Gå til innhold
truhaa

TEST: Dennis og truhaa vs våtsliping

Recommended Posts

truhaa    1 518
truhaa

Våtsliping er den store stygge ulven for mange, men det er slettes ikke så vrient og vanskelig som mange tror, eneste er at du MÅ håndtere en roterende poleringsmaskin før du setter i gang med dette, en DA kan nok gjøre en ok jobb med å korrigere men det kan både ta veldig lang tid og resultatet kan blir sånn passe. Har du erfaringer med compound og ull så er det en fordel, men overhode ikke et must, Ull er ofte lettere å jobbe med en mange hardere korigerings pads, det bygger seg ikke opp samme varme, men på en annen side så kutter det lakk fort, så det er all grunn til å være obs, men ingen grunn til å frykte dette her. Vil på det sterkeste anbefale å teste det på testpanel først eller en bil som det ikke er noe farlig med for å finne din teknikk som funker.

.

Ting du skal være tenke på når du våtsliper:

-kanter, de har ofte tynnere lakk en flatene på bilen, hverken våtsliping eller korrigering etterpå er gunstig her, tape opp og hold deg unna

-Plastdeler, her er det også fare mht det å brenne seg i mellom, ikke nødvendigvis mht selve våtslipingen men mer mht korrigeringen etterpå med ull eller hardere pads, plast liker ikke hard medfart

-Tørrsliping fungerer det også, men er mer aggresivt, så hold pad fuktig med vann

-Våtsliping med maskin fjerner MYE lakk fort

-At lakk fjernes ser du ved at vannet blir tykkere og får en lys farge, jobber du på biler uten klarlakk så vil fargen fra bilen være det du ser.

-Bruk heller et finere papir i starten og gå over flere ganger med det en en gang for mye med et grovt papir, inspiser uansett ofte panelet, det er ikke noe poeng å ta mer en det du skal uansett, bruk en mikrofiberklut til å fjerne vann og lakkrester

-Husk at du skal korrigere med roterende maskin etterpå der du våtsliper, noen steder kommer du ikke til med maskin og bør/skal da ikke våtslipes

-PG (paint gauge aka my måler) anbefales, da kan du sjekke hvor mye lakk du har å jobbe på og hvor mye lakk du har fjernet, scandicshine har et som ikke er ille priset, så vurdere du våtslipepapirer og utstyr så sett den opp på lista, husk at målingene her er en indikasjon på den totale tykkelsen på lakken, dvs ink grunning, base og klarlakk, en "ymse" regel er at 50% av det totale målet du får er klarlakk, men det er INGEN garanti.

-RDS (random deep scratches) trenger ikke være superlette å fjerne med våtslip, mange RDS blir lettere fjernet etter våtslipingen når du korrigerer med en ull pad, våtslipepapiret jobber PÅ overflaten, den er på ingen måte nede i ripene og jobber, men det hjelper feks ull pads å komme "lettere" til, hvor mange pass du kan ta avhenger da av tykkelsen på klarlakken din (les PTG)

-Flatene etter våtsliping skal være jevne i matthet så fremt du korrigerer hele paneler

-sitat Virtual:

-Når man bruker sånne runde myke slipepads, så "runder" man bare av appelsinhud osv, spesielt når man bruker den på maskin.

Mens at når man sliper med skikkelig slipepapir og en litt hard bakplate, så blir appelsinhud bare "kutta rett av" på en måte, det gir en overflate som blir 100% slett.

Så over til vår egen DCN garasje test :)

Hadde da noen panser på DCN treffet som en kunne herje litt med her, så Dennis ble bedt på et "møte" her hos meg, så snart han hadde fått vasket og QDa bilen sin og jeg lagt barna så bar det ut i garasjen..

Bord ble satt opp, 2 stk panser ble hentet, Dennis fikk en bøtte med meguiars unigrit papir, som hadde ligget der siden treffet (null problem) han brukte dette sammen med Meguiars sin våtslipekloss og dro i gang over panseret sitt (hyundai) jeg satt da med et Nissan Micra panser og hadde rustet meg med 3Ms våtslipeutstyr, 3M Trizact "P1000", 3M Trizact "P3000", 3M halvpad og 3M håndpad, jeg har testet Meguiars sine før, derfor fikk Dennis de ;) personlig smak skriker regelrett 3M sitt, det funker kanon, og som det kommer frem her i tråden etterhvert så funka det også på en litt uvant måte også (selv om det ikke er noe revolusjon det er snakk om)

Panserne så da slik ut når de ble hentet inn:

post-3-1253141433,78_thumb.jpg

post-3-1253141436,78_thumb.jpg

post-3-1253141439,79_thumb.jpg

post-3-1253141442,75_thumb.jpg

post-3-1253141446_thumb.jpg

post-3-1253141449,74_thumb.jpg

post-3-1253141452,19_thumb.jpg

post-3-1253141454,57_thumb.jpg

post-3-1253141456,92_thumb.jpg

Micra til venstre og Hyundai til høyere

Slettes ikke bra dette her, vel, min meny for denne aftenen var følgende:

Forret:

3M håndpad, 3M trizact p3000 og håndpad, grønn 3M pad, 3M fast cut plus rubbing, 3M blå pad og Ultrafina

3M Trizact 3000 med 3M håndpad, knall kombo å jobbe med, følger buene på bilen supert.

post-3-1253141459,91_thumb.jpg

post-3-1253141462,93_thumb.jpg

post-3-1253141465,86_thumb.jpg

post-3-1253141468,47_thumb.jpg

3M 55535 som "lube" er å anbefale, den er super å jobbe med sammen med 3M trizact, flaskene er drøye i bruk også.

post-3-1253141471,38_thumb.jpg

post-3-1253141474,58_thumb.jpg

post-3-1253141477,56_thumb.jpg

Her er panelet etter +/- 15 pass med 3000 papir

post-3-1253141479,48_thumb.jpg

post-3-1253141481,92_thumb.jpg

post-3-1253141484,05_thumb.jpg

Så var det over til korrigeringen av 3000 merkene, da fikk 3Ms Fast Cut Pluss Rubbin med 3M grønnpad sjansen til å bevise at den duger

post-3-1253141487,17_thumb.jpg

Vel det så sånn ut etterpå, så meget + til denne her, 3000 papir var zero problemo for denne,

post-3-1253141489,92_thumb.jpg

Etter dette så så det veldig bra ut, men det er unasett en grunn til å ta en runde med 3M ultrafina også, den gjør alt så mye bedre også ;)

post-3-1253141492,85_thumb.jpg

Høyre siden tatt, venstre side er ikke tatt (doOoh)

post-3-1253141494,92_thumb.jpg

post-3-1253141497,01_thumb.jpg

post-3-1253141499,03_thumb.jpg

post-3-1253141501,75_thumb.jpg

,

Dette funka bra det, manuelt arbeid mht våtsliping er etterhvert det samme som å polere bilen for hånd, det er moro, men etterhvert så lurer du på om det er noe som funker kjappere og bedre. Som en spot fix så funker det uber bra, stengt tatt om du skal ta et panser også men skal du over biler så kan nok en maskin være en ide å benytte, fordelen med å ta dette for hånd er at du har stålkontroll, vel... stort sett ;)

Når du våtsliper er noe av poenget at du etterlater deg en jevn matt flate, har du flater som lakken fortsatt "syntes" så må du slipe litt til, er det spots du polerer opp så tar du kun der du trenger ekstra dra kraft mht fjerning av skavanker.

Hovedrett:

Meguiars so1o gul ull, 3M fast cut pluss rubbing, 3M extra fine compund, 3M ultrafina og blå pad

post-3-1253141505,71_thumb.jpg

blir slik:

post-3-1253141508,87_thumb.jpg

post-3-1253141510,99_thumb.jpg

men en må jo teste en grøvere kombo også da det ikke tok alt, så samme ull men med 3M fast cut plus rubbing

post-3-1253141514,53_thumb.jpg

Litt ultrafina her også så snakker vi :)

post-3-1253141520,8_thumb.jpg

post-3-1253141522,89_thumb.jpg

post-3-1253141525,24_thumb.jpg

post-3-1253141527,56_thumb.jpg

Vel dette ville jeg teste for å se hva ull vs våtsliping betyr, Meguiars sin so1o gul ull er knall sammen med 3M extra fine compound, det tar mye, og etterlater seg en flate som jeg i allefall med denne lakken kunne ta et par runder med 3M Ultrafina + blå pad på og så legge på en lsp om det var planen. RDS ble borte med ull og kombinasjonene som ble brukt, men flaten er renere og mer "strøkene" etter at det er våtslipt, ull finker supert det, men det kommer ikke helt opp på nivået til våtsliping, om det hadde vært appelsin lakk på dette panelet hadde også resultatet være mye MYE mer tydelig.

Dessert:

Porter cable DA, 3M trizact p1000, 3M trizact p3000, 3M Perfect-It Fast Cut Plus rubbing, 3M grønn pad

Denne gleda jeg meg til, aldri i livet om jeg hadde gått rett på en bil med dette uten å ha testet det først, men etter noen pass og en korrigering så ble jeg litt "hmmm, var ikke verre nei, om jeg gjør det på en bil til 600.000,- ville jeg ikke satt penger på, men jeg tror og mener jeg ikke skulle laget for mye problemer da. funka det gjordet det i alle fall, ble "jeg koser meg" bra det der ;)

Porter cable DA med Trizact 1000p :blink: klar for ak-ti-On...

post-3-1253141531,48_thumb.jpg

Panelet etter noen runder:

post-3-1253141534,21_thumb.jpg

post-3-1253141536,3_thumb.jpg

post-3-1253141538,64_thumb.jpg

post-3-1253141540,73_thumb.jpg

Så ville jeg lagen en 50/50 for å se hvordan riper etter 1000 papir var å fjerne vs 3000 papir, tapet opp og fyrte opp Porter cable DA maskinen igjen på venstre side av tapen:

post-3-1253141543,37_thumb.jpg

post-3-1253141546,57_thumb.jpg

fikk vel en type følelse om at 3000 siden ville bli den letteste å få strøken:

post-3-1253141548,92_thumb.jpg

post-3-1253141551,13_thumb.jpg

post-3-1253141553,4_thumb.jpg

Så frem med en kombo som skulle over på begge sider for å se hva den klarte å fjerne, 3M Fast Cut Plus Rubbing + grønn 3M pad

post-3-1253141556,14_thumb.jpg

post-3-1253141558,94_thumb.jpg

Slik ble det da:

post-3-1253141561,53_thumb.jpg

post-3-1253141564,14_thumb.jpg

Ikke så lett å se det på bildene her, men selvfølgelig så var 3000 siden den beste, 1000 siden så var det igjen en del riper etter slipinga, så konklusjonen er da 3000 etter 1000 ;) yupp

cafe avec:

Porter cable DA, 3M trizact p3000, 3M Perfect-It Fast Cut Plus rubbing, 3M orange pad, 3M ultrafina og 3M blå pad

Den orange 3M paden hadde jeg glemt jeg hadde, husket at Gjohn her på forumet fikk den pga noen riper han sleit med å fjerne med den grønne (mener jeg det var) Så panelet ble slipt ned med 3000 papir og så....tok jeg feil flaske, he he (3M extra fine compound)

post-3-1253141567,2_thumb.jpg

Den komboen tok absolutt NADA av slipemerkene etter 3000 papir, det var som om jeg ikke hadde polert over etterpå, så neste runde da med riktig flaske, 3M fast cut plus rubbing, og da ble det sving på sakene tenker jeg:

post-3-1253141570,36_thumb.jpg

ble ikke 100 etter en runde her, så over en runde til::

post-3-1253141572,86_thumb.jpg

3M ultrafina:

post-3-1253141575,9_thumb.jpg

Ble da slik:

(NB ikke haze flate på første bilde, bare røyk ;) host

post-3-1253141578,82_thumb.jpg

post-3-1253141581,49_thumb.jpg

post-3-1253141584,27_thumb.jpg

post-3-1253141586,55_thumb.jpg

Og da så det så mye bedre ut, en par pass med 3M ultrafina og blå pad så bar det en bra finish, MEN denne tar lengre tid og blir ikke like bra som en feks meguiars so1o ull og 3M extra fine compound, så om jeg kan velge så blir det sistnevnte.

Ikke en test uten Swissvax...

Så ble det maskert opp igjen for å se hva Swissvax cleaner fluid pro + finishing pad fra Scholl kunne utrette av finish på dette her, og swissvax de skuffer ikke denne gangen heller:

post-3-1253141590,13_thumb.jpg

Swissvax sin CFP på venstre siden (ikke der det er våtslipt nei... he he)

post-3-1253141592,74_thumb.jpg

post-3-1253141594,83_thumb.jpg

post-3-1253141597,18_thumb.jpg

post-3-1253141599,96_thumb.jpg

Det ble en del forskjellige kombinasjoner dette her, og det var også moro å se hva en klarte å fjerne med feks ull alene kontra våtsliping + korrigering, fant vel ut at Fast cut Plus Rubbing + grønn 3M pad tok alt når det var snakk om 3000 papiret, men skulle du få fjernet det meste etter p1000 papiret så er det ull og Fast Cut Plus Rubbing som må til, UANSETT så anbefales det å gå over med 3000 papiret etter 1000 (åpenlyst) for å få det slik som det skal være ;)

Noe jeg syntes ble en killer var, trizact p3000 på porter cable DA maskinen etterfulgt av Fast Cut Plus Rubbing og grønn 3M pad, på det panseret jeg jobbet (nissan micra, medium har lakk) det ble så og si LSP klart etter den kombinasjonen, uansett må en ta en runde etterpå med blå 3M pad og 3M ultrafina for å få henta ut det siste av glansen som vi i DCN er så glade i, dvs bedre en naboen ;)

Dennis da, hva gjorde han hos meg? tja si det:

post-3-1253141602,88_thumb.jpg

post-3-1253141605,89_thumb.jpg

post-3-1253141608,93_thumb.jpg

post-3-1253141611,58_thumb.jpg

post-3-1253141614,38_thumb.jpg

post-3-1253141616,68_thumb.jpg

he he, nei da, han hadde sitt eget panel å våtslipe og korrigere, men av fare for at det bare ble kluss med bilder så måtte jeg konse om mitt panel å få bildene i nogenlunde rekkefølge, men har da noen action shots av mr Dennis fra kvelden da:

post-3-1253141414,82_thumb.jpg

post-3-1253141419,59_thumb.jpg

post-3-1253141422,07_thumb.jpg

post-3-1253141424,27_thumb.jpg

post-3-1253141426,34_thumb.jpg

post-3-1253141431,64_thumb.jpg

Han jobbet med de samme sakene som jeg gjorde bare at han hadde da Meguiars sitt slipepapir (unigritt + slipekloss) og det ble mer en bra nok det også....

så da var denne tråden ferdig, har jeg sagt noe som er dumt her så er det pga at jeg er trøtt nå, så ikke skyt og kom GJERNE med spørsmål eller rettelser i tråden her..

Team våtslip Dennis/truhaa

Vi prøvde også trzact på roterende og det var ikke noe suksee her, funka ikke på samme måte som med DAn, du trenger da ikke DA maskin heller, en osilerende pussemaskin som går på luft er saken som er gull...

post-3-1253141517,93_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Ser ut som dere fikk mye nyttig testing ut av kvelden. Å dele slike erfaringer med oss andre her inne, er gull verdt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
HHA    36
HHA

WOW er det jeg har å si. Skulle tro dere skulle selge panseret etterpå jo. hehe moro med forskjellige kombinasjoner, god dokumentasjon, mye bilder, tekst :thumbs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
virtual    83
virtual

Kanon test! :)

Men jeg vil tilføye at å slipe for hånd, er på _ingen_ måte det samme som å polere bil for hånd.

Når man bruker sånne runde myke slipepads, så "runder" man bare av appelsinhud osv, spesielt når man bruker den på maskin.

Mens at når man sliper med skikkelig slipepapir og en litt hard bakplate, så blir appelsinhud bare "kutta rett av" på en måte, det gir en overflate som blir 100% slett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Veldig bra test, og mye bra bilder! Tror jeg må teste litt på panseret jeg har liggende selv ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Gunnar    151
Ole Gunnar

Knallfin test og writeup dette Truls og Dennis :D .

Nyttig å få en indikasjon på hvor mye de forskjellige komboene tar.

Ser ut til at dere hadde en hyggelig, nyttig og lærerik kveld og natt i garasjen.

Syntes det var litt rart at Gul på Orange tok tilnærmet NADA som du sier.

Det sier litt om hvor rå Grønn/Grønn er og også at Gul/Gul og Gul/Orange er relativt trygt på bruke må mindre riper.

Nok en gang takk for morsom lesning. :D

Hva skjer med panserne nå, skal de stilles ut på høstutstillingen og senere auksjoneres bort ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
gjohn    35
gjohn

Kjempe test det her gutter. Takk til dere begge som legger så mye arbeid i å dele erfaringene med oss. :D

Min erfaring med 3M extra fine compund (gul tut) på gul pad var at den ikke tok riper på hard lakk. På 3M kurset fant jeg ut at det også finns en orange pad. Det er faktisk den man skal bruke til harde lakk typer mens den gule paden skal brukes for standard lakktyper. Se utdrag fra 3M's brosjyre:

post-513-1253169469,22_thumb.jpg

Brosjyrer fra 3M kan lastes ned her:

3M Brosjyrer

Endret av gjohn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Wæææhhh.... må ikke skrive om slike ting Truls! Nå går jeg rundt og tenker "hmm... kanskje våtsliping er noe man burde begynne med også". Så innhenter virkeligheten meg igjen og jeg slår bare tanken fra meg :)

"Kan'ke byne med våtslip du som ikke viste hva clay var for noe engang før i slutten på mai" er det en stemme som hvisker til meg. "Må slappe av litt nå - få dreis på Poline og ull før du barker i vei med 2000 papir på biler" - avslutter den med før jeg også sier meg enig.

Knallbra writeup - også mht hvordan de forskjellige 3M-produktene jobber på forskjellige pads. Bøyer meg i nesegrus beundring her for innsats og "committment"

:thumbs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
whiplash    349
whiplash

Kjempebra write up, og en solid test. Du gikk på med 1000g ja, hehe. Det var vel fint med pigtail etterpå da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ståle    306
Ståle

Helt konge,

Takk skal dere ha.

Med denne testen og det Brynjar la ut så begynner forumet virkelig å bli en ressurs for oss andre på våtslip.

Er ikke Virtual også en guru på våtslip (var det han som våtslipte en hel volvo ?)

På tide å samle alle våtslipe trådene i en egen avdeling ?

Takk igjen folkens...dette er virkelig nyttig :thumbup:

ståle

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 475
Brynjar

hehe.. morsom lesing dette.. måtte le godt noen ganger:-)

Artig å kunne teste litt forskjellig uten å være redd for noe(som Dennis viste under ak-ti-on shootene :D )

Har kjøpt meg 3M 20324 Random Orbital Sander, 6" Non-Vacuum, så det blir nok litt mer våtslip på meg også i perioden som kommer:-)

Har også kjøpt 3000 papir fra 3M og stikker vel innom Morten på billakkspesialisten for å få de andre grits'ene tenker jeg..

Interessant dette med gul og orange pad fra 3M.. Skjønner jo nå at jeg må kjøpe meg den orange også... Takk for den:-)

Kul write-up... Få være med neste gang'a :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
haads20    1
haads20

Intressang lesing :)

Men med hvilken hastighet sånn ca kjørte du på DA når du slipte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
cotte78    389
cotte78

Takk for grundig og innformativ test.thumbs.gif Jeg støtter forslaget til Ståle om og opprette egen tråd for våtslip.

Dere (+Brynjar med flere) har gitt oss så mye og bra innput, att jeg ikke har noen undskyldinger for og kjøre rundt med riper og steinsprang i lakken. default_blush.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dennis    532
Dennis

Ble en lærerik kveld dette ja :) jeg hadde ikke prøvd våtsliping på annet enn steinsprut skader fra før så var gøy å få herje litt på et panser det ikke var så nøye med.

Noe jeg ble veldig overrasket over var hvor mye som faktisk skulle til for å brenne igjennom lakken på panseret jeg drev på meg :blink:

Nice test, men dere glemte LSP..hehe

Jeg la på et lag med Migliore Primo etterpå B):P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Kanon test! :)

Men jeg vil tilføye at å slipe for hånd, er på _ingen_ måte det samme som å polere bil for hånd.

Når man bruker sånne runde myke slipepads, så "runder" man bare av appelsinhud osv, spesielt når man bruker den på maskin.

Mens at når man sliper med skikkelig slipepapir og en litt hard bakplate, så blir appelsinhud bare "kutta rett av" på en måte, det gir en overflate som blir 100% slett.

Takker for info Virtual, tilføyer dette i posten da det du sier stemmer 100 %, en lærer hele tiden :)

DA kjørte jeg på både lav 2-3 og 6 dvs full fart, sistnevnte var best, usikker på hva en orbital sander har av opm (luftverktøy), noen som vet det?

vedr å håndslipe og og polere var det ment med at med maskin så går det kjapper å ta større paneler, ikke at det var som å polere ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 475
Brynjar

DA kjørte jeg på både lav 2-3 og 6 dvs full fart, sistnevnte var best, usikker på hva en orbital sander har av opm (luftverktøy), noen som vet det?

Den jeg har kjøpt fra 3M har 12.000rpm på full spiker B)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

er muligens 6800 omp på porter cablen da, hvor fort kjører du/har du kjørt med den du har fra 3M Brynjar? likte best maks fart jeg på DAn... ender vel opp med fult luft utstyr her nå tipper jeg... he he... sarru 3M a..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 475
Brynjar

Den er helt ubrukt og ligger i plast <_< Skal teste den når jeg kommer meg hjem, men kommer til å kjøre den på full pinne.. Det er det jeg har gjort før med luftslipere.. Jeg kjøpte min på Amazon for ca 110 dollars.. Er i allefall et hav billigere enn det man får tak dem for hjemme. I alle fall 3M sin:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×