kris1986

Ford Focus

21 innlegg i emnet

Har vært litt styr med denne, men slenger den ut. Bilen er som sagt en 2000 mod Ford Focus stv. Erfaring med den bilen i "Panther Black" har jeg, og jeg vet at MG#83 med polishpad fungerer veldig bra om bilen er stygg, og 106FA med finishing om den er i grei stand. Bilen så grei ut når det var overskyet og den var nedstøvet, mer om det kommer senere. Jobben var ikke den jeg la mest sjel i, uten å si noe mer

Begynte på interiøret, og brukte dette som såpemidler:

P1010383.jpg

Autoglymserien fungerer veldig fint, og den interiørshampoen lukter veldig godt! Poorboys sin APC er verdt ett forsøk, den fungerer knall! På mattene brukte jeg CG CW+G og en Vikan børste med lange hår, skummet ble helt mørkebrunt på ett par av mattene..

P1010406.jpg

P1010402.jpg

Fikk ikke tatt noen bilder underveis som er gode, men setene var sykt skitne. De hadde masse flekker etter babyer (kremt!), kaffeflekker, sjokolade osv. Tok på nitrilhandsker :rolleyes: Ble hvertfall MYE bedre, Foma Combivac ble brukt til å suge opp såpe, her gjorde Pooboys sin APC en veldig bra jobb! Foretrakk den over Green Clean, men bruker stort sett bare GC til interiør..

P1010460.jpg

P1010462.jpg

P1010464.jpg

P1010465.jpg

P1010466.jpg

P1010468.jpg

P1010469.jpg

Dermed sto eksteriøret for tur. Først begynte jeg med felgene, som var veldig skitne. Her brukte jeg the one and only "Wheel Brightener", ja- den er syreholdig, men i stedet for å "gnikke og gnu" er det bare å spraye på litt 1:6, la det virke litt, dermed er felgen helt ren uten mekanisk berøring ;) Ingen av bilene jeg har tatt har hatt LSP på felgene, så det er ikke noe prob.. Polert kan liker ikke WB, men ei heller Bilberry... Slik var det:

P1010390.jpg

P1010398.jpg

P1010399.jpg

ett minutt etter;

P1010401.jpg

Voila! Helt strøkent, det liker vi ;)

Vaskejobben begynte med ett godt lag med Prickbort, deretter skumming med CG CW+G. Etter det var det vasking med mitt og samme såpa, liker den veldig godt :D

Før vask:

P1010391.jpg

P1010392.jpg

P1010393.jpg

Prickbort:

P1010396.jpg

P1010403.jpg

P1010404.jpg

Her ser du hvor lite skitt det blir igjen når du har kjørt spylt av PB :rolleyes:

P1010405.jpg

Var ekstremt mye skitt i lakken, ikke asfalt lengre, men mye støv av alle mulige varianter..

P1010407.jpg

Ja.. Da var det tid for korrigering! Begynte på panser, og prøvde meg på Menzerna 106FA med Scholl finish pad, dette fungerte raskt og bra. Trenge ikke å følge Zenith slavisk for å få det mer enn bra nok LSP messig, så var fornøyd :P

Derfra:

P1010413.jpg

Til:

P1010414.jpg

P1010416.jpg

P1010415.jpg

Så kom helvete, bilen har vært totaltskrot og 90% av hele bilen er lakkert i forskjellig nyanse og klarlakk, noen steder kokt, andre ikke.. hehe.. To steder fikk Vertua Bond fordi det var UMULIG! M205 med Meguiars Soft Buff finishpute lagde kjørespor som bare Top Wash kan! Men men, sånn er livet.. Andre steder gikk det akkurat med Menzerna 106Fa på Soft Buff 1.0 finishpad.. Menzerna polish med Meguiars pads, det er bare nydelig kombo :wub:

Noen random shots ;)

P1010418.jpg

P1010419.jpg

P1010421.jpg

P1010422.jpg

Men var håp her også, hvis jeg kjørte polishen helt ut

P1010423.jpg

P1010425.jpg

P1010427.jpg

P1010434.jpg

P1010443.jpg

50/50

P1010426.jpg

Se litt godt på dette bilde, det er fire paneler med forskjellig farge, den andre side er verre :wacko:

P1010442.jpg

Støv ble det som vanlig av 106FA, så da tok jeg 2x Washtec LXR med bare LXR i beholderen, ikke vann :ph34r: Da gikk støvet og oljen vekk ;)

P1010445.jpg

P1010446.jpg

P1010447.jpg

Glemte jo å ta igjen vinduet, men så det heldigvis fort :shocking2:

P1010448.jpg

Bilen fikk på seg ett lag med MG#7 og ett lag med MG#26 - de to produktene sammen på en sort, rød bil e.l,

det er bare helt rått :thumbup: Synd jeg ikke fikk med det på bildene, kompaktkamera i tussmørket er ikke det beste..

P1010450.jpg

P1010451.jpg

P1010454.jpg

P1010456.jpg

P1010457.jpg

Dugg kom, så wipet bilen lett over med CG Speedwipe så jeg var sikker på at alt av rester var borte, også fikk jeg lukte litt på go'lukta ;)

P1010453.jpg

Neste jobb kommer det fler bilder av, og det kommer nok noen bilder av han andre jeg pleier å polere med også ;)

Kristoffer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den jobben bør eier også verdsette. Interessant med fargeforkjellene fra panel til panel på samme side :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mange interessante tips. Nydelig finish som vanlig, uansett hvor mange slags lakk det er på panelene løste du den oppgaven med glans.

Vær forberedt på at hvis noen får en E-klasse fra 1995-2002, støter en på samme problemet med ulik lakk. De bilene er nesten garantert omlakkert i flere omganger pga rust, og ser ofte ut som fargekart default_smile.png

Men M205 med Meg finsihpad lager ikke kjørespor på X-Trailen min en gang så det var skikkelig myk lakk.

Alt som kan redde meg fra IPA wipedown er jeg interessert i. Hva er den LXR-såpa du renset bilen med før LSP?

Ang åpent vindu og vask. Jeg skal ikke gå i detaljer på resutatet av vindavvisere, kone som har parkert bilen med 3 cm glippe på alle vinduer og meg som gyver på med foamcanon... unsure.gif

Endret av ØHN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice work!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanon jobb som vanlig Kris. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker!

IPA wipe er helt byttet ut med 3M GPAC, Kazzper har hvertfall denne.. Kjører ett panel og ser hvordan det blir, funger det fint, tørker jeg bare over oljene med en ren mf, også tar jeg sterk såpe over hele bilen til slutt, gjerne to ganger (minst mener jeg). Da ser du oljene renne nedover sammen med såpa, nydelig syn mener jeg :D

E klasse har jeg tatt ett par av, og jeg skjønner godt hva du mener :blink: Sykt hvordan de bilene ruster...

Igjen, takk for kommentarer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble veldig bra dette! Må være fælt når det er så mye forskjellig lakk rundt om på bilen så man hele tiden må endre produkter og pads for å få det bra...

Men prøver du å unngå IPA fordi det kan lage hologrammer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent arbeid dette her :)

3M GPAC glemte jeg å kjøpe på treffet, damn... får mye lovord den

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig VELDIG stor forskjell før og etter. Damn godt jobba! :) Snø/skumlegge interiøret var nytt for meg :thumbs:

Enig i at Autoglym Interiør Shampoo lukter godt. Også tar den møkk ganske bra også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har merket på enkelte tyske biler som VAG og BMW at IPA kan gjøre så lakken får masse lange swirls, og at den ser "tørr" ut dvs. "marring" på de store sidene, her er ett eksempel:

BMWen min tåler ikke IPA, trodde det kansje var min blanding, men prøvde Petter sin, og det var like ille. Søkte om det overalt, og fant ett par poster som det sto om samme problemet jeg hadde. BMW 525en jeg tok hadde også samme problmet.. Fugleskitt etser seg i lakken i løpet av ett par tider, så tror ikke akkurat de nye miljølakkene er de beste.. Hvis du da gir en IPA-wipe på ett helt kjøretøy som ikke tåler det, da er det bare å begynne på nytt <_<

Derfor er jeg litt sheptisk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en lærerik tråd og et stykke nydelig utført arbeid. B)

mvh

ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Superjobb dette Kris.

Eneste jeg er litt kritisk til er dette:

P1010443.jpg

Det er maskering av de listene med struktur med rester på. Grunnen til at jeg drar frem dette er fordi drar du borti/over listen sånn du har gjort med 1800 rpm og cutting pad så jevner du ut den strukturen på mindre enn ett sekund. Vet ikke om det skjedde i ditt tilfelle? Men syns jo fortsatt på "ferdig-bildene" dine.

P1010451.jpg

Ikke meningen og være dust eller noe, dette er bare en pekepinn til de nye som ser inne på tråden her og kanskje ikke ser helt poenget med maskering. Mange som tror man maskerer i hovedsak pga poleringsrester. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://i290.photobucket.com/albums/ll251/kristoffer1986/focus%20stv/P1010422.jpg

Her ser du at jeg ikke har kommet borte i listene,, Det som har skjedd er at han som har hobbylakkert har brukt original lakk med biltema klarlakk fortalte han, det kokte, og han maskerte ikke godt nok. Skulle ikke bry meg om det, for det skulle vist byttet. Ellers ville jeg nok prøvd med f.eks Polytrol

Så jo, jeg maskerer fordi er du borti en list, så er det swosh, oi sann.. Hva skal du da si til eier? Du kommer ikke unna med noe annet enn å kjøpe nye lister ;)

Men hva det hvite er, det vet jeg faktisk ikke.. De hvite rennemerkene, det er kansje kokt lakk?

edit: prøvde jo å fjerne det med vindusrens, så ut som det gikk bort, men kom bare tilbake igjen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble bra Kris, kjempefin korrigering!

3M GPAC glemte jeg å kjøpe på treffet, damn... får mye lovord den

Don't cry, your local pusher has lots and lots in stock :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://i290.photobuc...tv/P1010422.jpg

Her ser du at jeg ikke har kommet borte i listene,, Det som har skjedd er at han som har hobbylakkert har brukt original lakk med biltema klarlakk fortalte han, det kokte, og han maskerte ikke godt nok. Skulle ikke bry meg om det, for det skulle vist byttet. Ellers ville jeg nok prøvd med f.eks Polytrol

Så jo, jeg maskerer fordi er du borti en list, så er det swosh, oi sann.. Hva skal du da si til eier? Du kommer ikke unna med noe annet enn å kjøpe nye lister ;)

Men hva det hvite er, det vet jeg faktisk ikke.. De hvite rennemerkene, det er kansje kokt lakk?

edit: prøvde jo å fjerne det med vindusrens, så ut som det gikk bort, men kom bare tilbake igjen

Se der ja, det var jo der før du begynte. Du må ikke nødvendigvis kjøpe nye lister, men alt med samme struktur på lakkeres med strukturlakk. Etter en dialog med eier selvfølgelig. Men veldig merkelige merker hvis det ikke er fra polering. :s

Var en super korrigering uansett, med mye forskjellige utfordringer! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette Kris :)

Om ikke annet ble du jo ihvertfall et par erfaringer rikere ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja, det var jo der før du begynte. Du må ikke nødvendigvis kjøpe nye lister, men alt med samme struktur på lakkeres med strukturlakk. Etter en dialog med eier selvfølgelig. Men veldig merkelige merker hvis det ikke er fra polering. :s

Var en super korrigering uansett, med mye forskjellige utfordringer! :)

Strukturlakk var ny for meg.. Fortell! Kan godt hende det var fra polering, men strukturen på listene var lik på hele overflaten og i kantene, men da var det hvertfall noe klin hvertfall. Men det går jo oftest vekk med en IPA wipe eller vindusrens, men ikke her ;)

Flott jobb dette Kris :)

Om ikke annet ble du jo ihvertfall et par erfaringer rikere ;)

Takk takk ;)

Skulle vært nr. alle mulige klarlakktyper på lakken, da hadde jeg hatt kombo i hodet til alle :blink::lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som du fikk hevet denne et par hakk ja!

Har tatt to slike selv og det er veldig medgjørlig lakk å jobbe med syns jeg:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så veldig bra ut Kris! Hadde sett litt svart på å gå på en slik jobb selv ;) I alle fall med tanke på alle de forskjellige lakktypene som var på bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var knall gjennomført - og du heite som du hadde noen utfordringer underveis her! Men du loset bilen trygt igjennom til et meget bra resultat. Dette står det respekt av, og er meget god informasjon for oss ferskinger :)

:thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive