Gå til innhold

Skjolder etter Gyeon Q²M WetCoat?


Recommended Posts

Skrevet

Ikke bare meg som har hatt problemer med Geyon wetcoat. Vasket en BMW X5 for en nabo her i sommer, vasket grundig dcn metode og når bilen var våt så sprayet jeg wetcoat på et panel og spylte. Et panel av gangen. Det var riktignok lit varmt den dagen, men alt var vått på lakken.

 

Hele bilen var full av seige flekker! Jeg måtte gnikke og gnu med mikrofiber kluter for å få dette vekk! Det vises egentlig ikke så godt på bildet, men slike flekker var det hele veien.

 

To ganger nå har dette skjedd meg. Det skal sies at garasjen er temperert og således ikke noe kulde og snakke om.

 Men kan det være en "holldbarhetsdato" på dette?

Har en mistanke om kjemien blir segregert over tid, uten at det opplyses om det.

 

Jeg skal uansett slutte med Geon wetcoat, kan ikke stole på det lenger. Dessverre får man si, holdbarheten er meget bra. 

InkedIMG_1487_LI.thumb.jpg.85710785493131573d97995f18923b9e.jpg

Skrevet
5 minutter siden, Sondre skrev:

Ikke bare meg som har hatt problemer med Geyon wetcoat. Vasket en BMW X5 for en nabo her i sommer, vasket grundig dcn metode og når bilen var våt så sprayet jeg wetcoat på et panel og spylte. Et panel av gangen. Det var riktignok lit varmt den dagen, men alt var vått på lakken.

 

Hele bilen var full av seige flekker! Jeg måtte gnikke og gnu med mikrofiber kluter for å få dette vekk! Det vises egentlig ikke så godt på bildet, men slike flekker var det hele veien.

 

To ganger nå har dette skjedd meg. Det skal sies at garasjen er temperert og således ikke noe kulde og snakke om.

 Men kan det være en "holldbarhetsdato" på dette?

Har en mistanke om kjemien blir segregert over tid, uten at det opplyses om det.

 

Jeg skal uansett slutte med Geon wetcoat, kan ikke stole på det lenger. Dessverre får man si, holdbarheten er meget bra. 

InkedIMG_1487_LI.thumb.jpg.85710785493131573d97995f18923b9e.jpg

Forferdelig synd dette, for Wetcoat er et skikkelig WOW-produkt når det går bra👍

Skrevet
1 time siden, BC160 skrev:

Forferdelig synd dette, for Wetcoat er et skikkelig WOW-produkt når det går bra👍

Ja enig. Men hvilket produkt kan man bruke som erstatning?

 

Kan vel bruke en spray voks, har G technic C2 V3 Liquid Crystal.

  • Moderatorer
Skrevet
20 minutter siden, Sondre skrev:

Ja enig. Men hvilket produkt kan man bruke som erstatning?

 

Kan vel bruke en spray voks, har G technic C2 V3 Liquid Crystal.

Car pro hydro2 ? https://scandicshine.no/product/carpro-hydro2-1l/

Fikk tips i den andrd tråden om sio2 spray. Er jo egentlig coating på sprayflaske.

Skrevet
Jeg jobber i et av verdens største oljeselskaper, og de har et stort petrokjemisk laboratorie. Jeg er nesten fristet til å levere inn en flaske til de og få de til å plukke væsken fra hverandre, kjemikalie for kjemikalie - for jeg har jækla lyst til å finne ut hva de klumpene er!



Det hadde vært helt genial, dette hadde vært veldig kjekt å finne ut av, om ikke for annet enn å unngå potensialet for problemet.
jeg har ikke annet enn et år kjemi på universitet(og videregående før det) men får det ikke til å stemme at slike reaksjoner som dette ikke har betydning for funksjonen til produktet

En annen ting jeg lurer på om du vil teste (selv om det ikke gir svar med det første) er om det å sile produktet har negative effekter på måten dette virker. Man kan jo mistenke at både varighet og umiddelbar virkning vil kunne være annerledes om de klumpene faktisk er silikonbasert.
  • Liker 1

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Skrevet

Folkens, i dag tok jeg kontakt med Jon Delieu, det er han som har YouTube-kanalen Forensic Detailing Channel. Er det noen som ikke har kjennskap til han, så kan jeg virkelig anbefale å se gjennom hans videoer!

Det blir litt «føleri» når vi har forskjellige erfaringer med dette produktet, så jeg tenkte det var bra å få inn en tredjepart for å komme med sin mening. Jeg forklarte om hvilken problemer enkelte har opplevd med Wetcoat. Det er ikke alt han skriver noe jeg svelger rått, men her er hans svar:

 

Hey Are, Im a massive fan of gyeon wet coat.

have a watch of this video

https://youtu.be/fuD742QoLYA

I would not apply gyeon wet coat via the spray on the panel and rinse off.  because I believe it can cause the issue you saw..  the "water" spots are actually thick concentrations of dried siloxane that have bonded to the panel too fast.

Heat in the panels can cause this.   Dunk a microfiber applicator in water and spray the wet coat liberally onto the microfiber and then wipe this over a panel and then dry and level with a clean microfiber.. works a lot better that way and you will not get the dried spots of wet coat appearing mate.

Wet coat, I believe (but could be wrong)  also contains a hardening agent with the siloxane.   What can happen is the top later of the product in the bottle thats explosed to the air can harden and create like a circle of scum or like gunk around the top.   and this circle falls off into the bottle and you get little chunks floating around in there and then more scum/gunk can form.  I would not be too worried about the gunk in the bottle though.

Its a really cool product generally.  Ive not seen one with as many bits or chunks in it as that before though.  

What you can also do, is purchase the concnetrated gyeon wet coat essence and then just mix up a bottle of product with water for that day and use it all up.. that might help avoid the bits or chunks in the bottle..

awesome mate thanks for reaching out and thanks for the kind words on the channel.

Rgs, JD

 


 

 

 

1 time siden, Conkey skrev:

 


Det hadde vært helt genial, dette hadde vært veldig kjekt å finne ut av, om ikke for annet enn å unngå potensialet for problemet.
jeg har ikke annet enn et år kjemi på universitet(og videregående før det) men får det ikke til å stemme at slike reaksjoner som dette ikke har betydning for funksjonen til produktet

En annen ting jeg lurer på om du vil teste (selv om det ikke gir svar med det første) er om det å sile produktet har negative effekter på måten dette virker. Man kan jo mistenke at både varighet og umiddelbar virkning vil kunne være annerledes om de klumpene faktisk er silikonbasert.

 

Hei! Jeg har tenkt å prøve det jeg har filtrert, men det blir ikke på den AMG’ en til 1,6 millioner som jeg måtte ta inn igjen, det må bli på min gode gamle Volvo V70😂😂

  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, BC160 skrev:

Folkens, i dag tok jeg kontakt med Jon Delieu, det er han som har YouTube-kanalen Forensic Detailing Channel. Er det noen som ikke har kjennskap til han, så kan jeg virkelig anbefale å se gjennom hans videoer!

Det blir litt «føleri» når vi har forskjellige erfaringer med dette produktet, så jeg tenkte det var bra å få inn en tredjepart for å komme med sin mening. Jeg forklarte om hvilken problemer enkelte har opplevd med Wetcoat. Det er ikke alt han skriver noe jeg svelger rått, men her er hans svar:

 

Hey Are, Im a massive fan of gyeon wet coat.

have a watch of this video

https://youtu.be/fuD742QoLYA

I would not apply gyeon wet coat via the spray on the panel and rinse off.  because I believe it can cause the issue you saw..  the "water" spots are actually thick concentrations of dried siloxane that have bonded to the panel too fast.

Heat in the panels can cause this.   Dunk a microfiber applicator in water and spray the wet coat liberally onto the microfiber and then wipe this over a panel and then dry and level with a clean microfiber.. works a lot better that way and you will not get the dried spots of wet coat appearing mate.

Wet coat, I believe (but could be wrong)  also contains a hardening agent with the siloxane.   What can happen is the top later of the product in the bottle thats explosed to the air can harden and create like a circle of scum or like gunk around the top.   and this circle falls off into the bottle and you get little chunks floating around in there and then more scum/gunk can form.  I would not be too worried about the gunk in the bottle though.

Its a really cool product generally.  Ive not seen one with as many bits or chunks in it as that before though.  

What you can also do, is purchase the concnetrated gyeon wet coat essence and then just mix up a bottle of product with water for that day and use it all up.. that might help avoid the bits or chunks in the bottle..

awesome mate thanks for reaching out and thanks for the kind words on the channel.

Rgs, JD

 


 

 

 

Hei! Jeg har tenkt å prøve det jeg har filtrert, men det blir ikke på den AMG’ en til 1,6 millioner som jeg måtte ta inn igjen, det må bli på min gode gamle Volvo V70😂😂

Da er jeg i full gang med å fjerne Wetcoaten, og det går greit.

Jeg prøvde først med Gyeon Q2M Tar (sitrusrens), denne tok bra silikonklumpene, men desverre ikke selve waterspotsene. Siden denne bilen ble coatet med Crystal Serum Ultra og EXOv3 i mai, så ville jeg polere akkurat nok til at Wetcoat ble tatt, men minst mulig av coatingen. Prøvde først med hvit Rupes pute og Koch antihologram. Dette ble litt for snilt, men jeg ville ikke gå rett på gul Rupes. Prøvde grønn Lake Country CCS pute og Koch antihologram på Rupes 15mk2. Grønn Lakes Country vil jeg anslå er et sted mellom hvit og gul Rupes. Denne komboen var bra! 3 pass på hastighet 5 og medium/lett press, og der forsvant Wetcoaten! Jeg blir ferdig med poleringen i morgen, og da skal jeg ta stilling til om jeg legger på EXOv3 eller C2v3. Deilig å se at problemet løser seg! Lakken på denne bilen var ille å jobbe med første gang jeg hadde den inne, og denne gangen skulle jeg være snill med eieren å vise han en god måte å vaske bilen med de produktene, inkludert Wetcoat😳Jeg tar denne jobben som en reklamasjon, så akkurat nå er jeg rimelig sur på Gyeon....men kjenner jeg meg selv rett, så prøver jeg nok Wetcoat Essence snart, for så lenge jeg har brukt Wetcoat så har jeg blitt like imponert....foruten denne gangen da😀Hydro2 har jeg også brukt mye, og den er på høyde med Wetcoat. Men prisen er stiv!

Skrevet

Da kom man i mål med bilen! Klarte å polere akkurat nok til at Wetcoaten forsvant, uten å ta for mye av EXOv3 som lå under. Wetcoat ble erstattet med Gtechniq C2v3, og jeg er fornøyd med resultatet. For en absolutt nydelig farge det er på denne bilen!

1D6DCF6C-1E22-439D-87E5-7A0C2DB2E2B5.thumb.jpeg.0f5b448f2d8f02e4c095ab530190d7c9.jpeg

26B0E823-2D1C-4FB9-A9BA-3A62760E8392.thumb.jpeg.a16f2e9a1d9405f5635fc6a5a8ded59f.jpeg

93D47519-3D3F-4EDB-8564-79270A6DD37C.thumb.jpeg.143bd4662bd398889f209531e2c9a8d6.jpeg

473B3301-4A01-40A9-97F6-5317D0926040.thumb.jpeg.84a3c0968568bdd171d727dae36e6923.jpeg

0BBC72AD-36D5-469B-B5B9-9D7245FCA35A.thumb.jpeg.43dcc6bdd369556453f76616d338429e.jpeg

Skrevet

Utrolig lekker vogn! Cavansite blue ser det ut som? 

Nye E klassen har virkelig fått et løft :)

 

pent arbeid forresten :) 

Skrevet (endret)
13 timer siden, Sondre skrev:

Utrolig lekker vogn! Cavansite blue ser det ut som? 

Nye E klassen har virkelig fått et løft :)

 

pent arbeid forresten :) 

Hei,

ja det er Cavansite blue dette😀👍Utrolig flott farge! Fikk prøvd den litt sist jeg hadde den, fan for en deilig motor og gearkasse på den😀Synd eieren kan se på en app alt om bilen, så jeg turte ikke å ta den helt ut for å si det sånn😀😀

Endret av BC160
Skrevet
9 timer siden, BC160 skrev:

Hei,

ja det er Cavansite blue dette😀👍Utrolig flott farge! Fikk prøvd den litt sist jeg hadde den ikke, fan for en deilig motor og gearkasse på den😀Synd eieren kan se på en app alt om bilen, så jeg turte ikke å ta den helt ut for å si det sånn😀😀

Tillitserklæring fra eier og la deg prøve den :) så best og holde seg på matta  da hehe.

Jeg ser på nye fem serien og e klasse selv om dagen, min 2014 modell F11 blir fem år neste år, så er i bytte modus :)

 

Fortsatt knall hard lakk på MB om dagen regner jeg med?

Skrevet
3 timer siden, Sondre skrev:

Tillitserklæring fra eier og la deg prøve den :) så best og holde seg på matta  da hehe.

Jeg ser på nye fem serien og e klasse selv om dagen, min 2014 modell F11 blir fem år neste år, så er i bytte modus :)

 

Fortsatt knall hard lakk på MB om dagen regner jeg med?

Både nye BMW og Mercedes er nydelige biler, så du kan ikke gjøre feil der😀

Lakken på denne bilen er ikke den hardeste, den ligger på grensa mellom hard og medium. Men den var forferdelig sensitiv for hologram og mikroriper. Ble mange timer på den for å få den strøken. Men det gikk bra til slutt, og eieren var strålende fornøyd😀

Skrevet

Tok en test på egen bil i går. Hadde en flaske med disse hvite klumpene, ristet som f@3n og kjørte på. Ved "vanlig" påføring, dvs kun en lett dusj på et området, så fikk jeg ingen skjolder. MEN når jeg dro på med flere lag, så kom skjolden så det holdt.

Jeg fikk de relativt enkelt bort (på min bil), med mf og qyeon cure.

Jeg bruker jo 9/10 ganger cure sammen med tørkehånkle etter wet coat. Kan hende det er grunnen til at jeg aldri har opplevd dette før?!

Skjønner frustrasjonen som folk opplever, så ikke bra ut!

Skrevet
9 minutter siden, SpeedKid skrev:

Jeg bruker jo 9/10 ganger cure sammen med tørkehånkle etter wet coat. 
 

Litt off topic... Hvordan funker tørehånkle ditt sitt oppsugingsevne når du bruker det med dry aids som legger i gjenn beskyttelse?

Noe av dette havner jo i håndkle, og vil vel "impregnere" det? Eller jeg som er helt uten med teorien min om det....

 

Har selv opplevd skjolder, men med carpro hydro2. Det er litt som du sier, man må ha veldig lite på og sørge for at overflaten er sikkelig våt når man bruker det hvis disse klumpene har dukket opp, ellers blir det balle.

Skrevet

Ser ikke noe problem med tørkehånkle. Spyler godt med vann etter wet coat (det skal man jo gjøre), og bruker cure i håndkle ved tørking. Alltid fungert bra for meg.

Skrevet (endret)
1 time siden, Thor Ingo skrev:

Litt off topic... Hvordan funker tørehånkle ditt sitt oppsugingsevne når du bruker det med dry aids som legger i gjenn beskyttelse?

Noe av dette havner jo i håndkle, og vil vel "impregnere" det? Eller jeg som er helt uten med teorien min om det....

 

Har selv opplevd skjolder, men med carpro hydro2. Det er litt som du sier, man må ha veldig lite på og sørge for at overflaten er sikkelig våt når man bruker det hvis disse klumpene har dukket opp, ellers blir det balle.

Da jeg hadde sprayet på Wetcoat og spylt skikkelig av, så jeg ingenting. Men nå skal det sies at jeg ikke då spesielt etter heller. Til å tørke av bruker jeg Gyeon Silk dryer - synes det er et fantastisk handkle. Brettet det utover panseret, og hadde ikke trukket 20-30 cm da jeg sa til eieren st «hva fan var det som skjedde nå??????» Da vannet ble strøket bort var det tydeligvis bare klumpene som var igjen, og de var strøket utover pga friksjonen fra handkleet. Her er et typisk bilde. For meg er det tydelig at hvite klumper har lagt seg på panseret og etter spyling har de blitt spylt utover og når tørkehandkleet ble dratt over ble det som på bildet. Jeg klarte å ta det meste med Gyeon Tar, men fant ut at jeg like gjerne kunne kjøre safe og polere bilen.

82224B74-9D7C-4E73-B036-2A7530FF57D7.thumb.jpeg.44e995e161a3df79a35772b20b815b27.jpeg

 

Jeg regner med at handkleet mitt er søppel, jeg klarte ikke å løse opp klumpene i 84 grader.

 

Endret av BC160
Skrevet (endret)

Opplevd akkurat det samme som dere over her med skjolder. Opplevde også det samme som KennethR, at det ble ganske så sticky. Dette var på en Transporter som jeg hadde fjernet logoer på og som skulle selges, og skapte en del ekstraarbeid.. Kjipt at produktet har "sluttet å levere", da det egentlig er et genialt produkt. 

Endret av JohanR
  • Liker 1
  • 3 months later...
Niebelheim
Skrevet

Er det noen som har noe nytt å komme med her?

Jeg har aldri hatt noen problemer med Wetcoat tidligere, men når jeg la på en runde i går, så ble det skjolder og flekker.

Produktet er fra samme 4-liter som jeg har brukt av tidligere uten problemer.

Kannen har stått lagret i en temperert kjeller hele tiden.

 

Skrevet

Jeg har sluttet å kjøpe WC, da jeg ikke orker trøbbel og å måtte korrigere hvis jeg skulle være uheldig en gang. Benytter Bathe+ ved vask. Gir litt samme effekten, men mye kortere holdbarhet selvsagt.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

 

  • Moderatorer
Skrevet

Jeg kvittet meg med hele skiten og gikk over til protectorwax fra koch.

Benytter også Chemical Guys sin booster såpe til coating ved hver 3-5 vask.

Skrevet

Jeg var i kontakt med Jon Delieu i Forensic Detailing Channel i England som tester bilpleieprodukter. De selv hadde ikke hadd problemer med WC, men samtidig hadde de ikke sett flasker med så mye hvite klumper i som de jeg hadde (sendte bilder og video). Jeg har også hadd tett kontakt med leverandøren min av WC, og de kjører denne saken hardt mot Gyeon. Jon anbefaler Wetcoat Essence istedenfor siden man blander opp den ønskede mengden som skal brukes. 

Da jeg begynte å bruke Wetcoat var det aldri klumper i væsken, men jeg synes det har blitt værre og værre. Jeg tilbyr nå mine kunder Essence, den vanlige Wetcoaten min har jeg kassert. Essence ser ut for å funke greit så langt.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår