Gå til innhold

Skjolder etter Gyeon Q²M WetCoat?


krister461

Recommended Posts

krister461

Hallais,

 

Har i vår oppdaget en del skjolder på bilen. Bilen er ett år gammel og jeg har ikke hatt tilsvarende på tidligere biler. Nytt med denne er at jeg legger på Wetcoat etter de fleste vaskerunder. Jeg vasker stort sett alltid bilen med Surfex (prickbort ved behov), skumkanon, avspyling og håndvask. Deretter sprayer jeg Wetcoat på et panel eller to og spyler av med høytrykk før jeg tørker hele bilen. Har vært superbehagelig å slippe å bruke tid på coating eller voks for å holde bilen beskyttet, men se vedlagte bilde fra glasstak som eksempel på skjolder:

242535750_2018-08-1516_14_56.thumb.jpg.fad645a161cf5d57a8bab1adb095e8e8.jpg

Har tilsvarende på ca. hele bilen. De er bare synlig på ren bil i god sol. De lar seg buffe bort, men det krever en del jobb. Har uansett tenkt å gi bilen full poleringsrunde snart. Dog hadde det vært greit å slippe disse etter polering.

 

  • Så, hva kan disse skyldes?
  • Har jeg ikke vært rask nok eller grundig nok med avspyling?
  • Har jeg ikke ristet flasken med wetcoat nok før start?
  • Kan det være noe annet?

 

Setter pris på alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

Helt vanlig å få det, får det selv spesielt om jeg ikke tørker over bilen etter wetcoat med tørkehåndkle.

Ikke fått samme skjoldene med carpro hydro2, men den er så farlig god at skulle du være uheldig og la det tørke så har du en steinhard skjoldhinne på lakken. Men jeg har byttet bort wetcoat til fordel for hydro2 [emoji106]

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Vasker du bilen hver 3 mnd så er det innafor med wetcoat. Legger du wetcoat 2-3 ganger i mnd så er du nok innenfor et bruksmønster som ikke er beregnet for det middelet. Da rekker du ikke å slite vekk det gamle før du legger på nye lag. Da kan jeg fort se før meg problemer. Du bør også fukte panelet du skal behandle rett før påføringen. Mulig du gjør det. Har solgt mye wetcoat tidligere og de som kom tilbake å sa at det ble skjolder hadde ikke vært så nøye med fukting før påføringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge
Vasker du bilen hver 3 mnd så er det innafor med wetcoat. Legger du wetcoat 2-3 ganger i mnd så er du nok innenfor et bruksmønster som ikke er beregnet for det middelet. Da rekker du ikke å slite vekk det gamle før du legger på nye lag. Da kan jeg fort se før meg problemer. Du bør også fukte panelet du skal behandle rett før påføringen. Mulig du gjør det. Har solgt mye wetcoat tidligere og de som kom tilbake å sa at det ble skjolder hadde ikke vært så nøye med fukting før påføringen.

Man blir avhengig av beadingen nylagt wetcoat gir [emoji12]
  • Haha 2

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krister461

Bilen er alltid våt når jeg legger wetcoat, og jeg tørker alltid etterpå. Noen ganger vaskes bilen to ganger i måneden, andre ganger går det to måneder mellom hver vask. Pleier kun å bruke wetcoat når jeg ser at det er begynt å skorte på vannskrekk, men jeg legger jo fort på hele bilen når jeg først er i gang, selv om det kun er nederst det mangler. Men, det har nok stort sett gått en måned eller to og noen tusen km mellom hver gang.

 

Greit å vite at det er vanlig og at Hydro2 er bedre på dette - men har hamstret noen liter med wetcoat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd skjolder av tilsvarende produkter, det samme får man hvis man har på våtvoks i vaskeanleggene på bensinstasjonene også.
Har man lys lakk er det vanskelig å se, men på mørk lakk desto enklere.
Blir veldig fort skjolder om produktet rekker å tørke, er helt avhengig av at det tørkes/buffes umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke unormalt at denne byr på skjolder oh renner om man er litt spandabel under påføring. Samme om overlate er varm og god :)

-Max Protect Certified instructor.

-Max Protect Certified Detailer.

-Blankbil ambassadør.

-Bilxtra ambassadør.

 

Instagram: heinepeine.

 

Heine Jessen Sørensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har aldri hatt problemer med wet coat uansett lakkfarge. Man skal legge det på våt lakk og jobbe paneler av gangen og ikke i sollys. Spyl panelet du skal legge med wet coat i handa, spyl med vann, spray med wet coat, spyl av igjen med en gang, og grundig. Med denne metoden har jeg aldri fått skjolder, og jeg har brukt wet coat mye.

Virker som du har hatt produkt liggende igjen etter avspyling og kanskje paneler som har vært varme (?!).

Bruker du gyeon cure etter wet coat, får han en glatt og fin finish som holder 3-4mnd mellom vask.

Hvis noen vil selge "et lager" med wet coat, så send meg pm [emoji106]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SpeedKid skrev:

Har aldri hatt problemer med wet coat uansett lakkfarge. Man skal legge det på våt lakk og jobbe paneler av gangen og ikke i sollys. Spyl panelet du skal legge med wet coat i handa, spyl med vann, spray med wet coat, spyl av igjen med en gang, og grundig. Med denne metoden har jeg aldri fått skjolder, og jeg har brukt wet coat mye.

Virker som du har hatt produkt liggende igjen etter avspyling og kanskje paneler som har vært varme (?!).

Bruker du gyeon cure etter wet coat, får han en glatt og fin finish som holder 3-4mnd mellom vask.

Hvis noen vil selge "et lager" med wet coat, så send meg pm emoji106.png

Hei! Jeg har brukt Wetcoat i flere år, hvor mange liter har jeg ikke peiling på. Jeg gjør det slik du beskriver, og bilen var ikke varm, og det var overskyet med 8-10 grader. I flasken var det en god del partikler. Legger ved bilder, er det slik dine flasker ser ut?

Prøvde å legge ved videoklipp, men det gikk ikke. Hvis du ser på bildene, så er det masse hvite klumper. Det nederste bildet er hvor det er tømt fra en 4-liters kanne oppi et litermål.

6962DCD9-FC4F-4568-A0B3-C9CCE28DC25B.thumb.jpeg.e8c464796bfb542e5593ab4479288e33.jpeg4DBCD117-BC7C-4C59-A4DE-E6CDE86400DA.thumb.jpeg.4981a211ca1ab5f5f4a88ac181d5d8b8.jpegE4B58F9E-C71D-4740-9DD9-42957E226DD0.thumb.jpeg.ce9b1804d0105690058bc465e963ce81.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har brukt Wetcoat i flere år, hvor mange liter har jeg ikke peiling på. Jeg gjør det slik du beskriver, og bilen var ikke varm, og det var overskyet med 8-10 grader. I flasken var det en god del partikler. Legger ved bilder, er det slik dine flasker ser ut?
Prøvde å legge ved videoklipp, men det gikk ikke. Hvis du ser på bildene, så er det masse hvite klumper. Det nederste bildet er hvor det er tømt fra en 4-liters kanne oppi et litermål.
6962DCD9-FC4F-4568-A0B3-C9CCE28DC25B.thumb.jpeg.e8c464796bfb542e5593ab4479288e33.jpeg4DBCD117-BC7C-4C59-A4DE-E6CDE86400DA.thumb.jpeg.4981a211ca1ab5f5f4a88ac181d5d8b8.jpegE4B58F9E-C71D-4740-9DD9-42957E226DD0.thumb.jpeg.ce9b1804d0105690058bc465e963ce81.jpeg
Nei, har ikke slike partikler i mine, bare klar væske.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, SpeedKid skrev:
55 minutter siden, BC160 skrev:
Hei! Jeg har brukt Wetcoat i flere år, hvor mange liter har jeg ikke peiling på. Jeg gjør det slik du beskriver, og bilen var ikke varm, og det var overskyet med 8-10 grader. I flasken var det en god del partikler. Legger ved bilder, er det slik dine flasker ser ut?
Prøvde å legge ved videoklipp, men det gikk ikke. Hvis du ser på bildene, så er det masse hvite klumper. Det nederste bildet er hvor det er tømt fra en 4-liters kanne oppi et litermål.
6962DCD9-FC4F-4568-A0B3-C9CCE28DC25B.thumb.jpeg.e8c464796bfb542e5593ab4479288e33.jpeg4DBCD117-BC7C-4C59-A4DE-E6CDE86400DA.thumb.jpeg.4981a211ca1ab5f5f4a88ac181d5d8b8.jpegE4B58F9E-C71D-4740-9DD9-42957E226DD0.thumb.jpeg.ce9b1804d0105690058bc465e963ce81.jpeg

Les mer  

Nei, har ikke slike partikler i mine, bare klar væske.

Jeg har 2 stk 1-litere og de har begge slike klumper. Det samme i den 4-literen jeg brukte i går. Jeg tok inn den ene 1-literen og lot den stå på gulvet med varmekabler, og etter 21 timer målte jeg Wetcoaten til 22 grader. Jeg hadde et håp om at klumpene ville smelte. Ingenting skjedde, samme klumpene....så varmet jeg opp flasken til 48 grader, bare for å se om det ble noen reaksjon, men helt lik konsistens - klumpene var der. Jeg har vært i kontakt med en av leverandørene av Wetcoat i Norge, og de har vært i kontakt med Gyeon siden det har tikket inn litt tilbakemeldinger om skjolder. Gyeon på sin side hevder at det ikke har betydning for sluttresultatet dette med klumpene. Altså, jeg har jobbet i 21 år i kjemisk prosessindustri og kan litt om segresjon og dets konsekvenser for opprinnelig kjemisk sammensetning. For meg blir svaret litt det samme som å hevde at en kartong med melk som har stått på kjøkkenbenken er like god som som om den stod i kjøleskapet, banalt fortalt. Jeg kan bare ikke forstå at Wetcoaten med de klumpene som jeg har skal ha samme egenskap som en Wetcoat som ikke har disse. Klumpene betyr at et eller flere komponenter i den kjemiske sammensetningen har bindet seg sammen og er ikke virksom med resten av blandingen. 

Jeg husker at jeg tidligere la merke til at enkelte ganger var Wetcoaten ikke helt gjennomsiktig, men kanskje litt grumsete. Men ALDRI så klumpete som de bildene! Leverandøren jeg har kontakt med, og Gyeon selv sier de har kjørt tester med Wetcoat med slike klumper uten at det har hatt betydning for sluttresultatet. Jeg er på ingen måte ute etter å ta hverken leverandøren eller Gyron, men rett skal være rett - er det feil med de produktene jeg har fått, så må det være greit å si ifra. Jeg står ihvertfall igjen med en Mercedes E43 AMG som jeg brukte mye tid på å maskinpolere og coate med Gtechniq Crystal Serum ULTRA og Gtechniq EXOv3 som jeg må ta på nytt gratis.....og det er fan så bittert! Bilen hadde jeg til vask mens kunden ventet. Bilen ble blank og fin, så jeg skulle sponse en sluttbehandling med Wetcoat, bare for å imponere kunden. Men da jeg tørket av og resultatet kom fram ble kunden lang i maska, og jeg hadde mest lyst til å slippe alt jeg hadde i hendene og stikke av! Dette var SKIKKELIG flaut! Og som sagt, jeg har brukt nye Wetcoat tidligere, og har alltid vært ekstremt fornøyd. Opplevelsen min i går var et gigantisk ballespark, og som sagt - i helga må jeg ta den inn for ny polering og coating. Jeg lever i troen at jeg skal klare å knekke Wetcoatingen med hvit Rupes pute og Koch Chemie antihologram, for jeg vil helst ikke slipe noe av den opprinnelige coatingen.

Har noen en formening om planen min om at det kan fungere med Rupesen og Koch?

Endret av BC160
  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 liter wetcoat stående med samme klumper. Har stått oppbevart i 20 grader i 1 år. Jævlig irritert hvis alt er søppel. Gi en lyd om noen finner en måte å få oppløst klumpene på

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Conkey skrev:

Jeg har 4 liter wetcoat stående med samme klumper. Har stått oppbevart i 20 grader i 1 år. Jævlig irritert hvis alt er søppel. Gi en lyd om noen finner en måte å få oppløst klumpene på

Hei!

Før jeg skriver videre, så må jeg presisere et par ting:

Jeg har et langt og tett samarbeid med min leverandør av bilpleieprodukter, og har bare positivt å si om firmaet både når det gjelder deres service, kommunikasjon og produkter.

Da jeg tok kontakt med de angående det med Wetcoat fikk jeg tilbakemelding at de har vært, og er fortsatt i tett dialog med Gyeon rundt temaet at enkelte opplever skjolding. De fortsetter dialogen med Gyeon for å finne en løsning på dette.

Leverandøren bekrefter også at de og Gyeon har kjørt tester med Wetcoat med klumper i, og ingen av de har opplevd problemet som jeg og andre har tilbakemeldt. Jeg har ingen grunn for å motsette meg Leverandørens tilbakemelding. 

Men for å ta min spesifikke sak; jeg har brukt Wetcoat i, tja 3 år nå og har ALLTID vært like imponert av resultatet den gir. I går fikk jeg altså skjolder på en bil jeg har brukt mye tid på, og eieren har spart lenge for å kunne kjøpe denne bilen. Det var rett og slett en trasig opplevelse dette siden eieren var hos meg da det skjedde.

Jeg har tidligere ikke opplevd Wetcoat med så mye klumper, og når jeg så får så mye skjolder, så får det meg til å stille litt spørsmål om hvorfor dette skjedde. Jeg har jo tross alt lagt på Wetcoat i ca 3 år uten problemer. Eneste nytt denne gangen var mengden hvite klumper.

Leverandøren min har fått tilbakemelding fra Gyeon at klumpene IKKE har noe å si for det ferdige resultatet, så sånn sett avfeier de at det er noe feil med produktet. Samtidig bekrefter de at de jobber med en ny komposisjon av kjemikalier for å unngå dette. For meg blir det litt sånn at de først benekter at det er noe feil, men erkjenner at det alikavel er noe som ikke stemmer siden de nå ser på en ny sammensetning for å unngå dette. Det er ihvertfall min tolkning.

Og siden jeg har 21 års jobberfaring innenfor kjemisk prosess, så må jeg helt ærlig si at alarmklokkene mine går på når jeg ser produktet, jeg ser resultatet, og jeg leser Gyeons uttalelse. Men det er MIN oppfatning.

Gyeon sier at segresjonen kan oppstå som følge av temperaturendring. Den flasken jeg brukte i går hadde en temperatur på 8-10 grader siden den stod i garasjen. Jeg tok den inn og fikk hevet temperaturen til 22 grader for å se om det ble forskjell, noe det ikke ble. Hevet så temperaturen til 48 grader, med samme resultat. Siden 48 grader allerede er langt over normal påføringstemperatur, så jeg ingen hensikt i å øke temperaturen ytterligere. Jeg mener derfor at Gyeons påstand om at endring i temperatur forårsaker dette ikke helt går inn hos meg. Segresjon i en kjemikalieblanding vil i de fleste tilfeller gå tilbake til sin opprinnelige blanding ved temperaturendring eller mekanisk belastning slik som feks å riste flasken kraftig. Dette har ikke hjulpet meg.

Men du Conkey, siden både leverandøren og Gyeon bekrefter at det er trygt å bruke Wetcoat selv om det har oppstått segresjon, så synes jeg du skal høre mere på de enn på meg. Jeg kjenner ikke komposisjonen av kjemikaliene i dette produktet, og kan derfor ikke konkludere med om du kan bruke det eller ikke.

Jeg kommer til å fortsatt holde dialog med min leverandør angående dette. Men jeg tar foreløpig ut Wetcoat som en del av «vaskepakken» som jeg tilbyr mine kunder når de har hatt bilen sin inne hos meg for behandling - av den enkle grunn at jeg ikke vil risikere å måtte ta biler inn igjen. Hvis jeg får en fornuftig forklaring på hva som forårsaker segresjonen vil jeg nok tilby dette produktet igjen, for det er i grunn et fantastisk produkt!

Så gjør det du føler er greit, Gyeon og leverandøren har ikke opplevd skjolder selv om det er klumper i flasken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri slitt med skjolder på røde og hvite biler som jeg har testet på, men syntes den virker sticky. Jeg følte at jeg måtte mye oftere frem med asfalt fjerner enn det jeg måtte med slitene swissvax shield behandlinger. Man ser det godt på skummet (WAXD Perfect 2%) som har fått henge på i noen minutter. 

Har vasket bilen godt med såpe og spylt godt av. Så har jeg fuktet bilen og sprayet på Gyeon WetCoat Q2M umiddelbart, og skylt godt av umiddelbart etterpå. Deler opp i flere deler. Siden på bilen som på bildet, delte jeg nok opp i 2 eller 3 deler. Såpen jeg brukte hadde glansforsterker, så det kan ha skapt tull. Jeg burde kanskje ha brukt en såpe som CarPro Reset eller liknende. Eventuelt er det bare brukerfeil fra min side.

 

Jeg skal i hvertfall ikke ha det greiene der på min bil noe mer. Holder meg til Swissvax Lotos Speed og liknende produkter. Bruker et par minutter ekstra på å påføre og det holder sikkert ikke like lenge, men det kan jeg leve med. 

IMG_0937.thumb.JPG.65cf004ac44e27e8ab0cb551ff06c820.JPG

Endret av KennethR

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, KennethR skrev:

Jeg har aldri slitt med skjolder på røde og hvite biler som jeg har testet på, men syntes den virker sticky. Jeg følte at jeg måtte mye oftere frem med asfalt fjerner enn det jeg måtte med slitene swissvax shield behandlinger. Man ser det godt på skummet (WAXD Perfect 2%) som har fått henge på i noen minutter. 

Har vasket bilen godt med såpe og spylt godt av. Så har jeg fuktet bilen og sprayet på Gyeon WetCoat Q2M umiddelbart, og skylt godt av umiddelbart etterpå. Deler opp i flere deler. Siden på bilen som på bildet, delte jeg nok opp i 2 eller 3 deler. Såpen jeg brukte hadde glansforsterker, så det kan ha skapt tull. Jeg burde kanskje ha brukt en såpe som CarPro Reset eller liknende. Eventuelt er det bare brukerfeil fra min side.

 

Jeg skal i hvertfall ikke ha det greiene der på min bil noe mer. Holder meg til Swissvax Lotos Speed og liknende produkter. Bruker et par minutter ekstra på å påføre og det holder sikkert ikke like lenge, men det kan jeg leve med. 

IMG_0937.thumb.JPG.65cf004ac44e27e8ab0cb551ff06c820.JPG

Oi, det der så jo helt merkelig ut!!!Jeg håper virkelig at Gyeon tar tak i dette, for jeg synes det er litt for mange som har fått problemer, og produktet er fantastisk når det virker😀👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan evt. benytte Gyeon bathe+ som såpe i stedet, så har man tilsvarende effekt - bare litt dårligere holdbarhet.

 

Har selv benyttet WetCoat i et par-tre år nå, på mange forskjellige biler. Aldri opplevd skjolder etter påføring og klumper ved lagring. Har tilogmed brukt dette på flisene i dusjen med STORT hell. Har riktignok kun kjøpt 1L-flasker tidlig på året, som blir brukt opp ila 3-6mnd. Mulig at det er en "batch" med feilproduserte produkter? 

 

EDIT:

Kan også tilføye at de gangene det har vært lagret en periode har flasken stått nede i kjeller, som blir brukt til bod. Med stabile temperaturer mellom 5 og 10C.

 

Ved klumper, kanskje det er kondensering i flasken som er årsaken? 

Endret av Klykken
  • Liker 1

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...