Gå til innhold

TEST: Kangoo vs vinter 2009/2010

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Har jo hørt fra flere at det skal være sånn med jetseal, men et produkt som er slikt vil iallefall ikke jeg bruke. Halve poenget med LSP blir da borte :P og når vannet ligger på lakken slikt mener jeg produktet umulig kan beskytte lakken, siden vann og spes regnvann som ligger på lakken over lengre tid etser.

Vel, vannet vil ofte ligge lenger på lakken hvis det er sealer/voks under enn ellers. Da tenker jeg på "water beads". Hvis det regner vil du se at det tar mye lenger før vannet fordamper fra horisontale paneler der det er beskyttelse enn der det ikke er beskyttelse. På den annen side så hindrer jo beskyttelsen at vannet er i direkte kontakt med lakken :)

Her er en video jeg tok etter andre vask etter at jeg hadde lagt på jetseal på panseret. Taket var det 3-4 mnd siden jeg la på:

Jetseal sheeting
Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Jeg mente å huske at du sa engang at Saphir også tok tidlig kvelden eller har jeg drømt? Åssen stasjon og vaskeprogram kjørte du? Hadde vært artig engang å testet bilene våre opp mot hverandre.. Legger på voks eller forsegling samtidig, i samme garasje, nøyaktig samtidig og dratt og vasket bilene i vaskeautomat uten børster riktignok for å se om det er noen forskjell etterpå...

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Jeg tenkte egentlig Dennis sin mot min da han har SS lakk og jeg har 2k lakk.. Men ikke dumt forslag Petter, kan den maskinen brukes uten børster da?

• Admins
Skrevet

Vel, vannet vil ofte ligge lenger på lakken hvis det er sealer/voks under enn ellers. Da tenker jeg på "water beads". Hvis det regner vil du se at det tar mye lenger før vannet fordamper fra horisontale paneler der det er beskyttelse enn der det ikke er beskyttelse. På den annen side så hindrer jo beskyttelsen at vannet er i direkte kontakt med lakken :)

Her er en video jeg tok etter andre vask etter at jeg hadde lagt på jetseal på panseret. Taket var det 3-4 mnd siden jeg la på:

Jetseal sheeting

Da vann og feks fugle dritt kan etse seg igjennom klarlakken etter litt tid, så skal det mye til at en sealer skal tåle det bedre enn det klarlakken gjør. Jeg har mine tvil på det :)

Så en voks/selaer som gjør at det ikke "fester" seg er nok mye av beskyttelsen.

Jeg mente å huske at du sa engang at Saphir også tok tidlig kvelden eller har jeg drømt? Åssen stasjon og vaskeprogram kjørte du? Hadde vært artig engang å testet bilene våre opp mot hverandre.. Legger på voks eller forsegling samtidig, i samme garasje, nøyaktig samtidig og dratt og vasket bilene i vaskeautomat uten børster riktignok for å se om det er noen forskjell etterpå...

Har nok sakt at den ikke var på så lenge en gang, da jeg synes det var lite med 2 måneder etter at jeg har hørt andre får en god del mer. Men er nok ikke rart siden min bil ikke står i garasje, og jeg kjører en god del. Blir derfor vanskelig å sammenligne holdbarhet direkte mot en annen når man ikke vet om bilen står i garasje, hvor mye den blir kjørt, hvor ofte den blir vasket osv. Er veldig mye som spiller inn på hvilken holdbarhet man får :)

Jeg kjørte i en Shell vaskeautomat på vanlig børsteløst program, dette var på vinteren, de har ofte har en del sterkere avfetting og såpeblanding da.

Tviler på at vi hadde sett noe forskjell men hadde jo vært interessant å prøve hehe..

Skrevet

Da vann og feks fugle dritt kan etse seg igjennom klarlakken etter litt tid, så skal det mye til at en sealer skal tåle det bedre enn det klarlakken gjør. Jeg har mine tvil på det :)

Så en voks/selaer som gjør at det ikke "fester" seg er nok mye av beskyttelsen.

Det er klart :) Jeg bare påpekte at vann vil ligge lenger på en "beskyttet" flate enn en "ubeskyttet flate" så lenge ikke vannet kan renne av, altså på en horisontal flate. Det ser man lett når det regner ute. Det vil fortsatt ligge vannperler på taket mitt i timesvis etter at bilene som står uten beskyttelse har tørket. Hvorfor er jeg ikke sikker på men.

Ja, jeg vasker med svamp!

Skrevet

Moro å se at andre også er veldig fornøyd med MG#16, har også "dårlig" oppfatning av JetSeal..

Bra test ;) Takk for at du tar deg tid til det...

Skrevet (endret)

Vannet renner av enda?

Husker at ved første vask at allerede da lå vannet lenge på lakken før det ble borte. Så kan jo være at produktet enda beskytter men at vi som mener det er dødt når vannet ikke lengre renner av ikke blir riktig måte å si at det er dødt på.

Har jo hørt fra flere at det skal være sånn med jetseal, men et produkt som er slikt vil iallefall ikke jeg bruke. Halve poenget med LSP blir da borte :P og når vannet ligger på lakken slikt mener jeg produktet umulig kan beskytte lakken, siden vann og spes regnvann som ligger på lakken over lengre tid etser.

Vannet renner fremdeles av ja. Når jeg spyler etter vasking så ligger det kun noen dråper igjen på bilen, ingen vannfilm. Beadingen er der fremdeles. Bruker forøvrig Grime Reaper eller Prickbort før vask, avhengig av hvor skitten bilen er. Vasker med soild dose DG 901 eller CG CW&G.

Kjørte to runder med IPA wipedown før påføring av Jetseal. Førte på hele bilen i et jevnt dekkende lag, heller for mye enn for lite produkt. Lot det stå i 25-30 min før jeg tok av. Ventet nye 25-30 min før jeg repeterte prosedyren.

Endret av omrognan
Skrevet

Bra du oppdaterer oss Truls. Interessante funn, trodde også Duragloss skulle holde seg bedre... Skulle kanskje prøvd 111 isteden? Uansett, flott med bilder og info :)

Skrevet

Bra og interessant test. :) Den gir nok en god pekepinn men husk at det er mange faktorer som kan påvirke resultatet. At vannet beader trenger nødvendigvis ikke bety at man har bra beskyttelse. Det er høy overflatespenning som gir beading effekten.

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Det er høy overflatespenning som gir beading effekten.

Jeg regner sikkert med at det er flere enn meg som lurer på dette? Har du en god forklaring på dette? :)

Jeg spør av ren nysgjerringhet :)

Skrevet (endret)

Vet at ditec/toughguard og disse skal jobbes inn i lakken med oscillerende maskin til produktet forsvinner uten behov for å tørke av. kan jo kanskje prøve å bruke sealeren sånn for å se om dette kan ha virkning på holdbarheten.

Endret av hc_Tk
Skrevet (endret)

Jeg regner sikkert med at det er flere enn meg som lurer på dette? Har du en god forklaring på dette? :)

Vannet samler seg i dråper pga overflatespenningen. Denne overflatespenningen kan man elimenere med å tilsette såpe(da ser man vannet flyte utover) Men for at vannet skal kunne klare å samle seg i dråper er den avhengig av rett underlag, f.eks voks/sealer...

*søkte litt rundt på vebben, der fant jeg at flate dråper betyr at overflaten vil hefte godt hvis man skal legge noe lag over, og hvis det er "god" beading så vil lag man legger etter dette hefte dårlig. Kanskje derfor noen opplever at en voks sitter dårlig over en sealer?

(Det med hefting på underlag gjelder også møkk og dritt, dårlig beading=god heft for møkk)

Endret av Lexis
Skrevet

Ser selv at #16 "drar til seg" møkk. Men PB + HT så er alt borte, så mht #16 har jeg samme erfaring som deg Truls. Kjører #21 og Petes53 på Saab'n nå, får se hvordan den står seg mot #21 og #16 på Toyotaen utover vinteren.

Bra test og takk for at du tar deg tid til dette!

Skrevet

Blir artig å se hvordan MG#16 er i forhold til 915 i forhold til det å dra til seg møkk.. har ikke lagt merke til det før siden jeg ikke har hatt den på bilen min på vinteren!

Skrevet

Fra Wikipedia:

Uten overflatespenning ville man ikke kunne fått dannet dråper. Dimensjonen og stabiliteten til dråper styres av overflatespenningen.

Se også betraktningene her:

http://www.detailingbliss.com/forum/f8/does-water-beading-sheeting-equal-durability-8049.html

Skrevet (endret)

Overflatespenning kan eksempifiseres ved at man tenker seg et glass vann

Rundt om i glasset trekkes vannmolekylene likt mot hverandre fordi det finnes molekylære krefter rundt på

på alle sider.

På toppen av glasset derimot trekkes vannmolekylene kun fra ene siden....det er naturligvis fra siden hvor det er vann,

På det viset får man en overflate som "tåler" mere mekanisk belastning enn stoffet i seg selv i fri form.

Eksempelvis en øyestikker som tusler rundt på overflaten av en vanndam.....et glass vann fylt til randen slik at man ser vannet "slå kul på seg" på toppen av glasset....Eller en vokset overflate som får "et hardere skall" fordi det på molekylærnivå kun er krefter i en retning

Men nok om det....

Det er artig å se at Megs#16 oppfattes stort sett likt rundt om...holdbar, god beading, glansfull og....... dirty

Veldig bra at andre får rein overflata med avfetting....jeg sliter med dette på fruens bil.

Endret av Ståle
Skrevet

Er litt skuffet over at Duragloss 105 gjør det relativt dårlig i denne testen. Har selv denne på som vinterbeskyttelse og trodde faktisk at dette var noe av det bedre på markedet hva angår holdbarhet. Mulig den er litt "hypet" opp her på forumet. Nå er jeg fremdeles fornøyd med 105, men så vasker jeg bilen ca ukentlig også da.. ;)

• Admins
truhaa
Skrevet

DG 111 holder lengere en DG 105 ja, 105 er ikke død enda da, kan være den falt brått og holder seg jevn fremover.... DG 111 testet jeg i fjor og den holdt vel 8 måneder da.... så ikke noe hype rundt Duragloss 111 i alle fall, det er primært den jeg bruker som sealer om jeg skal bruke sealer....

Overrasker meg Dog at Voks har "lengere" holdbarhet en sealer, snur litt opp ned på hva jeg har hatt inntrykk av, men nå er vel ikke dette en super avansert test annet en at alle fire har fått samme tid i garasjen, voks herder jo fortere en sealere (ietseal sier vel 20 min) men de stod uansett over natta alle sammen...

Blir moro å følge det videre her nå... se om det jevner seg ut etterhvert eller om MG #16 holder stand....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Rasmus/Nanolotus
Skrevet

Veldig interesant test du har gang i :thumbup: Lidt overraskende. Glæder meg til at se hvordan det går utover.

Testede du nogen produkter på frontruten også eller blev der ikke tid til det ?

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

• Admins
truhaa
Skrevet

Bare på Duragloss rain repel, og det gjør at vinduene ble lettere å skrape, holder ikke voldsomt lenge men....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet (endret)

Overflatespenning kan eksempifiseres ved at man tenker seg et glass vann

Rundt om i glasset trekkes vannmolekylene likt mot hverandre fordi det finnes molekylære krefter rundt på

på alle sider.

På toppen av glasset derimot trekkes vannmolekylene kun fra ene siden....det er naturligvis fra siden hvor det er vann,

På det viset får man en overflate som "tåler" mere mekanisk belastning enn stoffet i seg selv i fri form.

Eksempelvis en øyestikker som tusler rundt på overflaten av en vanndam.....et glass vann fylt til randen slik at man ser vannet "slå kul på seg" på toppen av glasset....Eller en vokset overflate som får "et hardere skall" fordi det på molekylærnivå kun er krefter i en retning

Men nok om det....

Hehe, sant nok Ståle men det vi snakker om her er høy overflatespenning på lakken. Dermed vil vannet perle seg. ;)

Endret av gjohn
Skrevet

Hehe, sant nok Ståle men det vi snakker om her er høy overflatespenning på lakken. Dermed vil vannet perle seg. ;)

Ja oki...skjønner - dere snakket om beading på "strippet lakk" ? ...jeg falt litt av underveis og trodde spørsmålet var

en definisjon på overflatespenning og hvordan en vannperle oppsto :)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår