Burny_

Burny: 2000mod BMW 328

27 innlegg i emnet

Ny helg, nye muligheter.. Trodde jeg, ble mandag før jeg ble ferdig :P

Bilen er en 2000mod BMW 328 med kilometerstand på 126.000km.

Bilen har daglig stått parkert ved jernbanen i 4 år og ikke polert eller rørt lakken på noen som helst måte utenom vask til tider..

Ble booket "Steg 2" jobb med innvendig rens/behandling av skinnseter, motorvask og bytte av toppdekselpakning.

Trodde det skulle bli en grei jobb, men dette skulle vise seg og by på utfordringer.. :rolleyes:

Vask:

- Optimum car wash

- MG All Purpose Cleaner

- Prickbort

- Scholl Crack 9000

- 2stk SS Bøtte m/Gritguard

- Swisswax Waschpudel

- CG Citrus & Gloss

- CG Max Studs

- SS Drying Towel

- CG Drying Towel

- HT

Lakk:

- Applied/SW Claybar

- Menzerna SIP

- Menzerna PO85

- Scholl Ull

- Scholl Wafle Finish Pad

- MF +++

- Wipedown

- MG Metal gloss

- Rupes LH 16EN/ Flex ----

- SW Shield

- SW Quick Finish

Annet:

- SW Autobahn

- SW Pneu Glossy

- SW Leater kit

- CG Premium blue

Fikk bilen kl 20.00 fredag kveld og begynte med vask(he he) og clay var planen.. Fikk hjelp av Mr.Belle til clay, thanks PAL! B)

Sånn så den ut ved ankomst, MYE dritt i lakken her..

DSC_0919.jpg

DSC_0917.jpg

DSC_0918.jpg

DSC_0916.jpg

DSC_0915-1.jpg

DSC_0914.jpg

DSC_0913.jpg

DSC_0929.jpg

DSC_0920-1.jpg

DSC_0921.jpg

DSC_0922.jpg

DSC_0923.jpg

DSC_0924.jpg

DSC_0925.jpg

DSC_0928.jpg

Visste bilen var ille, la først på Prickbort, Bilberry på felger og lot det virke. Spyle av med HT.

Blandet en sterk såpeblanding og skulle til og sette Washpudellen i bilen.. Kom ikke så langt, bilde sier vel mer enn 1000ord her :rolleyes: R.I.P Washpudel :wub:

DSC_0933-1.jpg

DSC_0935.jpg

Da var det bare og spyle av det værste møkka, og gå løs med clay.. Claybaren satt nesten fast til tider, og det var en tung jobb.. Fant fort ut at skulle jeg rekke dette, trengte jeg hjelp. Mr.Belle kom og hjalp til, og vi holdt på til kl. 01 den natta.. Fikk tatt ca. halve bilen.

Var tilbake igjen kl. 10 nesten morgen og fortsatte der vi slapp, Belle kom utpå ettermiddagen og vi holdt på til kl 17.00, da var vi ferdig med clay og vask av bilen..

DSC_0950.jpg

Ferdig renset, da så den sånn ut:

DSC_0959.jpg

DSC_0953.jpg

DSC_0955.jpg

DSC_0954.jpg

Panser:

DSC_0957.jpg

DSC_0956.jpg

Etter en matpause dro jeg tilbake i 20-tiden lørdag kveld og holdt på til utpå natta.. Måtte claye Panser,tak og bagasjeluke igjen da dette var sterkt angrepet, dette ble heller ikke 100% da jeg mistenker at det har gått så langt som ned til klarlakken, ble enig med eier om og gjøre det beste ut av det og spare klarlakken..

Combo ble Ull og SIP på panser, frontfanger, tak og bagasjeluke. Deretter Sort Scholl pute og PO85 på resten av bilen, dette tok 90% av defekter i lakken, og ettersom det allerede hadde gått med 20.timer på jobben ble det ikke gjort mer, etter ønske fra eier..

DSC_0936.jpg

DSC_0937.jpg

DSC_0942.jpg

DSC_0966.jpg

DSC_0967.jpg

DSC_0969.jpg

DSC_0981.jpg

DSC_0980.jpg

DSC_0982.jpg

DSC_0987.jpg

50/50:

DSC_0960.jpg

DSC_0961.jpg

DSC_0961-1.jpg

DSC_0962.jpg

Vinduene måtte clayes HARDT da de var angrepet på samme måte, frontrute og bakrute var værst her også..

DSC_0971.jpg

Innvendig ble det rens, vask, Ozon behandling og behandling av skinnseter med SW Leater kit.

Innemellom dette byttet jeg også toppdekselpakning, endel jobb da alle coiler osv må av, og motoren sitter langt bak..

DSC_0948.jpg

Etter dette var ble bilen vasket igjen, tørket og klar for voks..

DSC_0944.jpg

DSC_0946.jpg

DSC_0994.jpg

DSC_0995.jpg

DSC_0996.jpg

DSC_0997.jpg

Ferdig bil:

DSC_1000.jpg

DSC_1001.jpg

DSC_1002.jpg

DSC_1003.jpg

DSC_1004.jpg

DSC_1005.jpg

DSC_1006.jpg

DSC_1007.jpg

DSC_1008.jpg

DSC_1009.jpg

DSC_1010.jpg

DSC_1011.jpg

DSC_1014.jpg

DSC_1015.jpg

DSC_1016-1.jpg

DSC_1017.jpg

DSC_1018.jpg

DSC_1019.jpg

DSC_1021.jpg

DSC_1023.jpg

DSC_1024.jpg

DSC_1026.jpg

DSC_1029.jpg

DSC_1032.jpg

DSC_1035.jpg

DSC_1038.jpg

DSC_1039.jpg

DSC_1041.jpg

DSC_1042-1.jpg

DSC_1043.jpg

Eieren var innom på søndag, og da var bilen kun ferdig innvendig og delvis i lakk, og han fikk sjokk.. Han var allerede veldig fornøyd :)

Ble enige om og utsette levering til mandag ettersom dette ble dobbelt jobb av det jeg hadde beregnet..

Ble ferdig ikveld etter en HARD helg, 32.timer og mye fustrasjon.. MEN, eieren ble fornøyd :)

Alt i alt fornøyd med jobben..

NOK bilder eller?? B)

Enjoy! B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra!

Bra jobba og mange flotte bilder.

Fra helvette til himmel på 32 timer :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sykt inspirerende og se diverse worklogs på forumet her! Nydelig jobba det der ja!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo knallbra det der, men claya du bilen uten å vaske den med mitt og såpe først? Gitt waschpudelen i oppløsning pga såpeblandingen din?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Looking good! B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk med så mange bilder Burny :thumbs: Synd det ble så mye mer jobb enn beregnet... men slik er det jo ofte når det har gått for langt tid før evt eier tar tak i problemet. Så i allefall veldig bra ut nå.

Også mekanikerarbeid oppi det hele... najs.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk!

Ble jo knallbra det der, men claya du bilen uten å vaske den med mitt og såpe først? Gitt waschpudelen i oppløsning pga såpeblandingen din?

Hehe nei, jeg vasket den først.. Det du ser på bilde er washpudelen som henger igjen i lakken, pga. lakken bokstavlig talt var som sandpapir! Washpudel hang seg fast, ullmitt funka ikke, måtte vaske med wafle pad faktisk. Og det var flere mm som ble clayet bort, så sjangsen for mer riper der før claying var minimal ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, forstod det som om du droppa vask og gikk rett på clay jeg .....he he, my bad

vel ja, lakken er ru når mitten henger igjen gitt.... da er det godt å ha clay..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut til at det ble en sikkelig pen bil etter at du fikk polert den sikkelig osv :) hvorfor bytte topdekselpakning?? begynt og lekke så tidlig?

Endret av carlhaakon
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se at man kan få tilbake gullet selv om det har forvandlet seg til gråstein :D

Knakende flott jobb det der, og godt å se at det også er andre som har fått "træssja vaskepuddærn"

på ustelt lakk :D

Takk for flott writeup !

mvh

ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra dette Bjørnar :D Kjempe bra frovandling. Eier burde så absolutt være fornøyd :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ser ut til at det ble en sikkelig pen bil etter at du fikk polert den sikkelig osv :) hvorfor bytte topdekselpakning?? begynt og lekke så tidlig?

Jeg får svare for Bjørnar da det er en kompis av meg sin bil.

Den begynte å lekke for ett par mnd siden og var knallharde og morkne ifølge Bjørnar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven, hva var det som satt på lakken? Sevje, eller bare generelt møkk og asvaltflekker? Uansett, suveren jobb! Ble strøkent det der!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har eiern av den bilen kan ta SÅ dårlig vare på den. Burde skamme seg :P Flott jobb! Som nevnt tidligere i tråden her. Fra _helvette_ til himmel :D

Pene biler det der. Lyst på en sånn selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som satt i lakken var helt sikkert støpejerns partikler fra bremesene på toga som har kjørt forbi, de blir veldig varme og smelter ned i lakken.

Lakk overflaten blir som smergel papir.

Dette gjeller spesielt godstog og eldre vogner som har bremse klosser av støpejern.

Nyere lokaltog har omtrent samme type bremserklosser som bil, men tog av flytog typen bruker en type sintermetall omtrent som en race clutch.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Extreme Makeover dette gitt. Har ikke vært borti selv at en pudel har hengt seg fast i lakken... Meget bra og inspirerende!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra writeup, og veldig bra med bilder ;) Så virkelig helt jævelig ut i lakken, spessielt panser. Men synes egentlig der er litt rart du ikke klarte å fjerne mer asfalt osv fra lakken med både en runde med prickbort og crack 9000. Når det er så mye dritt på lakken pleier jeg å gå over en gang med prickbort før vask, en etter samt en runde med PB og rema 1000 vaskehanske. Klarer da å fjerne MYE drit synes jeg.

men uansett, veldig bra jobb! Ble bra strøken i lakken ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet, ble som natt og dag etterpå..

Tipper det var vanskelig å holde motivasjonen på topp etter mange timer claying?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjørnar! :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fytti rakkern den der var mer enn maten så det ut til. Nice turnaround. Lite tips til neste gang om det blir noe, Orapi Applied(max wax) har eget middel til det du brukte 1 dag på å claye. Brukte det stadig på jobb tidligere, da bilene ofte var dekket av jernbanestøv.

24130005 Oxalic Gel Fjerner flyvestøv og piggstøv, 5 kanne

24130025 Oxalic Gel mild syre. For bil/jernbane 25 kanne

Det der er knallprodukter. Ikke noe stress å bruke om man bruker nøtta. Sparer en Clayklump eller fire oxo :D

Syrebaserte produkter har Ph på 1-3. Syrer er kraftige produkter som skal behandles med forsiktighet. Vær nøye med å

bruke beskyttelse både for øyne og hud.

Syrer er spesielt gode på fjerning av

• kalk

• betong

• merker etter rustvann

• flyverust

• bremsestøv

Tatt ifra Applied sine sider. http://www.applied.no/doc/applied%20prod%20kat%2007.pdf

2413 Oxalic Gel

Sprøytbar gel for vask av jernbanevogner etc. Fjerning av

jernbanestøv/bremsestøv/metallpartikler fra f.eks. piggdekk osv. fra lakkerte flater og glass.

Utstyr: Spraykanne, vaskekost, svamp

Blandingsforhold: 1:10 for normal vask. For sterkere vask 1:4

Bland syren i vannet. Fortrinnsvis legges Oxalic Gel på ved hjelp av spraykanne i ett tynt lag. Kan også legges på ved hjelp av børste eller svamp. La virke i min 10 min opp til maks 1 time. Skyll av med høytrykks vann.

Oxalic Gel har den egenskapen att den vil tykne når man sprayer - /legger den på flaten som skal vaskes, den vil ligge fast på overflaten uten å renne av. Dette medfører att man kan ha en lengre reaksjonstid før man spyler den av med høytrykks vann og personer som jobber med Oxalic Gel utsettes dermed for minimal eksponering.

Sikker på aluminium, stål og glass

Endret av Meguiars Fan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive