truhaa

TEST: Kangoo vs vinter 2009/2010

92 innlegg i emnet

Kangoo blir vinter preppa :)

Husk avstemming også...

Kangoo blir igjen teskanin her, og det blir voks vs voks vs sealer vs sealer :) så det kan blir moro å følge med på dette, bilen står som vanlig utendørs hele året, den triller ikke voldsomt mange km på veiene, men den får seg noen turer, bilen brukes hver dag etter at Evo er i vinterlagring..

Det ble delt opp i 4 områder for å få lagt på 4 forskjellige beskyttelser, og de som da er på bilen nå er :

(lagt på fra venstre)

- Swissvax Concorso.. kr 1629,- (swissvax Norge)

- Meguiars MG#16.. 12-17£ på ebay..

- Chemical Guys Jetseal109.. kr 320,- (scandicshine)

- Duragloss 105.. kr 220,- (scandicshine)

Prosessen før det ble lagt på var:

Korrigering med Metabo + 3Ms Exxtra fine compound + gul/orange pads, så 3M ultrafina + blå pad, så det er nevnt så blir resten av bilen tatt med Extra fine Compound + orange 3M pad, gul tok ikke på langt nær nok, mens Grønn 3M (rubbing) blir noe for voldsom da det ikke er "så" ille denne lakken er.

Fra korrigeringen:

post-3-1254077666,08_thumb.jpg

Testa med 3M ultrafina og blå pad først, det tok n-a-d-a ....

post-3-1254077669,82_thumb.jpg

post-3-1254077672,68_thumb.jpg

post-3-1254077676,15_thumb.jpg

post-3-1254077679,32_thumb.jpg

Når lakken var korrigert ferdig på panser, så ble den dynket med Menzerna top inspection for å fjerne eventuelle oljer som var igjen fra 3M ultrafina. så var det over på selve testen, og her kommer fremgangsmåten for hvert produkt, og dette er fra forhandlere, dvs det legges på slik det skal gjøres for best holdbarhet:

Påført fra venstre:

- Swissvax

Cleaner fluid påført og jobbet inn først, så fjernet med mikrofiber. Concorso lagt på, fjernet med Mikrofiber

- Meguiars

MG#16 påført panelet, lar tørke og fjernet med mikrofiber

- Chemical Guys

EZ cream påført med skumpad, jobbet godt inn, latt tørke og så fjernet, Jetseal påført med pad, latt tørke og fjernet med mikrofiber

- Duragloss

Duragloss 601 bonding agent påført, latt denne tørke, påførte så Duragloss 105 over denne (ikke fjerning av 601 først) så tørk sammen, fjernet med mikrofiber

Fra prosessen:

post-3-1254077682,8_thumb.jpg

post-3-1254077686,45_thumb.jpg

post-3-1254077690,12_thumb.jpg

post-3-1254077693,83_thumb.jpg

Her er Swissvax Cleaner Fluid på/av, CG EZ cream på, Duragloss 601 på

post-3-1254077697,61_thumb.jpg

Her er Swissvax Concorso på, Meguiars MG#16 på, CG Jetseal109 på, Duragloss 105 på:

post-3-1254077701,49_thumb.jpg

Her er alle fjernet fra panelet:

post-3-1254077705,36_thumb.jpg

post-3-1254077708,82_thumb.jpg

Noen som stikker seg ut mht påføring eller fjerning?

Swissvax har vel både bunn og topp, Cleaner fluid og frote håndklene som Swissvax har er dødsdømt, med mikrofiber så er det lett, men den er fortsatt oljete, Swissvax voks mao er himmel å jobbe med... letteste av alle sammen her. Ellers så var alle 4 lette å fjerne, Meguiars MG#16 er lett så fremt du legger på tynt, CG jetseal blir jeg alltid glad når jeg fjerner, samme gjelder Duragloss 105 :)

Utseende?

Etter at de er fjernet fra et nypolert panel er det vrient å se noe forskjell mht glans, panelene er også for små til å gi noe helhet i noe glans, uansett så er alle 4 her anerkjente for utseende de gir, måtte jeg velge en av de uten å ta til betraktning eventuell holdbarhet, men kun enkelhet så ville jeg nok tatt EZ cream + Jetseal109, de to sammen ser unektelig bra ut og er lettere en lett å legge på og fjerne, hadde Swissvax hatt en annen rens en Cleaner Fluid så hadde jeg valgt den, Concorso er og blir en snaddersak... men på en annen side så tar jeg gjerne alle 4 jeg da de er bra alle i hopa ;)

Annet:

vet at mange legger på 2 lag med Jetseal109, men da det vil gjøre det til at det må på 2 lag på alle sammen så dropper jeg det, Duragloss 105 skal herde lengst av disse her, voksene trenger bare noen timer (4 timer sirka) Jetseal109 herder i flg Chemical Guys på 20 minutter... så det ble med et lag av alle, så samme tid mht på og av :)

Posten ehr blir oppdatert etterhvert som jeg tar resten av bilen også, samt følges opp etter avspylinger, vask og bruk ....

27 desember

27 September ble bilen preppa for vinter test 09/10, da så det slik ut etter at panser var beskyttet og klart for vinteren her i Norge.... vel nå har det gått 3 (tre!) Måneder siden da, og bilen har IKKE vært vasket på den tiden, det høres jo vilt ut det, og ja jeg skvatt jeg også når jeg så det var så lenge siden bilen var rørt mht vask, og da snakker vi ikke avspyling av bilen en gang.... bilen er mao ikke tatt på.... bilen står ute 24/7 ser snø, regn og saltede veier.

Noe jeg er overasket over er at bilen ikke blir voldsomt møkkete heller, Volvo v40`n her er ren akkurat en dag så er den like ille igjen, kangoo holder seg "ren" i uker, ja måneder før den ser dass ut. Grunnen er vel at den er utstyrt med 4 stk sagblader som dekk, disse befinner seg godt under bilen og kaster ikke søle og vann oppover sidene som på volvo`n. Uansett så bølir det jo møkk, men ved vask i dag så var det lite som satt på bilen...

Slik var det etter runde 1

post-3-1261940567,91_thumb.jpg

Så ser dere hva som ligger hvor på bilen... Swissvax venstre, så meguiars, Jetseal og da Duragloss til høyre

Bilen ble vasket i dag med:

- i selvask

- såpe i såpepistol som leveres på stedet

- tardis på lavere paneler (ikke panser)

- Surf city grime destroyer mht avfetting nr 2

- gritGuard

- CG wash mitt

- Duragloss 901

- Div WW håndkler mht tørk

Tardis gjør i allefall rent, ikke en nupp på noe sted den hadde vært, den tar nok noe plast beskyttelser, virket noe lamere shedding mht plasten etterpå, og de så mer slitene ut (merker/riper etc kom frem)

Duragloss såpa er jo mer en bra nok den, samme med CG mitt.... alle panelene ble så rene som ejg ønsket :)

En annen ting jeg skammer meg over er at det bare har vært panser som har vært beskyttet så langt, bilen ble strippet for voks den 27 september og skulle få nytt lag over hele seg da, det rakk jeg ikke, og så kom jula plotselig hotselig, tiden ble knapp og jeg rakk hverken vask eller å beskytte (ja EVO fikk all min tid oktober-november ;) ) Så nå er resten av kangoo også beskyttet med diverse, noe jeg kommer tilbake til etterhvert..

Her er bilder etter såpe + høytrykk:

post-3-1261940203,77_thumb.jpg

post-3-1261940215,82_thumb.jpg

post-3-1261940227,83_thumb.jpg

post-3-1261940239,12_thumb.jpg

Over til det som ble testet:

- Swissvax Concorso

- Meguiars MG#16

- Chemical Guys Jetseal109

- Duragloss TPP 105

Går frem mht rekkefølge fra venstre til høyere på panser:

Swissvax Concorso

Før vask:

- Ikke mye møkk som sitter på den siden, noe mer en på sealer siden, men ikke mye

- Glans er "greit" nok, bilen er jo møkkete etter 3 mndr

- Beader ok mht vann når det har regnet, snø fester seg lite

Under vask/prewash høytrykk:

- Litt WOW her, den beader greit, 3 mndr mht en voks er ikke ille

- Etter bare såpe + avspyling er panelet rimelig rent

Etter vask:

- Imponert igjen, beader bra enda, og shedder vannet fra panelet, ikke som da det var lagt på men bra

- Glans er bra, ser bra ut og min oppfattning er at det ikke trengs noe QD`er over for å booste den

Etter tørk:

- Lett å tørke, vannet sitter ikke, panelet er nesten fritt for vann mht tørking, det som er igjen er lett å fjerne

- Blank og fin

- Ingen møkk igjen på panelet

- Beader vann bra

- Shedder vann bra

post-3-1261940352,34_thumb.jpg

Meguiars MG#16

Før vask:

- Definitivt den voksen som "trekker/holder" til seg mest møkk, MG#16 delen er den mest møkkete delen av panseret

- Ser klar skille til Swissvax og Jetseal siden

- Beader ok mht vann og snø fester seg fortsatt dårlig

- WOW, WOW, WOW, WOW

- Syke s###n å den beader vann!!!! Beader jo mer nå en dagen etter den ble lagt på

- Møkk som satt på panelet er long gone med såpeblandingen som er i selvasken

- MG#16 delen av panseret er rent og pent

Etter vask:

- nok en WOW, beadinga er vill, ser knall forskjell til Swissvax og jetseal sidene (som den grenser til)

- Etter såpe og avspyling er den vakker som få....

Etter tørk:

- Lekende lett å tørke av, panelet blir tørt etter 2 sveip med wafle weave håndkle

- Blank og fin

- ingen behov for noe QDer

- Beader vilt bra

- Shedder vilt bra

post-3-1261940365,55_thumb.jpg

Chemical Guys jetseal109

Før vask:

- Lite møkk som har festet seg

- Ser "ok" blank ut

- Beader lite, og snø sitter mer på denne siden av panseret

- Så og si død og begravet

- Vannet står på delen og det skjer nada

- er fortsatt møkk på panelet etter såpe + høytrykk

Etter vask:

- Fortsatt dødt, lite shedding, vannet står og står på panelet

- glans er ikke lett å si mellom 2 mm med vann

Etter tørk:

- Tyngere å tørke, vannet sitter fast,

- Blank og fin

- Behov for QD`er er def tilstede, men nytt lag Jetseal109 er nok å anbefale

- Shedder 0

- Beader tja, bitte, pitte litt

post-3-1261940376,45_thumb.jpg

Duragloss 105

Før vask:

- Lite møkk på panelet

- Ser greit blank ut

- Beader "ok" men snø sitter mer på denne siden av panseret

- Shedder ok, men virker slapp

- Er fortsatt møkk på panelet etter såpe + høytrykk

Etter vask:

- Noe bedre nå, men ikke noe Duragloss verdig, def den som skuffer meg mest her, mht hva jeg selv ville trodd

- Panelet er rent og pent, noe QD`er hadde det nok blitt her

Etter tørk:

- Tyngere del å tørke, vann sitter igjen

- Virker slapp

- Ser "ok" blank ut

- shedder vann sakte

- Beader vann ok

post-3-1261940387,14_thumb.jpg

Så der kom den.... Vil bare unnskylde meg ovenfor de i vaskehallen som hørte meg si " å dra tell hæ####e " når jeg spylte bilen etter såpe pålegging og så hvordan Meguiars og Swissvax beada vannet...... :)

Konklusjonen:

Kan ikke si annet en at jeg hadde tapt mye penger om jeg hadde vedda her gitt, jeg er en Duragloss "troende" men fikk meg en "in your face" i dag gitt, at Jetseal109 var borte var ingen overaskelse for meg, den syntes jeg holder dårlig okke som, men at Meguiars MG#16 skulle være så soleklar hadde jeg ikke trodd skulle skje, det var def den delen av panseret med mest møkk på, før såpe/høytrykk, etter avspyling var den bedre en ny.

Noen bilder fra garasjen her hjemme med en vanntest:

post-3-1261940329,11_thumb.jpg

post-3-1261940339,23_thumb.jpg

post-3-1261940398,01_thumb.jpg

post-3-1261940410,29_thumb.jpg

post-3-1261940423,6_thumb.jpg

post-3-1261940435,59_thumb.jpg

post-3-1261940446,77_thumb.jpg

Rangeringen blir da ut fra min test:

- Meguiars MG#16, klart tilstede, ingen reduksjon i beading, shedding, glans

- Swissvax Concorso, klart tilstede, noe reduksjon i beading, shedding, ingen reduksjon i glans

- Duragloss 105, slapp sak mht shedding, noe beading, bra glans

- Chemical Guys Jetseal109, ingen shedding, lite beading, fortsatt glans

(mht glans, så går det på hva jeg syntes er bra, jeg kan ikke stå 2 meter unna bilen og si "den siden er blankere en den" men det er forskjell der tapen var, det kommer ikke frem mht bilder uansett...

Resten av bilen ble også tatt:

taket fikk:

- Wolfgang sealer

Framskjermer og dører fikk

Scholl Star wax

Bakre sider H side (sett forfra) fikk:

- Duragloss Aquawax

Bakre sider V side (sett forfra) fikk:

- Meguiars Ultimate Quik Detailer

Baksiden fikk:

- Scholl SW20

Så jeg holder dere oppdattert med hvem av de som klarer seg best, blir 2 x Quick wax og 1 x Quick detailer + en sealer på taket fra Wolfgang (autogeek`s egne merke)

Bilder fra den seansen:

post-3-1261940250,68_thumb.jpg

post-3-1261940263,29_thumb.jpg

post-3-1261940274,43_thumb.jpg

post-3-1261940285,04_thumb.jpg

post-3-1261940296,53_thumb.jpg

post-3-1261940308,45_thumb.jpg

post-3-1261940458,09_thumb.jpg

post-3-1261940472,55_thumb.jpg

post-3-1261940481,55_thumb.jpg

post-3-1261940493,53_thumb.jpg

Da er det bare å la bilen stå frem til i morgen, så bærer det ut igjen i snø og salt...

(alle lister på bilen fikk Swissvax seal feed også... drit lei de fryser fast...

Og beklager at det bare ble mobilbilder, ble nos "shaky" ones dette her desverre.....

Høytrukkspylt 23 01 10

Sist vask 27 desember 09

Bilen var ikke nevneverdig møkkete etter 1 måned, den holder seg som sagt greit ren selv om den er på veien hver dag og står ute ellers, men en kjapp avspyling er det greit å få til innimellom, er litt forsiktig mht spyling og vask av denne bilen da dører ol fryser bom fast her så fort den blir litt våt..

Så høytrykkspylte bilen i dag, såpe og høytrykk på selvasken, ikke noe nytt i forhold til sist gang

Swissvax Concorso henger bra på enda den, shedder ikke uber, men bra nok til å skjønne den ligger bra på lakken

Meguiars MG#16 er fortsatt i tet her enda de, imponert over den, shedder vannet kjapt og bra

Jetseal109 er borte vekk og long gone nå... vannet bare står på panelet

Duragloss 105 er svak men vannet trekker seg bort etterhvert, men ikke bra nok imo

Duragloss Aquawax og Meguiars Ultimate Detailer som ble lagt på ved siste vask shedder vannet "ok" begge to, Wolfgang sealeren er greit tilstede men ikke noe voldsomt bra så denne faller i mellom her allerede. Bakside glemte jeg å sjekke mht Scholl SW20 samme gjelder Scholl Star Wax på fremskjermer og dører, skamme seg....

Så her er noen bilder fra vaskehallen:

Alle bilder er etter hoytrykksvask

Panser:

post-3-1264261820_thumb.jpg

post-3-1264261841,69_thumb.jpg

post-3-1264261856,87_thumb.jpg

post-3-1264261874,99_thumb.jpg

post-3-1264261892,86_thumb.jpg

post-3-1264261965,15_thumb.jpg

post-3-1264261982,78_thumb.jpg

post-3-1264261999,69_thumb.jpg

H side Duragloss Aquawax

post-3-1264262016,78_thumb.jpg

post-3-1264262035,76_thumb.jpg

V side Meguiars Ultimate Detailer

post-3-1264262059,46_thumb.jpg

post-3-1264262076,62_thumb.jpg

Taket med Wolfgang sealer

post-3-1264262099,34_thumb.jpg

post-3-1264262117,61_thumb.jpg

Så er det bare å vente til neste vask og se hvem som faller ra da eller imponerer....

12

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet Truls B) , denne blir spennende å følge med på.

Tenkte å prøve en lignende test selv også på Coupe'n.

Hva gjør du under tapen. Er det uten beskytttelse eller legger du noe der etterpå ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm.... er denne testen verdt kred da;)?

Blir spennende dette her Truls! Flott tiltak

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne blir interessant å følge med på utover vinteren :)

Hvordan er Duragloss 105 mot 111? Trodde 111 skulle være mer holdbar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper virkelig at Swissvax vinner, i og med prisen. Er likevel noe tvilende hehe

Men med tanke på at Cleaner Fluid er så ille å påføre/fjerne, er det da verdt å bruke den i forhold til å bare legge et ekstra lag voks? Selvsagt er det jo best å bruke CF først og deretter 2 lag, men hvordan stiller det seg med 2lag vs CF + et lag...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Under tapen blir det ikke gjort noe, så ser en hvor mye det oksiderer i løpet av tiden, samt holder klare skiller mellom de forskjellige..

Bare bytt ut frotehåndkle med mikrofiber, da er du rimelig berga mht Cleaner Fluid, forsatt litt "smøring" da også, men betraktelig bedre, alt er å bruke feks Chemical Guys Vertua Bond som heft, det funker også bra....men personlig så holder jeg på Cleaner Fluiden da den gir det "lille" ekstra ;)

Duragloss 111 skal nok holde lengre en 105 vil jeg også tro, men med Duragloss 601 under (heft) kan den også være god, men det gjenstår å se det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult, blir morsomt å følge med videre på dette:-) Fikk litt arbeidslyst i går skjønner jeg :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tiltak Truls!

Flott at du finner ut hva jeg skal bruke neste år.

Heia Jetseal!! (så slipper jeg å kjøpe noe nytt) :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant test. Skal følge med denne ja.

Når det gjelder glans utgjør vel forarbeidet i form av rens og polish minst 90%. Voksen/sealeren tar seg bare av de siste prosentene. Dog er de viktige. I hvertfall for oss som er bitt av basillen. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult, blir morsomt å følge med videre på dette:-) Fikk litt arbeidslyst i går skjønner jeg :rolleyes:

ja, ble inspirert... stod lenge å tenkte jeg skulle våtslipe panseret her også, men det ble med tankene.. he he,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg legger en 10'er på Meguiars MG#16 :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test. Tipper Duragloss holder lengst selv. av alle tre, like over Jetseal. Ang. Concorso vs. MG16 så er vel 16 mer enn hybrid av voks og litt lakkforseling og regner med den holder lengre(uten å ha testet den selv) enn Concorso. Concorso er jo kosevoksen man legger ett par ganger i løpet av sommeren :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Concorso holdt overraskende lenge i fjor vinter, gleder meg til å se hvem som faller av først :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Concorso holdt overraskende lenge i fjor vinter, gleder meg til å se hvem som faller av først :)

Den 09 A4'en jeg la på Concorso i sommer holder bra enda den også... Men ja, spent på utfallet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende og systematisk test. Spent på resultatet, ikke minst hvordan lakken er under tapen etter vinteren. Jeg holder en knapp på Meguiar's #16

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne skal følges med på :thumbup: Keep it up Truls :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo flott med litt testing Truls :D

Personlig tror jeg (dessverre) at Jetseal taper denne og at det blir noenlunde jevnt mellom de tre andre...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det her blir spennende!

Vet selv at 2xMG#16 holder lenge, men har litt godfølelse for DG

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne blir interessant å følge med på utover vinteren :)

Hvordan er Duragloss 105 mot 111? Trodde 111 skulle være mer holdbar.

Ifg andre forum (utenlandske) hevder Duragloss selv at 105 skal være enda mer holdbar en 111. 105 er en vidreutvikling av 111, men som også inneholder en mild rens.

Har selv lagt på vinterbeskyttelse nå nylig og brukte 101 og 2X105 + 951. Skal bli spennende og se holdbarheten. Nydelig utseende på 105 i hverfall. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test dette.thumbup.gif Det blir spennende og følge med utover vinteren.default_smile.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive