 120 my.

DSC_5436.JPG

DSC_5438.JPG

DSC_5439.JPG

DSC_5440.JPG

DSC_5441.JPG

Litt inspeksjonsbilder. Lite swirls og vanskelig å få gode bilder. En del RDS klarte jeg hvertfall å fange på film.

DSC_5446.JPG

DSC_5447.JPG

Jeg har ikke teken på å ta bilder i Sungun-lys, så vi stopper her og går over til korrigering.

DSC_5452.JPG

DSC_5453.JPG

Sikkert kjent for de fleste her, men i tilfelle noen som er litt ferske på maskinpolering leser, så tok jeg med et par bilder av teknikken over. Poenget her er å få paden til å rotere vekk fra kanten/profilen i karosseriet, og ikke "slå over kanten". Dermed er det litt lettere å unngå gjennombrenning på kanten. :) Det vil da si at jeg har mer trykk på fremre del av pad'en enn på bakre, siden den roterer med klokka.

DSC_5458.JPG

Fin finish etter PO85RD på blå Uber.

DSC_5466.JPG

DSC_5467.JPG

DSC_5469.JPG

DSC_5473.JPG

Typisk RDS som ikke ble fjernet..

DSC_5476.JPG

Fikk litt kjørespor etter SIP på oransj Uber.

DSC_5478.JPG

Etter PO85RD - borte! :D

DSC_5487.JPG

Er en del profiler i karossen på denne svensken, så greit å holde tunga i rett munn når man roterer bortover.

DSC_5488.JPG

DSC_5493.JPG

DSC_5494.JPG

Igjen, jeg suger max til å ta Sungun bilder, men jeg prøver ihvertfall her å vise at jeg har klart få lakken blank og fin.

DSC_5494.JPG

Fikk låne ei lita Scholl bakplate av Kenneth, så jeg fikk brukt spot-pads der det trengtes. Thanks, buddy!

DSC_5495.JPG

Vet ikke hva söta bror har gjort med disse smale listene under railsen her, men de var fryktelig stygge, og ikke klarte jeg å få de så mye bedre heller. Et par halvgreie 50/50 ble det allikevel.

DSC_5497.JPG

DSC_5498.JPG

DSC_5500.JPG

Som sagt - ikke rare forbedringen. Spoileren har sett bedre dager, så den lot jeg være i fred...

DSC_5505.JPG

Dyp ripe på taket, som jeg ikke klarte å fjerne. Bilde nr. 2 er etter flere pass med SIP.

DSC_5506.JPG

DSC_5507.JPG

Finish på taket.

DSC_5508.JPG

Litt justering av fokus, så ser vi rester etter fuglebæsj-etsing (?) og en RDS som ikke ville bort.

DSC_5509.JPG

Sisteplass i DCN-mesterskap i 50/50 bilder.

DSC_5511.JPG

Baklukekorrigering. Støtta opp med Menzernaflaske for å unngå stygge merker på plasten. Glassfiberbakluke på disse bilene, så her ble oransj Uber erstattet med grønn.

DSC_5512.JPG

Tommelfingerriper.

DSC_5514.JPG

DSC_5515.JPG

Også litt profiler på bakluka.

DSC_5516.JPG

RDS på bakskjerm.

DSC_5517.JPG

DSC_5518.JPG

Nesten borte. Ihvertfall litt bedre enn før.

DSC_5519.JPG

Mere SIP-kjørespor.

DSC_5525.JPG

Mindre SIP-kjørespor.

DSC_5527.JPG

Maskinpolering ferdig.

DSC_5528.JPG

Tape av.

DSC_5529.JPG

Kjære samarbeidspartnere på DCN! Kan noen skaffe en robot som maskerer?! Fy f.... så mye plastlister på denne bilen! :P

Avfetting med vår venn Surfex HD. Sola stakk fram, så jeg fikk det bråtravelt med å børste plastlister. Til tross for maskering hadde jeg selvsagt klart å kjøre borti listene et par steder, så da måtte jeg hjelpe til litt med en børste.

DSC_5530.JPG

DSC_5531.JPG

DSC_5532.JPG

Wetlook uten LSP.

DSC_5533.JPG

Spyle listene godt.

DSC_5535.JPG

Tørke best mulig, for å unngå vann i voksen.

DSC_5537.JPG

Finish noenlunde klar for beskyttelse.

DSC_5538.JPG

Først et lag med MG21 for varighet i østlandsk vinterklima.

DSC_5539.JPG

Autobahn på felgene.

DSC_5540.JPG

SV Protection matt på rails og denna delen under vindusviskerene. Black Wow på resten.

DSC_5543.JPG

Hjulkombo.

DSC_5544.JPG

Vikingvoks fra de Sveitsiske alper.

DSC_5545.JPG

Så bar det ut for etterbilder.

DSC_5546.JPG

DSC_5547.JPG

DSC_5548.JPG

DSC_5549.JPG

DSC_5550.JPG

DSC_5551.JPG

DSC_5552.JPG

DSC_5553.JPG

DSC_5554.JPG

DSC_5555.JPG

DSC_5556.JPG

DSC_5557.JPG

Listene ble ganske så skjoldete etter første behandling med Black Wow, derfor gikk jeg over de en gang til etter at bildene ble tatt. Så jeg håper de holder seg fine. Fikk dessverre noe swirls på panseret, sikkert pga tørk. Mulig at håndklene mine ikke var helt rene. Ble ikke tid til å gå over med maskin en gang til, så det får vente til neste gang.. Eieren ble ihvertfall veldig fornøyd, og det er det viktigste. :D

Takk for titten, og nok en gang takk til Kenneth for lån av utstyr! :D

• DCN Poeng 21

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Nice work Torby..

Litt artig at du kommer med god tilbakemelding på KCL Micro Royal, jeg synes også den er kanonbra og til en veldig fordelaktig pris...

Cred er utdelt og fortsett med det gode arbeidet ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Ble bra dette her Torby...

Og jeg stemmer i det med maskeringsmaskin.... syke å mye plast det er på enkelte biler, og det merker en når en begynner å maskere den...

Hyggelig av Kenneth at han la igjen en del saker da....... :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ståle    306
Ståle

Takk for flott, lærerik og ikke minst veldokumentert jobb i toppklasse Torby. :thumbup:

Denne bilen fikk en virkelig makeover og jeg er imponert over at du greier å kjøre den hologramfri med roterende.

Gleder meg til å prøve menzerna til sluttpolering etter å ha sett dette

- Kjenner meg godt igjen når du snakker maskering...disse bilene spiser ruller med maskeringstape

Hvor handler man KCL mikro royal ?

Ståle :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
whiplash    349
whiplash

Riktigt jättebra Torby, riktigt jättebra!

Er det aluminiumspanser på disse? Ser PTG'n slår over til NFe som er aluminium. ;)

Og jeg stemmer i det med maskeringsmaskin.... syke å mye plast det er på enkelte biler, og det merker en når en begynner å maskere den...

Eneste han har fått no go på er Swissvax Insignis! :D Så ta det med forebehold at det er Swissvax "Viking" som er brukt. Ellers så er det bare å bruke det du kan Torby. Så si alt jeg har står jo hos deg nå.

Endret av whiplash

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 475
Brynjar

Veldig bra jobb dette Torbjørn... Fint du viser litt teknikker mtp hvordan kjøre pad'en safe:-)

Nå skal jeg gi deg og andre et lite "tjuvtriks" angående de plastlistene på volvo som er mer eller mindre umulig å komme til på en skikkelig måte... Når dem blir slitt og j#"%e slik som på bildet her så er det en enkel fiks: Dra på Bilia, si at du skal ha tak langsgående pyntelister. Ta dem ut fra den 3meter lange esken, klips på og beskytt dem med LSP:-) De er faktisk såpass billige at det faktisk er verdt det.. Har byttet dem på begge S60'ene jeg har og den nesten største utgiften jeg hadde ifm dette var de klipsene som røk hele tiden når jeg skulle sette dem på første gangen:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torby    204
Torby

Nice work Torby..

Litt artig at du kommer med god tilbakemelding på KCL Micro Royal, jeg synes også den er kanonbra og til en veldig fordelaktig pris...

Cred er utdelt og fortsett med det gode arbeidet ;)

Takk for det, B! Sant som du sier, knallgod avfetting til en god pris. Rasket den med meg i farten på Torshov for lenge siden, og ble veldig imponert!

Takktakk! Veldig hyggelig av Kenneth indeed. :)

Takk for flott, lærerik og ikke minst veldokumentert jobb i toppklasse Torby. :thumbup:

Denne bilen fikk en virkelig makeover og jeg er imponert over at du greier å kjøre den hologramfri med roterende.

Gleder meg til å prøve menzerna til sluttpolering etter å ha sett dette

- Kjenner meg godt igjen når du snakker maskering...disse bilene spiser ruller med maskeringstape

Hvor handler man KCL mikro royal ?

Ståle :)

Ikke så vanskelig å kjøre hologramfritt med Menzerna. Spre på lavt turtall, jobbe på 1500-2000 og deretter 'juvelere' på lavt turtall. God stemning.

Riktigt jättebra Torby, riktigt jättebra!

Er det aluminiumspanser på disse? Ser PTG'n slår over til NFe som er aluminium. ;)

Eneste han har fått no go på er Swissvax Insignis! :D Så ta det med forebehold at det er Swissvax "Viking" som er brukt. Ellers så er det bare å bruke det du kan Torby. Så si alt jeg har står jo hos deg nå.

Ja dæven, det tenkte jeg da ikke over en gang. Er nok aluminimum ja. Har holdt meg unna Insignisen ja, slæpp off! ;) Nok en gang, takk for lånet! :D Det skumle er jo at jeg får lyst på mere utstyr selv...

Veldig bra jobb dette Torbjørn... Fint du viser litt teknikker mtp hvordan kjøre pad'en safe:-)

Nå skal jeg gi deg og andre et lite "tjuvtriks" angående de plastlistene på volvo som er mer eller mindre umulig å komme til på en skikkelig måte... Når dem blir slitt og j#"%e slik som på bildet her så er det en enkel fiks: Dra på Bilia, si at du skal ha tak langsgående pyntelister. Ta dem ut fra den 3meter lange esken, klips på og beskytt dem med LSP:-) De er faktisk såpass billige at det faktisk er verdt det.. Har byttet dem på begge S60'ene jeg har og den nesten største utgiften jeg hadde ifm dette var de klipsene som røk hele tiden når jeg skulle sette dem på første gangen:-)

Takk for hyggelig tilbakemelding! Skal tipse eieren om å kjøpe nye lister! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Ser jo som ny ut Volvoen :) kred fra meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Dette ble gullende godt :) Får vel teste litt KCL utover her, siden det både er "goe pris og løye å jobbe med

Herr Grønn-knapp er herved trykket :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter    1 399
Petter

Helrå jobb!!! Den mest strøkene v70n jeg har sett på lenge.

Cred for sureren jobb Torby!!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Bra jobba! Ser veldig bra ut... :thumbs:

Hvor "lang tid" tar det å kjøre ut PO85RD? Bruker mest M205, men hadde vært grei med en "tradisjonell" finishing polish også, så står mellom den og 3M sin Ultrafina

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bjorke    377
bjorke

Flotte writeups du kommer med, i like :) Herlig resultat på bilen også!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sandmo    73
Sandmo

Very niiiice Torby :) Keep up the good work ;) Creds fra mæ te dæ!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Flott jobb Torbjørn! Det første finishbilde var jo virkelig eyecandy i tillegg B)

Du klarte også å fange kjøresporene etter SIP ganske bra på noen av bildene må jeg si ;)

Btw, hva slags bakplate er det du bruker sammen med medium pads?

Endret av Hans Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jkkarl    20
jkkarl

Veldig bra jobb.. flott resultat på en ordentlig bil... (synes jeg).!!!

cred gis herved... til deg Torby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torby    204
Torby

Ser jo som ny ut Volvoen :) kred fra meg.

Takk! Den var ikke så ille fra før, heller.

Dette ble gullende godt :) Får vel teste litt KCL utover her, siden det både er "goe pris og løye å jobbe med

Herr Grønn-knapp er herved trykket

Takker! KCL er finfin! :)

kjempefin jobb, kjekk lesing dette her

Takk for deeet! :)

Helrå jobb!!! Den mest strøkene v70n jeg har sett på lenge.

Cred for sureren jobb Torby!!!!

Tusen takk, Petter! :)

Bra jobba! Ser veldig bra ut... :thumbs:

Hvor "lang tid" tar det å kjøre ut PO85RD? Bruker mest M205, men hadde vært grei med en "tradisjonell" finishing polish også, så står mellom den og 3M sin Ultrafina

Takker! Nå har ikke jeg brukt PO85RD så veldig mye enda, men jeg pleier å kjøre noen (2 - 5) pass på høyt turtall, deretter ca like mange på under 1000 rpm. Det har fungert fint så langt ihvertfall.

Flotte writeups du kommer med, i like :) Herlig resultat på bilen også!

Mange takk!

Fin lesing og flott resultat!

Cred gitt

Takk takk!

Very niiiice Torby :) Keep up the good work Creds fra mæ te dæ!

Takker og bukker!

Flott jobb Torbjørn! Det første finishbilde var jo virkelig eyecandy i tillegg

Du klarte også å fange kjøresporene etter SIP ganske bra på noen av bildene må jeg si

Btw, hva slags bakplate er det du bruker sammen med medium pads?

Takk! Det er ei bakplate jeg fikk med i et sett beregnet på PPG lakk. Ikke for myk, men passe dempet synes jeg. Kan være litt hard på de hardeste pad'sene.

Veldig bra jobb.. flott resultat på en ordentlig bil... (synes jeg).!!!

cred gis herved... til deg Torby

Takk!

Nydelig jobb på en svenske som virkelig trengte det!

+ Cred!

Takk takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig