virtual

SS: Volvo S60

23 innlegg i emnet

Årets første 1-step!

Begynte med 3m Extra Fine Compund.. Liker denne pga at den lukter godt (jada, jeg liker løsemiddel-lukt), og bryter seg ned kjapt, og avgir en flott finish.

Men etterhvert som jeg kom til bakfangeren begynte den å få litt vanskeligheter med å spre seg, og holde flyten..

Da ble Menzerna 106fa brukt, denne funka fint helt til jeg kom til bakluka.. Da ble den også tullete.

Scholl s17 ble henta inn fra artilleriet, denne funka som snus! Så bruke den på resten av bilen.

Panser, baggasjelokk og alle ripene ble kjørt på med SIP og ull først.

Jeg velger å gjøre det på en 1-step uansett om jeg får betalt for det eller ikke, for det er de plassene som er mest utsatt for riper, og mest synlig.

Blir så mye bedre overall inntrykk av jobben.

Produktliste:

Vask:

Sonax Power+ Tar Remover

Chemical Guys Grime Reaper

3m General Purpose Adhesive Cleaner

Gritguard bøtte

Chemical Guys Citrus Wash Clear

Optimum Car Wash

Nilfisk HD-Wash

Valetpro Snow Foam Combo

Swissvax Detail Brush

Ullmitt

Sonus Der Wunder Drying Towel

Felg/dekk/hjulbuer:

Valetpro Billberry

Optimal

Vikan Wheel Face Brush

Vikan Long Brush

Scholl Wheel Brush

Fender/Tirebrush for hjulbuer

Chemical Guys Bare Bones

Swissvax Pneu

Clay:

Scholl Concepts Eraser Clay Blue

Optimum No Rinse

Eksos:

Autosol

Stål ull #0000

Glass:

Carlack Glass Sealing Kit

Plast/Gummi:

Chemical Guys New Look Trim Gel

Autoglym Vinyl and Rubber Care

Lakk:

3m Extra Fine Compound

Scholl S17

Menzerna 106fa

- 3m 5,5" Polishing pad

- 3m 3" Polishing pad

Menzerna SIP

- Mirka 5,5" Ullpad

- Scholl 3" Ullpad

Eurocel tape

Makita 9227

- 3m Backingplate

- Rubbishboys 3" Backingplate

3m Sungun

Beskyttelse:

Swissvax Cleaner Fluid

Swissvax Saphir

Bilen ved ankomst

172.jpg

173.jpg

174.jpg

175.jpg

Grime reaper på dekk og et produkt som heter "Optimal" på felgene

176.jpg

177.jpg

Sonax Power+ på bilen

178.jpg

En sterk skumblanding av Nilfisk HD-wash og Orance Pre-wash ble lagt på bilen over Power+

179.jpg

180.jpg

Motoren ble spraya med Grime Reaper, og jobba inn med diverse børster.. Deretter spylt av

181.jpg

Hjulbuer fikk Grime Reaper, og ble deretter børsta med Long Handle Brush

182.jpg

Felger og dekk fikk en ny omgang med Billberry og Grime Reaper, og ble deretter jobba inn med diverse børster

183.jpg

Så sto clay for tur.. Testa Scholl sin nye til denne..

Denne havnet på topplista med en gang, elska den!

Myk, samtidig som den var hard.. Fikk med seg all dritten også.. Lite merker laga den også :)

184.jpg

185.jpg

Etter vask og clay

186.jpg

187.jpg

Gikk endel tape på kan man si.. Bruke 50m 19mm tape, og sikkert 15m 50mm tape!

188.jpg

189.jpg

Inspeksjon med Sungun

191.jpg

192.jpg

193.jpg

194.jpg

195.jpg

50/50 med 3m Extra Fine Compound

190.jpg

Panser etter Menzerna SIP, og Mirka ull

196.jpg

Baggasjelokk

197.jpg

Etter

198.jpg

Riper/merker på bakfanger

199.jpg

Etter Menzerna SIP og Mirka ull

200.jpg

Samme her

201.jpg

Ikke borte, men stor forbedring.. Ripene var gjennom lakken

202.jpg

203.jpg

Diverse poleringsbilder

204.jpg

205.jpg

206.jpg

207.jpg

Tape!

208.jpg

Etter polering

209.jpg

210.jpg

Motorrom med dressing

211.jpg

Wax-on..

212.jpg

Eksos før.. (glemte selvsagt etter bilde av denne, men dere ser resultatet på ferdig bildene)

213.jpg

Wax-off!

214.jpg

215.jpg

216.jpg

217.jpg

218.jpg

219.jpg

Takk for titten!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra :) Bra jobba, ble et flott resultat dette :)

Likte godt alle de fine bildene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

WOW ! :blink:

Det der ble pent.

Takk for lærerik og godt dokumentert writeup.

Du sier du måtte bruke både 3M, Menzerna og Scholl poleringsmiddel på denne bilen. - har den vært

omlakkert eller tror du det var andre faktorer som gjorde at du måtte bytte underveis ?

(som at du gikk fra plastunderlag til stål underlag e.l ?)

Behandler du plastdetaljene før du maskerer eller tar du de før voks ?

- jeg føler dette blir et dilemma, vil gjerne beskytte plast før poleringsmiddel kan fly rundt men vet at det da

blir tricky å få maskeringa til å sitte.

med hilsen

Ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertelig takk :)

Dokumenteringa på denne ble ikke den aller beste, men er litt kjipt å ta frem en dyr speilrefleks hele tiden, når man holder på med skittent arbeid..

Vurderer å gå til innkjøp av et billigere kamera, bare for å ha til detailing prosessen.

Denne bilen har nok ikke vært omlakkert. Men produktene oppfører seg veldig forskjellig, etter hvor stor kontakt puta har med lakken etter min mening.

Hvis man har hele padden borti lakken, er det veldig lett å få produktene til å "flyte", men hvis man derimot på et panel bare har halve padden borti, skjer det fort saker og ting.

Et produkt kan fungere bra til dette på en lakk, og et annet produkt kan fungere bra på en annen lakk..

Kommer bare helt an på lakktype tror jeg iallefall..

Så det jeg har kommet frem til, er at man må/burde ha de fleste kvalitetsmerkene i sortimentet sitt, for å kunne gi enhver lakk optimal glans.

Jeg vasker alltid all plast før maskering med 3m General Purpose Adhesive cleaner, dette gjør at tapen sitter myyye bedre.

Plastfornyer har jeg på etter jeg har voksa bilen.. Bruker en rund foam applikator til dette, og er litt forsiktig når jeg holder på.

Lar den synke inn ei stund, så tørker jeg over plasten igjen med en ren mf klut, for å få finishen på plasten litt mattere.

Blir ofte litt rester igjen på kluten når man har tørka over et par plastikkdeler, og det setter seg da selvsagt på lakken rundt plasten også etterhvert.

Så etter at jeg har tørka over all plasten, tar jeg en ny mf klut, og går over lakken rundt plasten med qd der det er nødvendig.

Bruker da en qd som ikke renser så altfor mye, men som tilfører endel voks.. Så blir det bra :)

Dette er bare min måte å gjøre det på, og det er det som har fungert best for meg.. Finnes sikkert mange andre måter som fungerer bra for andre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier takk for titten, da sier jeg takk for tråden :thumbs:

Flott resultat som vanlig. Må si forbedringen av ripene ved bakskjermen ble bedre enn forventa! En ting må jeg spørre om. Ser du bruker rød foamapplicator til å påføre voks med.. Prøvde det i dag, men gikk heller på med microfiberapplicator da jeg syntes det virka bedre. Kan ha noe med at voksen var rød, så den syntes dårlig på røde puta vs hvit microfiber ;)

Fortell gjerne om negative og positive sider ved bruker av skum vs microfiber ved vokspåføring :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle bare mangle det! :)

Er utrolig hva man kan utrette med en ullpad, riper bye bye!

Jeg liker skumapplikator fordi at jeg jobber bare med biler som er 100% rene, så det er ikke fare for at det kan ligge noe dritt på lakken, som kommer mellom skummet og lakken og lage riper.. Det er vel hovedhensikten med mf applikator, at den er "safe".. Hvis det ligger noe dritt der, blir det bare plukka opp av mf'en.

Med foam applikator får man også et mye tynnere og jevnere lag etter min mening.

Du brukte rød voks sier du? Victoria Concours eller? For min del ser jeg ikke på applikatoren om det er voks, jeg ser heller hva som skjer når jeg "gnur" den på lakken, om den legger noe igjen på en måte.

En annen ting jeg ikke liker så godt med mf-applikator, er at man bruker mye mer produkt enn man må..

Hvorfor liker du mf-applikator? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte "den dærre voksen" i midten her,

PoorboysNattysPasteWax2.jpg

Skal ikke skryte på meg at jeg liker mf-applikator, for har alltid brukt skum. Faktisk første gang jeg brukte mf-applikator i dag ;) Klarte heldigvis å få et syltynt lag, men som du skriver så trakk applikatoren mer produkt enn jeg er vandt med. Neste gang blir det nok skumapplikator igjen tenker jeg. Måtte nesten teste hvordan mf'ern var.

Som du sier så er det viktigere å se hva som ligger igjen på lakken, enn hva som ligger på applikatoren. Selv står jeg VELDIG bøyd når jeg påfører voks på lyse biler for å se hvor jeg har påført / hvor mye som er der.

Men i dag falt fristelsen på å teste mf-applikator fremfor skum gitt. hehe. Måtte jo teste B) Den var forresten latterlig stor. Er fra Meguiar`s.

Endret av HHA
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man finner ikke ut av hvordan ting er, før man prøver det selv! Prøver nesten alt jeg kommer over jeg, syns det er kjempemorsomt å se om man finner produkter/teknikker som gjør at man får et bedre resultat. Jeg har bare mf-applikatorer fra Pinnacle og Swissvax, bruker dem til skinnseter i hovedsak.

Hvordan liker du Natty's da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker Natty's veldig godt! Lett å ta på, lett å ta av. Også lukter det tyggis av den blå og den røde, kokostopper av den hvite :blink: Holdbarheten på de har jeg ikke fått testet ut ennå men regner med at den er på ca like linje som en god del andre vokser. Prisen på Natty's voksene er veldig gode med tanke på hva man får igjen for de :) Som du ser så har jeg Natty's voks for resten av livet. :lol:

Ser du bruker Swissvax. Så du er *noen hakk* over meg foreløpig, hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobba igjen dette Tommy! Hvor mange dager/timer tror du at du bruker i snitt på en slik 1 stegs jobb? Og bruker du GPAC bare ren, eller kan den blandes ut? Ser for meg at du har et ganske stort forbruk av den ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker Natty's veldig godt! Lett å ta på, lett å ta av. Også lukter det tyggis av den blå og den røde, kokostopper av den hvite :blink: Holdbarheten på de har jeg ikke fått testet ut ennå men regner med at den er på ca like linje som en god del andre vokser. Prisen på Natty's voksene er veldig gode med tanke på hva man får igjen for de :) Som du ser så har jeg Natty's voks for resten av livet. :lol:

Ser du bruker Swissvax. Så du er *noen hakk* over meg foreløpig, hehe.

Natty's var en av de først paste waxen jeg fikk tror jeg, fikk bare testa den på en gitar tror jeg.. Deretter var den en av de tingene jeg bytta bort for å få sungun :)

Men dem gjorde det vel ganske bra på "the biggest wax test ever", så er vel bra saker!

Veldig bra jobba igjen dette Tommy! Hvor mange dager/timer tror du at du bruker i snitt på en slik 1 stegs jobb? Og bruker du GPAC bare ren, eller kan den blandes ut? Ser for meg at du har et ganske stort forbruk av den ;)

Takker :) Denne bilen tok meg bittelitt over 20 timer tror jeg, lakken var veldig medgjørlig. Tok det over 2 dager :)

Gpac brukes ren, den er tynner/olje/organisk på en måte, så den emulgerer ikke med vann.

Forbruket er faktisk ikke så veldig stort, 1 liter holder iallefall til 5-6 details :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra jobb! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den prewash mixen du har på bilene må virke dunder! Sonax Power + funker som Prickbort eller er den enda sterkere en den?

Strøkent stykke arbeid dette her

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! :)

Prewashen-komboen syns jeg fungerer like knall hver gang.. Har en tråd av EvoX som viser dette enda bedre, kommer tråd snart ;)

Sonax Power+ og Statoil Autolab syns jeg er like bra som Prickbort, om ikke bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må berømme deg for denne jobben Tommy:-) Ble kanonbra. S60'er er som regel medgjørlig lakk det, liker den merkelig nok veldig godt selv ;)

MF applicator pleide jeg å bruke mye før, men blir fort litt ekstra produkt på da... Nattys er vel noe jeg etterhvert må få meg meg i voks-samlingen..

3M Adhesive cleaner er kanon på lister.... Har brukt det selv når tapen sitter dårlig, i alle fall hvis man har clayet med QD...

:thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan skrive under på at Statoil Autolab og Prickbort funker bra. Sonax Power+ datt NESTEN ned i handlevogna når jeg var på Mekonomen. Detter vel nedi neste gang tenker jeg :rolleyes:

Prickbort koster forresten 79,- for 1L på Statoil mens det koster latterlige 127,- på mekonomen. 48kr forskjell det. Og DET er mye penger når du tenker på at du "nesten" kan få 2L hos statoil for prisen av 1L hos mekonomen.

Sonax Power+ koster 75,- for 1L og 264,- for 5L. Ganske så behagelig pris! Dvs totale kostnader i handlekurven neste gang blir 339,-. Må jo ha sprayflaske som står i stil med 5L dunken.. B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super jobb som vanlig Tommy, her ser det ut som eieren har fått bra valuta for pengene ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må berømme deg for denne jobben Tommy:-) Ble kanonbra. S60'er er som regel medgjørlig lakk det, liker den merkelig nok veldig godt selv ;)

MF applicator pleide jeg å bruke mye før, men blir fort litt ekstra produkt på da... Nattys er vel noe jeg etterhvert må få meg meg i voks-samlingen..

3M Adhesive cleaner er kanon på lister.... Har brukt det selv når tapen sitter dårlig, i alle fall hvis man har clayet med QD...

:thumbs:

Tusen takk Brynjar :) Likte lakken veldig godt, akkurat passe hard. De bildene av forskjermen litt nedi her, er bare etter 2 hits med 3m Extra Fine Compound..

Utrolig takknemlig lakk! Tror også jeg skal få meg en Natty's i samlinga etterhvert.

Kan skrive under på at Statoil Autolab og Prickbort funker bra. Sonax Power+ datt NESTEN ned i handlevogna når jeg var på Mekonomen. Detter vel nedi neste gang tenker jeg :rolleyes:

Prickbort koster forresten 79,- for 1L på Statoil mens det koster latterlige 127,- på mekonomen. 48kr forskjell det. Og DET er mye penger når du tenker på at du "nesten" kan få 2L hos statoil for prisen av 1L hos mekonomen.

Sonax Power+ koster 75,- for 1L og 264,- for 5L. Ganske så behagelig pris! Dvs totale kostnader i handlekurven neste gang blir 339,-. Må jo ha sprayflaske som står i stil med 5L dunken.. B)

Er meget behagelig pris på Power+ ja, la den få komme oppi handlevogna :) Med litt rabatter får jeg den for 160,- for 5l.

Har ei sånn Hozelock Viton lavtrykkskanne til den, blir så sliten av å spraye med sånne vanlige sprayere :P

Super jobb som vanlig Tommy, her ser det ut som eieren har fått bra valuta for pengene ;)

Tusen takk! Liker å gi det lille ekstra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super super jobb Tommy. Kjenner til det fenomenet på 1steg, hvor det gjerne blir et par til. :P Men du som jeg vil ikke gi fra oss en halvferdig bil. ;)

Jeg har også latt meg imponere av prewash metoden din. Renner MYE møkk og forurensinger hver eneste gang! :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb! Ble en skikkelig direktørbil slik den skal være igjen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive